Denel Rooivalk Mk2 in productie?

rooivalkseptember92012

Cu ocazia expozitiei de produse militare de anul acesta din Africa de Sud, de la baza Waterkloof, Secretarul Apararii Sudafricane, Dr. Sam Gulub, a mentionat intentia de a redeschide productia de elicoptere Denel Rooivalk, in varianta standardizata MKII, cu conditia atingerii unui prag de rentabilitate cu un numar total de 75 de exemplare comandate atat din intern dar mai ales la export. Se pare ca in aceasta initiativa este implicat si Airbus Helicopters, care a semnat o intelegere de colaborare cu Denel pentru Rooivalk Mk2, posibil ca varianta low-cost pentru Tigre. Lucrurile devine astfel interesante si pentru noi, dar si pentru polonezi, care au optat deja pentru Caracal insa au in desfasurare si o competitie pentru elicopter de atac dedicat.

roovalk_cut

In prezent se desfasoara discutii cu potentiali parteneri si clienti din Nigeria si Egipt, potentiali interesati fiind si Brazilia (cu care sud-africanii colaboreaza deja pe tehnologie militara) dar si cu India (ciudat, avand in vedere ca au aproape finalizat LCL HAL, dar sa nu uitam ca indienilor le place diversitatea), Orientul Mijlociu fiind si el o zona de interes pentru export. Interesul pentru o noua versiune de Rooivalk a aparut la inceputul acestui an, inclusiv din partea fortelor aeriene ale Africii de Sud, in urma integrarii rachetei Mokopa pe Rooivalk.

In prezent Denel se ocupa cu aducerea parcului de 11 elicoptere Rooivalk sudafricane (+1 in reparatii) la standardul Mark 1.1, ceea ce include cresterea protectiei proprii si o fiabilitate crescuta a tunului de bord cal. 20mm.

2425929_1526003main_jpegccbd70c6b893b9792176fff69f0de6a2Rooivalk in culori UN… parca imi aminteste de un apropo recent!

Pentru cei care doresc mai multe detalii despre Rooivalk, le gasiti aici. Pe scurt, e vorba de o evolutie a Oryx-ului Puma/Super-Puma sudafrican catre un elicopter de atac pursange.

 

Marius Zgureanu

Surse: Altair.pl.

BdLive.co.za.

32 de comentarii:

  1. IAR Ghimbav va dormi si de data aceasta, că noua nu ne trebuie asa ceva….

    Acum să mearga Dacian să discute implicarea in program(Puma mai stim si noi, mai prindem ceva know-how), 12-24 buc banul jos, cu dreptul de a construi 72 acasă, și electronica și armamentul pe care îl vrea muschiul nostru(adică SOCAT upgrade)

    Sau dacă se enerveaza foarte tare pot zice direct 75 buc doar RO,dezvoltare comuna, dar fabricate la Brasov, dacă nu gasesc alti clienti.

    Poate nu mai iese așa scump de data asta, nici pentru ei, nici pentru noi….

    Ehe, vise taică…..

  2. Ocazii tot apar, dar se pare că guvernantii din RO au alte probleme, industria de orice fel trece pe lângă ei…

  3. După mine, ori șarpele american ori tigrul francez/german. Nu m-as complica in actuala situație cu altceva

      • Problema cu „commonalitatea” dintre Rooivalk si orice varianta de Pume/Cougar si alte de astea Airbusiene, ba chiar si coreene…e pozitia motoarelor (sa nu mai vorbesc si de tipul/generatia lor).
        La clasicele Pume/Cougars etc..motoarele sunt prea in fata…

        Decat sa iei un IAR-330 Puma SOCAT/sau H215 etc… si sa-l faci dedicat numai pentru atac, cu locuri in tandem..
        …mai bine iei un Rooivalk si din el faci si unul de transport.

        viceversa 🙂

    • As zice si eu ca tine, pe transport Airbus-IAR, pt elicoptere de atac Bell-IAR,
      pe motiv de a nu pune toate ouale in acelasi cos.

      Pt rentabilizare si platforma cât mai comuna, implementare mai rapida a intretinerii si reparatiilor, as merge pe proiectul celor de la Denell/ Airbus la orice oră.

      Acum depinde cât de mare e punga, si ce urmaresti pe termen lung.
      Dar cum noi nu urmărim nimic……

      • Vorbesti de parca Airbus sau Bell a fi producatori romani(sa nu punem toate ouale intr-un cos) si nu am dori favorizarea cuiva, asta desi ambele ar coopera tot cu IAR. Bell e scump… Rookvaik(Airbus inteleg) este mai ieftin.

        • Vorbesc așa pt că:
          1. Airbus și Bell chiar au „chef” să vândă; Airbus chiar si-a făcut o hală de „productie?” lângă IAR, cu angajați mai mult de la IAR, cred…
          2. RO are in mod clar nevoie de elicoptere, atât de transport ,cât și de atac
          3. IAR are nevoie de obiectul muncii, acum mai mult stau pe bară, Airbus de lângă ei încercând să crească, chiar în dauna IAR

          Dacă statul român vrea să bage banii in programe multianuale atât cu Bell cât și cu Airbus, dar treabă hotărâtă ,nu glumițe de genul luăm 12, si apoi mai vedem, poți avea bine mersi doua fabrici de fofeze sănătoase in RO.
          Nr de elicoptere de care are nevoie RO cred că justifică pe deplin producția locală.
          Si ca să reiau un comment din altă parte,
          Mai le arăți si la UE, uite bă, ca achizitionăm produse ce inglobeaza tehnologie europeană(franceză în cazul de față), îi mai zici și lu’ NATO, na, măi ca m-am pus pe treabă, mai punem și noi umarul la cheltuielile de apărare comune…..politicienii de la noi se mai laudă doua campanii cu locurile de munca create, oamenii din RO se bucură de noi locuri de munca…

          Win-win for all…..

          Si uite așa „vinzi” un program de înarmare , folosind argumente date chiar de partenerii tăi, fie ei politici, militari, sau sociali!

          Ceea ce zic eu stiu că e corect ,logic și de bun simț, dar cred că în RO e mai bine cu „hai cu bordura, hai cu panseluța…….etc.

          • Inteleg ce spui, dar mie nu mi se pare practic. De ce sa mergi si cu Airbus si cu Bell, sa nu satisfaci cu adevarat pe niciunul, mai ales ca ambii ar cere probabil exclusivitate pe colaborarea cu IAR. Altceva era daca erau companii de stat si vroiai sa le tii pe amandoua pe linie de plutire, cum se intampla in Rusia cu Migul si Suhoiul sau in America – LM, Boeing, Northrop. In plus de asta, mai degraba primesti beneficii din partea unuia daca ii dai exclusivitate pe piata ta(aici vorbesc doar despre elicoptere, care deja sunt prezente in Romania prin Airbus, nu fac diferente America/Europa). Mai mult, inteleg ca Rookvaik este un elicopter sensibil mai ieftin decat Cobra, deci este mai realista o posibila achizitie a acestuia pt noi, decat a americanului.

            • Pai frantuzii sunt deja prezenti in Romania, insa nu prea s-au dat in vant dupa colaborarea cu IAR….decat marginal. Acum vad ca vor sa le fure si caciula alora. Vor sa faca ei mentenanta actualelor PUMA din dotarea MAPN. Da, fix elicopterele alea produse de IAR Ghimbav.

              Decat asa colaborare pe mai departe, mai bine colaborezi direct cu Bell si asta basta. Daca chiar o doreau francezii(pe IAR), o cereau de nevasta(o cumparau) si nu mai ieseau discutii. Daca americanii zic OK la privatizare, de ce nu?! Si asta pentru ca noi nu avem bani de licente, ca altfel cred ca renta sa mergem in continuare pe un drum pe care l-am strabatut si inainte!

              • Ce vrea Airbus e putin important. Important este ce-l lasam noi sa faca, iar daca vrea mentenanta la elicopterele Puma ar trebui sa primeasca o palma peste bot si nimic mai mult. Regulile colaborarii trebuiau puse la punct inainte sa se desfasoare aici cu toata infrastructura, inclusiv legata de asa-zisa comanda de SuperPume pt RoAF. Mie-mi pare ca ai nostri au cam promis marea cu sarea, numai ca sa-i aduca aici iar acum nu prea se tin de cuvant si ma refer la achizitie, nu la mentenanta.

                Legat de privatizarea IAR e cea mai mare prostie care s-ar putea face, ar insemna practic desfiintarea industriei aeronautice romanesti. Prin absurd, vin francezii, o iau, o folosesc ceva timp si o muta in Maroc, ca e mai ieftina mana de lucru. Am mai vazut asta, am mai trait asta. Privatizarea duce intr-un singur punct: faliment, desfiintare.

                • Pai tocmai asta aspun eu, conditii bine stabilite la privatizare, printre care si impiedicarea relocarii, chiar si procentuale, in afara tarii…..altfel fabrica redevine a statului. Si nu orice fel de privatizare, ci cu procent de 51%, nu total. sa stie si statul roman ce fac uratii aia. privatizarea eu o vad mai ok cu Bell, ca astia nu au fabrica in Europa.

                  • Pai asta ar fi ideea… IAR Brasov ramane cu anumite activitati de prestari servicii/mentenanta, insa detine actiuni (ca si proprietate a statului) in firme private de productie aeronautica. Ar fi o modalitate a statului de a isi crea participatii in reprezentantii locali ai unor concerne mondiale, lasand insa pe mana respectivelor companii managementul, insa avand un cuvant de spus in optiunile strategice care afecteaza activele din tara noastra.

              • @Cezar
                Crezi că nu sunt bani de licențe?
                Îi doare la moțul de la bască, de aia nu sunt bani…

                Politicienii de la noi cred ca o hală inseamna fabrică, și hala aia facută cu teren si echipamente din fabrica deja existentă….

                De altfel stiu sa ne zica ca salariile sunt mici ca nu e productivitate…..îmi e scârba de ei….
                Politicienii de la noi cred că pot lăsa de izbeliște industria și investițiile, că vin ăia de afara și vor face numai fabrici și fabricuțe, că ei nu mai au nevoie de locuri de munca în industrie, de preferat cât mai înalt tehnologizată…….Doar așa ca sunt niște buni samariteni, și noi le suntem dragi, mai ceva ca sarea în ochi…

                Pâna nu pui banul jos, negociezi la sânge, îți creezi alternative să nu fii client captiv, inclusiv prin industrie locală sau parteneriat cu alte firme fața de ce ai în țară, nu vei obține niciodată oferta cea mai bună.
                Cumpărăturile de ultim moment ,de unde apuci, și indiferent de condiții nu aduc decât pagubă. Vei primi ce ți se va da, la ce preț va dori cel ce vinde.

                Toată lumea ar dori să facă business pe aici, chiar și în termeni corecți față de noi, pt că realizează potențialul pieței, dar dacă noi continuăm cu achizitii de completare de pe unde apucăm, de preferat cu parandărătul aferent, ne ard pe unde ne prind, pt că asta merităm.

                • Și apoi poți plati licenta și prin comanda inițială de piese, subansamble , pt un prim nr de bucăti asamblate in primă fază la noi, pe lângă bani.
                  Nu mă pricep, dar cred că se poate negocia, dacă e fezabil pt ambii parteneri.

  4. Eu vad asa : Cobra de la zero facut la noi fara comanda serioasa 96buc.nu pupam linie productie, Eurocopter- scump si Manguta iar investitie greenfield, fara comanda serioasa nu pupam.Parteneriat Denel si Ro daca se baga si Airbus mai simplu si mai ieftin poate ca merge si comanda de 24-48 buc. In plus avem si oameni cunoscatori ai carenei si motoarelor.Asta ca vorbim de elicoptere atac dedicate nu gun ship gen IAR SOCAT.

    • Rooivalk cu componente comune Super-Puma si avionica SOCATII, care integreaza armamentul si interfetele deja existente ar insemna desavarsirea programului SOCAT cu un elicopter dedicat de atac, o parte mare din componente putand fi fabricate la noi, iar mentenanta completa tot la noi.
      In plus, SOCATII ar putae fi instalat ca kit si pe Super-Pumele de transport la nevoie, facand din el un elicopter polivalent.

  5. Romania are dreptul la 120 de elicoptere dedicate de atac, conform conventiei fortelor conventionale de la Geneva, semnata de tara noastra in 1992(?).

    Ideea e ca, in cazul in care ne decidem ca vrem asa ceva, indiferent ce, putem localiza productia la noi in tara, prin colaborare cu IAR sau altfel. Cifra asta de 120 de bucati iti da posibilitatea de a negocia la sange.

    Eu intrebad doua variante favorabile Romaniei:

    1) Bell si ce au propus ei in primavara, musai la IAR Brasov.

    2) Airbus si Denel, insa tot la IAR de data asta, nu peste gard.

    Si una nasoala……elicoptere SH de la Uncle Sam, din alea vechi si struto camile, mai nasoale ca SOCAT-urile noastre sau maxim cateva bucati de elicoptere noi si tot import SUA, fara nimic produs la noi, poate nici macar mentenanta.

    Sper ca una din cele doua de mai sus sa iasa intr-un final. 🙂

  6. Spre deosebire de unele din opiniile exprimate mai sus, la mintea mea, elicopteru rooiwailk nu este bun pt. noi, pt. simplul motiv ca este prea mare inclusiv daca il comparam cu mangusta, ah 1, appache, tigre, etc

    Daca imi amintesc bine helicopteru african are la baza super puma, respectiv un aparat mai lung si mai mare decat puma

    Daca vrem sa facem ceva cu ajutoru airbus putem sa ne apucam la un elicopter competetitiv
    In articolu
    http://www.rumaniamilitary.ro/ate-mi-24-super-hind-nigeriene-erau-algeriene
    apare o fotografie a unei machete de puma hind….

  7. Eu nu inteleg un lucru . Daca elicopterele\avioanele sunt atât de scumpe si un sistem antiaerian este mult mai ieftin , un batalion spyder costa 30 mil euro la fel de mult ca un elicopter de atac modern…ce asteptam?! Nu spun ca nu avem nevoie dar cat de multe o sa poată cumpara Romania acum?

    • misiunile sunt diferite:
      – cu un sistem AA nu ataci tancurile si coloanele de vehicule si logistica inamice
      – cu un elicopter poti face si aparare AA, dar limitata, daca are integrate rachete AA. Spre exemplu AH-1Z Viper este singurul care are integrat AIM-9 Sidewinder. Restul au Stinger sau echivalent, mai putin puternic si cu raza de actiune mult mai scurta.
      Deci avem nevoie de ambele…

      Doar ca deocamdata nu exista intentie de a cumpara de nici unele.

  8. daca e facut la noi merge si asta,oricum nu avem nimic pe partea asta.

  9. f (pune mai multe litere ca nu dai din casa)

    ne trebe ceva ieftin ce poate fi cumparat in cantitati mari si usor de surubarit (ne place si ne cam pricepem) – caci cu inamicii ce ii avem cam asa va fi 🙂

    daca va avea si capacitati AA va fi de bine…

    asta helicopter looks good 🙂

  10. Hmm….interesant. Vechiul Rooivalk nu-mi placea de nici o culoare, era deja cam batrancand a intrat in productie si scump. Un producs alunei epoci de izolare in Africa de Sud. Astept, insa sa vad ce are varianta noua, si ce comonalitate are. Trebuiesa vedem ce conditii de lupta suporta (clima e foarte diferita la noi).
    Aviz amatorilor insa: asta-i elicopter de atac greu, din categoria Mi-28 si Apache.

  11. elicopterele astea le vad perfecte pt tari sarace (sau inamicul e sarac) sau in zone muntoase – poate punem de o asociere de clienti de genul enumerat…

    apoi le fabricam.

    (am mers prea departe pt clasa noastra pulitica ?)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *