MiGurile rusesti donate Serbiei…

…ajuta Israelul sa vanda F 16 Croatiei.

Fosta tara yugoslava se tot chinuie de ceva timp sa-si inlocuiasca MiG-urile 21 – modernizate initial la Aerostar si facute apoi varza de ucraineni – cu ceva mai modern, nu neaparat si nou, iar croatii sunt oameni seriosi.

 

 

F 16 Barak

Si tot contempland croatii ce teapa si-au luat cu ucrainenii – deh au si ei aceeasi meteahna a pretului cel mai mic – nu au putut sa nu remarce cadoul facut de Moscova Belgradului, chiar daca sase MiG 29 la mana a doua (chiar modernizate candva la standardul SMT) nu sperie prea multa lume, pe croatii i-au luat gandurile negre si foarte prompt, am putea noi constata, n-au mai stat la discutii ci au batut palma cu israelienii pentru un numar inca necunsocut de F 16 C?D Barak din surplusul acestora.

Croatii aveau de gand sa cumpere de ceva timp cel mult 12 aeronave.

Mai ne aducem aminte ca Zagrebul avea prin octombrie 2017 pe masa cam patru oferte: suedezii de la Saab cu Gripen /D plus evreii, americanii si grecii cu F 16C/D Barak/F 16A.

Dupa primirea ofertelor, ministrul croat al apararii a declarat: “Following the opening of the bids, a detailed evaluation and validation process of the bids by the Expert Team will take place within a period of about two months. The key parameters in the selection procedure, aside from the characteristics and capabilities of the aircraft, will comprise three segments: intergovernmental contract, price, and the business-economic cooperation package.” De retinut aici fraza cu „Expert Team”…

Si asa cum am aflat cu totii zilele trecute, la Davos, premierii israelian si croat au ajuns la un acord verbal, deocamdata, prin care Croatia va plati 500 milioane de dolari pentru un numar nespecificat inca de F 16 israeliene, presupunem ca vor fi C/D-uri conform cereri trimise de catre croati.

Ciudat cum soarta este de multe ori ironica. Tot cautand sa gasesc amanunte despre prezumtiva afacere, am aflat ca si in cazul croatilor, la fel ca la bulgari, o comisie special creata sa “cantareasca” ofertele a dat castigatoare doua dintre ele. Astfel, comisia creata – Expert Team adica!! – de fostul ministru al apararii croat, Joseph Buljević, a ajuns la conlcuzia ca tara sa ar trebi sa cumpere ori FA-50 – Coreea de Sud, ori Gripen C/D din Suedia, dar la final a castigat vajnicul si nemuritorul se pare F 16.

Asemanarea dintre bulgari si croati ar fi ca in ambele tari niste comisii au stabilit Gripenul C/D ca fiind cea mai buna optiune (la bulgari), cea mai buna optiune alaturi de FA 50 la croati, diferenta marcanta este ca bulgarii n-au tinut cont de comisia lor si n-au mai cumparat nimic, croatii n-au tinut nici ei cont de comisia lor dar au cumparat pana la urma avioane (sau vor cumpara in curand)…

Daca totul merge bine, conform calendarului dorit de croati, anul acest ar fi sa fie contractul semnat, iar in 2020 primele aeronave vor ajunge la Zagreb, urmand ca pana in 2022 intreaga escadrila sa fie livrata.

Ca sa-l parafrazam pe Ismail din „Toate panzele sus”…estem diferenta intre ghiauri bulgaresti si cei croati.

Si uite-asa „estem” Rusia factor de progres si afaceri bune pentru unii ca si pentru altii. Aferim!

GeorgeGMT

59 de comentarii:

  1. nebunia lui rasputin a fortat si mâna romanilor,făra el mapn-ul comanda doar lichide imbuteliate si se întorcea pe partea cealaltă.

  2. Si…is mai vune decat MLU-urile daca se hotarasc ?

  3. Oricum noi am fost „primii” cu moda F-urilor pe partea asta de EU.

  4. Ma mir ca nu au venit cei de la Saab cu o oferta mai buna. Din cate se vede piata europeana nu mai este rentabila pentru euro-canarduri.

  5. articolu demonstrează inca odata ca nevoile strategice de inzestrare sunt de cele mai multe ori pt. politicieni simple recomandari peste care se poate trece usor,

    polonejii au spus cu predicat ca ei nu cumpara sh,
    pt ca sh este in final mai scump decat nou: durata mai mica de viata pt celula, motoare, echipamente, etc,
    si implicit costuri superioare de intretinere,
    ori intretinerea la f 16 depaseste costu de achizitie de nou,
    nu-i scump ce-i scump cii scump ce-i ieftin
    dar astea-s detalii neesentiale prin estu Evropii,
    aici neuronu conducerii de partid si de stat este mai tare ca orice cerinta de inzestrare,

    si sa nu uit, nici un avion de 30 de ani sau mai mult nu asigura o protectie din parte tarii producatoare, desi multi au astfel de viziuni,

    o inzestrare se face pt nevoia strategica a unei tari, iar strategia militara este altceva decat susotelile, barfele sau smenurile politicienilor,
    noi cu o conducere obosita am dat startu la cumparaturi de harburi, am inceput cu fregatele luate la un pret dublu fata de hms ocean, avioanele, cine stie ce v-a urma, eventual gloante şi proiectile folosite in ww2 ca alea sunt produse mature,

    • Poate vom cumpara si F-35 tot second hand. Asa se intampla cand nevoile militare sunt neglijate.

      • problema in Romania nu aunt banii,ci neseriozitatea din mapn+ lipsa unui program cert de inarmare realist.uite LA fifor,ACU a sarit LA submarine…

      • @musoiu
        de ce sa nu cumparam f35 sh daca avem bani ?
        polonejii spun ca sh este mult mai scump ca nou,
        intretinerea aia la second este mai scumpa ca la unu nou prin simplu fapt ca ai epuizat o parte din resursa motorului, componente etc.
        ori motoarele si componentele sunt foarte scumpe la f 35,
        dar astea-s detalii nesemnificative pt politicieni,
        la fel ca viata pilotului/marinarului/soldatului militar,

        fregatele vor ajunge in final al un cost de modernizare + intretinere la nivel de portavion,
        ar trebui urgent data o lege referitor la montarea unui bust al lui nastase in fiecare capitala de judet – cel mai capabil prim ministres al Evropii incepand din comuna primitiva si pana in 2004,

        intrebarea se pune cum s-ar putea face ca intretinerea la astea sh sa se faca prin firmele care cotizeaza la partid,
        https://www.tehnomil.net/2018/01/19/statul-adanc-vs-statul-paralel/

        dar noi care avem cele mai scumpe autostrazi din Evropa, cea mai mika cheltuiala medicala/asigurat din Evropa cu o speranta de viata pe masura, si nu accesam fonduri evropene pt. simplu fapt ca intai trebuie facut planu cum sa furam banii si abia apoi eventual accesate fondurile,
        noi ne permitem,

        avem conducere la ministresu de aparare cu torpile aeriene direct din star trek si sabia laser a lui ceausescu din 68 care a topit tancurile rusesti cu mult timp inainte de a ajunge ele la frontiera,

        nu in ultimu rand, daca Croatia cumpara 30 f16 C/D inseamna ca am ajuns acolo unde ne e locu,
        tara de 20 de milioane cu o dotare la arma aviatie sub Crotia care are 4,5 milioane,
        iar razboiu incepe de la arma aviatie, cam asta e strategia actuala,

        • „de ce sa nu cumparam f35 sh daca avem bani ?”

          Probabil ca asta se va intampla. Romania va folosi F-16 cat de mult va putea si apoi va lua F-35 second hand.

    • Gandire politruc: ” nu poate fi intretinerea mai scumpa daca nu o facem!”. Trebuie poza cu negrul ala care isi bate tampla…

    • Si cand te gandesti ca Romaniei ii oferise Israel-ul prin anii 2000, F-16 CD Falcon sh, iar MAPN.RO i-a refuzat ca sa ne pricopsim apoi cu F-16 ABM Facon third hand. Or mai avea israelienii F-16 CD Falcon sa vand si la Romania, sau decat Kfir-uri modernizate?
      Personal as prefera sa se ia pt FARo din Israel F-15 AB/CD Eagle modernizate !!!

  6. Acum,ganditi-va si voi cum ar putea Serbia sa se doteze cu echipament US ? Nu au nici o sansa. Au ales Mig si s300 de nevoie.

  7. La noi RasPutin ne-a împins către Patriot!

    Ce imbecil. :)). :)) daca nu lua Crimeea, nu „pupam” noi Patrioate nici în 2025.

    Stăteau ai noștri generali cumintei cu steluțele pe umeri și cu paninca-n paharele!
    Ce ne trebuia noua corvete? Ha ha ha!

    • Ba da.Romania ar fi putut sa cumpere Patriot si cea mai mare parte a tehnicii militare pe care o au americanii, inca din anul 2005, daca ar fi dorit.Nu ma refer la F22, rachete intercontinentale, submarine cu propulsie nucleara, arme nucleare, etc, pentru ca astea nu sunt de vanzare.

  8. Eu mi-am „permis sà raportez” stirea aceasta încà de pe 26 ianuarie. Este vorba de aproximativ 30 de aparate.

    MirceaS
    26 ianuarie 2018 at 21:54
    Primii ministri israelien si croat s-ar fi pus de acord pentru vânzarea càtre Croatia de vreo treizeci de F-16 de ocazie pentru 500 milioane de dolari. A/B (Netz) si C/D (Barak).

    http://www.jpost.com/Israel-News/Benjamin-Netanyahu/Israel-Croatia-agree-to-push-forward-with-500m-F-16-fighter-jet-deal-539910

  9. Da. Vor face mentenanta la Aerostar.

  10. Si in Croatia, coruptia este la ea acasa asa ca decizia politicienilor a fost luata din considerente subiective.Daca tot vroiau F16, ca sa aiba un avion standard, la nivelul tarilor NATO cu care se invecineaza Croatia si mai ales aflat in dotarea SUA, croatii ar fi trebuit sa se doteze cu avioane cumparate direct de la americani.Daca ar fi fost chibzuiti, ar fi putut cumpara chiar avioane noi.12 avioane F16, noi-noute, nu ar fi fost exagerat de mult pentru croati.

  11. Cu ce ar fi fost mai bun un Gripen C/D nou fata de un F16, de aceeasi generatie, nou?Doar pentru ca Gripenul poate folosi si alt armament decat cel american?Costul orei de zbor este aproape identic.

  12. Problema avioanelor israeliene este ca nu sunt standard NATO si croatii vor trebui sa bage niste bani in ele…

    • Posibil sa le treaca prin SLEP si sa le modernizeze la standardul V la un loc cu grecii si (poate) polonezii si turcii. S-au orientat si ei spre C\D, bravo lor. Am avut si noi oferta de C\D dar s-a zis pas. Pacat.

  13. este clara intentia rusilor de „pacificatori”. auzi, doneaza armament si cui? fratilor lor slavi. Sa i mai aud pe trolii rusi cum justifica trebusoara asta… este la fel de clar ca noi nu trebuie sa ne bazam pe pomeni cat de „strategici” suntem pt americani, fara sa platim nu primim nica!nu cu sleahta asta de la psd la carma. aferim!

  14. Sa nu-si deie peste bot croatii cu ”aranjamentul” asta.
    Chiar nu inteleg de fel de ce aleg ceva ce nu-i compatibil cu NATO, nu cred ca pot folosi armament americanesc si sigur nu ies mai ieftin daca arunc 500 mil. pentru 12 + MLU-izare, comparativ cu alea noastre.

    AMARG are destule si mai trebuie cineva autorizat. sa le desfaca si sa le refaca.

  15. F-16 urile Croatiei sunt block 40, un standard asemanator MLU-urilor noastre.
    Ar fi fost un soc sa ia F-16 I Sufa, o varianta mult mai moderna.
    Iar 30 de avioane pentru Croatia mi se par prea multe.

    • F-16I Sufa e biloc, iar avionica e 50% de origine israeliana, au casti cu HUD similare cu ce avem noi pe Lancer… e, totusi, un pic prea modern pentru Croatia!

    • @Iceman, ce indrugi acolo? Bl 40 sunt Barak modernizate in 2014, croatilor le da Bl.30 cu ecrane alb-negru, nici macar nu se apropie de MLU, cred ca Netz se numesc sigur sunt aceleasi care le dadeau si balgarijiilor..”aging F-16 for selling to Croatia”
      Cum de costa toate 30 buc. =500 mil , pentru ca-s vechi de aia…
      Mai zic ei de Barak..dar sa fim seriosi…sunt doar zvonuri

      • Israel’s F-16 fleet was further expanded by Peace Marble III, which brought 30 block-40 F-16Cs and 30 two-seat F-16Ds to the IAF between 1991 and 1993. These newer models were nicknamed „Barak” („lightning”).

  16. E clar – daca ce numim acum ” Saab Gripen” era produsul unei firme americane avea toata Europa de Est numai Gripenuri de la cap la coada, ca ne venea manusa la toti. Doar ca din pacate avionasul ala are soarta copiilor frumosi si talentati nascuti in familii fara noroc in viata :)).

  17. Cu siguranta F16 Block 40 sunt mai moderne ca si F16 MLU „Block 15” ale noastre. Nu vorbi prostii.

  18. Eu parca nu am auzit ca israelienii sa retraga F-16 C/D din dotare si sa le scoata la vanzare stiam in schimb ca au facut asta cu F-16 A/B Netz.

    • Cumpara F-35 si mai vor F-15. De pastrat vor mai pastra Sufa. C-urile vor fi retrase treptat pe masura ce le intra in dotare F-35. A-urile sunt retrase demult.
      P.S. George, avionul din poza e Sufa nu Barak.

      • Nu am gasit nici o sursa care sa spuna ca Israelul a retras si scos la vanzare modele Barak. Am gasit doar ca partea croata era interesata de modelul asta. In schimb recent Israelul a scos la vanzare 40 F-16 Netz deja retrase. La pretul care apare si in articol si la numarul de avioane vehiculat croatii, presupun, vor primi varianta Netz. Asta-i parerea mea.

        • Din link-ul dat de @MirceaS: „Croatian media reported that Israel had amended its initial bid after stiff competition from Sweden, offering to supply a mixed fleet of F-16C/Ds that are still in active service in the Israel Air Force as well as the older F-16A/Bs.”

  19. Cu siguranță dacă prețul pentru 30 de bucăți e de 500mil $ chiar și A/B-uri e un super business, nu va faceți griji, israelienii au tehnica in genere operațională cu o rata de disponibilitate ridicata, singura problema după mine e că ei le cam zboară intensiv, deci problema ar fi resursă limitata nu costul aducerii la standard NATO

  20. :))))…ce spui tu Petre e pentru pasionații aviatiei, in ziua de azi câștigă bătălia aeriană cel care detectează primul inamicul și are rachetă cu cea mai mare bătaie și cea mai buna precizie , calculatoarele fac cam totul…..duel aerian e rarisim

    • Bàtàlia aerianà, ca bàtàlie aerianà…
      Era o poantà în timpul pactului de la Varsovia:

      Doi generali sovietici la o bere la o terasà pe Champs Elysées
      – A propos, cine a câstigat bàtàlia aerianà ?

    • Si in timpul razboiului din Vietnam se spunea la fel. Niste proiectanti cu o viziune axata pe viitorul „luminos” al rachetelor AA au scos chiar si tunul de pe avioane.
      Urmarea se stie.
      Lupta dintre sabie si scut nu se va termina niciodata cu un invingator definitiv. Totul va fi o batalie castigata dar pana la castigarea razboiului…

  21. Dar s-ar putea sa ai dreptate, când ti se termină AMRAAM si SIDEWINDER incepe joaca adevărată:)))…..mai ales la noi că nu cred că avem prea multe!

  22. 12
    Asta e o CERTITUDINE! :)))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *