Torpile usoare pentru fregate, poate si corvete…

Două firme au depus oferte pentru dotarea fregatelor Regele Ferdinand și Regina Maria

LEONARDO Defence Systems Division (Italia) și DCNS-BU Armes Sous-Marines (Franța) au depus oferte pentru furnizarea unui număr de 36 de torpile ușoare antisubmarin, acestea urmând să fie utilizate de fregatele Regele Ferdinand și Regina Maria, potrivit datelor remise la solicitarea Profit.ro de Departamentul pentru Armamente din cadrul Ministerului Apărării Naționale.

Licitația a fost estimată la 161,3 milioane de lei, fără TVA, conform anunțului de participare publicat de Romtehnica la începutul lunii septembrie. Durata contractului a fost stabilită la 3 ani și două luni de la data atribuirii.

Cu o lungime de 3 metri, torpilele vor avea o rază de acțiune de cel puțin 9 kilometri la o adâncime minimă de 600 metri. Romtehnica a mai încercat să cumpere torpile antisubmarin (18 bucati, pentru elicopterele Puma Naval) în 2013 și în 2014, dar a anulat procedurile de atribuire pentru că nu a primit oferte, respectiv au fost depuse oferte neconforme cu caietul de sarcini.

Profit.ro

RoMilitary

Italienii de la LEONARDO ar avea de oferit doua torpile usoare: Black Arrow, calibrul 324mm (dar poate fi lansata si din tuburile calibrul 533mm), o torpila care dezvolta o viteza de 50Nd si dispune de un sistem de ghidaj pe baza de sonar activ/pasiv. Poate fi folosita atat de de la bordul navelor de lupta cat si de elicoptere. A doua torpila oferita de italieni (care ar fi putut sa fie oferita) este  A244 MOD.3, o torpila foarte moderna (care vine insa in doua configuratii de lungime – pentru uzul pe nave sau elicopter).

mu-90-torpedo

MU 90

Francezii de la DCNS-BU ar oferi torpila MU 90, o arma foarte apreciata la nivel mondial.

Ramane acum sa vedem ce vor alege ai nostri, asta daca vor alege ceva. In principiu toate cele trei tipuri de torpile pot fi folosite atat de catre nave cat si de la bordul elicopterelor navale.

Mihnea Motoc despre corvete, Marea Neagra si rezervistii voluntari

Referindu-se la situatia de la Marea Neagra, ministrul apararii – Mihnea Motoc – a spus ca se are in vedere demararea achizitiei unui numar de corvete multirol, prima nava putand ajunge in dotare pana in 2020, daca alocarile bugetare se vor mentine pe actualul trend.

A mai spus ministrul apararii ca pentru 2017 se au in vedere atragerea a 2700 de rezervisti (rezerva de voluntari).

Sursa: News.ro

 

52 de comentarii:

  1. 4,481 milioane lei +tva cam mult pentru o torpila usoara . Prevad comisioane grasee.

  2. 161.3 milioane lei pentru 36 bucati inseamna cca. 4.48 milioane lei / bucata adica cca 1 milion Euro.
    MU90 Impact este cotata la 1.6 milioane Euro ……..

  3. Ia sa vedem …oare cine isi inlocuieste corvetele vechi de 50 de ani si are disponibile 4th hand la suprapret ?

  4. Cred ca ambele variante sunt ok (poate modernizeaza si „copaile” cu unul din cei 2 ofertanti si fac un pachet sa scape de turci) dar ar fi bine sa mareasca si numarul de Pume navalizate. Apropo, cate torpile poate cara un Naval ?

  5. Eu spu ca vor retrage sa vinde una din copaile vechi si asa va fi.Vor cumpara ceva turcisme ieftine si sh .

  6. Nu aveam cumparate torpile stingrey? Parca torpilele erau singurele (alaturi de tun) pe care le aveam

  7. Eu consider ca aceste torpile anti-submarit ar trebuisa doteze URGENT, URGENT cele 2 vedete torpiloare din dotarea RoNavy.

    In lipsa de submarine, avem nevoie urgenta vanatoarede submarine rapide. cea mai la indemana sunt cele 3 nave deja existente.

    • Vedetele torpiloare nu sunt vanatoare de submarine.

      • Normal ca vedetele torpiloare nu sunt vanatoare de submarine.

        ca sa fie vanatoare de submarine, trebuie sa aiba in dotare arme anti-submarin (torpile si nici Grenade reactive RBU6000)

        repet o nava ca sa fie Vanatoare de submarine, trebuie sa aiba arme anti-submarin. adica sa aiba in dotare torpilele din articol + 2 sonare

    • vedetele nu au sonar deci sunt egale cu 0 antisubmarin. Iar ca sa atace antinava, aceste torpile sunt cu raza foarte scurta, ar trebui sa se apropie la 5 km ca sa aiba sanse ceea e de sanse matematice. Torpilele usoare sunt utile doar daca se detecteaza un sub in imediata apropiere (prin surpriza) sau de pe elicoptele.

      • sonarele se pot instala.
        In primul rand un sonar tractat ar rezolva partial problema.
        nu e mare lucru sa primeasca sonare. problema e birocratia.

        Mai sunt si Tarantulele. dar acelea nu am indraznit sa le scot din divizionul de rachete anti nava!

    • ministrelul techotcratronic mihnea (ghe)motoc nu zice nimik de submarine? nici macar de repararea si intrarea in functiune a Delfinului? ca de cumparat alte submarine chiar si sh nu mai se pune discutia?!

  8. rectific: in dotarea RoNavy sunt 3 vedete torpiloare nu 2.

    • Eu am vazut doar 2 la Mangalia in port, asa ca a treia, fie e la Constanta, fie era iesita la aplicatii (nu prea cred), fie pur si simplu nu mai e…

      • Sunt inca 3 in compunerea divizionului de corvete, dar doar doua mai sunt oarecum apte de misiuni pe mare. A treia e de regula la o dana de langa docul plutitor de 200 tf pe langa fosta cala pentru vedetele torpiloare pe aripi portante.

        • N-am vazut-o, ieseam de la Limanu pe noapte (anul asta), iar la intoarcere eram mult mai preocupat sa pozez pe Stihi. In alte ocazii am tot exersat manevre de acostare (la cheu, cu pupa, cu bordul, la baliza etc) si eram mult mai preocupat sa nu dau cu barca de ceva… Nu de alta, dar nu era barca mea… 🙂
          Anul asta nu mai ies, ma uit la anu’ ca m-ai facut curios.

  9. Pana in 2020… cand vom incepe achizitia de Corvete multirol… ne mananca Paduchii.

    Noi avem nevoie urgent de lupta anti-submarin. Si cele 3 vedete torpiloare rapide sunt cel mai la indemana sa le pregatim pentru asa ceva.
    Mai ales ca in configuratia actuala ele sunt inutile.

    • As prefera Sea Gull.

      • Sunt autonome? Ca daca nu, sunt cam vurnerabile la EWAR. Si au sisteme AA? Raza scurta ar trebui. Macar sa fie nevoiti sa dea cu o racheta anti-nava scumpa dupa ele, nu sa poata sa zboare deasupra ei cu elicopterul si sa arunce un maldar de caramizi…. 😛

        • Pot lucra si autonom. In privinta apararii antiaeriene, fie lucreaza aproape de coasta, sub umbrela antiaeriana de acolo, fie pot lucra in subordinea unei corvete, fregate care sa le asigure apararea antiaeriana.
          Alta varianta ar fi ca doua drone sa lucreze sub protectia unei a treia care sa aiba, in loc de torpile, 2-4 rachete antiaeriene cu raza scurta (Mistral?)

    • Sunt construite in ani 79-81, doar doua mai sunt oarecum functionale, au viteza de doar 26 de nd. au centrala de lansare doar pentru torpile de suprafata si nu au sonar si centrala de lansare antisubmarin.
      La 36 de torpile cu cate ne vom dota noi na avem nici de un plin complet de torpile pentru cele trei fregate, cele patru corvete și elicoptere.

      • Vedetele torpiloare, au o viteza de 36 nd pe site-ul oficial RoNavy. nu de 26…

        • Am fost pe navele astea vre-o 16 ani deci cam stiu ce viteza pot prinde si cat timp. Nici la începutul lor când erau noi nu au prins aceasta viteza. Doar vetetele purtatoare de rachete, cele din clasa OSA 1 de la rusi prindeau frecvent 36 de Nd dar nici astea nu puteau mentine această viteză un timp indelungat. Intra pe acelasi site la organizare, la Flota, Dn .50 corvete, nave, vedete torpiloare, viteza maxima 26 Nd.

          • @karadeniz

            Vedetele purtatoarele de rachete (romanesti) erau identice cu OSA-1? ma refer la navele facute in santierele navale romanesti.

            • Nu vedetele ci vedeta ca s-a facut una singura VPR- 199. Era aproape aproape identica un pic mai grea datorita materialelor utilizate neavând tabla de aceiasi calitate ca cea rusesca ma folosit tabla mai groasa. La fel au iesit mai grele si vedetele torpiloare copiate tot dupa OSA-1 acest fiind unul din motivele pentru care aveau viteza mai mica. O problema la torpiloare a fost amplasarea motoarelor si arborilor port- elice pe care ai nostri nu le-au nimerit exact și o parte din forta de propulsie se pierdea prin ridicarea provei astfel ca au adaugat la pupa o placa palonier fixa. Puntea principala la OSA 1 avea o anumită inclinare ca si hangarele pentru a crea un anumit unghi necesar pentru lansarea rachetei din tub pană când intra in functiune motorul rachetei si pilotul automat.

  10. Eu nu inteleg din titlu de ce ar cumpara torpile pentru niste corvete inexistente…

    Poate ne pricopsim cu Sigma ca sa intram in Schengen 😉

  11. Inca o risipa… cele 2 OPV-uri type 22 nu vor apuca sa lanseze nici o torpila…
    Trebuia mai intai facuta protectia stratificata anti-racheta, altfel nu au nici o sansa in fata multelor P-800 pe care le vor incasa… 🙁

  12. 5 km raza unei torpile? pai inseamna exclusiv pentru elicoptere imbarcate… o nava romaneasca (fregata, corveta sau ce s-o mai visa ea) nu cred sa reuseasca se apropie ever la 5 km de submarin rusesc apt de lupta (neavariat sau ceva)…

    • Vdetele anti-submarin se apropie fara probleme. si nu sunt expuse datorita unor caracteristici pe care nu le au nici fregatele nici macar corvetele:

      – Viteza foarte mare: 36-40 Nd
      – Dimensiuni mici: 30-38m
      – Manevrabilitate fff ridicata
      ce sa mai zic de consumul de combustilill/misiune…
      dezavantajul este ca nu sunt nave purtatoare de elicopter.

      Aceste nave nu sunt vulnerabile la un atac al submarinului. Asa cum sunt fregatele. nave greoaie, de gabarit mare, greu manevrabile.

      • Noi nu avem vedete antiubmarin. Am avut niste vanatoare antisubmarin rusesti, tip vedete și unele facute de noi, dotate binisor pentru vremea lor. Vedetele torpiloare nu pot fi transformate in antisubmarin, nu prea le poti pune sonar si nici nu pot tracta un sonar iar sonarele trebuie cuplate cu o centrala care trebuie cuplata cu tuburile lanstorpila cu lansatoare de bombe antusubmarin reactive. Nu avem nimic din astea pe vedetele noastre si nici nu poti sa pui.
        Vanatoarea submarinelor presupune in principal timp mult pentru cautarea acestora ori vedetele nu sunt facute pentru asta. Nu rezista si nu pot folosi armamentul la mare montata, exact cea care le prieste cel mai bine submarinelor.

      • „Asa cum sunt fregatele. nave greoaie, de gabarit mare, greu manevrabile.”
        Da’ de unde stii bre Chipp? Te luara astia la manevre pe fregate?
        Evident ca o vedeta e mai mobila (la naiba, is vreo 4000 de tone diferenta intre ele, la deplasament zic), asta pana se monteaza marea… Si se incheie distractia pentru vedeta. 🙂

    • Dar la ce distanta crezi ca sunt descoperite submarinele in imersiune ?
      Submarinul nostru pe vremea când se scufunda nu era descoperit decat accidental de navele noastre si nici americanii nu prea il detectau.
      Cautarea antisubmarina este una din cele mai ample actiuni maritime .
      Cand ai mai multe obiective pe aparat, gen convoaie, porturi, rade, baraje de mine, platforme maritime, iar inamicul poate utiliza 2-3 submarine simultan trebuie sa utilizezi foarte multe forte si mijloace, mult prea multe fata decat vom avea noi in viitorii 10-15 ani.

  13. Daca la anu’ lanseaza licitatia si atribuie contractul iar in 2018, devreme, se apuca de construit, sunt sanse ca prima corveta sa intre in flota in 2020. Instruirea echipajului va dura insa mai mult, daca nu reusesc sa-i trimita cumva pe-ai nostri la pregatire pe durata efectuarii constructiei.
    Altfel, din ce bag seama (stiu, chestia cu torpilele e veche), indiferent cine va castiga la fregate, sunt sanse ca armamentul sa fie cumparat prin contracte separate.

  14. Deci clar cojile vor fi chele si ne mai trebuie 5 ani sa punem pe ele armament !

  15. Nu avem pana la urma sting ray la puma naval ?
    Pentru nava vor altceva ? type 23 asta are

  16. Despre fregate inca nimic? Raman asa….moarte si ingropate!!! Pentru pirati, fara numar……

  17. Off topic, Iohannescu cica nu stia…

    Pe de altă parte, este nevoie urgentă de o corelare între nevoia de dotare a Armatei României și oferta pe care o prezintă ROMARM. Mergând puțin mai în profunzime, am aflat cu surprindere că ROMARM produce foarte puțin pentru Armata Română, dar și Armata Română, până acum, vorbesc de ultimii ani, desigur, a avut relativ puține solicitări față de ROMARM. Or, cred că această situație nu mi se pare numai mie ciudată, poate și dumneavoastră, și, din acest motiv, CSAT a decis să se facă o analiză aprofundată, să se găsească o mult, mult mai bună corelare.

  18. Prezentarea lui A26 la Euronaval era extrem de interesanta.
    Vezi pozitionarea camerei de comanda.
    Sau tipul de periscop.
    Mde …

    • Mi se pare ciudată aşezarea compartimentului de comandă la priva, imediat după compartimentul torpilelor.

      • Pai asculta ce spune omu’, ca nu zice rau.
        Sau, ma rog, se pricepe.
        Cred ca se pricepe, avand in vedere ca au facut Gotland, care merita tot respectul.

        • Am ascultat ce spune omul dar omul nu spune ce se intampla cu compartimentul de comanda cand compartimentul torpilelor (invecinat) face poc. Submarinul o mierleste oricum dar, in varianta A26, pierde din primul foc comanda si eventuala echipa de operatii speciale care foloseste portalul din prova.

  19. pana nu le vad montate pe fregate nu mai cred nimic

  20. Pentru corvete trebuie sa apelam la coreeni

    http://defence.pk/threads/hyundai-heavy-industries-to-build-two-2-600-ton-frigates-for-philippine-navy.457664/#post-8847083

    4 corvete=650 milioane $.Francezii,olandezii,italienii ne vor jumuli de vreo 1 mld$ cel putin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *