Am ajuns la sfirsit, la sfirsit se trag concluziile. Intrebarea de baza, a fost IAR 93 un avion reusit? La aceasta intrebare se poate raspunde cu un hotarat, NU, IAR 93 nu a fost un avion reusit. De ce?
As imparti cauzele nereusitei in mai multe categorii, prima:
Proiectarea
Nu voi incerca sa-mi(ne) gasim scuze, eram cu totii incepatori.
Alpha Jet
Fairchild A-10
- Motorizarea; ar fi trebuit sa fie clar din start ca motoarele pe care le avem la dispozitie, respectiv RR Viper sunt mult prea mici, vorba aiala omu sarac nici caii nu trag. Am incercat sa construim un avion si mai apoi sa-i punem motoare, ceea ce a fost o mare greseala. Ar fi trebuit sa-ncepem exact pe dos, sa construim avionul in jurul, in functie de motoare. Configuratia aleasa pentru instalarea motoarelor a condus la un tub prelungitor, in posterior, extrem de lung si greu si la niste prize de aer complicate si grele. Mult mai eficient ar fi fost o configuratie Alpha-Jet sau chiar Fairchild, cu motoare cumva atasate, s-ar fi obtinut o structura mai usoara.
- Trenul de aterizare; din motive de cerinta client, respectiv armata, s-a proiectat un tren care sa permita aterizarea pe piste sumar amenajate. Asta a dus la niste roti monstruos de mari, ca de tractor, de joasa presiune. Trenul a fost din aluminiu sudat, ceea ce l-a facut extrem de voluminos. Aceasta a dus la o sectiune extrem de mare in zona fuselajului central, ceea ce a marit dramatic rezistenta la inaintare.
- Fuselajul era mult prea lung, ramasesera, la serie, spatii nefolosite, de ex. intre C16-18, ceea ce a adus greutate suplimentara.
- Ar fi trebuit simplificat la maxim, scos voletul de bord de atac.
Organizarea
Se stie ca organizarea nu e, in general, cea mai mare tarie a romanilor, voi puncta doar cateva aspecte:
- Hotararea de a infiinta o fabrica de avioane, pe ogor la Craiova a fost, pentru programul IAR93, o catastrofa, tocmai in perioada in care zbura prototipul si se concepea seria, toate fortele erau ocupate sa rezolve probleme elementare de fabricatie, nimeni nu avea capul frei pentru imbunatatiri.
- de regula un prototip e folosit pentru a invata ceva despre produsul respctiv, pentru a-i descoperi slabiciunile. Din pacate prototipul IAR 93 a fost un obiect de defilare, desi se-nfintase Centrul de incercari in Zbor, condus de Barbalau, totusi a fost foarte slab intrumentalizat si nu a oferit proiectantului informatii suficiente.
- Industria orizontala nu era pregatita sa sustina un program de aviatie.
- Nici relatia cu sarbii nu a decurs asa de lin cum ar fi trebuit. In constelatia aceea era foarte greu de impus idei, solutii noi, de imbunatatire, comunicarea era foarte greoaie.
- Lipsa celor mai elementare informatii din ce se-ntimpla-n lume in domeniu. Odata au fost cativa la Le Bourges, la expozitia de avioane, au facut poze, am studiat pozele alea cu lupa, incercam sa-nvatam din ele. Am vazut Top Gun de cel putin 20 de ori, incercam sa fiu atent la toate detaliile tehnice.
Situatia generala a Romaniei
Cine a trait acele timpuri stie ca totul se reducea la supravietuire. Trebuia sa fi un mare pasionat sa te poti concentra la creativitate, in conditiile in care iarna se lucra cu manusi in mana si cu nelipsita sticla de votca pentru incalzire.
Ma-ncearca o mare parere de rau ca n-am reusit mai mult, totusi am intalnit oameni minunati cu care am fost si sunt prieten de o a viata. Din fericire programul 99 s-a nascut ceva mai norocos.
Si am incalecat p-o sa si v-am spus povestea asa si au trait fericiti pan-la adanci batraneti si daca n-au murit mai traiesc si azi.
Va multumesc pentru atentie!
Istoria construirii avioanelor IAR 93 Vulturul si IAR 99, by Neamtu-Tiganu (XI)
Un articol Neamtu-Tiganu
Concluzia este ca urmatorul avion ar fi fost mult mai reusit .