Pentru prima data în spaţiul aerian naţional s-a desfăşurat un antrenament pentru realimentare in zbor (Air Refueling) a piloţilor de F-16 din Escadrila 53 Vânătoare la de la Baza 86 Aeriană Borcea.
La antrenament a participat un avion cisternă KC-135 Stratotanker, aparținând 100th Air Refueling Wing din cadrul USAFE (United States Air Forces in Europe), unitate dizlocată la baza aeriană RAF Mildenhall.
Zborurile de realimentare se execută la o altitudine de aproximativ 7000-10.000 m, atât pe timp de zi, cât și pe timp de noapte. Autonomia de zbor a aeronavelor de luptă F-16 Fighting Falcon este de aproximativ trei ore, iar după realimentarea în aer, proces care durează câteva minute, timpul de zbor crește cu două ore.
Realimentarea în aer este procesul de transfer al combustibilului de aviație dintr-o aeronavă militară special destinată (cunoscută sub denumirea generică de “aeronavă cisternă”) și o altă aeronavă (ex: de luptă, de transport, de control și supraveghere aeriană – AWACS) care are capacitatea de a fi realimentată în aer, pe timpul zborului.
Desfăşurarea unei astfel de operaţiuni implică o sincronizare perfectă, între aeronava care este realimentată,denumită generic “aeronavă primitoare”, și aeronava cisternă. Pentru a realiza această sincronizare, “aeronavă primitoare” trebuie să se poziţioneze la câţiva metri în spatele aeronavei cisternă şi mai jos decât aceasta și să zboare cu aceeaşi viteză și înălțime pe tot parcursul procesului de transfer al combustibilului. Atât aeronava cisternă cât și aeronava (sau aeronavele) “primitoare” vor zbura în formație standard și vor fi permanent sub controlul și monitorizarea structurilor de dirijare ale traficului aerian, responsabile de controlul și siguranța zborurilor în zona sau ruta respectivă.
Scopul realimentării în aer constă în creșterea razei tactice de acțiune, mărirea timpului de zbor (datorită faptului că aeronava nu mai este nevoită să se întoarcă în bază pentru alimentare), ceea ce conduce la creșterea operativității misiunilor de luptă.
Operațiunea se realizează prin intermediul unui sistem care asigură “cuplarea” aeronavei cisternă cu “aeronava primitoare” și transferul combustibilului. Sistemul este compus în principal din pompe, conducte rigide (sau flexibile) telescopice aflate la bordul aeronavei cisternă, precum și “prize” (cuple) de admisie a combustibilului dispuse pe aeronavele care sunt realimentate.
Un operator aflat la bordul aeronavei cisternă inițiază transferul combustibilului când sunt îndeplinite toate condițiile necesare de siguranță și are aprobarea pilotului “aeronavei primitoare” pentru începerea operațiunii. Pe timpul desfășurării acesteia operatorul trebuie să mențină o legatură radio permanentă, pe o frecvență radio dedicată atât cu pilotul aeronavei care este realimentată cât şi cu echipajul aeronavei cisternă. Acest lucru este necesar pentru a reacționa oportun la orice situație care ar putea periclita operațiunea și ar impune întreruperea transferul combustibilului și “decuplarea” rapidă a celor două aeronave în deplină siguranță.
Dragobete (și Mărțișor ”JHMCS”) fericit tuturor! 53rd Warhawks RoAF
Mi se pare un lucru remarcabil. Ținând cont de „doctrina” noastra pacifista și ca ne gândim doar la apărare, noua ne-ar trebui o aeronava de realimentare în zbor?
La ce doctrina avem nu, insa eu zic ca doctrina ar trebui putin trezita la realitate din doua motive.
Primul ar fi ca avem teritorii marcate cu alte culori pe harta, iar pe termen lung nu ne-ar strica o pregatire in stil expeditionar a fortelor armate, mai ales ca deja prea multe semnale indica o posibila reasezare a granitelor in partea asta de lume.
Al doilea ar fi ca odata ce ai avioane capabile (pe viitor nu vor ramane doar 12), e posibil ca NATO sau SUA sa-ti ceara sa trimiti cate 4 sau cate 6 in nu stiu ce tara si daca abia atunci te apuci tu de antrenamente serioase, te vei face de rusine la fata locului fiindca esti in urma rau de tot fata de parteneri. Cat timp aveam doar MiG-21 nu se punea problema, dar acum ca avem F-16 nu se stie cand ne vom trezi cu vreo cerere de participare cu ele undeva si trebuie sa fim la nivelul cerut.
