Noutati din India: Rafale, un nou submarin nuclear si F 16 Block 70/72

Negocierile dintre India si Franta pentru Rafale au ajuns din nou in impas datorita dezacordului  celor doua parti asupra pretului final, offset-ului, si a  unor probleme de natura juridica – sustin cei de la Jane’s.

rafale india

India ar urma s-a plateasca pentru 36 de aparate 8,46 miliarde dolari la care s-ar aduga armamentul de 1-1,5 miliarde, suportul tehnic (Еngineering support package – ESP) pentru cinci ani plus infrastructura la sol, totul  fiind estimat la inca 1 miliard de dolari ridicand astfel costul total pentru  36 de aparate la 10.5-11 miliarde, fata de acordul anterior cand India urma sa plateasca pentru 18 Rafale gata de lupta plus alte 108 produse in India, 22 de miliarde de dolari.

Surse din India sustin ca partea indiana a solicitat offset de 50% catre Dassault si partenerii sai (MBDA,Thales, Safran) acest lucru fiind neacceptat de partea franceza.

In acest context Ministerul Apararii indian a reluat negocieriile cu cei de la Lockheed Martin care ar urma sa produca in India, in exclusivitate, cea mai avansata versiune de F 16,  Block 70/72, intelegerea fiind aproape finalizata ca urmare a vizitei prim ministrului Indian Narendra Modi la Washington luna trecuta, iar cu  Rusia au ajuns la o intelegere in privinta programului comun FGFA ambele urmand a investi cate 4 miliarde de dolari.

INS Chakra

                                                                             INS Chakra

De asemenea India se pare ca va inchiria un al doilea submarin nuclear Project 971 (Akula).

Negocierile privind privind inchirierea celui de – al doilea submarin nuclear, a cunoscut diferite grade de intensitate incepand cu 2012, atunci cand Marina indiana a devenit principalul operator, pe zece ani, a submarinului  nuclear Nerpa (K-152) redenumit Chakra.

In ciuda dificultatilor (transferul catre Marina Indiana fiind  programat pentru 2007, dar din cauza complexitatii modernizarii si a unui accident, care a dus la moartea a 20 de persoane, actul de receptie a fost semnat abia in decembrie 2011), indienii sunt foarte multumiti de nava.

In 2014, ministrul indian al Apararii, Manohar Parrikar, a declarat ca un al doilea astfel de submarin  ar consolida mijloacele de lupta ale Marinei indiene, refuzand a da mai multe detalii, problema fiind din nou ridicata la sfarsitul anului 2015, in timpul vizitei prim-ministrului  Narendra Modi la Moscova. Si cu toate ca nu s-a ajuns la un acord final, partile au continuat sa organizeze consultari la nivel de experti, rusii propunand in cele din urma partii indiene fie  transferarea unei nave aflate in uz, fie finalizarea unei nave aflate in conservare din perioada sovietica.

In acest moment, negocierile sunt intr-o etapa cruciala, sustin doi manageri de top din industria constructiilor navale. „India a fost de acord sa inchirieze un submarin Proiect 971, ce va fi retras din Marina Federatiei Ruse”, – a declarat unul dintre cei intervievati de „Kommersant”, agentian TASS  sustinand ca  este vorba despre un submarinul K-322 „Kashalot” , intrat  in  dotare in 1988, in Flota Pacificului.

Potrivit „Kommersant”, la cererea clientului nava va suferi o modernizare majora atat la sistemul de control dar si la cel de arme.  Cu toate ca momentul exact al semnarii contractului nu este inca cunoscut indienii nu vor obtine cel de-al doilea submarin mai devreme de 2019-2020 datorita lucrarilor pe care acestea ar urma sa le sufere inainte de predare.

Ionut B.

http://www.janes.com/article/62152/deadlock-over-india-s-rafale-purchase-continues

http://kommersant.ru/doc/3036168&usg=ALkJrhh7NzBuhod8erLiUtEAtLuKF7vgEw

http://www.thehindubusinessline.com/economy/in-exclusive-deal-india-to-get-most-advanced-f16-fighter-jets-by-201920/article8835851.ece

21 de comentarii:

  1. Rafale cu tot pachetu ajunge catre 300 mil… Pai F-35 la 100 mil + armament probabil bate la 150 mil… moca, nene…

    • Pretul unui Rafale C (F3) operational fly away este de 73 milioane $, motoare incluse. Asta trebuie sà compari cu pretul lui F-35 A (neoperational încà).

      Indienilor li s-au propus în plus si douà baze echipate, piese de schimb pentru 10 ani, integrarea armamentelor indiene, mentenantà si armament.

      • Corect Mircea. Noi cunoastem pretul total al afacerii nu si al avioanelor, DAR…trebuie sa belim ochii la indienii pt ca atunci cand cumperi un avion de lupta, nu cumperi doar avioanul ci si sisteme conexe, armament, servicii de intretinere, modernizare/constructie de baze, etc.
        Practic cumperi un sistem extrem de complex de armament, sistem in cadrul caruia pretul avionului in sine nu-i chiar cel mai mare.
        Axioma se aplica asupra oricarui avion.

        • Vezi cazul egiptenilor.
          24 de avioane la $233 milioane bucata.
          Pentru ca in pretul de „vitrina” se include si R&D.
          F-35 se va vinde in aprope 3000 de exemplare, pe cand Rafale … in cate ?
          Acelasi criteriu se aplica si armamentului.
          In plus, F-35 vine cu toate „bunatatile” in timp ce Rafale vine „coaja” 🙂
          Exact ca atunci cand cumperi o masina, nu spun care 🙂

          • F-35 nu se „vinde” în aproape 3000 ex. Orice produs se „vinde” când ai contractul semnat si eventual acontul vàrsat.
            Asa si F-22 s-a „vândut” în 750 exemplare, apoi în 648, mai târziu în 339, si mai târziu în 277, ca în final sà se vândà în 183 de avioane operationale. Adicà la numai un sfert din cantitatea „vândutà”.

            Cât despre pretul Rafale-lor la egipteni, îti semnalez cà fregatele FREMM nu fac parte din echipamentul Rafalelor si nu trebuie sà le integrez în pretul lor. Din contractul egiptean, doar 3 miliarde € sunt consacrate celor 24 de Rafale, pieselor de schimb si suportului mentenantà (armament neinclus). Deci cam 125 milioane € per avion.

            iar comparatia cu „bunàtàti” si „coajà”, nu prea înteleg. Nu mà leg de faptul cà F-35 nu are deplina capacitate operationalà, dar nu vàd în afara ipoteticii „invizibilitàti” electromagnetice, de ce bunàtàturi vorbesti în comparatie cu Rafale. Cà are un singur motor ? 🙂

  2. Indienii, deloc seriosi: ba vor Sukhoi-uri, ba vor Rafale, ba vor F-16. Problema francezilor (cum spunea un tip) e ca daca fac transfer de tehnologie ca sa produca avioanele in India, tre sa puna lacatul pe usa ca intra in faliment. Francezii au facut eforturi mari sa poata aduce la liman proiectul lor multirol si se chinuie sa isi scoata parleala. 8 + 22 MLD EUR e aproape o nimica toata pe langa sumele investite si dificultatea dezvoltarii unei tehnologii indigene (ca se scindara din proiectul mare Eurofighter Typhoon, deci piese tot trebuia facut de ei de la 0).

    LM isi permite ca de zeci de ani vinde la greu F-16 si si-a amortizat deja dezvoltarea avionului si profitul e destul de bun.
    Oricum, un avion nou nu face 2 bani cata vreme intr-un recent exercitiu Red Flag in state rata de fratricid era foarte mare. Daca iau F-16, tot n-o sa fie in aceeasi „retea” cu amerlocii & friends.
    Material YT minutul 12:20; 13:15; 13:50
    https://www.youtube.com/watch?v=JA1mZF3FQhc

    • neamtu tiganu

      cu ani in urma nemtii erau convinsi ca vor putea sa bage Eurofighter in India. S-au cheltuit citeva milioane pe chestia sta, indienii urmau sa preia o parte din programare..

      Privind Rafale, sumele bagate in dezvoltare sunt deja mincate fie ca vind fie ca nu vind, in cazul in care ar vinde insa ar mai recupera ceva.

    • ce e aia rata de fratricid?

  3. În doctrina indianà, Rafale nu va avea acelasi rol cu un Su-35 sau un eventual F-16. Nu sunt interschimbabile.

    Principiul offsetului de 50% a fost acceptat de partea francezà.

    În ultimul consiliu indian competent, nici o schimbare notabilà:
    http://economictimes.indiatimes.com/news/defence/defence-acquisition-council-directs-rafale-committee-to-submit-report-expeditiously/articleshow/53213447.cms

  4. ..curios mod de a bate palma.

  5. cele mai proaste afaceri le faci cu indienii…

    • O songura data am facut. Singurul container care a luat apa de mare à fost cel care continea marfa care îmi era destinatà. Si am facut prostia sa nu iau asigurarea mea, ci a furnizorului.
      Pàgubit si cu învàtatura de minte.

  6. Nu stiu oare noi nu putem închiria niste submarine?!

    • Pai daca nu santem in stare sa-l reparam pe al nostru de ce am fi in stare sa inchiriem macar unul, ca mai multe deja e utopie. Chiar daca am inchiria exista riscul ca in cazul uni oarecare conflict sa ni-l scufunde careva in port. Când nu ai aviatie si mijloace aa orice alta tehnica poate fi usor anihilata.

  7. Pretul pentru 36 de aparate este adecvat. Dar parca la inceput indieni vroiau sa cumpere peste 100 de avioane; asta indica cat de ridicola a devenit aceasta „afacere”.

    • Vor în continuare sà cumpere mai mult de 100 Rafale.

      Istoria celor 36 este cà este mai usor sà spargi gheata cu „numai” 36, fàrà complicatii de constructie în India si cu cheltuieli ne-recurente (baze deja construite si armamente deja adaptate).

      Pilula urmàtoare se înghite mai usor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *