Demonstratorul Rheinmetall cal.130mm
In 14 iunie a.c. la Eurosatory Paris a fost prezentat pentru prima oara tunul Rhenimetall cal.130mm, cu o lungime de 51 de calibre, tun destinat viitoarei generatii de tancuri europene.
Un demonstrator al tunului a fost prezentat la salonul de la Paris alaturi de o comparatie a dimensiunilor si performantelor noului tun cu actualul tun cal. 120mm L55 calibre. Noul tun incorporeaza tehnologia vechiului cal.120mm, fiind dotat cu inchizator cu miscare de alunecare verticala ( pana), actionat electric, si are o forta de recul cu 30% superioara actualului L120/L55.
Plansa cu caracteristicile noului tun
Camera de ardere a pulberii are volum marit pentru a putea primi proiectile penetrante cu viteza ridicata si deci energie cinetica superioara.
Lungimea tevii tunului este de 6630mm iar masa acesteia este de 1,4tone, iar sistemul inchizatorului impreuna cu cel al amortizorului de recul cantaresc restul de pana la 3 tone (Rheinmetall sustine ca 3 tone este masa totala, fara elementele de fixare). Teava este lisa si cu strat cromat, si nu are frana de gura. Teava este echipata cu camasa termica (pentru a reduce efectul dilatarii neuniforme) si cu sistem de referinta la gura tevii (MRS= Muzzle Refference System), care permite realinierea gurii de tragere cu sistemul de tintire din interiorul tancului.
Gura tevii cu referinta pentru ajustare automata a tintei
Performanta noului tun este asteptata a fi cu 50% superioara actualului tun cal. 120mm L55 calibre al Rheinmetall care echipeaza seriile Leopard 2A6 si 2A7.
Daca in faza de dezvoltare va fi folosita incarcarea manuala, este planificata si dezvoltarea unui sistem de incarcare automata, experienta de pana acum, cu tehnologia actuala, aratand ca la un calibru superior celui de 120mm este indicata folosirea autoloaderului, in locul factorului uman, datorita masei crescute a proiectilului.
Sistemul de inchizator cu culisare verticala
Deoarece nu exista inca un demonstrator pentru noul tanc, faza de dezvoltare si testare se va desfasura folosind actuala platforma de tanc Leopard 2, pentru care tunul va fi disponibil ca si pachet de retrofit. Este vorba de dezvoltarea MBT Advanced Technology Demonstrator, pentru care Rheinmetall pleaca de la platfroma Leopard 2 A4 instaland un pachet substantial de imbunatatiri, unele dintre tehnologiile experimentate in cadrul acestui program putand fi apoi transplantate in viitorul tanc european, proiect cunoscut si sub denumirea de « Main Ground Combat System » (MGCS).
Leopard 2 MBT Advanced Technology Demonstrator Rheinmetall cu noul tun
Langa tun au fost expuse si doua modele de proiectile in exemplare inerte:
- lovitura 130mm APHE (APFSDS = Armor Piercing Fin Stabilized Discarding Sabot) cu penetrator de tungsten, aripioare stabilizatoare, cartus semi-combustibil si o noua pulbere, aflata in dezvoltare,
- un proiectil 120 mm x 570 DM63A1.
Pentru noul tun va fi dezvoltata si o lovitura cu explozie programabila HE-ABM (High Explosive – Airburst Programmable Munition) pornind de la actualul DM11.
Cele 2 munitii : cal. 120mm (stanga) vs 130mm (dreapta)
Dezvoltarea tunului a inceput in 2015, utilizand fonduri private, iar primul demonstrator tehnologic a fost finalizat in luna mai a acestui an. Din luna septembrie programul de dezvoltare va intra in faza intensiva, cu teste statice si de tragere, rezultatele urmand a fi comparate cu cele ale simularilor déjà realizate.
Inchizatorul si amortizorul de recul al RH cal.130mm
Rusii se lauda déjà ca acesta este prima reactie a industriei occidentale la aparitia noii generatii de tancuri T-14 Armata…
Aruncand un ochi si peste ocean, la partenerii de utilizare ai liniei Rheinmetall cal.120mm/L44, sunt curios daca vom avea in curand noutati despre evolutia programului XM360/E1, derivat al lui M256 actualmente in uz pe M1A1 Abrams. In urma cu cativa ani buni, acesta promitea a fi mai usor decat actualul tun, pastrand aceeasi lungime a tevii (L44), cu recul mai redus. Folosind munitie de noua generatie, XM360E1 trebuia sa fie superior lui Rheinmetall L55 calibre. Daca un M256 dezvolta 11.5 Mj de energie la gura tevii, un L55 dezvolta 13,5 Mj iar un XM360E1 era proiectat sa dezvolte 16 Mj. Sunt curios daca noul cal. 130mm al Rheinmetall va ajunge sa dezvolte 20 Mj (conform reclamei cu +50% fata de cal.120mm/L55).
Ramane de vazut daca americanii isi vor mentine optiunea pentru calibrul actual, sau vor aplica tehnologia XM360E1 pe un calibru superior. Avantajul major este lungimea si masa mai reduse in acest caz, la performante similare cu noul produs german.
O alta problema este ca probabil tunul american nu va fi accesibil la export decat cumparandu-l instalat intr-un produs finit american, cel mai probabil o evolutie a tancului Abrams (M1A3 ?).
Cred ca vom avea noutati cat de curand…
Marius Zgureanu
Surse:
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=19652
http://defense-update.com/20160614_rheinmetall-ups-tank-firepower-with-new-130mm-gun.html
https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2016/06/14/eurosatory-2016-rheinmetall-lifts-the-lid-on-new-130-mm-tank-gun/
http://sputniknews.com/europe/20160614/1041289795/germany-tank-gun.html
http://www.janes.com/article/61255/eurosatory-2016-rheinmetall-lifts-the-lid-on-new-130-mm-tank-gun
The stability of german tanks !
https://media.giphy.com/media/xT8qBrWLJjw2S63LGg/giphy.gif
Un film cu unele produse expuse la Eurosatory.
Rheinmetall pune în luminà mai mult noul Lynx.
https://www.youtube.com/watch?v=YeTOBmZ5Kjg
Cât despre articol, foarte clar si la obiect Marius !
Vine si Lynx-ul… la inceputul saptamanii viitoare. Materialul e gata 🙂
Germanii s-au miscat foarte repede, ce inseamna o companie cu pronuntat simt al pietii 🙂 – dar cum americanii inca au Abrams cu tunul L 44 si au mers mai mult pe imbunatatirea munitiei nu cred sa vedem prea curand tunul de 130mm operational.
Costa si foarte mult, pe langa tun in sine si operatiile conexe pt aclimatizarea lui in turela, este vorba de inlocuirea stocurilor de munitie.
Tunul il mai cumperi dar munitia este scumpa rau, cu preturi care pot ajunge si la 10 mii de euro per proiectil.
Basca ca la calibre de peste 120mm este indicat – asa cum scrie si Marius – de autoloader, lucru care complica si mai multe lucrurile pentru tancurile deja aflate in uz.
Ar trebui proiectat un nou tanc european cele mai mari sanse ar avea o colaborare GER-FRA. Cu noul tun, armura si senzori de generatie noua etc. Problema e sa nu se retraga FRA in ultimul moment cum a mai facut in trecut.
ar fi bine daca ar veni la masa si englezi si italienii sa se intelega pe ceva sa ramana toti acolo si sa il faca fara intarzieri si fara suciri pe ultima suta de metri. ar fi ideal….
parca era vorba ca anul asta or sa discute la nivel de nato daca se introduce in viitor, parca dupa 2020, un nou calibru standard.
Un nou tanc va fi proiectat doar daca rusii vor veni cu un nou tanc superior la ce are astazi NATO si din cate se pare T 14 nu-i deloc asa de…superior 🙂 .
Nu stim inca ce fel de prestatie va avea T-14,dar ce stim este ca au dezvoltat o platforma noua care se regaseste si pe alte agregate.Este nevoie de un nou sasiu pentru un tanc german,american ori fie in colaborare cu alte state UE.
In opinia mea sasiul anilor ’80 de Abrams si Leo devine obsolete.
dar intr-un timp se vorbea de un tun pt tanc de 140 mm la germani…..??? aurenuntzat se pare la acest calibru….??? Romania la Arsenal Resita a fabricat copia chineza a lui M-46 DE 130 mm …M-1982 denumirea romaneasca.
hamm asta e un tun LIS oare o fi mai bun decat cel Ghintuit ?? sami raspunda si mie cineva care este in domeniu : armurier , tanchist cineva in domeniu !
singurii care mai folosesc tun ghintuit pe cal. 120mm sunt britanicii, pe Challenger II, de fapt ei introducand prima data cal. 120mm in NATO. Tot restul NATO foloseste 120mm lis.
https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Ordnance_L11A5
„During Operation Granby an L11 on a British Army Challenger 1 scored the longest tank-to-tank ‘kill’ in military history, when it destroyed an Iraqi T-72 at a range of 5.1 km (3.1 mi)”
Ghintuitul era initial mai precis, insa tehnologia a avansat si lis-ul are performante similare.
O diferenta majora este ca tunul britanic ghintuit necesita incarcarea proiectilului + incarcatura de propulsie, ceea ce complica putin procesul.
Asi adàuga cà teava lisà permite si tragerea rachetelor prin tun.
da, corect!
Gresit – si tunurile ghintuite pot sa traga rachetele ghidate prin teava, uita-te la LAHAT-ul pentru L7 -le de 105 mm.
Si eu am incercat sa gasesc undeva indicii despre ce ar putea sa fie diferenta care face mai bun tunul cu teava lisa fata de cel cu teava ghintuita.
Informatiile sunt destul de vagi sau clasificate dar se pare ca atat la 120 mm NATO majoritatea statelor cat si la 125 mm rusesti s-a considerat teava lisa a fi foarte precisa si cu avantaje.
Esentiala este durata de viata, la acceasi munitie teava tunului ghintuit „moare” mult mai repede.
Asa ca britanicii sunt limitati la munitie cu putere de penetrare semnificativ mai mica.
incarcarea separata este din cauza de dimensiuni. Nimic altceva.
Britanicii preferau si inca prefera sa traga proiectile HESH care puteau fi trase cu precizie mare si efectul la tinta era la fel indiferent de viteza proiectilelor.
Dezavantajul actual pentru HESH este ca viteza mai redusa a proiectilelor si extinderea utilizarii ERA le face pasibile de a fi contraatacate mult mai usor decat un APFSDS care are viteze cu cel putin 50% mai mare.
Inchizatorul se numeste de tip pana (si nu „cu miscare de alunecare verticala”) iar versiunea care este prezentata este de tip pana verticala.
Engklezii au opreferat munitia neacuplata din motive de siguranta in „exploatare”. Calatgelmergea si tunghintuit cu munitie acuplata
A da. tunul ghintuit are precizei mult mia mare … tunul asta lis are o limita pe la 6=7km. Adica cu ala ghintuit poti sa lovesti o tinta la 13-15 km (pozitie infanterie, casa, depozit) cu ala neghintuit…. e cam problematic sa lovesti hambaru de la 10 km!
nu chiar, mai este un motiv. Tubul este partial consumabil iar o lovitura acuplata ar fi foarte lunga si destul de greu de manipulat in turela si nu stiu daca nu s-ar fi rupt la manipulare pentru ca doar baza era metalica.
Off topic, britanicii interesati de JLTV:
http://www.defensenews.com/story/defense/show-daily/eurosatory/2016/06/16/uk-talks-pentagon-jltv-buy/86011774/
Numai bun de pus pe Dacia Duster Army. :)))
Ar fi mișto sa se facă un Euro-tank, pe modelul de cooperare a lui Eurofighter ( dar poate mai accesibil și parlitilor din prima linie spre ruși), și poate ne băgăm și noi ( bine, nu știu la ce, poate cel mult la vopsit și gresat), și Uite-așa rezolvam și gap-ul enorm la tancuri intre noi și aliați. Oricum, 30% recul mai puternic cred ca deja înseamnă reproiectare completa a turelei și a sasiului, deci nu știu ce tipuri de tancuri actuale ar putea suporta un retrofit cu noul calibru.
o cooperare de genul asta devine o chestie politica si o sa mareasca pretul urat de tot.
Ideea e buna, problema e cind se ajunge la implementare.
Franta se va retrage inainte de inceperea dezvoltarii dar la final va dori citeva, Germania isi va injumatati cantitatea dorita la jumatatea proiectului, italienii vor decide cind trebuie sa cumpere ca 20 le ajung de fapt iar englezii – sceptici public de la inceput – se vor bucura ca au participat doar la cercetare, tehnologiile fiind implementate in viitorul tanc britanic.
Insa daca pe baza unui contract (cu clauze pentru nerespectare) cu toate tarile de mai sus, un consortiu format din 2 companii poate sa livreze un MBT.
Iar Uniunea Sovietica va avea planurile lui de la intrarea in productie, livrate de Germania pe sub mina.
Traiasca UE. Incep sa devin eurosceptic.
Marius si teava ghintuita de 100 permite tragerea rachetelor.Vezi T 55 romanesc.Racheta Bastion.
Uita-te la aplicatia militara Efort Comun si ce explica tanchistul nostru despre T 55.
Eu as concepe un Tank cu motorul in fata,ca Merkava, cu tun model A412, cal 130, cu turela mica compacta, autoloader,cu o capsula de siguranta pentru echipaj ca la T14 ARMATA,dar capsula in spate,conducerea facandu se prin dispozitive optice. As pune muncitorii si inginerii ca dintr-un tank Tr 80 casat..etc,un tun de 130…sa dea frau imaginatiei si sa incropeasca un demonstrator, si daca proiectul e viabil si se dovedeste performant, sigur pentru echipaj ,fiabil, caut o firma cu care sa ma asociez si sa pun motor,transmisie etc performante.. Cand o trage cu tunul la 6-8km in T 14 sa sara piesele din tancul rusilor cum ar sari dintr-un ceas mecanic in care dai cu toporul…. Ha Ha Ha