Ca doar tot sunt, conform traditiei populare, trei ceasuri negre in ziua de marti, noi vom publica trei articole „negre” si rusinoase la adresa noastra ca popor, dar asta-i realitatea si cel mai rau lucru posibil este sa tragem presul peste mizerie. Asadar,
Articolul numarul 3
Rezumatul unui eşec de 500 mil. euro al celor care au condus şi conduc România: „Am pierdut Daimler pentru că nu avem infrastructură şi nu avem şcoli care să pregătească viitorii angajaţi“
Autor: Bogdan Alecu
La o lună de când ministrul economiei Costin Borc şi Markus Schafer, şeful producţiei Mercedes-Benz, îşi dădeau mâna peste o cutie de viteze asamblată în Sebeş, Daimler a anunţat că a ales Polonia şi nu România pentru o investiţie de 500 mil. euro şi Ungaria pentru o extindere evaluată la 600 mil. euro. Ministrul Borc ratează astfel „şansa de a rămâne în istorie“ cu atragerea unei investiţii strategice în economie.
Pierderea investiţiei de 500 mil. euro într-o nouă uzină de motoare în favoarea Poloniei este considerată a fi unul dintre cele mai mari sau poate chiar cel mai mare eşec al României din ultimii ani, în contextul în care aceasta ar fi însemnat 1.500 de noi locuri de muncă şi exporturi anuale de peste 1 mld. euro.
ZF a cerut la Guvern şi la Ministerul Economiei o reacţie cu privire la această decizie a Daimler, în contextul în care, potrivit informaţiilor din industrie, negocierile au fost conduse de Costin Borc, vicepremier şi ministru al economiei în guvernul tehnocrat condus de Dacian Cioloş.
Potrivit reprezentanţilor Ministerului Economiei, în cadrul discuţiilor „partea română şi-a arătat deschis şi transparent dorinţa de a dezvolta concret, în continuare, colaborarea cu Daimler, folosind instrumente precum ajutor de stat, facilitarea negocierilor cu comunităţile locale, facilităţi pentru personalul angajat“.
„După investiţia în uzina Mercedes-Benz care s-a dus la Kecskemet, construcţia fabricii de motoare în Polonia este al doilea eşec al strategiei autorităţilor române cu privire la atragerea unui producător german în ţară“, a spus Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). El spune că decizia de a merge în Polonia a fost determinată de trei factori principali, printre care infrastructura, sau mai degrabă lipsa ei din România, lipsa argumentelor concrete din partea guvernului şi lipsa unei decizii, timp de cinci ani de zile, cu privire la învăţământul profesional.
„Se discută de cinci ani de zile de învăţământ profesional, dual şi de atunci am rămas cu două-trei insule de referinţă – s-a făcut la Braşov de către Schaeffer, la Mioveni s-a mai făcut o clasă de şcoală profesională, însă de ce nu se extinde treaba aceasta? Când? Suntem în mai şi nu vedem nimic pentru anul şcolar 2016-2017. Formarea profesională este un capitol extrem de important. Aceste companii nu-şi permit acum să investească şi în şcoli profesionale“, a subliniat Constantin Stroe. Spre exemplu, în Sebeş şomajul se apropie de zero, iar companiile sunt nevoite să aducă angajaţi inclusiv din judeţele apropriate, lucru ce presupune costuri suplimentare cu logistica.
La începutul lunii aprilie Costin Borc declara în cadrul deschiderii noii fabrici de cutii de viteze a Daimler de la Sebeş faptul că „investiţiile străine reprezintă o prioritate pentru Guvernul României şi implicit pentru mandatul meu ca ministru al economiei. La rândul ei, România este o soluţie pentru investitori“. Pentru Daimler însă soluţia a fost Polonia.
Pe de altă parte, la fel ca în 2014 când a fost demarat proiectul de 300 mil. euro, nu exista o autostradă fără întreruperi între Sebeş şi Sibiu, iar promisiunea guvernului de atunci, condus de Victor Ponta, de a avea o autostradă până la Nădlac nu s-a concretizat.
Polonezii se lăudau deja de săptămâna trecută cu faptul că Mercedes-Benz va investi într-o uzină, potrivit publicaţiei Rzeczpospolita, nemţii fiind interesaţi să construiască noua fabrică în oraşul Jawor, din Silezia Inferioară, Polonia.
În Ungaria, la Kecskemet, nemţii au anunţat un plan suplimentar pentru a extinde uzina de vehicule în urma unei investiţii de 600 mil. euro. România a pierdut în 2008 investiţia în favoarea Ungariei la acea vreme, din cauza lipsei unui plan concret pentru a dezvolta infrastructura rutieră şi de a construi autostrăzi, dar şi de specula imobiliară cu terenuri, potrivit presei de la acea vreme. Pe de altă parte, acum Mercedes-Benz produce în Ungaria 180.000 de maşini anual şi vrea să ajungă la 300.000. Valoarea maşinilor produse acolo fiind de peste 9 mld. euro, dublu comparativ cu Dacia.
Markus Schaefer, membru în consiliul de administraţie al Mercedes-Benz Cars şi supply chain manager declara la începutul lunii aprilie, în cadrul evenimentului de inauguare a investiţiei de 300 mil. euro în extinderea fabricii de transmisii că la Sebeş vor fi dezvoltate noi proiecte ce ţin de trenul de rulare, ceea ce poate însemna atât componente, cât şi motoare.
În condiţiile în care doar cu transmisiile automate cu cinci şi şapte trepte, Star Transmission a ajuns în top 10 exportatori ai României anul trecut, pe poziţia a zecea, cu noua cutie cu nouă trepte, care în viitor se va regăsi pe cel puţin 80% din maşinile produse dar şi cu motoare, Daimler ar putea ajunge chiar cel mai mare exportator, depăşind Automobile Dacia, care trimite la export maşini, cutii de viteze şi motoare în valoare de peste 4,5 miliarde de euro anual.
Potrivit lui Falk Pruscha, director general Star Transmission şi Star Assembly, compania locală a Daimler poate trece în acest an de pragul de un miliard de euro, în condiţiile în care de la un singur schimb în prezent, până la finalul anului noua cutie 9G-Tronic va fi produsă în trei schimburi.
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 05.05.2016
Mda , asta a fost bomboana de pe coliva . Cine are urechi de auzit sa auda . Din pacate ai nostrii guvernanti sunt surzi si orbi pe deasupra . Toti astia care au venit pe aici au spus ca nu avem drumuri ,autostrazi , cai ferate .
Probabil vom mai pierde investitii importante , probabil vor pleca si francezii de la Dacia sau vor muta grosul productiei catre alte tari daca nu ne vom apuca odata dracu de autostrada aia de la Pitesti catre Sibiu si tot asa .
Vrem sa fabricam avioane , masini , tancuri dar nu mai avem oameni in stare sa lege doua fire si sa puna la locul lui un surub . Aia care au fost ori au plecat ori sunt la pensie si nimic nu vine din urma . Plus ca nu avem tehnologie de fabricatie noua decat cea adusa de cei ce au mai facut cate o investitie pe aici .
Polacii ne-au luat fata din nou Aferim bre , am mai zis eu ca ma mut in Polonia
Stai sa vezi cand o sa plece si DACIA, ca au anuntat reevaluarea productiei in de la Pitesti in 2020, adica fix cand noi o sa punem iarasi cenusa in cap ca nu am facut autostrada aia dspre Sibiu, ca acum vom fi mai seriosi si la anul ne apucam………si la multi ani! Luna trecuta Renault a anuntat baterea palmei cu Marocul pentru o investitie de 900 milioane de euro in fabrica DACIA din Maroc, in detrimentul Romaniei. Daca stai sa faci un calcul simplu, 900 milioane de euro sunt peste 300, 500, 600 sau ce ne tot promite FORD ca investeste la Craiova si nu o mai face deloc. Presa a minimalizat stirea asta, insa eu o vad mai importanta dpdv economic, pentru ca poate arata intentia francezilor de a a bandona Romania pe viitor.
Cum sa facem noi tancuri, avioane, transportoare blindate si alte acareturi, cand nu suntem instare sa facem o autostrada ca sa avem bani pentru armele alea de ne laudam ca vrem sa le producem sau sa le cumparam!?
mi jena ca noi , ca pentru aceasta generatie stramosii nostrii au luptat degeaba
in wwi si wwii ..
trist
p.s. nu ma criticati pentru caam bagat pe toti in oala..nu azi..
curios gradul de reziztenta al statului pe acest subiect cand toti investitorii cer aceasta infrastructura .ceva nu e in regula aici?
asa e, subminarea economiei ar trebuii pedepsita sever.
a fost dezincriminata cu sprijinu partidului istoric leberal in perioada celor 15.000 de specialisti ai cdr `96-2000,
era prevazuta in art. 165 din vechiu cod penal – acum oale si ulcele
decat sa astepte dupa guvernul romaniei sa faca infrastructura si apoi sa stea dupa ei cu spagi pentru 15 mii de aprobari….
da ce ne trebuie ingineri când avem atatia experti in „studii europene „ si „studii sociale„ ? 🙂
eu cred ca scoli de maistri in romanica le numeri cu degetele de la o mana..
Trebuie si femeile sa faca o facultate, nu? 😉 Sa se mandreasca apoi ca au studii superioare.
Cred ca din 2000 pana in ziua de azi, 80% din fetele pe care le-am cunoscut studiau una din urmatoarele: studii europene, „romano-americana”, protectia mediului, geografia turismului, ecologie, etc…
Desigur, la orice intrebare din domeniu (despre UE la studii europene sau despre noua groapa ecologica in cazul fufelor cu protectia mediului) m-am lovit etern de aceleasi raspunsuri: „nu stiu” sau „nu ma intereseaza”.
„Sunt frumoasa si desteapta”…
aia nu conteza. e bine ca au facut si ele o facultate dar aici este vorba despre altceva.
daca s-ar fi reorganizat invatamantul tehnic s-ar fi obtinut deja rezultate. companiile mici sau mari au nevoie de meseriasi si ar fi sprijinit cu oferirea de internship uri si stagii de practica, daca statul prin Ministerul Invatamantului ar fi creat cadrul necesar.
Problema e ca aia de la minister sunt complet rupti de viata reala si nu inteleg ca invatamantul nu merge asa de capul lui ci trebuie adoptat la nevoile economice.
sunt multi tineri care ar fi dispusi sa invete temeinic o meserie – si cateva cazuri de succes ar raspandi vorba-n targuri mai bine ca orice reclama.
-„Aceste companii nu-şi permit acum să investească şi în şcoli profesionale”… normal ca nu prea isi permit in momentul asta…Intrebarea mea este urmatoarea..
-Ce face RO ca sa atraga firme puternice la capitolul invatamant? Mai nimic. De ce spun asta?
In toate statele vestice primariile mai mari sau mai mici sustin cursuri de recalificare pentru cei aflati in somaj pe BANI VENITI DE LA UE! AI NOSTRI CE FAC? CURSURI PT MANAGERI! POPOR DE MANAGERI! Daca nu ma credeti va rog sa cautati … Cu alte cuvinte firma unui smeker cu priza prin diverse ministere, mai inregistreaza prin teritoriu azi cateva firme de apartament si dezvolta cursuri pt manageri in teritoriu… Ceva gen Paun si primul violonist al tarii…
________________________
Daca as fi fost undeva la guvern faceam pe draqu’ in patru ca sa atrag firmele mari :
-finantam scolarizarea macar a 50% din viitorii specialisti care vor lucra la firma respectiva cu conditia ca respectivii sa lucreze pe teritoriul RO x ani, deci contract (si respectivii scolarizati sunt tot un bun al statului roman). Ce produce (macar o parte din bani tot se intorc in economia mea), ce consuma (macar o parte din bani tot se intorc in economia mea)
-construiam infrastructura in zona aleasa de firma, majoritatea banilor cheltuiti ar trebui sa se intoarca tot in economia mea
-muncitorii calificati de statul roman ii „legam de glie” macar pe perioada contractului. Cum? ANL … sistemul ala cu prima casa, prima masina etc… Sa nu spuneti ca nu se poate…Cu ocazia asta mai intorceam din banii cheltuiti tot in economia mea si dezvoltam sectorul constructiilor
Chiar daca la inceput statul roman ar merge pe pierdere (in cel mai negru scenariu) mai tarziu statul roman tot trage foloase…
Nu poti atrage nume mari fara sa faci concesii substantiale….
Moderare…
gata 🙂
Mersi 🙂
Candva, pentru subminarea economiei nationale erai executat, astazi esti…conducator. Si pedeapsa capitala ar fi prea putin pentru ce s-a facut dupa 1989, dar ne meritam soarta -am stat pasivi.
Nu ne meritam soarta. Am fost manipulati si indobitociti in toti anii de comunism si postcomunism. Securistii si comunistii de dupa 1990 au avut grija sa aiba tot ei controlul si sa-si creasca si sa-si protejeze averile.
Dupa 1990 scolile profesionale si liceele tehnice/agricole au devenit un fel de paria a invatamantului romanesc. Dar de ce ma mir! Din moment ce fabricile, uzinele si CAP-urile au fost distruse, ce nevoie mai era de invatamant tehnic/agricol?
DraCii mei noi sunem copii ai durerii … „capitaliste”.
Capitalism inteles cam ca la nivel de satra : sa imi fac vila, mertzan si bani sa risipesc pe lux si petreceri! Daca mai ramane ceva dau in Panama si sa investeasca productiv altii ce pana mea!
Asa ca uzina de autiturisme nemtesti (ca o fi fots Merz sau VW ) despre care se discuta de dinainte de 80 .. casnd a fots sa fie … nu a mia fost!
Din cate tin minte se alese Aradul (se ocolea astfel problema autostrazii .. la vreo 30 km era una gata facuta de unguri) ins ala Arad canci terenuri ptr uzina. Sau la niste preturi …. preturi mai ceva ca in Austria!
Si au parut aia de la Kecskemet .. niste „comunisti” carer habar nu au de „capitalism” care au oferit terenurile! ba mi se pare ca pe trenurile alea aveau trasa si conducta de apa… Si care au avut o singira pretentie ” impoztu pe terenuri il platiti voi!!!
Asa ca acum Kecskemet produce Mercedes A si B Klasse iar gasca lu’ Falca cultiva boziii …
E si cu autostrazile cam la fel … lzonca fiind „fara” si „sa le scoatem romanilor din cap”
Si mai am o amintire nasoala rau veryy nashpa… Iarna 2005-2006 … Guvernul ia ca masura sa interica circulatyia TIR urilor prin Valea Prahovei … sa ocoleasca prin Cheia !! Cam in acelasi timp de blocheaza Defileul Oltului (avlansa) … Soferii de TIR forteaza trecerea la Sinaia si merg catre Ploiesti.
A doua zi presa „democrata” obligatiriu provest facea clabuci cu spume „de ce politia nu a arestat soferii de TIR? De ce nu a imobilizat colanele de infractori tiristi!? Stat de drept suntem noi sau ce?!!!”
Cestia ca ptr cca 7 zile Ardealukl aproape a fots decuplat de Muntenia, ca traficul rutier intre Europa Centrala si Balcani (noi fiind si azi ruta de tranzit ptr turic si bulgari) ce emportanta avea?!
Panimaieti voi cam ce fel de enterese se ascund sub masca inflexibilitatii „legaliste” si cum se face ca nu avem o atustrada care sa ne lege de sistemul rutier european ?!
SI iar ma vaz nevoit sa imi aduc aminte de Stalin* : o natiune este un popopr care are o piata nationala
Ori o piata nationala inseamna si drumuri adecvate.
Rupe legarueile economice si o sa rupi natiunea. Blocheaza circulatia (sau chiar drumurile!) si in 2 -4 decenii vei rupe „soft” natiunea…
* nu-i nevoie sa imi amintiti. Era un despot oriental .. In plus era si un grafoman …Asta nu inseamna ca in definitia natiunii nu a nimerit-o !
Vinovatii pentru esecul extinderii auto in Romania, punctual:
-Androneasca(fie-i temnita grea) ca a distrus scoala profesionala in 2009.
-Tariceanu, care ne-a pus o mare frana in mandatul sau pe infrastructura. Sper sa nu existe sanse sa mazileasca DNA-ul pana sa sa infunde puscaria.
Clasa politica in general, cu primministrii si ministri transporturilor care de meserie planteaza panselute si isi trag amante tinerele!
Sper sa isi procure cu totii margarina sau macar o crema DOINA, ca ei or sa ajunga amantele prin puscarie! 🙂
Sa aiba parte de o asa viata de calitate in puscarie, cum au romanii de rand afara…..in raport cu occidentul!
–
Care esec coane? Esti pe dinafara!!!
Ca sa revin:
1. Continental 5 fabrici+centru de dezvoltare
2. Bosch 2 fabrici + centru de dezvolatre
3. Pirelli – cea mai mare fabrica din lume
4. Michelin 2 fabrici
5. Ford
6. Dacia -Renaul fabrica + centru de dezvoltare
7. Ina shaeffler
8. Draexl maier – 2 fabrici
9. Hella 4 fabrici
10. Dura
11. Valeo
12. Thiessen krupp 2 fabrici
13. Yazaki 3 fabrici
14. Takata 3 fabrici
15. Huf
16. Mahle
17. HIb Rollem
18. Emerson 2 fabrici + centru de dezvoltare
19. GST Automotive cea mai mare fabrica din lume
20. Quin Automotive
21. Hutchinson
22.
.
.
.
Pot sa ajung usor a 100.
Unde e esecul?
Multumesc
Esecul este peste tot acolo unde noi nu am putut face diferenta la atragerea investitorilor externi pe motiv de infrastructura, educatie si, pana nu demult, coruptie! Daca iei gol in prelungiri si pierzi dupa un joc apreciabil, tot esec se chiama!
Eu incerc sa zic doar ca atata timp cat Daimler , investeste in Ro 300 mil. sa produca transmisii( la Sebes se fac 50% din transmissile Mercedes din toata lumea), motivul pentru care se face o fabrica de motoare in Polonia, nu tine de infrastructura din Romania, coruptie , etc. Sunt doar motive care tin de business-ul Daimler si de logistica lor.
Multumesc
@Keke. Ma bucur sincer ca esti mai optimist decat noi si sper ca tu sa ai dreptate, totusi, multe dini fabricile enumerate de tine sunt fabrici de cablaje si alte subansamble pt ind auto, dar aceste intreprinderi sunt de notorietate ca alearga intotdeauna dupa forta de munca ieftina. Una este fabrica Dacia/Ford alta o fabrica de cablaje care are chiar si cinci mii de angajati.
Similar, daca vrei, cu fosta fabrica Nokia, dupa care unii plangeau cand s-a inchis, eu am injurat-o si m-am bucurat, pt ca aia nu era fabrica ci doar un amarat de atelier de bagat telefoane ieftine in cutiii.
Pai si chinezii de unde au inceput? M-as bucura si de fabrica aia Nokia, sa stiu ca da de lucru cuiva care, altfel, ar fi stat degeaba sau ar fi facut cine stie ce marsavii iar, intre timp, statul sa se preocupe de crearea conditiilor pentru ascensiunea economiei pe scara valorica.
Oricum, tot romanii au mancat coliva la inmormantarea imperiului Nokia.
„Sunt doar motive care tin de business-ul Daimler si de logistica lor”
Nu intotdeauna. Este un cumul mare de factori luati in considerare: disponibilitatea de mana de lucru calificata, cu o anumita experienta, posibilitate de crestere viitoare, politica fiscala a statului, predictibilitatea acesteia, tipul de investitie si returul pe investitie, infrastructura, birocratie, prioritati interne ale companiei, piata de desfacere, costuri cu mana de lucru, energia si materia prima, distanta pana la alte facilitati ale companiei, in functie de lantul R&D, de integrare, productie si suport client, cultura locala, etc…
Costurile cu mana de lucru vor fi mereu relevante atata timp cat nu esti intr-o activitate cu valoare adaugata foarte mare. Nu putem nici sa ne condamnam la stagnarea salariilor ca sa nu pierdem slujbe nemaifiind pe locul 27 din UE la salarii. Ca atunci am sta mereu cu sabia lui Damocles peste cap ca cea mai mica fluctuatie sau criza va duce la retragerea investitorului strain, asa cum sunt nu stiu cate fabrici chinezesti pentru care cea mai mica fluctuatie a cursului de schimb le devasteaza umila marja de profit. Trebuie sa sporim productivitatea (prin educatie, infrastructura, automatizare etc). Si, atunci, costurile cu mana de lucru nu vor mai fi atat de importante pentru decizia de a investi. Chinezii au priceput asta. Uita-te la cum se muta productia high-tech in Japonia din tari unde salariile erau mai mici (gen SUA). S-au debarasat de ce nu mai era cutting edge si profitabil si au trecut la altele si mai si.
Si trebuie sa ne preocupa, in masura in care este posibil, de crearea si ocrotirea unor campioni locali cu potential international.
Costurile cu mana de lucru nu vin doar din salarii, ci si din politica fiscala a statului si din capacitatile de formare a personalului, accesul la credite si calitatea acestei maini de lucru.
Si am precizat ca este doar unul dintre factori, nu neaparat cel mai important.
In plus, cat esti doar subcontractant pe anumite subcomponente si nu participi la design, R&D sau asamblarea finala, costurile cu mana de lucru conteaza…
La Motocicleanu(infundrar beciul domnesc) in 2008 si decizia Mercedes de a face fabrica in Ungaria, ci nu in Romania, decizia a fost luata 100% pe motiv de lipsa autostrada si perspective pentru constructia ei intr-un interval de timp rezonabil. Au spus raspicat lucrul asta, cu motiv si predicat. Insa se vede ca nemtii au avut dreptate, nici azi nu avem autostrada aia. Probabil va mai curge multa apa pe Dunare pana ce se va schimba ceva! 🙁
Subiect si predicat, scuze….
@keke pai si faptul ca faci 16 ore cu motoarele de la sebes pana in germania fata de 6 ore cat faci cu ele din polonia nu crezi ca tine de „bussiness-ul Daimler si logistica lor”? si asta nu este exact efectul lipsei infrastructurii, care la randul ei este efectul coruptiei?
Pai si cu transmissile nu faci la fel de mult? O transmisie este ca dimensiune jumate de motor , si as zice aproape la fel de importanta. Astea nu au nevoie de infrastructura?
Sunt confirmate aceste oportunitati ratate?
keke cu exceptiile : dacia -renault , ford ( care deocamdata face componente ) si poate thiessen-krupp restul enumerate fac doar componente si asta in regim lohn ( cunosc destule din ce ai enumerat plus sclavia de acolo ) , lipseste integratorul firmele care sa scoata produsul finit care are valoare adaugata mai mare decat componenta
Esecul ?
-Am o lista de 1350 de intreprideri, fiecare cu peste 1000 de salariati, care au disparut dupa 1990 !!
– Povesteste „succesurile” etalate mai sus, celor 2.milioane de calificati, din cei 3 milioane de emigranti romani plecati sa-si caute de munca ! Si copiilor ramasi in tara fara parinti !
Scuze. „Esecul ” se referea la Keke 12:35
vorbeam doar de industria auto!!!Uitate cate fabrici noi de componente s-au descris. Iti zic eu , ca consultant industrial, aproape 500! Se putea mai bine ? Binenteles ca se putea, dar nici nu suntem tata cea mai de cacat din zona. Alte exemple mai proaste : bulgaria, toata fosta iugoslavie la pachet, grecia, albania, ucraina, austria, portugalia, belgia, olanda sunt tari care produc mai putine autovwhicole pe an decat noi, si nu mai vorbesc de componente. E bine sa fi critici, si citesc zilnic cu interes articolele despre armata romana, dar la industria AUTO nu e cazul sa plangem.
Multumesc
Legat de lista ta :
1.Continental are fabrica de pneuri la Timisoara – bataie de joc si poluare . inclusiv o cantareata de opera s-a dezbracat in fata fabricii si a chemat presa , incercand sa atraga opinia publica si cea guvernamentala . nu s-a mai intamplat nimica , Continental avand o campanie de publicitate foarte agresiva .
2.Fabrica Pirelli de la Slatina este o bataie de joc . In primul rand nu este cea mai mare din lume , ci cea mai mare din ” Lumea Pirelli ” . Salariile … ar trebui sa forbesti cu cineva din fabrica pentru ati da seama cat de deplorabile sunt si ce bataie de joc practica italienii. Pirelli au incercat sabotarea Michelin si Continental , incercand sa acapareze personal de la ambele companii.
3.Michelin … mare afaceri si aici . Gelu Tofan … Danubiana … interese . Putini stiu ca Bridgestone a fost firma care a curtat fabrica de la Floresti si cea de la Zalau , insa si mai putini stiu ca personalul din fabrici a autosabotat contractul cu japonezii ” pentru ca ei lucreaza prea mult , si o sa ne impuna acelasi orar si noua ” . p.s. : Michelin are 3 fabrici : 2 la Zalau – pneuri+cord metalic si cea de la Floresti Prahova . Salariile sunt jalnice .
4.Ford … salarii obscen de mici – cunosc 2 angajati , productia anevoioasa , investitii … mai mult din partea Statului Roman care e handicapat cand vine vorba de negocieri in folosul si interesul populatiei . eu tin minte ca de 2 ori s-au facut imprumuturi catre Ford ” pentru stimulare ” pe vremea lui Ponta . Nu stiu de ce , dar presimt ca Ford a mancat mai multi bani decat a produs .
5.Dacia-Renault … pana sa fie Dacia parte a grupului Renault , VW ne-a curtat de 2 ori , Opel a fost o singura data si era nesigura … dorind niste asigurari din partea Statului ceva mai palpabile . Nastase&Co au avut grija ca francezii sa castige contractul … nu se pomeneste nimica de legatura intre Dacia-Renault+inchiderea fabricii de carne de la Timisoara+achizitii de echipament de la Thales Group vs Vot de Incredere din partea Frantei pentru UE .
6.Ina Shaeffler – scurt si la subiect … isi muta productia in India . conform managementului , ” e mai ieftin acolo ”
7.Yazaki – Fabrica din Prahova e groaznica . 2 sate din jurul Ploiestiului care erau predominant angajati la Yazaki sunt acum someri . Strejnicu + Targusor sunt pline de spargatori de seminte care au lucrat la Yazaki . Motivul ? cica Yazaki nu au contracte .
8. GST Automotive – Au o fabrica la Sighisoara . am fost odata in ea . salarii … cat pentru un oras mic . Cineva din Bucuresti , Brasov , Timisoara te-ar scuipa in fata daca i-ai face o astfel de oferta . Exista si cateva exceptii la nivel de management . Se fac centuri de siguranta , airbaguri etc . Fabrica din Polonia e mult mai mare !
9.Hutchinson Brasov doreste sa isi mute productia , in principal fiind vorba de India , China sau Vietnam .
…
Usor usor ajung si la 100 .
Unde este esecul ? PESTE TOT unde clasa politica si interesul personal si-au gasit loc , primand banul si castigul personal , comunitatea fiind ultima prioritate .
Intradevar, era mai bine daca nu se faceau.!!!!
@ keke : imi place ironia ta ieftina .
conform ironiei tale , e mai bine sa vinzi pe nimic decat sa stai cu ce ai si sa incerci sa produci ceva ceva , sa devi competitiv … sa cauti contracte prin strainatate etc .
uite , conform ironiei si logicii tale , inseamna ca urmatoarele cazuri sunt extraordinar de bune :
1. Fabrica Floresti , cumparata de Michelin a avut inainte de achizitie 1800 de angajati . dupa achizitie , 400 de angajati au intrat in somaj , o parte din fabrica s-a inchis si demolat . Partea ” aceea ” era partea care se ocupa cu producerea de anvelope pentru : avioane , elicoptere , taburi etc . Felicitari !
prin 2015 mai erau in jur de 800 de angajati … daca mai tin minte cifrele . Sursa informatiei : matusa ce a lucrat 35+ ani acolo , iesita la pensie in 2015 … satula de atata birocratie si cu un gust amar lasat de noii proprietari .
2.Rafinaria Brazi , achizitionata de OMV avea in 2003 undeva la 1500 de angajati . in 2007 mai erau 700 , cu tot cu subsidiare si firmele din interiorul rafinariei . pana in 2012 , linia de productie a kerosenului a fost oprita , abia din 2013 s-a pornit , iar in momentul de fata productia nu este indeajuns pentru a satisface cerinta pietii . in plus , noi producem doar JP-1 . DOAR . restul , se cumpara dinafara . inainte de achizitie , produceam 3-4 tipuri de kerosen .
3. Pirelli … stii ca exista nenumarate articole in presa online intitulate ” Fabrica de Sclavi ” , unde se vorbesc despre salariile jegoase , de afacerile pe care le au localii cu compania si compania cu diferite persoane ” dibioase ” . Sa lucrezi la norma 10 ore , sa fii platit doar 8 si sa primesti salariul minim pe economie … nu cred ca ti-ar conveni .
imi pare rau , dar as vrea sa-i explici unchiului meu , de ce la 56 de ani , dupa 31 de ani de inginer in rafinarie , a fost dat afara , de ce nu s-a putut angaja , de ce nimeni nu-l angaja nici la Kaufland pentru ca ” era prea batran ” si mai ales de ce Statul Roman nu a fost in stare sa negocieze un contract care sa forteze firmele cumparatoare sa nu mai restructureze personalul , sa faca investitii clare si nu doar sa taie instalatii si sa le duca la mama naibii pentru ca erau dintr-un otel special/aliaje cu magneziu etc .
Apropo . aceeasi magarie si la Azomures , Targu Mures . firma s-a ” aranjat ” sa fie achizitionata de un turc . primul lucru facut acolo : inchiderea de instalatii . al 2lea lucru : dat oameni afara . al 3lea lucru : taiat instalatii si duse in Turcia . Erau instalatii ce erau din aliaje speciale , asemanatoare cu cele din rafinarie Brazi .
Intradevar, era mai bine daca nu se faceau.!!!! (pentru ca ne-am dat pe gratis)
Huoooo!!!!! Si dumneata esti nebunul de serviciu? Bun venit in club, alaturi de subsemnatul.
?????
@Techies, vezi comentariile lui RD de mai sus
Eu vin si te intreb doar un singur lucru :
Ti se pare normal sa ai o fabrica de anvelope cu 1800 de angajati (ai mai vazut undeva in lume asa ceva)?
Nu ma pricep la petrol/gaze, dar intamplator am lucrat la Pirelli si la Michelin si pot sa zic ca intradevar salariile sunt mici dar, fabrica a fost facuta in mare parte cu companii de constructie romanesti si cu materiale cumparate in Romania, firma plateste impozitele angajatilor(CAS si CASS) in Romania, la fel si impozitele de profit. Slatina era un dezastru inainte sa vina Pirelli, intre timp orasul este plin de mici afaceri care traiesc de pe urma lui Pirelli.
Depinde doar care parte a paharului doresti sa o vezi.
PS: imi pare rau de unchiul tau, dar din pacate asta este capitalismul (cand nu este profitabil se taie din cheltuieli, ca doar nu se vindea fabrica din Floresti daca duduia de prosperitate) !!!!!
Probabil ca in momentul in care lumea va invata sa se organizeze in sindicate si sa puna conditii, iar statul Roman va incuraja treaba asta, va fi mai bine.
capitalism pana se restructureaza postul tau,dupa o sa vorbesti de management defectuos si discriminare.
conform site-ului Michelin , fabrica Olsztyn , Polonia are 4127 la un singur fabricoi . din ce-mi zicea matusa-mea , cica ar fi cea mai mare fabrica de anvelope din Europa . probabil prin Asia or fi mai mari .
in Romania sunt 2490 angajati la 3 fabrici .
in Serbia , fabrica are 3108 angajati .
Spaniolii au 6142 angajati in 4 fabrici .
Salariile in Polonia , Spania sunt mai mari decat in Romania . Ar merita ca un gigant al pneurilor sa investeasca la noi …
Americanii cica ar avea 10 fabrici Michelin cu 11000+ angajati .
Deci , unele tari precim Polonia sau Serbia pot sa aiba 1800+ de angajati .
Nu neg ca o multinationala nu a ridicat un sediu , 2 , 3 . evident ca e mult mai usor dpdv a logisticii sa achizitionezi materialele de constructie din tara de bastina , dar te asigur : pana si materialele acelea dpdv a pretului au fost comparate de catre un contabil sau 2 , iar daca diferenta de pret ar fi fost semnificativa , cu siguranta italienii le-ar fi adus din Bulgaria , Ungaria sau mai stiu eu de unde din UE . CAS si CASS toate societatile le platesc , nu se pune problema . Pana si in Bulgaria se platesc taxe la stat , deci nu consider ca Pirelli ne face o favoare . stia in ce s-a bagat in momentul in care au pus degetul pe harta si au zis ” Aici ! ” .
Care parte a paharului ma intereseaza ? Conteaza ? Atata timp cat are otrava … ce conteaza ca e jumatate sau 3 sferturi ?
” din pacate asta este capitalismul ” … poate ai dreptate . dar de ce ungurii sau polonezii au fost mai ” destepti ” ? de fapt da-i incolo de unguri , uita-te la polonezi ce industrie au ,ce achizitii in armata isi permit sa-si faca . e clar ca daca pot sa faca asa ceva , isi permit sa bage si in sanatate , transporturi , invatamant etc .
Fabrica de la Floresti daca nu ma insel facea celebrele Montana . Sau era Danubiana ? Danubiana am inteles ca acum e rasa de pe fata pamantului . Nu am fost , nu am vazut-o niciodata , poate cineva sa confirme ?
Pneuriel Montana nu erau chiar asa de rele , cica erau facute dupa o reteta a celor de la Cooper Tires cu care Florestiul a colaborat . E drept , nu poti compara Cooper Tires cu Michelin . E ca si cum ai compara gaina din curte cu Everestul … cu totul si cu totul alte aspiratii .
As zice ca este un articol de foarte prosta calitate, de genul celor : Uitati ce tara de cacat avem. In articol deja apare contradictia , se vor face la Sebes motoare sau nu? Asta e intrebarea!!! Fabrica din Polonia era normal sa se faca acolo, din moment ce mai au una, iar asta vine ca o completare. Oare polonezul a plans cand Daimler a anuntat, acum 2 ani investitii de 300 milioane in Romania? Nu cred!!!
O sa vina si randul nostru pentru o uzina de asamblare in maxim 2 ani, tot Daimler.
Va rog sa fiti mai pozitivi!!!!
Keke prietene , tie iti pare ca aici este Garden Of Eden ? Adevaru este ca se putea si mai rau , te putei naste in Bangladesh , Sudan sau Papua si atunci Roamnia era chiar tare . Sa ne comparam cu astia de mai sus sau cu cei de pe aici de pa lanaga casa ? Pe mine nu ma intereseaza daca au plans polacii cand au facut aia ceva fabrici pe aici. Ma intereseaza ca am pierdut juma’ de milliard si cateva mi de locuri de munca .
Nu l-ai pierdut, din moment ce nu l-ai avut. Va dat presa o stire de rahat cu fabrica din polonia si gata va plangeti de mila. Off the record se construieste si la keskemet si in russia fabrici de asamblare Daimler, hai sa ne agatam in streang de ciuda. Aveti rabdare si o sa vedeti asamblare Daimler si la noi. Nu mai plangeti capra vecinului ca nu e productiv.
Daca fabrica aia din Polonia trebuia initial sa se faca in Romania, si apoi din anumite motive producatorul si-a schimbat planurile, atunci trebuie analizat ce si cum, nu sa ramanem cu o impresie falsa sau cu nici una… pe principiul ala cu boul si vaca.
Cat despre fabrica de la Keskemet, e normal sa se ridice problema si sa se analizez de ce s-a intamplat, pentru a se evita pe viitor asa ceva. Aia este o mega investitie clar pierduta de Romania, cu valoare in PIB dubla fata de ce face acum Dacia!
„cu valoare in PIB dubla fata de ce face acum Dacia!”
Catastrofa cu C mare… doar 4 fabrici de genul aleia si ne schimbam total ca tara…
de fapt, cu valoare dubla a exportului… cel putin asta se sustine in articol. De verificat!
Si Jaguar vroiau sa faca o fabrica din masini in Polonia dar in ultima suta de metri au decis sa o faca in Slovacia. Asta face cumva Slovacia o tara mai buna decat Polonia?
O face mai buna pentru investitie pe nisa pe care o cauta Jaguar.
Pentru orice tara, ideea este sa atraga investitii pe nise cu valoare adaugata cat mai mare, specializari cat mai inalte si cercetare/ R&D.
Altfel ramai doar o tara care isi imprumuta resursele altora, cu risc mare de delocalizare a investitorilor la orice adiere in piata financiara sau a salariilor.
unul dintre motive cica a fost ca ” mafia imobiliarelor ” si-a bagat degetele , umbland la achizitia de terenuri si marind ” artificial ” preturile , metrul patrat ajungand la valori de Centrul Bucurestiului … si asta in timp ce terenul era neamenajat sub nicio forma si in extravilan .
Salut Marius, in momentul de fata lucrez, ca si consultant pentru Daimler. Nu s-a pus problema niciodata sa se faca o fabrica de motoare in Romania. Este in discutie o fabrica de asamblare undeva in Europa de est, decizie care sa va lua dupa ce se face fabrica din Russia.
Daca vrei sa scrii un articol despre industria auto din Romania te pot ajuta cu studii si analize facute de compania pentru care lucrez. Cred ca ar fi mai intresanta discutia pe date concrete.
Multumesc
Salut,
Deci raspunsul este ca fabrica de motoare nu era planificata pentru Romania… Asta nu scuza restul ratarilor! Ca s-au cam adunat.
Deja in V. tarii vad cateva locatii care sunt sistematic ocolite, si nu prea inteleg unde da cu virgula: Hunedoara (cu Deva langa), Resita (e adevarat ca orasul in sine e mort, exportand personalul cat de cat calificat catre Timisoara).. apoi nici Salajul nu misca chiar bine, nereusind nicicum sa se inscrie in siajul Clujului.
Chiar ar fi interesante niste studii de genul asta pe regiuni din Romania, pe profil resurse umane si costuri!
Ce pot sa zic este ca la luarea unei decizii criteriile sunt urmatoarele :
1. Distanta fata de granita (criteriu in care orice zona din Transilvania intra in aceeasi categorie).
2. Accesibilitate si conditii de viata (aici vorbim mai mult de aeroporturi, managerii nu prea vin pe autostrada si totusi vor sa ajunga usor in fabrica)
3. Conditii de infrastructura (existenta unui parc industrial este principalul criteriu de departajare). Costurile cu trasul utilitatilor si pretul terenului din oras fac sa se excluda alte variante.
4. Conteaza foarte mult daca orasul este centru universitar, mai ales daca sistemul de productie implica un numar foarte mare de ingineri.
5. Conteaza daca orasul are o anumita istorie si traditie pe anumite meserii (vezi Pemium Aerotech si mai nou Valdastena (Airbus Helicopters) sau Star Transmission la Cugir.
6. Un capitol foarte important este sfatul/ indicatia data de autoritatile romane cu orasul unde trebuie facuta investitia. Lucru foarte important din moment ce in ultimii 5 ani, majoritatea fabricilor s-au facut cu ajutoare de stat (pe de o parte e bine ca statul romani ofera aceste conditii, iar pe de alta parte apar anumite interese ale unor politicieni locali pentru anumite locatii). Ca sa traduc pentru cine nu intelege cladirea/fabrica a fost facuta de statul Roman (Bosch, GST Automotive, Sonaca Turda, Continental, Mahle, Autoliv, Premium Aerotech, Dacia, etc )
Conditii secundare sunt :
1. Criminaitatea (unul din motivele pentru care Deva este dezavantajata)
2. Demografia (aici tre sa tinem cont ca in Salaj avem deja un producator mare care tine ocupata o mare parte din forta de munca – Michelin).
3. Aportul autoritatoilor in atragerea investitiilor
Oridinea ca importanta nu este aceasta.
Multumesc
pai noi iti multumim pentru detalii 🙂
Ca si remarca legata de invatamant/perfectionare, si investitorii ar trebui sa aiba tot mai mult in vedere participarea la setarea programelor de invatamant si in infiintarea de scoli profesionale sau cursuri cu anumite profile. Pe partea asta, as scoate tot mai mult din ecuatie statul roman si as da mai multa autonomie universitatilor si scolilor profesionale, in asociere in unele cazuri cu primarii.
Nu trebuie cazut nici in capcana unor specializari foarte inguste, care acum sunt pe val, iar in 3-4 ani, pe cand cursantii devin absolventi, sa nu mai aiba cautare.
Keke: „Este in discutie o fabrica de asamblare undeva in Europa de est, decizie care sa va lua dupa ce se face fabrica din Russia.”
Nemtii is nebuni, sau aia este o forma mascata de transfer tehnologic catre Rusia?
Nemtii nu sunt la prima isprava de acest gen. De pilda, in perioada interbelica IG Farben a construit industria chimica sovietica. Nici americanii nu erau departe: General Electrics a electrificat Uniunea Sovietica.
In Russia se construieste o uzina de asamblare, in care masinile sunt livrate gen Kit complet si doar sunt asamblate acolo. Cred ca tocmai din acest motiv (sa nu fie considerat transfer tehnologic) si din cauza de impozitare (masinile din UE sunt impozitate mult mai scump ca si produs finit decat componentele).
Macar atat, doar asamblare.
Inca o intrebare: saptamana trecuta am citit in fuga o stire, conform careia in Rusia ar urma sa fie inchise anul acesta cateva fabrici de automobile. Ati aflat ceva?
Nu stiu, dar astept cu interes sa se inchida Ford-ul la ei si sa aduca la noi niste modele mai serioase gen Focus sau Mondeo.
@keke,
Daca ai vrut sa atragi acel investitor si ai pierdut pe mana ta, se chiama ca ai pierdut, frate!
E la fel precum comparatia militara la achizitii cu Polonia. Cu noi n-am avut noroc in viata nu merge!
Pierdem pe mana noastra de fiecare data!
@Keke. Problema nu este ca am pierdut o fabrica ci motivele pt care am pierdut-o. Si Ford si Dacia se plang de ani de zile de lipsa infrastructurii, investitorii straini foarte seriosi au cerut infrastructura, asa ca nu-i problema ca am pierdut o fabrica, motivele sunt insa foarte ingrijoratoare: lipsa de forta de munca calificata si lipsa infrastructruii.
Cu tot respectul, dar dumneavoastra vorbiti doar despre efecte, si nu despre cauza. Romania nu va putea deveni o tara puternica, o economie solida cat timp coruptia este la un nivel extraordinar de ridicat. Iar Romania are pedepse foarte usoare pentru acest cancer care ne distruge celula cu celula, organ cu organ. Abia dupa ce va dispare coruptia, alegatorii vor vota demnitate si nu minciuna, abia dupa ce tara va fi condusa conform unei strategii, a unui plan, abia atunci … Pana atunci, vom saliva la Leopard, la Tiger, la alte echipamente, iar cand va anunta MAPN intentia unor achizitii vom incepe sa visam, dar ne vom trezi foarte repede cand vom vedea ca ai nostri isi exprima intentiile inainte cu 50 de ani de a face achizitia, in loc sa faca un imprumut pe care sa il plateasca in 50 de ani. PS: Irlanda a contractat un imprumut cu scadenta la 100 de ani.
Hai sa mai radem si de altii:
http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/2016/05/10/f-35-test-pilot-edwards-air-force-development/84042220/
bine ca le au acum si nu dupa .
Hai sa nu mai facem atata tragedie cu acea fabrica Daimler. Faza aia cu „ar fi vrut sa fie in Rromania” nu are nici o sustinere in realitate.
Ori poate domniile voastre au uitat votul Poloniei pe cotele de imigranti. Toata lumea stie ca au fost unele negocieri in acest sens. Asta cu fabrica Daimler e doar inceputul. Jermanica tinteste mult mai departe cu Polonia. Polonia a profitat la acel moment sa ii arate Jermaniei ca daca vrea sa le-o traga poa sa le-o traga cat o fi ei nemtii de nemti. Iar in ultima clipa pe baza negocierilor de culise despre care toata lumea vorbea s-a vazut rezultatul.
Asta sincer sa fiu cred eu ca e adevaratul motiv.
Pai nu este asa. Capitalul se duce acolo unde face profit. Nu e cum vrem noi.Probabil a contat mult ca Polonia si Ungaria sunt mai aproape si conteaza in cheltuielile cu transportul.
Sa nu uitam despre cererea de camioane militare , in care cred ca nemtii nu o sa aibe parte.Numai zic de transportorul lor Boxer care este scos din joc.Oftica mare tata.
Deci ati stat cu mana intinsa si nemtii n-au vrut sa puna nimic in ea …..
România a terminat de achitat integral împrumutul de la FMI. lauda…
http://www.bnr.ro/Discurs-in-deschiderea-conferin%C8%9Bei-de-prezentare-a-raportului-FMI-pentru-Europa-Centrala,-de-Est-%C8%99i-Sud-Est-14056.aspx