Primul F 35B italian

La inceputul lunii mai primul F 35B asamblat in afara Statelor Unite a iesit pe portile uzinei italiene din orasul Cameri. Aici se executa doar partea de asamblare finala pe baza kiturilor trimise din SUA – Final Assembly and Check Out (FACO).

Pana la primul F 35B Italia a mai asamblat si sapte F 35A pentru fortele aeriene italiene.

Revenind la F 35B acesta este destinat Italiei (fortelor sale navale) si va efectua primul zbor in luna august, urmand ca in noiembrie sa fie predat marinei. Mai apoi aparatul va zbura catre Statele Unite pentru ‘“Electromagnetic Environmental Effects certification,” a declarat un reprezentant la Lockheed Martin.

Urmatorul F 35B va fi iesi pe portile uzinei in luna noiembrie.

Linia de asamblare de la Cameri este singura in afara Statelor Unite si va produce (asambla) 30 de aparate F35B pentru marina italiana, 60 de F 35A pentru fortele aeriene italiene ca si 29 de F 35A pentru Olanda. Cameri se afla in proprietatea statului italian si este administrata de Leonardo (tot o companie de stat) in parteneriat cu Lockheed.

Italienii mai au si statutul, primit in 2014, de centru european pentru intretinere, reparatii, revizii generale si modernizarea flotei de F 35 in Europa, desi italienii sunt nemultumiti pentru ca americanii si-ar fi incalcat promisiunea intiala si au transferat o parte din lucrarile de intretinerte catre Marea Britanie.

GeorgeGMT

65 de comentarii:

  1. pe ce avioane au pus mana si italinenii astia?inseamna ca au si pe ce sa aterizeze B-urile.
    spaniolii s-au hotarat si ei la f35?

  2. 90 de bucati pentru italieni…tari macaronarii. Plus asamblare si mentenanta pentru Europa la ei . Sunt curios daca turcii or sa primeasca pana in final F35 desi au fost parteneri in program.

    • Noul portavion turcesc e prevazut sa fie dotat cu F35. Fara el devine portelicopter.

      • mai e o varianta…
        pretenia dintre Putin si Erdogan poate sa duca la un port-avion prevazut cu YAK 38 sau poate vor sa preia licenta de YAK 141

        parerea mea este ca ar cam trebui echilibrata piata pe acest segment… avioane VTOL.
        si cred ca este nevoie de aparitia a inca un avion… probabil pe viitor putin va reactiva proiectul YAK-141 binenteles sub o alta denumire….
        dar pentru asta are nevoie de parteneri…

        ai aici poate apela la India (care umbla dupa port-avioane) dar si de Egipt care doar ce s-au facut cu navele Mistral… si ne-ar sta bine niste avioane VTOL pe navele alea… si chiar Turcia.

    • Nu cred ca vor primii …

    • Daca americani le vor da turcilor f35 e ca si cum eu as oferi unui islamist fanatic un kalashincov …

  3. interesanta asta cu Electromagnetic Environmental Effects certification….oare toate aparatele trebuie sa fie certificate in acest fel sau doar primul produs ?

    • nu prea ar avea sens sa se certifice fiecare avion. In general certificarile, indiferent de care, se fac pentru fiecare model/configuratie de produs si sunt destul de exhaustive si time consuming.
      In cazul asta probabil or sa mearga pe cele trei modele. Banuiesc…

  4. Poate intr-un viitor semi-indepartat o sa ne facă și noua italienii vreo 10.

  5. Si culoarea spune parca: made in Italy

  6. Ziua buna.
    1- Avionul are culoarea (naturala) din poza deoarece nu e vopsit. Care vopsire se face in o hala sub control american si cu personal american.
    2-Italia a obtinut dreptul sa monteze avioanele F 35 fiind investitor financiar important in faza de proiectare a avionului + au tehnica si tehnologie de primat mondial in anumite domenii aeronautice. Exemplu ,capacitatea de a proiecta si produce fuselaje de avion in materiale composite. Doar 3 tari au aceasta capacitate .
    3- Toate controalele finale a F 35 se fac in USA. Ei sint unicii care dau garantia scrisa ca „produsul” e conform cerintelor clientului. Si asta implica probe ,controale diverse inclus cel descris in articol.
    Pentru optimisti 🙂 : nu visati ca RO. sa aiba in dotare acest tip de avion de lupta.
    Nu avem banii pentru asa ceva.
    Nu exista tehnicienii capabili sa faca intretinerea avionului.
    Nu exista o strategie nationala pentru aviatia militara romana.

    • „Nu exista tehnicienii capabili sa faca intretinerea avionului.”
      Nu acum. Dar vor exista peste vreo 30 de ani cand va cumpara si Romania F-35.

      „Nu avem banii pentru asa ceva.”
      Nu acum. Dar peste vreo 30 de ani vom avea bani pentru macar 12 sau 24 F-35.

      „Nu exista o strategie nationala pentru aviatia militara romana.”
      Pe hartie se pot face sute de strategii, bani si vointa de a le implementa sa fie.

      • Momentan, chiar dacă am avea bani și strategie din partea statului roman, nu cred ca ar trebui sa cumpărăm F35. Mai folositor ar fi o varianta de F 15 sau F18 sau Rafale cât mai avansata pentru superioritate aeriana care sa lupte la umbrela AA proprie, lăsând partea de lovituri anti nava și la sol în sarcina F16.
        F35 l-as vedea înlocuind F16 în dotarea RoAF.

        • Înlocuirea F16 cu F35 undeva după 2035

        • Corect mai bine acum FARo se se gandeasca sa aiba in dotare pe langa F-16 ABM/CD Falcon – 48 de aparate, si un avion supersonic de lupta multirol bimotor – 36 de aparate , de preferat ar fi F-15 AB Eagle modernizate si inca 36 F/A-18 CD Hornet. Daca FARo ar avea dotarea asta plus inca 48 IAR-99 SoiM, Romania chiar ca ar fi o putere militara de respectat in zona pt moment iar da, din 2025 sa inceapa FARo sa se gandeaca la F-35 ca inlocuitor a lui F-16 Falcon !!!

      • Peste 30 de ani F35 nu o sa fie asa cool. Poate chiar depasit.

    • Nu exista nimic, nimic, nimic …….. doar hoti si prosti….

  7. sorin.vasile

    Nu exista acum
    Cel putin pana prin 2030-2035 productia de f35 este acontata deja de usa si tarile partenere in program va urma parteneri strategici taiwan ca exemplu si apoi urmam noi
    O discutie despre f35 pentru far nu se va incepe inainte de 2035-2040

  8. Super tare ca italienii investesc si sunt determinati sa aiba asemenea aparate in dotare si asemenea fabrici pe teritoriul lor!
    Totusi ramane intrebarea “la ce ar putea sa le foloseasca”?

    • La politie aeriana, la antrenamente, in teatre de operatiuni proin nordul Africii, la showuri aeriene, la defilari de ziua Italiei, la un nou razboi mondial.

    • Sa participi la o astfel de productie militara inseamna :
      1- Sa ramai in „elita” tehnologica militara mondiala .
      2- Sa asiguri (azi) un sector de elita tehnologica dar si viitorul mentinand acea capacitate umana inalt calificata care altfel ar emigra sau disparea .
      – Italienii au avut ca unici potentiali inamici dupa 1945 , Yugoslavia si Libia . Prima a disparut , a doua e in dezintegrare totala dar asta nu inseama sa desfinteze capacitatile de aparare autohtone . Adica nu sint chiar asa de cretini sa arunce banii pe geam urland la prima urgenta militara ” sa vina NATO sa ne apare” ca la altii. 🙂 🙂

    • – Fac mentenanta F35 in Europa pana spre 2070
      – Raman in elita mondiala aeronautica – cel putin ca nivel de know-how si specialisti

  9. Avea dreptate cel care spunea că marina italiană poate distruge flota rusă de la Marea Neagră!

    • capatu' satului

      Improbabil italienii in conflict direct cu rusii
      Prin intermediul alianței nato ar fi posibil, dar direct nici rusii nu vor ataca italienii si nici italienii rusii
      Au in comun prea multe lucruri, împărțiri afaceri inclusiv in evropa de est, multe programe militare comune din care au profitat ce mai mult italienii: avioane militare (planuri Yak 130 pt. bani de tigari), versiuni de submarine rusesti, proiecte de avioane civile impreuna cu sukhoi, etc

    • 🙂 Nu-i nevoie de intreaga flota, italienii au fregate FREMM si distrugatoare Horizon class, pe langa altele.

  10. sunt cateva metode prin care un avion invizibil poate fi descoperit.
    exista aparate care fac ceea ce face radarul insa cu raze x sau gamma.
    sa vezi in viitor si radarul pe bosoni higgs sau mai stiu eu ce.
    nu mai stiu cine spunea pe net ca rusii au deja tehnologiile astea si de aia nici nu se mai chinuie cu avioane.

  11. Nu mai visati la F 35, caci o sa aiba in aviatia romana aceeasi valoare pe care o poete avea ‘ungerea’ retroactiva a lui Geoana ca presedinte al Romaniaie. O sa aiba fix o valoare simbolica, nema putere in sine.

    Odata ce noi il vom lua atunci cand ceilalti trec la altceva, este fix ca acum cu F 16 TH. E mai bine decat MIG 21 LanceR, insa ekl tot trecutul il reprezinta!

    Pentru a avea valoare combativa reala, ar trebui ca el sa intre in dotarea RoAf in urmatorii maxim 10 ani, altfel el tot ineficient o sa ramana. Pana il luom noi, ii descopera astia secretul care il face invizibil si atunci tot alea clasice or sa fie mai eficiente, inclusiv F 16 autohtone, caci fara capabilitatile stealth ‘papagalul’ este mediocru! 🙂

    • In a speech last February, then-Chief of Naval Operations Admiral Jonathan Greenert was quoted by the US Naval Institute News as saying: „I don’t want to necessarily say that [stealth is] over but let’s face it, if something moves fast through the air and disrupts molecules in the air and puts out heat — I don’t care how cool the engine can be — it’s going to be detectable.”

    • Daca cumparam F35, peste 10, versiunea de atunci, vom cumpara un avion modern, vindecat de bolile copilariei.

  12. La italieni nu functioneaza nimic ,probabil e dotat cu tricou guler ridicat si telefon lipit de urechea pilotului permanent .

  13. noi am inceput abia acum sa intram in lumea „buna” cu niste falconi la a doua tinerete si inca neoperationalizati integral si deja ne gandim la nepotul inca nebarbierit f35…am 37 de ani,nu stiu daca voi prinde in viata si carje un f35 tricolor.
    ps.f 16 este un avion mai mult decat decent si acum si va activa in us.army inca multi ani…pentru cei jenati de aceasta achizitie.

  14. Care va fi in final avionul de baza al italienilor?Eurofighter sau F35 vor reprezenta cel mai mare numar de avioane de lupta?

  15. Este foarte adevarat, dar F16 trebuie să fie o bază de dezvoltare a RoAF care trebuie făcută cu seriozitate, incadrandu-ne intr-un buget strâmtorat dar multianual și în care politicul sa nu taie pentru pomeni electorale. Nu știu cum vom face, dar noi trebuie sa avem în următorii ani în dotare măcar un AW&C și un tanker. Nu poți sa stai după americani la infinit.
    Și F 16 sa-l zburam la max, spre 200 h pe an și după sa aspiram la F35

    • Pentru ce tanker? Ai de gand sa invadezi vreo tara? Nu vad utilitatea unui tanker pentru Romania, momentan.

      • Cand te vei trezi ca-n partea de est nu mai ai piste de zbor si ca trebuie sa asiguri permanenta aeriana deasupra litoralului, s-ar putea sa te gandesti ca ar fi bun un tanker.

  16. Macaronarii au baza aviatiei militate pe Eurofighter. Care va ramane ani buni ca principalul lor avion de lupta. A nu se uita ca acest model e in continua evolutie- dezvoltare. Modelul ” top” va avea motoare cu control vectorial ( thrust vectoring) , radar AESA, link 16 si omologare pentru o gama larga de arme. Europene si americane.
    F 35 va fi complementar. Folosit principal ( dar nu exclusiv) in actiuni SEAD ,CAS , sprijin naval. Daca priviti atent , unele tari au un mix de avioane de lupta. Incepind cu USA unde binomul F 22 + F 35 va fi coloana vertebrala a aviatiei in urmatorii 50 de ani. La fel la englezi si italieni cu binomul Eurofighter + F 35.
    La francezi actualmente doat Rafale va fi avionul principal de lupta . Alte natiuni care au un singur model de avion de lupta (F 16) il vor inlocui cu F 35.

    • Foarte frumos pentru italieni. „Cuplul” Eurofighter – F-35 va asigura Italiei o aviatie de top, acces la tehnologie de inalta performanta si perspective bune pentru viitorul avion care va inlocui Eurofighter dupa 2070.

      • Eurofighter e o productie multinationala. Cu spaghetarii 🙂 nemtii si englezii in principal ca parteneri. Dupa vechiul model de bombardier supersonic Tornado.
        Nu exista nici un studiu real pentru urmasul Eurofigher. Nu exista ” in primis” vointa politica de a realiza ceva in schimb in un ipotetic viitor.

      • pun pariu ca pana atunci vor fi dronele la putere iar AI-ul va face legea…nu cred ca va mai exista o viitoare generatie asa cum o stim noi acum. clasica. cu piloti etc…

  17. daca tot vorbim de avioane VTOL…
    ma intreb… oare ce au facut rusii cu avioanele YAK 38? nu cred ca au fost atat de imbecili incat sa le taie…

    si mai aveau si proiectul YAK-141 unde construisera deja 4 aparate…
    cu siguranta YAK-141 l-au conservat.

    nu de alta dar s-ar putea ca pe viitor sa ne trezim cu o surpriza si rusii sa anunte reinceperea proiectului yak-141.

    Aparitia unui competitor Low-cost pentru avionul F-35B este naturala, mai ales ca Harrier-ul a disparut de peste tot…

    probabil aparitia proiectului YAK-43…

    https://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-43

    • nu te lasi,poate-poate scot sovieticii ceva din maneca ca sa-l termine pe asta micu’ american….e dreptul tau.
      planurile cu siguranta le au asa nu vad nevoia unei aeronave in carne si oase cu toate ca sigur au vreo doua prin muzee.
      asta le mai lipseste pe langa dificultatea finantarii pe avioane.

    • Ce să facă cu Yak-38? Avionul ăla a fost mai mult un demonstrator decît un produs finit, deși au fost construite peste 200 de bucăți și a avut cîteva variante.

      • Eu imi puneam sperantele in YAK 141. nu in Yak 38.
        fara experienta celor de YAKOVLEV acum nu ar fi existat F-35B.

        De fapt rusii aici si-au cam furat-o. au colaborat cu sua ca sa realizeze F-ul si apoi SUA le-a tras-o. si ei nu mai au acces la avion.
        dar ma gandesc totusi ca experienta a fost reciproca. adica si inginerii de la yakovlev au avut multe de invatat de la americani.

        • este un din teoriile conspirative care abunda pe net dar prinde la popor.

        • asta e una din cele mai gogonate chestii pe care le-am citit :))))))
          Rusii sunt cu 20-30 de ani in urma americanilor, si ei i-au ajutat pe americani cu F-35? De ce nu folosesc experienta aia ipotetica ca sa faca motoarele lui T50?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *