AMRAAM-ER primele trageri reusite

Cel putin aceasta este declaratia celor de la Raytheon& Kongsberg, si anume ca primele teste de zbor ale noului AMRAAM-ER, destinat sistemului antiaerian NASAMS II (National Advanced Surface-to-Air Missile System), sunt o reusita. Tragerea reala a avut si scopul de a confirma ca elementele componente – racheta echipata cu cap de lupta real, lansatorul NASAMS, Radarul Sentinel si FDC (Fire Distribution Center) – colucreaza corect pentru a dobora o drona-tinta. In 2015 s-au incheiat testele in laborator ale rachetei, acestea fiind urmate de testele reale si de integrare in sistem.

amraam-er

AMRAAM ER Raytheon plecand din lansator NASAMS

AMRAAM-ER va extinde raza de actiune a NASAMS cu 50% (la un total de 40km) iar altitudinea cu 70% (la un total de 14km), comparativ cu varianta utilizand SL-AMRAAM, adaugand sistemului capacitatea de a dobora rachete de croaziera si drone. Racheta este practic un hibrid, folosind motorul racheta al ESSM si capul de lupta si ghidajul AMRAAM.

NASAMS este in uz in Norvegia, Spania si SUA (protejand spatial aerian al Casei Albe din Washington D.C.), fiind in curs de fabricatie pentru Oman. Operatorii actuali de NASAMS2 sunt Chile, Norvegia, Olanda, si de curand Finlanda. Lituanienii si-au exprimat si ei in 2015 intentia sa cumpere doua baterii (companii) cu cate 2 lansatoare si un FDC fiecare, negocierile incheindu-se in septembrie a.c., cu suma de 112 mil.$ (100 mil. euro).

Improved Sentinel AN/MPQ-64 radar

Improved Sentinel AN/MPQ-64 radar

In cazul finlandez, NASAMS inlocuieste SA-11, investitia fiind de 460 mil.$ si a devenit operationala in 2015. Atat SA-11 BUK cat si concurentul in achizitie – ASTER-30 Eurosam au raza dubla de actiune, de peste 30km, insa NASAMS a fost mai ieftin – permitand achizitia unui numar mai mare de sisteme, network-centric folosind interconectare Link-16 (specific NATO) si va avea in curand disponibila racheta AMRAAM-ER. Programul include si suma de 176 mil. Euro pentru modernizarea radarelor finlandeze cu raza lunga de catre Thales-Raytheon Systems Company.

sisu-8x8

SISU 8×8 pentru lansatoarele AMRAAM ale NASAMS

De asemenea, achizitia include si offset de 100%, o parte din el constand intr-o comanda pentru 82 de camioane fabricate de Sisu Defense, valorand 25 mil.$, urmand ca in colaborare cu Kongsberg sa se promoveze camioanele SISU si pentru alte contracte internationale, iar Patria vor fi implicati si ei in obligatia de offset. Sisu Defence Oy au livrat alte 82 de camioane speciale de teren, tip SISU 8×8, SISU 6×6 si SISU 4×4, destinate containerelor, radarelor si transportului in cadrul programului de modernizare a apararii antiaeriene.

nasams-2

Lansare AMRAAM

O baterie completa de NASAMS 2 include:

  • 12 lansatoare de rachete (LCHR), fiecare a cate 6 rachete;
  • 8 radare (AN/MPQ-64 F1 Improved Sentinel X band 3D / Raytheon MPQ-64F2);
  • Un centru de control al tragerii (CTOC);
  • Vehicul cu senzor electro-optic (MSP500, cu telemetru LASER, camera TV si camera termografica) – utilizabil in mod pasiv;
  • Vehicul cu centru de control tactic (Tactical Control Cell);
  • Vehiculele sunt interconectabile prin radio-link, cablu radio-multirol (TADKOM);

Sistemul este considerat unul antiaerian cu raza medie cu arhitectura network-centric, distribuit, capabil de angajare simultana a 72 de tinte aeriene, atat in mod active cat si pasiv.

 

Pe langa capacitatea de a folosi familia AMRAAM, NASAMS a integrat si este capabil sa interfunctioneze cu alte sisteme de tunuri si rachete antiaeriene, cum ar fi: tunuri L-70, rachete cu raza foarte scurta RBS-70, cu raza medie MIM-23 Hawk (vezi si variante de modernizare Hawk) si cu raza lunga Patriot, dar si cu arme cu energie dirijata. Acestea ar fi motive in plus pentru care si noi ar trebui sa urmarim cu atentie acest sistem, mai ales ca o racheta ghidata laser gen RBS-70 ar complementa perfect o alta cu raza scurta ghidat infrarosu, gen SIRET/IRIS-T SLS! De precizat ca IRIS-T SLS este in curs de integrare in NASAMS II pentru uzul armatei suedeze, pentru inlocuirea RBS-70,  dar si armatei norvegiene, devenind astfel un sistem cu raza scurta si medie cu multiple optiuni de vectori. AMRAAM/-ER ar putea fi astfel folosite pentru interceptarea unor tinte inalt manevriere in timp ce Hawk ar putea lucra integrat, complementar, pentru a intercepta tinte balistice sau de dimensiuni mai mari (bombardiere).

iris-t-sls

Teste integrare IRIS-T SLS cu NASAMS – Sursa: fofo.no

Ajungand pe nisa fortelor terestre, care au nevoie de mobilitate si posibilitatea de angajare din mers, tot IRIS-T SLS este propus de polonezii de la WZU in colaborare cu Diehl pentru modernizarea SA-8, care in armata romana au primit deocamdata IFF ca si singura modernizare. Dar in acest caz, CA-95 ar trebui probabil inlocuite nu tot cu SIRET, cum era propunerea pentru Romania, ci cu ceva ghidat LASER sau radio (familia Crotale, SAAB RBS-23 BAMSE , s.a.), lucru confirmat si de polonezii de la Mesko, care dezvolta racheta ghidata radio Blyskawica, probabil tot pentru modernizarea SA-8.

Tot la capitolul lansator mobil de rachete pentru fortele terestre, dar de aceasta data la categoria raza medie-lunga, trebuie reamintita optiunea de modernizare a SA-6 cu RIM-162 ESSM/RIM-7P Sparrow, oferita de Raytheon – WZU, prin reconfigurarea lansatorului Pelican si a radarului de iluminare/urmarire (mai multe alternative pentru SA-6 aici). Mentiunea ESSM este importanta, deoarece in fazele initiale de dezvoltare AMRAAM-ER, ESSM a fost integrata si folosita in tragerile cu NASAMS in 2012, in Norvegia.

 

NASAMS lansand ESSM:

https://www.youtube.com/watch?v=KmHh37312zQ

In sens invers, ESSM a fost integrata si in HAWK XXI (hibridizat cu NASAMS), tot la norvegieni, pentru a integra in final SL AMRAAM-ER, existand si intentia de a integra AIM-9X…

O optiune extrem de ieftina pentru vehicul lansator de SL-AMRAAM integrat in NASAMS este Humvee, care poate primi si AIM-9:

https://www.youtube.com/watch?v=oTKDAL3lgWs

sl-amraam

Lansator Humvee su SL-AMRAAM si AIM-9

Ne oprim aici, deoarece “ghiveciul” de variante de mai sus poate cauza serioase dureri de cap, concluzia fiind ca daca dorim o modernizare cat mai ieftina dar integrata si eficienta a apararii antiaeriene romanesti, folosind cat mai multe elemente comune intre fortele aeriene si cele terestre, cararea cea mai batatorita trece prin NASAMS si Raytheon-Kongsberg-Diehl (respectiv vectorii SL AMRAAM-ER/ESSM, IRIS-T SLS, Hawk si Sidewinder).

Deci asteptam cu interes intrarea in serviciu a AMRAAM-ER!

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

http://armyrecognition.com/ausa_2016_show_daily_news_tv_coverage_report/raytheon_completes_first_amraam-er_missile_flight_tests_from_nasams_air_defense_system.html

http://defense-update.com/products/n/nasams_300409.html

http://armyrecognition.com/december_2015_global_defense_security_news_uk/lithuania_armed_forces_could_acquire_nasams-2_norwegian-made_air_defense_missile_system_11512152.html

http://armyrecognition.com/september_2016_global_defense_security_news_industry/lithuania_will_purchase_nasams_norwegian_advanced_surface_to_air_defense_missile_system_12709163.html

22 de comentarii:

  1. Nenea Marius nu e f mult 112 mil doua baterii dar ma gandesc ca trebuie sa fim bagati in program mai amplu si cu alte scule integrate .

  2. https://youtu.be/LMIqMaRgOlg ma ierti dar nu ma pot abtine sa faci si un articol ar fi fost super acest mig 21 analog.

  3. Offset, camioane vandute la extern si intern, aparare antiaeriana stratificata……ce gluma buna!

    Repet….la noi aceasta aparare arata cam asa…..RFI, PDF, RFI….si rezolvat balciul! 🙂

  4. Off.
    Mai, deci asa o sfidare pe fata, parca din alta era, eu nu prea am mai vazut. Nici macar in cazul UA-RU.
    http://www.euronews.com/2016/10/11/anger-between-turkey-and-iraq-ahead-of-battle-for-mosul
    He’s (Iraq’s prime minister) is insulting me. You’re not even my interlocutor. You’re not at my level. You don’t have the same value. You don’t have the same quality. You screaming and shouting from Iraq is of no importance to us. You should know that we’ll be going our own way (meaning we’ll do what we want). Who’s this? Iraq’s prime minister. Iraq’s prime minister. First of all, know your place.

  5. Care ar fi rata estimata?!

  6. Raza de actiune maxima a ESSM e circa 50 km nu 40, asa ca si AMRAAM-ER ar trebui sa fie tot 50 km.
    Nu inteleg de ce nu procedeaza ca israelienii, cu un booster extern largabil. Daca duci AIM-120 la altitudine si viteza comparabile cu cele ale unui vanator, raza de actiune ar trebui sa fie comparabila, adica de circa 100km.

