Ka-50 Black Shark si Ka-52 Aligator

Astazi facem putina publicitate si unei taraboante rusesti… unele „rusoaice” nefiind deloc rele, recunoastem!

Deci: cioc de rata (pe model HS-129 sau mai nou IL-102), silueta atipica, rotoare coaxiale, monoloc… o zburatoare unica.

 

Primul aparut al familiei Kamov Ka-5x a fost Black Shark sau Werefolf, dupa altii. Incepem cu cateva imagini de pe vremea cand era el tanar si monoloc, adica varianta Ka-50:

… care era totodata cea mai supla si mai blindata.

 

Elicopterul, continuator al liniei Ka-27/29 Helix, a aparut sub forma unui prototip denumit V-80, a intrat in dotarea armatei ruse in 1995, fiind fabricat la uzina Sazykin Aviation Company Progress din Teritoriul Maritim Arseniev. Primul lot livrat a constat in 8 elicoptere Ka-50, 12 Ka-52 fiind cumparate pentru operatiile speciale ale fortelor aeriene ruse in 2005, fondurile fiind taiate la scurt timp dupa aceea. Fortele aeriene ruse opereaza in prezent 15 elicoptere KA-50 si 20 de elicoptere Ka-52. Din 2013 AAC „Progress” a inceput sa execute un nou contract de livrare de elicoptere Ka-52 catre fortele Federatiei Ruse, contract pe termen lung in valoare de 120 mld. ruble (aproximativ 3,5 mld.$) pentru livrarea a 143 de elicoptere.

V-80 concept

O versiune de atac de noapte denumita Ka-50N a fost echipata cu vizor termic Samshit-50T si telemetru LASER dar nu a intrat in productie de serie.

Radiografia „varcolacului”, zis si „rechinul negru” (ca sa nu folosim argoul „Hokum„)

Rotorul contrarotativ cu pale din polimeri ofera elicopterului momente de inertie de pana la doua ori mai scurte decat sistemele clasice cu elice anticuplu si posiblitatea de a efectua intoarceri fara luare de altitudine pe intreaga gama de viteze, cu un maxim de suprasarcina (forta gravitationala) de 3,5. Plafonul maxim de serviciu in zbor stationar este de 4000m iar viteza ascensionala este de 10m/s la 2500m altitudine.

Cele doua turbine TV3-117VMA  de 2200CP fiecare, plasate de o parte si de alta a fuselajului pentru supravietuire crescuta in lupta,  permit elicopterului Ka-50 atingerea unei viteze de croaziera de 270km/h si maxime de 390km/h, a unui plafon maxim de 5500m si a unei distante de zbor de 1180km. Raza raze de actiune de lupta este de 460km iar autonomia de pana la 3 ore. Incarcarea maxima a discului rotorului este de 30kg/m², masa elicopterului fiind de 7800kg, cu un o masa maxima de decolare de 10,8 tone.

Pentru operarea la sol, fara pornirea motoarelor, Ka-50 are o sursa auxiliara de putere (APU).

Profil unic… si negru

Ca protectie, Ka-50 este laudat ca avand protectie a cabinei cu dublu strat de otel contra proiectilelor pana la cal. 12,7mm penetrant respectiv 20-23mm cu fragmentatie trase de la distante de peste 100m, in timp ce palele rezista la lovituri multiple (probabil la calibre similare). Evident ca la KA-52, cu cabina biloc, protectia acesteia este usor inferioara, fiind necesar un compromis in schimbul masei celui de-al doilea pilot.

Cabina Ka-50

 

si mock-up pentru varianta de modernizare ulterioara a bordului

 

Elementele principale ale protectiei elicopterului Ka-50:

• Motoarele plasate de ambele parti ale fuselajului pentru a evita distrugerea ambelor dintr-o singura lovitura

• Posibilitatea de zbor cu un singur motor

• Cabina este blindata cu sandwich de otel si aluminiu iar plexiglasul cupolei si parbrizului este si el blindat

• Compartimentul comenzilor hidraulice este blindat si ecranat

• Sistemele vitale sunt protejate de altele mai putin importante

• Rezervoarele cu autoetansare sunt umplute cu poliuretan

• Materiale compozite au fost folosite pentru pastrarea eficientei elicopterului atunci cand elementele de transport a sarcinii sunt avariate

