Marea Britanie şi-a păcălit un aliat important. A vândut Canadei pe bani grei submarine neutilizabile
Canadienii au fost de-a dreptul „nesăbuiţi” să cumpere, în 1998, patru submarine pe 750 de milioane de dolari canadieni, când ele nu mai erau funcţionale din 1993, susţine un deputat britanic aflat în coaliţia de guvernare. Scandalul aduce aminte de cel din România, când guvernul a achiziţionat, în 2003, două fregate britanice second-hand la preţuri supraevaluate.
Guvernul de la Londra nu a făcut decât să păcălească administraţia de la Ottawa când i-a vândut patru submarine uzate. Niciunul din ele nu e operaţional, iar Canada ar trebui să ceară o rambursare Marii Britanii. Sfatul a venit de la Mike Hancock, un deputat britanic liberal-democrat (partid aflat în coaliţia de guvernare a lui David Cameron), într-un interviu pentru televiziunea publică din Canada, scrie AFP, preluat de Mediafax.
„De ce au fost canadienii atât de nesăbuiţi să cumpere? Sunt consternat că am încheiat un acord atât de stupid cu un aliat atât de important….Fie a fost de vină incompetenţa canadienilor, fie Ministerul Apărării din Marea Britanie i-a păcălit”, a spus Hancock.
Pentru a fi mai plastic, Hancock a explicat că submarinele erau într-o asemenea stare de degradare, încât pe ele ar fi trebuit scris cu vopsea: „Cumpărători, staţi departe!”.
HMCS Victoria, SSK-876
Cumpărate cu sute de milioane, reparate cu miliarde. Tot nefuncţionale
Canada a cumpărat submarinele britanice în 1998 pentru 750 milioane de dolari (circa 574 de milioane de euro) patru submarine care erau scoase din funcţiune din 1993. Apoi, miliarde de dolari canadieni au fost cheltuiţi de Marina canadiană pentru „modernizarea” lor.
În cei 15 ani de când au fost cumpărate, submarinele au funcţionat, în total, trei ani. Şi nu numai că nu au funcţionat şi că repararea lor costă sume uriaşe, dar prezintă un risc pentru viaţa marinarilor. Flota submarinelor cu propulsie clasică a suferit multiple avarii de-a lungul anilor: unul a fost atacat de rugină, altul a luat foc în 2004 (un marinar a murit şi alţi nouă s-au intoxicat cu fum) iar al treilea nu se poate scufunda la adâncime din cauza unei fisuri.Niciunul nu poate lansa torpile.
Ministrul canadian al Apărării, Peter MacKay, a declarat luna trecută că aceste submarine trebuie să fie gata de a fi lansate la apă din nou în 2013 mulţumită unor importante lucrări de modernizare. O parte a presei a considerat că e vorba doar de o glumă bună.
Deputatul britanic a ridicat problema submarinelor în Parlamentul britanic chiar în 1998. Dacă atunci Canada ar fi iniţiat o dezbatere, poate lucrurile ar fi evoluat altfel, spune el. Hancock a indicat pentru CBS News că va întreba Parlamentul britanic „de ce le-am vândut, ştiind că sunt probleme de structură cu ele”.
Despre submarinele britanice, acum canadiene, ar mai fi de spus ca sunt din clasa Upholder, sau Type 2400, retrase de UK in 1993, si sunt proiectate in anii ’70.
Fregatele britanice second-hand ale României
Întreaga poveste aduce aminte de ce s-a întâmplat în România. În 2003, guvernul român a achiziţionat două fregate britanice second-hand. Fregatele au fost cumpărate în schimbul a 116 milioane de lire sterline, în 2003, după ce, pe parcursul anului 2002, mai multe delegaţii britanice şi reprezentanţi ai firmei de armament BAE Systems au vizitat România. Preţul real ar fi fost de 200.000 de lire pentru amândouă.
Ulterior, BAE Systems, compania care a vândut fregatele, a fost investigată de Serious Fraud Office (SFO, Oficiul britanic pentru fraude grave) pentru fapte de corupţie, inclusiv în cazul acestei afaceri. Directorii BAE Systems (cea mai mare companie de armament din Marae Britanie) au fost audiaţi pentru suspiciunea că ar fi dat comisioane de milioane de lire autorităţilor pentru a încheia contractul.
BAE Systems a fost acuzată şi că a plătit o mită de 75 de milioane de pentru un acord de 1,6 miliarde de lire sterline pentru vânzarea de avioane de luptă Gripen către Africa de Sud. Aparatele Gripen sunt fabricate de firma suedeză Saab, la care BAE deţine o cotă de 20%.
În România, firma ar fi dat o mită de 6 milioane de lire. Suma s-ar fi împărţit, scria cotidianul „The Guardian”, între un cetăţean britanic şi un politician român. Tot „The Guardian” a scris că o româncă şi soţul ei de origine britanică (intermediari) au fost arestaţi, la Londra, sub acuzaţia că au încasat ilegal un comision din vânzarea celor două fregate britanice către România (botezate ulterior „Regele Ferdinand” şi „Regina Maria”).
In privinta fregatelor, daca ar fi fost modernizate, nu cred ca am mai vorbi astazi despre teapa. Daca a fost o teapa aia ne-am tras-o singuri nefiind in stare in atatia ani de zile sa le aducem la un nivel de inarmare corespunzator.
Articol preluat din Adevarul
Pai si fregatele tot teapa au fost, pentru ca era mai ieftin sa cumparam doua fregate noi inarmate, cu offset inclus, fregate pe care sa le folosim 20-30 de ani .
Dap, avand in vedere ca London si Coventry deja aveau vreo 20 de ani la data achizitiei, in conditiile in care nave ca ele au ‘termenul de expirare’ vreo 35 de ani. In plus, propulsia e un concept mai vechi si cam gurmand (COGOG), iar personalul este in numar mai mare decat pe nave mai noi (costuri mai mari de utilizare).
In plus, au venit chele.
Potrivit raspunsului dat in anul 200 de subsecretarul britanic de stat pentru aparare, serviciul planificat pentru fiecare fregata type 22 a fost de 18 ani de la data acceptarii in serviciu.
Pingback:Prostia este universala… - Romania Military