Ca aeronave de alimentare in aer, parca era ceva varianta teoretica de a transforma C-130 intr-un tanker, pe filiera israeliana. Nu cred ca ajunga Romania sa detina KC-135, poate doar daca le retrag americanii si primim si noi vreo doua pe gratis… dar dupa aia o sa ne plangem ca n-avem bani sa le zburam 😛
Daca vrem sa luom in serios toata treaba asta cu armia profy, trebuie sa facem indiscutabil toate cela enumerate de tine mai sus. Altfel vom ramane armata de ‘province’ sau de curtea scolii……de fundul din curtea scolii. Acolo unde zabovest tocilarii si retardatii. Scuzati termenul!
🙂 🙂
Eu prefer o armata romana pregatita pentru nevoile noastre. In caz de colaps total al tuturor aliantelor si normelor internationale, trebuie nu doar sa ne aparam teritoriul actual de toti vecinii ci mai mult, sa ne recuperam si diverse pagube istorice.
Lumea zice ca asemenea vremuri nu au cum sa vina, pentru ca NATO, pentru ca UE si pentru ca ONU, dar le reamintesc ca si inainte au existat lucruri gen Liga Natiunilor, Mica Antanta si asa mai departe, care n-au impiedicat diverse lucruri gen WW I sau WW II. De fiecare data noi am fost prinsi nepregatiti si am platit, prima oara cu o droaie de oameni iar a doua oara cu si mai multi oameni, cu o treime din teritoriu si cu alta paguba vreo 20 de ani dupa razboi.
Dar cea mai mare paguba a fost cea care inca dainuie, si anume transformarea populatiei intr-o masa de oameni care si-ar vinde tara sau copiii pe 10 euro, mentalitate care persista chiar si la 30 de ani dupa ce oficial am scapat de lesa comunista. Pe asta cum o evaluam in oameni si bani?
In loc sa se concentreze pe pensii si beneficii, mai bine s-ar concentra pe inarmare. Armata sud-coreana cheltuie aproape 30% din buget pentru inzestrare, nu pentru simpozioane, colocvii, pensii si tichete cadou. Armata taiwaneza se antreneaza pentru a se lua singura la tranta cu ditamai armata invadatoare chineza, nu pune baza pe „las’ ca ne apara americanii”. Niste prosti, coreenii si taiwanezii astia.
Da de gandit.
Ai fi surprins sa afli ca asa am fost mereu, o stiu de la bunicii mei si din citit foarte multe carti si articole de istorie. Mereu am fost lenesi, am preferat obiectivele pe termen scurt si am fost de partea aluia care da mai mult, desi la final iesim prost, am preferat populistii, aia care ne „dau bani”. Eu sunt resemnat, suntem un popor de batuti in cap care doar vrem fara sa oferim nimic, daca s-ar putea sa stam toti acasa si sa ne vina banii ar fi perfect. Situatia actuala in care se afla tara si tot ce se afla in ea reflecta perfect gandirea generala a populatiei. Suntem o natie facuta sa functioneze doar cu biciul si amenintari. La noi informarea lipseste cu desavarsire, multi nu stiu macar cu ce tari ne invecinam, habar nu au ce e aia politica externa, ce inseamna sa faci parte dintr-o uniune, alianta, cu ce te afecteaza pe tine niste decizii luate la cateva sute de km distanta pe tine, nu avem capacitatea de a analiza si prelucra ce vedem la stiri si din cauza asta „punem botul” la tot felul de promisiuni nerealizabile.
Fara ,,tatuc” care sa ne impinga de la spate nu facem nimic .Un dictator luminat, patriot si bine intentionat ,ar face in cativa ani mai mult bine tarii decat n’spe ani de democratie. Tugulanul roman e genul caruia trebuie sa-i faci bine cu forta .
Lasa ca lucreaza noul guvern cum sa taie achizitiile de tehnica de lupta. Apoi vad ca se mai lucreaza asiduu pentru imprietenirea in genunchi cu Rusia.
Domnul presedinte al Senatului o tot da: „ca nevoie avem de NATO”, „destul cu americanii”, „ca suntem colonia SUA”, „destul cu anticoruptia” etc.
Tariceanu a fost primul care pus capac povestii cu achizitia de corvete.
Asa ca se termina si cu armata profi. Or sa apara pilele, baietii de parlamentari in armata si gata cu profesionalismul.
Si asa vor doar o armata de parada toti.
@Sorineee 2 NATO stie tot timpul ce avioane de exercitiu sau pregatite de lupta are inclusiv ce piloti cu ore de zbor, etc.
La umila noastra escadrila crezi ca mai are si pretentii de „relocare” plus ca pana „capatam” a-2-a esc. e cale luuunga.
Pai eu ziceam asa, in perspectiva… Nu putem sta 100 de ani in NATO si sa contribuim doar cu infanterie, faranumar faranumar. Suntem o tara de dimensiune medie in Europa, chiar medie spre mare… ar fi cazul sa contribuim si cu niscaiva „agregate”.
In plus, ai nostri trebuie sa zboare avioanele alea ca lumea, altfel de ce le-au mai luat? Ala nu e MiG-21, sa faci cu el 30 de ore pe an si sa te pregatesti pentru o decolare la interceptarea unei tinte civile, daca se poate aproape de casa, si apoi aterizare.
F-16 e un cal de lupta in adevaratul sens al cuvantului, te duce departe de casa, scuipa bombe in capul inamicului dupa care te aduce inapoi, ocolind zone de mare risc, iar daca pe traseu vede zburatoare inamice, le doboara.
Sa-l zbori 30 de ore pe an si sa faci cu el doar politie aeriana e ca si cum ai folosi o masina de curse pentru cumparaturile saptamanale de la Mega Image (-ul aflat la 50 m de blocul tau).
bine le mai zici.
@Sorinee Deux, …tata….la noi nu e chestiune de ”gust” sa zicem, e strict de alocarea fondurilor ( sau ne-alocarea lor ).
Plus ca avem o piata neagra cam cat a PIB-ul bulgarilor ala al lor normal adica ala din hartiile lor.
Pai cum sa ai tu avioane si cisterne , etcetera, cand nu colectezi la buget cum trebuie ?
PIATA NEAGRA, adica banii care vin legal / ne-legal si se duc in niste gauri, aceasta piata bineinteles ”ajutata” de PSD ( marea majoritate ) si acolitii lor.
Sa-ti dau exemplu foarte simplu: tigarile fara timbre gasesti la greu in bazare si nu numai.
Cum dreaq trec astea vama, la ce vama si vamesi si granite avem, pai aia e urmarita direct chiar de UE !
Piata neagra e doar o parte a problemei. Hai sa zicem a 4-a parte, fiindca mai avem alte 3 de enumerat.
1. Romania produce putin fiindca are doar 3 milioane de locuitori care lucreaza, dintr-un total de 20. Un asemenea procentaj mai poate fi vazut doar prin Africa…
2. Romania produce putin (partea a II-a) fiindca majoritatea celor 3 milioane de angajati au o calificare redusa sau medie, astfel valoarea adaugata a muncii lor este mica
3. Romania colecteaza foarte putin la buget din PIB-ul pe care il produce, desi are taxe mari. La ce nivel de taxare avem ar trebui sa strangem undeva intre 38 si 42 la suta din PIB la buget, cand colo noi strangem cam 30 iar ultimele date, posibil masluite sa apara mai bine in acte, arata ceva de genul 29 virgula-nu-stiu-cat.
4. Pe langa faptul ca producem putin si incasam putin din ce producem, desi avem taxe mari deci ar trebui sa incasam mult, putinii bani stransi la buget sunt cheltuiti aiurea. Vezi conversatiile din ultimele luni cu majorari fara sens de salarii, pensii, ajutoare, fonduri pentru primarii si asa mai departe.
5. Aici vine ce zici tu, din cauza taxelor mari, din cauza birocratiei excesive (executata de angajatii aia la stat care sunt in PLUS si exista doar pentru a pune o stampila INUTILA undeva), dar si din cauza coruptiei autoritatilor statului (toate acele Inspectorate care sunt mana-n mana cu infractorii), avem si o evaziune fiscala uriasa deci o economie la negru pe masura.
Toate cele 5 realitati de mai sus fac Romania o tara cu salarii de 300 de euro si spitale cu viermi in care dai spaga la asistenta dar ea oricum te lasa sa mori in chinuri, din care tinerii pleaca sa lucreze pe 4000 de euro in Amsterdam nu stau pe 300 in Buzau, samd.
In schimb „ma bucur” ca unora le-a crescut venitul cu 25% iar altora e pe cale sa le creasca cu vreo 70%. Deh, avem bani se pare.
PS: adevaru’ e ca eu n-am visat sa avem cisterne aeriene… insa visez la 48 de F-16, fie ele la mana a 5-a cum considera romanii ca e „normal”.
PS 2: pentru tigari fara timbre, nu bazarele din Bucuresti sunt raiul, ci un judet mai de la nord… cu granita pe Tisa.
Poate o sa fie nevoie sa bombardam Berlinul inaintea… rusilor. Cine stie ce ne rezerva viitorul asa ca acest excercitiu este mai mult decat binevenit.
Pentru F16 ar trebui cumpărate și câteva misile AGM-158 JASSM, cu rază lungă. Episodul cu România țară înapoiată militar, care le place atât de mult unora, ar ca trebui să se termine.
Romania e o tara inapoiata pe multe paliere, nu doar militar: invatamant, cercetare, sanatate, infrastructura, agricultura, la nivel de atitudine civica… etc.
Red flag concluzii, F35-20:1. The aviationist de ieri.
Am postat si eu dincolo la F35, si nu e doar asta, F35b a avut si mai bun scor, iar la penetrarea zonelor cu A2d2 e brici, 4 aparate au ras 5 amenintari aa in 15 minute fara sa poata fi luate la ochi de aa inamica si apoi au mai si dus lupte aeriene
vazut! sa traiasca si-nfloreasca si pe la noi prin curte 🙂
La ce putere de multiplicare pare ca are, pretul este destul de decent. 1vs20.
exact asta vroiam sa spun si eu. la asa rezultate costuri nu mai par asa mari, dintr-o data :)))
Da pentru Trump USAF i-a aratat exact ce trebuie, adica cata economie face luandu-l pentru USA. Rezultatele adevarate o sa fie dupa ce vor fi evaluate de Israel si de catre ceilalti, care apropos au toti un sistem mai subtire de lupta integrata in comparatie cu USAF.
@Green sa vezi acolo costuri, cand va trebui luat armament. Asa usor poti sa dai miliardul si sa vezi ca de fapt n-ai luat mai nimic 🙂
Nu participam noi cu F-16 ale noastre nicaieri deocamdata..nu atat cat e nevoie de politie aeriana in zona, ca in afara de noi si polonezi nu are cine o face.
Sa avem noi 80-100 de F-16 si poate atunci sa avem cereri de astea.
On topic, felicitari, sper sa continue acest program si sa fie in stare sa realizeze o gama cat mai larga de misiuni.
Never say never… Greciei i s-a cerut participarea cu elicoptere in Afganistan chiar cand ei organizau olimpiada, si cand au spus ca au nevoie de toate elicopterele in tara, a iesit un mic scandal.
Romania nu prea are cu ce participa, in afara de infanterie si 1 sau 2 avioane Spartan, asa ca nu m-ar mira sa ne ceara intr-o buna zi 4 avioane F-16 pentru Libia sau cine stie ce tara. Iar daca in momentul ala tu vei raspunde ca pilotii tai zboara 50 ore pe an, nu-s calificati la asta, aia si ailalta, te faci de oaie rau de tot… mai ales ca Ro e o tara care tot repeta ca exporta securitate.
In plus, planul pt noi e sa avem 48 de bucati nu doar 12, e un plan repetat de 15 ani de catre toti factorii decidenti, toate partidele politice, plus SUA indiferent de an, presedinte si ambasador. La 48 de bucati te descurci singur cu politia aeriana, o faci si unui vecin (Bulgaria ori Moldova) si poti trimite si 6 avioane in Sudan, de exemplu.
Aia e forta aeriana 🙂
@Sorin 2. Tu crezi, cu mana pe inima, ca noi ne mai putem face de ras in fata NATO fata de cat ne-am facut deja 🙂 ?! Sa incep sa-ti enumar cu ce „punem” noi umarul la Alianta?!
Cu ce sa incep, cu obuzietrele tractate de 152mm, sau TAB 71?1 🙂
Asta cu facutul de ras este efectiv al din urma motiv de grija pt armia noastra, stramoseste dotata…
azi au trecut pe langa mine doua DAC cu doua namile de tunuri tractate..o fi astea de care spui tu…pe dn2,spre roman.
mari saraciile alea pentru ochiul meu de civil.
mari dar de conceptie depasita… cu servanti, semnale cu stegulete, incarcare manuala etc… La exercitiile comune americanii vin cu Paladin si noi cu un autocamion care transporta 7 servanti si tracteaza un tun. Banuiesc ca merg semnalele cu steaguri si noaptea, pe ploaie torentiala, pe furtuna de zapada, in fum de mascare sau pe ceata… 🙂
https://en.wikipedia.org/wiki/M777_howitzer
pai asta e tractat si la ei,cu el ne comparam.hihihi.
fie atunci,cu asta…
https://en.wikipedia.org/wiki/M198_howitzer
„Tu crezi, cu mana pe inima, ca noi ne mai putem face de ras in fata NATO fata de cat ne-am facut deja”
Nu 🙁
Dar sunt incapatanat ca un catar cand vreau mai mult. Vreau mai mult de la viata, vreau mai mult de la tara asta, de la armata asta de angajate civile la 50 de ani care beau cafea si asculta discursuri, de la poporul asta care accepta orice pentru 10 euro in plus pe luna, etc.
Tocmai de-aia zic ca nu mai putem continua asa. Eu citesc saptamanal mii de mesaje de pe multe zeci de bloguri, forumuri, pagini publice de Facebook si asa mai departe. M-am obisnuit sa citesc repede, imi fug ochii pe ecran practic. Ceea ce vad de cativa ani incoace e ca toate tarile incep sa se justifice, uite, si noi contribuim, uite si noi, da’ ce mah, crezi ca noi nu, uite am trimis asta, ailalta.
Mare mi-a fost mirarea sa vad hoarde de canadieni, danezi, olandezi etc cum se justificau cu ce trimit eu, si m-am gandit… bai vere, daca intreaba cineva cu ce mama dracu’ contribuie Romania, o tara destul de mare de altfel, in afara de infanterie nu avem cu ce ne lauda.
Pana si infanteria aia vor sa ne-o retraga tot felul de Tariceni si Ponteni, plus 70% din populatie. Ca de ce trimitem asa multi oameni… pentru ca n-avem A-GRE-GA-TE stimabili cetateni ai Romaniei, o sa trimitem 200 de oameni in loc de 1 000 atunci cand ei vor fi acolo pentru a opera 12 Apache, 6 F-16 si 6 elicoptere. Deocamdata patrulam cu MRAP-uri donate de SUA, nici macar vehicule pentru hoardele noastre de infanterie nu ne-am cumparat, ca ne-au fost donate.
Chiar nu poate mai mult tara asta? Asta e apogeul Romaniei?
Pe langa faptul ca ni s-a facut reclama 40 de ani cum ca am fi „tigani”, ca „discriminam” niste minoritati care in realitate ne cam taie pe strada, ca suntem corupti, prosti, ca avem SIDA si asa mai departe, ca furam, acum nici nu dorim sa contribuim la Alianta dar avem pretentia sa vina aia sa ne apere, ca ne rup rusii. Ete gandire de pensionar, „sa vina sa ne dea”.
Ce ziceam azi de mentalitatea lasata cadou de comunisti, o gandire de iepuras neajutorat care cere tot timpul lucruri de la altii, dar in acelasi timp nici nu-si imparte morcovii cu ei. Pana cand va fi salvat mereu acest iepuras? Pana intr-o zi…
Daca au luat F-16, romanii ar face bine sa-si zboare oamenii pe ele cu minim 120 de ore pe an, altfel le avem doar pentru simpozioane si Facebook.
Gazduim un sistem anti-racheta care contribuie la protejarea tuturor aliatilor. Rusii ne-au anuntat oficial ca ne considera o amenintare pt. asta. E normal ca la randul nostru sa cerem protectie de la Alianta. Nu e vorba de nicio gandire de pensionar aici, e ceva normal!
Ete fleosc. Eram o amenintare pentru rusi de cind am declarat ca vrem sa intram in NATO. Apoi am devenit amenintare cind am intrat in NATO. Sintem o amenintare si mai mare de cind cu F-16 (nu prea mare, ce-i drept; daca le lansam pe toate complet inarmate si tragem toate rachetele raminem fara munitie). Apoi sintem o ditai amenintarea, ca avem niste interceptori in curte.
Rusii sint amenintati de orice nu este gubernie a lor.
Imi cer scuze pentru ton, dar m-am saturat sa tot vad teza conform careia
URSSRusia ne considera acum o amenintare.Retorica rusilor s-a intensificat mult de cand cu scutul si aduc in Crimeea si in Marea Neagra sisteme de lupta cu care ne pot lovi oricand. Noi nu le putem face fata singuri. E normal sa-i intrebam pe aliati cum ne pot ajuta in situatia asta. Turcilor le-au trimis niste SAM-uri Patriot o perioada si nu s-a plans nimeni ca gandesc ca pensionarii. E ceva normal intr-o alianta. Asta am vrut sa spun.
Nu am nimic impotriva ideii de a veni Patriot aici. Serios acum, e normal, sintem aliati. Pe de alta parte, wtf: pentru ca avem in curte interceptori sa vina sa ne spele si vasele? Adica ar trebui sa facem si noi ceva pentru a ne ajuta, nu cu mina intinsa mereu.
Referitor la rusi, cum spuneam: orice nu e gubernie a lor e o amenintare.
N-am spus sa nu facem nimic.
Si chiar facem mai mult decat altii din alianta.
Dar facem din ce putem, adica PIB mic, buget mic. De-asta avem nevoie si de sprijin. Nu e o rusine in asta.
Si daca vrei stil expeditional iti trebuie SEAD neaparat.
Eu zic, pentru orice situatie si doctrina ca ne-ar trebui un tanker modest ca C130, o aeronava AWACS si vreo doua de supraveghere maritima. Asta la prima strigare, dupa ce am rezolvat si cu a doua escadrila F16.
KC-130 nu te ajuta cu nimic. Ar un sistem de alimentare care nu este compatibil cu un F-16.
KC-130 e bun doar daca am modifica F-16 pentru sistemul lui de realimentare in zbor (hose and drogue – furtun si parasuta in loc de boom – bat). Doar ca pentru asta ar trebui sa avem F-16 Block 50/52 si Block 60. In 2007 a fost prezentat un asemenea sistem.
depinde si ce urmeaza la F-35… 🙂
A Boeing KC-46A Air Refueling Tanker poised to refuel an F-35 fighter (A ?).
http://mediad.publicbroadcasting.net/p/nhpr/files/styles/x_large/public/201302/KC-46A_Refuels_F-35.jpg
The Royal Australian Air Force has completed the first fuel transfer with the air refueling boom from a RAAF KC-30A Multi-Role Tanker Transport to a U.S. Air Force F-35A Joint Strike Fighter at Edwards Air Force Base, California:
https://media.defense.gov/2015/Sep/29/2001303709/-1/-1/0/150925-F-ZZ999-412.JPG
Pe cand F-35B are „shtutz” (engl. = probe :)):
http://aviationintel.com/wp-content/uploads/2014/02/f35b_bf2refuel_pax_20100107.jpg
Dar si F-35C:
https://a855196877272cb14560-2a4fa819a63ddcc0c289f9457bc3ebab.ssl.cf2.rackcdn.com/13471/f35c_refuel.jpg
Deoarece:
http://aviationintel.com/wp-content/uploads/2014/02/F-35_JSF_variants.jpg
Pai da, ce e USAF, bat. Ce e USN si Marines, furtun. Batul era pentru bombardiere (asa cum a fost gindit initial), apoi l-au adoptat si pe avioanele din seria F.
F-35 la RoAF? Tu ai voie sa bei in timpul programului? Tu nu vezi ca te iau gindurile mari? Razvane, fii umil! (adaptare dupa David Copperfield)
Dar ceea ce e cert e ca eu sint pe clorhidrat de pseudoefedrina, paracetamol si prieteni. Scuze, Marius, ca ti-am spus Razvan. 🙂
Nu e bautura, e exces de cafea… ca la corporatii trebuie sa fii putin surexcitat ca sa accepti „yes, we can!” 🙂
😀 Asa ca ‘Yes, we can!’ bate uneori realismul. 🙂
Felicitari…..macar sa zboare pilotii nostri cate ore de zbor mai au aceste aparate disponibile, intr-un timp scurt. Ce se mai aude de a II-a escadrila si cand vin ultimele 3 pasari in tara, stie careva ceva? 🙂
Chiar asa cand vin ultimele trei? Cati ivani au mierlit o in ucraina si/sau siria stiti ?
Din câte am înțeles spre sfârșitul anului vin și ultimele 3.
Ref la ivani, au murit câțiva , dar doar din moarte naturala sau din neatentia lor, știut fiind faptul ca rus merge sub apa cu țigară aprinsă. 🙂
Aprox. 20.000 rusi au avut/au treaba prin Siria.
E un lucru important la realimentarea in zbor pe care au facut-o ai nostri, pe care nimeni vad ca nu a sesizat-o:
cat costa combustibilul din tanker-ul american fata de al nostru ? 🙂
Daca si-ar stoca combustibilul pe una dintre bazele noastre si am face des exercitii de zbor cu realimentare, poate ca ora de zbor pe F-16 romanesti ar scadea 🙂
Hai sa ma dau erou dupa. Prima intrebare pe care mi-am pus-o a fost cine plateste combustibilul, transferul lui, exercitiul, care e costul total si care e pretul pe tona la kerosen. 🙂
Daca e prea mare, poate le trecem pe GPL.
@Marius Zgureanu din cate stiu SUA si-a facut / isi face depozite de combustibil in mai multe locatii din tara, deci se intampla deja.
Acum, cu accesul la el si la ce pret e alta discutie, eu imi inchipui ca e pentru folosul lor si/sau de rezerva, si mi s-ar parea normal sa fie asa. Acum si combustibilul sa ni-l plateasca? 🙂 Alta „flota NATO cu costuri zero” ?? 🙂 🙂
Depozite de combustibil si de munitii sunt in constructie la Constanta si la Campia Turzii.
Preturile la combustibil le gasesti aici (unitatea de masura galonul si nu litrul, un galon = 3,88 litri):
http://www.dla.mil/Portals/104/Documents/Energy/Standard%20Prices/E_16Oct1PetroleumStandardPricesFY17_160929.pdf
deci 2,26$ / 3,88 litri => 0,58$/litru adica 2,5 Ron ? Phoai, pai mi-as alimenta masina numai cu combustibil de aviatie american atunci 🙂
Apropos, banuiesc ca atunci cand s-o calculat costul cu ora de zbor pe F-16 s-a tinut cont de pretul asta la combustibil. Sa vezi ce scump va fi la noi 🙂
Normal. Ai nostri vor lua de la Lukoil 🙂 )))))
:)))))))
Puteti sa faceti cum face Israelul care cumpara carburant de la DLA in valoare de $500 de milioane odata la cativa ani. In afara de asta, Uncle Sam nu percepe TVA.
Hai ca le facem sugestie la MApN/ROAF 🙂
E mai bun decat cersitul!
La noi e mai ieftin si nu se percep accize. Ma indoiesc ca la americani nu percep TVA.
Uncle Sam nu plateste taxe sub nicio forma. Conceptia de TVA nu exista in SUA, iar accize Uncle Sam nu plateste de asemenea.
sper 🙂
http://www.acq.osd.mil/dpap/dars/dfars/html/current/252229.htm#252.229-7002
am inteles ca au benzinarii proprii in germania la pret de SUA ,ar fi culmea sa bage cu 1,5 euro litrul la mustang 5,2 l
Adevarat, dar se cumpara pe cupoane (cu ratia), nu poti sa-ti faci plinul ca nesimtitul cum faci acasica.
@Alex de alea stiam si eu, dar nu oficial asa ca am zis sa nu scriu in public ce n-am vazut prin presa.
Daca am putea cumpara combustibil de la americani la preturile lor ar fi un lucru extrem de bun, Romania ar trebui sa-si negocieze un volum mare de combustibil cu plata odata la cativa ani, fix ca Israelul.
Dar cred ca mai degraba si-ar negocia niste ceaiuri, sandwich-uri si scaune rosii:
http://www.mapn.ro/fotodb/albums/20130123/Reprezentanti_ai_conducerii_MApN_impreuna_cu_oficialitati_culturale_ale_institutiilor_militare_si_civile.jpg
Geaba am cumpara noi de la Varu” Sam benzina ca imediat ar creste pretul cu macar 19%, adica cu TVAul. La noi armata plateste TVA.
Nope. Cum nu s-a platit TVA nici la avionase nu se va plati la nicio tranzactie FMS (foreign military sales).
http://www.acq.osd.mil/dpap/dars/dfars/html/current/229_1.htm#229.170
dupa ce ca vin astia cu avioanele sa te instruiesti macar mergi pe kerosenul lui,numai comentezi.
Video: https://www.facebook.com/mapn.ro/videos/851692354970016/
L-a cam balanganit sus-jos. Deh, emotiile ….
Video #2: https://www.facebook.com/roafcersenin/videos/639337642928195/
http://adevarul.ro/international/europa/sigmar-gabriel-aliatii-nato-nu-decis-natiune-atinga-mod-obligatoriu-tinta-2-pib-aparare-1_58b6af935ab6550cb8edb9c1/index.html
Eta ce zice neamtul asta cu capul mare si minte multa! 🙂
…si socialist.
pai zice clar:
„”Nu există nicio obligaţie apodictică pentru a atinge obiectivul de 2%, dar mai degrabă… noi ar trebui să ne îndreptăm în respectiva direcţie”, a completat Sigmar Gabriel”
Adica nimeni nu poate obliga o natiune suverana sa faca asta, dar daca nu o faci desi e o recomandare cu care toata lumea e de acord, tot tu vei da seama cand strigi „lupul”… adica sa vina altii sa te ajute… si sa nu fie cu surprize 🙂
Eu as zice altfel, Asta trebuie sa ai cand ti-ai dorit sa fii in clubul select al NATO.
Nu vreti, nu va oblige nimeni, Poutine isi face si el un HATO ( chirilic ).
El si homuletii verzui stau dupa colt.
Balgarsky si toti prietenii lui Poutine isi arunca castravetii pe geam….MLU SH alimentand ca-n filme ? Si tocmai unde ? Dincolo cand treci Dunarea cu bacul ?
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-21637849-ministrul-apararii-intalnire-ambasadorul-olandei-romania-fost-discutate-posibile-cai-crestere-cooperarii-tehnico-militare.htm
Lesu s-a intalnit cu ambasadoarea Olandei in Romania . Hai ca poate totusi iese ceva……
Cred ca s-au intanlit sa-l instiinteze oficial pe olandez ca Deagnea Voda a zis pas la morire lor de vant si la fetele din vitrina! 🙂
Când a fost prima realimentare in aer ?
Mă refer la partea istorică …
Daca nu era retorica intrebarea, 1921. Apoi, operational, din 1948.
Daca era retorica, ei bine, o facem si noi acum, la aproape centenar. 🙂
Suntem in urma cu 100 de ani …
Nu mai e nimic de spus .
pe bune,avioanele astea oricat de hulite sunt de unii sunt un salt calitativ enorm pentru noi.
big like !
Da, sunt altceva dpdv calitativ, sa speram ca o sa avem si ceva cantitate in cativa ani. Si dupa aproape 40 de ani sunt tot niste zburatoare de temut. Unul din cele mai reusite jet fightere.
Smecherie realimentarea in aer. Asa da!
ce bucurie si implinere profesionala trebuie sa simta acesti aviatori romani…ma bucur pentru ei si imi doresc ca procedura de achizitie sa continue.orice plus tehnologic la noi este un scrasnet de dinti dincolo.
polonia detine avioane cisterna ?
Nu.
In schimb are Chile 46 bucati F-16 (A/B si C/D) si 3 bucati KC-135 Stratotanker. Nu prea are legatura cu noi, da armata chileana arata cam cum visam noi realist armata romana. Printre altele detin 200 Leo 2A4 in curs de modernizare, doua submarine Type 209 si doua Scorpene.
Populatie 18 milioane si un PIB ceva mai mare ca al nostru. Ne dau clasa.
@RoccoSuasito, Chile au inceput si a finalizat, de fapt singura tara din America de Sud unde s-a facut REFORME din alea adevarate, asta numai dupa ce a plecat dictatorul Pinochet.
PIB-ul lor a crescut idem si nivelul de trai, si logic ca se sprijina pe americani.
Cand a fost incidentul cu mina aia a lor unde cred ca 20 de mineri au fost blocati cateva luni bune fara posibiliatea de iesire tot americanii cu tehnologia lor i-au ajutat. Tehnologie inovatoare de drilling.
E una dintre cele mai de success tari si zic eu singura din zona Americii de Sud.
NU au coruptie si nici framantari cu asa zisii grupari de stanga affiliate Moscovei.
este un exemplu de urmat ,pe bune.
sa vezi ce politica vis a vis de cutremure au…bravo lor.
Chile sunt ca aia destepti din spatele clasei, pe care nu-l vezi din cauza cocalarilor zgomotosi din fata, dar care isi face treaba.
Target 48 fighter f16 , now 12
Progres bar :
[=== ] 25%
Ajunge la Moscova …. și se și întoarce cu realimentare în aer. Asta apropos de amenințările Rusiei la adresa Romaniei
Apai avioane -cisterna ne mai trebuie ca in rest chiar avem…toti paduchi in cap 🙂 . Daca mai luam si doua AWACS chiar ajungem mare putere…
Si putem sa construim undeva sub Carpati echivalentul NORAD.
https://www.youtube.com/watch?v=0s7E2uIn3tM
Sau B2 Spirit sau Northrop Tacit Blue câte unul doua din fiecare. Nu ca ne ar ajuta la ceva. Dar ar face rușii ca trenul în gară. Dacă stăm și ne gândim bine și Deveselul ne ajută tot ca niște AWACS.
Dar pilotul de F-16 trebuie sa tina viteza si distanta fata de aeronava cisterna, manual? sau au vre-un fel de sistem automat care sa faca ajustarile astea fine cu o viteza si precizie foarte mare? Ca totusi, nu e ca si cum incerci sa sincronizezi doua barci cu vasle folosind o parama…
All manual.