GENERATIA a-III-a
Numar total aparate 6000
Aceasta a III a generatie a adus in piata aparate de zbor avand capabilitati de antrenament si atac la sol mult imbunatatite. Cu exceptia MB 339, SOKO 4 Super Galeb si IAR 99, care au motoare cu reactie simplu flux, celelalte au in dotare motoare dublu flux cu performante de tractiune si un consum specific imbunatatite…
Au aparut producatori din tari mai mici care au incercat cu mai mult sau mai putin succes sa se afirme in aceasta competitie acerba, inca marcata de influentele razboiului rece.
L 39
Cel mai reusit avion de antrenament produs pana in prezent.
S-au produs aproape 3000 aparate, majoritatea aflate inca in serviciu activ, inclusiv cca 300 care zboara in SUA, cumparate de particulari la un pret de 200- 300 000 usd/buc.
Tara : Cehoslovacia Primul zbor 1968 Nr buc fabricate 3000 Motor reactie dublu flux 1 × Ivchenko AI-25TL 1600 kgf Operatori 40 Forte aeriene
SAAB 105
ara : Suedia Primul zbor 1963 Nr buc fabricate 192 Motor reactie dublu flux 2 X Williams International FJ44 800 kgf
Operatori 2 Forte aeriene
ALPHA JET
Tara : Franta/Germania Primul zbor 1973 Nr buc fabricate 480 Motor reactie dublu flux 2 × SNECMA Turbomeca Larzac 1300 kgf fiecare Operatori 6 Forte aeriene
HAWK
Tara : UK Primul zbor 1974 Nr buc fabricate 1000 Motor reactie dublu flux 1× Rolls-Royce Adour Mk. 951
2900 kgf Operatori 16
AERMACCHI MB 339
Tara : Italia Primul zbor 1979 Nr buc fabricate 230 Motor reactie simplu flux Viper 632/680 1800/ 2200 kgf
Operatori 11 Forte aeriene
CASA C 101
Tara : Spania Primul zbor 1977 Nr buc fabricate 166 Motor reactie dublu flux 1 × Garrett TFE731-2-2J 1600 kgf Operatori 4 Forte aeriene
SOKO 4 SUPERGALEB
Toate avioanele au fost distruse la sol in urma unui atac aerian al NATO
Tara : Yugoslavia Primul zbor 1978 Nr buc fabricate 85 Motor reactie simplu flux Viper 632 1800 kgf
Operatori 4 Forte aeriene
AIDC AT-3
Tara : Taiwan Primul zbor 1980 Nr buc fabricate 63 Motor reactie dublu flux 2 × Garrett AiResearch TFE731-2 1500 kgf fiecare Operatori 1 Forta aeriena
SIAI MARCHETTI S 211
Tara : Italia Primul zbor 1981 Nr buc fabricate 60 Motor reactie dublu flux 1 × Pratt & Whitney JT15D-4C 1200 kgf Operatori 3 Forte aeriene
FMA IA 63 PAMPA
Tara : Argentina Primul zbor 1984 Nr buc fabricate 27 Motor reactie dublu flux 1 × Pratt & Whitney JT15D-4C 1200 kgf Operatori 1 Forta aeriena
PZL I 22 IRYDIA
Tara : Polonia Primul zbor 1985 Nr buc fabricate 17 Motor reactie dublu flux 2 × PZL K-15 1400 kgf fiecare Operatori 1 Forta aeriena
KAWASKI T-4
Tara : Japonia Primul zbor 1985 Nr buc fabricate 212 Motor reactie dublu flux 2 × Ishikawajima-Harima F3-IHI-30 1600 kgf fiecare
Operatori 1 Forta aeriena
Va Urma
Multumesc pentru articol si pentru acest site!
Intrebarea mea este daca aceste avioane ar putea fi folosite in Af-stan. Ma gandesc ca sunt mult mai cost efficient in rolul de CAS decat F16 si F18.
Afganistan are Embraer EMB 314 Super Tucano ca avioane de atac!
O fi la cost de operare mai eficient dar probabil costul de sange si reputatie ar fi imens.
La fel cum e mult mai ieftin sa mergi pe acolo cu un Duster sau Lada Niva fata de o plimbare cu TAB uri.
Mi-a atras atentia aici un avion mai putin cunoscut de noi…
sau cel putin nu la fel de mediatizat:
KAVASAKI T-4 are cateva caracteristici interesante.
– 2 motoare doar 3800kg gol masa maxima la decolare 7500Kg. Distanta de zbor 1600 km viteza 1000Km/h
mda. un avion interesant. exact ce trebuia sa fie IAR 93.
de vazut filmuletul acesta:
https://www.youtube.com/watch?v=qlghQ4y7B3k
Alpha jet sunt superbe ,la Salon de Provence e o baza mare ,fac tot felul de scamatorii baietii ,si am crezut ca sunt mai mici dar par destul de mari in realitate .
Asteptat sa apară si MIG- AT
In următorul articol.