PAK FA Т-50 al 8-ulea si vesnica problema a motorului

Rusii optimisti si nu prea

PAK FA 1

United Aircraft Corporation se pregateste pentru a da startul  productiei de serie (de fapt pre-serie) pentru avionul de generatia a V-a, T 50 PAK FA, anunta cei de la Izvestia.

Cel de-al optulea prototip este aproape gata si urmeaza sa efectueze primul zbor azi, pe 20 iunie. Spre deosebire de restul aeronavelor, aflate in teste pana acum, PAK FA Т-50-8 va avea la bord aproape toate echipamentele prevazute in caietul de sarcini. Pe langa PAK FAul cu numarul 8 sunt in diferite stadii de asamblare la uzina din din Komsomolsk pe Amur (KnAAPO) inca 4 aeronave.

A noua aeronava urmand a se alatura testelor in septembrie, iar ultimele doua (10 si 11) pana la sfarsitul anului.

Al saselea prototip -cu numarul de bord „056” – a efectuat primul zbor la 27 aprilie 2016 pe aerodromul KnAAPO, din Komsomolsk pe Amur.

Comandantul Fortelor Aeriene Ruse, generalul-colonel Viktor Bondarev a declarat ca livrarea noilor aeronave va incepe anul viitor, datele exacte urmand a fi anuntate dupa semnarea contractului programata in toamna acestui an.

pak fa in uzina

Ministerul rus al Apararii intentioneaza sa achizitioneze doar 12 aparate,  ce urmeaza a fi testate de catre fortele aerospatiale si de aici se termina vestile bune pentru rusi, acestia nefiind siguri daca noua jucarie isi merita banii sau cand va fi gata noul motor Tip 30 dezvoltat de cei de la Saturn, acestia sperand la intervalul 2025-2027 noile motoare vor fi disponibile.

Deocamdata PAK FAul va zbura cu motorul folosit si de Suhoi 35 – 117S/ AL-41F1A, motor care nu indeplineste cerintele pentru un avion de generatia a V-a din cam multe puncte de vedere, dar cea mai mare problema o constituie faptul ca acest motor nu-i asa de “stealth” cum vor rusii sa fie, mai ales in spectrul IR.

Doar ca sunt  si alte probleme! Astfel in presa rusa au aparut voci care se intreba daca acest program foarte scump chiar este necesar. Rusii se uita la F 22 Raptor si la sumele pe care americanii le-au bagat in program si mai apoi se uita la ei. In acest moment banii necesari pentru o achizitie serioasa de T 50 nu exista, iar Ministertul Apararii de la Moscova va cumpara doar 12 aparte pentru teste.

Rusii au vazut si ei ca astfel de programe sunt foarte scumpe, si-au facut calculele si cel mai probabil ca ar fi nevoie ca PAK FAul sa aiba un numar insemnat de comenzi pentru ca pretul sa devina rezonabil…

PS Acum baietii de la Izvestia fac niscai confuzii: PAK FA/T 50 nu este omologul F 22 Raptor ci mai degraba al F 35A. PAK FA este un aparat multirol cu pronuntate accente de suprematie aeriana (vezi super-manevrabilitatea), pe cand F 22 este un avion de suprematie cu vagi posibilitati de atac la sol.

De altfel si oficialii rusi au fost clari asupra faptului ca T 50 se doreste un aparat multirol mai mult pe felia F 35A, fara legatura directa cu Raptorul american.

Ionut B.

50 de comentarii:

  1. Anularea programului e doar o chestiune de timp

  2. urata dihania.
    ambitii si refulari de mare putere mondiala.

  3. Nici EU nu poate sa-i prinda din urma pe americani la programele de dezvoltare aeriana ca sa nu mai zic de cea spatiala…rusii sunt plini de frustrari de mare fosta putere sovietica si cam atat. Cercetatorii lor pleaca pe salarii bababe in US….cu cine naiba sa dezvolte ei motoare? Ei sunt intr-o hemoragie majora de capital si personal.

  4. …dar atata timp cat isi toaca resursele e ok.

  5. Ghita Bizonu'

    Totusi de dragul adevarului trebuieste amintit ca PAK FA Т-50 a fpts proectata cu motoare cu tractiune vectorizata. Adica ca ajutaju reactorului este mobil .. maribd astfel capacitatea de manevra a avionului….
    INsa partea mecanica ridica mari da mari probleme …. adica se struca cam prea iute…. Si ca numa rusii au fost cei care au avut ideea temerara (sau tampita) sa faca asa ceva …. asa ca nu va radeti degeaba!

    (amintesc ca si amerlosii au avut de-a lungu timpului probleme cu solutii care depaseau tehnologia epocii … De ex P51 Mustang este celebru – dar numa varinatele echipate cu RR Merlin . Asta din cazua ca motoru Aliisonoriginal dorea sa fie modern si folosea turbocompresiare.. care zse stricau cam [prea des si nici mare ganza nu faceau la peste 4000 metri. Merlinu avea un comprsor „calsic” adivca mecanic cre consuma minim 200 cp …. Da da este turbocopmprsoru ala de pe masini. Care a ajuns fiabil de abia dupa 1980!
    Sau ia de vedeti V-22 Osprey .. primul zbor 89 intratat in servicu de abia in 2007!!! De fapt din anii 50 Bell lucra la un tiltrotor …. deci sa zic asa s-a ajuns la V-22 Osprey dupa 50 de ani de munca de cercetare ..)

    • Toata lumea stie ca PAK FA va dispune de tractiune vectoriala si pana un alta si actuala motorizare este una vectoriala.

    • Te înșeli și faci și confuzie între turbosuflantă și compresorul mecanic. Motorul Allison V-1710 care echipa varianta A a „Mustangului” era dotat cu compresor mecanic cu o singură treaptă și o singură viteză, pe cînd variantele ulterioare erau echipate cu motoare RR Merlin sau varianta fabricată sub licență de Packard, care avea un compresor cu două trepte și două viteze. Într-adevăr motorul nu avea rezultate bune la mare altitudine dar era mai ușor, necesita întreținere mai puțină iar sub 7.000 de metri, un Mustang echipat cu astfel de motor era la fel de rapid ca un Spitfire IX. Pe P-38 a fost montat același motor Allison V-1710 dar supraalimentat prin intermediul unei turbosuflante, de altfel P-38 și P-47 au fost singurele avioane de vînătoare pe care încăpeau turbosuflantele și toate acareturile legate de acestea. Turbosuflantele ofereau mai multe avantaje decît compresoarele mecanice fiindcă nu foloseau mecanisme complexe pentru control, nu trebuiau să fie montate în imediata apropiere a acestuia, dar în schimb trebuiau făcute din materiale care să reziste la temperaturi înalte, ceea ce în anii 30 – 40 nu era la îndemîna tuturor, iar traseele de aer și gaze arse precum și dimensiunile turbosuflantei, necesitau fuselaje de dimensiuni mari.
      De fapt nici turbosuflantele nu erau folosite singure ci în combinație cu compresoare mecanice, traseul find: turbosuflantă – carburator – compresor mecanic – motor.

      Compresoarele mecanice erau foarte complexe d-aia și multele probleme pe care le aveau. Pe motoarele auto găsești în marea majoritate turbosuflante dar și combinații de mai multe turbosuflante, turbosuflante și compresoare mecanice sau numai compresoare mecanice, iar folosirea supraalimentării diferă la motoarele auto față de cele de aviație. La motoarele auto se folosește pentru mărirea puterii pe cînd la cele de aviație pentru restabilirea puterii în funcție de altitudine.

      Iar Mustang-ul a fost celebru în toate variantele lui.

    • bizonule si su35 are asa ceva
      F22 are si el dar doar pe axa de pitch

      Nici petalele de la su35 nu sunt cine stie ce rezistente
      La un avion cu rcs mic trebuie sa le acopere cu material absorbant macar, daca nu sa le si calculeze cumva forma ca la F22

      Io m-as minuna sincer sa aiba rusii cu ce sa acopere petalele sa fie si orientabile 3D, si radar absorbante, si nici sa nu se prajeasca – cam prea multe chestii, as zice ca s-ar potrivi zicala noastra si cu aia acolo, si cu sufletu-n rai, la motorul rusesc sunt insa 3 cerinte de indeplinit, deci ceva in plus 🙂

  6. La avioanele rusesti apreciam in primul rand frumusetea. Acum nici cu asta n-au nimerit-o.

  7. Numai cine incearca, reuseste. Cumva, se vor descurca ei. Rusii sunt obisnuiti cu presiunea si multa ,multa drama.

    • Depinde de fiecare tara ce isi propune sa faca. Rusia ce seamana aceea va culege. Cu cat isi propun obiective mai scumpe cu atat mai bine pentru noi, economia lor e facuta doar pentru complexul militar.

  8. Sa doneze Romania motoarele Viper din stoc ca sa ii ajute 😉 poate asa ii lasa pe bulgari sa se joace cu noi in baltoaca neagra.

  9. Dacà se confirmà oficial stirea cu motorul definitiv disponibil abia prin 2027, e o recunoastere dureroasà pentru rusi. Ce o fi, finante, stàpânirea noilor tehnologii si materiale, probleme cu ràcirea palelor ?

    Aci un video ruseasc simpatic în englezà, cu làudàrosenia mai modestà :
    https://www.youtube.com/watch?v=ox0bAM_R8Uk

    • tari rusii astia pe youtube.
      iau cu cu un gram de sare multe informatii americane despre f35 asa ca slabe sanse sa pun baza pe ceva de genul asta.

    • Deci pana la urma ce vor rusii la placinta/lipia lor zburatoare?
      Motoare cu sectiune transversala patrata in loc de rotunda? 🙂 Ca sa fie ”stealth”, sa intre unde trebuie si sa nu-si mai scoata formele la vedere?…

      Apai daca-i asa, sa ia frate motoarele de la T-70 X-wing ca alea sunt – multumita basinilor din capul lui JJ Abrams – niste motare cu sectiune transversala rotunda care insa au mai fost odata sectionate longitudinal si acum sunt cu sectiune transversala…semicerc!!!

      🙂

    • Suhoi peste lm =))))))))))))))))) e o gluma acest clip

    • Mircea toate 4 enumerate de tine – si finante, si materiale, si tehnologii, si „probleme cu ràcirea palelor”
      incearca si rusii asa ceva
      http://www.geaviation.com/military/engines/adaptive-cycle/
      Motorul asta a candidat acu’ ceva ani impreuna cu boeing contra a ceea ce a rezultat in F22 cu motorul de la PW, la vremea respectiva comisia care a ales prototipul din care a rezultat F22 a considerat treaba respectiva foarte inovativa dar inca riscanta si au preferat PW mai „evolutiv” nu asa radical
      Rusii au mai incercat si cu Mig1.44 ceva asemanator – si au anulat si avionul si motorul – acuma dupa 15-20 de ani incearca sa reincalzeasca supa din nou
      E foarte greu sa le iasa chiar daca au trecut atatia ani de la ultima incercare

  10. Din articol nu reiese (poate ca e secret), ce au facut rusii cu RCS frontal. Avioanele occidentale cu RCS redus au demult admisii in S, dar pentru motive care imi scapa, rusii nu au facut asta (poate ar fi scazut puterea motoarelor?). Iar pentru a modifica acum admisiile ca sa fie in S, cred ca ar trebui sa intre in calele de arme. Ultima data citisem ca incearca sa ascunda palele compresoarelor cu niste structuri absorbante radar montate in prizele de aer. Nu se vede nici o poza din fata jos, ca sa confirme sau nu daca au pus asa ceva.

    • S-ducts trebuie proiectata de la inceput asa si motorul sa fie proiectat odata cu fuselajul.

      Ascunderea cu matrice absorbanta este si solutia pe F-18E .

    • tzupy avea si mig 1.44 care a zburat in 2000, s-duct acoperit cu material absorbant
      Nu le e greu sa faca nici acuma
      Numai atata, ca au pierdut 20 de ani deja

  11. ce incercati ata sa demigrati proiectul PAK T-50?

    Avionul a fost deja construit in 8 exemplare (prototipuri).
    Este un curs normal ca sa fie probleme la primele prototipuri.
    Acest lucru s-a intamplat la orice tip de avion, de la MIG 21, MIG-29 pana la F-15 si F-16.

    Micile probleme se vor rezolva una cate una.
    In ce priveste Motorul, va apare in 2-3 ani si un motor capabil sa doteze acest avion. este in dezvoltare motorul in acest moment.

    Daca ne uitam la GRIPEN, la inceput avea motoare VOLVO RM12 (licenta dupa General Electric 404 (54kN / 80 KN afterburn)
    acum are motoare GENERAL ELECTRIC F414G (trust 58KN / 98kN afterburn)

    La fel se va intampla si cu avionul rusesc.
    Acum are motoarele de SU35. probabil primele 12 aparate.

    DUpa aceea va primi motoarele care acum sunt in proiectare.

    Eu ma tem ca rusii vor scoate un avion cu adevarat bun.
    ca se pricep fff bine la aerodinamica.
    Avem exemplele lui MIG-29 si SU-27 avioane ce la momentul aparitiei erau superioare avioanelor americane F-4 Phantom, F-14 si F-16.

  12. eu cred ca putin il va depasi pe brejnev ca si longevitate la carma russiei ..deja a inceput cu operatiile.
    sau poate ar trebuie sa ma raportez la tari ca acum ei numai sunt comunisti,devin imperialisti ca tarile pe are le consamnau in anii rosii ai lui lenin..si asta tot inventie germana.deci germania conduce europa !hihihi…is obosit nu nebun.

  13. se compara asta cu tigaia aia de f35, care va fi tinta mobila pt orice avion de generatia a 4/a?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *