Un’ te duci tu XT/DT-ule? Episodul 2

M-345HET - Sursa: Leonardo Twitter

M-345HET – Sursa: Leonardo Twitter

Leonardo (Alenia Aermacchi) M-345HET a executat primul zbor anul trecut, pe 29 Decembrie.

Noul avion, o modernizare profunda a mai vechiului S-211, reprezinta incercarea italienilor de a introduce un produs pe piata low-cost a aparatelor de antrenament, dupa ce au reusit sa-l plaseze pe M-346 Master in nisa aparatelor de antrenament avansate, mai scumpe si au in MB-339 un reprezentat intr-o zona de cost mediu.

Aparut in anii ’80, S-211 nu mai e un aparat competitiv in conditiile actuale si italienii l-au trecut printr-un regim de infrumusetare, elementul cel mai surprinzator fiind – pe langa obisnuitele modernizari din zona avionicii – remotorizarea cu micul turbofan Williams FJ44-4M. Miscarea e surprinzatoare avand in vederea ca S-211 era propulsat de un turbofan high-bypass relativ modern, P&W JT15D-5C cu o tractiune maxima de 14,2kN. Ca o comparatie, motorul Viper Mk 632-41M al IAR-99 are o tractiune maxima de 17,8kN (4,000lbf). Desi mai greu, turbofanul american are un consum la jumatate fata de cel al arhaicului turbojet britanic. Intamplator, italienii cunosc bine si motorul britanic, ce propulseaza MB-339 din dotarea aviatiei italiene, acesta zburand prima data la jumatatea anilor ’70. S-211 a aparut prea tarziu pentru a intra in dotarea aviatiei italiene si totusi a fost construit si exportat intr-un numar de 60 de bucati, ceea ce nu-i rau pentru un avion care nu se gaseste in dotarea tarii de provenienta. Si sa mai zica cineva ca exportul de tehnica militara complexa e conditionat de cumpararea “la intern”.

Pentru modernizarea S-211, redenumit M-345, ar fi fost poate logic ca italienii sa se orienteze spre motorul Honeywell F124 de 28kN instalat pe M-346 insa alegerea a fost FJ44-4M, un motor mai slab, 3,400lbf vs 6,250lbf pentru F124.

Alegerea FJ44-4M nu e “intamplatoare”, acelasi motor fiind instalat pe noul L-39NG, gandit de cehi fie ca o modernizare a vechilor L-39, fie ca un aparat nou low-cost, avion ce a executat deja primul zbor in 2015. E din nou foarte interesant de remarcat ca cehii nu au optat pentru Honeywell F124 care este instalat pe L-159 Alca, existand deci (aproape) toate motivele pentru o standardizare.

Mai trebuie spus ca F124 e o varianta a TFE731, adica motorul ales pentru instalarea pe IAR-XT/DT (versiunea TFE731-40, cu tractiunea maxima de 4,250lbf).

In concluzie, in timp ce romanii asteapta sa adopte TFE731, unii concurenti directi abandoneaza deja gama asta de motoare. Cel putin in cazul modernizarilor.

Ce ne scapa?

In mod clar TFE731 are avantajul unei tractiuni superioare fata de FJ44-4M deci nu e vorba de performantele pure.

O posibilitatea ar fi partea economica. In mod clar supravietuirea pe piata a unui asemenea avion de antrenament nu poate depinde doar de comenzile date de tara producatoare – asa cum de altfel a demonstrat S-211 – deci identificarea unei nise de piata e esentiala. La acest moment, e aglomeratie mare intre avioanele high-end gen M-346, KAI T-50 si concurentii T-X, pe de o parte, avioanele legacy gen MB-339 si, fara indoiala, starul BAE Hawk, pe de alta si bottom feeder-ele reprezentate de turbopropulsoarele gen Pilatus PC-21 si Embraer Super Tucano.

Cheia pare sa fie exact segmentul “cel mai de jos” al pietii, M-345HET (High Efficiency Trainer) fiind pozitionat tocmai pentru a oferi un pret echivalent sau mai mic decat al turbopropulsoarelor insa cu performante dinamice superioare. Adica eficienta. Pentru reducerea costurilor a fost necesara adoptarea unui motor cat mai ieftin de intretinut si aici FJ44-4M pare sa aiba avantaje in fata F124/TFE731. Probabil acelasi rationament a fost urmat si de cehi cu L-39NG care e destinat aceleiasi nise de piata.

Greu de spus daca in cazul XT/DT-ului a avut loc o asemenea analiza sau daca obsesia tractiunii lipsa ne bantuie si acum.

Preluare integrala de pe Tehnomil.ro.

Docelowo wojska lotnicze Włoch mają nabyć ok. 45 samolotów szkolnych M-345 / Rysunek: Leonardo

Rumaniamilitary:

Ca si ultima stire, fortele aeriene italiene sunt interesate sa cumpere 45 de aparate M/T-345 HET, in cadrul unui program mai amplu de improspatare a flotei de antrenament formate actualmente din 137 aeronave MB339, operate din 1982. Cele 45 de aparate vor complementa un lot  de 18 aparate M/T-346, care au inceput deja sa intre in serviciu.

Grupul Leonardo a semnat cu Direzione Armamenti Aeronautici (e) Aeronavigabilità (ARMAEREO) 2 contracte, primul fiind cel indicat mai sus pentru un prim lot de 5 aparate M345 iar al doilea pentru primul stadiu de dezvoltare si constructie a unui elicopter de recunoastere, contract totalizand 500 mil. euro. Aceste prime T-345 sunt asteptate sa fie livrate armatei italiene incepand cu 2019.

Poate nu e inca prea tarziu pentru o mica schimbare de directie a evolutiei IAR-99DT, pentru a putea raspunde mai bine pietei…

 

 

 

33 de comentarii:

  1. Si sa mai zica cineva ca exportul de tehnica militara complexa e conditionat de cumpararea “la intern”.
    Eu nu sunt CINEVA ci doar Bizonu’ dar zic ca ala iar o ia prin valarile ce umplu campu’ patriei capitaliste .

    Inainte sa produca S-211 Aermacchi a produs numai 800 de MB-326 si doar 230 MB-339.. umpland lumea de ele – si mai ales tarile lumii a 3a dar folosite si in SUA si UK.
    Asa ca atunci cand a aparut Aermacchi S-211 … .. „stiai” cam despre ce este vorba

    Insa Iar 99? Scuze, imi pare cu nespus regret insa cine dracu stia de IAR ? In cate tari zbura un avion IAR reactiv? Cate aviatii militae il foloseau ? De aici si necesitatea unei comenzi interne ….

    A da. Ma rog erau tari in care se mai vazuse cate un IAR – agricol …

    1
  2. Despre IAR 99 TD numai liniste si pace, asa-i?!? 🙂

    • Sa-i fie rugina usoara …
      IAR 99 era deja depasit la data aparitiei. O , da inca era „decent”. Inca in anii 90 poate am fi reusit sa vindem prin America Latina prin colaborarea cu Jaffe . Dar poate nici texanu nu avea suficenta influenta …

      Intelege ceva – IAR 99 este depasit. Poti sa ii pui ce electronica vrei .. insa este handicapat de motor . Azi se cee turboventilator .. ce ar impune modificari destule.. practic un nou avion pe o piata deja aglomerata

      • @Ghita Ca de obicei te pricepi la toate !! De unde te informezi asa de bine de le stii pe toate, inclusiv despre IAR 99 ? E tare asta cu turboventilatorul … Vezi ca a aparut aerul conditionat intre timp !

        • Mai Griguta ca cum sa iti zic eu m-ma intersat si de latce cestii decat Rapiduletzu si am citit si latceva decat Sportul (ca dupa barba nu esti prea tanar)
          Si findca am citot unele cestii si inainte eu folosesc tremenul de turboventilator – pe care l-am intalnit in Stiinta si Tehbica prin 1966-67 … si culmea mai stiu ce e aia.
          Si apopops de intepogenta lu matale .. tirboventilator este traducerea in romaneste a cuvantlyui turbofan. Apopis nu este ce dai tu la vaca sa rumege!
          Ca fan in genelza inseamna ventilator.

          Sa fii sanatos si sa iti echipa in B!!!

      • FALS.
        Avionul (ca si aerodinamica) nu era depăsit. Anumite componente DA erau depasite! Cum e motorul viper. Sau alte elemente de avionica.

        Un proiect reevaluat, si reproiectat, cum este IAR XT/DT eu nu-l consider depăsit. Ci actual.
        Practic avionul nu mai este un 99 Soim ci este un avion nou.
        Dacă vor realiza prototipul veti vedea ca avionul are multe Diferente.

        E posibil ca avionul, cu noul motor, sa atingă 1000km/h

        • A explicat odata neamtu tiganul. Un nou motor insemana o reproectare substantiala …. un nou motor inseamma o lata masa, alt gabrit care muta centrul de greutate …
          Iar IAR XT/DT este chiar vechiul Soim .. dotata cu niste jucarele electronice noi …

          • Neamtu tiganu spunea luna trecută ca a văzut proiectul cu motor Honey Well la încas, si fa arată ffff bine.

            Are un comentariu la un articol chiar pe Rumania Military.
            Deci ÎNCASAT si-a facut datoria. Mai trebuie guvernul sa facă datoria. Adică sa aloce banii PTR modificarea avionului de teste si bani PTR încercări.

            România nu are ce face cu un avion care sa aibă motor se 18-20kN chiar dacă motorul este economic, avionul ca fi ineficient.
            Un avion cu motoare 27-28 KN poate fi folosit si in politie aeriana si de ce nu, pot fi făcute variante de atac la sol.

          • Romania are nevoie de un avion complementar F16 pt. COIN. IAR99+ este.

  3. ideea e sa construim un avion deja proiectat si poate fabricat de alti sa nu mai pierdem timpul cu „dezvoltarea” cehi sau italieni ofertele lor par bune.. cred ca doar partea de pornire a fabricatiei a unui avion dureaza vre o 2 ani

    • Da ai dreptate asta in cazul daca Romania ar fi o forta economica cel putin cum era Spania pana in 2009, sa fi fabricat sub licenta sau macar sa fi modernizat si intretinut in Romania F/A-18 CD Hornet si fabricat sub licenta F-20 Tigreshark, ambele avioane avand acelsh motor F-404-GE-400. Iar IAR cu INCAS si alte companii specializate proiectau si produceau un IAR-93 modernizat si represent bimotor dotat cu RR-Turbomeca Adour. Plus se continua si cu IAR-99 DT SoiM. Copiam modelul Italian cu M-346/-345. Motoarele amintite mai sus se fabricat sub licenta la Turbomecanica Bucuresti.

    • MCKINNEY, Texas, Jan. 25, 2017 /PRNewswire/ – Raytheon Company (NYSE: RTN) and Leonardo have decided not to jointly pursue the U.S. Air Force Advanced Pilot Training program, known as T-X. The companies released the following statement:

      „In February 2016, Raytheon and Leonardo announced their intent to team on the T-X pursuit. While we remain confident that the T-100 is a strong solution, our companies were unable to reach a business agreement that is in the best interest of the U.S. Air Force,” said B.J. Boling, Raytheon spokesperson. „Consequently, Raytheon and Leonardo will not jointly pursue the T-X competition.”

      Este din link. Unde e rusinea? Eu inteleg ca cele doua companii nu s-au inteles referitor la oferta care sa fie conforma cu cam ce vrea RFP-ul americanilor…

    • Nu cred. Nu s-au inteles la bani si atata tot. Oricum macaronarii ar fi trebuit sa mearga pe cont propriu de la bun inceput prin subsidiara lor locala DRS Technologies. Singurele probleme pe care le-ar fi avut cu DRS este ca baietii astia nu sunt izbutiti deloc la caiete de sarcini pe ramura „aerospace,” iar impasul major ar fi fost in continuare lipsa unei unitati de productie. Cam greu sa gaseasca pe cineva care sa raspunda la „posta” acum, dar nu imposibil. Sierra Nevada si L-3 ar fi fost parteneri de nadejde, dar Sierra Nevada sunt in haita cu TAI la acest program (sanse infirme de a castiga), iar L-3 sunt in haita cu Norhtrop si BAE. Te poti uita mai departe la ceva de genul Spirit Aerosystems sau chiar si Cessna. Yo as paria pe Spririt…baieti destul de priceputi si le-ar da macaronarilor teren de manevra mult mai adecvat sa controleze programul in cazul in care ar castiga. Chestia cu „radacinile” rusesti este un „non-issue”.

  4. Era cam predictibila retragerea lui T-100 in momentul aparitiei proiectului celor de la Boeing-Saab . Eu as zice ca de la inceput sortii trageau mai mult spre T-50 iar acum lupta se va da intre Boeing si T-50

  5. salut cand eu scriam aici ca nu ar fi rau sa viram si spre alte produse sa spunem europene nu or fi de calitatea celor americane dar totus nu sunt de aruncat nu ca insist eu ca sa avem o colaborare pre mare cu italieni dar totusi au produse de calitate pe langa cele doua tipuri de avioane de antrenament adica m345 si m346 am putea vorbi cu iei si pentru elicopterul aw 159 atat in varianta navala cat si terestra cat si noul mangusta care va fi dezvoltat cat si aw 149 cu care sa inlocuim atat pumele de transport cat si cele socat dupa care au sistemul sol aer aster 15- 30 plus rachete nava-nava otomat si alte produse de calitate eu cred ca daca am sari cu ceva banuti si am cere si ofset nu cred ca broscari ar zice nu

  6. Din câte am înteles si eu… Avionul nostru ar trebui sa îndeplinească si…. Rolul de politie Aeriana. Asta probabil justifica motorul Honeywell TFE-731

  7. Eu nu inteleg de ce nu se asociaza Romania cu Polonia in vederea unei negocieri comune cu SUA pentru transferul liniilor de productie F16 din SUA in aceste doua tari. Argumente ar fi suficiente pentru ambele parti:
    1.SUA vor sa opreasca productia de F16 si sa caseze liniile de productie
    2.Polonia si Romania devin incet incet unii dintre cei mai mari clienti de F16 din lume. La Romania si Polonia s-ar putea adauga noi clienti regionali precum Croatia, Tarile Baltice, Bulgaria, Ucraina ?
    3. Ambele tari sunt aliatele cele mai inversunate ale Americii, si au nevoie de acces mai ieftin la capacitati militare puternice.
    4. Liniile de productie ar putea fi modernizate in vederea unor modele mai performante de F16.
    5. Ar fi o modalitate de offset pentru programele de achizitie militara din SUA ale acestor tari.
    6. SUA si-ar intari acesti aliati regionali si i-ar tine aproape de tehnologia lor.

    Sunt sigur ca s-ar mai gasi si alte motive … dar ca idee, mi se pare o idee nu tocmai rea in conditiile in care Polonia isi propune inca 100+ F16 (pe lange cele 48) iar Romania 48 in total, desi numarul devine si acesta mic avand in vedere problemele din zona si decizia Poloniei ….

  8. In cadrul unui astfel de aranjament comun cu Polonia s-ar putea gasi poate un obiectiv comun si pentru IAR XT/TD.

    • Nu cred ca ar risca Polonia sa se ibcurce cu noi ( lipsa de finantare pe parcurs, razgandiri in privinta nr de unitati dorite etc…) mai ales ca singuri s-au miscat cel putin bine dpdv al inzestearii si dezvoltarii de tehnica de lupta. Sunt practic intr-o liga superiora fata de noi. Nou ne dorim colaborarea ( aici pe forum pt ca oficial intentiile cred ca sunt zero) din pura speranta ca agatati de ei incepem si noi sa ne miscam ca ei.

  9. iar td e mort de dinainte sa se nasca….mai bine ne bagam cu o companie straina mai mica gen cehii sau altii producem sub licenta in tara si poate mai cooperam si pentru exporturi daca e cazul….daca nu aia e macar ai un inceput solid cu un avion testat

  10. Romania sa cumpere LICENTZA pentru avion supersonic cu doua motoare ..cum ar fi miraje 2000…si saa fabrice….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *