Din 2014 au trecut niste ani… XWIND 4000 inca arata futurist, beneficiind la interior de „augmented reality bridge” si propulsie hibrida, diesel-elctrica, cu care reusea viteza de 30 de noduri:
Cu ce se lauda la vremea respectiva conceptul XWIND 4000:
– Suprastructuri integrate: integrare optimizata, fizic si functional, de senzori (GE, radar, optronica) si tehnologii de comunicatii de ultima generatie ( antene cu suprafata plata, metasenzori, LIDAR etc.),
– Integrala navala a dronelor: implementarela nivelul arhitecturii navei si controlat de comandant, drone de cerectare-supraveghere cu diverse incarcaturi utile (containere EO/IR), radar, de supraveghere marina, AIS etc.), inclusiv arme.
– Punte de Coordonare a Luptei de Noua Generatie (Next Gen Combat Bridge) – o platforma de operatiuni inovatoare .
– Centru de Operatiuni de noua generatie pentru coordonarea tactica a operatiunilor.
– Sistem de lupta impotriva amenintarilor asimetrice
– Datacenter al navei care permite optimizarea resurselor (estimari si capacitate de incarcare ) prin aplicatii de vizualizare a CMS-ului navei (combat management system) si a SMS (ship management system) .
– Controlul energetic: propulsie hibrida modulara, gestiunea dinamica a consumului navei.
– Compartimentare modulara, configurabila (T BONE)
Nici corveta C SWORD 90 celor de la CMN, din Cherbourg, nu e cu mult mai prejos, fiind prezentata si pe RoMil in 2014, doar ca la momentul respectiv nu aveam si video-ul:
Cu o lungime de doar 95m, corveta are de toate, inclusiv cele 16 lansatoare verticale AA mult-cautate, 2 sisteme rachete AA cu raza scurta, 8 rachete antinava, elicopter de 10 tone, echipare completa pentru lupta antisubmarina dar si o viteza maxima de 28 de noduri… incadrandu-se binisor in cerintele noastre, poate cu exceptia pretului si a criteriului istoricului volumului de vanzari.
In fine, reluam aici, pe scurt, descrierea caracteristicilor in limba engleza, doar pentru a putea compara, ca si exercitiu intelectual cu ce ofera Gowind sau Sigma:
Length | 95 meters |
Width | 15.7 meters |
Draft | 4 meters |
Maximum Speed | 28 knots |
Range | 7,000 nm at 12 knots / 5,000 nm at 14 knots |
Crew | 65 + 20 operators |
Primary guns | 76mm |
Secondary guns | two 20 mm guns or 30mm
|
Systems |
|
aviation | can accommodate a 10 tonne helicopter class |
De atunci corveta a ramas doar la stadiul de concept… Poate exista si niste motive bine intemeiate, doar ca nu le cunoastem, dincolo de riscul primului client al unui produs care nu este matur (capitol unde multe dintre armate prefera deja un anumit istoric de utilizare cu alti clienti, cu exceptia cazului in care chiar ei sunt finantatorii programului creat pe propriile cerinte).
Marius Zgureanu
Referitor la riscul primului client, ar putea exista și un avantaj legat de preț? În cazul de față DCNS sa vrea sa promoveze produsul și fiind primul client sa acorde și o reducere. Au câteva produse de genul asta.
da, e cu plusuri si minusuri, mai mult plus 🙂
Ambii constructori au experienta in nave de genul respectiv.
Nu vreau sa insist pe DCNS, dar exemplul este la îndemână. Atât cât pot eu sa judec ca pasionat, Andrasta nu ete o tehnologie 100% noua. Ba chiar este o adaptare a Scorpene => un risc redus ca produsul sa fie o nereușită.
Una din stirile de zilele trecute se referea la deschiderea unei reprezentante SAAB la Bucuresti. Ce parere aveti de corvetele suedeze clasa Visby? In tandem cu submarinul A26? Si alt jucarioare SAAB? Desigur, doar ca exercitiu de imaginatie…
https://www.youtube.com/watch?v=adNtzIKd_ZI
https://www.youtube.com/watch?v=n9OUZ9glqjY
Visby e cam mica, o mini-corveta, cu putin loc pentru armament… si cu integrarea de sisteme antiaeriene anulata.
Visby nu sunt chiar ceea ce cautam noi.
Apropos de ale FNRo fregate Type 22, m-am uitat aseara la niste poze cu ele si ma intreb unde vor plasa VLS-urile si rachetele anti nava? Marasesti-ul, Tetal-2-urile, Tarantul-ele si Epitrop-urile, dragoarele si puitoarele de mine, navele auxiliarevor fi modernizate? Ca sa numai vrb de submarinul Delfinul.
3 IAR-330 Puma Naval nu cred ca sunt de ajuns pt FNRo plus ca trb macar 3 avioane ASW/MP, avioane pt cercetare/lupta electronica si transport/cargo/desant aero.
Merci anticipat de raspuns si daca aveti ceva link-uri pe aceste subiecte de la articole anterioare!!!
Știu că s-a tot discutat vis-a-vis de întrebările tale de-a lungul ultimilor ani. Dă-i și tu un search pe site.
Hamina ftw….
Presupun ca in final se ca merge tot pe Sigma, la pachet cu portul, ca sa luam „viza”. Sper doar sa se bata palma mai repede pentru ca in baltoaca noastra e posibil sa ramanem singura tara NATO (riverana) cu ceva forte navale daca Turcia iese din alianta.
Interesant, dar prea putin practic pentru noi. Mai bine publicati ce corvete stealth vor introduce rusii in urmatorii ani la MN.
Iar frantuzisme? :))
Imi place foarte mult C Sword 90, arata genial. Pacat ca a ramas la stadiul de proiect.
Cei de la CMN sunt insa foarte buni pe fast attack crafts, Combattante, care si-au gasit mai multi clienti. Probabil ca incearca sa urce pe o piata superioara, conceptul C Sword 90 fiind totodata si un demonstrator care sa arate de ce sunt capabili.
Pentru viitorul indepartat in care s-ar decide inlocuirea NPR-urilor, de la CMN imi plac mult astea: https://cmn-group.com/products-and-services/military-vessels/combattante/combattante-cl65-s/
pentru a trece de stadiul de concept, C Sword are nevoie doar de un prim client… cu care ar fi si probabil mai deschisi la anumite aspecte legate de tehnologie.
Dupa cum arata, slabe sanse sa fim noi ala…
N-are hangar pt. elicopter din pacate… ceea ce nu este atat de genial pentru o nava ce se doreste a fi stealth… plus ca e cam nasol pentru elicopter el insusi pe timp de furtuna pe mare si valuri mari!
Nu ar fi imposibil. Totul depinde de noi! Depinde ce deal facem și cum îl facem (si acolo ma tem eu…nu avem coloana vertebrala!) În rest…avem nevoie de corvete de ieri!! Pina la urma…de care or fi,numai sa fie odata!?
https://www.defensenews.com/land/2018/02/13/us-army-could-get-laser-for-short-range-air-defense-in-under-five-years/
Până la urmă mai știe cineva de dotarea cu corvete, când va începe licitația, etc?
da’ care-i graba ? 🙂
Traditia spune ca majoritatea chestiilor importante se petrec in a doua jumatate a anului iar banii se dau de preferinta in ultima luna.
Nu sustinea Fifor ca azi intra in sedinta de guvern? Pana acum n-a aparut nimic pe subiect in Monitorul Oficial.
Din cate stiu eu pe ordinea de zi exista HG pt HIMARS si corvete. Vedem la sfarsitul zilei.
In HG apare si cine ce face sau doar se aproba proiectul si pe urma discuta si ne anunta cine face barcutele ?
Aparent numai pentru corvete:
http://gov.ro/ro/guvernul/sedinte-guvern/informatie-de-presa-ref-proiecte-de-acte-normative-care-ar-putea-fi-incluse-pe-agenda-edintei-guvernului-din-15-februarie-2018
Asta daca nu cumva fac 2 in una si strecoara si HIMARS-ul acolo. Sau poate baga HIMARS-ul chiar daca nu era pe ordinea de zi, au mai fost cazuri.
Pai daca Turcia ,,defecteaza” total atunci chiar suntem in fundul gol la MN!