Cu sub-titlul “ Iarba inca nu creste pe Borcea”.
Acest articol se bazeaza (in prima parte) intru totul pe un scenariu FICTIV dar care s-ar putea transforma oricand in purul si (dar) crudul adevar.
Sa facea ca prin Campia Baraganului (ca si pe Campia Turzii) bate vantul! Bate azi, batea si ieri, batea si pe vremea cand sus-numita Campie nu era campie ci un mandru Codru al Vlasiei. Mai tot timpul in Baragan a batut vantul, pana aici nimic neobisnuit, nimic alarmant! De asemenea nici iarba (gazonul) nu creste cat ai clipi, nu creste, cum ar veni, la ordin, ci creste cand vrea ea si cum anul acesta a fost ceva seceta a crescut mai rar, mai incet, una peste alta n-a crescut la nivelul cerintilor operativ-tactice ale aviatiei noastre de vanatoare-bombardament, politie aeriana, superioritate aeriana, etc.
Asadar, din frumoasa si poetica (daca-mi permiteti sa ma auto-gratulez singur – pleoneasm of course), mea expunere domniile-voastre trebuie sa retineti fix doua idei principale: iarba n-a crescut asa cum ar fi trebuit sa creasca pe Borcea si cineva nou-venit (conform traditiei) a luat o piatra-n “gura”, de fapt in motor…
Terminand sarada, deocamdata nu s-a intamplat nimic, avioanele noastre F 16 zboara voiniceste (si deocamdata decent ca numar de ore), dar o piatra la motor este un lucru banal la F 16 si intrebarea este, avem noi capacitatea tehnica sa remediem rapid necazul?! Putem sa schimbam motorul, avem cu ce sa-l schimbam, avem piese de schimb, dar expertiza tehnica necesara?!
Referitor la operationalizare F 16, ei bine, aici mai avem muuult kerosen de ars si multa pregatire pentru piloti. Daca am fi optimisti si am avea un program serios de operationalizare, flota romaneasca de F-16 ar putea atinge IOC (Initial Operational Capability) la 2 ani dupa sosirea primelor avioane in tara, adica in 2019. Daca am fi in continuare la fel de optimisti, am putea spune ca in alti 2 ani am putea atinge capacitatea operationala 100%, adica prin 2021.
Campia Turzii
O alta problema este rata de disponibilitate a flotei de F 16 A/B, rata care cu mult noroc va ajunge si se va mentine spre 50%, desi la cat de scumpe sunt piesele ma cam indoiesc ca vor fi alocati suficienti bani pentru un stoc de piese reconfortant. Luni, 23 ianuarie 2017, guvernul a anuntat un buget de doar 1,35 la suta pentru Aparare fata de 1,48 la suta pe 2016. Chiar si aceasta cifra este falsa, deoarece se bazeaza pe un curs exagerat de optimist (de doar 4,46 lei/euro, cand in realitate el va depasi 4,52 lei/euro) si pe o crestere economica la fel de exagerata de 5,5 la suta, o crestere imposibil de realizat in conditiile actuale. Asadar, nici macar acei 1,35 la suta nu vor insemna, in euro, suma vehiculata de noul guvern.
Colac peste pupaza, bugetul pe anul 2017 prevede reducerea cu 49 la suta ( !!) a fondurilor destinate mentenantei si pieselor de schimb.
Ramane sa vedem cand si cum Aerostarul va prelua mentenanta de uzina a flotei de F-16, ramane sa vedem pana la ce grad de complexitate va merge intretinerea integrata la Aerostar.
Campia Turzii, platforme in zona de sud-est
In sine o piatra si cateva pale indoite nu-s o tragedie, insa arata ca epoca intretinerii ceva mai facile a MiG-21 Lancer s-a cam dus si daca nu bagam bani in intretinere si piese nu vom avea ce zbura, iar daca nu zburam pilotii +120 de ore pe an, daca nu intarim disciplina printre acestia vom avea accidente si poate chiar victime. Cat despre mult doritul F-35, perspectiva sa pare cel putin in acest moment de neimaginat.
F-16 nu-i MiG-21 sa-l zbori cu zapada pe el, sa ai zeci de avioane pentru canibalizare, sa ai zeci de motoare la dispozitie pentru piese de schimb, ori sa il tii ani intregi pe bretea. De asemenea, vor mai trece cativa ani pana cand mecanicii romani vor avea experienta necesara sa lucreze cu F-16 cum lucreaza acum cu MiG-21.
De asemenea, palierul de misiuni al F-16 este mult mai complex fata de MiG-21. F-16 e un avion care poate executa lovituri cu multe tipuri de munitie, la distante mari fata de aerodromul de decolare, asadar nu va mai fi suficient sa zbori pilotii cu 30-40 de ore pe an iar apoi sa te lauzi ca au castigat nu stiu ce exercitiu cu partenerii straini. Daca pilotii romani vor zbura sub 120 ore de zbor pe an pe acest aparat, nu ii vor putea folosi niciodata la maxim intreaga capacitate de lupta – practic, vom avea niste F-16 pe care le vom folosi ca pe niste MiG-uri 21, adica in misiuni de aparare sau interceptare, relativ aproape de aerodromul « de domiciliu ».
Eh ce bune erau MIG-29, cu sistemul de inchidere a prizelor la rulaj…
Polonezii ar trebui sa stie mai multe despre astfel de comparatii si de ce zboara inca MIG-29 si inca il modernizeaza (trag de el) in timp ce aproape o treime din aparatele F-16 nu sunt folosite… Poate ca si MIG-29 are inca nisa sa, ca si costuri si misiuni, mai ales daca il echipezi cu avionica moderna si niste motoare mai de incredere.
Acum stiri reale despre bazele aeriene Campia Turzii si Baza Aeriana 86 de la Fetesti (Borcea). In acest moment avem 9 aparate F-16 care zboara la Baza 86 Aeriana de la Borcea-Fetesti, desi lucrarile de moderizare nu au fost inca finalizate.
Asadar,
Campia Turzii – pista e de 2500 x 45 m betonata. Betonul are mai multe straturi, in vara anului 2016 s-au executat lucrari de reparatii la pista, practic cativa angajati au spart stratul de beton si au dat de un strat mai vechi, probabil din anii ’80 cand s-a reactivat baza. In general, s-au spart spatiile dintre dale (imbinarile) si s-a turnat un beton special pentru a acoperi spatiul interimar si a nivela cum trebuie, iar „noua” pista e foarte buna si foarte fina, au fost foarte multumiti de ea si pilotii de pe F-15 prezenti pentru cateva luni dupa terminarea lucrarilor, pentru un exercitiu comun. Nu se stie daca asta inseamna ca pe viitor nu mai au planuri de asfaltare, sau a fost doar o peticeala temporara pana la o viitoare asfaltare a pistei. In orice caz, personalul bazei nu este foarte optimist cu privire la trecerea pe F-16, pana la sfarsitul anului 2016 nu a existat nici un plan de pregatire a bazei sau personalului de la sol pentru asa ceva. Asadar, autoritatile declara una in ziare si la televizor, dar realitatea la fata locului e total alta, si anume: MiG-21.
La Campia exista 2 hangare de mentenanta si un micro-hangar intre ele. De obicei in micro-hangar se tin piese sau chiar motoare. Nu se cunoaste motivul pentru care personalul bazei incearca sa tina „secreta” capacitatea de stocare a hangarelor, pe Facebook au fost intrebati cate MiG-uri sau cate F-uri incap intr-un hangar si au refuzat sa raspunda, au refuzat si sa comenteze cifrele aiurea date de alti comentatori. La fata locului au fost vazute 4 MiG-uri aliniate (intr-un hangar mare), dar la care nu se poate lucra, sau 2 MiG-uri aliniate si un al 3-lea desfacut pentru lucrari, in ambele cazuri se umplea hangarul.
Fiindca MiG-21 si F-16 au dimensiuni similare as zice ca intr-un hangar pot fi tinute 4 MiG-21 / 4 F-16 fara sa se lucreze la ele sau 2 aliniate + unul desfacut. Pe Facebook sunt poze cu 3 F-16 intr-un singur hangar, aliniate, dar poza pare a fi facuta de undeva la intrare si nu se vede clar cat loc ramane.
De obicei un hangar este pentru supersonice si celalalt pentru Pume, uneori cand vin americanii li se aloca un hangar, atunci romanii raman cu unul pentru MiG-uri si americanii cu celalalt pentru avioanele lor, Pumele raman in… aer 🙂 .
Totusi regula nu este batuta in cuie, in 2016 de exemplu americanii au primit doar o jumatate de hangar pentru F-15 iar cealalta a ramas pentru Pume, al doilea hangar fiind folosit pentru MiG-uri.
Aparent, la Campia Turzii sunt in constructie adaposturi individuale pentru supersonice, alt lucru despre care personalul bazei refuza sa discute. Deoarece vor mai trece cativa ani pana cand vom avea o escadrila de F-16 acolo si daca intr-adevar se construiesc adaposturi individuale, probabil ele vor adaposti cateva MiG-21 in ultimii lor ani de viata.
In schimb platforme noi s-au tot construit in ultimii ani in capul estic al pistei, se pot vedea pe Google Maps, acum 4-5 ani de exemplu alea nu existau. Unele sunt folosite de catre parasutisti pentru plierea parasutelor, pe altele sunt aliniate MiG-21 expirate iar unele contin mici adaposturi (similare micro-hangarului).
Borcea-Fetesti – La Borcea-Fetesti exista (la timpul trecut) o pista de 2500 x 80 m betonata. La Campia nu s-au vazut niciodata tufe / buruieni / ciulini intre dalele de beton dar la Fetesti erau destul de mari, sunt clipuri pe youtube in care arata de parca ar avea 1 metru 🙂 . Fetesti si Bacau sunt singurele piste din tara cu latime de 80 m, au fost construite asa in ideea ca de pe ele ar putea decola 3 supersonice deodata. Sunt filmari pe net cu 3 MiG-21 care decoleaza in tandem la Fetesti.
Atat la Fetesti cat si la Bacau s-a asfaltat intr-un mod ciudat, adica au asfaltat practic doar partea centrala a pistei (probabil la latimea standard de 45 m) si au lasat betonul pe margini, din pacate nu se stie daca exista si o diferenta de nivel intre straturi, banuiesc ca nu fiindca ar fi stupid.
La Fetesti noua pista are 2800 x (80m ? sau 45m asfaltata) in sensul ca la ambele capete s-au adaugat 150 m. In cel putin unul din capete exista acele cabluri pentru oprire de urgenta, asa numitele « runway arrestor cables », pentru a preveni iesirea necontrolata de pe pista a avioanelor. Asemenea cabluri ar fi putut preveni iesirea de pe pista a Gripenului unguresc in Cehia. Nici baza Caslav din Cehia si nici baza de la Kecskemet din Ungaria nu au asemenea arrestor cables, n-am auzit sa fie montate nici la Campia (fiindca n-au prelungit pista) deci probabil Fetesti e singura pista din tara cu asa ceva. Nu stiu insa daca le are la ambele capete sau doar la unul singur, dar avand in vedere prelungirea egala de la cele doua capete (150 m) as suspecta ca ele exista in ambele.
Inainte de modernizare, la Fetesti exista un singur hangar de mentenanta, cam de dimensiunile celui de pe MK. Intr-un asemenea hangar ar incapea inghesuite 6 MiG-21, cate 2 in adancime pe 3 coloane. Asta fara sa fie desfacut vreunul sau sa se lucreze la ele. Parte a lucrarilor de modernizare si extindere a bazei a insemnat si constructia unui nou hangar, aflat pe platforma vecina hangarului vechi. Pana in ianuarie 2017, constructia noului hangar a fost terminata, nu se stie daca cel vechi este deocamdata folosit la ceva.
Tot la Fetesti mai exista 6 adaposturi betonate individuale, care pot adaposti un singur supersonic. Ele sunt dispuse in partea de est a pistei, aproape de capatul sau, in laterala bretelei. In filmarile cu sosirea F-16-urilor s-a vazut ca se lucra printre ele, sper ca n-au de gand sa le darame sau dezmembreze, deocamdata in filmarile alea toate pareau a fi inca acolo.
In Romania adaposturi betonate mai exista doar la Timisoara-Giarmata, in numar de 7.
Pe alte baze aeriene estice ele sunt mult mai prezente, de exemplu sunt cam 33 la Graf Ignatievo din Bulgaria iar la Tiraspol sunt vreo 45 (!!). La Kecskemet nu au adaposturi betonate, doar hangare individuale (6 mai mari, 2 mai mici si 3 cu iesirile de la ambele capete deschise), insa pe aeroportul international Debrecen exista mai multe adaposturi betonate (aproximativ 15).
Este interesant ca toate au fost construite de sovietici, cele de la Fetesti si Timisoara la noi, cele de la Graf Ignatievo din Bulgaria, cele de la Debrecen din Ungaria si evident cele de pe teritoriul fostei URSS (Tiraspol plus o gramada de alte aeroporturi din vecinatatea Romaniei, in actuala Ucraina). La Balti in Moldova unde e acum baza lor aeriana, nu exista adaposturi betonate.
In momentul de fata baza de la Fetesti ar putea adaposti 4 aparate in hangarul de mentenanta, alte 6 aparate in cele 6 adaposturi betonate plus inca aproximativ 4 sau 6 in vechiul hangar. Deocamdata la Campia Turzii ar fi probleme deoarece nu se stie sa aiba terminate hangare individuale acolo.
GeorgeGMT & Sorin2
„Referitor la operationalizare F 16, ei bine, aici mai avem muuult kerosen de ars si multa pregatire pentru piloti. Daca am fi optimisti si am avea un program serios de operationalizare, flota romaneasca de F-16 ar putea atinge IOC (Initial Operational Capability) la 2 ani dupa sosirea primelor avioane in tara, adica in 2019. Daca am fi in continuare la fel de optimisti, am putea spune ca in alti 2 ani am putea atinge capacitatea operationala 100%, adica prin 2021.”
Poate ar merge un mic articol în care cineva care se pricepe să explice de ce naiba au nevoie de atâta timp să operaționalizeze 12 aparate?
Dar așa, un fel de complete idiot’s guide ca să priceapă tot poporul…
Deci dacă începe cafteala mai repede de 2021 stăm și ne uităm la ele ce frumoase sunt și tot bunul și bătrânul Mig e baza…
Florine este foarte simplu, ai nevoie de un anumit timp (ore de zbor) pt ca pilotii sa deprinda folosirea aparatului in diverse tipuri de misiuni.
De exemplu, ca un pilot sa fie certificat pt zborul de noapte are nevoie de un anumit numar de ore zburate noaptea, ca un pilot sa fie pregatit (certificat) sa foloseasca un anumit tip de munitie (rachet de orice fel) are nevoie de un anumit numar de lansari simulate, etc, etc, etc…
Tehnicienii aia au si ei nevoie de un anumit timp pana sa deprinda cum sa intretina un avion nou, cu o electronica noua.
Cand iti carnetul de conducere ai nevoie de 30 si ceva de ore de condus, apoi un an esti incepator.
Basca ca un nou avion, cu o noua electronica, necesita timp pt formarea reflexelor pilotilor. Nu-i suficient sa-l zbori in linie dreapta, iar in lupta n-ai timp sa cauti in manual ce manevre trebuie sa faci pentru a indeplini o misiune, intr-un dogfight. PILOTUL TREBUIE SA „SIMTA” AVIONUL, IAR ASTA CERE TIMP.
totusi 2 ani pentru o mana de piloti si 12 aparate nu e cam mult?
Nu este mult. Pilotarea unui supersonic de lupta de generatia 4 este complexa. Pilotii trebuie sa devina experti. Trebuie sa fie letali. F-16 este superior MiG-21, pilotii trebuie si ei sa fie superiori. Sa fie excelenti.
Pai si in portugalia ce naiba au facut,gratare ?
Parca-i vad cate 3 intinsi pe sezlonguri, cu cate o bere in mana, frecandu-si burtile pline. Dupa care al’ mai experimentat pe Migurile 21 zice: „ba, bem berea asta si apoi le dam o cheie”.
Asta au facut in Portugalia :))
Ori 12 avioane ori 120 tot dracu ala e…
acum nu stiu ce sperante au unii insa este evident ca ne miscam in ritmul nostru,ochiul mortului.cat depre fulcrum ar cam trebui sa depasim episodul,RIP.atata timp cat tevile ramase in fuctiune sunt considerate varful de lance si nu avioane pe sfarsit de cariera care tin spatele pana la operationalizarea completa a falconilor nici nu se vor misca mai cu talent.
#lancer #rezistam 🙂
Am vazut ieri la tv ca lucrarile de modernizare a bazei Fetesti au fost facute de firma unui smecher din psd. Dar suntem in Romania, nu e nimic neobisnuit.
și britanicii și canadienii spun că aduc avioane în 2017 la Mihail Kogălniceanu pentru poliție aeriană (!) la Marea Neagră!
în general avioanele sovietice supersonice aveau motoarele cu durată de viață foarte scăzută, ei pur și simplu schimbau motoarele
la MIG 21, AEROSTAR poate face reparații la motoare față de Mig 29, așa că nu mai plângeți degeaba după Mig 29
Ţinta de 48 de avioane rămâne valabilă? Sau se mulţumesc doar cu 24? Dacă nu sunt bani pentru toate 48, ministerul măcar să aibă curaj să recunoască.
Cred ca pun la socoteala si Soimii si cu IAK-urile.Daca nu retrageau AN-2 din dotare aveam deja excedent de avioane.Puteau si alea sa fie folosite in misiuni de atac la sol(pesticide,insecticide….)
E foarte trist, dar adevarat acest articol. Asa se va pune problema cu orice echipament achizitionat.
Hai sa nu mai cumparam echipamente ca si asa, soldatii romani au luptat in toate razboaiele importante cu mainile goale. Incepand de la razboiul de independenta, continuand cu primul razboi mondial si culminand cu dezastrul din al doilea la Stalingrad (vezi modul cum s-au facut achizitiile de tehnica in perioada interbelica= ceea ce se intampla astazi).
Nu vrem sa invatam din trecut sau poate nu putem. Dar nu-i nimic, mai primim cate o suta de lei la salariu/pensie.
nu prea e așa! în al doilea război mondial infanteria română era comparabilă cu ce aveau englezii
problemele au fost la tancuri și armamentul antitanc, mai ales, care era depășit și la motorizarea deficitară!
O observatie stilistica ….
Daca doresti sa folosesti o expresie precum „ma auto-gratulez singur” e mai bine sa bagi si cateva agramatisme de genu „egzplicatie” sau „pustile ie multe” asa ca daca pica un cititor nou sa ii fie clar ca „auto-gratulez singur” este premeditat si nu o „pretiozitate” de taxatoare cu 4 clase „avansati inainte!”
Lasa nea Ghita ca noi avem cititori destepti…
la ce bazaconii ai scris pe aici, din diferite motive (dislexic, tastatura sau tastator defect etc), poate că ești ultimul care să facă pe pedagogul
off topic http://www.desteptarea.ro/un-tren-cu-tancuri-americane-a-trecut-prin-gara-bacau-fb/
l-am ratat,fuck !
Si astea sunt doar o parte. Ai dracu americanii astia. La 500 de soldați aduc mai multe piese de tehnica militară decât are Romania funcționale pt toată armata :))
Hangarul de mentenanta de pe Borcea gazduieste lejer sase F-uri. Daca nu ma insel, si nu cred ca ma insel prea tare, atunci cand au venit primele sase, parca le-au bagat pe toate inauntru.
La Campia sunt construite deja parca vreo 4 adaposturi individuale folosite mai ales de F-uri.
Comparatia 29 – 16 e pur si simplu stupida. Din momentul in care s-a luat decizia de a cumpara 16, se stia exact de ce este nevoie pentru a opera acest tip de avion, inclusiv la nivel de infrastructura. Daca vreunul ia vreo piatra pe admisie e caz de prostie in stare pura. Dar, si aici e un mare dar, pe Campia s-a zburat fara probleme cu 16 perioade lungi de timp, iar pe Borcea am vazut ca au inclusiv masinutele de curatare a pistei si bretelelor.
Ba io zic ca „29 vs F 16 are sens atat timp cat ambele aparate sunt vantoare usoare cu un portofoliu de misiuni asemanatoare, cel putin in anii 80 cand au aparut pe lume.
Nu are nicio urma de sens in doua idei:
– comparatia cu Polonia e deplasata pentru ei au avut mai multe ca noi si au mai primit si suplimentul german, cu upgrade-ul de motor. are sens sa modernizezi si sa folosesti 40 de bucati, pe cand 16 sau 18… cu toata sinceritatea nu. vezi cazul Bulgariei.
– comparatia cu admisia de la 29 si de la 16 e inutila. din momentul in care tu, ca tara, ai ales 16, stii foarte bine cum are admisia si care-s conditiile pentru a-l zbura. daca un 16 ia o piatra in admisie e exclusiv vina celor care il opereaza, nu a avionului.
Cu bre inutila?! Comparatia e comparatie, mai ales ca priveste doua avioane similare, MiG 29 fiind proiectat special sa tina” in fata lui F 16. N-am spus sa le repunem in functiune, faceam pur si simplu o…comparatie, „29 a fost gandit ca avion de front, capabil sa opereze pe orice fel de pista, F 16 este mai mironosita.
Iar pietre-n dinti a luat F 16 destul de des, inclusiv pe Aviano…
Versiune cu inlet ( sau cum dracu ii zice ) pe admisie e mai ok pentru noi ?
Comparatia e inutila daca incepi chiar cu proiectarea. 29 s-a vrut a fi un avion de front, care sa lupte ca in ’42, in timp ce 16 a fost desemnat ca light fighter, transformat ulterior in multirol.
Apoi, e ca si cum ai compara un logan cu un aston martin. Sigur ca loganul iti tine mai bine pe sosele noastre, ca e mai ieftina o revizie, ca nu indoi sau spargi janta la prima groapa mai mare. Dar daca investesti intr-un aston martin pe care sa il rulezi in Romania stii foarte bine cum trebuie folosit ca sa nu-l strici in doua luni.
„29 (este un vanator tactic) s-a vrut de la inceput un avion similar F 16, adica a fost gandit sa lupte cu ämericanul”, ambele aparate fiind, exact in aceiasi liga: vanatoare usoare. Cu cine sa compar F 16 cu Suhoi 27?!
Ciudat mi se pare sa compari MiG 29 cu un Logan si F 16 cu Aston Martin (masina englezeasca fiind notorie pt cat de proasta este ca fiabilitate 🙂 ) , oricum MiG 29 nu este un low-cost fata de F 16, ba as spune ca dimpotriva…
Ca sa fiu clar, nu contest alegerea F 16, dar hai sa nu aruncam la gunoi „29le care ca avion de front a fost foarte bine gandit.
Daca te referi la cel vechi, da, insa nu mai ramane suficient loc incat sa desfaci pe bucati unul din ele 🙂
Nu stii cand au fost terminate cele 4 adaposturi si cum arata? Am o sursa care vorbeste despre 6 adaposturi, „in constructie”.
Cu care din astea seamana mai mult ?
1. https://i1.wp.com/aviationspottersonline.com/wp-content/gallery/osan-2016-51st-fw/Mottys-Osan-F16-710-2016-0221-DTLR-1-001-ASO.jpg
2. https://st.hzcdn.com/simgs/0361ca9e0474e981_4-8104/traditional-exterior.jpg
sper ca nu sunt asa ceva:
3. http://www.rubbmilitary.com/_assets/img/gallery/aircraft-hangar/aircraft-hangar-afghanistan.jpg
4. https://www.torocorp.co.uk/wp-content/uploads/2014/08/Toro-Aircraft-Shelters-crop.jpg
din cate stiu eu, sunt adaposturi deschise, ca cele din ultimele doua linkuri. insa nu pareau sa fie totusi acoperite cu material textil.
S-ar putea sa fie un fel de prelata cu strat impermeabil si probabil ignifug…
http://www.tuplex-plastic.ro/p/tesaturi_industriale_pentru_copertine
Poate era interesanta si un fel de copertina din policarbonat bine ancorata.
posibil, dar oricum sunt adaposturi. eu presupun ca au intrat usor in panica din cauza lucrarilor intarziate si au adoptat aceasta solutie de compromis a adaposturilor.
Ce sa mai aude de escadrina nr 2 de F 16? Are cineva ceva noutati?
Pai in ultimul comunicat de acum doua saptamani ne-au anuntat ca au in vedere „avansarea directiilor de actiune pentru achizitia celei de-a doua escadrile”. Avand in vedere modul in care s-au miscat pana acum, cred ca inca suntem la „avansarea directiilor de actiune”.
Astazi se implinesc 55 de ani de la intrarea in serviciul Fortelor Aeriene Romane a avionului MiG-21
Intradevar! Nu pot sa-i urez la prea multi ani dar este un avion emblematic pt noi.
iar bateti campii spalateilor pe creier? 🙂
MARS la frecat menta in birouri !
PAMFLET:
Stimate contribuabil,
compartimentul Comunicare si Eficienta Online din cadrul Departamentului de PR al Diviziei Mass Media a Ministerului Apararii Nationale va informeaza ca angajatii nostri lucreaza in ritm alert in cadrul programului de lucru stabilit conform legii.
Unul din planurile pentru anul in curs are in vedere accelerarea procesului de infiintare a Comisiei Mixte de Analiza, Comisie care odata infiintata va organiza workshop-ul „Armata Romana 2020” la care vor avea loc discutii cu privire la necesitatea achizitiei unei a doua escadrile de F-16 pentru Fortele Aeriene Romane pe exercitiul financiar 2025-2033.
Va multumim pentru interesul acordat si va asiguram ca Agentia pentru Discutii in Aparare, Departamentul pentru Securitate Nationala, structura de Planificare din cadrul Ministerului Apararii Nationale si Subcomisia pentru Aviatie Reactiva din cadrul Statului Major al Fortelor Aeriene isi executa cu devotament sarcinile atribuite conform legislatiei in vigoare pentru a asigura apararea spatiului aerian al tarii noastre.
Cu stima,
Devotel Efortescu
În momentul în care treci de la căruță la mașină, știi că te costă. Nu mai mergi cu calul nemâncat iar dacă se strica, o repari. Așa ca trebuie bani. Dacă voiau ieftin rămâneau cu sovieticele. Am văzut echipamentul american la tv. Este impresionant și cred ca foarte frustrat pentru inamic sa vadă așa ceva contra lor.
http://www.news.ro/economic/noul-proiect-al-bugetului-de-stat-pe-anul-2017-a-fost-publicat-2-pentru-aparare-taieri-la-sri-9-4-si-presedintie-15-buget-majorat-la-penitenciare-1924401027002017011516595978
daca stirea e adevarata trebuie sa ii si cheltuie pe ce trebuie
Ce se mai aude de IAR 99 TD? Il vedem in zbor la 1 decembrie 2018? 😉
Programul este in derulare.
http://www.aviatiamagazin.com/headline/iar-99-td-din-nou/
Legat de Hangare betonate….
O baza aeriana fff importantă, in timpul războiului Rece nu a fost Tiraspol-ul.
A fost Marculesti (rep Moldova) unde era flota de MIG 29 C.
Oare date hangare sunt la Marculesti?
Sunt si la Marculesti vreo 34 de adaposturi betonate, plus mai multe hangare de mentenanta, mai mari sau mai mici, plus cateva hangare individuale din materiale mai „usoare” 🙂
Iar in Ungaria sunt multe baze cu adaposturi betonate, inclusiv aeroporturi civile, printre care Debrecen.
Romanii au fost deficitari la capitolul protectie si hangarare cand vine vorba de avioane supersonice, desi e demn de mentionat ca eu n-am vazut nicaieri atatea biutze cate am vazut in bazele romanesti.
Exemple de biute de pe la noi, multe din pozele de mai jos sunt facute pe MK:
http://i.imgur.com/LsNpFrO.jpg?1
http://www.adelin-petrisor.ro/wp-content/uploads/2014/03/mig29-3.jpg
http://www.aviation-photos.net/images/pf-aviation/743.jpg
Aproape toate aparatele MiG-29 ale Romaniei au fost parcate in biute la Kogalniceanu timp de vreo 15 ani:
http://mediartv1.freenode.ro/image/201310/full/cimitir06_14751800.jpg
http://www.arpiaconstanta.ro/wp-content/uploads/2012/12/cimitir01.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-fn7lpEk2ueg/Vpac29FIiDI/AAAAAAAAKxQ/53JUWu3BoqI/s1600/1381285_490965404343616_1405159070_n.jpg
Pe google.maps se vad la ochiometru cel putin 36.
http://www.digi24.ro/stiri/externe/sua/sua-aproape-400-dintre-cele-618-avioane-f-18-ale-marinei-sunt-nefunctionale-668553
Pai vezi ca amerlocii mai au si niste sute de (vreo 3-4) de Super Hornet-uri, iar o gramada din Horneturi nu sunt operationale pentru ca sunt trecute in rezerva. Asta ca sa stie lumea cat e de important sa vezi imaginea in ansamblu.
Cand vin restul de 3 f16 ? Era vb ca acum in februarie
Mai spre toamna
Punem pariu ca mult iubitii nostri conducatori isi vor nate joc de f16 asa cuk au facut.o de mig.uri? Ata politicieni cat si comandanti cu functii mari in armia romana. La noi nu se poate intretine nimic decent. Importam totul s8 atunci n7 sunt bani sa cumperi piese pt stoc… ce, doar nu.s nebuni?
Intretinerea se face de mantuiala, se fura in continuare si din putinul care se aloca, se trec pe hartii alocari pentru comenzi de piese si banii ii baga unii in buzunare si cand pica o piesa cu adevarar autovehiculul sta chiar lun8 de zile fiindca nu sunt bani..
Unde esti tu Tepes, Doamne?
Solutia? Investim in SAM-uri. Pana la urma tot ne trebuie un sistem integrat da aparare AA.
Am citit undeva, parcă tot aici, că pentru cele 12 F16 s-ar fi cumpărat și 12 motoare de rezervă. Greșesc?
Din cate stiu eu, s-au cumparat doar 3 motoare noi, care sunt de rezerva iar avioanele zboara (si ar putea intra in lupta) cu aceleasi motoare vechi si uzate (au pierdut o parte semnificativa din tractiune), care au fost doar „revizuite” de portughezi.
http://adevarul.ro/international/statele-unite/doua-treimi-avioanele-lupta-marinei-americane-nu-operationale-1_58a1e31f5ab6550cb870ae2f/index.html
Si la astia ca la noi, mai mult pe hartie decat gata de zbor! 🙂
Probabil ca trag de timp sa intre f35 in dotare. De la anul parca incep sa producă la capacitate maxima. Probabil si furnizorii sunt axați pe f35 la momentul actual.
exact,ai nimerit-o.
La ce preocupari au actualii guvernanti, nu m-ar mira sa aduca la stadiul de exponate cele 12 F16.
Dar apropos de F16, am dat ieri peste stirea asta: https://theaviationist.com/2017/01/06/these-crazy-photos-show-a-russian-su-27-flanker-dogfighting-with-a-u-s-air-force-f-16-inside-area-51/
de bine de rau avioanele astea sunt singura capabilitate cat de cat in ton cu timpurile pe care le traim.trebuie infrastructura,ore de zbor?! …foarte bine,macar nu-mi pare rau de taxele platite.
Exista astfel de cabluri si la Campia Turzii
Ei bine exista si hangare individuale la Campia Turzii!
Off topic, F-35A s-a descurcat binisor la Red Flag:
http://www.defensenews.com/articles/red-flag-could-inform-decision-on-whether-to-deploy-f-35-overseas-this-year
Campia are cablu arestor din 2015….