  7. Din cate stiu eu… Avioanele F16 care au intrat in dotarea armatei romane opereaza si AIM120.

    in aceste conditii avem o racheta AA cu R=70-100km daca este lansata de pe avion.
    in momentul de fata AIM 120 este racheta AA cu cea mai lunga raza de actiune din armata romana.
    Dar are inconvenientul ca trebbuie ridicat avionul in aer.

    Acum… daca ma gandesc si la sistemele de radiolocatie AN/FPS 117 – adevarate sisteme de avertizare timpurie, cred ca am avea timpul necesar sa ridicam in aer aceste avioane.

    interesat ar fi daca AIM 120 poate fi operata si de elicoptere.

    Cred ca ar trebui sa ne concentram pe suplimentarea acestor rachete in dotarea armatei romane.

  8. O baterie NASAMS II are un pret de 165 milioane $ .

  9. Fara legatura
    Stiri pe surse
    Distrugătorul american USS Mason a fost atacat zilele trecute cu o rachetă, lansată de pe teritoriul Yemenului.
    Racheta a fost lansată dintr-o zonă de lângă coastă controlată de rebeli. Nava americană a lansat trei rachete pentru a se apăra: două SM-2 (interceptoare de rachete de croazieră) şi o Enhanced Sea Sparrow Missile (ESSM) și o „momeală” Nulka, care are rolul de a atrage spre ea rachetele anti-navă. ESSM are rolul de a intercepta rachete anti-navă foarte rapide şi agile, care zboară la distanţă mică de suprafaţa mării. Nulka este tot un fel de rachetă, care se deplasează mai încet şi emite o semnătură radar pentru o navă care de fapt nu există.
    Cumpăra și ai noștri ceva pt fregate sau s-au gândit sa fie de unica folosință? Nu de alta dar poate idioții nu știu ca sunt și oameni pe ele. Zilele trecute au zis de contracte cu autostrazi dar nimeni nu a zis nimic de miile de cruci de pe marginea drumurilor, majoritatea morți pt ca fie drumul are o banda și jumate și depășirile se fac pe contrasens fie ca dacă mergi 300 km, 200 îi mergi prin sate iar viteza medie e de 30- 40 km/ora și când prind o linie dreapta merg ca chiorii și fac accidente…

    • Gogu' de la cazane

      Au zis ceva la stiri azi despre un drum rapid spre Moldova, dar s-a „antamat”, ca de obicei, „Studiul de Fezabilitate”……

    • Evolved SeaSparrow Missile nu Enhanced.

    • Daca dupa ce a lansat 2 SM-2 a mai trebuit sa lanseze si o ESSM, atunci e o nota foarte proasta pentru SM-2.
      Houthi nu au tras cu vreo racheta anti-nava ruseasca de ultima generatie, ci probabil cu o chinezarie C-802.

      Dupa ce am mai citit alt articol, Mason a tras mai multe pentru ca au fost 2 rachete C-802 si trebuia sa apere si pe Ponce.
      Se pare ca cele doua rachete chinezesti au cazut in apa fara a fi interceptate.

  10. Eu aş folosi motorul Hawk pe post de prima treaptă, treapta a doua fiind un AIM 120C cu totul, treaptă care să facă ghidajul pe toată durata zborului.
    Asta ar însemna că treapta I să rămână doar cu partea fixă a suprafeţelor de control, să-i elimini blocul de ghidaj şi incarcatura de lupta şi să vii cu AIM120C pe post de treapta a doua.
    Ar ieşi ceva mai grea decât Hawk-ul original ceea ce i-ar reduce primei trepte raza de acţiune de la 40 la cca 30-32 km, plafonul de la 14 km la 10-12km şi viteză de la 2Mach la cca 1.4-1.5Mach. De acolo s-ar desprinde AIM120C.
    Per total ar ieşi o rachetă cu raza apropiată de AIM120D dar mai ieftină. Plus că stoc de Hawk avem, plus că mai putem lua de la evrei pentru că le schimbă cu David’s Sling.

    • nu sunt asa de sigur ca avem stoc de Hawk, pentru ca motoarele ar trebui revitalizate sau schimbate – asta se discuta acum cativa ani, iar Hawk-ul il avem de mai bine de 1 deceniu.

    • @Eroule,
      tu vrei sa duci raza de actiune la 80-100 km? :)) :))

      SUnt niste probleme cu propunerea ta:
      – Diametrul rachetei AIM-120 este de 180mm
      – Diametrul rachetei HAWK este de 370mm

      mai degraba punem un motor racheta de Larom160mm. vei castiga, intr-adevar un 10-15km in distanta de zbor (ceva mai putin putin) dar iti ofera posibilitatea sa ai o racheta performanta in loc de Hawk.

      • Si ce daca au diametre diferite? Se poate realiza o jonctiune aerodinamica. Doua „petale” care sa se desprinda in momentul aprinderii motorului AIM120C.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *