Cum arata un embargou tehnologic?

Pai il vedem cum arata in Turcia, acolo unde Erdogan si ai sai inca nu gasit un motor pentru Altay.

Iar viitorul arata macar sumbru daca ne gandim ca Turcia este parte a programului Airbus A400M, JSF cu F 35A si are discutii cu Eurosam. Ramane de vazut daca intr-un final macar aceste programe vor fi derulate conform acordurilor.

Dar sa incepem cu trecutul, astfel cand turcii si-au pus in minte sa-si dezvolte propriul tanc au constatat, probabil cu uimire, ca treaba asta nu-i nici simpla, nici ieftina, nici macar rezonabil de grea. Constatand ei mai multe lucruri deodata s-au dus la coreeni sa le ceara sprijinul si niscai transfer de tehnologie, Altayul fiind din mai multe puncte de vedere (destul de esentiale am spune noi) un frate mai pricajit la K 2 Black Pantherului coreean…

Tunul de 120mm fiind si el tot cu ochii mici si oblici la origine.

Dar turcii s-au lovit de „un problem” adica coreenii aia corupti dar democratici le-au dat ceva din tanc dar nu si motorul (MTU-890), pe motiv ca germanii iti vand motoare pentru productia destinata la intern nu si pentru tancurile exportate si cum coreenii foloseau ei insisi un motor german n-au putut sa-l vanda turcilor.  Ca daca n-ai, ce sa dai?!

Otomanii si-au zis ca nu-i un capat de tara, relatiile cu Germania (in acele vremuri) erau ok si, ca sa mai scurtam povestea, si-au facut calculele tot pe baza unui motor german MTU de 1500cp. Necazul a venit cand  nemtii au refuzat atat sa le vanda licenta cat si motoare pentru un eventual export al Altayului, iar de cand Erdogan se crede sultan si a virat-o spre alte taramuri politice, Germania nu mai vrea sa le vanda nici motoare, nici macar piulite sau suruburi, asa ca turcii au tancul dar n-au motor.

Prin 2016 au crezut ca solutia li s-a aratat sub forma unei companii austriece care a fost gata sa-i ajute sa-si dezvolte propriul lor motor diesel de 1500cp, contra unei sume „modice” de 100 milioane de dolari.

Dar ori ca nu s-au inteles, ori ca austriecii au fost luati la palme de germani sau altii din UE, contractul a fost anulat si turcii s-au trezit din nou ca tre sa-npinga la Altay daca vor mobilitate.

Si aici vine stirea haioasa demna poate de vremurile cand in URSS domnea Stalin si cincinalele se faceau in patru, maximum, patru ani si jumatate.

Disperati ca n-au motor, otomanii au facut strigare catre propria lor industrie si asa a iesit in fata compania BMC al carei director general a spus ca nu-i problema s-a si rezolvat. Desi armata turca cere o gama de motoare diesel compacte intre 400 si 1500cp, nea Shakalak asta (pe numele lui adevarat Ethem Sancak) a zis ca el va construi un motor de… 5000CP!

Da, ati citit bine (eu am verificat pe 3-4 surse diferite) cinci mii cai-putere si cica s-ar fi si apucat de el…

Acum, pentru cei care nu sunt foarte apropiati de domeniul tehnic, un motor diesel de 5000cp nu-i un capat de tara, nu-i tehnologie spatiala, este practic cam motor naval, problema apare cand vrei sa bagi motorul respectiv intr-un tanc. Una este sa ai 1500cp la un motor mare si alta intr-un motor ultra-compact pe un tanc. In acest caz, miniaturizare face toti bani…

De 5000cp nici macar nu mare rost sa vorbim, mai ales in cazul turcilor care nu au fost in stare sa construiasca unul de 1500cp si sar direct, macar declarativ, la unul de 5000cp. Ce s-o fi gandind Shakalak bey ala sa faca cu un motor de 5000 cp?!

Ce trebuie noi sa retinem aici, pe langa gura mare a respectivului turc-capitan-de -companie, este faptul ca au ramas din nou fara perspectiva unui motor pentru Altay odata cu retragerea austriecilor de la AVL List GmbH.

Dar solutii exista si turcii n-au de cat sa-i intrebe pe ivani cum se descurca ei cu embargoul. Vor afla astfel ca poti exporta MiG 29K fara o gramada de echipamente, sau fregate fara turbine etc, pe ideea ca respectivul client nu se afla sub embargou si-si cumpara el restul agregatelor de pe piata libera.

Astfel ca turcii ar putea exporta tancul fara motor, iar clientul sa-si faca rost de feratania cum o sti de cuviinta si dupa putinta fiecaruia. Sau, ca tot sunt ei amici la catarama cu ivanii, sa intrebe la Moscova daca n-au cumva vreun motor de tanc de vanzare. Ca ivanii au motoare de tanc cu duiumul…

GeorgeGMT

106 comentarii:

  1. O fi crezut turcu’ ca-i vorba despre un motor pentru petrolier (tanker) ….

  2. Eu ma intreb cum se descurcă și cu piesele de schimb de Leo 2, ca le-au cam plesnit prin Siria, si tanti Merkel banuiesc ca nu vrea sa se creada despre ea ca-i sustine lui Erdogan ” Ramura de maslin” impotriva kurzilor. Asa ca lui Altay sa-i puna un motor de autobuz Otokar, de alea de-ale lui tanti Firea ?.

  3. Daca tot au bagat un miliard de dolari in R&D, o sa-i faca si un motor cred. Iar fieratania nu arata rau deloc. Acum nu stim cat de fiabile sunt componentele de pe el. Daca sari de la guma Turbo, blugi si aparatura electrocasnica de calitate proasta, la tancuri, e posibil sa aiba niscaiva probleme de exploatare. Dar e al lor, o sa-l aiba, si cam asta e tot ce conteaza pentru moment.

    • turcii au producatori de cnc-uri, masini de debitat cu laser, ai fi uimit sa vezi ce industrie au..

      • da suntem mult in urma lor la orice capitol militar sau industrial. In schimb, turcii trec printr-o criza majora acum. E cumva similara cu a noastra. Nu mai au personal calificat si ultracalificat. Daca la noi oamenii astia au emigrat datorita problemelor economice, la ei au fost indepartati, incarcerati s.a.m.d. politic. Efectul e cumva acelasi. Probabil ca sultanul, o sa faca precum stalin la izbucnirea WWII. O sa le dea drumul din inchisoare/o sa-i reangajeze ca altfel o sa fie si mai nasol. Armata, justitia si educatia au fost epurate. Sute de mii au fost incarcerati/indepartati.Astia 3 piloni de baza a unui stat modern sunt atat de slabiti acolo, incat, daca merg in aceeasi directie o sa aiba probleme imense pe termen mediu si lung. Si de aici, vom avea probleme si noi, caci fara turci la MN, cu sau fara 4 corvete, 3 submarine, 3 fregate, cu bulgari care vor iole si ukraineni fara flota, cu georgia oleaca prorusa,ramanem singuri.

        • Georgia oleaca pro-rusa ?? Ai habar ce vorbești? S-au ai vorbit doar ca sa te afli in treaba ?

          • Georgia oleaca pro-rusa… Probabil alea 2 regiuni luate mai in cardasie mai cu japca… Georgienii cred ca s-au saturat de Rusia mai nou… :)))

          • Daca ai sa verifici, ai sa vezi ca la putere acolo, e o coalitie facuta de un miliardar georgian care are si cetatenie rusa. Toate actiunile lor de la instalare au fost in sensul de a nu- i supara pe rusi. Ca atare, de aceea am folosit cuvantul oleaca. Nu vor fi prorusi pe fata, dar nici nu-i mai supara pe rusi.

      • Si polonezii au.Vrei sa vezi? Uite : https://www.youtube.com/watch?v=1HlDKWVevhI&t=5s La freze si strunguri CNC au Fabryka Obrabiarek Precyzyjnych AVIA S.A.

  4. leaga doua-trei motoare de autobuz si le iese socoteala.
    unul montat pe tanc,doua tractate…și așa nu prea știu turcii cu ele.
    ps.ponta cu moscheea,firea cu autobuzele…le place rahatul turcesc pedeseristilor.

  5. suntem niste profani,nu cuprindem pe deplin avantul tehnic revolutionar al turcilor?

  6. Mai bine ne dădeau noua bani sa le facem un motor:)))…..oare am mai fi in stare sa facem motoare de tancuri ?…..că restul tancului nu mai vorbim.

  7. cica nu e problema ca nu incape motorul de 5000 cp, ca il poate tracta tancul in spate :)))
    Eu cred ca nici F35 nu vor mai vedea, vo primi eventual banii inapoi

  8. Poate le dau ciainizii motor, că tot se pare că sunt în bune relații…

    http://www.gmfus.org/publications/turkey-looks-china-security-cooperation-alternatives

  9. Macar turcii au Leopard 2a4 si M60 Sabra…..Altii au doar t55….

  10. turcii vor un motor liber de proprietate intelectuala externa sau alte restrictii pt a exporta tancul .
    este greu cand o tara vrea sa iasa din umbra celor in costume negre ..

  11. Cate Leoparde aveau la inceputul conflictului? De aici am inteles ca acum au cu aproximativ 10 mai putine! Probabil nr. va creste, treptat ce vor ramane fara piese de schimb!
    Eu nu i-as face neaparat “berbeci“ pentru ca se lupta cu o armata cu multi ani de experienta razboiului in spate +consilieri americani + armament american!
    Astept sa le ajunga si la ucrainieni Javelin-ele sa urmarim pe YouTube cum pocnesc T72 rusesti!

    • Acolo ma foarte mir ca nu a ajuns inca nimic de la americani… Era o ocazie perfecta si din punct de vede tehnic sa testeze contra blindate rusesti cu echipaje rusesti si ca imagine sa ai blidate rusesti fumegand…

      Dar se pare ca politica zice altceva…

      • Ucrainenii au destule rachete anti-tanc, nu au nevoie de Javelin si nici de TOW.

        • Sange in instalatie n-au avut insa, sa fi avut si ei mai mult curaj… Si asa mai rau de atat nu se putea… Decat teritorial dar chiar si asa, mai bine mergeau pe totul sau nimic si cred ca le iesea ceva mai bine.

        • Nu sunt sigur de asta. Din ce interviuri cu soldati ucrainieni am vazut eu, principalele cerinte pe care le aveau se refereau la veste anti-glont si rachete AT. Gandeste-te ca multe din stocul lor de rachete a fost distrus sau a expirat in ultimele 3 decenii.

  12. Chiar daca turci au indutrie si o anumita tehnologie , pentru ca sa construiesti un motor de 1500cp pentru tancul lor, este o problema te tine de multa experienta si traditie in domeniu, ceea ce turcii nu au .Ucraina are motoare . Dar vor reusi ei sa cumpere motoare de la ucraineni pentru tancul lor ?

  13. Cam berbeci. Puteau incerca sa copieze si sa modifice motoarele Continental AVDS 1790 care exista si-n varianta de 1200cp pe tancurile lor Sabra. E mai simpla tehnologia, si au experienta cu ele.
    Mai raman sa ia ceva de la ucraineni, dar cum sunt prieteni cu rusii, nu e chiar asa simplu…

  14. Astia nu urmau sa coopereze cu ucraineni pentru niste motoare ?

    • or semnat pdf-uri, dar daca nu vor sa dea bani sa cumpere licente…
      si poate si ucrainenii nu mai vor, in schimbul ajutorului american.

      • Totusi ucrainenii am vazut ca-s cam disperati dupa bani si export de armament… Vad ca incearca peste tot cu de toate, mai si reusesc din cand in cand…De curand au deschis un centru de mentenanta pt. elicoptere in Bangladesh.

    • Turcii or sa primeasca „rahat made in Germany” 🙂

    • Vrajeala, cand Berlinul a interzis pana si exportul catre Turcia de piese de schimb simple: piulite, suruburi etc…

      • trebuie sa luam și noi in calcul ca Liebherr sa nu mai dea motoru la Agilis pt atacurile repetate împotriva ministerului public și a autoritatii judecătorești

        Refuz sa cred ca nemții ar putea fi impresionați de faptu ca unu pe care OLAF a pornit o investigație cu frauda de fonduri ( zdragnea) ar putea avea vreun rezultat asupra politicii jermane de export

        O sa ajungem și noi ca turcii

        O sa punem motoru de pe t 55 pe TBT

  15. Pentru cine vrea sa cumpere Leo2 A7V, de retinut ca optional poate fi echipat cu noua versiune de motor MB 873 Ka-501, de 1800 CP.

  16. sunt banat?

  17. Probabil ca turcii vor sa faca un tanc asemanator cu https://ro.wikipedia.org/wiki/Landkreuzer_P._1000_Ratte , de aceea au nevoie de un motor de 5000 CP.

  18. Fiecare regim autoritar (si cu cat se stie intr-o pozitie mai slaba cu atat mai mult) dezvolta un stil de „transformare” a adevarului care sa-i ascunda problemele. Propaganda este in principal de uz intern si serveste atat ridicarii moralului atat prin pretinse realizari fantasmagorice cat si prin demonizarea adversarilor reali sau imaginari care vor sa distruga tarisoara. Exact cu noi pe vremea impuscatului dezvoltam tot ce exista pe lumea asta si eram doar la cativa ani distanta (mereu la cativa ani distanta) sa le introducem in fabricatie „la nivel mondial” asa si cu astia care au tanc dar n-au motor la el. Din ciclul „curaj gaina ca te tai” mai urmeaza niste povestiri nemuritoare.

    Tehnic vorbind un motor de 5000 de cai putere pe un tank este realizabil, daca iti propui o functionare de cateva minute, maxim cateva ore. Ar fi echivalentul unui motor de Formula 1 din anii 80 cu o presiune de supraalimentare de 3-4 bari si conceput sa reziste strict o cursa, adica o ora si ceva sau 250-300 de km.

    Care ar putea sa fie utilitatea unui asemenea motor, sa admitem prin absurd ca s-ar dezvolta unul fiabil? Care ar fi consumul de combustibil si unde bagi acel combustibil? Cat de mare trebuie sa fie transmisia care sa reziste la 5000 de cai? Cum pui puterea asta pe sol si ce incarcari o sa ai pe suspensie si senile?

    Nu stiu cat se stie dar inclusiv K2 a avut pentru primul lot de 100 de bucati motoare MTU importate dupa care, pe baza licentei, coreenii au dezvoltat echivalentul lor de motor. Inclusiv acest motor facut de coreeni, o natiune cu un ordin de marime mai industrializata decat Turcia si cu mai multe fata de noi, nu s-a ridicat 100% la performantele originalului MTU. Asta apropos de comentarii de mai sus care zic ca noi faceam si dregeam. Da, faceam si dregeam la nivel tehnologic de anii 1970 si daca te uiti ca motorul de T-55 are 39 de litri si da 580 de CP, iar motorul de pe K2 are 28,5 litri si da 1500 de CP este posibil ca si cei mai paraditi la logica dintre national-comunisti sa vada niste mici diferente.

    Cazul de fata cu Turcia (o tara cu potential sa ajunga o natiune industrializata dar care se va scufunda economic si nu numai in urmatorii ani, fara indoiala) ar trebui sa ne arate, dincolo de caterinca si mistouri, ca dezvoltarea economica si libertatile unei societati sunt perfect reversibile si ca inclusiv noi putem avea doua destine diametral opuse in functie doar de actiunile noastre. Cine are urechi de auzit sa auda!

    • Am tinut o prezentare la un congres in Istambul acum vro doi ani. In prima parte a congresului au venit citiva stabi turci si au prezentat situatia economica si industriala a tarii si mai ca nu au cazut in genunchi pledind pentru colaborare cu tarile vestice.

      Daca insa luam datele comunicate de Erdogan se spune ca Turcia are o crestere economica bombastica de peste 11(7)%, datorata in special ind de constructii.

      • Asta spuneam, Turcia a redus mult din decalajele economice prin colaborari stranse cu Vestul si pe masura ce adopta calea autarhiei va aluneca din nou in urma. In general autarhia nu aduce niciodata progres economic si cu exceptia (discutabila dar posibila) a SUA nu vad vreo tara care sa aiba „toate” resursele necesare (capital, materii prime, baza industriala, experienta, oameni pregatiti la toate nivelurile) sa traiasca „pe cont propriu”. Cu atat mai putin Turcia care merge inca bine din inertie, asta in cazul in care nu-si „coafeaza” statisticile cum o facem noi.

        • In general autarhia nu aduce niciodata progres economic

          Nu sunt convins de acest mit, ar ajunge sa aruncam o privire in China..
          Totusi Turcia detine pozitii cheie, nu cred ca vestul isi va permite sa le intoarca total spatele.

          • In cazul Chinei nu putem vorbi de autarhie. Faptul ca au furat diverse proiecte si inventii nu insemna autarhie ci tot achizitie din exterior, doar ca a fost neplatita.

            • Si „furatul” sau copiatul asta implica anumite capabilitati. Multi ar copia daca ar putea dar nu prea le iese. Un bun exemplu e in articolul de mai sus. Ar copia turcii un motor mai acatarii pentru Altay dar si de dau cu fesul de pamant tot nu le iese decat de 5000CP ?.
              Faptul ca au copiat chinezii pe rupte se datoreaza si lacomiei combinate cu naivitatea sau prostia celor care si-au stramutat liniile de productie in China. Ce se asteptau, sa dea chinezu numa’ la pila si sa nu puna si subleru’ si sa „releveze” (in vremea lui ceasca se chema relevare nu copiere) marfa?

          • in nici un caz China nu e autarhica economic depinzand masiv de exporturi in materie de produse industriale si importuri in materie de proiectare, know-how, samd. As spune chiar ca e una din economiile cu cel mai activ comert extern.

          • Autarhia in China este personificata de „marele salt inainte” si microfurnalele din gospodarii in care taranii trebuiau sa produca fonta in cantitati de ordinul kilogramelor pentru progresul industrial al partidului. China de azi este cum este numai si numai pentru ca Deng Xiaoping a deschis-o catre Vest in anii 80 si a oferit o forta de munca ieftina, masiva si disciplinata. Sa ne amintim ca aveau acces la nenumarate tehnologii occidentale (inclusiv cu aplicatii militare) la care RSR nici nu putea visa! Nici azi China nu ar rezista nici macar cativa ani fara pietele de desfacere de care depinde enorm!

          • China autarhie? In ce epoca? Cred ca te gandeai la altceva pentru ca la ora actuala China este una din cele mai bine conectate tari la economia globala. Fara pietele externe si fara importul de materii prime economia chineza se prabuseste sub propria dimensiune/greutate ca o balena scoasa la mal.

            • scuze, am facut o confuzie intre autoritar si autarhie…
              Totusi, sa ma mai mai salvez un pic nu consider ca Turcia ar fi autarhie, din contra, Turcia cauta colaborari.

              • Autarhie ajungi si fara voia ta, in cazul in care prea putini vor sa lucreze cu tine, vezi cazul RSR care voia „colaborari” pentru o gramada de chestii si degeaba!

                • Hmm, Felix, Coral, IAR316, IAR330, Rombac, Roman, Dacia, Oltcit, samd sunt „copii” unei economii autarhice?

                  • … ai unei economii …

                  • Daca iei ca etalon Coreea de Nord atunci e greu sa gasesti alta economie la fel de inchisa. Despre licentele pe care le-am cumparat in epoca RSR am tot vorbit pe aici, nu ma mai repet. Intre esecuri legendare precum Rombac si produse de uz civil gen Oltcit (o masina Citroen complet esuata comercial in Vest) ar fi bine sa discutam si despre imposibilitatea de a obtine chestii cu adevarat greu de obtinut gen motorizare moderna pentru un avion de lupta, electronica cu aplicatii militare, ajutor din Vest pentru proiectul romanesc de tanc si multe, multe, multe altele!

                    • „Etalonul” este insasi definitia. La ora actuala cu economia globala nu se mai poate vorbi de autarhie in adevaratul sens al cuvantului. Nici chiar Coreea de Nord cu al ei „Juche” nu se poat spune ca este o economie inchisa 100%. Ca sa-i mai domoleasca cu rachetele si nuclearele China, la presiunea SUA, i-au amenintat pe vecinii belicosi ca opresc importurile de creveti sau crabi sau ce naiba or fi exportand. Din foametea din anii ’90 au iesit cu importuri masive de alimente. Submarinele, rachetele, bombele nucleare, etc nu le-ar fi construit fara importuri si suport din China, Rusia si chiar al unor firme din vest.
                      Esecurile „legendare” ni se datoreaza noua nu izolarii. Ar fi fost si culmea sa-ti vanda echipament militar cand tu erai declarat dusmanul lor cel putin din punct de vedere dogmatic. RSR avea schimburi comerciale atat in cadrul CAER, cu alte tari in curs de dezvoltare din Africa, Asia, America de Sud cat si cu tari dezvoltate din vest. Datoriile le-am stins exportand la greu alimente. Ca ne-au refuzat aia unele cereri nu se cheama ca eram izolati sau ca aveam o economie inchisa.
                      Exemple clasice de autarhie: Afganistanul condus de talibani, Spania sub Franco o perioada (’39-’59), Japonia in perioada Edo, samd.

              • In engleza e usor de facut confuzia:
                autarchy (autocratie) vs autarky (economie inchisa). ?

          • China si metalele rare

    • Cine, ce sa auda Radule? Ca au existat oameni educati in comunism si nu au iesit din Romania la momentul, cand au avertizat populatia si asta pana in anul 2000, ca virgula capitalismul, nu inseamna diplome de universitati pe banda rulanta(70-80%) din populatie, ci inseamna, mentalitatea de antreprenoriat(intreprinderile mici si mijlocii), adica, ca sa fim mai precisi… absolvirea de scoli profesionale, de profil industrial si inceperea propriei mici afaceri(initial de mici dimensiuni) si dezvoltarea ei, cel putin pana la nivelul unui IMM cu export „sanatos” si eventual dupa aceea, daca doresti sa-ti extinzi activitatea la nivel mare, „de anvergura” poti sa te duci mai intai, sa absolvi la seral, cine stie ce mare facultate!!!
      S-a spus populatiei Romaniei de n ori din 1990 incoace… si pana in ziua de azi, ce vezi prin Romania? Mai tot romanul ca prostul la facultate! 70-80% la suta din populatie cu diploma de facultate!
      Cine si ce a auzit??

      • Problemele la noi vin de dinainte de comunism cand am fost o societate insuficient urbanizata pentru normele timpului si care traia intr-o paradigma mai mult agrara decat industrialo-comerciala. In putine cuvinte am fost cam in toata istoria un pic in urma si se pare ca ne place asa, e mai usor pentru majoritatea decat sa se lupte pentru mai mult.

        Educatia financiara e doar o parte dintre probleme, romanul este in foarte mare masura iresponsabil cu banii si se incadreaza in general la o extrema, ori super chitros ori super spargator de tot ce-i pica in mana. Sunt de acord cu tine ca la noi nu se pretuieste investitia productiva nici la nivelul cetateanului, ce asteptari sa avem de la cei care conduc pe banii „nimanui”?

      • plus o piață a muncii defazată.

  19. Mda… tiganii de turci… ce sa le ceri? Exact ca tiganu`… cu gura pe dinainte, multa gara si tam-tam, cand vine vorba de practica… pauza! Ca au muncit destul din gura! 🙂

  20. …no, n’am crezut ajunge să mă minunez si râde …francezi vor să fure nemților un contract pentru 2 submarine de un amărât de miliard după ce italieni au „construit” deja 4 suburi la „shipyard Fincantieri under license from TKMS” si nimeni nu vrea să facă „construire quelque 1 000 chars de combat Altay pour une valeur estimée à 7Mds €” + modernizarea a 350 unités de ce Leopard 2 după modelul „Les pièces importantes proviennent d’Allemagne. Les pièces plus simple sont fabriquées en Turquie ” + oarce, canon de 120 millimètres produit par Rheinmetall…
    …mare e grădina geopolitici şi întortocheate caile …încă aşa ceva

  21. Nu a reușit nimeni să-mi dea un răspuns la întrebarea: oare mai suntem în stare să fabricam un motor de tanc?…..un lucru e clar insa , suntem la ani lumina fata de Turcia (nu mai zic de alții) când vine vorba de sectorul industrial, macar ei încearca să-și producă cele necesare noi in schimb ce dreaq facem?, macar daca am profita de multitudinea de posibil furnizori existenți cu fabrici in Ro, pentru dezvoltare avem nevoie de tractoare, camioane , autobuze și tot felul de utilaje ieftine !

    • Nu am fost niciodata „in stare” sa producem un motor de tanc cu performantele timpului respectiv. Daca astazi se doreste un motor echivalent cu ce era mai bun in anii 1990 de exemplu cred ca sunt multe firme de afara capabile si dornice sa vanda tehnologia respectiva si probabil ca am fi in stare s-o asimilam, se mai pune intrebarea daca merita o productie de maximum cateva sute de motoare o asemenea investitie.

      Dupa mine, la nivel de 2018 capacitatea tehnica si industriala pentru a produce un motor bun (adica suficient de performant, usor, fiabil si cu un consum rezonabil) de tanc o au maximum 10-15 tari, mai curand 10 decat 15 iar pentru unul state of the art cel mult 5 tari. Iar o parte dintre astea maximum 15 nici nu-si pun problema sa investeasca in asa ceva. Restul sunt vise si propaganda sau carpeala mediocra facuta din nevoie, cum a fost la noi in comunism.

      • cred ca nici 10 tari, daca ne referim la conceptii proprii si nu licente sau derivati.

        • Pai, daca luam motorizarile individuale moderne existente ar iesi asa (1200-1500 CP):

          SUA, Germania, UK, Rusia, Ucraina, Franta, Italia, Japonia, China – 9

          Mai exista un motor Scania de 1200 ofertat pentru remotorizari, deci trecem si Suedia – 10

          Tinand cont ca motorul de pe Leclerc este Wartsila (un producator top end de diesele marine) i-as trece si pe finlandezi.

          Oricum, daca banii n-ar conta eu cred ca si alte cateva natiuni ar putea sa faca de la 0 un motor ca lumea de tank insa daca ar fi sa nu se importe absolut nimic probabil ca raman doar SUA, Germania, Japonia, Rusia, China poate si Italia. Si Franta daca si-ar propune asta.

    • nop. nu suntem in stare, ca fapt divers anul trecut parca sau alocat pentru bisericutze mai multi bani decat pentru intreg bugetul destinat cercetari din tarisoara noastra…asa ca despre ce vorbim?
      Din ce tin minte suntem pe ultimul loc din uniune la pib alocat pentru cercetare…pana si bulgarii aloca mai mult.

  22. Toate astea ar putea fi fabricate in Ro după ghici….modelul turcesc!

  23. Mi-aduc aminte cu neplacere de o perioada cand eram pe un santier si erau aduse niste utilaje din Cehia si Polonia(anii’90). Ce diferenta era intre motoarele lor si motoarele de pe basculantele noastre! Si atunci era industrie si cercetare.

  24. Și atunci cum facem domnilor, ne apucam de gem de prune când alții au ca și deziderat călătoria în spațiu?…..ok ,nu poți face industrializare pt toate componentele unui produs dar macar integrare iar cu timpul în baza experienței să poți fabrica chiar tu acele componente, bine’nteles dacă-i rentabil!….

    Am mai spus pierdem și ultima bruma de cultura industriala și trecem direct la era digitala….dar calculatoru’, calculatoru’ când se strica cine mai face calculele?

  25. Turcii au 5 fabrici indigene de tractoare +una New Holland.Noi in afara de IRUM care face TAF-uri si ceva chinezarii pe la Rasnov si productia aproape manufacturiera de la MAT Craiova(daca mai e) suntem pe tusa momentan.Nu vreau sa compar tractoarele cu avioanele si tancurile dar cum zicea cineva aici au pornit de la blugi fake si guma Turbo https://www.youtube.com/watch?v=ypILqJ7OIrk

    • Nu stiam. Mersi.

      • Daca captureaza rusii un javelin, fi sigur ca il vor copia de urgenta. Pericolul ca sa cada tehnologii avansate in mana inamicului e mare.

        • Nu ii chiar asa…Dureaza destul de mult sa faci reverse engineer la componente. Dupa care iti trebuie procese/proceduri de fabricatie. Specificatii, factorii de calitate. Plus unele tehnologii nu is disponibile pe piata larga la parametri ceruti pentru fabricarea armelor.

          Plus ca alea nu ar fii neaparat greu de gasite pe piata neagra. Vorba aia americanii le-au tot folosit in draci peste tot. Afganistan, Siria, Iraq. Mai exista si rateuri nedetonate , s-au m-ai pierdut din ele …

          Este extrem de dificil de facut reverse engineer si la un telefon mobil…

  26. …cum am spus: …mare e grădina geopolitici şi întortocheate caile sale (woaw !! …ce-mi place de mine, mă autocitez)
    25.02.2018
    Stoltenberg: Turkey is a great partner to NATO, US
    The secretary general of NATO spoke with great optimism about the relationship between Turkey and NATO and more specifically the U.S., despite recent tensions, noting the value of the partnership to countering the extremist threat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *