Modestul, dar meritosul, JF 17 Thunder pare sa prinda putin vant sub aripi si dupa anuntul ca primul contract de export ar fi fost semnat (cel mai probabil cu Sri Lanka pentru un numar de 18-24 de aparate). Astazi si tari mai serioase discuta macar despre o posibila achizitie a FC-1/JF-17 Thunder.
Malaezia si-a anuntat intentia de a lua in considerare (practic doi de “daca” J ) o posibila achizitie a aparatului chinezo-pakistanez.
Iar lucrurile ar putea sa fie serioase atat timp cat un inalt oficial malaiezian, aflat la post in Islamabad, a declarat ca in curand tara sa se va hotari asupra numarului de aparate avute in vedere, de unde putem noi deduce ca decizia ar fi foarte aproape de o finalizare pozitiva pentru Pakistan.
Foarte haios mi s-a parut gestul Indiei de a oferi Sri Lankei (odata cu multe amenintari 🙂 )LCA Tejas in locul JF 17 Thunder! Haios pentru daca JF 17 este deja un avion matur, perfect operational si deja la a doua generatie, Tejasul este o parodie de avion, abia daca zboara si in general aviatia indiana nu vrea sa-l cumpere daraminte o tara straina, dar indienii l-au ofertat 🙂 deja la export…
Iar mai nou si Azerbaijeanul pare interesat de JF, asta dupa ce Nigeria a anuntat deja ca si-a buget pentru 2016 achizitia a trei aparate din Pakistan, insa nu stim daca se discuta exclusiv despre JF 17 Block I sau despre Block II.
GeorgeGMT
Taiwanul „ar putea primi” AV8 Harrier Jump Jets reconditionate (ca USMC sa faca loc pentru F-35B):
http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2016/01/16/despite-pressures-china-taiwan-might-procure-harriers/78733284/
Tari precum Taiwanul, care au la o aruncatura de bat vecini ostili si foarte puternici apeleaza din plin la programul american EDA . Noi oare de ce nu o facem?
Oficial pen’ ca ne place sa tinem coada ridicata precum capra cea raioasa..
Neoficial ?!
Pai e si la noi in plan sa o facem, scrie in articolul precedent postat pe site.
J17 este produsul a doua tari cu populatie insumata de peste 1.5 MILIARDE locuitori. Nu mi se pare deloc o mare realizare avand in vedere ca pana si motoarele + parte proiect le-au facut rusii…
Insa daca tii cont de nivele de la care aplecat Pakistanu … sau ca de la 1860 pana la 1950 China a fost practic intr-un razboi intern si a intrat in ####t pana la ochi …
Sa nu uitam totusi ca de exemplu Taiwanul a creat F-CK-1, unul din avioanele mele preferate…avion care putea sa fie de top, daca americanii nu aplicau anumite restrictii.
Americanii au aplicat anumite restrictii pentru ca au oferit ajutor masiv Taiwan-ului la proiectarea-CK-1. Motoarele in special sunt proiectate integral in SUA si tehnologia a fost transferata apoi Taiwanezilor. De-aia au si putut bloca upgradarea lor. Daca motoarele ar fi fost inbunatatite micutul F-CK-1 s-ar fi transformat intr-un mostru cu raport tractiune/greutate pe undeva pe langa doi … la greutatea de decolare o_0 .
Este chiar un avion deosebit, care insa nu a fost exploatat la maxim. Si intre noi fie vorba, un avion care s-ar potrivi si pe profilul Romaniei 🙂
L-au facut rusii sau romanii?
Nu ar fi nici o mirare daca motoarele sunt proiecte romanesti dar eu nu stiu nimic despre asta. Klimov, cel putin cu numele ,sunt motoare rusesti.
fuselajul bre…IAR-95…discutii vechi 🙂
M-am tot uitat si eu de unde a venit „legenda asta”
Incas zice ca au propus doua variante, si una avea doua derive ventrale
http://www.incas.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=139&Itemid=122
cum are si JF-17 de aici de exemplu
http://www.military-today.com/aircraft/jf17_thunder.jpg
sau aici
http://i.imgur.com/uNily.png
Si extensiile de la aripa (lerx) care incep dupa prizele de aer – seamana bine
Dar daca te uiti de exemplu la prizele de aer, la JF 17 sunt DSI -chinezariile si F35 au asa ceva https://en.wikipedia.org/wiki/Diverterless_supersonic_inlet
Cele de la iar 95 mi se par mie ca sunt cele de la mig23, ma rog destul de normal daca se dorea ca prototipul sa aiba motor de la mig23 (desi la Incas zic de „iar 95 spey” in poza)
si fuselajul in sectiune – la iar95 e altul
Oricum remarcabil ce au facut pe vremea aceea, pacat ca intr-adevar dincolo de ceea ce se putea fabrica la noi pe vremea aceea
Cine stie, chinezii pana la tienanmen nu au prea fost sub embargo
pakistanezii la fel pana si-au probat bomba atomica, au avut access la o gramada de tehnologii de la europeni si americani – de aia au si mirage si f16
In cazul asta si mai grav…pentru ei 🙂
Premiera: Tejas in Bahrain! 🙂 JF-17 e tot acolo…
http://www.oneindia.com/india/tejas-begins-practice-sorties-at-sakhir-airbase-bahrain-iaf-1984931.html
Eu unul as da o comanda de vreo 120 LCA Tejas livrabile in 2 loturi de cate 60 bucati, toate odata si la termen precis si banii dati la primirea lotului, iar cand arfi astia gata cu 60 aparate le-as spune ca reziliez contractul ca nu s-au incadrat in timp, nu corespunde tehnic sau mai stiu eu ce.
Daca si-au luat-o rusii cu Mig-29 de la algerieni care mai e avion, nu vad de ce sa nu si-o fure si indienii de o masura in care sa puna capat definitiv proiectului si sa mai ramana si cu 60 bucati pe cap, bune de nimic care sa se adauge ghiveciului din dotarea FA indiene.
Iti dai seama ca ne-ar ridica chinezii temple pt una ca asta si cate glume ar aparea in presa lor si pakistaneza pe seama indienilor si Tejasului.
Nu stiu de ce dar mie imi place mult acest JF-17, la care urmeaza versiunile block 2 si block 3, care cred ca sunt mult(AESA si alte minunatii) peste ce vom avea noi, F-16 MLU. Pakistanezii au venit in premiera anul trecut la BIAS 2015 dar nu au adus cu ei JF-17, desi l-au promovat modest ce-i drept. JF-17, T-50 Golden Eagle avioane dezvoltate de tari care sunt de partea americanilor, avioane care ar fi meritat atentia noastra pentru pretul bun la care vin…
Malaysia are talcioc in dotarea armatei indiferent de categoria de forte armate. La aviatie daca nu ma insel au cele mai multe bucati la Su-30 MKM, vreo 18, in rest parca mai au niste panarame de Hawk 200 de care are parca si Indonezia, vreo 8 F-18 vechi si stiu ca doreau sa se doteze de cativa ani cu vreo 30 aparate noi, alt model decat cele svute in dotare.
Curios ca de la dotare occidentala su ajuns sa se orientezr catre ceilalti competitori in ultimii ani, ceva se intampla pe acolo si probabil au schimbat sfera de influenta.