• Lama palei elicii are dublu contur, ranforsat

• Tijele de control au fost plasate in interiorul cabinei blindate, pentru mai multa protectie

• Motoarele si compartimentele adiacente rezervoarelor de combustibil sunt protejate antifoc

• Transmisia mai poate functiona inca 30 de minute dupa avarierea sistemului de ungere

• Sursele de curent si circuitele de control sunt redundante si plasate pe parti opuse ale fuselajului

 Prototipul nr.12

Ka-50 este considerat primul elicopter operational cu sistem de catapultare a pilotilor (de tip zero-zero, in fapt minim 100m altitudine), folosind un sistem K-37-800 propulsat de rachete si produs de catre Zvezda Research and Production Enterprise Joint Stock Company. Sistemul separa exploziv palele de rotor, arunca plafonul cupolei si apoi arunca vertical scaunul pilotului. Exista si o alta modalitate de parasire a cabinei, aruncand usile, incarcatura si panourile laterale, urmata de iesirea laterala din cabina. Din pachetul de supravietuire al pilotului mai fac parte: kit supravietuire NAZ-7M, o pluta si o parasuta PS-37A.

Prototip V-80 nr.10 – culoarea neagra fusese aleasa deja

Pana la 2 tone de armament (intre care pana la 12 rachete antitanc ghidate laser Vikhr-M (AT-12), cu raza de actiune pana la 8km (mai recent 10km) si capacitate de penetrare 900mm RHA sub strat reactiv) pot fi incarcate pe 4 piloni de tip BD3-UV aflati sub aripioare fixate pe lateralul fuselajului, in timp ce capetele aripioarelor sunt echipate cu containere de contramasuri.

Tunul 2A42 cal. 30mm cu tragere rapida este montat pe partea dreapta a cabinei si are azimut respectiv elevatie reglabile hidraulic cu sistem de mentinere pe tinta a axului elicopterului: 3° 30′ la -37° respectiv -2° 30′ la +9°.Tunul beneficiaza de o rezerva de 460 proiectile (0,39kg/proiectil), aflate in 2 magazii in partea centrala a fuselajului (una cu 240 proiectile perforante si cealalta cu 230 proiectile inalt explozive),  rezerva selectabila intre 2 tipuri : perforanta si incendiara. Viteza la gura tevii este de 980m/s, cadenta este reglabila intre mod rapid (500-600 lovituri / minut) si mod lent ( 350 lovituri/minut) cu rafale de 10 sau 20 lovituri iar distanta maxima de tragere este de 4km.

 

Tunul 2A42

Armamentul acrosabil, dincolo de rachetele antitanc, poate consta in: rachetele neghidate/ghidate laser S-8 si S-13 (in containere B8V20A respectiv B-13L), containere de tunuri cal. 23mm tip UPK-23-250, rachete aer-aer Igla sau R-73 (AA-11 Archer), rachete antiradar aer-sol Kh-25 MP (AS-12 Kegler), bombe FAB-500 sau dispersoare de munitii.

Cu ce stie sa „deratizeze”…

 

Sistemul de avionica include navigatie inertiala (INS), pilot automat, harta in miscare (Kronshtadt Abris pe unele variante) si afisaj de privire ridicata ILS-31 (HUD) si IT-23MV CRT sub HUD (pentru imagini FLIR si monocrom), iar ca senzori sunt instalati vizor infra-rosu (FLIR) si radar de urmarire a terenului. Afisajele sunt compatibile cu sistemul de ochelari de vedere pe timp de noapte de tip OVN-1 Skosok.

Senzori Ka-50 – versiunea de lupta de noapte

 

Optronica din bot include: sistem electro-optic I-25IV Shkval-V  cu canal de zi pentru cautare si auto-urmarire a tintelor, urmaritor de tinte desemnate de marcaj laser si telemetru laser (camp vizual de ±35° in azimut si +15 to -80° in elevatie). Dupa cum se observa in imaginea de mai sus, versiunea pentru atac de noapte are o turela FLIR suplimentara in bot.

