Sus-numitul „Vartosul” este primul din cele doua nave contractate de MApN cu cei de la Damen pentru suma de +8 milioane de euro. „Vartosul” este un remorcher multifunctional proiectat sa fie folosit in rada interioara a portului.
Mai multe date gasiti AICI
alt nume nu au gasit?
Este un nume cu traditie. Ca si Grozavu.
bine ca mai ia shi armata ceva produs in Romania…..!!! dar cu 2 flori nu se face primavara.
este produs in Olanda, la DAMEN acolo
Nemo au facut si la Galati, mai mari, pentru marina olandeza
http://www.damen.com/en/news/2016/02/damen_delivers_its_first_hybrid_tug_boat_to_the_royal_netherlands_navy
Pare cam mic… Nu pot sa-l uit pe Viteazul cum spargea gheata pe Dunare la Tulcea . Erau mormanele de gheata inalte de patru metri la 15 metri de mal. Era juma de oras la ”priveala” 🙂
@wandoo
te referi la Viteazul? sau la alta nava… poate GROZAVU sau PERSEUS sau HERCULES
ca Viteazu… e ceva mai mic…
@chipp nu mai stiu exact ..era mare si negru! 🙂 si eu aveam vreo 14 ani 🙂 ori viteazul ori perseus
aaaaa
daca era mare si negru este Remorcherul PERSEUS (este in serviciul anministratiei portuare GL – e nava civila) frate cu GROZAVU (gri) si frate cu HERCULES (a fost probabil portocaliu – acum e Hava Hidrografica)
e posibil sa mai fie chiar si a 4-a nava… inca un HERCULES civil. la Portul Constanta. lipsesc informatiile
uite poza cu perseus:
http://www.rhcforum.ro/uploads/post-4-1146066710.jpg
(povestea lui e fenomenala – a evadat din portul Alexandria – Egipt)
@ chipp da asta era , rupea tot! 🙂 intr-un an au rupt militarii gheata la Isaccea cu exploziv si au venit gramada peste oras aduse de podul de gheata vapoare prinse de-a curmezisul, barje care au incalecat pontonu AFDJ, munti de sloiuri, se rupeau scondrii de lem ca betele de chibrit iar aia de fier erau ca bananele . Schelele impinse in faleza .. a fost dezastru… faleza rupta, pontoane si ambarcatiuni distruse… si parca atunci a venit perseu si a luat gheta la tocat. A fost un spectacol pe cinste!
Viteazul si Vratosul sunt doua clase diferite, asta micu’ find un remorcher de manevra pt interiorul portului, Grozavu este o nava pentru largul marii.
Totusi… George… nu e prea mc s prea scump?
Poate era indicat sa cumpere unu putin mai mare… care sa opereze si in exteriorul portului…
Chipp…
Las-o asa…
fiecare chestie la locul ei.
Daca nu ai nevoie de duba, iti iei sedan, nu gandesti”odata pe an din 1000 de dati am nevoie de duba, asa ca hai sa-mi iau!
Astea tin si marea,in rada portului si ceva dincolo, te asigur!
Pt. rest, are ce sa faca treaba, doar l-ai depistat mai sus!
manevrele si SAR-ul in port sunt f importante,o nava militara odata scoasa te asigur ca se descurca fara probleme, nu e cargou.
Pai ai nevoie de unele mai mici pt manevra si rada, de altele mai mari. Cum ai face manevre de andocare cu Grozavu?
se putea si mai rau: frumosul, ochiosul, chiparosul, etc de ziceai ca e minoritar navy
Pare mic dar arată grozav .
Sigur face treaba vârtoasă 🙂
asta chiar ca e ciunata!
ce forma are… zici ca e o rata! :))
Trebuie sa fie mic, scurt, musculos, sa poata intoarce in 2 metri patrati.
Trabuie sa manevreze nave mari in spatii foarte mici, nu face remorcaj de salvare in larg.
M-ar interesa propulsia, daca elicile sunt cu ax fix sau articulat sau are propulsie cu jet orientabil (pentru ultima varianta pare prea scurt)
Ce motoare are.
eroule nu e asta la 16 metri ?
http://products.damen.com/en/ranges/stan-tug/stan-tug-1606
Ba da, ala e.
oameni buni…
va trimit un link… sa-mi spuneti daca NAVA PORTOCALIE (remorcherul Hercules) este aceeasi cu Nava Hidrografica-502 – uitati-va la detalii…
http://romaniaforum.info/board3-marina-romana-romanian-navy/board409-marina-militara-romana-dupa-1945-romanian-navy-after-1945/board672-romanian-navy-after-1945-black-sea-fleet/333-501-502-grozavul-class-seagoing-tug/?s=28f4e4b02c45de46050c493c568c6bf0367cbcf1
Din câte ştiu sunt 2 HERCULES unu civil celălalt militar.
deci avem 4…
si cel portocaliu este cel CIVIL nu cel MILITAR!
„din cele doua nave contractate de MApN ”
Parca trei…nu mai stiu sigur.
Ar fi bine sa urmeze si alte proiecte pe viitor.O corveta ,un dragor.Dar slabe sanse…
Proiecte de achizitie sunt, dar nu stie nimeni inca oficial daca din productie interna sau nu.
Apropo, perseus e construit la noi?
Din cate stiu sunt construite la Galati, Proiect 1395.
Perseus la Admin Fluviala a Dunarii de Jos, Grozavul remorcher salvare la Marina Militara, si Alexandru Catuneanu nava hidrografica maritima, tot la Marina Militara.
Daca gresesc si stie altcineva altceva, va rog sa ma corectati.
Alexandru Catuneanu, fost Hercule, fost Vârtosul.
Pe Perseus il poate vedea oricine care are treaba prin Galati.
Când nu are activitate e ancorat la 200m de zona „la elice”.
Proiectat la Galati, construit la Braila
ca sa nu se certe intre ei.
:)))))))
buna asta , dar la Galati era ICEPRONAV, cred ca inca mai exista, care nu facea altceva decat proiecta nave, platforme de foraj marin ,si tot felul de „jucarii bune prin baltile lumii”.
Si santierul de la Galati e oricum prea mare pt aceasta clasa de nave, la fel si Mangalia, si daca ai nave de tonaj mai mare in contructie e pacat sa le ocupi cand ai altele la indemana.
Cel de la Braila era mai mult decat suficient, si la doi pasi de cei ce au proiectat nava.
Chipp au fost facute la Oltenita la fostul Navol, inainte de privatizarea din 1999, nu la Braila
Acolo a fost o megamanarie, cu fostul FPS si Sif Muntenia, a cumparat-o un neica nimeni pe nimic, a vandut tot ce se putea vinde, apoi a primit niste ajutoare de stat si niste bani de la sif muntenia, banii au disparut probabil au curs in dunare si pa
La Oltenita au fost facute Grozavu si Nava Hidrografica.
Perseus si Hercules (nava civila) se pare ca au fost facute la Braila
Ca sa nu se certe moldovenii intre ei 🙁
2 Nave civile:
– PERSEUS la Galati (e nava cu cele mai puternice motoare)
– HERCULES la Constanta (cred ca e nava portocalie)
2 Nave militare:
– GROZAVU
– NAVA HIDROGRAFICA (fostul Hercules, fostul Vartosu)
Toate 4 navele sunt PROIECT 1395
Am vazut ca aproape toate site-urile confunda REMORCHERUL Civil HERCULES cu NAVA Hidrografica AL CATUNEANU.
Astea sunt cele mai importante nave din Romania, pe timp de pace.
Navele Proiect 1395 sunt nave construite pentru a interveni in orice fel de contitii maritime. Sunt SALVATORII ROMANIEI indiferent de furtuna…. am inteles ca puteu interveni si pe mare nivel 7-8 pentru SALVAREA VIETILOR omenesti.
PERSEUS a operat ca si remorcher in Marea Mediterana (liban si Egipt) o perioada. Egiptenii au incercat sa-l captureze pentru ei. Dar marinarii romani au „EVADAT” cu nava din portul Alaxandria si au scapat chiar daca s-a tras in nava…
Am facut armata pe vartosu
intre timp pe resboiu aflai ca rusii mai baga una nefacuta,
noi distrugatoare doate cu kalibr, oniks si derivate de S500,
probabil un distrugator va ajunge si in MN,
unu` singur din astea are mai mult armanent si capacitate de lupta decat avem noi cu toata tara,
Daca m-am uitat bine in catalogul Damen, utilajul se numeste Stan Tug 1606.
Ai dreptate, seamana foarte bine cu modelul 1606
Hercules(cel civil ,portocaliu , din Constanta,detinut de ARSVOM) e sora lui Perseus , cel din Galati, detinut de AFDJ.Ambele au fost construite la SN Braila 1988 ,respectiv 1990.
Grozavu si Al Catuneanu sunt nave surori construite la SN Oltenita si difera de cele civile.
Cele civile sunt putin mai lungi(69,55m vs 64.8m) si mai late(16,5m vs 14,6m) , si de asemenea difera si motorizarea, cele civile fiind mai puternice(2x3300HP fata de 2x2500HP).
Multumim de clarificari, sunt tot felul de informatii .
Ai un link catre o sursa ,ca nici icepronav nu zice cate nave sunt facute ,unde ,si daca proiect 1395 a fost modificat .
Cele civile nu sunt proiect 1395, cele militare sunt.Proiectul 1395 e clar un derivat din cele civile(Hercules,cel civil,a fost construit in 1988,pe cand primul remorcher din proiectul 1395 a fost abia in 1993 construit).
Pentru mai multe informatii despre navele din flota romaneasca exista cartea lui Constantin Cumpana, „Amintiri despre o flota pierduta”.Cartea o am acasa si nu pot sa-ti dau acum mai multe detalii.
Oricum la flota civila ,din cate stiu eu , nu erau pe proiecte , ci dupa numele primei nave din serie.
Dear Perseus are motoarele de 3300 HP…
She punea problems vinderii lui Perseus sau dezafectarii lui… pts ca i-au expirat ceva… certificate sau licente due transport…
Mai bine-l preia Armata decat sa-l Vanda pe nimic…
Daca we mai mare …. fain….
Si Perseus si Hercules(cel civil) au 2 x 3300HP U.C.M RESITA MAN 6L40/54A.Faci confuzie intre fostul Hercules(Al Catuneanu) si Hercules detinut de ARSVOM,sunt 2 remorchere distincte.
Ahaa nu fac confuzie intre cele 2 nave.
Chiar eu am adus in discutie subiectul.
AM ADUS IN DEZBATERE FAPTUL CA SUNT 4 NAVE… NU 3…
Ptr ca citind despre remorcherele Salvatoare romanesti… am gasit informatii contradictorii… legate de Remorcherul HERCULES.
Gasisem ani de productie diferiti… 1988 si respectiv Santiere navale diferite.
De aici am inteles ca sunt 2 nave diferire.
Apoi am inceput sa caut pozele… surpriza este confuzia facuta de anumire sire-uri.
Faza e ca NAVA PORTOCALIE este Herculesul civil.
Hava Hidrografica nu e in poze… nici macar pe site-un navy.ro unde poza este cu Nava RMS – 501 care de fapt este Grozavu nu este…. Nava Hidrofrafica
@seawulf,
Ma bucur de interventia ta. A confirmat banuelele mele.
Si chiar ai venit cu informatii bune desptr Remorcherele romanesti.
Uite link-uri cu poze catre cele 4 remorchere,la o privire mai atenta iti dai seama si de usoarele diferente la corp intre cele civile si cele militare.
PERSEUS(ex:ALBATROS 1): http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1500108
HERCULES(cel civil): http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1508273
GROZAVUL: http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=747977
Comandor Al. Catuneanu: http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1972158
Am vazut diferentele
in special la obloanele geamurilor din prova- stanga si prova-dreapta
ne ajuta fff bine compartimentele grinzilor de rezistenta (acele dreptunghiuri)
Multumim pt clarificari!
Asa am mai invatat ceva..:)))
Denumirea corectă a navei este ”Cpt. cdor Alexandru Cătuneanu”. Direcția hidrografică mai are încă două nave cu același nume: o ambarcațiune ”Cpt.cdor Al. Cătuneanu 1”, de 7,2 metri lungime și 2.7 t și o șalupă „Cpt. cdor. Al. Cătuneanu 2” de 11,2 m și 6,75 t.
Doar Grozavul a fost construit la Oltenița. Fostul remorcher maritim de slavare 501 Hercules, actuala navă maritimă hidrografică ”Cpt. cdor Alexandru Cătuneanu” a fost construit la SN Mangalia.
La intrarea lor în serviciu ca remorchere în 1993 Ggrozavul și 1996 – 501 Hercules, cele două nave aveau ca misiuni:
1.Remorcajul navelor în mare largă și în rade.
2. Remorcajul platformelor de foraj marin și de extracție.
3. Spargerea gheții cu o grosime de până la 15 cm pe mare, în radă și pe Dunărea maritimă.
4. Stingerea incendiilor, scoaterea apei din navele avariate și salvarea echipajelor.
5. Lucrări cu scafandri la navele avariate.
și următoarele caracteristici :
Lungime 64,8 m
Lățime 14,66 m
H constructive 7,1 m
Pescaj maxim 5,65 /5,32
Deplasament normal/ maxim 2366/2700
Viteza maxima 11,5Nd
Echipaj 5-15-24/4-14-23
Locuri cazare 90/88
Propulsie 2×2465 CP tip 12 R 251-FMA
Plinuri : motorină 413/401 t
ulei 15/11 t
apă tehnică/potabilă 65/68 t
Rază acțiune 4000/ 3250 Mm
Gradul mării – navigație nelimitat
– remorcaj gradul 6
În perioada 2013-2014 Hercules/Cătuneanu a fost într-un proces de modernizare a sistemelor de navigație și comunicații, de monitorizare și control, de achiziții și procesare date.
Actuala navă maritimă hidrografică ”Cpt. cdor Alexandru Cătuneanu” ca urmare a schimbării destinației are acum ca misiuni :
– cercetarea hidrografică şi oceanografică a bazinului Mării Negre în sprijinul navigaţiei;
– realizarea balizajelor necesare navigaţiei în siguranţă în raioanele aflate sub jurisdicţia României;
– cercetări privind morfologia şi a modificărilor morfologice a fundului Mării Negre;
– efectuarea de măsurători hidrografice şi oceanografice periodice cu caracter statistic în sprijinul acţiunilor de luptă ale Forţelor Navale;
– cercetări privind fundul mării pentru sprijinul din timp de pace a acţiunilor de luptă contra minelor;
– Misiuni secundare: remorcaj, intervenţii în caz de incendiu la bordul altor nave sau pe platformele de foraj marin sau avarierii unor nave în situaţii de criză, evacuarea apei din compartimentele inundate ale navelor avariate;
și unele modificări ale unor caracteristici tehnico-tactice -vezi https://www.dhmfn.ro/
@karadeniz
Ati scris sus:
Gradul mării – navigație nelimitat
asta face cele 4 nave (2 civile si 2 militare) cele mai sigure nave romanesti.
ADICA NAVELE FAC FATA unei mari GRADUL 8-9 fara probleme?
NAVELE ASTEA AR TREBUI PASTRATE (toate 4 si dotate cu motoare si echipamente performante)
Multe nave fac față la mare indiferent de gradul acesteia, în special navele militare concepute să navige și să lupte inclusiv cu parte din compartimente avariate și inundate.
Remorcherele prin modul de construcție și excesul de putere nu trebuie doar să facă față marii ci să se miște aparent nestingherite de agitația mării și să ajute alte nave.
Multe nave din rămășițele flotei române civile ori militare ar trebui păstrate/revitalizate. De exemplu submarinul Delfinul care cu cel mult 150 milioane de euro, cam cât ne costă alegerile din acest an, poate fi revitalizat fapt ce ar însemna mult mai mult decât tot ce vom face în următorii ani pentru modernizarea navelor militare de suprafață cu costuri de vreo 10 ori mai mari.
Nu doar navele militare sunt concepute sa poata naviga cu o parte compartimente avariate si inundate, ci si cele civile au compartimente etanse si sunt dotate cu pompe s.a.m.d .
Din pacate si cele 2 remorchere civile si cele 2 remorchere militare au motoare mult prea slabe pentru gabaritul lor.Cele militare daca nu ma insel au aceleasi motoare care se gasesc pe remorchele din seria ZIMBRU , cele din urma fiind de 2 ori mai mici ca lungime si construite cu aproape 10 ani inainte.