Problema pare a fi LCA Tejas, aparat care ar trebui sa poata efectua atata misiuni de vanatoare usoara, cat si de atac la sol si care ar fi trebuit de mult sa inlocuiasca MiGurile 21 indiene. Din pacate dezastrul epic in care programul LCA Tejas s-a infundat creaza acum mari probleme de securitate Indiei…
Practic hindusii trebuie sa astepte LCA Tejas Mk 2 si anul 2020 (daca au noroc) pentru ca Tejasul sa devina un aparat militar demn de acest nume.
In contextul semnarii acordul de achizitie pentru cele 36 de aparate multirol Rafale, se vede foarte clar ca aceasta achizitie – si ea foarte intarziata – este doar o picatura intr-un ocean de necesitati, care mai de care mai urgenta, pentru aviatia indiana, mai ales daca comparam India cu China.
Daca ne uitam strict pe cifre (lasand la o parte dotarea) observam ca indienii stau foarte rau. Astfel dintr-un total estimat ca fiiind strict necesar de 42 de escadrile gata de lupta, New Delhiul poate alinia doar 32 (de retinut ca o escadrila de prima linie indiana consta in 18 aparate de zbor), iar pana in 2022 numarul acestora va scadea spre 22 de unitati.
In termeni strategici, India are doi posibili agresori: Pakistanul si China, iar in opinia specialistilor – in acest moment – India ar face fata fara probleme unui razboi cu Pakistanul si ar pierde fara prea mult drept de apel unul cu vecina China, ne referim aici strict la componenta aviatica a conflictelor.
Revenind la Rafale, guvernul indian nu contesta exceptionabilitatea acestui aparat si versatilitatea sa, remarca doar ca tara sa nu-si poate permite, citam “prea multe Mercedesuri”, nu ca n-ar fi bune dar sunt mult prea scumpe, astfel ca restul de avioane – din defunctul program MMRCA – pana la 126 trebuie sa vina din alta parte si trebuie sa fie completat cu avioane ceva mai ieftine.
MiG 21 Bison
Mai cred indienii, cumva incurajandu-se singuri, ca nu inlocuiesti MiG 21 cu un Rafale, pe principiul: “You don’t replace a small, light fighter plane with an extraordinarily expensive heavy monster like Rafale.” Un principiu discutabil, am spune noi, pentru ca si razboiul/tehnologia au evoluat fata de perioada cand MiG 21 a fost achizitionat. In acele vremuri China era un pitic economic si mai ales tehnologic, astazi are in dezvoltare doua tipuri distincte de aparate stealth de generatia a cincea, isi produce singura avioanele: FC 1, J 11, J 15, etc si baga bani cu nemiluita in cercetare-dezvoltare…
Pe cand India inca cumpara “la cheie” avioane dezvoltate si produse de altii, nu a fost in stare in 30 de ani sa produca un “amarat” de Tejas, astfel ca dilema indienilor este cumva falsa; China este mult in fata, iar India nu va reusi niciodata sa tina pasul cu dotarea chinezilor atat timp cat China isi produce singura avioanele, India le importa si de aici poate ingrijorarea hindusilor…
Hindusi care, desi tot mai radem cateodata de ei, merita absolut tot respectul pentru modul aproape disperat prin care incearca sa-si ridice tara din punct de vedere social si tehnologic.
GeorgeGMT
Pai ei erau cu avioane de pe la rusi sa ii ajute acuma rusii sa scoata un avion decent. Cat despre China este mult mai puternica nu se poate compara chiar daca copie sau ce fac dar ideea e ca avanseaza !
Eu ma mir ca o tara cu expereinta Indiei a dat chixu ala cu tejas . Cine vrea sa rada de experinat Indiei sa cuate prin Wiki .. va gasi destule motove de beagra inviide..
Insa problema Indiei cu China este una .. teoretica. Cand eram eu copil atsoa 2 colosi au avut o „discutie neprincipiala” .. Indienii erau zob.. toata lumea cu sifetuiu la gura astepta defrwealre mareee galbene pana la New Delhi .. insa chinezii s-au apucat s abata tarusi, apoi s-au retras zicand f clar : nu dorim sa iniantam spre Sud nici macar cu un metru .. nu o sa permitem sa muttai tarusii nici cu un centimetru!
o fi si spargerea fara un rezultat finit a atator sute de milioane de dolari timp de cateva zeci de ani o calitate la hindusi.in chian si iran se termina cu o executie iar in occident cu puscarie si prejudiciu de recuperat.
Indienii nu sunt proști dar au felul ala de „lasa-ma sa te las”. Totusi de retinut ca indienii sunt expertii in dresat cobre si yoga…
Pentru ei ar fi foarte bine gripen ca urmas a lui mig 21; mult mai capabil decat tejas, mult mai ieftin decat rafale, iar la un numar consistent sunt sigur ca suedezii le-ar face o oferta f buna
In Anglia, a doua lor casa, indienii de aici viseaza ca in 10 ani vor ajunge a doua putere militara si economica a lumii si cu toti care vorbesti iti spun ca Pakistanul e doar o tara mica, neinsemnata si terorista, iar China e o tara de rahat (fara a da prea multe detalii).
Calitatea lor umana iar lasa mult de dorit, prosti rau as spune ca sa nu ii fac retardati mintal, indiferent ca diacuti cu patura de joa sau aia mai cititi, au un retard patologic. De modul cum lucreaza, fara cap (0 organizare si fara a-si pune mintea la contributie) si foarte mizeri, pe langa faptul ca daca ai nimerit cu unul sa lucrezi se plange toata ziua ba de una ba de alta de te exaspereaza.
PS caterinca facuta la adresa hindusilor aici pe blog,, ca si pe celalalt inchis recent, e doar ce au vazut unii din exterior si impresia pe care si-au creat-o despre ei fara ai cunoaste in realitate. Atunci cand ajungi sa-i cunosti (nu pe unul ci sa vezi mai multi si sa discuti cu ei), situatia e mult mai grava.
Ai dreptate din punctul asta de vedere. Luati individual sunt niste catastrofe. Am avut si eu ocazia sa lucrez cu ei. Sunt exact cum i-ai descrist tu, as mai adauga ca sunt mari putori cand vine vorba de munca si nu le pasa nicicum!
@Raptor se vede ca ai avut de-a face pe bune cu indieni si sunt doar din auzite… si se mai vede ca ai avut de-aface cu multi !
Dar totusi unii se incapataneaza sa-i laude sau sa-i dea exemplu, desi n-au lucrat nici macar o singura data in viata lor cu indieni, daramite de mai multe ori sau sa traiasca pe langa ei.
Poporul ala nu o sa se ridice niciodata, indiferent ca fabrica Rafale, ca au 1 programator care **** meciul la Microsoft sau ca au o cladire cu nu stiu cate etaje in New Delhi.
Iar in incheiere, inainte sa laude cineva vreun indian sau sa-l dea ca exemplu, sa se gandeasca cati romani de succes exista la o populatie de doar 20 de milioane (inventii, sefi de laboratoare sau corporatii in America de Nord, Europa, inclusiv Rusia – cum a ajuns Kaspersky un antivirus atat de bun ?, etc) si cat indieni exista la acelasi nivel la o populatie de 1,4 miliarde, si va rog nu veniti cu programatori de la Microsoft 🙂
Apoi calculati procentele si comparati-le… dupa comparare, intrebati-va de ce ziceti de indieni ca sunt destept si de romani ca sunt prosti. Ia sa vedem, are sens?
@yyyxxx
Gripen e asa cum zici tu, dar India are o suprafata mare si lipsa unei raze mai mari de actiune a aparatului o vei putea anula doar prin numarul mare de aparate dislocate ceea ce vei ajunge tot la aceiasi bani dati in final.
Este exact ce au patit nemtii in batalia Angliei, aparate bune, multe, dar prin raza prea scurta au fost de fapt prea putine ca sa conteze si multe le-au pierdut pentru ca nu au mai avut combustibil sa se intoarca la aeroport.
Mai adaug ceva, Gripen e solutia daca se vor dota cu 2-300 aparate, dar un asemenea numar il vei produce in timp indelungat (cam intr-o generatie, sau pe acolo) si Gripen mai are o necunoscuta, daca ar putea lupta asa bine prin Himalaya, pt ca pe chinezi trebuie sa-i opreati in munti, ca altdel iti ajung la ocean (se mai opresc doar unde vor ei)
Se pare ca Gripen NG a mai rezolvat din problema distantei si a timpului petrecut in zbor. Nu stiu daca suficient pentru necesitatile lor actuale, dar e un pas inainte!
@ Raptor – nu prea am vazut ca sa fie chiar asa mare problema raza de actiune a Gripen – si F 16 are o raza scurta de actiune daca il compari cu Su 27 et famiglia.
Nu cred ca este o diferenta intre a lupta in conditiile climatice in Hymalaya pana la urma nu este doata cu motor aspirant ca sa faca probleme la fel cum face o masina in conditii de munte.
Problema Gripen NG sau F 16 V este data de faptul ca oricum o dai ajung aproapoiate de pretul Rafale atunci cand tragi linia si faci lista cu toate cumparaturile aferente acelui sistem de lupta.
Nu ma pricep dar su 27 este dat cu 3500 km si F16 3200+ deci cat de scurta este raza de actiune la F16 ??
Aia nu e raza de actiune, e distanta maxima pe care o pot atinge goale si combustibil full plus rezerva. Raza de actiune efectiva e mult mai mica la amandoua, undeva intre 500 si 1000 km.
Pt F-16 ar avea undeva la maxim 900 si Su 27 cam 1200 dar conteaza f mult si ce armament duc pe ele, tipul de misiune si asta fara sa luam in considerare ca amandoua au X versiuni, fiecare cu performante un pic diferite.
Nu prea inteleg ce zici tu acolo dar am cautat specificatiile la F16 si am gasit asta
http://www.lockheedmartin.com/us/products/f16/F-16Specifications.html
Adica aia 3200 km e cat poate sa zboare fara rachete/bombe si alte echipamente atasate, cu rezervoare suplimentare de combustibil, zburat la viteza constanta si economica. In mod normal in lupta zbori repede, sa intri si sa iesi din raza inamicului cat mai repede, faci manevre sa eviti diverse, esti incarcat cu arme care cantaresc mult si modifica aerodinamica avionului. Plus ca raza de actiune inseamna pana unde poate ajunge si se intoarce ca dupa ce bombardezi inamicul nu atezizezi tot acolo, te intorci la baza. Cauta combat radius daca vrei. Wiki-ul zice ca „The F-16 Fighting Falcon’s combat radius is 550 km (340 mi) on a hi-lo-hi mission with six 450 kg (1,000 lb) bombs.”. Adica daca merge pe sus, coboara sa dea cu bombardeaua si urca la loc poate sa se intinda cam 550 km de baza, dupa care intra la peco sau da de dracu.
Da, si sa comparam asta cu raza totala de actiune a Gripenului si anume doar 800 km…
Pentru comparatie, la MiG-21 raza e de 950 km si unul dintre cele mai mari neajunsuri la el era raza prea scurta….
Oare cat o fi combat radius la Gripen incarcat cu 6 bombe de 450 kg 🙂
Deci cu 2 – 120 amram si 2 -9X -SideWinder la F16 creste semnificativ combat radius ?? Asta nu poate fi decat de bine :)) multumesc pt explicatii
@Kasapu sa nu fie inteles gresit de altii, cu 2 amraam si 2 sidewinder raza de lupta e mai mare comparata fiind cu raza de lupta cu 6 bombe de 450 kg. Dar in acelasi timp e mai mica cu raza de „lupta” fara nici un fel de acrosaje, am pus lupta intre ghilimele fiindca nu te duci neinarmat la lupta.
In principiu, raza unui avion, fie ea raza totala sau cea de lupta, scade progresiv cu greutatea si rezistenta la inaintare a echipamentelor acrosate pe el.
Cu cat pui lucruri mai multe, mai grele si mai putin aerodinamice pe el, cu atat va scadea mai tare.
Din cauza asta, raza unui F-16 gol va fi mai mare fata de raza unui F-16 cu 4x AMRAAM si 4x Sidewinder acrosaje, care la randul ei va fi mai mare fata de raza aceluiasi F-16 cu 6x bombe de 450kg plus 2x AMRAAM plus 1x container de iluminare.
*Se ia in considerare acelasi aparat, incarcat la maxim cu combustibil si care zboara la exact aceeasi parametri (altitudine, viteza) si in acelasi conditii atmosferice.
exista notiunea de ferry range …..
E de ras si nu prea……ca nu le iese, insa tot respectul pentru determinare. Sunt fix inversul Romaniei si al romanilor in general. Noi avem capacitatea intelectuala sa asimilam si sa dezvltam, suntem integrati si intr-o comunitate politico-economico-militara care ne permite colaborari pe dezvoltari tehnologice, insa refuzam cu opstinenta sa miscam ceva, orice. Fix inversul perioadei comuniste. Problema e ca pana la urma le va iesi ce cauta sa faca, iar noi vom pierde si ultima sansa de a ramane in lumea buna a industriei militare mondiale.
Respect, India!
PS Au inca posibilitatea sa achizitioneze licente. Asta nu rezolva problema, insa o imbunatateste considerabil, nuantand aspectul in mod drastic! 🙂
Daca accepta F 16, adica ultima generatie, cred ca au rezolvat problema numarului si a calitatii, probabil Rafale ramanand pentru nuclear strikes si atat. Iar Tajasul lor poate sa stea linistit in incubator si pentru versiunea 3.0, daca este cazul. Multe probleme se vor rezolva prin licenta, mai putin calitatea pieselor furnizate de producatorii locali indieni. dar si asta se poate rezolva in timp!
China nu are nici o intentie sa atace India. Populație multa, nepregătită, suprafață mare…etc
Insa, China are intenția sa atace Rusia, mai precis estul Rusiei. Chestia cu asa-zisa alianță e o spoială.
Atât timp cât rușii au superioritate absolută în arme nucleare tactice chinezii nici n o sa marie măcar. …
Poți avea mulți oameni, puterea de foc contează. ..
Nu au nevoie sa atace military Rusia.
Doar sa ii convinga poe rusi sa dezvolte Siberia. Cestie ce at implica o populatie suplimentarea de cateva zeci de m ilioane de insi dispusi sa lucreze in conditii dure si ptr o plata modica. Adica chinezi. …
Deja in multe zone din Siberia comert inseamna in primul radn China..
In fine – ca opinie proprie se concede Rusiei o redeventa pe termen lung, „Adica de ce sa faci rezbel ba? Eu iti dau atatea melarde anual si tu Ivvane ramai la vest de Baikal, in biroul tau la caldurica si ai din ce trai. Ce vrei sa vii aiai in Orientu salbatec intre mlastini si tantari sa muncesti de te ia dracu?”
Pufi China are pretentii teritoriale de la India. The Line of Actual Control iti spune ceva?
Da sigur ca da – China are multe slabiciuni intre care cea mai accentuata este faptul ca industria este pe Coasta de Est acolo unde Rusia poate sa ajunga de pe apa cu rachete de croaziera fara probleme.
Chian nu are intentia sa ii faca pe americani sa viseze umend asa cum se gandesc unii pe aici ci isi fac calculele mult mai abitiri si tin cont de faptul ca Rusia este singura tara din regiune care le poate furniza materie prima si gaze de ars pentru economia lor in continua dezvoltare.
Era bine pentru ei dacă se înțelegeau cu francezii sa redeschidă linia de producere Mirage
În altă ordine de idei rușii zic ei, vor sa producă un monomotor la care vor fi invitați sa participe și indienii
Daaaaa…..probabil produs MIG ca sa ii scape pe aia de faliment si sa le finanteze proiectul, precum PAK FA de la SU. Destepti rusii la faza asta, sclicipori chiar! Bravo lor… 🙂
Problema asta s a discutat în India la vizita lui Puțin,
Rușii le propun transfer total de tehnologie și ajutor pentru deschiderea liniilor de producere în India
Problema e ca rușii încă nu au acest monomotor dar î și doresc unul pentru VVS sau VKS Cum îi zic mai nou…
Bineînțeles cu finanțare indiana a proiectului. .
.
Si-au gasit rusii vaca de muls si inca una sacra.
dupa boii de acasa merge si o vaca.
..de import.
Sacra :))) la hindusi vaca e sfanta 🙂
Personal, nu as rade de India. Consider ca daca investesc masiv in flota navala, vor fi o mare-putere in a doua jumatate a secolului; in ultimele 5 secole, au dominat planeta cei care au controlat oceanele prin flota puternica: ma refer la spanioli, englezi, japonezi, americani. E adevarat ca azi sunt la genunchiul broastei fata de China la flota, dar timpul poate schimba acest dezavantaj…Mi se pare elocventa aceasta imagine, referitoare la evolutia Indiei https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_India#/media/File:GDP_per_capita_of_India_%281820_to_present%29.png
Intr-adevar, impresionanta imagine !
Dar merita mentionate doua lucruri aditionale:
1. au si inceput de foarte, foarte jos, asa ca tot va dura mult timp pana sa ajunga la un nivel acceptabil
si, mai important
2. India, spre deosebire de China, Romania, Rusia, Ucraina samd va avea dificultati mult mai mari in a mentine acel progres constant datorita populatiei de care tot vorbim aici.
Populatia respectiva e extrem de saraca si extrem de needucata de mii de ani, practic ei asa au fost dintotdeauna. Asta, corelata cu dimensiunea tarii, cu marirea populatiei (1,4 miliarde) si cu rata foarte mare de crestere (cica vor ajunge la 4 miliarde in cateva zeci de ani) face aproape imposibila educarea acestui popor la un nivel la care macar 30 la suta din populatie sa fie calificata si sa aiba o disciplina adecvata a muncii.
La chinezi probleme astea sunt mult mai mici, poporul ala a avut un trecut maret, a fost organizat (chiar si acum 2 000 de ani existau acolo ba regate, ba imperii, aveau legi, reguli, etc), sunt mai disciplinati fata de indieni si imi asum responsabilitatea sa spun ca sunt si mai destepti fata de indieni. Nu in ultimul rand, China nu e atat de saraca cum e India iar infrastructura per total e mult mai buna de asemenea. Sa nu uitam ca in zona de conflict indo-chinezeasca, chinezii au construit un drum la altitudine mare cu care isi aprovizioneaza pozitiile in timp ce India se screme de multi ani sa faca ceva similar si pana acum au doar planuri, laude si promisiuni. Asta e stereotipic pentru a compara cele doua popoare.
Per total, China, tara mai organizata, cu trecut mai bun, cu popor mai harnic si mai destept si de asemenea cu infrastructura mai buna, a atins si ea limita cresterii economice uriase si dupa ce a crescut cu 15-20 la suta pe an timp de 20 de ani, azi si mai ales de acum inainte nu va mai trece de 5-7 la suta pe an. Asta o spun toti analistii.
Revizuind toate cele spuse mai sus, graficul respectiv, desi impresionant el insusi, refleca un adevar partial si de moment, imi mentin parerea spusa aici de 5 ani de zile si anume ca poporul ala / tara aia nu se va ridica niciodata la nivelul la care viseaza ei. Nu vor deveni niciodata SUA, Anglia, Franta si nici macar China.
PS: Cine sunt eu sa-mi dau cu parerea la subiectul asta, in primul rand unul care cunoaste destul de bine ambele popoare, a lucrat cu indivizi din ambele natii si chiar a incercat afaceri, atat cu indieni cat si cu chinezi 🙂
btw..
„India’s first indigenously-made nuclear submarine, the INS Arihant has been commissioned into service.”
http://www.marinelink.com/news/submarine-inducts-nuclear417008
Gripen-ul este o solutie pentru indieni.
Si inca ceva, Am observat o relatie foarte buna cu Rusia ceea ce ma face sa cred ca o a doua solutie paralel cu achizitia de aviaoane noi (oricare ar fi ele: Rafale, Mig 35, Su-33-35, Gripen) as fi ca Rusii sa le dea indienilortehnologia sa-si transforma aviaonele Mig-21Bison in Mig 21-97(cu motoare RD-33) sau de ce nu o colaborare cu evreii sa vedem Mig 21-2000. Repet in paralel cu achizitiile de avioane noi.
https://www.youtube.com/watch?v=V0bF6H3705U
eu zic ca india merge pe f16
Diversitatea si ciudateniile in achizitiile indiene sunt legate si de coruptie.
La fiecare contract nou , alte spagi.
La sumele imense in contractele indiene se vorbeste de comisioane uriase.
http://europe.newsweek.com/why-indian-politicians-love-defense-corruption-scandals-457556?rm=eu
Mi se pare extrem de bizara intalnirea de tehnica rusa cu cea vestica fix in curtea astora. Ma gandesc la faptul ca rusii, daca inca n-au studiat Rafale sigur o vor face si-l vor avea la discretie, sa-l disece cum vor ei. Greseala mare sa le dai Rafale indienilor! Al doilea lucru, motorul de pe Tejas, de productie vestica, sigur a fost studiat de rusi pana in cele mai mici detalii. Iar greseala! Al treilea lucru, F-16 dat pe mana indienilor, cu toata avionica vestica de ultima generatie, sigur va cadea si pe mana rusilor pentru studiile de rigoare. Extrem de mare greseala! Al patrulea lucru, NU cred ca americanii au reusit sa-i afle toate chichitele lui SU-30 MKI din dotarea indienilor, imi amintesc faptul ca erau foarte secretosi la Red Flag si la exercitiul care s-a tinut in India. Fata de rusi insa, indienii nu cred ca prea au/tin secrete, cel putin asa ii simt. Mie imi pare o capcana toata achizitia asta de tehnica vestica, extrem de variata, din partea indienilor. Nu o fi coada rusilor bagata in toata treaba asta ca sa aibe ce studia, mai ales ca in perioada asta tensionata li s-a taiat accesul la tehnologie? Ca prea o dau indienii cu „luam 200” si se opresc la 36, dupa care trec la alt model, de la alt producator vestic.
Chinezii sunt mult in fata Indiei, in cateva decenii or sa treaca si in fata rusilor dealtfel, zic eu.
Desi teoretic indienii ar trebui sa fie in fata dat fiind avantajele pe care le au, cu posibile colaborari (inclusiv transfer tehnologic) cu alte puteri tehnologice.
Din pacate indienii pare ca au reusit pana si „performanta” de a face o arma de asalt cu mari probleme de fiabilitate desi e inspirata din cea mai fiabila arma, Kalasnicov.
Chinezii par mult mai calculati si mai capabili sa se foloseasca inclusiv de ce aduc din afara in diferite feluri (copiat direct, licente, spionaj etc).
Au sanse mari sa scoata J-20 ala inainte lui PAK FA varianta indiana (poate si cea ruseasca) si J-31 (parca asa ii zice) inaintea lui Tejas 2 sau Rafale (sau F-16, hehe) facute in India.
Plus ca alea par facute mai cu cap, cu o strategie in minte. J-20 de ex pare un multirol greu, cu raza mare de actiune, capabil sa acopere zone cat mai intinse si in Marea Chinei dar si deasupra Siberiei de ex, ca tot veni vorba.
India are o adevarata menajerie aviatica, un cosmar logistic, fara a reusi sa si le puna toate in ordine si sa le foloseasca la capacitate maxima.
Au avut probleme si cu tancurile (Arjun ala nu stiu ce mai e de capu lui), cu submarinele, pare ca au si ghinion da nici nu par prea seriosi
Limita celor 36 de Rafale a fost datà de legislatia indianà, care i-a permis presedintelui indian sà-si impunà punctul de vedere fàrà sà treacà printr-o procedurà complicatà ca MMRCA.
Costuri nerepetitive ca bazele si adaptarea armamentelor indiene incluse în târgul actual, vor reduce costul de achizitie unor viitoare cel putin 90 de Rafale. Pàrerea mea.
Cel mai ieftin ar fi pentru indieni sa se doteze cu aparate F16V care sa inlocuiasca cu succes flota de MIG21.
Dar nu era vorba ca india peste cativa ani va depasi china din punct de vedere economic .
cand ne gandim ca americanii erau terorizati acum 50 ani ca indienii isi vor face mare flota maritima si vor bloca la vointa accesul usa in oceanul indian .
un motiv important de aliere cu pakistanul.
intre timp cred ca s-au convins ca indienii nu sunt in stare de nimic.
oricine a fost in india stie ca populatia e impartita strict intre `cei care gandesc ,nu muncesc `(nu ar ridica un cui) si `cei care muncesc ,nu gandesc`,fara a exista vreo categorie intermediara.
populatia are un nivel de inteligenta destul de redus ,chiar si cei cu studii.
o tara in care teoreticul e la mare cinste ,in schimb partea practica lipseste aproape cu desavarsire.
Buna descriere a indienilor, cam asta e realitatea ignorata de unii care nu au avut vreodata de-aface cu ei, n-au fost acolo dar aduc argumente gen „cei mai buni programatori din lume” sau „e cate un indian peste tot”. Da, la o populatie de 1,4 miliarde mai gasesti cate un indian prin unele grupuri pline de englezi, rusi, romani, americani, danezi etc… mare popor, mari realizari.