Un nou lot de elicoptere CAIC W/Z-10 a fost livrat in toamna trecuta catre Grupul de armate nr. 13 al comandamentului teatrului de operatii vest al fortelor terestre chineze, finalizand astfel livrarile prevazute catre flota aeriana a fortelor terestre chineze. Livrarea a aut loc pentru aniversarea a 30 de ani de la infiintarea aviatiei fortelor terestre chineze, aviatie care s-a bazat pentru mai bine de doua decenii pe versiunea WZ-9 a Eurocopter AS565 Panther pana la intrarea in serviciu incepand cu 2011 a elicopterului de atac W/Z-10 (aparut in public abia in 2012, cu ocazia Zhuhai Airshow).
WZ-10 este ceea ce au reusit chinezii cu sprijin rusesc (biroul Kamov), sa mestereasca pentru inlocuirea platformei WZ-9/Panther in rol de elicopter de atac dedicat, folosind initial motoare americane PT6C-67C Pratt & Whitney Canada si apoi WZ-9 de 1350CP fiecare (ceea ce la o masa de 5,5t gol si 7t plin este usor submotorizat comparativ chiar si cu IAR-330 Puma care la o masa similara are motoare de 1575CP). Noul motor WZ16/Ardiden 3C, in colaborare cu Safran, dezvoltat pentru varianta chineza AC352 a elicopterului Airbus H1-175(primul zbor cu noul motor al AC352 a avut loc in 20 decembrie 2016), va oferi cu 50% mai multa putere iar datorita unui rotor special (cu cap Spheriflex ) si celor 5 pale (Type 95KT) din multiple straturi de spuma compozita ranforsata cu 4 straturi din aliaj de titan pe bordul de atac, elicopterul reuseste sa atinga o viteza maxima de 300km/h si un plafon de 6400m. Ansamblul rotor-pale beneficiaza de tehnologie chinezeasca de ultima ora (cat propriu si cat spionaj, nu vom sti), producatorii sustinand ca au redus costurile energetice de fabricatie cu 90% si ciclurile cu 5/6, ceea ce le-ar face echivalente ale celor occidentale, o masura imediata fiind retrofitul si pe modele mai vechi de elicoptere din inventarul chinezesc, printre care si WZ-9 sau EC175 / Z-15.
Desi initial se dorea o solutie fenestron, datorita puterii disipate mai mari necesare acestei configuratii dar si masei crescute si costurilor mai mari de constructie si exploatare, s-a preferat in final o solutie de rotor conventional cu 2 perechi de pale ne-echidistante, similar cu Apache, pale construite din 11 straturi de fibra de sticla rezistenta la impact de gloante (probabil pana la cal. 7,62mm).
WZ-10 are si capacitate de lupta aer-aer, fiind insa usor inferior lui WZ-9 la puterea motoarelor si sarcina utila, insa superior la manevrabilitate si protectie. Elicopterul are cabina tandem cu parbriz rezistent la impact de proiectile pana la cal. 12,7mm, fuselajul fiind acoperit cu materiale compozite rezistente la impact. Desi nu are tehnologie stealth, s-a dat atentie sectiunii radar a elicopterului si s-au aplicat vopseluri absorbante radar, iar in plus au fos treduse emisiile electromagnetice, inclusiv prin inlocuirea altimetrului radar cu unul laser, probabil israelian.
Elicopterul era prevazut a fi dotat si cu un radar milimetric (lungime de unda 8mm) de control al focului, denumit YH (Yu Huo), destinat rachetei de atac de dimensiuni reduse C-701, sistemul fiind prezentat prima oara in 2000 de catre Sichuan Aerospace Industries Co., insa n-a fost terminat pana la inceperea productiei de serie. Radarul digital solid-state complet compact cu o singura antena, de doar 69,5kg (comparativ cu Arbalet-ul FH-101 rusesc de 150kg si cu 2 antene), poate fi instalat pe rotor si este similar ca si instalare cu radarul cu scanare mecanica AN/APG-78 al AH-64D Apache Longbow, insa superior, fiind dintr-o generatie mai noua.
Sistemul de razboi electronic YH-96, integreaza radarul YH cu receptorii de iluminare si avertizare radar, cu senzorii de iluminare laser si cu sistemele de sprijin electronic si cel de contramasuri electronice. Elicopterul are integrat si un sistem de bruiaj in infrarosu iar la nevoie poate acrosa pe pilonii de arme si containere de navigatie si tintire Blue Sky (de lupta in orice conditii meteo, continand radar de urmarire a terenului, FLIR, unitate de control a mediului, generator auxiliar si computer ambarcat), container de bruiaj pentru autoprotectie de tip BM/KG300G sau container de recunoastere KZ900.
Armamentul lui WZ-10 este coordonat de vizoarele si afisajele de pe castile pilotilor, derivate din cele ale WZ-9 si dezvoltate de 613th Research Institute, similar cu Honeywell M142 Integrated Helmet and Display Sighting System (IHADSS) de pe AH-64 Apache sau cu Thales TopOwl.
Armamentul este divers, putand integra atat sisteme rusesti cat si occidentale datorita universal data bus GJV-289A (compatibil cu ambele standarde), insa foarte interesanta este diversitatea de arme care pot fi integrate in turela frontala, toate produse in China: tun gatling QJG 02 cal. 14,5mm ( poate trage 3600 lovituri/minut), tun cal.23mm alimentat cu banda, tun automat cal. 30mm derivat din rusescul 2A72 (cel mai fiabil si usor de operat), cel mai puternic fiind o copie locala (cu reverse-engineering) a M242 Bushmaster cal.25mm, insa cu probleme de fiabilitate, ca arma secundara alaturi de mitraliere cal. 7,62mm, 12,7mm sau 14,7mm putand fi instalat un lansator de grenade cal. 30mm sau 40mm.
Alaturi de W/Z-10 va intra in curand in serviciu elicopterul de cercetare si atac usor cu caracteristici „stealth” W/Z-19 Harbin (mai compact si usor decat primul) si care este urmas direct al W/Z-9W, concept autohton in colaborare cu Eurocopter, refolosind componente ale WZ-9, inclusiv motoarele de tip Zhuzhou WZ-8/ licenta Turbomeca Arriel de 940CP fiecare. Z-19 va trebui sa lucreze in tandem cu Z-10, sa asigure recunoastere si neutralizarea unor tinte inainte de sosirea „cavaleriei grele”.
Cu o masa gol de doar 2,35 tone si una plin de 4,5tone, Harbin este de 2 ori mai usor decat Z-10, fiind capabil de un plafon de 6km si o viteza maxima de 280 km/h. De asemenea, Z-19 pastreaza rotorul anticuplu fenestron al WZ-9, ceea ce ii ofera silentiozitate crescuta.
Armamentul instalabil pe 4 piloni este ghidat de o turela electro-optica cu telemetru laser aflata in bot similara cu cea a Z-10, conectata la castile pilotilor cu vizoare de tintire avansate dar si de un radar AESA milimetric de ghidare a tragerii cu racheta antitanc Norinco AKD-10 (racheta dezvoltata pentru WZ-9 si WZ-19, echipate cu acelasi radar), instalabil pe arborele rotorului, o versiune mai compacta a celui destinat lui Z-10.
Echipajul este protejat de placi de blindaj compozit si scaune rezistente la impact, configuratia cabinei fiind putin diferita fata de a Z-10.
Primul zbor al Z-19 a avut loc in 2011 si a fost prezentat public in 2012, intrand intre timp si in dotarea armatei chineze. Daca livrarile de Z-10 deja s-au incheiat pentru anumite categorii de forte ale armatei chineze, productia de Z-19 abia daca trecea de 80 de exemplare la sfarsitul lui 2014…
Z-19 cu radarul milimetric pe rotor
Ca si dimensiuni, masa si performanta, WZ-10 CAIC pare sa fie in aceeasi categorie cu EC665 Tigre, AH-1Z Viper sau HAL LCH, in timp ce WZ-19 este din categorie cu T129 Mangusta/Atak sau Kawasaki OH-1. Ambele sunt propuse si la export, Pakistanul fiind primul utilizator, cu 3 exemplare de evaluare al WZ-10, care au costat probabil peste 20 mil.$ bucata (posibil si pana la 45 mil.$ in functie de echipare). In cazul Z-19, pretul nu este inca cunoscut…
Si un pic de Z19 video…
Marius Zgureanu
Surse:
Incredibil cum politica de progresie aritmetica a pasilor mici s-a transformat in nici 2 decade intr una geometrica.
Pana acum 10- 15 ani nu erau capabili sa construiasca un automobil ca lumea,astazi….
Nu m ar mira sa ajunga pe Marte inaintea americanilor….
Interesant de observat ca progresul tehnologic merge mana in mana cu raspandirea extrem de rapida a crestinismului.La momentul actual sunt peste 100 milioane de crestini in China urmand ca in decurs de 10 ani sa devina cea mai mare tara crestina din lume.
Aici un articol care reliefeaza interesant legatura dintre raspandirea crestinismului si saltul tehnologic chinez.
http://www.catholicnewsagency.com/news/why-is-christianity-growing-so-quickly-in-mainland-china-57545/
..acum 2 saptamani eram surprins sa aflu ca toti membrii inst.confucius din hamburg sunt crestini.
Mergând pe principiul ăsta, România ţară cu 90% creştini ar trebui să fruntaşă la progres tehnologic. În China comunistă progresul s-a datorat atragerii de capital străin şi investirea acestuia în industria autohtonă.
Da, dar la putere sunt demoni…pusi de altii din Vest la putere sa ne poata controla. Pot sa cred asta….cred ca vestul nu are nici un interes ca noi sa ne dezvoltam…
vestul decadent si demonic cand de fapt lumina vine de la est ,raiul pe pamant nu altceva.
americanii aia diabolici vor sa plateasca ei pentru apararea noastra in loc sa aibe un aliat pe care sa se poata baza…..ce sa facem si noi acum…..refuzam orice inarmare ca daca tot plateste americanu o sa plateasca vesnic nu ?
@ musoiu, n ai inteles
Crestinismul este doar o alta unealta ideologica pe care o folosesc asa cum cred ei ca e mai bine pt, vb aia..propasirea intereselor natiunii…
Pai ce nu este adevarat ? Noi daca am vrea am putea face un avion pur romanesc dar cum a zis radu demoni sunt la putere .
Interesant. Bine de stiut…eu nu credeam ca chinezii au vreo umbra de crestinism. mai ales ca un mare misionar a fost sf. Francisc Xaveriu.
Daca discuti cu un chinez care a studita problema ala o sa iti zica usor plictisit ca de pe la 700 en inttdeauna a existata o minoritate crestina in Imperiul Celest
Acu trebe tinut cont si de dimensiunile populatiei .. asa ca 200 milioane sunt pru si simplu „o minorityate” in plus [glumita veche vecheh. Ceausescu discutand cu Mao . Mao – „e totusi mai avem cativa nemultumiti. Vreo 20 de milioane. La dumneata cum e?” Cam tot atatatia!!)
INsa nu mi-as face prea multe iluzii cu crestinii din China. Raman chinezi. Ca in China sunt si musulamni .. care mususlmani chinezi ca tit chinezul adora sa manance carne de … porc!!
@ghita
O sa ti expuna ffrumos ca religia cr3stina este una prometeica, universala (katoliki) deci nu se autolomiteaza la partea htonica a teologiei cum face islamul si nici izolationist meditanta nu este ca budismul sau confucianismul.in plus, separa perfect religiosul de laic prin cunoscutul: da i cezarului ce i al cezarului.(ideal pt orice clasa politica care n are chef de revolutii teocratice sau de imparati trimisi ai zeilor pe pamant)..ca un imperiu furnici ascultatoare ce sunt, chinezii par a fi capabili sa separe beneficile de neajunsurile unei ideologii ( au preluat marxismuldar au ramas dpdv genetic cel mai neamestecat popor din lume).se va intampla deci la fel si cu crestinismul, care dupa ce va cuprinde toata clasa de mijloc si elita sociala va fi automat adoptat de o patura inferioara aproape complet vidata de viata religioasa…
Mihule
in primul rand .. islamul este cam lipsit de simboluri.
In fara de asta imi este teama ca confunzi hijab ul cu burka sau niqab (cestiile alea de invaluie femeia din cap pana la pamant.. de poti zice ca este „loz in plic” ) Hijab-ul s-ar putea traduce prin „broboada” acopera capul (parul) gatul si umerii. Cum purta bunica (nascuta pe la 1880) Sa zic asa in gnl o calugarita de-a noastra este o „coranica” imbracata „decent”. Sau cazul extrem – la tuaregi genmeile nu au chipul acoperit .. ci doar barbatii (ma prg umbal prin desert si trebuie sa se protejeze.. insa cica in adunarile lor cei de rang inalt isi arata fata… cei de rang mai mic au grija sa li s evaza decat ochii!!!)
Pe scurt – cred ca de fapt interzic burka. (apropos stii ce e o voaleta? O feregea nitel mai transparenta!!!)
In ce priveste ca intotdeauna au avut o minoritate crestina (primii fiind niste arieni) auzita prin intermediar .. colegi de ai mei care au avut delegatii in China si vreo 2 au vizitat nu stiu ce monument istoric ..
Ca azi crestinsimul s=-ar extinde .. de ce nu? INs acum zic tine cont de „variatiile chinezesti”. Ca au si o biserica catolica „oficiala” care este catolica in forme exterioare de acu sa zicem 100 de ani INSA nu este supusa papei. Iricum revolta Taiping se folosea de niste invataturi crestine „adaptate” .
Cat despre visele tale crestinismul, care dupa ce va cuprinde toata clasa de mijloc si elita sociala va fi automat adoptat de o patura inferioara aproape complet vidata de viata religioasa … este biorba despre China. Viata religioasa au avut din plin mereu .. dar nu in fromele noua recognosciile .. ci ca ocolectie de superstitii … (a da. INCA mai au de catalogat divsese obiecte. Cand vor temrina vor deschide si mormatul imparului Chin I ul. CAND Banui ca de fpta toti , inclus marii stabi raman „gagatati” superstiiilor traditionale. Si Chin ar fi ultimul om pe care sa vrei sa il deranjezi .. pe langa el si Talerlan era un exemplu de toleranta!)
@ bizonule, lasa broboada ca stiu despre ce i vb
1.au interzis hijab ul! La fel cum din 2015 au interzis si postul ramadanului-e ca si cum ai interzice ramadanul practic…burka si niqabul nici nu intra n discutie ..sunt de mult interzise.
2. Cea mai cea chestiune este ca vizele pt cetatenii din Pakistan nu se mai emit din 2015 decat pe maxim 3 luni si doar in urma unui interviu, la fel cum procedeaza si indienii!
3. In pliantele de la ultimul targ de turism de la Berlin nu au mai aparut omagini cu moschea Id Kah din Xinjian…
– tot din 2ü15, cetatenii germani de religie musulmana nu mai au voie sa viziteze provincia respectiva
In Coreea de Sud : 19.7% protestanti, budisti 15.5%, catolici 7.9% .
Deci crestini 27.6 %.
@ghita
Referitor la islam, China e pe cale sa devina a doua tara dupa Angola care va interzice islamul! Deja toate simbolurile islamice cum ar fi simplul hijab au fost interzise…miscarea e de factura recenta, a inceput de prin 2014..
Foarte interesant articol. Multumesc Marius….
Cum stă cu blindajul? Arată cam fragil. O mitralieră calibrul 12,7 cred că l-ar “zgâria” zdravăn.
Cam ca si Mangusta
Elicopterul are cabina tandem cu parbriz rezistent la impact de proiectile pana la cal. 12,7mm,
Mai cu un copy paste , mai cu o investitie straina au ajuns unde sunt azi . Un miracol as putea spune . In „92 ’93 inca navigand am ajuns la Hong Kong si dupa aceea in China continentala la Tianjin parca , si erau foarte departe de ce sunt acum (exceptie facand Hong Kong bineinteles care era al englezilor inca ) . Stau si ma minunez unde au ajuns in douazeci si ceva de ani , cat au putut avansa . Cat despre forta militara cred ca sunt peste rusi demult inclusiv la dezvoltare si cercetare militara .
Probabil in cinci sau sase ani tehnologia ruseasca nu o sa mai prezinte nici un interes pentru ei….
Avand in vedere ultimele achizitii de tehnica ruseasca,inca mai au de recuperat (avione SU si sisteme AA) insa este incredibil ritmul cu care asimileaza tehnologia si dezvolta ceva nou.
Seva
Chinezii au cumpărat de la ruși Su27 încă în 1995
….pina azi procura motoarele din Rusia pentru varianta chinezească plus nu trebuie să gândim ca rușii nu dezvoltă alte tehnologii pe care chinezii încă nu le au cumpărat, pina pricep ei Cum se face un motor pentru Su 35 rușii pun în testări următorul s.a.m.d….
AU stiut ce vor… Nu au vrut prus si simplu „capitalism si democratie” ci au dorit indistrie de varf. Prima data au zis „compente lectronice de inalta tehnoloie” (chip) , „tehnica de calcul, welectrinica industriala , mecanica fina da fina de o ieie cu pneseta!” si au mai zis ca bere, alcool , tigari si kurpaier fabrica singuri.
Noi ? Dintai am privatizata berea, alcoolul si tigarile. Si am inchis cele mai de varf ramuri
Insa in materie de cercetare mai au insa in vreo 30 de ani ….
Pentru elicopterul asta, chinezii au „cumparat” tehnologie de la Pratt & Whitney Canada si Hamilton Sundstrand iar rusii de la Kamov i-au ajutat la design. Daca China nu investeste in R&D nu vor face decat sa copieze/cloneze produse militare rusesti sau americane. Deja s-au facut clone sau imitatii de Su-27, F-35, drone X-47B, MQ-1, Javelin, Humvee, pusti M4A1 etc
Blackbird,pana acum cativa ani era evident ca tot ce puteau face era copy paste la o calitate indoielnica….. (mai tineti minte celebrele telefoane NOKIR,clone dupa cele ce se termina cu A,acum fac modele de top). Insa se pare ca au investit in R&D,iar produsele lor au depasit de ceva timp stadiul de clona ieftina.Avem avione de gen.V,distrugatoare Aegis,elicoptere de atac,drone stealth cu raza lunga,etc.
Te asigir ca a copia un SU 27 nu este usor
E mult mai usor decat sa-l proiectezi, sa-l testezi, sa-i rezolvi problemele etc. Daca o iei pas cu pas, dezmembrezi avionul si copiezi toate partile componente intocmai, deja esti acolo.
De acord.
Insa ce nu proepceo este ca Romania de azi nu ar fi capabila sa copieze un F 16 sau un MIG 29.
Ai nevoie de specialisti, utilaje, tehnologii, industrii. Eu am lucrat in zona unde se producea un „similar” PDP si te asigir ca erau ingineri de buna calitate (eu nu)
Ca sa copiezi un avion din astea iti trbeueste sa poti copia motorul – sau sa faci rofst de altul. Casa cipoezi „intocmai” fuselajul iti trebuiesc tehnologile metalrugice ale proectantului. Sau de obtinere a compzitelor. Nu le ai ? Naspa ca astea nu prea se zic Sunt domnii in care ti se poa da documentatia tehnica dar daca „uita” sa iti dea si „manualul tehnologic” .. ala esti!
Plus ca dihanile astea sunt instabile – adica ai de copiat electronica si servomotoare.
Fiecare cestie copiata trebuieste adaptata. Ca am scris ca am experenta (minima) in „reverse tehnology”…. unele compmente ale PDP erau substituitye cu alte compmente. Asta insemna circu de pe lume, fiindca instrictiunileinterne difereau. Trebuiau create secevente de cod care „simulau” instrictiunea lipsa. De asta se ocupau inginwerii aia mai buni.
Si findc vorba de un avion .. price mica modificae te costa. Daca nu ai taote cunostintele si utilajele necesare sa produci turbina .. vei obtine una cu o fiabilitate mult mai scazuta., Poate cu o putere mai mica . Daca cumperi cumva alata (sa zicem ca iti vinde P&W) difeneta de dimensiuni si masa va impune modificari ale structurii care pot duce la pierderi aerodinamice care ..
E nebunie curata
Asa ca cestia cu testarea ramane …. poa e chiar mai greu decat la produsu originar
Ma prg ce scrii tu wera valabil prin 1910 -29 cand era lem,n, panza, sarme si motoare primitive. UIte in WW2 germanii aveau avantajul motoarelor cu injectie. Onjectia iti da o putere mai mare la celasi consum, motoreul poate functiona la G negativ , nu este atat de inflentata de altitudine. Crezi ca aia de la RR nu stiua astea? Da ma rog era o moca problema – injectia costa mai mult decat carburatorul, cere mecanici mai buni … e mai greu de produs.
Plus schema de control a aeronavei. Ce gain ai, ce raspuns in perioada scurta, la semnal treapta etc. Chestii care nici nu sunt macar in manualul tehnic, tin de producator. O componenta diferita are o alta caracteristica in diagrama de control….
De asemenea, priza de fier pe care o au producatorii de generatoare electrice si care limiteaza f tare posibilitatile de modificare (Hamilton spre ex).
E mai greu decat crede lumea….
@Bison, sa copieze F-urile sau MIG-urile ?
Bizoane am spus intr-un articol anterior, cel cu MIG-29,
cea mai mare durere ca s-a ucis intentionat sau neintentionat bruma de industrie militara, cea cu IAR-93.
Apai daca astia nu-i ai sa-i mentii si sa fabrici un IAR-93, ce dreq sa ”copiezi” !?!
Asa este Ghita,sa ne gandim ca in anii ’80 au vrut sa copieze Mig-23….si nu le-a iesit.Acum cand vezi ca scot cateva modele de avione de gen. V,nu poti sa nu remarci saltul imens. In ritmul asta ma intreb unde o sa ajunga in cativa ani….
Saltul tehnologic geometric care a dus și la apariția acestui frumos elicopter se datorează celor 2 factori esențiali care au schimbat complet fata Chinei în ultimii 30 de ani: industrializarea forțată și creșterea exponențiale a gradului de instrucție și educație a populației, factori care, evident, au creat premizele dezvoltării unui sector de cercetare puternic. Firește, copy-paste-urile își au rolul lor în toată povestea asta, dar deja China a trecut la next level, și sunt convins ca vom mai vedea lucruri noi și originale de la ei.
Ca mai un copy paste ca mai una alta dar merg inainte,noi am ramas tot la pupat oase de morti…
lasa ca si ei prizeaza oase de tigri si tot felul de buruieni pentru potenta.
si ingurgiteaza tot felul de lighioane.
asta e,si babele oastre saruta niste vitrine…atat paguba.
@GNG Big Like !
Numa noi? Catolicii din Italia, Jermauka , Frantia nu pupa si nu aodra si ei oase?
Sa inteleg ca nu pupi oase. Sa te intreb atunci ce lucruri marete ai facut pentru progresul umanitatii?
touche!
Deci pe scurt chinezi nu dezvolta , copie si cumpara .
Sunt de apreciat , le scot pe banda rulanta . Parca nu trece jumate de an si iar croseteaza ceva chinejii …si pe domeniul militar si pe cel civil .
Să copiezi un avion înseamnă să ai deja o tehnologie avansată. Aliajele, prelucrările, proiectarea și execuția chipseturilor și a softwareului înseamnă tehnologie. Noi românii nu putem copia o bicicletă cum trebuie, darămite să o mai și proiectăm.
China e o putere tehnologică și militară a lumii. În 20 de ani se va lupta de la egal la egal cu SUA în orice domeniu de înaltă tehnologie. Mai jos e o demostrație de forță și tehnologie chineză – lansarea laboratorului spațial Tiangong-2. În 2023 vor să lanseze o stație spațială modulară.
https://www.youtube.com/watch?v=0vMUO3T0nEg
La capitolul inovatii si fiabilitate/calitate mai au mult de recuperat. Japonezii si coreenii inceput tot cu copiat tehnologii din vest, dar foarte rapid au inceput sa imbunatateasca si sa dezvolte propriile concepte/tehnologii. Chinezii au ramas cam mult timp pe ideea de clonat si imitat.
Pana si elicopterul asta a fost proiectat cu ajutor rusesc si american.
Proiectul spatial chinez e impresionant, dar calca pe urmele rusilor si americanilor. Nu stiu un domeniu in care chinezii sa facă munca de pionierat.
Calca pe urmele lor da, da calca al naibii de repede…
Nu mi se pare. In 1957 rusii au lansat primul satelit in spatiu, in 1961 primul om in spatiu iar in 1969 americanii au pasit pe Luna. Totul in decurs de 12 ani.
Primul satelit chinez in spatiu a fost lansat in 1970. In 2003 primul om.
@ blackbird da pe Laika ai uitat-o? :))
Pt. un program autorizat in 1992, e destul de repede :). Inainte de asta, nu puneau pret pe lansarea de oameni.
Ok, e sambata seara, putin off-topic (scuze):
Astea sunt imaginile live difuzate de ABC, filmate din Apollo 11 in timp ce orbita Luna:
https://youtu.be/qT2sN7Oe7JA?t=1h7m26s
Urmariti de la 1h:07 la 1h:30 si spuneti daca vi se par veridice.
Adica filmate dintr-un obiect care se misca cu aprox. 3.600 de mile pe ora in jurul Lunii.
Mie mi se par fake as f*ck.
Cel mai evident e de pe la 1h:18 cand avem o imagine panoramica in care se vede si orizontul lunar. Nici o miscare vizibila (in afara de miscarile celui care tine camera).
Ori Apollo 11 statea nemiscat (cum?), ori e filmat intr-un studio.
Atatia specialisti/amatori in ale aviatiei pe aici si nici o parere? 🙂
pe partea cu spatialele, intrati la OFFTOPIC! Atentie la subiectul articolului!
Dom’le nimeni de pe aici nu zice ca chinezii nu mai au mult .. de copiat.
Insa de cand au inceput niponii? Pai cam de la 1870 (poveste pe care o ador.. Un nipon a fots trimsi in Anglia sa invete sa fac otelul britii. A invatat s-a intors in Niponia si a pus la punct productia de otel la comanditar . DUpa care s-a retras ca in Anglia a invatat dintai sa bea uischi si apoi sa faca wisky. Si asa a apraut Suntory Gold). Insa niponi au rams mult tomp la copiat. proma lor mare inventie fiind Hōshō(primul „adevarat” portavion).. Prin 1950 Soichirio Honda inca studia piesele motocicletelor englezesti (alta poveste.. a pus toate hainele pe el ca valizele sale pline cui piese engelzesto Enfield si BSA sa nu depaseasca greutatea) apoi de prin 1965 a castigat tot .. pana cadn nu s-ua „enervat” alti japonezi… Au mai copita cu nerusinare ceasurile elevetiene .. pana prin 90 candf nu au avit ce face si au trebuit sa inoveze…
Coreea de Sud? Pai dupa 1960.
Asa ca sinezii chiar sunt formidabili .. in 1977-79 inca depindeau de RSAR ptr calculatoare … azi ne bat la fundu gol..
Oar in ce priveste prooectu spatila .. ultima noutate este motorul RD-180 a lui Kuznetov (motoru a fost cumprata de amerlosi … ) [inca o poveste. Trebuia distrus , asa era ordinele superioare. Domnul academician K a fost de alta parere si a bagat un numar de motoare la pastrare intr-un hangar. Bine-nteles ca KGB ul aflase, ca Brejnev fusese informat insa ptr atata fleacu sa deranjezi pe Kuznetov? Revino-ti tovarase sau te du la balamuc alaturi de dizidentii pe care tu i-ai trimis acolo!!]
Scuze de pranteze. Cine o sa obtina un motor „adevarat” (nu chimic!) o sa trimita restu lumii la groapa cu nisip. Adica „copii dragi si mari superputori , EU am „verticala” de aici si pana la Luna. Ziceti mersoa ca nu va cer chirie ptr sateliti INSA bagati in spatiul vid dintre urechi” LUNA E A MEA! MARTE E AL MEU! in gnl lumea e a mea asa ca fiti copii buni si jucati-va frumos cu galetusele si nu va bateti!”
Si daca Dragonul Celest o sa iaba motorul asta … „le jaune gagne et rien ne va plus!”
@ Ghita Sa copiezi un produs complex nu este doar copy paste : trebuie sa stii specificatii materiale, tolerante , specificatii proiectare … Numai cine nu stie inginerie crede ca e ca pe calculator…….
Noi , romanii am cumparat licente de la francezi pentru elicoptere : Artouste III in 1971 si PUMA in 1975 , inclusiv pentru productie motoare. Asta fac acum chinezii. Problema e cine are piata !!
Oricum. daca ai o platforma : structura, motoare, pale, pentru un elicopter. in continuare sa il dotezi cu avionica sau armamwnt e doar joaca,
In concluzie : chinezii au platforma si de aici incolo…….
Mi se pare ca facui cionfuzia untre a cumpara o licenta (care da si manualul tehnologic) si a copia in mod ilegal „reverse technology”,
In caz de copie fara drept „subleresti” adica demintezi si masori cu sublerul … Acum depanda si ce copii … Lui Makakrov i-a iesit binisor copierea Walterului … chinezilor ceva mai prost MIG 21
Care MiG-21? Pentru F-13 au avut licență. La fel și pentru Su-27.
pe TVH e filmul romanesc Fata Morgana despre dragostea unui tanchist…dupa dotari te juri ca-i filmat anul trecut?
…dar nu e?
Ce titlu sugestiv. Pentru noi tehnica moderna e Fata Morgana. Asa ca trebuie sa ne multumim in continuare cu tehnica din film.
Un elicopter simpatic, cu un design frumos si o combinatie de armament interesanta.
Ne-ar prinde bine si noua vre-o cateva zeci de bucati, cumparate pe bani putini de la poporul prieten. 🙂
Referitor la tehnica chineza, daca ne uitam la toate tipurile de arme pe care le au in dotare vedem ca ele sunt fie copii fidele ale modelelor rusesti/sovietice, fie hibride vestic/rusesc, cum e cazul tancului type 99 (cu turela model vestic si sasiu rusesc), sau cazul protagonistului articolului cu asistenta atat ruseasca cat si americana.
Ei momentan sunt imbatabili in ceea ce priveste productia/design-ul de smartpone-uri si de alte gadgeturi electronice, dar va mai dura ceva timp pana vor ajunge la stadiul de a-si proiecta si produce tehnica militara in procent de 100%, fara a copia/cumpara/primi asistenta de la altii.
http://www.comisarul.ro/articol/china-va-construi-in-tibet-mai-multe-telescoape-de_865374.html
Citez un ilustru hidalgo, azi demult disparut: ” Ce Anglia? Sint niste eretici care umplu pietel si magazinele cu obiecte ieftine si de calitate slaba.
Dar ii vom pdepsi. Vom trimite marea noastra flota si inchizitia pentru a le pedepsi neobrazarea si eretismul”.
Apoi flotele s-au intilnit …
Si n-au invins ..
interesante comentariile lui blackbird:
Su 35 egalul lui f15
f22 si f35 niste mofturi
China inferioara Rusiei
Noi ar trebui sa ne temem de urs(s).
interesant
este si foarte prezent in ultima vreme pe aici
ma mir de nea Ghita ca nu simte din ce directie adie vantul
Sper ca esti troll ! Imi atribui niste chestii pe care nu le-am declarat, fara sa citezi exact ce am zis.
1. Unde am spus ca Su 35 e egalul lui F15 ? Si daca tot vrei sa comparam cele doua avioane, macar specifica care model de F15. F15, A, C, E ?
2. Am spus doar ca americanii mai bine produceau mai multe F22 (care e superior lui F35).
3. Unde am declarat faptul ca „China e inferioara Rusiei” ? Totusi daca vrei sa dezbatem afirmatia ta din punct de vedere militar, China e inferioara Rusei la cam toate capitolele. Incepand de la numarul de focoase nucleare pana la avioane, tancuri si cam tot ce tine de tehnica militara. Rusia e inferioara Chinei la numarul de soldati.
4. Cand si unde am declarat ca „Noi ar trebui sa ne temem de urs(s)” ? Cred ca ce s-a intamplat in Ucraina e un caz izolat care nu v-a avea repercusiuni asupra Romaniei.
SUA No.1
NATO rulzz
UE love !
De eusi este bine sa te temi si cadn fac daruri …
Si in moemnetu de fata // vantu e cam prea invartejit!
Domnule Sorin, de unde ideea asta cu „noi ar trebui sa ne temem de ” urs(s)”, si directia de adiere a vantului?
Ce este gresit in a aprecia ce este de apreciat, indiferent de tara de provenienta, fara bariere politice si/sau ideologice. Trebuie sa ne gandim ca toata tehnica militara din lumea asta au fost proiectata si construita de oameni simpli, oameni ca si noi care aveau la randul lor famile, si s-a depus un efort uman, atat fizic cat si intelectual. Este oare gresit sa apreciem munca altora, din cauza ca ei ar fi dintr-o tara, care, datorita conjuncturii politice nu ne este tocmai prietena? Nu ar trebui sa ne informam cat de cat in masura posibilitatilor? Ti se pare dumitale ca a fi mai bine informat este o slabiciune? Crezi ca o parere de aici de pe forum poate schimba realitatea? Eu zic ca nu. Crezi dumitale ca asta-i un fel de propaganda, dar cum? Vrea cineva sa-si cumpere un F16 de exemplu si din cauza ca X de pe acest forum a zis ca-i mai bun MIG-ul, il va cumpara pe acesta in locul F-ului, aducand astfel o pierdere financiara partenerului nostru din NATO? Eu zic ca nu.
Raman de parere ca acest site este pentru pasionatii de tehnica militara atat pentru necunoscatori cat si pentru cei cu un nivel mai avansat de cunostinte, si nu unul politic sau de ideologie, iar realitatea e una singura pe care nu o putem noi schimba, indiferent de parerile noastre fie ele pro sau contra.
Ar trebui sa lasam sa fie acest minunat site,un refugiu pentru cei pasionati de tehnica militara un loc in care sa poate sa participe liber la discutii, sa impartaseasca cunostinte, sa fim un grup cu o mentalitate moderna si democrata.
Trebuie sa multumim autorilor pentru munca depusa, caci a scrie un articol nu e simplu si ai nevoie de timp, resurse si cunostinte in domeniu, si nu cred ca ei ar avea alta parere fata de a mea. Ii rog sa ma corecteze daca gresesc.
Suntem toti romani si ar trebui sa ne intelegem unii pe altii.
Referitor la ce a scris colegul nostru Blackbird despre Su35 cum ca ar fi superior F15-ului eu il aprob. Iata niste puncte forte a Su35-ului:
1. Radarul Irbis E este superior radarelor AN APG 82, ultima varianta de radar de pe F15 Strike eagle care este un hibrid intre APG 79 si APG 63v3.
2 are senzori IRST cu o raza maxima de 80km si au experienta in domeniu, ei utilizand IRST inca din anii’80, tind sa cred ca sunt mai performante, iar la F15 chiar daca au implementat pe cele vandute arabiei saudite si quatarului, ei inca cautau sa cumpere senzori anul trecut (cred ca de bune ce erau primele)
3 are radar si in coada avionului
4 o manevrabilitate mult mai buna
https://www.flightglobal.com/news/articles/usaf-taps-boeing-to-select-new-f-15-sensor-supplier-430208/
Un lucru interesant la Su-35 e ca rusii i-au montat radar pe banda L (UHF) in partea frontala a aripilor si se pare ca vor folosi aceeasi solutie si la PAK FA. Oare are ceva eficacitate in detectia avioanelor stealth ?
http://www.ausairpower.net/APA-2009-06.html
@ blackbird, e complexa discutia in ceea ce priveste avioanele cu LowRCS versus radarele de pe avioane. Pe langa faptul ca au un RCS mic daca mai punem si jamming electronic e foarte dificil de observat pentru avioane tinand cont ca au o putere limitata de 4-6 KW. Desigur situatia e alta in momentul in care avionul primeste si mapping de la radarele 3D multiband, terestre, sau de la awacs-uri.
Pentru stealth-uri in lupta exclusiv intre 2 avioane fara informatii de la sol e mai eficient irst-ul, care a ajuns la o raza de detectie de 80km in cazul Su37-ului comparativ cu maxim 20km in cazul celor din anii 80, deoarece e greu de obtinul o rezolutie buna pe radar a stealth-ului din unghiurile optime ale acestuia pe radarele avioanelor. Conteaza si seekerul de pe racheta lansata. Revenind la irst, acesta, in combinatie cu sistemul de jamming ii confera o oarecare flexibilitate Su37-ului.
* Su35-ului
@Blackbird Su-35 și PAK FA au radare cu bandă x. Nu exista avion de vânătoare care să aibă radar cu bandă UHF. În plus radarul de pe Su-35 e PESA (passive electronically scanned array), nu e nici măcar AESA (active electronically scanned array) și tu vrei să aibă eficiență mai mare împotriva avioanelor stealth? De fapt PAK FA și Mig-35 sunt primele avioane de luptă rusești cu radar AESA.
Avioanele stealth nu sunt invizibile pentru radarele slabe și vizibile pentru cele mai puternice, ci pot fi detectate cu orice radar, însă distanța maximă la care un radar poate detecta un avion depinde de mai mulți factori, printre care și RCS-ul (radar cross section) avionului. Cu cat avionul e mai stealth, cu atât RCS-ul e mai mic, și prin urmare, distanța maximă la care un radar îl poate detecta e mai mică. În clip-ul ăsta este explicat modul cum se calculează această distanță și de ce radarele AESA sunt mai eficiente pentru a detecta avioane stealth: https://youtu.be/Qwh-1jRGuDc
@ Stefan, blackbird se referea la radarele montate in aripi , care sunt N036L-1-01 AESA radar, care intradevar din cate scrie in sursa de mai jos, si in altele de asemenea, este in banda L si se spune ca ar putea detecta si avioane cu RCS mic. Dar nu am gasit si date asociate acestei afirmatii, de aia am preferat sa nu-l mentionez.
http://www.deagel.com/Aircraft-Warners-and-Sensors/Byelka_a002797001.aspx
Daca e sa fie adevarat si sa aiba si eficienta e un plus pentru Suhoi.
1. Banda L și banda UHF nu sunt una și aceeași.
2. Radarul N036L-1-01 e pentru IFF (https://en.wikipedia.org/wiki/Identification_friend_or_foe). E o versiune cu bandă L și mai mică a lui N036-1-01, care e versiunea AESA a lui Irbis-E. Cum spuneam, N036L-1-01 e mai mic (evident, pentru a putea să încapă în aripi), are un „radar gain” mai mic, ceea ce nu-l ajută dpdv al distanței maxime.
3. Su-35 nu are radarul cu bandă L, desigur având un singur radar, ar trebui să fi nebun să pui doar un radar de bandă L, care nu poate să ghideze rachete și bombe, acestea putând fi ghidate doar în frecvența radarului cu bandă X.
http://www.ausairpower.net/APA-2009-06.html
Australienii astia sunt de alta parere. Acolo ai poze explicatii etc.
Ausairpower e un rahat de site care nu mai este adus la zi din 2014 si care a fost creat de Karlo Koop ca sa puna presiune pe guvernul australian sa renunte la cumpararea de F-35. Visul lui Koop era F-22 pt Australia motiv pentru care a livrat fara critica tot ce spune marketingul rusesc despre armele minune ale rusilor. Citeste mai multe despre radarele in banda L si vei afla de ce nu sunt eficace in ghidarea armelor spre tinta si vei mai afla cam cat de mari trebuie sa fie antenele acestor radare pentru ca ele sa aiba eficienta contra tehonologiei stealth actuale. Poate atunci si tu si altii o sa intelegeti ca o trompeta de radar in banda L din aripa unui avion este frectie la picior de lemn contra avioanelor stealth. Si cum rusii sunt maestri in ale miniaturizarii electronice cred ca vedem deja un tbalou complet.
In plus, folosirea a 5 radare pare o masura disperata a rusilor, stiind ca Radarul F-22-ului e superior radarului lor AESA si ca RCS-ul F-22-ului e mult mai mic decat al PAK FA-ului (surse spun ca ar avea RCS de 0.1-1 m^2 sau 0.3-0.5 m^2, in comparatie cu F-22 care are 0.0001 m^2)
Stefan, tu crezi ce scrii? Diferenta asta pe care ai scris-o tu nu are cum sa fie adevarata nici in vise. Cerceteaza mai bine despre materialele folosite la ambele avioane, fa comparatii mai amanuntite (nu niste cifre scrise diferit de la o zi la alta), ca sa afli avantajele/dezavantajele fiecaruia.
Dar fa o analiza a celor 2 avioane, si vei vedea ca Pakfa-ul este mai plat si nu exista diferenta mari la formele lor si nu are cum sa fie F22-ul de 500 de ori mai stealth decat Suhoiul. Singurul dezavantaj sunt motoarele care il penaliza in parte din spate la RCS dar ii da o manevravilitate superioara, datorita tractiunii vectoriale 3D.
Mai citisem eu intr-o zi pe global firepower ca o insecta are 0.001 iar F22 0.0001. Ridicol pana si pentru copii. Conform legilor fizicii este imposibil. Nici daca ar fi construite din hartie igienica nu ar putea avea RCS-ul asta.
Haideti sa fim mai seriosi putin.
@AlexIS
Da, prefer cred ce spun cei de la Lockheed Martin si USAF decat pe un anonim de pe un site.
In 2009, Lockheed Martin a dezvaluit informatii ce sugerau ca F-22 ar avea un RCS de 0.0001 spunand ca e echivalentul unei bile d-asta
http://previews.123rf.com/images/kozzi/kozzi1211/kozzi121100878/16226235-La-mano-del-hombre-la-celebraci-n-de-una-canica-transparente-peque-o-sobre-un-fondo-borroso-al-aire–Foto-de-archivo.jpg
Cu patru ani in urma, „Nov 2005: The U.S. Air Force, in it’s effort to get money to build more F-22s, has revealed just how “stealthy” the F-22 is. It’s RCS (Radar Cross Section) is the equivalent, for a radar, to a metal marble. The less stealthy (and much cheaper) F-35, is equal to a metal golf ball. The F-35 stealthiness is a bit better than the B-2 bomber, which, in turn, was twice as good as that on the even older F-117. Much older aircraft, like the B-52, have a huge RCS, which makes them very easy to spot on radar. But with a smaller RCS, it’s more likely that the aircraft won’t be detected at all.
The air force revealed this information, which is usually kept secret, because it wants to make the case that it makes more sense to cut production of the F-35 (which cost $30-50 million each), so that more F-22s (that cost over $100 million each) can be bought. Most of the air force generals are former fighter pilots, and the F-22 is a much hotter fighter than the F-35 (which is basically a fighter-bomber, with emphasis on the latter function.) This is causing an international uproar, because of the many foreign countries that are buying the F-35. Some of these countries have contributed money for the development of the F-35. The F-22 will not be exported, because it uses so much top secret technology.”
Despre Pak FA am gasit ca ar avea RCS-ul de 30 de ori mai mic decat Su-27, deci de 0.5 m^2. Am putea spune ca informatia e falsa, venind de pe Wikipedia, dar unde mentioneaza sursa, scrie Butowski, Piotr. „Russian Supercruiser”. Air International, February 2011, pp. 34. Stamford, UK: Key Publishing.
Mie rusii mi se par cam cretini in ultimul timp. La ce le mai trebuie tractiune vectoriala? Dogfight-urile nu mai sunt „la moda”, majoritatea luptelor reale se desfasoara in BVR. Nu mai gasesc clipul, dar un pilot american de F-22 spunea ca o caracteristica impresionanta la F-22 e viteza, iar o caracteistica impresionanta dar inutila e manevrabilitatea. Adica F-22 e manevrabil, dar asta nu e prea important.
Daca ar fi fost adevarat ce zic aia, americanii care nu sunt deloc prosti, ar fi renuntat la inutilele F15, F16 si restul si ar fi avut doar F22-uri. De ce sa se chinuie cu modernizarea celor mai vechi si cu F35 cand au avionul invizibil care nu poate fi detectat, incadrat pe radar si automat nu poate fi distrus, deci avionul suprem.
De 1500 miliarde cat vor baga in F35 ar fi avut inca 10000 de F22-uri, adica o flota pe care nimeni nu o poate dobori, si i-ar face praf pe toti fara sa piarda nici macar un avion. Si cand ne trezim e dimineata si ger afara.
Revenind la ale noastre, dati-mi voie sa fiu realist si nu cred prostiile scrise de americani in privinta RCS-ului.
Vorbeati ca rusii ii copie pe americani, dar voi stiti cine a descoperit tehnologia „stealth”. Un rus. :))
Voi va credeti cand citati articole de astea ridicole? Le ganditi macar cat de putin, inainte de a le sustine?
AlexIs, prod de F22 a fost oprita pe vremea cand rusii erau pe tobogan si suprematia Americii putea fi asigurata fara probleme de flota existenta atunci. F35 vor inlocui treptat actuala flota de F-16 plus ca se pare ca maretelor Su-35 le vor fi suficiente ultimele upgradeuri la F15 (versiunea 2040 parca) fara sa fie nevoie sa mareasca flota de F22 existenta care la randul ei va fi upgradata. Se bate saua cu F35 din nevoia de noi capacitati de penetrare a sistemelor AA de la sol singurele se pare care ar crea probleme actualei flote de F16.
@ anla’shock Ce a vrut ala sa faca cu site-ul lui nu putem sti noi. Acolo ai date reale despre multe echipamente rusesti/sovietice si americane luate direct de la sursa, fara modificari/manipulari si le gasesti la fel de bine si pe alte siteuri. Si Kopp ala nu e chiar un neica nimeni, e totusi un om de stiinta, care stie destule.
Iar prietene, daca te uiti pe postarile tale din trecut ai citat chiar tu site-ul ala cand ai adus argumente pro.
Ce facem, schimbam siturile din rele in bune si din bune in rele dupa cum avem chef? 🙂
Date reale pe naiba, acolo sunt datele date de rusi cu performantele pretinse de ei. Stiu site-ul ala de mai multa vreme decat iti inchipui si motivele activitatii lui Koop a fost discutata de multe ori si nu am chef sa reiau.Daca tu crezi ca rahatul cu radarele din aripi detecteaza stealth te imbeti cu apa rece.De regula rusii dau la performante maximul ascunzand cu grija marja de eficacitate. Si tu le inghiti pe nemestecate.
Nu le inghite pe nemestecate. Le promoveaza cu bunastiinta.
Eu stiu ce a vrut sa faca cu siteul.
Radarele de banda L intr-adevar nu sunt eficace in ghidarea rachetelor, dar sunt eficace in detectarea avioanelor stealth. Odata ce stii cam pe unde e un avion stealth poti concentra radarul in banda X si IRST-ul spre acea parte in loc sa mergi ca orbul in padure. E un avantaj.
@ blackbird, IRST-ul cauta tintele in mod independent de radar. Ala cauta semnatura IR, pe care orice avion o are, indiferent cat de bine ii sunt izolate motoarele. Si frecarea cu aerul emite caldura, deci poatr fi detectat de IRST.
Se pare ca sistemul e eficient din moment ce si americanii l-au pus pe F15 si F35.
Este o prostie ce scrii.
Un radar in banda L o sa-ti faca alarmare timpurie contra unui stealth cand Suhoiul o sa-ti poarte pe aripi cate o antena mare cat un stadion. Pana atunci vrajeala ieftina. Nu mai trolati aiurea tu si AlexIs semnatura radar mica inseamna ca atat F-22 cat si F-35 vor incadra avioanele de gen. 4-4.5 inainte sa fie detectate de acestea nemaicontand cate briz-brizuri se pun pe ultimele. La momentul actual ambele F-uri vor vedea si incadra toata gama de Su inainte sa intre in raza de detectie a acestora. Punct . Restul este ofensiva de marketing si propagandistica ruseasca.
Su-35 are radar in cioc, in coada si in partea frontala a aripilor. Cel din cioc si cel din coada sunt in X band si lucreaza in paralel cu cele din aripi pentru o detectie mai eficienta a avioanelor cu un RCS mic.
The design has clear potential to provide a genuine “shared multifunction aperture” with applications including:
Search, track and missile midcourse guidance against low signature aircraft.
Identification Friend Foe / Secondary Surveillance Radar.
Passive angle tracking and geolocation of JTIDS/MIDS/Link-16 emitters at long ranges.
Passive angle tracking and geolocation of L-band AEW&C/AWACS and surface based search radars at long ranges.
Passive angle tracking and geolocation of hostile (i.e. Western) IFF and SSR transponders at long ranges.
High power active jamming of JTIDS/MIDS/Link-16 emitters.
High power active jamming of satellite navigation receivers over large areas.
High power active jamming of L-band AEW&C/AWACS and surface based search radars at long ranges.
High power active jamming of guided munition command datalinks over large areas.
eu am varsat o lacrima.
Ai nevoie de servetele? 🙂
?mi-ai placut la cat sentiment ai pus in postarea aia …lunga de altfel?
Credeam ca de la lungimea comentariului, ca stiu ca tu adori postarile lungi, nu-i asa? 🙂
sper ca l-ai convins,eu m-am racit subit dupa cateva tentative cu alti colegi de pe aici.dar asta este,ne batem in convingeri si pareri nu dormim in acelasi pat.
Nu trebuie sa convinga nimeni pe nimeni, ne exprimam doar opiniile si nimic mai mult. Suntem liberi sa gandim ce vrem, sa credem ce vrem si sa tragem propriile concluzii fara a face apel la ideologii politice, etnice, culte sau alte minunatii si fara a aduce acuzatii nefondate si atacuri la persoana, doar pentru simplul fapt ca omul isi spune o parere.
Nu dormim in acelasi pat, dar, ar fi pacat daca tot urmarim acest site sa nu pastram curatenia pe el.
Si cu asta inchei ca suntem off topic si stricam articolul.
Se prabusi un Z-10, misiune de antrenament urban, noaptea, pilotii decedati, se pare ca si civili.