Saab doreşte să participe la modernizarea Marinei Militare Române
Compania suedeză Saab, care se poate mândri cu mai multe decenii de experienţă în designul, dezvoltarea şi implementarea unui vast portofoliu de soluţii navale, se străduieşte continuu să îşi îmbunătăţească oferta. Producătorul, care şi-a exprimat interesul faţă de piaţa din România datorită modernizării fregatelor precum şi cerinţelor formulate pentru nave noi, propune ca elemente din portofoliul său să devină o parte din flota navelor de suprafaţă ale Marinei Române.
Portofoliul Saab include un set complet de soluţii deplin integrate, toate acestea fiind optimizate pentru operaţiuni de securitate maritimă pe timp de pace şi pentru condiţii existente într-un scenariu de conflict total.
Deşi la început ar putea părea atrăgător să alegi separat produse şi sisteme individuale, datorită proceselor de achiziţie ale marinelor militare, care stipulează adesea licitaţii competitive sau datorită altor factori, cum sunt relaţiile şi acordurile politice, până la urmă un lanţ este tot la fel de puternic ca şi veriga sa cea mai slabă. Asta înseamnă că o asemenea abordare poate să restrângă felul în care sistemele lucrează împreună şi astfel, ofiţerul comandant poate să piardă avantajul competitiv şi timp preţios.
Atunci când îşi prezintă propunerile pentru Marina Militară Română, Saab le descrie folosind „conceptul de sistem de sisteme” – şi pe aceasta se bazează filosofia designului său. Această metodă implică crearea de soluţii avansate, care cuprind un număr de subsisteme autonome – fie că este vorba de navigaţie, comunicaţii sau comandă – care ar putea fi instalate pe un vas anume. În acelaşi timp, reprezentanţii companiei şi-au demonstrat experienţa în designul şi implementarea echipamentelor si soluţiilor lor, bazându-se pe cerinţele individuale ale utilizatorilor. O astfel de abordare le permite Forţelor Navale să contracareze atât ameninţările prezente, cât şi pe cele viitoare.
Elementul principal al acestor soluţii include părţi ale lanţului de la efector la senzor (aşa numitul „kill chain”). Fiind compus din sisteme de conştientizare situaţională (radar, senzori electro-optici) el incorporează şi sistemele de comandă şi control, precum şi diferite ansambluri de arme. Din cauza problemelor multiple care există pe un câmp de luptă modern, şi a ferestrei de oportunitate tot mai mici în timpul căreia pot fi contracarate, producătorul suedez crede că integrarea cu succes a subsistemelor joacă un rol cheie.
Aceasta devine cu atât mai importantă în momentul în care echipajul unei nave se confruntă cu ameninţări din direcţii diferite, care vin de la sisteme de arme diferite. În practică, integrarea şi optimizarea cu succes a subsistemelor poate deveni un factor crucial pentru supravietuire. Ea trebuie să furnizeze un multiplicator de oportunităţi care să permită să se facă o hartă a condiţiilor de pe câmpul de luptă şi să se îmbunătăţească conştientizarea situaţională. În timp ce subsistemele individuale pot să funcţioneze de unele singure, doar eficienţa lor într-un lanţ complet poate să garanteze un salt calitativ. Asta înseamnă că trebuiesc făcute eforturi pentru o compatibilitate totală. De pildă, e dificil de imaginat eficienţa unui sistem de comandă care este lipsit de informaţii de la sistemele individuale de supraveghere. În aceeaşi măsură, integrarea datelor de la sistemele de supraveghere oferă o imagine tactică completă, care sprijină, la rândul ei, procesul decizional, graţie automatizării procesului şi identificării celor mai mari pericole.
Istoria demonstrează că integrarea subsistemelor date nu este o sarcină uşoară, ea putând să provoace dificultăţi considerabile, drept rezultat al nevoii de a asigura transferul efectiv al datelor şi informaţiilor între diferitele elemente ale „sistemului de sisteme”. Acesta este unul dintre motivele pentru care compania suedeză îşi subliniază experienţa atât în crearea unor sisteme cu arhitectură deschisă, ceea ce face ca integrarea să fie mai uşoară, precum şi în adaptarea sistemelor existente la noile dezvoltări.
Sistemul 9LV
Elementul cheie al ofertei Saab pentru fregatele T-22 ale Marinei Militare române este binecunoscutul sistem de comandă şi conducere a luptei 9LV care permite, printre altele, controlul operaţiunilor navei într-un scenariu de luptă, integrarea şi schimbul de date despre obiectele de la suprafaţă, de sub apă şi din aer aflate în vecinătatea sa, derivate din sistemele de observare de la bord şi din surse externe, şi un proces automatizat de identificare a situaţiei tactice pe întreaga navă şi de conducere a apropierii sale de ţintele alocate. El include un set de console multi-sarcini pentru operatori care, din cauza programării utilizate în cadrul sistemului 9LV, îi permit fiecărui operator să aibă control deplin asupra tuturor sistemelor de supraveghere ale navei. Soluţia poate fi folosită împreună cu toate sistemele de transfer de date din familiile Link 11, Link 16, Link 22 sau Tactical Common Data Links (TDCL).
Este un dat faptul că aceasta permite şi managementul datelor de supraveghere, sprijină procesele de luare a deciziilor şi permite accesul unei diversităţi de instrumente care raţionalizează procesul de comandă. Diferitele elemente ale sistemului de comandă pot fi perfecţionate pentru a include operaţiuni de control al focului. Acesta din urmă poate fi de asemenea configurat pentru a se conforma cu cerinţele clienţilor şi, într-o configuraţie de tip total fit care maximizează beneficiile, el constituie un sistem total integrat care incorporează capabilităţi anti-aeriene, anti-nave şi de auto-apărare.
Producătorul îşi oferă asigurările referitor la posibilitatea de a folosi experienţa şi know-how-ul acumulat atunci când a livrat sistemul 9LV pentru un număr de ultilizatori internaţionali. Popularitatea sa oferă o şansă pentru introducerea de îmbunătăţiri în momentul în care clienţii săi identifică cerinţe noi. Larga utilizare a sistemului 9LV de comandă şi conducere a luptei este un alt element care garantează de asemenea atractivitatea financiară a soluţiei şi dezvoltarea viitoare. În acelaşi timp, modurile diferite în care a fost folosit subliniază flexibilitatea şi scalabilitatea acestui sistem, şi mai mult decât atât, capacitatea sa de a adapta soluţia la un set de cerinţe adesea variabile.
Sistemele de supraveghere şi de urmărire a ţintei
Tot în domeniul naval, oferta Saab de sisteme de supraveghere şi de observare pentru clienţii săi include cea mai nouă variantă a radarului multifuncţional în bandă C Sea Giraffe AMB. Viitoarea generaţie a acestui radar va include capabilităţi modernizate de detectare a ţintelor de la suprafaţă, mai ales în condiţii meteo adverse. Prin comparaţie cu predecesorii săi, raza şi parametrii săi de actualizare în timp a ţintelor, susceptibilitatea la contramăsuri electronice şi caracteristicile de manipulare au fost şi ele îmbunătăţite.
SEA GIRAFFE AMB (Agile Multiple Beams) la bordul corvetei Visby
Radarul de vârf tehnologic SEA GIRAFFE AMB (Agile Multiple Beams) este modificat constant pentru a satisface cerinţele mai sofisticate ale clienţilor, cum ar fi ameninţările şi ţintele mai mici şi mai rapide. Saab oferă azi versiunea sa cea mai nouă cu o capabilitate îmbunătăţită de detectare la suprafaţă, mai ales pe vreme rea, cu o rază mai mare de detecţie şi cu o rată mai înaltă de actualizare a ţintelor. SEA GIRAFFE AMB oferă de asemenea capabilităţi Electronic Counter-Counter Measure (ECCM) pentru a face faţă unor medii ECM complexe pentru azi si pentru mâine. S-au depus eforturi reale pentru a face ca radarele să fie sigure şi uşor de operat, deoarece dimensiunile echipajelor s-au redus în general, iar marinarii trebuie să poată să îndeplinească sarcini complexe.
Pe lângă senzorul radarului, propunerea Saab include şi sistemele de urmărire a ţintei CEROS 200 şi EOS 500. Primul poate să opereze în toate condiţiile meteorologice şi poate să şi realizeze propagarea multi-track pentru a urmări ţinta reală. În timp ce CEROS 200 este prin design un sistem de radar (cu o lăţime de bandă de 15,5-17,5 kHz), el a fost dotat cu un senzor electro-optic cu o capabilitate TV şi infra-roşii, şi cu un identificator laser sigur. E important faptul că datorită unui algoritm CHASE care garantează înaltă precizie în urmărirea ţintelor, caracteristicile de performanţă ale CEROS 200 îi permit de asemenea să fie folosit împotriva rachetelor anti-navă cu traiectorie joasă.
Radar pentru controlul focului CEROS 200, cu senzor electro-optic
Cel de-al doilea sistem, care este mai uşor şi este adaptat să funcţioneze pe nave de patrulă mai mici, unde poate fi folosit în tandem cu un tun automat de 30-40 mm, sau să îndeplinească o funcţie complementară pe nave mai mari, este doar electro-optic şi nu are radar. De aceea, sistemul EOS 500 este echipat cu sisteme electro-optice, cu o cameră TV şi cu infra-roşii care funcţionează de o lungime de undă de 3-5 sau 12 μm şi, ca şi în cazul vărului său mai mare, cu un laser de desemnare sigur. Cu toate că are o rază de acţiune şi o sensibilitate redusă la mediul de operare, EOS 500 poate să funcţioneze totuşi ca un instrument de înaltă precizie, pentru a identifica ţintele de suprafaţă şi aeriene şi în misiunile de căutare şi salvare.
Integrarea armelor
În cele din urmă, lanţul de la senzor la trăgător trebuie să aibă un efector eficient pentru a da lovitura finală şi a elimina ameninţarea. Saab a integrat inventarul mondial al tunurilor pentru nave cu sistemul sau de conducere a luptei 9LV, dar poate să integreze şi alte tunuri, în funcţie de solicitările clientului. Compania Saab se mândreşte că are în inventarul său una dintre cele mai eficiente rachete de la Suprafaţă la Suprafaţă (SSM), familia de rachete RBS15. Familia de rachete RBS15 este formată din rachete cu rază lungă, de tip fire-and-forget, de la suprafaţa-la-suprafaţă, din aer-la-suprafaţă. Cea mai nouă versiune a RBS15 Mk3 are capacitatea de a ataca atât navele ţintă, cât şi ţintele de pe uscat. RBS15 Mk3 este în serviciu în ţări NATO, cum ar fi Polonia şi Germania şi a fost contractată şi pentru alţi clienţi. RBS15 Mk3 este astăzi de ultimă oră, dar are un potenţial inerent de creştere substanţial pentru dezvoltarea viitoare, şi va putea să facă faţă la ameninţările de mâine prin intermediul unor pachete de modernizare care pot fi introduse în timpul vieţii operaţionale a sistemului de rachete. Torpilele ca efector pentru navele de suprafaţă sunt încă o opţiune viabilă. De pildă, o torpilă grea, (HWT), ca supliment la rachete şi tunuri pe navele de atac la suprafaţă.
RBS 15 MK 3
Contramăsurile electronice
În fine, oferta suedeză cuprinde sistemul de contramăsuri electronice. Acestea includ sisteme ESM în bandă largă (2-18 GHz sau, opţional, 18-40 GHz), care sunt un lanţ de sine stătător de evenimente şi trebuie conectate cu capabilităţi „soft kill”, precum echipamente de chaff şi jammere.
Suita ESM este complementată în mod normal de avertizoare laser multiple, de pildă Sistemul de Avertizare Naval al Saab, în care senzorii individuali sunt montaţi în jurul navei, pentru a indica ţintirea navei cu telemetre laser şi sisteme de ghidaj laser din toate direcţiile şi altitudinile din jurul navei.
Dovada unei integrări de succes a sistemului 9LV este dată de utilizarea sa pe o mare diversitate de nave – cum sunt corvetele suedeze Visby, fregatele canadiene tip Halifax (acestea folosesc versiunea Mk4 a sistemului, împreună cu CEROS 200) şi docurile pentru aterizarea helicopterelor de clasa Canberra ale Australiei (şi ele echipate cu Mk4).
Pe scurt, putem conchide că firma suedeză poate să ofere un portofoliu complet de comandă, de conducere a luptei şi de soluţii de control al focului, împreună cu un echipament radar, optic şi electronic integrat. Graţie flexibilităţii ofertei sale, integrarea unor sisteme specifice pentru utilizator desemnate de beneficiar – fie în supraveghere ori în sistemele de arme – este de asemenea o posibilitate. Saab consideră că o trăsătură definitorie a soluţiilor sale este eficienţa din punctul de vedere al costurilor şi adaptabilitatea totală la navele care vor fi construite în efortul de modernizare al Marinei Militare române.
Sursa: Saab
Nota RoMilitary: Acesta nu este un articol comercial (de reclama), in sensul ca RoMilitary l-a publicat benevol, fara a avea/pretinde/primi niciun fel de remuneratie.
Asta ca sa nu avem…neintelegeri 🙂 .
PS Din cele spuse de Saab rezulta ca ai nostri ca brazii ar putea cumpara (de putinii bani pe care ii au) echipamente disparate si cu integrarea mai vedem noi cand vor mai fi bani…
Tot timpul mi-a placut de suedezi. Partial pentru calitatea armelor lor, dar in principal pentru faptul ca sunt dispusi sa-ti faca transfer de tehnologie masiv sau chiar sa te invite ca parteneri in cercetare-dezvoltare si productie (evident, daca cumperi la bax, nu la punga ca ai nostri 🙂 ) + ca nu impun conditii politice prea stricte (nu ca americanii ar trebui sa ne impuna ceva, ca noi oricum suntem fanii lor si visam urat cu ursul). Sincer, daca ne-am duce „all-in” cu suedezii la partea navala (ca la aviatie zarurile au fost deja aruncate pe F-16 si prietenii sai), nu m-as supara deloc. Acum recunosc, e posibil ca visele umede cu frumusetea aia de Visby prin Constanta sa ma fi facut oarecum subiectiv.
Si cam astia-s ofertantii, 9 bucati:
Potrivit datelor remise la solicitarea Profit.ro, ofertanții sunt Terma A/S (Danemarca), DCNS Rcs (Franța), Thales Nederland BV (Olanda), BAE Systems Surface Ships Limited (Marea Britanie), Finnmeccanica SPA (Italia), Lockheed Martin Canada Inc (Canada), SAAB AB Electronic Defence Systems (Suedia), Israel Aerospace Industries și consorțiul turco-român format din STM Teknolojileri Muhendislik, Haveslan Hava Teknolojileri Sanay, ASELSAN Electronic Sanayi și Centrul pentru Servicii de Radiocomunicații.
Dupa cum se poate observa sunt si companii care ofera doar anumite sisteme, iar in acest caz integrarea lor ar fi bataia pestelui…
Pai e ca si cum ti-ai lua o masina full option dar ar merge tot ca batrana Dacie!? 🙂
Sper ca macar de data asta sa reuseasca ceva,da ar fi o minune.Sa puna ceva pe alea doua,sa le zic fregate?…da nu prea am de ce.
Oricum cu suedezi astia problema e grava,astia nu dau spaga si ce naiba…contract fara spaga?,in Romania?
Pe pagina profit.ro e o specificare:integrarea rachetelor intr-un sistem complex computerizat si bla,bla,bla.Imi cam miroase a UTI.Nu stiu de ce.
De la restul populatiei (terma, thales, bae) nu a venit nici un articol?
Nope, probabil ca suedezilor le fuge …contractul de sub picioare. Ei au fost mai deschisi tot timpul si noi avem o relatie buna cu Saabul de pe vremea discutiei cu multirolul.
Daca ar fi sa pariez, as spune ca suedezii sunt cei mai de incredere, iar englezii cei mai perversi. Probabil am prins o ura pe ei de cand ne-au t##s-o cu achzitia – cat de pervers sa fii sa vinzi niste arme de razboi fara armament?
cat de prost sa fi sa le cumperi asa si sa le lasi asa ani de zile….
Achizitionarea celor doua fregate a fost o spaga data de catre Romania Marii Britanii. La fel au fost date spagi Frantei, Germaniei, Italiei, Portugaliei, Canadei, Statelor Unite. Fie le-au fost oferite intreprinderi pe care sa le inchida (vezi cazul Tractorul Brasov, IOR Timisoara; beneficiari: Lamborghini, respectiv Zeiss), fie vaci de muls: ENEL, E.ON etc.
bai frate, ce au astia cu noi? d-le RD, poate ati avea timp sa ne impartasiti parerea dumneavoastra?
Hai dom’le, las-o balta. Nu mai fa pe mironosita. Stii foarte bine despre ce vorbesc. Ce naiba, stii sau doar banuiesti? Sau vrei sa iti confirme si altul banuielile. Sau vrei sa nu afirmi sus si tare ce gandesti ca sa nu te ia lumea de nebun.
Bun, atunci sa fiu eu nebunul de serviciu.
In ’90 Romania a cazut in tabara in care nu trebuia. Ma bine zis, a fost programat sa cada in tabara aia. S-a inceput atunci un fel de democratie post-gorbaciovista. La fel si cu privatizarea, pe model post-sovietic. Tot ce se putea fura (bani, de ex.) s-a furat. Dupa care s-a trecut la societati. Au fost devalizate pentru imbogatirea alor nostri, pentru inceput. De afara ni s-a sugerat ca facem prea multa concurenta alora de la Lamborghini, cu tractoarele. Jos cu Tractorul. La fel si cu semanatorile. La fel si cu IOR, care facea concurenta alora de la Zeiss (mai intai a disparut fabrica de la Timisoara, am auzit ca e mall in locul ei acum).
Dom’le, tot felul de rahati si rahatei de afara au fost mituiti si indestulati ca sa voteze ce am cerut noi (nu mare lucru: acces la UE si NATO).
Va mai amintiti expresia basescului: a venit Raffarin (p.m. francez) sa-si ia tainul.
Pana si cacatului ala de Barrosso am fost nevoiti sa-i dam ceva: contractul F16 SH.
La fel si Canada, care a cerut.
Rusii…: ei, aici povestea e putin altfel. Ei s-au tinut de intelegerea cu americanii din ’89 si 2004. Ma refer la distrugerea capacitatilor de aparare ale Romaniei: mai intai distrugerea industriei, urmata de limitarea inzestrarii la minim spre inexistent. Un rol MAJOR in povestea aceasta l-a avut Germania (ieri au trimis un porc la Chisinau pentru revitalizarea memorandumului Kozak).
Dar a aparut o complicatie pentru Rusia et comp: americanii au renuntat la intelegere si acum macelaresc politica ruseasca si germana in Romania. Cand va veni inzestrarea si revitalizarea industriei nationale…cred ca dupa ce vor face curatenie.
Inca un lucru: naiba sa ma ia, dar eu NU AS DA UN BAN pentru toata povestea asta. Cine a distrus tot? EI. Deci ei sa plateasca!!! Cine-s ei: ei, aia de afara si oamenii pe care tot ei i-au pus pe post de slugi la Bucuresti.
sper ca nu poti avea copii si sa nu ai drept de vot..altii sunt de vina pt situatia in care ne aflam…da vina pe altii pe mizeria din ograda noastra…
Copil am. Cat despre dreptul de vot: puscarie nu am facut, asa ca nu mi l-a ridicat nimeni.
Si cred ca am fost suficient de clar: au colaborat ai nostri (multi ai nabii, de la o agentie teritoriala mititica dintr-un oras prapadit, pana la guvernanti) cu o gramada de jigodii de afara. Mizeria e impartita.
Inca un lucru: intr-o societate (srl, pfa, s.a. etc.) nu poti intra daca nu ai sprijin din interior. Asa si cu o tara: daca se gasesc tradatori, problema e ca si rezolvata.
Barny:
Stiti vorbea aceea ROMANEASCA: cui i-au placut strainii, manca-i-ar inima cainii?
Culmea ca am colaborat cu cei de la Zeiss si sunt ani luminca fata de toti..stiat ca ei vad catre concurenta lor tehnologie care deja ei o considera depasita sau le repara utilajele? Semanatoare a fost falimentata de proprii angajati, tractorul nu a mai investit in tehnologie noua,Aro a fost vandut pe 1 euro de catre Nastase unui fost agent DIE si exemplele pot continua.. Nu strainii sunt de vina ci noi. In ungaria sau polonia de ce nu s-a intamplat asa ceva? Nici vorba de amestecul strain sau alte lucruri, noi si doar noi. Nu poti da vina pe colegul de banca sau cel mai destept din clasa ca tu ai probleme..
Barny:
ARO a fost falimentat in urma unui contract prin care a livrat masini (MULTE) unei firme fantoma facuta de rusi. Bani nu a primit in loc. Ulterior a urmat sarabanda de care pomeniti.
Tractorul avea comenzi, dar NIMENI nu i-a dat credite pentru productie.
Ati dat ca exemple Ungaria si Polonia, dar eu am sa va dau drept exemplu fostul DDR, unde intreprinderile au fost lasate sa se scufunde pentru a fi ulterior cumparate la un pret de nimic de un ein kapitalist din vest.
Dom’le, e capitalism in stare pura. Eu nu neg acest lucru. Nu le neg lor dreptul de a proceda astfel, PRIN ORICE MIJLOACE. Insa, in acelasi timp, cred ca si eu am dreptul sa procedez exact la fel.
Cum mama naibii de s-a trezit acu guvernul Ciolos sa initieze o lege prin care sa ingreuneze achizitionarea terenurilor agricole de catre straini? Acolo nu e conspiratie cumva?
Barny: daca tot ati colaborat cu Zeiss si spuneti ca se afla la ani lumina de altii…de ce nu ne spuneti la cati ani lumina se afla Hasselblad in fata lor?
Sa nu fi tu alesul cainilor
@barny sa stii ca nici macar povestile cu cavaleri nu sunt pe bune 🙂 cateodata , in afara „conflictului ” est-vest sstau si ma intreb daca , undeva pe sus, baietii nu si-au dat un pic mana… stii ce zic? ca la caruta, ai doua hatzuri…
@RD se afla in urma lui Zeiss, stai linistit.. politica lor e ca 90% din profit sa fie reinvestit in cercetare si diferenta dintre cel mai mic si cel mai mare salar in cadrul firmei poate fi de 8 ori. Noi am facut cu camerele de la Zeiss sistemul de supraveghere pentru frontiera cu Ucraina..sunt lideri mondiali in tehnologia lentilelor optice si daca nu ma insel inclusiv Hanssel si Gretel al tau folosesc lentile Zeiss
Barny,
Chiar te inseli.
Zeiss e pentru toata lumea. Hasselblad e pentru cei cu foarte multi bani si toata optica folosita de ei e productie proprie. Ironia sortii este insa ca firma Hasselblad tot din Zeiss deriva. WW2 si anul 1945 sa traiasca.
P.S.: Pe mine chiar m-a interesat candva (prin 2000) istoria Zeiss, cu cele doua ramuri ale sale de pana in ’89. In plus am fost interesat si de furtul tehnologic la care au fost supusi in 1945 de catre sovietici (care au dezvoltat Arsenalul de la Kiev) si americani (care au vandut licente si masinile Zeiss celor de la Hasselblad).
Zeiss sunt lideri de piata pentru ca au cea mai mare cota. Hasselblad isi vand optica pe piata de armament din America, asta cand nu produc camere foto pentru profesionisti.
Perfect de acord cu tine, cu mentiunea ca ai nostri ca brazii abia au asteptat sa ciugule pe langa mahari, la fel cum primesc cateii oase de la stapani.
Dovada ca e asa o avem de la Olanda si spatiul schengen. Nu am vreut sa le dam portul, nu intram in spatiul de libera circulatie. Eu sper ca politica SUA sa reuseasca, altfel nu vad ca noi sa avem o viata mai decenta in tara asta. Idem armata, industrie de aparare sau civila, cercetare si toate cele ce rezita din eradicarea coruptiei si a influentei serviciilor straine din tara noastra!
Se pare ca pe acest palier se duce o lupta pe viata si pe moarte….sa vedem rezultatele! 🙂
Cezar:
„ai nostri ca brazii abia au asteptat sa ciugule pe langa mahari”
Dumneata te regasesti printre acei „ai nostri ca brazii”??? Daca nu, atunci nu cred ca ai cea mai mica vina pentru dezastrul fost si actual. La fel si eu. Nu cred ca e normal sa platesc eu pentru prostiile altora.
Aaa, uitasem: Germania nu a fost niciodata in istoria ei factor de stabilitate in Europa Centrala si Rasariteana. Nu este nici acum.
Eu ma refeream la politicienii romani, nu la oamenii de rand!
Politicianul roman nu ma reprezinta. Este rezultatul unui sistem tampit, corupt si mizerabil. Nu dau doi bani pe ideea de alegeri si pe capacitatea alegatorilor de a cerne bobul de grau de neghina. Un asemenea sistem poate functiona doar intr-o societate in care scoala produce covarsitor oameni de calitate si aici am in vedere nu numai pregatirea profesionala a tinerilor. E vorba de comportament, responsabilitate, loialitate, omenie, respect fata de celalalt si bunurile celuilalt.
@RD politicianul roman te reprezinta ca l-ai votat si chiar daca nu ai votat tot te reprezinta.
sistemul corupt si mizerabil e facut si format din romani 🙂
clasa politica e doar o reflectie a societatii si nivelului de educatie al societatii.
Nu prea cred ca problema Olandei cu noi e neaparat portul Constanta. Olanda executa ceea ce i s-a ordonat de catre Germania. Pe fata, Germania nu se poate impotrivi, asa ca o face prin interpusi.
A si facut-o in mod direct, la fel ca si Franta cand nu a primit contractul ala pentru centrala aia nucleara din Ardeal, de vor sa o construiasca romanii, numai ca tot uita sa inceapa!
Eu cred tara ca Olanda vrea portul, pentru ca odata intrati in spatiul ala nenorocit, drumul matasii, implicit Constanta, devine mai interesant ca Rotterdam, mai ieftin si mai scurt. Vazut si probat de documentare pe acest sens. Aici e vorba de bani….ca peste tot dealtfel, banii sunt in centrul intereselor, ei fac lumea sa se invarta. Pe noi ajutorul asta nesperat datorat schimbarii de viziune si geopolitica a SUA, nu face decat sa ne ajute si sa ne favorizeze in procesul de dezvoltare al tarii.
Cezar, om vedea ce va fi.
Da, ma, si cetatenii neprihaniti din aceasta tara bogata, gradina maicii domnului, s-au luptat, domnule, vitejeste impotriva coruptiei, au protestat ori de cate ori a fost nevoie, au cerut transparenta si responsabilitate si nu au contribuit la jaful general. Fiecare cetatean in parte a luptat cu sistemul corupt si nu a contribuit la supravietuirea acestuia, cum nu mai da nici spaga la politist, doctor, profesor, etc. Asa e, fortele astea malefice din jurul nostru care nu ne lasa sa ne dezvoltam sunt de vina.
Da, MA, n-am dat spaga ca sa fiu angajat, pe vremea cand eram angajat. Am trimis sesizari si rapoarte despre furturi. Am dat aprobari numai pe bune. Da, MA, nu dau spaga la politist si nu dau spaga la medic (in urma cu 3 saptamani baiatul meu a fost supus unei interventii chirurgicale si n-am dat spaga). Da, MA, nevasta-mea refuza sa ia spaga. Mai vrei, MA?
Eu unul am lucrat o scurta perioada, in vacanta, ca broker imobiliar. Cel putin o data pe saptamana mi se propunea sa facem contract de inchiriere „fara sa mai stie agentia” si sa primesc eu o anumita suma. Cam 1 din 3-4 clienti imi propuneau „targul” asta. Cand am lucrat ca bucatar, intr-o alta vacanta, angajatii mai vechi deja imi facusera turul locurilor in care „poti sa te ascunzi, ca nu bate camera” in prima saptamana. Parintii mei sunt factori postali si an de an primesc instrumente pentru munca – lanterne de 1kg, bocanci de inundatie si alte tampenii – din aprox 30.000 angajati postali, cati crezi ca au semnalat cuiva ceva? Si asta cred ca se intampla cam in fiecare institutie/companie de stat. Pot si eu sa iti dau exemple cate vrei.
Ce vroiam eu sa argumentez este ca nu cred in conspiratia asta a marilor puteri care ce s-au gandit ele, sa se imbogateasca pe carca Romaniei. Romania este unde este deoarece nu ne implicam destul in viata politica si civica, atunci cand o facem nu ne putem coagula in organizatii puternice care sa schimbe actualii politruci, deoarece suntem invidiosi, orgoliosi si egoisti. Si o spun din proprie experienta, caci curand am plecat dintr-un partid nou infiintat, cu oameni ok si onesti, dar pur si simplu, prea „destepti” fiecare pentru a lucra impreuna. Si spunand, toate astea, nu vreau sa par ca eu sunt mai special, sunt si eu tot roman.
Apropo, daca e asa cum spui in comentariu, felicitari, si eu incerc sa contribui la dezvoltare, dar rezistenta la schimbare exista in fibra network-ului social din cauze istorice, geografice si altele, iar cu cateva flori primavara nu se face.
Acum am vazut comentariul despre nevasta care este medic. De cate ori pe zi i se ofera spaga? Si felicitari ca refuza, by the way, dar acest obicei este adanc inradacinat.
Marius: Nu prea i se mai propune sa ia spaga deoarece se stie ca nu accepta. Avem din ce trai. iar ea spune ca pe lumea ailalta se va trezi, la judecata in fata a doua gramezi: cu bune si rele. Si nu vrea sa mareasca gramada cu cele rele.
@marius sunt de acord cu tine. problema incepe cu noi ca societate si ca indivizi.
mai la toate protestele la care am fost am fost dezamagit de numarul mic de participanti. singurele mai de doamne ajuta au fost alea contra lu boc cu smurdu si cu rosia montana la inceput
democratia are nevoie de un nivel de cultura sociala si politica mai ridicat ca ea sa functioneze decent
Amigo, nu dau spaga la circulatie, daca iau amenda o platesc. Nu dau spaga la spital sau la orice alta autoritate publica. Platesc impozitele si taxe, chiar daca cred ca unele sint prea mari pentru ceea ce primesc in schimb. Nu incerc niciodata varianta cu intelegerea.
Tu cind ai dat ultima data o ‘atentie’?
voi cand ziceti ca nu dati spaga in spital imi aratati ca n-ati fost prin spitale…fara spaga mori acolo
eu era sa mor dintr-o apendicita in spital.
am fost internat apoi am stat o zi intreaga in chinuri si nu s-a uitat nimeni la mine pana n-a sarit banu la domnu doctor.
asa ca nu stiu in ce spitale ati fost voi astia perfecti pe net..
Robi:
Nevasta medic, de aia n-am dat spaga, ca nu lua ala, ca nu-s nici eu perfect (e vorba, totusi, de viata mea). Stateam odata la rand pe un hol in spital. Ma intreaba un domn de langa mine cat se da spaga pentru tratamentul de o zi: i-am zis ca nu dau deoarece nevasta e medic si are legaturi stranse cu personalul de acolo. Crezi ca iti pot da un raspuns mai cinstit decat acesta?
Robi, inseamna ca atunci cind am ajuns cu cine avea nevoie am avut noroc.
un medic in Rumania nu prea poate sa nu ia spaga pt strica piata spitalului respectiv, un astfel de medic este urgent EJECTAT,din pacate!
Gogu: or fi dorind unii „binevoitori”, dar nu se poate. Stam bine pe picioare.
nevasta medic pai zi asa nu ca nu dai spaga ca daca nu dai si nu sti pe nimeni mori acolo si nu te baga nimeni in seama
Am doi copii nascuti in orase diferite, nici unul din medicii care au efectuat cezariana sotiei mele nu a vrut sa ia spaga, si nici unul nu lucram in sistemul sanitar.
Iata ca s-au trezit si altii. Stire: Comisia Europeana ancheteaza Germania pentru ruinarea intentionata a economiilor unor tari europene.
http://glasul.info/2015/09/17/germania-anchetata-pentru-ruinarea-economiilor-unor-tari-europene-in-interesul-germaniei/
Poate ca si aceia care fac ancheta asta nu merita sa aiba copii, drept de vot. Poate merita si o doza de Zyklon B sau macar un pulan pe spinare. Cum indraznesc nemernicii sa conteste corectitudinea membrilor rasei superioare?
si pe cand rezultatele anchetei?ca mai e un pic si se face anul de cand a inceput.
vreau mai multe informatii… eu am mai multa incredere in ce scriu unii pe aici ( articole sau comentarii) decat ce gasesc pe net ( ca de tv n-are rost sa vorbim)
si am mai intrebat pentru ca ma gandeam la firmele „acoperite” daca nu sunt o parte din ele o modalitate de a fenta „controlul”, „indicatiile pretioase „. amu zic asta fara a cadea in ” strainita”
Combinatul de la Hunedoara a fost demantelat, ras de pe fata pamantului la propriu. La un moment dat mai functiona doar o sectie. Fabrica de ceasuri de la Arad distrusa totalmente (cumparata de un investitor german, oprita productia, schimbat obiectul de activitate).
Tepro Iasi cumparat de cehi pentru a fi distrus (inclusiv liderul sindical de acolo a fost executat in stil mafiot, la comanda; cehul care a comandat asta a fost condamnat la inchisoare, dupa ce a fugit din tara).
Petrotub Roman, cumparat de Mittal, laminoarele sunt in curs de dezasamblare si mutare a echipamentului in India.
@ Domnule RD,
Inca mai functioneaza o mica sectie a combinatului, dar in rest e pustiit tot, asta daca nu s-a demolat inca.
Hunedoara a fost oras mono-industrial, unde mai mult de 2/3 din populatie lucra in combinat. Gantidi-va cum ne-a afectat asta.
Totusi, suntem un exemplu mai fericit, in ultimii 10 ani sa zic, au descoperit strainii dar si romanii Castelul Corvinestilor. Vara sunt zile si cu 5000 de vizitatori. Unde sa mai pun ca vin multi si la mormantul lui Arsenie Boca (16 km de HunedoarA ) , Cetatile Dacice din zona, parcul National Retezat, in curand o sa avem si-un traseu de mocanita. Turistii vin si lasa bani aici…
In fine, ideea e ca multi au mirosit potentialul turistic al orasului, si incearca sa traiasca cu/din asta. E si cazul meu, m-am inscris la turism cultural. Insa sunt si cazuri mai putin inofensive cum e cel al deputatei Carmen Eleonora Harau (Dragnea de Hunedoara), ce isi construieste bartai hotelul la cativa zeci de metri de castel… un kitsch ce are sa umbreasca prin prost gust peisajul…
Barna elegant ca deobicei…
Mihai-Cristian:
„Gantidi-va cum ne-a afectat asta.”
Ca sa folosesc o expresie necolocviala…v-a luat dracu.
Pe de alta parte, acolo, la Hunedoara, s-a dus naibii o experienta de sute de ani, o investitie enorma, plus munca acestui popor. Iar experienta oamenilor nu este ceva ce cladesti usor. Masini-unelte faci sau cumperi, dar oamenii…dureaza mult sa ii specializezi.
Mihai-Cristian
11 mai 2016 at 15:05
Ceva ani in urma m-a intrebat un cuplu din Romania ce dracu fac pe insula asta , ca astia sunt saraci lipiti: n-au vazut nici un cos de fabrica sau uzina! Cand le-am povestit maltezilor au ras si cu, curu’: la ce le trebuie? Ca turismul inghite forta de munca de speriat nicidecum fabrici si uzine!
@Dan
Desigur, daca este promovat si exista un management profesionist turismul poate fi salvarea Hunedoarei. Insa exista un mare DACA…
Ma rog, va invit sa vizionati clipul urmator:
https://www.facebook.com/177579235652116/videos/vb.177579235652116/774603532616347/?type=2&theater
Apropo, din cate stiu combinatul a fost vandut unui Indian… (Mittal?)
@RD
Ce facusi domne?
🙂
Renuntasi la stilul mai profesionist, istoric…si intrasi pe terenul bocitoarelor „vai tarisoara mea, Romanica, saracuta de ea, furata de de toti inamicii ei…”
Iar acum iti sarira in cap baietii, vezi ca-s pradatori, astia miros „frica”! De abia asteapta sa se ia de „nebunul de serviciu” in stil…”nebun de serviciu” 😉
Ce bocitoare, dom’le? Eu doar constat. Mai constata si altii. E destul sa intri intr-un magazin, mai mare sau mai mic si sa vezi ce si cum, cat producem si cat reusim sa vindem. Adica fix un rahat.
,,Jaful de la Nitramonia condus de doi securişti” http://www.monitorfg.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=4942:jaful-de-la-nitramonia-condus-de-doi-securitiq&catid=52:reportaje&Itemid=73 Dosar? Nevazut necunoscut…
@aldocan: in legatura cu nitramonia, ce va impiedica sa luati o pozitie publica? In ceea ce ma priveste, eu mi-am facut treaba.
„Iar acum iti sarira in cap baietii, vezi ca-s pradatori”
1. „Baietii” sa puna mana sa citeasca inainte de-a da cu pietre.
2. Omul poarta capul pe umeri ca sa nu-i ploua in gat.
3. Am prieteni care si ei au pus mana si au construit si produc. Altii sunt importatori. Fiecare cu ce poate. Boceste cel care asteapta sa-i cada para malaiata in gura. Vrea sa aiba o viata buna, sa puna mana si sa lase ceva in urma lui.
P.S.: Situatia de acum nu e unica in istoria romanilor. Stiti ce povesteste Vasile Alecsandri in memoriile sale? Ce verb invatau sa conjuge grecii la scoala in Iasi: fur, furi, fura, furam, furati, fura.
frecatele au fost smen ca nu aresteaza englezii oameni degeaba, sau poate crezi ca l-au arestat asa ca era omu`masochist sau claustrofob si dorea senzatii tari sa vada cum e la racoare,
https://www.theguardian.com/business/2006/jun/08/arms.politics
englejii au inchis ancheta, fi sigur ca bae a platit banu adevarat la statu englez altfel erau probleme mari pt ei,
tractoru Brasov si restu au disparut ca am avut in servicii militari de cariera avansati la exceptional,
ce treaba are nato cu enel, ior si restu
io fi spus nato la conducatori sa dea voie enel sa smenuiasca pretu la gaz si sa dea subventii pt. cehii de la cez
ce povesti poti sa spui ?
spune`ne ce au platit polonezii si ungurii,
s`au poate astia au fost prosti si n`au platit, noi mai inteligenti, o tara plina de doctori, coordonatori de doctorate si generali avansati la exceptional am platit,
ai uitat sa spui ca am platit si la rusi ca ne era frica sa nu ne taie gazu sau sa nu ne invadeze: rafo, csr Resita, alro, laminoarele de sarma, lukoil, etc., etc.,
tara asta a juns aici pt. ca noi am stat si am privit cum se fura si n`am facut nimik,
in toate cazurile in care tara a iesit in strada conducatorii au prins un pic de frica, ca au fost minerii sau angajatii de la Valcea nu conteaza,
tot astfel daca militarii ieseau in strada ca nu se mai poate sau macar la nivel de demisie a sefilor SMG se schimba ceva in tara garantat
noi platim la oricine ne cere, de ce sa nu platim daca avem de unde.
armata, politia, sanatatea, educatia, nu mai conteaza, noi platim la straini ca sa fim in mUE, nato, onu, etc., etc.
Retelele de distributie si de desfacere energetice nu trebuie/trebuiau vandute.
Bancile nu trebuiau vandute. Retelele de comunicatie idem. Redeventa la petrol trebuia negociata altfel, iar dreptul de exploatare nu trebuia dat unor austrieci si rusi.
Stiu cazuri de persoane care au protestat impotriva E.ON Energie, acuzandu-i ca baga in conductele de gaz aer comprimat si se pare ca treaba nu e deloc curata. S-a declansat o ancheta. Din fericire, eu n-am treaba cu gazul de la E.ON. Insa am treaba cu energia electrica de la ei si am cateva contre cu ei, inclusiv scandal la ANRE si hotarare data in favoarea mea.
NATO nu e de capul ei, NATO nu ordona, NATO e compusa din membri iar acolo hotararea este de ordin politic. Intrarea se face prin vot unanim. Canada a protestat, Canada a primit. La fel au facut si ailalti, care se credeau pe cai mari.
Si daca tot spui de rusi, de ce nu incluzi pe lista aceea de societati aflate in proprietatea lor OMV Petrom si Raiffeisen?
Eu n-am stat sa privesc cum totul se darama. Dumneata ai facut-o?
Dupa revolutie cei care au ramas la putere au fost putorile comunist si hoate care au devalizat si vindut pe nimic totul . Au furat de la ala cu tita-n gura pina la ala cu barba sura supervizati de SRI asta a fost tot . Nu vestici sunt vinovati ca romanul are hotia in singe si cum da de pozitie vrea si spaga la greu . O societate bolnava pina in maduva oaselor, se vad mizeriile din ce in ce mai des . Scandalul dezinfectantilor in spitale , incendiul din Colectiv etc etc etc . Vestici au initiat cresterea economica din prezent , aia care este , mai usor cu aruncatul vinei in alta curte
Cand iti bate la usa un individ care reprezinta un fond de investitii de afara, cu interese in industria italiana, si iti propune sa ii vinzi fabrica pentru ca ulterior sa o inchida si sa vanda el aici produse pe care le faci tu…asta cum se cheama???
Daca tu nu reusesti sa te dezvolti si sa vinzi produsul tau ca nu este de calitate sau nu sti sa-l vinzi vine altul in vidul ramas . Vina este a conducerii fabrici respective management tampit si defectuos, conducere pusa acolo pe nepotisme si spagi oameni care nu au nimic in comun cu economia de piata acolo este vina . Si se ajunge sa se vanda fabrica , acum si aici avem o problema se poate vinde pe un leu legal si pe milioane spaga in paradisuri fiscale , si iar ajungem la romanul vicios hot spagar si incompetent
Kasapu:
Ideea este ca fabrica merge, chiar foarte bine. Si e mare. Singura problema este ca face concurenta cui nu trebuie.
sefii au fost pusi sau mentinuti in functie cu sprijin palavramentar,
astia au adus tara unde este azi,
toti palavramentarii erau cu catel cu purcel in AGA firmelor de stat,
inclusiv soferii lor,
astia toti ierau academicieni, cum sa te legi de firma unui palavramentar,
stiu un caz spumos din timpu gurvernarii nascase in care noaptea au fost adusi administratorii unor firme la prefectura sa dea cu subsemnatu de ce nu platesc datoriile catre firma unuia care avea spate la palavrament – cand vine politia dupa tine acasa cu girofaru pornit e groasa rau, cum sa nu platesti la palavramentar
cunosc atatea cazuri in care cadre universitare luau salaru lunar – procent de 25 % din venitu directorului fabricii si nu faceau nimik, sau efortu lor se limita la semnarea hotarilor AGA sau de consiliu de administratie
presa stia, noi stiam, iar serviciile lucrau la avansarea la exceptional,
in Ungaria si Polonia strainii nu au voie la pamant,
la fel cu restituirile,
guvernu si palavramentu ungar au spus ca ei nu`si permit sa restituie toate proprietatile si au fixat o limita maxima de bani care se dau in contul proprietatilor terenuri, paduri, fabrici, uzine sau alte proprietati,
noi am avut un norok chior, noi ne permitem,
asa ca povestea cu guvernele NATO care ne`au distrus tara este basm,
nu in ultimu rand am sa reamintesc ca primu demnitar condamnat a fost avram muresan ministru electronist al agriculturi si a fost condamnat la cererea expresa a US pt. ca a furat din banii lor, a fost mai greu de cercetat in perioada guvernarii nascase dar sàu limpezit lucrurile dupa.
Daca fabrica merge bine ,este mare , proprietarul nu are interes sa vanda deci exclus problema pusa de tine . Monopol nu exista decat monopol de stat , restul se traduce prin concurenta neloiala etc . Nu poti fi obligat sa vinzi daca tu nu vrei
Kasapu, nu e vorba de altul, ci de mine. Pricepi? La mine au venit.
RD
11 mai 2016 at 14:36
Pai asa….nu trebuia vandut nimic ca toate aveau importanta strategica! Cred ca d-aia nu vor sa faca autostrada Pitesti – Sibiu , ca ajung ungurii prea repede… 🙂
Lasa-ma dom’le cu comentarii de acest gen.
Cand oi vedea eu Franta ca vinde Renault concurentei din afara tarii, atunci ma voi resemna si imi voi pune cenusa in cap.
Exista ramuri industriale care nu pot fi date strainilor. De ce nu a fost vandut strainilor Aerostar Bacau? Au fost cativa care au pus piciorul in prag. De ce a fost infiintat Sanevit-ul? Pentru ca se ajunsese la limita rabdarii si li s-a aratat unora batul.
RD
11 mai 2016 at 15:39
Eu nu prea asi pune economia franceza drept un model de economie libera si de luat ca exemplu. Si , sincer, nu cred ca in ’89 telul nostru era sa trecem de la comunism la socialism.
Aici cred ca faci o greseala de logica. Renault nu a fost niciodata companie de stat, cum Franta nu a fost tara comunista cu economie planificata. De aici si diferite out-come-uri.
Renault a inceput ca o companie privata, dupa care a fost etatizata, iarasi privatizata, iarasi etatizata. Asta daca nu ma inseala pe mine memoria. In momentul de fata, este companie de stat.
Ai dreptate pana la un punct. A fost etatizata in 1945 ca urmare a razboiului si privatizata in 1996, acum statul francez detine aprox. 20% din actiuni. Dupa cum si-au dat seama si francezii in 96, companiile care sunt conduse de stat nu sunt la fel de eficiente si competitive ca privatul.
@RD
„Cand oi vedea eu Franta ca vinde Renault concurentei din afara tarii, atunci ma voi resemna si imi voi pune cenusa in cap.”
Renault n-ar fi nimic; dar guvernul socialist francez a permis cumpàrarea lui Alstom (bransa energie) de càtre americanii de la GE.
Alstom avea o pozitie cheie mondialà în turbinele de înaltà putere si avea un pachet de brevete. Si vânzarea aceasta a fost încheiatà sub amenintarea unei amenzi americane de mai mult de 700 de milioane de dolari
„De plus, il apparaît que General Electric a participé, de concert avec le DoJ, aux discussions définissant le montant et les conditions de paiement de l’amende de 772 millions, qui ne sera payée qu’après la conclusion définitive de la vente et par la branche restant française (Alstom transport)”
Un an dupà aceea, 6500 de locuri de muncà de la Alstom erau suprimate în Europa.
Acum câtiva ani, tot guvernul francez evalua valoarea lui Thomson (Thales-ul de astàzi) la 1 franc simbolic. De data aceea, francezii au scàpat însà.
Cum, vezi RD, se întâmplà si la case mai mari.
Marius, inca o intrebare: Renault apartine cumva unui neamt, rus,italian, american etc.? Nu. Renault apartine unor FRANCEZI.
Capitalismul nu are granite si nici nu cred ca ar fi bine sa aiba. Eu as fi bucuros daca un roman ar fi cumparat Dacia, dar am impresia ca daca era asa, acum nu mai era Dacia cel mai mare exportator roman. Pana atunci, pe Dacia tot Romania o saboteaza, ca nu construieste naibii odata autostrada aia care sa reduca timpul si costurile de transport.
Uite cum vad eu lucrurile, apreciez opiniile tale dar nu prea sunt de acord cu ele si am putea pana maine sa ne tot contram cu argumente. Nu stiu daca e adevarat sau nu, dar am citit ca industria romaneasca de dupa revolutie era energofaga si ineficienta (cu unele exceptii) si uzata moral (tehnologie invechita), iar pentru a fi revitalizata ar fi fost de nevoie de oameni competenti, cu vointa si capital, ceea ce nu exista la momentul acela. Tarile ex-comuniste din jur (ex Polonia si Ungaria) s-au dezvoltat, pe cand noi tot stagnam din cauza guvernarii si a faptului ca cei care suntem mai educati nu ne implicam destul.
Fabrica de Zahar Danubiana Roman: retehnologizata in 1986. Totul nou. Furata, decapitalizata. S-a dus pe tavalug la vale.
Fabricata de automobile de la Craiova, tot din generatia aceea.
Nu toate erau insa asa.
Stiu masini unelte fabricate in Romania, la Arad, in 1985-1986 scoase la vanzare anul trecut in Germania. Reparate, pus computer si motoare noi pe ele si la productie cu ele.
Energofaga, in unele cazuri.
Ineficienta…iar in unele cazuri.
Eu nu cred in expresia fostului prim ministru fara gat (ala cu Apaca): morman de fiare vechi.
In p. ma-si: unde e fabrica de carburi metalice de la Brasov? Eu de ce naiba trebuie sa IMPORT asa ceva? Cu ce is mai bune placutele ISCAR decat alea fabricate la Brasov?
Hai sa iti pun si eu o intrebare sub forma unei analogii, putin exagerata, recunosc. Daca tu esti un crescator de caini si vine un asiatic la tine, despre care stii sigur ca ii place carnea de caine, tu ca crescator care iubesti cainii, i-ai vine puii tai de cateva luni? Cam asa si cu statul care privatizeaza companiile de stat oricui si fara clauze contractuale clare.
actionariat Renault:
http://referentiel.nouvelobs.com/file/13875784.jpg
http://www.lemonde.fr/economie/article/2015/04/30/a-renault-les-actionnaires-donnent-raison-a-l-etat_4625938_3234.html
Participarea statului frnacez in diverse societati:
http://www.economie.gouv.fr/files/files/directions_services/agence-participations-etat/Documents/Rapports-de-l-Etat-actionnaire/2015/graph1.jpg
Angajatii fabricilor mentionate ce faceau in timpul in care fabrica le disparea piesa cu piesa? Ca doar nu peste noapte a disparut fabrica.
Marius: „Cam asa si cu statul care privatizeaza companiile de stat oricui si fara clauze contractuale clare.”
Vezi ca in cazul Tepro, Statul Roman a pus conditii foarte clare. Cehii nu s-au tinut de cuvant. Mai intai, au mutat in Cehia toate contractele deja semnate de catre Tepro, dupa care au vandut tot ce ramasese materii prime si produs finit in curtea Tepro. Cand a izbucnit scandalul in presa, cehii au comandat asasinarea liderului sindical care a facut publice toate marsaviile de acolo.
Marius:
„Angajatii fabricilor mentionate ce faceau in timpul in care fabrica le disparea piesa cu piesa? Ca doar nu peste noapte a disparut fabrica.”
Angajatii din industria romaneasca nu erau patroni si nici nu faceau parte din consiliul de administratie, majoritatea dintre ei.
Exista o mie si una modalitati de a fura. Insa furtul cel mare, in multe cazuri, a venit dupa privatizare. Privatizarea a fost inteleasa drept vandalizare, nu punerea la punct a productiei.
Nimeni nu se poate substitui legii. Iar legea nu a aparat industria romaneasca si nici patrimoniul acestei tari. Am fost lasati la cheremul tuturor hotilor, din tara si din afara ei.
Marius Zgureanu, multumesc frumos pentrul linkul despre Renault. Asta inseamna, de fapt, apararea interesului public.
pot sa-ti dau insa si contraexemple din Franta, cum e cazul telecom, in care lucrez eu 🙂
Marcian
11 mai 2016 at 8:18
Da’ de ce monser? Ne-au bagat ei pe gat ce n-am vrut noi? Eu zic sa sapi la MApN din acele vremuri….
Stiu ce zici si sunt de acord, dar sa ne fi lasat armele, chiar daca ar fi cerut mita mai mare.
@Marcian. Si eu cred la fel…
slabe sperante.aceste 2 „gauri negre” in bugetul armatei au fost achizitionate prin bae (care a bagat mare parte din cei 150 mil.$ in buzunar),vor fi modernizate prin bae.modernizare care la momentul achizitiei era evaluata la peste 300 mil.$.la banii astia cumparam fregate noi .si ne-am ales cu doua catastrofe care in 2010-2011 costau marina regala 16 milioane lire/an(hms cumberland).
Ca a trebuit sa dam spaga si ele au fost pretul am inteles. Dar de ce crezi ca mergem cu BAE si la modernizare?
asa umbla un zvon cum ca ar fi o clauza in contract care le da exclusivitate.dar o sa vedem daca e doar un zvon sau nu.oricum ideea este ca sunt o achizitie foarte proasta.
Daca era asa, de ce s-a mai organizat concursul asta?
Din acelasi motiv pentru care faceau RFI-uri pentru avioane pe la mijlocul aniklor 2000. De ochii lumii! Tot ce stiu ei au facut, tot ce au vrut au cumparat, chiar daca altii(SAAB) au venit cu oferta mult mai buna, care includea si offset si transfer tehnologic sau productie locala!
Interesul poarta fesul!
PS Dar trebuie sa spele si eu putina intr-un fel sau altul, nu crezi? 🙂 Macar asa….de ochii lumii!
@marcian.tu nu traiesti in romania?de ce organizeaza licitatii toti? ptr. ochii fraierilor.eu zi ca bae o sa castige „licitatia”.
Tatici suedezii dar cred ca aici jocurile sunt cam facute in favoarea BAE sau cine stie , pot aparea surprize . Poate au noroc la cele 4 corvete pe care se tot lauda ai nostrii ca ar vrea sa le achizitionze .
AAAA, si sa nu uitam submarinele celor de la SAAB . WOW ce submarine fac astia frate . Bune ar fi macar 2 bucati .
Cred ca mai degraba vrem noi, nu conducerea tarii sau a armatei. Ca altfel mergeau cu suedezii de la bun inceput, pentru avioane, acum pentru fregata si pentru corvete. Astfel negociai si pentru submarine la alt pret, transfer tehnologic e.t.c.
Nici Delfinul nu cred ca-l mai vedem vreodata in imersiune, poate doar scufundat de vre un fratior de-al lui mai tanar, cat timp sta agatat la cheu!
si eu sunt cu suedezii. singuri, pe barba lor, fac niste chestii extraordinare. neah, dor ei nu au fost fraierii europei ci iau avut pe Gustav Adolphus si Carl al XII-lea. au c***e nu gluma, sa nationalizezi tu de la nemti ditamai santierul naval. dar interesul national la ei nu se discuta si nu se transfera asa in decizia oricarui lab***u sau grupuri de interese ca la noi.
submarinele alea mi se par dementiale, mai ales pt o tara ca Romania. idem si cu corvetele Visby.
pacat ca nu o sa le vedem pe aici. poate mai are Royal Navy niste battleshipuri din ww2 sa ne vanda la pret de noutati…
vezi ca australienii s`au ars cu suburi suedeze,
nu au trecut asa degeaba la cele franceze care costa dublu,
https://en.wikipedia.org/wiki/Collins-class_submarine
Se uita un lucru important, SAAB nu da mita, deci, n-are prea mari sanse! Nu da nici macar o masa, asa, ca sa se simta si pitpalacii nostri importanti. BAE insa, are experienta, fiind protagonista a catorva scandaluri internationale -astia dau si „ciubuc”, si „masa”, si, si, si…Sper sa n-am dreptate, dar cred ca favoriti-s BAE, si-asta din motiv de Type 22. Si, bineanteles, „spijinul masiv si rapid” ce l-am primi in caz de bum-bum…Ce mi-ar place mie ceva americanoase pe „frecate”!
Nu se mai tin nici astia de smenuri decand sunt firma inregistrata in SUA. BAE a platit amenzi penale de sute de milioane de dolari lui Uncle Sam pentru programele de inzestrare din Arabia Saudita, Tanzania, Oman, Romania, etc. pe fondul Foreign Corrupt Practices Act. Deci procuratura federala se sesizeaza chiar data SUA nu a fost afectata direct de actele de coruptie respective. Ii prinde procuratura federala cu asa ceva arunca cu codul penal dupa ei. Au devenit cuminti cu spaga la fel cum a facut si Siemens.
parca a si fost arestat unul la vremea aia de la bae pentru coruptie in afacerea cu fregatele
dintre firmele europene care mai sunt inregistrate in sua ? unde as putea sa caut asta ?
A fost arestat, dar nu si judecat Bary George: https://www.theguardian.com/business/2006/jun/08/arms.politics
http://www.nytimes.com/2010/02/06/business/global/06bribe.html?_r=0
https://www.justice.gov/opa/pr/bae-systems-plc-pleads-guilty-and-ordered-pay-400-million-criminal-fine
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/industry/defence/8216172/BAE-Systems-timeline-of-bribery-allegations.html
Aproape toate sunt inregistrate in SUA: BAE, Thales, Finmecannica, KMW, Airbus, etc. Statutul lor poate fi gasit aici: https://www.sam.gov/portal/SAM/?portal:componentId=8e1441a6-72e4-4ab0-86a8-b0884f22dc78&interactionstate=JBPNS_rO0ABXc0ABBfanNmQnJpZGdlVmlld0lkAAAAAQATL2pzZi9mdW5jdGlvbmFsLmpzcAAHX19FT0ZfXw**&portal:type=action##11
Stiam de astea producatoare de arme de mana precum hk si fn nu stiam de restul.
ms pentru link
Inseamna ca frecatele au fost smen.punct.
Ce nu degeaba a pledat bae vinovat si au plătit catre statu inglez aproape toți banii luati de la nascase
Ideea ca bary george nu a fost condamnat nu conteaza – in uk ca si in us procuroru se poate intelege cu infractoru si se poate opri procesu penal in faza de urmarire penală daca se acopere prejudiciu
Bary era doar un pion infractoru era de fapt Bae, firma care a marcat banii la statu englez ca sa scape de o condamnare penala ce putea fi inclusiv lichidarea firmei.
Asa ca povestea cu fregatele cumpărate pt. intrarea in nato este sf
Io propun un grup statuar in fata clădirii guvernului cu nascase si 2 frecate – ceva gen van dame cu picioarele pe 2 camioane – asa ministrii coordonatori de doctorate mai rar
toate firmele europene mari sunt inregistrate in SUA – Finmeccanica, Saab, Thales, etc.
SUA au cel mai mare buget de achizitii si mai au o chestie – prin lege nu poate cumpara nimic decat de la firme americane.
da stiam asta doar ca nu m-am gandit cum afecteaza firmele europene pana acum
Buy American Act da preferinta firmelor americane, nu iti interzice sa cumperi de la entitati straine.
În domeniul de apărare trebuie un waiver de la guvern ca armata sa poată lua ceva din străinătate. Pana la urmă cine are banul are întotdeauna dreptate…
Nu iti trebuie nici un waiver. Un oficial raspunzator de achizitii trebuie sa justifice achizitia si atata tot.
Chiar este interesant de vazut cine va castiga competitia asta pentru modernizarea fregatelor T22R. Asta pentru ca cine va castiga aceasta licitatie, va avea prima sansa si la corvete. Asa ar fi normal sa fie.
Eu as fi mers demult pe mana suedezilor si a israelienilor. Ei pot si vor sa faca transfer de tehnologie. Astfel modernizezi nu doar armata, ci si industria locala de aparare! 🙂
Nu vreau sa fiu malitios dar zi-mi te rog de un singur transfer serios de tehnologie de la israelieni dupa toate contractele avute cu ei … in afara de AE Electronics si Simultec altceva palpabil nu am vazut dar si astea doua sunt discutabile. Ma gandesc doar cat dintr-o racheta LAR-160 e produsa in RO de exemplu.
Ref suedezi, da arata bine jucariile lor dar trebuie sa fii vecin cu ei ca sa fii sigur ca primesti si piese de schimb in timp real. Pt 2 copai o sa-ti vanda produsul la cheie, off-set-ul daca va fi va fi in industria civila asa ca te legi de maini si de picioare cu unii care nu stii daca pot sa-ti asigure mentenanta / reparatii in caz de necesitate.
Prefer de departe LM chiar daca o sa ne usture la buzunare.
„Prefer de departe LM chiar daca o sa ne usture la buzunare.”
In timpul conflictului de Yom Kippur, americanii au livrat Israelului in timp record o cantitate imensa de tehnica militara si diverse alte furnituri. Inclusiv in fapte de acest gen sta puterea unei natiuni.
Asa ca…LM.
ce face romania cu fregate?
cu tehnologia de azi poti cumpara rachete antinava si sa bati toata marea neagra daca vrei sa te aperi
Nush ma tm ce o sa faca ai nostri cu fregatele ….Intreaba-i pe rusi si tu ce dracu fac cu un crucisator clasa Slava in Marea Neagra si cu cateva submarine…Ca tot vor sa se apere si ei…
pai ce sa faca? au o baza plutitoare de rachete: 16 bazalt antinava supersonice cu raza de actiune 550 km si 64 s-300 fort aa cu bataia de 90 km,baza care se deplaseaza cu 60 km/h.daca se supara pe noi cu jumate din ele ne distrug toata flota(fregate,canoniere si submarinul) si toata aviatia(mig-urile +viitoarele falcon).
Ai draqu’ rusii astia domnule… distrug pe toata lumea fara sa sufere nicio paguba…
daca suntem cuminti vine cpt.jean- luc picard si teleporteaza fregatele noastre la 10 km de el si il dam la fund cu cele doua tunuri de 76 mm.cu conditia sa avem munitie.ca din asta nu primim de la picard.
lukas un razboi intre rusi si noi nu se lasa doar cu fregatele noastre si ragaliile lor din razboiul rece, mai sunt si altii pe lumea asta.
stiu.eu doar spuneam ca teoretic,vechitura aia ne lasa fara flota fara sa iasa din portul sevastopol sau feodosia si fara avioanele de la fetesti fara sa intre in apele teritoriale romanesti.teoretic ptr. ca practic nu sunt asa tampiti.cel putin in urmatorii 4-5 ani.
clar am auzit de rusi sunt asa de periculosi ca nici pe ceceni nu i-au batut…
hohenstaufen
11 mai 2016 at 12:25
Hardughie buna de fier vechi! Buna sa sperie prostii de romani: ” cheltuiti-va voi banii pe kkt-uri ca dupa, o trimitem la REMAT”.
tm are dreptate: rachete antinava, tehnologie lupta antisubmarin ….sa- si sparga rusii capul si banii sa le depaseasca.
Asta se poate spune despre orice sistem militar, e un non argument.
da,dar cu rachete antinava nu poti participa la „blocade” in largul libiei sau la vanatoare de pirati in golful aden.cred ca au ras aia de au facut pe ei cand au vazut fregata romaneasca dotata cu UN TUN de 76 mm.sunt curios daca or avea munitie la tunul ala sau e doar de bibelou.
fregatele sunt singura forta navala la distanta pe care o poate oferi Romania la actiuni NATO, UE, ONU.
acum sunt foarte slab echipate, probabil toata ideea e sa aiba ceva decent si sa nu ne facem de ras cu ele.
dar asa cum erau ele, au primit niste misiuni in Libia si in Somalia si s-au achitat de ele – probabil daca erau mai capabile puteau sa primeasca misiuni mai complicate, dar pana una alta am inteles ca s-au achitat bine de sarcini. Si nici n-au fost luate de pirati… chiar daca nu au cine stie ce armament arata foarte impunator ca nave de razboi, sunt bune la capitolul looks.
ar fi fost chiar rasul curcilor sa fie luata de pirati.oricum cred ca au ras pe saturate toti partenerii straini care au participat la misiuni alaturi de ele.pe bune,fregate cu un tun.da-o dracu de treaba.pana faci modernizarea tine-o frate in port si gata.cum ar fi sa mergem cu delfinul la o aplicatie si sa zica partenerii:hai sa facem o simulare de lupta antisubmarin.si noi sa spunem:submarinul nostru merge doar la suprafata ca nu are baterii.
Tot ce tine de CMS, radare, senzori, contramasuri, comunicatii vor fi in mod sigur nou noute, iar aici Saab sta bine dar nici cu LM sau cu Thales nu mi-e rusine, nici pe departe. Doar ca sunt mult mai scumpi. 🙂
Eu nu as exclude din calcul nici potentialele asocieri intre ofertanti si as mai adauga si faptul ca parte din sistemele de armament pot fi luate second fie de la britanici, fie de la americani. Amintiti-va ca s-au purtat discutii cu Nulland despre cum ne poate ajuta SUA in mod concret.
Saab si BAE au mai lucrat impreuna, integrand inclusiv armament american iar eu, personal, pe ei ii vad castigatori (daca ar fi sa pariez 😀 )
Nu i-as ignora nici pe turci care vin cu un CMS proiectat cu sprijinul Raytheon, cu arhitectura deschisa si, posibil, cu cel mai competitiv pret (pacat de asocierea dubioasa cu firma romaneasca)
Asa ca, CMS-ul, radarele, sonarul tractat, senzorii, comunicatiile vor fi noi, iar sistemele de armament vor fi second (gen Harpoanele, CIWS-ul) ori vor suplimenta bugetul prin act aditional, ca tot era la moda pe la noi… 😉
LM lucreaza cu CMS-ul lui Saab modificat, CEROS si alte produse de-ale suedezilor puse pe fregatele canadiene. Nu stiu insa daca bugetul licitatiei e indeajuns de mare sa acopere si costurile unui intermediar sau are mai mult sens sa iei direct de la suedezi. Vom vedea ce se intampla si cati raman in cursa dupa ce primesc cerintele.
https://en.wikipedia.org/wiki/Halifax-class_frigate
Din acest motiv am spus ca vad realizabila o asociere BAE – SAAB. BAE a construit navele, stie tot ce e de stiut despre ele iar Saab vine cu CMS-ul, radare etc etc in genul asocierii pe care au mai facut-o pentru australieni (Anzac) sau pentru tailandezi (daca nu ma insel). Altfel, intr-adevar, n-are rost sa-ti vina LM-ul cu subcontractare la Saab…
Restul cred ca pur si simplu sunt mai mult decat ne putem permite.
E de urmarit intr-adevar.
turcii aia care s-au inscris la licitatie nu au facut niciun upgrade, nu au nici senzori nici CMS propriu si nu prea cred ca au pedigree-ul necesar pentru treaba de aici. Nimeni din alta tara nu le-a dat vreun contract.
si daca nu vin nici cu nimic de-al lor inseamna ca trebuie sa se duca sa cumpere toate produsele de la occidentali – ceea ce inseamna ca toata chestiunea e cata experienta au ca integrator – si nu pare ca au prea multa, aici depinde ce au invatat cand au lucrat cu occidentalii pentru navele turcesti, cat au transferat aia din know how catre ei.
dupa parerea mea, nu vor fi selectati pentru ca sunt prea riscanti.
2 nave mai acatarii avem si noi (sau 3 cu Marasesti), nu cred ca se risca nimeni sa le dea la turcii aia care n-au facut niciodata asa ceva. Ar fi o prostie colosala. Sau poate ar fi o chestie sa le strice aia de tot si sa incasam asigurarea.
de acord eu as merge cu suedezii sau cu americanii
turcii fac multe lucruri si sunt destul de avansati, insa nu stau bine la electronica. Asta o importa. Tot ce ar pune ei pe fregate ar fi third party din occident.
Nimic in neregula cu asta – intrebarea e daca sunt un integrator suficient de matur. Nu au dovedit pana acum si ar fi un risc mare pentru partea romana sa mearga cu unii neexperimentati. Ugrade al unei platforme existente e mult mai greu decat sa lucrezi pe o nava proprie noua.
Cred ca-i subestimezi pe turci, probabil o meteahna romaneasca, tot la blugi ne gandim…
Turcii au CMS propriu, dezvoltat in colaborare cu Raytheon, instalat pe OHP-uri si pe corvetele de clasa Ada, il cheama GENESIS/MILGEM, sau cam asa ceva.
http://www.havelsan.com.tr/ENG/mobile/icerik/993/milgem-national-corvette-combat-systems
https://en.wikipedia.org/wiki/MILGEM_project
Au progresat enorm in ultimii ani, sunt parteneri industriali la F35 s.a.m.d
Nu le-a dat inca nimeni un contract pentru ca Ada alea abia au aparut si la ei, dar eu le-as lua in considerare pentru potentiala noastra achizitie de corvete.
Insa la fregate as prefera binomul BAE – Saab pentru motivele enumerate mai sus.
Zice-se ca CMS-ul de la SAAB (9LV) este o bijuterie (usor de folosit, intuitiv, performant).
Dar nu au deja un CMS instalat? Pentru ca daca au, chiar si citeva module, logic este upgrade-ul lui.
Din cate stiu exista cateva module, dar nu au un CMS in sensul modern al cuvantului. Dpmdv, mai bine unul complet nou decat o carpeala a la Dorel las’ ca merge s-asa….
Baietii care au facut AEGIS il considera destul de bun: http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/89621/saab-cms-offered-for-canadian-frigate-upgrade.html
Mai multe informatii si aici, inclusiv comment-urile: http://www.tehnomil.net/2015/03/22/modernizarea-fregatelor-type-22r-cms-ul/
Intre timp, ete ce mai fac rusii:
http://adevarul.ro/international/rusia/cum-arata-cea-mai-puternica-arma-disuadare-dezvoltata-rusi-1_5732d7725ab6550cb8d3e8f2/index.html
Mda, baietii stiu cu ICBM-urile si rachetele mari in general.
in afara de trident-urile de pe submarinele ohio americanii sunt varza.inca se bazeaza pe vechiturile minuteman lansate din siloz(deci cu pozitie cunoscuta).au bagat 50 miliarde $ in 20 de b-2 stealth si au neglijat rachetele.in schimb rusii au scos icbm-uri noi si performante .
Si la ce iti trebuie mai mult? Sunt 4 Ohio SSBN in patrula tot timpul. Intre astea 4 au la dispozitie nici mai mult nici mai putin de 768 de MIRV (multiple independent reentry vehicle). Deci cu 768 de ogive cu o putere exploziva de 475 kilotone fiecare yo zic ca pu capat nu numai Federatiei Ruse, ci intregii omeniri. Minuteman nu sunt „vechi”; au tot beneficiat de recapitalizare la sistemele de propusie si ghidare si asta se va tot intimpla pana la 2030. Ce este vechi este sistemul de comanda si control care desrveste aceste rachete.
768 mirv-uri la cele dotate cu trident 1.la cele dotate cu trident 2 sunt 24*12 mirv=288 mirv/submarin.dar de cand cu sistemele antiracheta(sm-3 si thaad la americani si s300vm,a-135 si s-500 la rusi) nu mai ai certitudinea ca iti ajung toate la destinatie.si noi am modernizat mig-21 dar asta nu inseamna ca e de valoarea lui f-16.si mai e o belea:stau cuminti intr-un siloz pe care il stiu toti.
Come on. ICBM cu incarcaturi nucleare sint varianta lose-lose pentru toata lumea. Le admir doar ca realizari ingineresti ale tehnicii rachetelor. Gindul la cea ce poarta imi da insomnii.
Nu conteaza ca sint 700 sau 200 mirv. E suficient pentru un fallout si final global. Toata lumea pierde.
Care Trident 1? Ultimul a fost scos din serviciu in 2005. In momentul de fata Tirdent 2 D5 au fiecare 8 MIRV si nu 12, in concordanta cu tratatul SALT, deci 768 MIRV. Restul bati campii…atac de saturatie iti spune ceva?
Multumesc pentru informatii.
Intrebarea e de ce nu se cer oferte si pt instalarea de rachete de croaziera pe fregate?! Probabil ca la dimensiunea lor ar putea acomoda si rachete de croaziere, iar vecinatatea noastra ar justifica o astfel de achizitie. Problema noastra nu e numai flota rusa ci si portavionul Crimeea dar si bazele din Transnistria.
Rachetele de croaziera sint arme ofensive. Noi doar ne aparam teritoriul, asa ca rachetele de croaziera nu se potrivesc. In plus, ar gidila neplacut vecinii de la rasarit, care asteapta orice provocari pentru a face ceea ce fac de obicei, rusi fiind: rusesc.
RBS 15 MK. III poate fi considerata ca fiind si o racheta de croaziera, avand capabilitatea de atac la sol si o raza de 300km. E si anti-nava si croaziera. Deci, daca se vrea…
Datorita ubicuitatii sistemelor CIWS pe nave, cred ca variante mai bune sint tunul EM si rachetele supersonice. Cresc probabilitatea de lovire a unei tinte.
S-a mai discutat aici despre comparatia asta:
rachete subsonice = semnatura radar redusa + sea skimming (detectie mai dificila), timp suficient pentru eschive si schimbari de traiectorii in timpul zborului;
rachete supersonice = usor detectabile, capabilitate limitata de schimbare a directiei din pricina vitezei foarte mari (adica poate evita apararea, dar nu mai are timp sa-si reia cursul spre nava inamica si aterizeaza in apa), teoretic, lasa mai putin timp de raspuns inamicului.
Acum ma intreb si eu, ce e mai bine, o rachete cu viteza de 5000 km/h pe care o detectezi la 50 km departare, sau una cu o viteza de 1000 km/h pe care o detectezi la 10 km departate? Cam la asta ajunge comparatia: echilibru intre viteza, detectabilitate si abilitatea de a trece de contra-masuri.
3m-54 zboara la 4-6 m in regim subsonic si in faza terminala a zborului acceleraza la mach 2,9.infinit mai periculoasa decat versiunile clasice(subsonic sau supersonic).cand o detectezi in final incerci sa te protejezi cu ciws-urile si atunci ea accelereaza si iti lasa un timp infim de reactie(2-3 secunde).
kalibr nu e stealth e doar supersonica in faza terminala deci o detectezi de la distanta.
mf-star israelian,unul dintre radarele marine de top detecteaza o racheta subsonica zburand la joasa altitudine de la max. 25 km.
Mai Lukasenko AWACS iti zice ceva ??? O tot dai ca ai facut armata la AA dar nu stii de AWACS ?? O chestie foarte interesanta si asta pt tine
https://en.wikipedia.org/wiki/Over-the-horizon_radar
Pt marina AWACS cel mai eficient
ai dreptate.e plina lumea de sisteme awacs.si noi avem vreo 4-5 dar sunt la naftalina sa nu ruginesca.
Gata, nu pornesc flama.
Principala misiune a fregatelor in caz de … ceva … este supravietuirea, pana apuca sa vina intaririle NATO. Pentru asta e nevoie de aparare anti-racheta stratificata, nu ai ce face cu rachete de croaziera. Daca supravietuiesc primelor zile, aviatia NATO va face terci flota rusa a MN, exceptand submarinele. Ale noastre type 22, daca supravietuiesc, ar fi doar platforme pentru elicopterele ASW.
Logic ar fi sa ia acelasi sistem care va fi instalat pe corvetele multirol ce vor fi achitionate de MAPN (dupa spusele Ministrului Apararii).
Prin urmare … a zis cineva Visby !? 🙂
Visby… 🙂
Dublu Visby, „sudate” ca un catamaran – power boat, please, SAAB, please!
🙂
Am si eu o doleanta: unmanned. Eu tot cu ale mele. 🙂
Si cu railgun, neaparat. :))
O observatie – inca nu se stie exact ce vor sa cumpere ai nostri pentru ca nu s-au publicat specificatiile. Din ce s-a scris in comunicatul MApN, pare ca ar fi astfel de sisteme cum se prezinta mai sus, dar nu vom cunoaste exact ce se vrea.
Am inteles ca nici nu se publica specificatiile, vor intra la secret si vor fi date doar firmelor calificate dupa prima runda. Mai vedem cand incep sa se clarifice lucrurile, ce firme sunt selectate, deocamdata cu cateva exceptii par toate firme internationale de renume, dar nu e exclus sa plece din ele dupa ce vad cerintele, daca nu sunt corelate cu banii pe gustul lor. Sa nu ne trezim ca ramanem numai cu turcii…
@RD Din cate vad pe net, IOR inca exista si chiar fac niste lunete de top pentru arme.
Exista inca IOR Bucuresti. Fabrica de la Timisoara a fost desfiintata.
Off topic: Un articol interesant :Supersonicul „Mirage F-1” şi elicoptere franceze pentru România (1968-1986)
http://www.contributors.ro/cultura/supersonicul-„mirage-f-1”-si-elicoptere-franceze-pentru-romania-1968-1986/
Un pic pe lângă, dar tot despre modernizări. Să fie acesta viitorul MBT românesc?:))http://www.scout.com/military/warrior/story/1669091-m60-patton-tanks-get-upgraded-for-modern-war?s=143
Soția unuia de aici e medic,probabil și mai mult ca sigur nu mai ia spaga pentru ca și a făcut plinul , și a făcut cabinet particular ..
.Este bani nene ,de regula medicii nu cred în Dumnezeu , au teoria evoluționismului.
dl. George a dat un link la profit.ro acolo apare ce ar trebui sa contina modernizarea:
Prin acest contract, fregatele Regele Ferdinand și Regina Maria vor fi dotate cu sisteme de rachete antiaeriene, de rachete antinavă și sisteme de tunuri și/sau rachete pentru apărare contra rachetelor antinavă, dar și cu senzori cu performanțe superioare (radare, electronooptici și sonar tractat).
„Acestea vor fi integrate într-un sistem de conducere a luptei computerizat, modern, care va permite îndeplinirea întregii game de misiuni specifice fregatelor”, potrivit MApN.
Ministerul precizează în comunicat că modernizarea navelor se va realiza, în mod obligatoriu, în România, ca cerință de securitate a aprovizionării, potrivit prevederilor OUG 114/2011, coroborate cu prevederile din Tratatul de funcționare al Uniunii Europene, fiind aprobată de Consiliul Suprem de Apărare a Țări prin Memorandumul cu tema Programul multianual „Fregată multifuncțională – modernizare etapa a II-a”.
Ca o cerință minimă de calificare, ofertanții trebuie să demonstreze că au executat, în ultimii cinci ani, livrări de produse similare de cel puțin 839 de milioane de lei.
„Prin produse similare, autoritatea contractantă înțelege construcția și instalarea, pe nave de luptă din state membre NATO, a unor sisteme de conducere a luptei navale (CMS – Combat Management System), inclusiv instalarea și integrarea echipamentelor prin care acestea utilizeaza capabilitatea Datalink 16”, se arată în anunțul de participare publicat de Romtehnica în SEAP (www.e-licitatie.ro) în martie.
Si olandezii isi fac reclama: http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Stiri/EXCLUSIV+Olanda+are+nave+compatibile+cu+scutul+de+la+Deveselu
🙂
There’s always time for lubricant!
http://www.rumaniamilitary.ro/pozele-zilei-hnlms-tromp-inainte-de-intrarea-in-marea-neagra
Dacă ies bani de ce să nu se bage și suedezii.