Pilotul este echipat cu vizor de casca Obzor-800  cu azimut ±60° si elevatie -20 to +45°. Pentru a reduce incarcarea pilotului si a fi mai greu observabil, locatia si desemnarea tintei sunt efectuate de o alta aeronava.

 

Motoarele sunt echipate cu filtre si separatoare pentru aerul aspirat, iar iesirile de gaze au disipatoare si deflectoare pentru a reduce semnatura termica:

Disipatoare termice pe motoarele lui Ka-50

 

Pe partea de protectie electronica, elicopterul are instalat un sistem de avertizare la iluminarea radar (RWR) L150 Pastel aflat in conul cozii, avertizare laser (L-140 Otklik) avertizare IR (L-136 Mak), sisteme de razboi electronic la capetelor aripioarelor pilonilor de arme si dispersor de contramasuri radar/IR in 4 dispersoare.

 

Aligatorul

 

A evoluat la un moment dat si catre un concept destinat competitiei pentru elicopterul de atac turcesc, denumit Erdogan. Alaturi de IAI (Israel Aircraft Industries), Kamov a oferit versiunea modificata KA-50-2 Erdogan, echipata cu sisteme de armament compatibile NATO si avionica israeliana, pentru competitia turceasca, castigata in cele din urma de A-129 Mangusta.

KA-50-2 Erdogan – macheta la scara reala

Sa vorbim putin si despre Aligator – KA-52  (Hokum-B) care este o versiune biloc, echipata cu cu motoare mai  puternice TBV3-117 si radar milimetric. Primul sau zbor a avut loc in iunie 1997 si se afla si el in serviciul fortelor ruse. Alegerea pentru adaugarea unui copilot a fost una naturala, pentru a scadea din incarcarea cu activitati a pilotului, insa in viitorul apropiat s-ar putea ca monolocul sa devina o optiune viabila, prin secondarea sa de catre AI (inteligenta artificiala).

Iar aici versiunea navalizata KA-52K (Katran), una din principalele diferenta fiind aripioarele de acrosaje mai scurte:

In ultimii ani lucrurile s-au complicat un pic pentru KA-52, mai ales de cand a inceput sa fie livrat si altora decat utilizatorul rus… bubele incep sa iasa la iveala, cum ca n-ar fi ca in reclamele cu Putin (sursa). Avand aproape 30 de ani de dezvoltare si maturizare in spate, cam greu sa mai dai vina pe bolile copilariei, insa s-ar putea ca embargoul occidental pe anumite componente  sa se simta deja.

Caracteristici KA-52 (Sursa „Sputnik”)

Pe cazul egiptean (12 elicoptere receptionate incepand cu 2017, dintr-un total de 46 comandate in 2015), Ka-52 Alligator are multiple probleme de ordin tehnic cu: instalatiile motoarelor, avionica, sistemele de navigatie, sistemele de vedere pe timp de noapte. Motoarele sufera pierderi de putere in diverse regimuri de zbor in conditii de temperaturi ridicate. Este posibil ca in aceste conditii egiptenii sa se orienteze catre AH-64E Apache.

In incheiere, ca sa punem sare pe rana – un pic de MI-28, concurentul intern dar si international:

Si cateva detalii din fabrica de MI-28, impreuna cu detalii de structura ale elicopterului:

.

O comparatie simplista intre Aligator si Apache, unde se vorbeste de masa utila mai scazuta a Apache-ului dar nu si despre protectia prin blindaj, sacrificata la Aligator:

Ka-50/52 este din categooria elicopterelor grele de atac, la paritate cu Mi-28 si AH-64 Apache sau chiar Denel Rooivalk.

AH-1Z Viper este putin altceva, mai usor, mai suplu si mizand mai mult pe viteza …

Si la final o tabela comparativa a caracteristicilor tehnice ale principalilor concurenti pe nisa de elicoptere de atac (asa, mai orientativ, stil Wikipedia…):

Date tehnice

KA-50/52

Mi-28

AH-64

AH-1Z

Rooivalk

Echipaj

1/2

2

2

2

2

Capacitate arme

2 t

2,3 t

 –

 1,13 t

2 t

Lungime

16m

17,91 m

17,73 m

17,8 m

18,73 m

Inaltime

4,93m

3,82 m

3,87 m

4,37 m

5,19m

Diametru rotor

14,5 m

17,20 m

14,63 m

14,6 m

15,58 m

Suprafata rotor

330 m²

232 m²

206.1 m²

168 m²

190 m2

Sarcina utila

3000 kg

3800kg

5300 kg

3021 kg

3000kg
Masa gol

7700 kg

7890 kg

5165 kg

5580 kg

5730 kg

Masa maxima

10800 kg

11700 kg

10433 kg

8390 kg

8750 kg

Motoare/forta

2 × Klimov VK-2500, 1800 kW (2400 Cp)

2× Klimov TV3-117, 1636kW kW (2194 Cp)

2 × T-700 – GE-71, 1409 kW (1890 Cp)

2 × T700-GE-401C 1340kW (1800Cp)

2 × Turbomeca Makila 1K2, 1402 kW (1904 Cp)

Viteza maxima

315 km/h

324 km/h

293 km/h

370 km/h?

309 km/h

Viteza croaziera 270 km/h

265 km/h

265 km/h

296km/h 278 km/h
Raza de actiune

545 km

435 km

480 km

340 km

370 km

PRET

23 mil.$

15-18 mil.$

36 mil.$

31 mil.$

40 mil.$

Plafon serviciu

5500 m

4950 m

6400 m

+6000 m

6100 m

Viteza de urcare

12 m/s

13,6 m/s

12,7 m/s

14,2 m/s

13,3  m/s

 

 

Share
1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (medie: 4,43 din 5)
Încarc...

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.airforce-technology.com/projects/ka50-black-shark-helicopter/

Airrecognition.com

https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2015/10/26/kamov-ka-50-hokum-only-10-known-to-be-produced/

 http://www.military-today.com/helicopters/ka52_hokum_b.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-50

https://en.valka.cz/topic/view/880/Kamov-V-80

https://sites.google.com/site/stingrayslistofrotorcraft/kamov-v-80

.

29 de comentarii:

  1. Salut .Adica vrem sa credem ca in reclamele lui Putin nu se spune tot adevarul, nu e o noutate, rusii mereu au avut frica de adevar. Pentru al nostru Dracula ceva noutati.

    • Dracula era varianta aia usor modificata pentru noi, cu avionica si arme similare cu ale Puma SOCAT. Despre acela, numa’ de bine…

      Despre Zulu-Viper, om vedea cat s-or mai cacai ai nostri, e clar ca au inceput sa realizeze ca e un pachet scump, fara a evalua inca si costul samblarii in tara…

      • Ceausescu nu a ansamblat totul in tara cu niste costuri uriase de plateam si ultimul dolar rasarit inapoi, a ajuns sa faca si bisnita cu vanzare de cetateni nemti si evrei si nu numai, dar macar a simtit cs teebuie sa avem industrie nu ca altii de acuma.

        Acuma toti sunt sefi si fiecare isi vrea partea.

  2. Intr-adevar, pentru noi Viperul pare alegerea perfecta … mai iute, mai rapid, mai usor, mai ….ieftin(exceptand rusoaicele :-). Poate acrosa 3To, numai s-avem noi ce-i da …
    Ar fi incaput si Mangusta in tabel…

    • Ar fi fost interesant de completat tabelul cu o coloana in care sa apara costul orei de functionare ….dar banuiesc ca la rusi e „gratis”

    • Zulu nu poate acrosa 3 tone, aia e masa utila totala, cu tot cu combustibil si echipaj… armament pe la maxim 1 tona, o tona si un pic, cu tot cu munitia de tun, interna si alte dispozitive.

    • Mangusta e sensibil mai mica – masa maxima la decolare de 4,6 tone, sub masa gol a concurentilor de mai sus…
      si ar fi trebuit sa adaug atunci si Tiger-ul dar si concurentii chinezi (Z10, Z19) si japonezi (Kawasaki OH-1).

  3. Cumparam Kamov K52- din cauza pachetului de supravietuirii a pilotilor ( concurenti nu are) , produs la noi cu tot cu transfer de tehnologie si insertie de capabilitate de a utiliza munitia Nato.

    O sa-l numim Kamov K52 Mihai edition.

    • Și luam și o linie de asamblare Volga ca bonus….
      Și facem și conversații prietenești cu trolii…..
      Și in fiecare oraș al patriei deschidem un centru de prietenie ruso-roman…..

      1
      • ionica fonosch

        Ca sa poti analiza traficul radio din Crimeea , de pilda , trebuie sa sti limba rusa … Ca sa dai cu ciocul pe la snspa , ajunge sa stii si 1000 de cuvinte in limba engleza …Carlo Kopp stie si rusa si germana , de pilda ,dar nu cred ca e calificat sa prinda vreun post pe la snspa ….
        Ziaristi de la Adevarul se inspira de aici la chestiuni privind tehnica militara ruseasca … A mai fost unul Ylmaz pe aici care ne ameninta ca daca calcam prin turcia vai de oasele noastre ….mai rasfirati baieti …
        https://www.youtube.com/watch?v=pQ14LQll4mY

  4. Scythia Minor

    Ştie cineva dacă ruşii au prezentat ceva echipamente militare noi, la parada din Piața Roşie?

  5. ioniac fonosch

    La parada numai „vechituri ” dar in Siria se pare cau s-au descurcat bine …
    ” Russian Forces Repelled Massive Rocket Attack On Hmeimim Airbase ” https://www.urdupoint.com/en/world/pantsir-s1-tor-m1-shot-down-27-rockets-durin-615678.html
    „42S6 Morfey This system is designated as a short-range air defense system to protect the S-400 from various threats at their terminal phases, and will also act together with the S-350E as a supplement to the SA-21 Growler”
    https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2016/10/17/s-350e-vityaz-50r6-sam/

  6. Capătul satului

    Interesant articolul
    Era interesant de povestit care au fost argumentele pt care armata a preferat Kamov Ka 50 in locul concurentului Mil
    Respectiv stabilitate superioară cu efecte asupra preciziei și capacității de eliminare a tintei
    Blindaj, capacitate de supraviețuire in lupta,
    Viteza unghiulară superioară, etc
    Pe de alta parte, este previzibil ca fiabilitatea motoarelor rusești sa lase de dorit
    Dar atât Ka 50 și Mi 28 sunt peste ce avem noi

    Totuși, dacă am înțeles bine, portughezii au renunțat la elicopterele Puma, pt misiuni civile, ca aveau întreținere scumpă, și le-au înlocuit cu produse Kamov cu elice contrarotative

    • eu știam că havoc-ul a câștigat contractul de elicopter principal de atac in fata kamov?

    • Intr-o prima faza , dintr-un articol mai vechi , ce imi amintesc ..a castigat kamov-ul pe baza performantelor generale ale platformei , a rachetelor vikhr si cu toate ca precizia tunului era buna ( ceva legat de punerea sa aproape de punctul de greutate), erau neajunsuri legate de tintirea sa ..fiind necesara rotirea elicopterului
      Ulterior a fost preferat mil 28 ..si a ramas ca varianta biloc a kamovului sa primeasca comenzi ptr unele unitati , dar milul era sa devina „elicopterul de atac de baza”
      Ka 50 are performante foarte bune comparativ cu aranjamentele clasice
      Personal , imi place , ideile „exotice” , astea , ajunse in practica mie mi-au placut
      Din presa vremii ..racheta vikhr era ceva extraordinar , raza peste 8 km si supersonica , probabil cu avionica peste ce pot rusii ar fi „iesit” ceva „periculos”

  7. O da ca americanii si evreii au doborat in zona numai top.Pana una alta nici unii nici altii nu au dovedit nimic concret.

  8. Ca proiectanti, rusii sunt de top inclusiv in aeronautica.Marea lor problema este ca le lipseste tehnologia de ultima generatie, fiabila, performanta, pentru proiectele lor.
    Ce aeronave de top ar iesi daca rusii ar colabora cu americanii.

    • ce proiectant de top esti cand iti lipseste tehnologia de ultima generatie ,ce lui Wernher von Braun nu i-a lipsit tehnologia de ultima generatie ,si daca era proiectant a creeat e una noua ca de aia e proiectant ,si acum toti folosesc rachete mari ca ale lui ,Coanda la fel toti se plimba cu motoare ca ale lui folosindu-i modelul de motor deci in care top poti spune ca sunt .poate doar in ala chinezesc de copiat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *