Companiile ROMAERO și SIKORSKY – parte al grupului Lockheed Martin au semnat miercuri un acord de parteneriat industrial, la sediul Ministerului Economiei, în prezența ministrului Economiei și a reprezentanților Ambasadei SUA la București. În urma acordului, compania românească va echipa și întreține elicopterele Sikorsky UH-60 Black Hawk din Europa centrală.
Parteneriatul industrial dintre ROMAERO și SIKORSKY (parte al grupului Lockheed Martin) se axează pe activități care vor asigura participarea pe termen lung a mai multor companii din industria națională de apărare a României la lucrări de asamblare, echipare, customizare și întreținere a elicopterului multi-misiune Sikorsky UH-60 Black Hawk. Centrul de la București va fi singurul autorizat de grupul Lockheed Martin pentru echiparea și întreținerea elicopterului multi-misiune Sikorsky UH-60 Black Hawk în Europa Centrală.
„Acordul semnat astăzi reprezintă o confirmare a potențialului industriei românești, care este capabilă să realizeze produse cu valoare adăugată ridicată. În același timp, acest acord este și o confirmare a bunelor relații și a parteneriatului strategic dintre România și Statele Unite ale Americii”, a declarat Dănuț Andrușcă, ministrul Economiei.
Eric Schreiber, vicepreședintele Sikorsky (parte din Lockheed Martin Corporation) a declarat că „abilitatea noastră de a furniza cel mai capabil elicopter în lupta de suprafață (ASuW) și anti-submarin (ASW) existent ar putea oferi României, la cel mai competitiv preț, acoperirea necesară importantei poziții strategice pe care aceasta o deține la Marea Neagră”.
Calitățile elicopterului Black Hawk sunt impresionante: poate îndeplini misiuni în toate anotimpurile, poate zbura în furtună, ziua sau noaptea, este foarte rapid și poate transporta un număr mare de pasageri pe care îi protejează chiar și împotriva loviturilor de tun de calibru până la 23mm. Dotat cu armament, Black Hawk devine redutabil în comparație chiar cu aeronave specializate numai pentru luptă. În misiunile umanitare este greu de întrecut, iar ca vehicul aerian de pază a frontierelor este deosebit de valoros.
„ROMAERO va întreprinde tot ce este necesar a asigura succesul acestui proiect cu acoperire din Turcia până în Polonia. Experiența noastră de aproape 100 ani în aeronautica civilă și militară, resursa umană calificată, infrastructura educațională și capabilitățile de producție disponibile, atât în București, cât și la partenerii noștri din teritoriu fac România atractivă pentru marii producători de tehnică militară din lume, așa cum este Lockheed Martin Corporation”, a declarat Remus Vulpescu, directorul ROMAERO.
…
Știrea integrală: DIGI 24
Stie cineva exact cam de câte elicoptere vorbim ? In momentul de fatã…
Apache si Blackhawk peste Craiova in urma cu 4 ore:
https://www.facebook.com/CraiovaCetateaBanilorLasVegasulRomaniei/posts/1798460356871789
Craiova cetatea banilor Las Vegasul Romaniei? :)))
Nimic despre cumparare??? Ma gandesca ca daca fac asta americanii spera ca Ro sa cumpere niste bucati.
Cu manevra asta Sikorsky incearca sa-i fure clientul ( Romania ) lui Bell 🙂
”Translate”: http://www.defence24.pl/bell-walczy-o-wschodnia-flanke-nato-rumunia-i-czechy-na-szybkiej-sciezce-zakupu-smiglowcow
Asta nu e nimic eu am vazut un apache care zbura la 30 de metri deasupra mea in oras ( ploiesti mai exact), o minunatie de elicopter .
Si in aceasi zii am mai vazut, 2x A-10 warthog si 2x Black hawk-uri 🙂 pacat ca n-am facut poze :)))))
nu cred sa-i mai faca nimic lui Bell… astia is gata sa bata palma:
http://www.dpa.ro/ce-facem/relatii-publice/comunicate/981-comunicat-5-din-2018-03-05
De la Sikorsky interesant pt Romania atat la MAPN cat si la MAI ar fi bine de luat S/CH-92 Cyclone pt a umple golul lasat de MI-8/-17 Hip si dc nu CH-53 K King Stallion, pt ca cei de la Airbus Helicopter inca nu vin la IAR Ghimbav cu H-225/-M la fabricatie.
Bell si Airbus or sa se ighesiue la Ghimbav BV cu fabricarea elicopterelor…AH-1 Z Viper si UH-1 Y Venom, respectiv H-215/-M, modernizarea IAR-330 Puma si poate H-135/-M plus H-125/-M, sau Bell Helicopters i-si vor face o fabrica in alta parte in Romania….de exemplu la Aerostar Bacau si Vaslui pt ca tot e zona defavorizata….?!
Mai are sa vina speram…..Boeing la Avioane Craiova cu CH-47 FChinook si cu F-15 CD Eagle pt reparatii si intretinere si cu F/A-18 CD Hornet in fabricatie sub licenta plus un program de modernizare pt IAR-99 B SoiM, atunci vom avea in Romania toti marii actori americanii in domeniul aviatiei militare.
Poate clientul Airbuss-ului, pt elicoptere navalizate… discutia era prea tintita, si cum noi vrem 4 corvete noi, fregate modernizate si probabil mentinerea capacitatii aeronautice cu baza la sol din Marea Neagra… o sa avem nevoie de o „galagie” de elicoptere 😀
Mi se pare mie sau BSDA 2018 (16-18 mai) o sa fie ”THE SH.T” anul asta?
O sa fie. Si asta si cele din anii ce vor urma. Poate la BSDA 2019 o sa vedem si un mock-up Agilis. Sau chiar anul asta, o macheta mica acolo.
Cred ca va fi cea mai tare BSDA din istoria moderna a Romaniei!
Era tare cu adevarat daca participam si noi cu diverse produse si servicii… Pana una alta sarbii si alte tari mai mici si mai putin puternice economic vad ca au oferte mult mai variate… isi mai modernizeaza din echipament, mai vand si p-afara… Noi…
Da, sarbii deja ating miliardul de dolari din exportul de armament. Sa ne facem harakiri nu alta.
Ucrainenii la randul lor exporta mult in afara si mai fac si ceva cercetare si dezvoltare si scot fel de fel de chestii noi.
Mai mult de atat cocheteaza cu tari care dau banu cand e vorba de armament gen India si Arabia Saudita.
E drept ca ei mai mult sunt pe felie in tarile unde au armament sovietic/rus dar chiar si asa. Avanseaza destul de mult si ce fac ei putem sa facem si noi lejer…
Nu se gasesc unii din afara si dinauntru sa le privatizeze un pic cateva combinate si uzine ca sa-i mai saraceasca un pic. Sa le cumpere niste linii de armament si sa le duca in… Rusia ? :))
Doamne ajuta si la mai mare , dar atentie !
Wow!!
Dupa cum am mai spus, eu personal prefer Blackhawk + Apache in loc de Venom + Viper, chiar daca voi fi singurul de pe blog cu alegerea asta.
Asta e cel mai evident apropo din istoria apropo-urilor 🙂 🙂 :
„Eric Schreiber, vicepreședintele Sikorsky (parte din Lockheed Martin Corporation) a declarat că „abilitatea noastră de a furniza cel mai capabil elicopter în lupta de suprafață (ASuW) și anti-submarin (ASW) existent ar putea oferi României, la cel mai competitiv preț, acoperirea necesară importantei poziții strategice pe care aceasta o deține la Marea Neagr㔄
Toate (Viper, Venom, Apache, Black Hawk) au in comun motoarele General Electric T700-GE-401C.
Daca ar fi sa fac un pariu as merge pe Viper+Venom+Sikorski…
Da Cobra + Black Hawk ce are?
Vești bune, pe lângă rele.
N-are, da io sunt sigur (parerea mea of course) pe V&V (FT), de Sikorski mai vedem unde l-or inghesui. Loc ar fi la marina si la Fortele Aeriene, Venomul vine cu scopuri mai speciale (din nou doar opinia mea), la FT alaturi de Viper.
Ceea ce, oricum am da-o, tot ghiveci pare.
India 2 scrie pe noi… oricum la ce spor demografic avem versus una dintre etniile noastre conlocuitoare, in vreo 20 de ani cam acolo ajungem si ca si ADN… doar in cartile din istorie o sa scrie ca ne tragem din daci si romani… poate fac o mica corectie si mai adauga un „r” inaintea „romanilor” 🙂
Si Algeria 2 pe Franta 🙂 …
Ai de grija sa gajbesti in araba peste 10-15 ani. Pana una alta tiganii sunt patrioti, fura si aduca in tara, mai pleaca si nu mai vin, pe cand Parsiul, Berlinul etc atrag ciuhabii mai ceva ca Mecca…
Ei hai… ca nu ne vor inlocui etnic tiganii prea curand! 🙂 Nici chiar atata paranoia…
da dar un ghiveci tare gustos?
Iti lasa gura apa, ai?! 🙂
Vedem.
Blackhawk e altă mâncare de pește, e platformă fantastică ca anduranță și performanțe.
La marină ar fi perfecte, deși într-o primă fază îl văd la grăniceri – patrulând coasta – datorită razei. Poate căra sonar și torpile, ca platformă ambarcată.
Elicoptere pentru graniceri ? Sa nu uitam ca totusi suntem in Romania. Tara aia cu toalete in fundul curtii si fara asfalt… 🙂
Blackhawk la graniceri ca sa… ce? Vine vara cu imigrantii pe Marea Neagra, degeaba ai Blackhawk daca nu-i pui armamentul la lucru… 😉
Acel cuvant ghiveci pt care mi s-a atras atentia .
Problema e sa stii sa gestionezi ghiveciul si il condimentezi bine
Avand in vedere ca Blackhawk zboara de multi ani all weather pt Coast Guard in USA ar fi intradevar buna pt atat transport infanteristi/parasutisti si SOE plus pt imbarcare pe Corvetele alea….
In urma cu cativa ani eram vai de capul nostru… pdf-uri peste pdf-uri, saracii Europei (bine aici nu suntem chiar departe de adevar nici azi) si acum se bat pentru noi cele mai mari firme de armament din lume incepand de la avioane de lupta continuand cu transportoare blindate, corvete, rachete si terminand cu elicoptere de atac. Avem si antibalistice la Deveselu…
Ce urmeaza? Firmele de tancuri si submarine?
In 10 ani Romania va deveni una dintre puterile militare ale Europei centrale si de est daca o tinem tot asa. Bani sa avem…
Sa nu fiu inteles gresit. Ma bucura enorm acest lucru. Visul meu si nu numai… De ani de zile ne rugam si planificam pe acest blog, pareri peste pareri ce ar fi mai bine pentru noi. Si acum surprize dupa surprize.
Tina-le Dumnezeu naravu’….
Pai, polonezii nu asambleaza Black Hawk? Raman cu ochii in soare daca astia fac mentenanta pentru ”mittle Europa”..
Polonezii, deocamdata cel putin, fac un fel de tinichigerie la Mielec (sper ca am scris corect), adica subansamble din tabla pt uzina din SUA.
Doamne mai George, vezi ca te aude si vede The Orb …”O.”
Si bine ar fi si niste UH-60, dar ce facem cu logistica care e preponderenta Aerospatiale sau Airbus ?
Ghiveciul nu-i intotdeaune bun la casa omului.
George asambleaza S-70i – versiunea de export a lui UH-60 fara echipamente „sensibile”
si la UH-60 fac toata cabina ceea ce nu e deloc putin – uita-te la IAR ce trebuiau sa faca sa poata lua asta de la TAI pentru superpuma
Careva din america cu functie inalta si-a adus aminte de Romania sau s-a hotarat sa ne ajute 🙂
What the fuck its goin’ on ??? . Asta da surpriza …Stiu ca si polonezii erau in carti pt fabricare , ansamblare pe la ei , de asta le-au si dat un sut in fund francezilor . Au iesit din carti ?? Cum ramane cu francezii de la noi ? Cum ramane cu Viper ? Vad ca americanii vin tare pe turnanta , fara prea multe vorbe , nu transpira nimic , semnat si batut palma . Sper sa nu dam cu piciorul la asemenea oferte …Aferim bre !!!
Airbus, din cate stiu eu, sta si asteapta un semn. In acest moment slabe sanse sa prinda vreun contract cu MApNul dar sunt – opinia mea – optimisti cu privire la Ministerul de Interne.
Da, toate noile evenimente sunt foarte placute, dar cred ca totusi prea grase si greu de rezistat ventuzei PSD-iste… sau cine stie, poate unchiul Sam stie cum sa il stranga pe Dragnea ailalta mustata! 😀
Oare e posibilă o comanda de la ai noștri pentru vreo 6 elicoptere de genul ptr marina și poate și pază de coastă?
Din ce am înțeles în articol cei de la sikorsky fac asta că așa vor ei și nu că parte a vreunei posibile comenzi deși ar fi de preferat. Practic investiția merge înainte orice ar fi.
Eu așa văd treabă conform cu articolul. Ei au venit direct și au semnat contractul sa le facă oarecum la noi. Iar noi avem opțiunea sa le cumpărăm.
Dar ce facem cu cei de la Airbus?
Airbus la Brasov(Ghimbav), Bell la Brasov(Ghimbav), Sikorsky la Bucuresti(Romaero)
mai trebuie ceva pentru Craiova 🙂
KAI-T50?
General Electric? 🙂 Erau cu TMCP Turbomecanica Combustor Products in Bucuresti…
Unison Engine Components Bucharest SA…stiam eu ceva…
Craiova va moderniza Soimii. Sper.
Fratiilor nu va luati dupa proasta aia de Dancila, IAR 99 Soim nu se modernizeaza, doar cateva „”99 clasic vor trece printr-o ciocaneala cu refacerea resursei…
Mie imi ramasese intiparita in minte declaratia lui Fifor de la Constanta cand a pomenit pentru prima oara despre submarine.
A spus legat de IAR 99: „Avem si memorandumul cu Ministerul Cercetarii si cu Ministerul Economiei privind modernizarea avionului Soim, astfel incat sa devina avionul scoala pentru avionul de tip F-16”.
Chiar nu vazusem stirea cu tanti aia pe care nu stiu cum s-o numesc.
IAR 99 SOIM este compatibil cu F 16 astazi. Singurul contract pt IAR 99 se refera la patru bucati – daca nu ma insel – si are legatura cu „99 clasic si refacerea resursei, plus ceva chestii prin cabina.
Dar ramane de vazut…
Si eu m-am gandit ca faza cu compatibilitatea e cam trasa de par, ca Soimurile au avionica moderna.
Dar MApN-ul ii trage mereu cu compatibilitatile.
La fel si cand au motivat alegerea Piranha V. Sper sa nu ma insel, dar in document una din motivari era ca Piranha V sunt compatibile cu Piranha III pe care le opereaza deja brigada Sud-Est. De parca mai are ceva in comun Piranha V cu III. Poate doar volanul si cheia cu care le pornesti.
Doar stema! 🙂
7 bucati. 4 anul asta si 3 la anul. Din cate stiu eu.
Craiova are producția națională de manele, cu integrare industrială completă, desigur…
https://www.facebook.com/InginerieAerospatialaCraiova/posts/418148025265789
Bre, lasă aerospațialu Bacăului, brașovenilor și bucureștencelor 😉
si la Craiova ce sa faca? Tractoare si locomotive care sa decoleze de pe pista?
Am scis mai sus ce să facă. Îi povățuiește Olguța ce și cum.
IAR Craiova, sa incerce sa proiecteze un nou trainer supersonic romanesc de la 0! Ca si pe acest segment ramanem usor, usor in urma altor natiuni… iar de nu se dovedesc a fi in stare, atunci macar sa se chinuie sa achizitioneze licenta la ceva mai vechi(de ex. Kawasaki T4 sau Goshawk) si sa-si scrasneasca creierele cum sa-l modifice sa poata zbura supersonic! Yavkovlev din Rusia a procedat exact la fel cu Yak-130, care este practic licenta pt. M-346 Master, achizitionata de la Alenia Aermacchi!
or sa ramana cu incercatul… in situatia in care sunt. Nu ei proiecteaza ci INCAS.
Evident ma refeream la faptul ca toate institutele de cercetare adiacente trebuiesc implicate in acest nou „proiect romanesc”… pentru un trainer supersonic precum KAI T-50…
Din pacate ai nostri prefera sa moara de foame si sa intre in insolventa decat sa se angajeze intr-o cooperare serioasa si bine gandita intre mai multe institutii/companii romanesti.
Tipic romanesc… 🙁
mai sunt cativa oameni la INCAS… majoritatea au plecat in ultimii 30 de ani. Care institute de cercetare adiacente?!
Nu mai e nimeni in cercetare.. .de fapt in Romania cercetare aproape ca nu mai exista.
Macar atatica lucru sa se mai realizeze in Romania cu mostenirile lui Ceasca… macar un „amarat” de trainer supersonic! Fie din cercetare si dezvoltare proprie, ori de nu sunt in stare, macar sa achizitionam licenta la ceva mai vechi si sa „dezvoltam” noi mai departe…
reciteste aici povestea IAR-93 si 95 si o sa vezi ca si cu alea s-au chinuit de numa’ iar 95 nu a putut fi finalizat. Ce rost are sa reiei dupa 30 de ani un proiect abandonat? Cine sa ti-l plateasca? Cercetarea intr-un astfel de domeniu pentru a scoate ceva competitiv, chiar si trainer supersonic, costa miliarde de euro. Si pe urma e greu sa intri pe piata. Ramai cu produsul in brate.
O idee buna ar fi fost o colaborare cu alte tari care ar avea cerinte si nevoi similare cu ale noastre sau poate sa ne inhamam cu totii la un program viitor european pentru un trainer sau o clasa de trainere (ca sa cuprinda cat mai multe seturi de cerinte).
nu avem cu ce contribui, nici oameni nici fonduri. Au incercat un program regional de scurt curier la INCAS, dar fara prea multe rezultate.
http://www.incas.ro/
http://www.incas.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=166&Itemid=70
http://www.incas.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=155&Itemid=127
http://www.incas.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=136&Itemid=119
http://www.incas.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=138&Itemid=121
http://www.incas.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=139&Itemid=122
Daca ar creste si bugetele pentru cercetare militara ar putea sa mai aduca/readuca oameni iar odata cu oamenii vom avea si cu ce contribui. Nu din primul an dar ar veni si contributia.
Candva si candva tot trebuie sa reintram in circuitul cercetarii si dezvoltarii. Cu cat mai devreme cu atat mai bine.
Pai atunci varianta nr. 2 este cea mai viabila d.p.d.v. economic! Cumperi licenta la ceva mai vechiut, dar cat de cat performant(de la o companie serioasa[nu ruseasca]), pt. ca costul licentei sa fie cat mai mic, faci modificarile necesare pe paltforma existenta(evident asta inseamna ceva costuri de cercetare, dar mult mai mici in comparatie cu un proiect derulta de la 0) si macar ai un trainer supersonic produs la tine in tara, de bine de rau… ar fi o chestie ca pilotii sa aiba „indemanarea” supersonica direct din scoala si sa fie obisnuiti si cu plafonul de zbor al lui F-16(15km) deja, inainte sa se urce in el!
Daca mai apuci sa mai si exporti… bonus! 🙂
Mai degraba asa…
De proiectat si mai ales realizat avioane supersonice in Romania nici nu poate fi vorba. Mai bine s-ar baga cumva la M-346, componente, etc…
Deocamdata noi mai putem trage de IAR-99 iar pe viitor cand si alea vor fi prea depasite va trebui sa colaboram cu altii mai mari la un program nou, dar noi singuri e exclus. Au trecut vremurile alea.
Eu as prefera Kawasaki T4… e bi-motor!
Plus ca M-346 il are si Rusia… nu ca un trainer, ar fi mare branza, dar na… nu e bine sa stie inamicul ce fel de „tech” ai in ograda…
…si aia e drept. Oricum noi mai putem folosi Soimurile niste ani buni, cu prelungire, cu una cu alta, pe viitor poate vom intra intr-un program nou de trainer si de data aia sper sa nu-l aiba si Rusia 🙂
Yak dupa Aermacchi ?
Gresit, Wiki te contrazice:
Development of Yak-UTS started in 1991 and the design was completed in September 1993. The same year, Yakovlev entered an agreement with the Italian company Aermacchi to work together on the plane, which now became Yak/AEM-130.
Meh… italienii, oricum au venit cu ceva tehnologie mai „potenta” decat Yavkovlev, cu siguranta!
Rafinament. In armament, sovieticii si apoi rusii, au fost ca un boxer, puternic dar necizelat cu o tehnica precara, din VEST, au avut nevoie de un „antrenor” care sa il invete sa duca meciul si tehnic. De aici si multiplele colaborari incepute. Dar le-a taiat elanul, embargoul post Crimeea.
Neandartali… 😀
Scapati din beci….?
Dintr-o groapa de sub pamant… goblini! 😀
Asta ar fi cel mai frumos.. 3 fabrici care fac 3 tipuri de elicoptere,cate sa faca pe an 2/fabrica adica 6 bucat x 30 de milioane … sa zicem ca e undeva la 180 mil de euro.. asta e un contract de autostrada (despre ce vorbim..
In mod mai mult decat clar Sikorski simte sangele (contractul pentru elicoptere medii de transport) in apa, probabil gata de bataia palmei.
Bell, pe de alta parte sta bine si nu cred sa piarda ceva.
Oricum ciudat, foarte ciudat, faptul ca Sikorski a facut clar precizarea referitoare la Turcia si Polonia, mai ales ca Turcia isi va fabrica singura elicopterele, polacii au fabrica in curtea lor.
Pe de alta parte cine are in Europa S 60 in dotare?!
austria si slovacia
https://spectator.sme.sk/c/20618785/defence-minister-presents-new-helicopters-to-slovak-air-force.html
Undeva la 8-10 aparate cu totul.
We have signs from several months that PZL Mielec can be sold by Sikorsky.
And we have little speculations that Airbus will buy it if the posibility of the sale is real.
Foarte ciudată manevra. Deși daca e adevărat că la noi fac ori întrețin și turbine(motoare) atunci sa fie vreo pregătire ptr Abrams și o eventuala achiziție?
Foarte ciudat de doua ori! Sikorski Se pozitioneaza pentru ceva, nu sunt la primele declaratii, acum chiar au facut un pas in fata, iar Lockheedul nu face joc de glezne de pomana, pe de alta parte si cei de la Bell sunt foarte otpimisti, vezi vizita la nivel militar inalt facuta in SUA, plus declaratia data pt polonezii de la Defence24.pl (mai sus la comentarii).
Cred ca ambele companii vor venii la noi, ceea ce este foarte ciudat!
pai se pozitioneaza clar, dupa cum a spus vice-le sikorsky, pentru MH-60R.
apoi o sa vedem, daca se schimba mapn-ul si o sa ia 36-48 de Viper, atunci o sa ia si UH-60
cum spunea Flogger :Viper si BLACK HAWK
Poate asta e „offset-ul” pentru F-uri noi. ?
Eu ma gandesc ca exista vreo 3 posibile legaturi mari si late:
1:Aceasta miscare a celor de la Lockhead are legatura cu viitoarele F16.
2:O posibila miscare compensatorie pentru o viitoare achizitie de tancuri.
3:Sa nu uitam ca cei de la Lockheed mai fac si barci…..! Ca tot e anul marinei. Iar acele Blackhawk sunt manusa pentru barcile lor.
Alte posibilitati ar mai fi ca asta e recompensa pentru contractul cu HIMARS.
Ori miscari facute per total la….sfatul…US DOD ca urmare a achizitiilor anuntate si posibile viitoare facute direct din USofA.
Nu de alta dar se strang cateva miliarde de la noi. PE cand treaba cu elicopterul pe ei nu ii costa prea mult.
Oricare ar fi miscarea eu vad un loc pentru macar vreo 6 astfel de pasari la marina . Atat pentru viitoarele corvete cat si pentru viitoarele exploatari de gaze si petrol din MN. Ceva gen paza de coasta?
Asta mai dovedeste ceva, avem intreprinderi inca sanatoase care pot produce ceva serios, cel putin macar specialisti buni spre excelenti.
Polonezii și cu restul, sunt invidioși pe noi oare când vad atâta încredere din partea americanilor???
Inca n-am ajuns acolo. Polonezii au interes ca noi sa fim puternici ( si noi la fel in cazul lor), probabil ca se bucura. Deocamdata singurele trupe NATO din Polonia, cu caracter permanent, cu exceptia SUA, sunt romanii cu o compania AA z(compelxul GDF 003), la schimb cu compania de infanterie poloneza de la Craiova.
Noi cu polonezii ar trebui sa strangem legaturile bine de tot, sa ne avem ca fratii. Mai ales ca achizitionam aceleasi tipuri de armament. Adica sper sa se parafeze si la ei contractele pentru Patriot si HIMARS. Ca sa facem cat mai multe exercitii si antrenamente comune cu tipurile astea de armament. Si cu F-16.
Aproape fiecare articol pe Defence 24 despre achiziții sau posibile achiziții pentru România se termină cu o frază de genul „Si pentru Polonia este important că aliatul din flancul de sud își întărește apărarea”.
Deci, nu, nu sunt „invidioși”. Știu bine că în caz de ceva, in afară de americani și britanici doar pe România se pot baza in zonă…
Ceea ce e destul de trist, când te gândești că pe tari precum Slovacia, Cehia, Ungaria, Bulgaria nu poți pune baza aproape deloc.
Sa nu mai vorbim de faptul ca ei si ungurii cica sunt ca fratii ca in istorie au avut o istorie precum englezii si portughezii dar maghiarii sunt bot in bot cu rusii.
Povestea asta este promovata 100% de unguri. Ei se agita peste tot cu „fratia” polono-ungara, cu cele doua steaguri laolalta, cu una, cu alta.
Ungurii astia s-au agitat sa se faca frati ba cu finlandezii (pe baza presupusei origini mongole), ba cu polonezii (nu stiu exact pe ce baza), ba cu italienii (pe baza culorilor de la steag, da-ti seama…), ba cu turcii (pe baza originii si a limbii), etc. Ungurii pur si simplu cauta aliati mai mari, mai bogati si mai puternici care sa ii sprijine in agresiunile pe care le planuiesc in Europa de multa vreme.
In 2016 si 2017 a fost o invazie pe conturile de Facebook ale extremistilor unguri de poze cu steaguri turcesti, semilune, origini comune, aliante impotriva Romaniei etc… asta venind de la unii care pozeaza in „aparatorii Europei” si mai mult, „anti-islam”.
Ungurii astia… s-ar alia si cu martienii daca martienii i-ar sustine in planurile lor nebunesti.
Patriot will be signed in 2 weeks but on the other side we have huge problems with HIMARS.
For all 8 batteries? With or without offset?
No, only 4 batteries, no offset for now. What issues are we talking about HIMARS?
I knew the americans were rejecting the transfer of technology.
With offset but not with a full one. Containers, trucks etc. will be made in Poland. Also PAC-3 MSE will be serviced in Poland.
It is not light … because it is hard … natural relations with the LM company in Central Europe 😉
Piotr
Sa facem mentenanta si mai stiu eu ce altceva la orice companie posibila dar sa nu cumva sa facem ditamai ghiveciul in Fortele Armate.
Ar fi o prostie ca acum sa trecem de la Bell la Sikorsky asa pur si simplu. Sunt mai interesante, mai bune, dar sunt si scumpe.
Noi vrem si nave, si submarine, si avioane… Si asa nu stim inca ce o sa facem cu Airbus care tot asteapta comenzi… Ce naiba sa mai facem si cu astia ?
http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/000/183/Cupcake_Dog.jpg
Asa suntem noi acum.!!!!!
🙂 Chiar asa suntem….
Se pare ca o sa mâncam doar prăjituri americane. Ceea ce nu ne face rău. 🙂
Așteptăm MH-60 R
La marina nu avem ce manca oricat am cauta noi la americani…
Cum adica? Pentru inter-operabilitatea cu Flota a 6a ar fi recomandata achizitia de MH-60R.
Problema e ca americanii nu mai cumpara din 2016, asa ca ar trebui sa asteptam ocazia sa ne lipim de o achizitie, ca doar pentru 3 – 6 bucati nu merita.
Pretul in 2016 era pe la 34 M$ / bucata (29 aparate), daca luam noi doar 6, cred ca sare de 50 M$ / bucata.
Ma refeream la corvete coane.
Oare ar avea Romania ce sa faca cu vreo 10 bucati de MH-53 Sea Dragon? 😀
nu
Subscriu. Noi nici n-avem primul sistem Patriot si deja visam la chestii heavy.
In afara de a folosi elicopterele alea la carat materiale de constructii (erau unii acum cativa ani de foloseau un Mi-8 la constructia unei biserici in varf de munte) si sinistrati la inundatii nu prea exista.
Nu suntem Israel sa ne furisam cu tunuri in spatele liniilor inamice. Nu stim arogante d-astea.
@Gog&Magog
„Oare ar avea Romania ce sa faca cu vreo 10 bucati de MH-53 Sea Dragon?”
– mult prea multe si prea mari pentru noi, trebuie sa fim atenti sa ne cunoastem limitele sau mai degraba dimensiunile si sa n-o dam in megalomanie acum 🙂
@Tara lui Andrei
S-au transportant atat materiale cat si „resurse umane” (a se citi preoti) cu Pumele armatei de mai multe ori… ceea ce mie mi se pare putin discutabil.
Exact, mergeau Pumele pe varful toaca foarte des intr-o perioada acum vreo
10
15 ani
@Vamanovici Cine stie, cunoaste 🙂
Zicea cineva cu o functie in zona ca Pumele armatei devenisera „taxiuri pentru popalai”, sunt cuvintele lui.
Intr-o iarna au refuzat sa coboare o fetita cu o criza de apendicita pe motiv ca in elicopterele armatei nu pot transporta personal non-militar, chiar daca e urgenta, dar asta era chiar in perioada in care erau „taxiuri pentru popalai”.
Ce ti-e si cu regulamentele astea.
Pana la urma si eu ma gandesc ca s-ar putea sa fie o chestie compensatorie pentru diverse contracte tinand ca Sikorsky sunt detinuti de LM.
Sincer nu sunt de acord cu un „ghiveci” dar nu-i un ghiveci asa mare daca provine dintr-o singura tara.
Ca sa ai totuk de la o singura tara nu vad decat SUA, Franta, Rusia, China… Logic as alege americanii atat din punct de vedere al seriozitatii cat si al calitatii. Singurul lucru mai nasol este ca sunt departe… in schimb sunt foarte mobili si dispersati peste tot in lume si in Europa… la naiba sunt cea mai tare forta armata din lume.
Asa ca nu-i dracul chiar atat de negru… si la o adica ce tara de nivelul Romaniei si nu numai nu s-ar bucura de asemenea oferte? Totul este sa profitam de ele. Este singurul meu semn de intrebare, singura umbra ce-mi umbreste bucuria daca vreti…
Daca luam de la Bell Viper + Venom chiar nu avem ce face cu ce ne ofera Sikorsky.
Mai mult de atat ar fi cea mai buna alegere sa luam ambele tipuri de elicoptere de la aceeasi companie. Pret mai mic per bucata si mai simplu cu mentenanta, reparatiile, etc.
Totusi americanii nu fac precum francezii, mai intai deschid fabrica si apoi semneaza de contractul de vanzare…
As fi preferat sa facem ceva si cu Airbus pana la urma (poate elicopterele navale…) daca tot mai fac si ei ceva pe-aici prin tara.
Bell-urile au mai multe chestii comune, nu doar motoarele: de la structura la avionica…
UH-60 e putin alta poveste. Daca e sa cumpere, ar putea cumpara un lot mai mic pentru FOS si alte chestii, eventual sa intre putin si la dotarea fortelor aeriene, alaturi de posibile H215M. Sau poate invers, H215 mai ales la MI, si un lot mai mic la fortele aeriene. Nici UH-1Y nici UH-60 nu au capacitatea de transport a unui SuperCougar. In fine, greu de zis cum vor sa aranjeze ghiveciul.
SĂ FIE !!!?
Pasarile de la Airbus le vad mai mult in rol de transport de marfa multa multa.
Plus undeva pe la interne si de ce nu pentru platformele marine.
Pasarile mentionale mai precis Blackhawk il vad undeva la FOS si la marina.
Ar fi loc de toate fara sa facem cine stie ce ghiveci….prea mare.
Personal nu vad cum H215M ar putea sa ia locul la Venom ori Blackhawk. Iar cele doua din urma par a fi complementare unul altuia…
@George adevarul e ca la marina barci mai greu de la americani. Dar dotari pentru barci sigur gasim la ei cat curpinde.
Bani sa avem…
Saluti.In aceasta seara ma imbat.Mai baieti pot sa va spun Ca’ ne vom pregati penetri f 16+f 35 c’è spuneti facem pariu
Avioane noi
Sau poate Varu nostru Sam s-a suparat pe polaci si pe turci, sau macar se pregateste sa se supere?!
…asa ma gandesc si eu
Imi e foarte greu sa inteleg cum de 2ani americani calca acceleratia la podea si vor sa ne scoata in lumea buna,pai estea nu mai sunt vise
Ca’ unchiu Sam sa suparat pe Turci eu sunt multumit ,dar Ca’ se pregateste sa se supere pe polonezi? Banuesc Ca’ au intins prea mult coarda
Cu polonezii vedem daca pe 23 martie vor semna pt Patriot, asa cum scrie o parte a presei lor. Daca contractul nu va fi semnat e semn rau.
Eu sper sa tragem cu dintii de fiecare contract din asta, mai ales astea de mentenanta, reparatii, asamblare si asa mai departe, sa bagam la cap si peste 10 ani sa nu mai fim nevoiti sa importam si un amarat de camion din afara, n-am spus racheta, macar anumite chestii mai simple sa le facem aici, si, de ce nu, sa le exportam si p-afara. Potential avem si putem fi ingeniosi.
Sa speram ca toate astea vor revitaliza industria de aparare, vor crea noi locuri de munca si o sa devenim si noi mai dezvoltati si mai moderni, sa putem sa exportam mai mult, etc.
28 may
Sorry! March
Yes, 28 march.
A price around 5,5 $
Important e ca noi sa continuam sa fim baieti silitori si sa nu ne batem cu pumnu in piept ca erdogan si restu
Stimati domni, am citit aproape toate comentariile si am vazut f multe motive „de ce” f pertinente. Singurul lucru care mi-a sarit in ochi este ca toate, in caz ca nu am sarit vreunul, sunt de natura economica.
Dar daca, pe langa aceste motive economice, mai este si unul f simplu de natura strategica? Ca general, daca te astepti sa bubuie candva in estul Europei, nu ai vrea sa ai in apropiere o fabrica echipata unde sa poti repara si echipamentul tau avariat? Poate de aceea Romania si nu Germania. Pentru un elicopter lovit e cam departe… Si daca o faci, apai o faci intr-un loc cat de cat protejat, adica pe unde nu poate intra inamicul chiar ca in branza. Poate de aceea Romania si nu Polonia, care din cauza geografiei este mult mai vulnerabila.
Doar o idee, dar nu m-ar mira candva sa anunte si un parteneriat pt F16.
Nu-i o ipoteza chiar atat de absurda pe cat ar putea parea…
Sunt discutii in sensul acesta la Aerostar Bacau
Si eu sunt curios daca vor semna polonezi pentru Patriot dar tind sa fiu optimist, pana acum ne-am comportat bine cu americani
Confirm! Le-am vazut si eu! 4 Apache si 2 Blackhawk! Faceau un zgomot teribil ca am iesit din birou sa le vad cum trec pe deasupra firmei! Nu e prima data cand vad asa ceva! Sper din tot sufletul sa cada niste frimituri si la fabrica de la Craiova, sa produca sau sa repare ceva si acolo, desi tare mi-e ca n-are cine sa mai surubareasca acolo!
Nici nu știu dacă să ma bucur de pe acum, sau să mai aștept…..
Cred că amân beția, până când văd „ferul” ciocănit la Bacău, Brașov, București…..
Și apoi nu știut de unde atâta entuziasm pt „greii” industriei de armament americane pt RO…..
Că de obicei ei nu se „bagă” fără o direcție a administrației, și în țări în care nu prezintă încredere…. Arme vând, dacă îi interesează, industrie nu am auzit să bage în vreo banana country, la asta mă refer.
Cel puțin eu unul nu știu, și e foarte probabil să greșesc…..
Oare știu ei ceva și noi nu ?
O fi de bine ?(politic vorbind) O fi de rău?(militar ,zic…)
Nu ar fi ceva exagerat, având în vedere că pe noi și iarna ne surprinde…..
Poaste s-a uiata si adtioa pe o garta…
Si aicie ce e ?
Turcia!
\Dar aicxi :Ucraina!
S- aici Slovacia!
A da vad ca scrie Budapesta aici! Amici ?
SI nu prea …
– Ba da pe aici mai avem pe unii care ne sunt pretanri?!
– Astia de aici.
– Si cum ii cheama ?
– Romania ….
-Nu auc capitala la Budapesta?
– Nu ci la Bucuresti.
– Buni si astia!
Poate fi și asta o ipoteză ! 🙂
In apropriere de mioveni am vazut 2 elicoptere ca aceste
https://navaltoday.com/wp-content/uploads/2016/10/uk-royal-marines-first-merlin-mk4-helicopter-takes-flight.jpg
https://www.royalnavy.mod.uk/news-and-latest-activity/news/2013/september/12/130912-367m-contract-helicopter
Nu stiu daca exista mai multe cu acea aripioara din spate pe partea dreapta – airbus-ul are in partea stanga . Banuiesc ca este un elicopter pt lupta antisubmarina
Polacii au intrat in fibrilatii pe Defence24…..chestia cu Rayethon si Aerostar si acum asta cu elicopterele le a pus capac…
For some time, Lockheed Martin has had bad quotes in our country, no one likes to be treated as a subordinate colony who will execute orders and pay with a smile on his face. The Czechs are already a couple of years ago, now we are convinced of what the cooperation looks like … Apparently the turn of Romania has come … better keep your own wallets!
I don’t know about Poland but we haven’t had that type of relation with the US.
We have a budget, we have a plan, we ask for offers from various relevant companies and then we chose the best one, either politically, economically or strategically (or all 3).
Some of the things that the americans offered us were necessary and interesting to us so we accepted. Simple as that.
I think Poland’s problems is that it asked a lot more from the americans that they wanted to offer.
*than they wanted to offer.
good luck!
Don’t be sad. Both Romania and Poland are in military bad shape, and have very unpredictable neighbors. None of us, can afford to take a step back. Look at Hungary Bulgaria and so on.. do you like their atitude vs. army?
And by the way, the ONLY who get what they want, are the guys from ISRAEL.
So keep in mind MURPHY LAW: Smile tomorrow will be worse.
„putin”(aka Dobby from Harry Potter) take care of that.
Un eventual contract Romaero – Sikorsky nu reprezinta o problema pt Polonia, deoarece polonezii fac ce fac la S 70I, la noi se vorbeste despre S 60, mai exact MH 60R si posibil varianta de exporta a MH 60M. Exista diferente intre S 70 si S 60 la avionica, comunicatii etc. Variantele „M” sunt cele specalizate.
MHurile sunt elicoptere multi-misiune
Sources from Lockheed Martin tell that the agreement is only about service of 40 S-70i that will be bought for Romanian Army. Nothing more from Poland or Turkey.
We hope that Poland will sign the Patriot contract in 23 march ! Think more positive friend, POLSKA DOBOIU !!!! 🙂
Dear ”O.”, somehow we have to make compromise in everything, mostly in our benefits.
We can’t produce here Patriots and HIMARS, even other sophisticated systems but for the maintenance we’re O.K.
If we get, par example, Russian equipments, they will give you or to another client more good treatment for military contracts ?
I guess not and that’s for sure, just look at INDIA-Russia partnership for SU-57 stealth fighter and you’ll understand why.
And that part where you’re talking about ”colony”, if you look with a magnified glass I said you’re right, we and you together are ”colonies”, ”colonies” in EU 1-st and 2-th with US realtionship, BUT most important part is to obtain more benefits from this and how we can provide a certain grow income to our citizens from it.
Poland itself obtain a lot of builting motorways and so on.
”only together the succes can be reach not as separated nations.”
Our world if you look with same magnified glass are connected, goods sells everywhere, capitals running from diffferent continents to another, no ones can remain outside of this, no one.
Si despre Japonia si Coreea de Sud am putea spune ca au fost „colonii” ale americanilor si acum sunt printre cele mai puternice si dezvoltate tari (militar si nu numai).
Mai bine „colonie” a occidentalilor decat a rusilor. 🙂 Unii dupa un timp te lasa in pace sa faci ce vrei, altii, nu mai pleaca decat cu forta.
I know how it looks but honestly, it’s hard to accept. And the attitude of US companies in the region is disappointing
Thank U for Ur opinion,sincerely
Americans, british, germans, and, in general, most capitalists want one thing and one thing only: money. From outside it doesn’t look that way but in reality they are more hungry for money than even the poorer and more desperate nations/people like us.
Money is what fuels their economies, their nations and even them (you can call it greed if you want to).
Sadly they would rather pull out from important strategic projects (such as reinforcing Eastern Europe) and go some place else where people buy stuff without saying a word (Asia, Middle East).
Those companies are there to make money not to hold your hand and kiss your ass. The world’s full of aggrieved „experts” who think they have been taken for a ride by the Four Horsemen of the Apocalypse. The last thing they will do is to spoon feed you intellectual property and proprietary know-how. That did not happen with the initial purchase of the F-16s and you can be sure that it will not happen this time around either.
Easy … some time will pass and the views may change 😉
From milmag:
The commander of the Chilean Air Force (Fuerza Aérea de Chile, FACh) announced the delivery date of six S-70i Black Hawk helicopters, ordered in December 2016, assembled at PZL-Mielec. According to the declaration of General Lorenzo Villalón, the first three S-70i will go to Chile in August and the remaining machines in October 2018. He stressed that the choice of helicopters installed in Poland followed many years of market research. Chileans expected the contractor to deliver as quickly as possible. The choice was also influenced by previous FACh experiments that used a single S-70A-39 Black Hawk helicopter in a similar configuration since 1998.
Sikorsky Aircraft Corporation (SAC) signed a contract with FACh on December 7, 2016. Six S-70i will go to Chile to complement the fleet of helicopters used for military and humanitarian tasks. The new soldiers will be designed to transport soldiers, carry out search and rescue (SAR) missions and eliminate the effects of natural disasters. The program also includes a logistics package, which includes supply of spare parts, training of pilots and specialists in technical service, as well as equipment and technical equipment for ground helicopters.
Competitive machines put up for tender were AW-149 (Leonardo Helicopters), H215M Cougar (Airbus Helicopters) and KAI KLH-1 Surion (Korean Aerospace Industries). Currently, the Fuerza Aérea de Chile helicopter fleet has 15 helicopters Bell 412 and 14 Bell type UH-1H.
On February 5, 2018, Sikorsky Aircraft Corporation announced the completion of qualification for a comprehensive weapon system for the S-70M / S-70i. Fully integrated with the existing avionics of helicopters, the system will allow for the rapid integration of weaponry, unguided and air-ground rockets.
In 2017, PZL-Mielec completed two other orders for S-70i helicopters. On September 7, SAC signed a contract with the Los Angeles County Fire Service to supply two specialized S-70i Black Hawk International in the Firehawk configuration. They were delivered to the USA in December 2017, where in early 2018 they were equipped by a specialist sub-supplier with a 3785-liter water tank, a modified chassis, a cockpit for one pilot and medical equipment.
On March 2, 2017, Mielec’s plants delivered a single T-70 prototype TUHP side number SP-YVB to the Turkish company ASELSAN for integration with the new IMAS avionics. The prototype, being a 37th helicopter of this type assembled in Mielec, will be used as a platform for engineering tests, thanks to which a target configuration will be created as part of the TUHP program (Turkish Utility Helicopter Program). The aim of the program is to develop a future multirole helicopter for the Turkish Armed Forces (Türk Silahlı Kuvvetleri).
That’s what I’m saying, it has no connection with MH 60R, MH60M with S 70I, we are not in direct competition.
Exactly ! And some entries are misleading
Statement by Lockheed Martin: „The MoU signed yesterday in Bucharest on the Black Hawk case does not mean that these helicopters will be produced in Romania.” In Romaero, helicopters will be adapted to the requirements of the Romanian armed forces, but they will be manufactured at PZL-Mielec. „
This is a way to please both Poland and Romania,still it’s not as bad as it looks because if you think about it generally US doesn’t make manufacturing facilities investments in foreign countries,even for bigger orders with a few notable exceptions like Turkey,Italy and U.K.,still for quite low volume of orders of Poland and Romania it’s okay I guess
it is still necessary to add the Czech Republic … they produce BH cabins
Good luck with that one. These people are not stupid enough to work themselves out of a job and sprout competitors at the same time.
Dear „O” don’t be sad ! We’re good and most important the things are rolling and in my opinion ( sorry saying that) already clearly established.
I already knows that Poland deserved more, they fought well for their rights and places to be recognized by Westerrn countries, all of them know that Poland is a milestone of democracy in the Eastern Europe.
In WWII you fought along with allies and at its final they betrayed you selling entire country to Stalin, we also were betrayed by same western Allies when we put down the gun with Axis and continues the war against them till eliberate Transilvania, Hungary and Chechoslovakia with many losses and for nothing real benefits for our country.
That’s the politics my friend and I guess can’t do more to change something.
Amin!
May God be with us !
Black Hawk pentru Marina, zic eu! Nu degeaba vine Sikorsky pe aici, se bazeaza pe…ceva. Black Hawk in locul Puma Naval ar fi un vis frumos, dar realizabil in conditiile date. Felicitari, ma bucura nespus faptul ca Sikorsky a venit in RO cu intentii serioase!
Asta ar insemna un contract pentru nici 10 bucati. Mi se pare cam putin…
Pai asa zic in comunicat: marina + multimission (probabil FOS).
Pt marina minim patru bucati pe corvete poate inca 2-3 si pt FOS 6-8-10 nimeni nu stie.
Atunci de ce sa mai Iei Bell Venom daca iei d-astea pt. FOS ?
Poate vor lua 48Z si BlackHawk, plus alea 16 H215 pt MI si toata lumea va fi happy.
Cred ca 48 Viper ar fi bine dar in acelasi timp si prea mult pentru noi tinand cont ca intr-o perioada scurta de timp ne-am inhamat la aproape toate programele moderne de inzestrare si n-avem experienta cu asa ceva, mai mult de atat avem si un deficit de personal probabil…
Nu vor fi imediat. Probabil se va ajunge in 10 ani la 45 de aparate. Daca in 2022, parca, se preconizeaza ca incepe asamblarea, mai dureaza ceva.
Ziceau ca in 2020 ar iesi primele din fabrica dar in 2022 probabil devin operationale complet.
Nu stiu exact. Parca asta am citit pe undeva..
Ar fi super si cateva bucati de ”Black Hawk , cred ca locuri s-ar gasi si pt. dansele , Sa fie primite !
Nu demult plangeam pe aici, spuneam ca nici numele site-ului nu isi mai are rostul, ca sunteti nevoiti sa scrieti mereu despre ce fac altii, si acum suntem bombardati saptamanal cu tot felul de noutati, ca achizitionam si producem.
Ma simt ca si cum doua fete topless ma tin pe fundul unei cazi pline cu miere si nu pot sa ma ridic. Sau ca un ciuhab in mijlocul unei turme de oi romanesti frumoase si grase.
…something it’s wrong in this pictures …pentru că:
WARSAW, Poland — Romania‘s defense minister has unveiled plans to purchase H215 helicopters from a consortium formed by Airbus Helicopters and Romania’s state-controlled aerospace company IAR.
Mihai Fifor said in an interview: …ministry aims to pay a 30 percent advance for the first four helos by the end of this year ….(2017)
The procurement is to comprise 15 or 16 of the heavyweight, twin-engine helicopters, according to local media reports. The value of the planned contract was not disclosed.
The announcement comes about three months after Fifor’s predecessor, Adrian Tutuianu, signed a letter of intent with Bell Helicopter to acquire new combat helos for the country’s armed forces. The U.S. manufacturer is to set up a joint venture with a subsidiary of the country’s state-owned defense group Romarm to produce helicopters in Romania.
Under the plan, the Romanian military is to obtain 45 aircraft from the U.S.-Romanian joint venture, including 24 AH-1Z Vipers helicopters and 21 UH-1Y Venom helicopters.
…and now ?!…
…H125 sunt „încântătoare” în aprecierea chinezilor, comanda de 16 era pentru „a ne face mâna în perspectiva” exportului…
…dar cu SIKORSKY din team-ul Lockheed Martin ce „vine de bună voie şi nesilit” e clar cap de pod… întrebarea e: …pentru ce şi cât ?!
…”ambele” ar fi un coşmar logistic
Probabil americanii isi propun o prezenta extinsa in Ro, caz in care au nevoie de baze de reparatie si intretinere locale pt tehnica din dotare. Ca vor vinde si in Ro, este de asteptat. Vom vedea, insa, cat si cum. ”Rebeliunea” Turciei le-a dat, probabil, de gandit. Au mai experimentat ceva asemanator, dar la o cu totul alta scara, cu Iranul. Ro este intr-o pozitie cheie in acest context.
@Tedy
…perfect punctat „anticiparea ştiută”cu: „prezența extinsă…”
…vin şi „tereştri” pe MK şi vin „gros şi permanent”
…confirmări din surse demne şi bine informate
H215 cred ca iese, usor, usor din schema pt MApN si ramane, poate, pt MAI. Desi daca ne uitam la ce a patit Airbus in Polonia…
…o să-mi permit să raportez ceva vorbe „auzite” şi rostite la o „cafe’s break” între două fumuri !!
Oricum pentru mine este un mister ce se intampla avand in vedere situatia politica din tara…..ori poate daddy a bagat la cap chestia aia cu licuriciu cel mai mare….
Cel mai probabil importanta strategica a Romaniei a explodat dupa Crimeea si derapajele Turciei, Romania ramanand singura tara pro-americana si pro-UE in intreaga zona, astfel ca securizarea sa a este de cel mai mare interes si graba pt Washington.
Dar toate aceste lucruri nu se pupa deloc cu psd/alde/dragnea/tariceanu de unde rezulta ca vom avea si evenimente politice interne interesante in viitorul apropiat.
Poate fi si asta , sa fim singurul cap de pod pro- american ramas prin zona asta . in fond pe cine sa te mai bazezi , Turcia a luat-o la vale , Bulgaria , Ungaria ,Cehia balanseaza catre rusi si nu prea conteaza militar ( poate doar cehii ) , Polonia este singura in nord , balticii oricum nu conteaza nici ei ,aici doar militar vorbind ….dar chiar si asa nu se pupa politica de pe Dambovita cu desantul companiilor americane ( de armament pana acum ) . Poate legatura este vizita lui Johannis la Casa Alba . Cred ca deal-ul acolo a fost facut . Cumparam de la voi , va bagam miliarde in buzunare dar trebuie sa dati ceva si inapoi….Pana in final vom vedea daca americanii vor da ceva si inapoi . intentiile sunt laudabile , sper sa se si concretizeze ceva. Singurii de care mi-e frica suntem noi..
„Dar toate aceste lucruri nu se pupa deloc cu psd/alde/dragnea/tariceanu de unde rezulta ca vom avea si evenimente politice interne interesante in viitorul apropiat.”
Vreo 3 oameni din PSD tot fac declaratii de cateva luni ca „pana in martie” sau „pana la Pasti” il dau jos pe Dragnea.
Iar Dragnea insusi a declarat ca in martie „va fi executat” 🙂
http://www.ziare.com/liviu-dragnea/presedinte-psd/dragnea-lui-paul-stanescu-i-s-a-transmis-ca-in-martie-eu-o-sa-fie-executat-si-ca-poate-va-ajunge-liderul-psd-1499627
@George imi place ce zici , dar cineva trebuie sa fie la pupitrul Romaniei sa fructificam asa sansa.
De fapt cate nu am avut pana acum ! Prea multe !
#Petre, Ti se pare ca cineva este astazi la pupitru?! Catodata Dumnezeu face cuib berzei chioare, asta-i tot…
Parca am fi la discoteca fara DJ dar muzica merge in continuare 🙂
Intotdeauna exista un DJ…
Ha Hah, asta-i foarte haios, saraca barza
Si sa mai adaugam Albania, Croatia si statul inca ne-recunoscut Kosovo, astia sunt la fel de pro NATO si pro UE.
Pana la urma inca exista sperante sa ne dotam cu asa ceva! 🙂
@GeorgeGMT
…”mi-am permis să raportez !” …postez şi aici…pentru că fiind „băieți dăştepți” ( cu tot respectul) din nou aveți dreptate în părțile esentiale, iată ceva argumente…
…dacă e să „pliveşti topicul”
„…asta e !”
…”plictisisiți” sa li se taie lumina şi să le oprească apa tocmai când e noaptea neagră şi gura uscată parteneri noştri strategici au simțit cä rahatul de trandafir a început să pută a tupeu de bazar turcesc, ultima încercare „recentă” să schimbe „aeerele” a fost cu : The secretary general of NATO „care a” spoke with great optimism about the relationship between Turkey and NATO and more specifically the U.S…. se pare că nu a fost suficient ventilat „mireasma de fanar” pentru că: …La Russie va accélérer la livraison à la Turquie de batteries de missiles sol-air S-400, a annoncé mercredi le ministre russe des Affaires étrangères, Sergueï Lavrov… „ghinion pentru unii, nedumerire pentru alții, oficial e că”: La vente de S-400 à Ankara a suscité une certaine inquiétude dans les pays occidentaux parce qu’ils ne peuvent pas être techniquement intégrés aux structures militaires de l’Otan, à laquelle la Turquie appartient… „şi uite aşa noi pentru ca am fost si suntem cuminți primim” surprize: …ba „ROMAERO și SIKORSKY – parte al grupului Lockheed Martin au semnat miercuri un acord de parteneriat industrial” …ba „Compania Raytheon [NYSE: RTN] a emis o cerere de ofertă către Aerostar S.A. ” şi uite aşa ajungem: „…la Roumanie reste un « allié crédible qui maintient ses engagements dans l’esprit de l’objectif du partage équitable des responsabilités », respectant le critère de l’OTAN des 2% du PIB accordés à l’effort de Défense et contribuant aux opérations internationales. Le président a également réitéré la nécessité de développer la coopération OTAN-UE, déclarant que les mesures visant à renforcer le rôle de l’Union européenne dans le domaine de la défense doivent se faire en complémentarité avec l’OTAN pour éviter les „chevauchements inutiles” …asta în timp ce : „…Iohannis a exprimé la conviction que le sommet de l’OTAN de 2018 serait une étape importante dans le processus d’adaptation de l’Alliance aux défis et menaces actuels en matière de sécurité et que le B9* jouait un rôle clé dans sa préparation.” + „Iohannis également a rappelé l’importance que son pays attache au partenariat stratégique avec les États-Unis, saluant la participation de la représentante des États-Unis au B9.” …la asta se adaugă: „…Le président du Sénat, Calin Popescu-Tariceanu n’a lui, pas hésité à pointer du doigt la menace russe : « L’invasion de la Crimée en 2014 a rendu la menace russe encore plus actuelle, plus aiguë, bien qu’il nous aurait probablement été utile de prendre au sérieux les signaux précédents donnés par la Russie avec l’invasion de la Géorgie en 2008″, si « à l’époque les pays de l’UE et de l’OTAN n’ont pas eu de réponse appropriée (…) au Sommet de Varsovie, en juillet 2016, une décision a été prise de créer cette présence avancée de l’OTAN dans nos pays ». Cependant, il a insisté sur le chemin qui restait à parcourir, s’engageant en faveur de la coopération de la région : « Mais pour les pays membres de l’OTAN sur le flanc Est, la coordination et l’harmonisation de leurs politiques de défense sont nécessaires, qu’il s’agisse de mobilité ou d’interopérabilité, qui sont des éléments clés dans une logique de haute performance, d’être aussi efficace que possible” …pentru a fi bine înțeles repet „…une logique de haute performance, d’être aussi efficace que possible ”
„Mihai Fifor, a déclaré : La Roumanie ne fait pas du shopping, la Roumanie veut donner un nouveau souffle à l’industrie de la défense nationale et ceci grâce à la coopération industrielle, au transfert technologique (…) la Roumanie a des projets qui génèrent des compensations pour le pays, par exemple le contrat des transporteurs blindés avec General Dynamics est un vecteur de compensation. L’usine mécanique de Bucarest sera améliorée avec cet argent et ce n’est pas tout. Nous avons également lancé le programme pour les quatre corvettes multi-rôles.”
…@GeorgeGMT …schimbări politice, se stiee, Johanis presedinte CE, si chiar dacă nu place unora, psd+alde continuă cu „sucesuri” înzestrarea armatei „…asta e !”
Mai vedem, geaba am avea noi dotare lu peste daca economia cedeaza si Romania se indreapta spre o dictatura soft….
Nu poti un partener serios si solid cu o asa politica si o economia care a luat-o la vale…
Sikorsky UH-60 Black Hawk este un elicopter militar pur-sange. Pe segmentul sau nu vad altul mai bun pentru nevoile armatei. La marina e alegerea ideala, cel putin 6 bucati pentru dotarea frgatelor si corvetelor si inca cateva pentru dotarea unei escadrile ASW si search/rescue la Tuzla.
Fortele terestre vor avea elicoptere in dotare in viitor, dupa modelul brigazilor aeromobile americane, Aviation Légère de l’Armée de Terre francez, sau Army Air Corps britanic.
Chiar daca la inceput aici vor fi Pumele/SOCAT-urile existente acum in dotare, ele vor fi completate si ulterior inlocuite treptat cu H 215M. Si era vorba de vreo 15-16 aparate care pot fi asamblate la noi fara probleme.
Puma/H 215M nu poate face niciodata ce poate Black Hawk, pentru simplul motiv ca este un elicopter de spatele frontului, care poate fi dat jos cu Kalashnikov-ul, fiind foarte seensibil la focul inamic.
Black Hawk va fi reparat la noi. Si nu numai ale noastre ci si ale tarilor care il au in dotare. Iar daca SUA ne-au lasat noua sarcina de a intretine flota de Black Hawk a aliatilor europeni eu o iau ca pe o mana intinsa Romaniei si o apreciere deosebita in potentialul pe care il poate oferi NATO/UE din toate punctele de vedere.
AH-1 Z si UH-1 Venom au 85% comonalitati, deci iarasi nu vad o problema logistica cum se vehiculeaza pe aici.
Daca va fi doar AH-1 Z sau la pachet cu UH-1 Venom nu are importanta. Erau si prin Europa cateva tari doritoare de AH-1 sau Venom.
Din toate elicopterele astea vad absolut necesare AH-1 Z si Black Hawk.
In aceste conditii expresia „cosmar logistic” e putin fortata.
Uitati-va cate tipuri de elicoptere au in dotare USAF, US Army, US Marine Corps sau toate armatele dotate din Europa sau din lume.
Man, am văzut și eu destule „mironosițe” cu „coșmarul logistic” mai sus.
Nu mai intru în detalii că ai explicat tu foarte bine.
Altceva vreau sa zic, ăștia cu „coșmarul” in gura știu cum arată un „coșmar”?
Le zic eu: era o perioadă când cădeau 1-2 Pume pe an. Ăla e coșmar adevărat (nu pierderea aparatelor in sine cât a piloților). Să pregătești un pilot bun îți ia ani de zile. Merită și ei să zboare cu ceva modern și sigur.
…am avut 100 de Pume, în 2010 avem 25 Socat-uri până în 2016, 4 au „căzut” +1 ars la sol
…cunoşti fizică, rezolvi probleme, …una e logica celor de „mecanică” alta a celor de optică alta a celor de fizcă nucleară …sau:
… cresti păsări, 2 gaini pt. carne, 2 pt. ouă, 3 gâşte, 2 curci +2 iepuri (ăştia aduc „uooă” de Paşte deci au „conxiuni” cu păsările)…hrana şi îngrijirea e diferită, un coşmar
…şi mai simplu, te doare capul de ce „au mironosițele în gură” te duci la medic …unul neurolog, eventual ORL-ist sau stomatolog, sigur NU la unul ginecolog
…asta ar fi „caricatural” logistica
Nu-i asa pt ca fiecare escadrila va fi dotata uniform si va avea propria ei baza aeriana si logistica. Nu-i o problema sa ai un tip de aeronava pe o baza aeriana si alt tip pe alta baza. Nici ideal nu este dar foarte departe de cosmar.
Daca te uiti doar ;la Baza Aeriana 90 de pe Otopeni, acolo se opereaza Spartanul, Hercules, An 26/30 plus elicoptere de transport Puma L/M, au fost candva si Socaturi .Pe Bacau zboara IAR 99Soim/clasic, elicoptere Socat si Puma de transport, mai zboara si MiG 21 cateodata
Nu sunt probleme.
Ca veni vorba de baze ai nostri investesc si ei ceva in toate bazele noastre ca sa poata sa primeasca si viitoarele F-16 si restul de tehnica de lupta noua sau asteapta tot americanii sa vina sa ne faca tot ? Sper ca n-o sa stam cu Viperele afara in soare, ploaie si vant… N-am zis un buncar d-ala ranforsat, un amarat de hangar acolo…
Borcea este modernizata, inca nu s-au terminat lucrarile, Campia Turzii se afla in modernizare, Kogalniceanu o fac americanii.
Pai bun astea-s 3. Probabil pentru avioane. Dar restul ? Inghesuim totul in doar 3 baze ? Nu e bine…
28 ani de la revolutie astia nu au fost in stare sa intretina si sa modernizeze infrastructura de baza
Asta ca sa nu zicem de Giarmata care este esentiala sa fie redeschisa/modernizata in conditiile in care sarbii invita “omuletii verzi “ la ei pt exercitii si primesc MIg29 si S 300 gratis de la ivani,desigur rusii vor un cal troian inBalcani
Noi vorbim de submarine si F-35 dar intr-adevar n-am fost in stare sa construim niste rahaturi de cladiri si sa dam cu asfalt pe pista s-o largim….
@Sarcastic Toma
Nu știu cum e cu creșterea păsărilor de curte, dar dacă pentru fiecare pasăre cu elice ai facilități industriale în țară nu cred că ar fi mare „coșmar logistic”.
Dacă atât Airbus, Bell și Sikorski vor face asamblare/întreținere/modernizare-upgrade în România nu vad unde e problema.
Să zicem că ai Bell de atac la forțele terestre, plus transport „de front” tot la FT și forțe speciale (Venom), să ai Sikorski la forțele navale (atât pe nave cât și cu baza la sol pentru ASW și căutare-salvare) și Airbus H215 la forțele aeriene pentru transport în spatele frontului (sau chiar mai mult dacă e „Socatizat”) nu cred că ar fi chiar un coșmar așa de mare din moment ce le poți întreține in țară.
Nu e ca și cum am fi vreo țară din golf care are la fiecare categorie de forțe armament US-UK-Franta-Germania și nu au specialiști pentru operare-intretinere pentru nimic.
Părerea mea.
De acord cu tine cu o singura remarca, Puma Socat s-ar putea sa ramana unde este astazi (FA), in timp ce Viper, poate si Venomul, poate si MH 60M (daca vor fi achizitionate) vor ajunge la FT…
@ICEMAN
Si un Black Hawk poate fi dat jos cu armament de infanterie „The helicopter was downed by small-arms fire near Karbala, Pentagon officials said.”: http://en.people.cn/200304/03/eng20030403_114518.shtml
„Sursă” un oficios din Coreea de Nord? Serios? ?
@AR10
Serios???
Sunt mai multe surse: https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=77690
Uite ce zic cei de la Sikorsky legat de protectie:
http://www.sikorsky.com.au/cms/download.php?file=images%2FProduct+Focus%2FUH-60BallisticProtection.pdf
@priam
M-a amuzat „sursa”. Link din Coreea de Nord? ?
„Nea Nicu” ar fi mândru ?
@AR10
Informatia din link e corecta, exista mai multe surse ce confirma incidentul.
Orice elicopter poate fi dat jos cu armament de infanterie, mai greu sau mai usor.
Spre stiinta ta, .cn e https://ro.wikipedia.org/wiki/.cn
Nu te-am contrazis, mă repet.
Doar m-a amuzat sursa (linkul) din oficiosul nord coreean de limba engleza 🙂
@AR10
Tocmai ce iti ziceam, .cn e domeniu de internet ce apartine de Republica Populara Chineza.
Greu!
protectiile alea se pot instala si pe Puma (vezi HCMK2 britanice), si pe Cougar/H215M.
@Zgureanu:
Probabil se pot instala, dar ca elicopter de „linia 1” prefer oricând Blackhawk față de H215M (chiar și numai pentru motivul că Blackhawk este un elicopter matur, testat și care a văzut destule teatre de război în schimb pentru H215M nici nu știm exact configurația și ce poate sa facă).
In plus, am impresia că Blackhawk poate duce și niște kituri de protecție suplimentare.
a, si Puma/Cougar n-a vazut nici un teatru de operatiuni din anii ’60 pana acum 🙂
Legiunea straina franceza le-a folosit la greu. britanicii la fel.
Cel mai bine ar fi fost sa nu ne mai complicat cu Venom si sa avem Viper + Black Hawk.
Eventual Puma nu stiu pe unde s-o mai bagam cumva… Un fel de wanna-be heavy troop transport sau heavy logistics/support…
AH-1Z and UH-1Y au in comun grinda de coada, motoare, rotor, transmisia, architectura avionicii, software, comenzi si displayuri, peste 84% componente identice: https://en.wikipedia.org/wiki/H-1_upgrade_program
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/AH-1Z_and_UH-1Y_during_trials_on_USS_Bataan_%28LHD-5%29_2005.JPG
De aceea pilotii si mecanicii sunt usor de trecut de pe un tip pe celalalt, si poti folosi o logistica comuna. Cu Blackhawk pierzi asta.
Stiu asta dar vad ca toata lumea deja Sikorsky in sus Sikorsky in jos.
Eu unul as fi mers pentru moment pe Bell si atat la elicoptere. Eventual Airbus daca incap pe undeva.
Airbusurile n-ar putea fi folosite la marina pe nave pentru ASW si ce mai trebuie ?
zbor tactic in Djibuti:
https://www.youtube.com/watch?v=SMzcNNRB658
uite ce stie Caracalul: vezi si min 30 pentru armament (pe langa armele obisnuite, navalul Cougar/Caracal e singurul dotabil cu rachete antinava grele)
https://www.youtube.com/watch?v=-q826BVKD_o
https://www.youtube.com/watch?v=Wey4AbLrZ1A
http://img.over-blog-kiwi.com/0/54/74/56/20150930/ob_ee1d60_le-caracal-sur-le-stand-airbus-a-mspo.jpg
Blindaj:
http://www.helico-fascination.com/IMG/jpg/725-03.jpg
https://aeromeca.webnode.fr/news/carcal-ec-725/
https://aeromeca.webnode.fr/_files/200000260-1a0001a497/Composants%20EC725.jpg
Eu cred ca sud africanii ii bat la cur pe toti cu orele de zbor inainte de 1994.
da, si aia, numa ca Puma/Oryx-ul lor nu stiu ce protectii aveau 🙂
astia faceau kituri ceramice pentru nemti, inclusiv la SA-330 Puma:
https://www.unibw.de/lrt6/ilB/seminar/2005/Seminar05PapenburgT1.pdf
EC 725 Caracal imi inspira mai multa siguranta decat Puma/H 215. Si totusi noi inclinam spre H 215.
Era bine daca in loc de H215 ni se „oferea” Caracal.
Ala si-ar fi gasit un loc in „ghiveci”. Langa Viper si Venom sau Viper si Black Hawk.
@Priam.
Orice zboara poate fi doborat.
Noi am pierdut cateva Pume( si altele serios avariate) in timpul Revolutiei din decembrie 1989 in conditii de razboi civil mai degraba, luptandu-ne cu „teroristii”, in timp ce americanii au pierdut Black Hawk-urile in conflicte de mare intensitate, close-in warfare, cu o mare rata de misiuni, incepand cu Razboiul din Golf impotriva Irak-ului pana astazi, sau aterizand pe strazile din Mogadischu pline de rebeli inarmati cu rpg-uri.
Prefer oricand un Black Hawk vs Puma.
@ICEMAN
IAR-317 AirFox a fost avariat cu armament de infanterie in zona Cristian langa Brasov.
Iar elicoptere IAR 330 Puma au fost distruse 3 in ’89 (din cate cunosc eu):
– nr. 89, Tuzla, accident aviatic conform raportului SRI
– langa Alba Iulia (cu doi generali de militie), doborat de focul armamentului de infanterie, rezultatul anchetei AN
– Boteni, SA 3
A mai fost parca un 330 avariat, ce mai zboara si acum.
Sa nu uitam de un AN24, Otopeni – Belgrad, doborat cu o racheta AA.
ICEMAN:
„Puma/H 215M nu poate face niciodata ce poate Black Hawk, pentru simplul motiv ca este un elicopter de spatele frontului, care poate fi dat jos cu Kalashnikov-ul, fiind foarte seensibil la focul inamic.”
1. Puma nu e acelasi lucru cu H215M, ultimul fiind derivat din Cougar si superior lui Puma HCMK2, care ala deja are blindaj in podea contra armelor usoare
2. Deocamdata nu stie nimeni configuratia standard a lui H215M, ca sa stii exact ce poate ca si protectie.
3. Vrei sa vezi Black-Hawk dat jos cu KAlashnikov?
Si Apache sau Viper pot fi date jos cu 7,62mm, doar sa nimeresti unde trebuie. Protectia pana la cal.23mm e pentru explozive, un 14,5mm e mai puternic decat un 23mm. Parca degeaba am scris materialele alea despre protectia elicopterelor!
https://www.rumaniamilitary.ro/ah-1z-si-concurenta
https://www.rumaniamilitary.ro/cougar-h215m-versus-hc-mk2
Le-am citit Marius. Mi-au placut articolele.
??????????????????????
Va amintiti ?
https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/iraq/1425612/Iraqis-hail-peasant-who-shot-down-helicopter.html
Doar cu Dacia 1310 se putea face orice: raliuri, naveta, transport, tractiune, taxi, la munca campului la arat si semanat. De fapt iti trebuie un McLaren pt. curse de Formula 1, un turism ca masina de familie, o duba pentru curierat, un camion pentru transport, un tractor pt semanat etc.
Măcar polonezii nu și-au pierdut simțul umorului ?
Un comentator la articolul cu Bell speră ca aliații români să-și trimită din elicoptere în Polonia când MI24-le lor vor fi la revizii ?
Gulmă, glumă, dar aproape toți comentatorii laudă România și deplâng seriozitatea alor lor (unul chiar a dat exemplul cu Dacia care părea un moft al Renault și acum scot modele din ce in ce mai competitive).
Totuși parcă e prea frumos! Sper să nu fie doar un vis și să ne trezim la un moment dat ?
L.E., am uitat sa zic unde e articolul de care pomenesc mai sus: Defence 24 (Chrome bagă traducere automată – mai „șchioapă” dar se înțelege esențialul).
O sa-si revina si polonezii… Prosti nu sunt. Probabil ca si la ei ca si la noi problema sunt cei din politic care nu accepta compromisuri si vor sa faca multe achizitii nu strategice si politice…
Mai vor si multe chestii prea moderne pe care nici altii mai dezvoltati sau mai prieteni cu occidentul nu le au si transfer de tehnologie care iar poate fi cam greu de facut deocamdata…
Poate ca incet incet o sa fie si la ei ca si la noi. Ne preseaza unii si altii din afara pana cand tacem si facem.
Își vor reveni și trebuie neapărat (inclusiv pentru securitatea noastră e foarte important).
Btw, un comentariu foarte interesant la articolul cu Patriot și Aerostarul ceva de genul „adică la români Raytheon solicită cooperare industrială fără să i se ceară acest lucru iar ai noștri cer garanții peste garanții că acest lucru se va întâmpla la noi?”
Din punctul meu de vedere, decidenții polonezi se cred mai deștepți decât sunt. Însă se vor trezi o dată cu veștile astea bune dinspre Romania.
Nu-si mai permit sa tărăgăneze și să rămână „de căruță”.
Pentru ca ei, fiind mai dezvoltati decat noi, au capat un oarecare orgoliu (sau poate l-au avut tot timpul, nu stiu) si acum s-au apucat sa spuna si sa faca fel de fel de prostioare. Din punct de vedere politic ma refer. Fazele cu evreii si holocaustul nu suna bine deloc pentru americani care cam sunt sub o oarecare dominatie evreiasca iar evreii si asa se stie ca au multa putere si influenta si bani prin majoritatea locurilor.
Ai nostrii sunt mai slugi asa… Uneori nu e bine sa fii asa dar in contextul asta ne foloseste genul asta de caracter/atitudine. Tac din gura si fac ce li se spune (mai putin lupta anti-coruptie, dezvoltarea tarii, etc. cu astea o lasam mai moale ca deh…). E bine sa si stii unde iti e locul… Sa-ti pastrezi demnitatea dar sa nu fii arogant.
Cât despre chestiile „ultima fiță de pe piață”, no offence, dar nu poți cere fiind peste gard de urs chestii sensibile care abia le primesc e „UK, Canada, Australia… Mai ales sa și fabrici din ele acasă (din motive destul de evidente).
Mie asta cu sa nu dam tehnologii noi si sensibile celor din vecinatatea potentialilor adversari mi s-a parut intotdeauna o scuza.
Mult mai multe secrete se scurg din tarile occidentale unde activeaza mai multi agenti secreti cu mai mare usurinta, culmea, (pentru ca occidentalii sunt in general mai naivi si mai fraieri decat noi astia din europa de est care mai avem scoala vietii, ceva) decat din tarile de aici din zona.
Mai mult de atat sunt mai multe sanse sa recrutezi un englez care-si uraste tara decat un polonez care foarte posibil sa fie anti-rusia pana la moarte din motive evidente.
Hai sa zicem ca pe la bulgari, pe la cehi, unguri, acolo ar fi intr-adevar riscuri mari.
Oricum inteleg ce zici si da ei trebuie sa fie atenti sa nu se afle anumite secrete asa devreme.
Pentru atitudinea decidenților polonezi nu am decât o definiție: fudulie.
Fudulie prostească mai degrabă pentru că nu-și permit sa fie fuduli la așa ceva.
Seprea [oa sa mai fie o chestie azi uitata.
In 1990 Romania era singira tara din Pactul de la Variosvia care avea uniati industriale aeronautice la cerinetle tehnice ale [paisului.
Adica .. noi produceam elicoptere dupa licente franceze (plus motoarele)
Noi avema l.,licenta de la 1-11 si RR Spey si Viper . Ma rpg dep[asite in 1990 insa tehnologia era RR !!
Poate a contat si asta …
http://www.janes.com/article/78610/sikorsky-signs-black-hawk-agreement-with-romaero
@O.
Streghtening the cooperation between Poland and Romania is a very good thing. It seems that the two countries have no choice, but to work together. Good news! 🙂
#O. Very strange. Initially, it was only about the S 60 and its variants now see that it is also being discussed about the S 70 equipment produced in Poland.
Will they be produced in Poland and then brought to Romania for reinforcement and equipment?
Statement by Lockheed Martin: „The MoU signed yesterday in Bucharest on the Black Hawk case does not mean that these helicopters will be produced in Romania.” In Romaero, helicopters will be adapted to the requirements of the Romanian armed forces, but they will be manufactured at PZL-Mielec. „
N-ar fi un lucru rau…ROMAERO nu stie sa fabrice elicoptere, la Brasov este Airbus, probabil si Bell si cam asta ar fi.
Ciudat este ca initial se vorbea de S 60 nu de S 70…
Si mai poate insemna ca vom cumpara cateva aeronave.
It is simply here that marine versions of helicopters and adaptation are already available in Romania?
For now, there are only plans for Sikorski as naval boats – MH 60R and possibly for special troops – MH 60M. As sikorski offered Romania the possibility to manufacture the helicopters in the country, and now we are talking about production in Poland it results that we will probably buy few, strictly for the navy and the special forces somewhere between 10-14 aircraft.
Currently, Romania operates three IAR 330 Puma Naval.
http://www.foxnews.com/world/2018/03/15/in-joint-statement-world-leaders-agree-russia-behind-nerve-agent-attack-on-former-spy.html
scuze, la PSR am vrut
Off topic,sunt cateva persoane pe aici foarte informate,stie cineva cu aproximatie cat ar costa 1 escadrila F35 cu logistica cu tot,pt sa zicem MK(mai aproape de zona de interes) asta in completarea a inca 2 squadrons de F16 pt Campia Turzii si Bacau?
Celula goala la poarta fabricii 90-100 mil.$, operational pt noi si nu numai, cam dublu. Pe site, nu cu mult in urma, a fost un articol. Cu achizitia australiana parca.
Ps. Nu ma incadrez in categoria mai sus mentionata. Din pacate….
Pretul e per bucata.
Iar la pretul total per bucata se mai adauga armamentul, care vine separat, plus infrastructura la sol, etc.
Mai depinde si ce intelegem prin o escadrila, unii inteleg 12 avioane, altii 16, altii 20, etc.
Eu zic ca daca o tara ca noi doreste sa cumpere 20 de F-35 si sa le puna pe o baza aeriana serioasa, trebuie sa cheltuie pe langa banii pentru cele 20 de avioane (fie ei 3,5 miliarde de euro sau cat o fi) inca 100-200-300 de milioane pt baza (depinde in ce stare e, ale noastre active sunt in stare f. buna, ale bulgarilor de exemplu nu sunt) plus minim niste sute de milioane pentru armamentul necesar (AMRAAM si Sidewinder in cantitati suficiente, JASSM-ER, JSOW si altele).
Cine nu e dispus sa cheltuie minim 4 miliarde, fie ei euro sau dolari :), sa nu-si faca planuri pentru o escadrila de F-35 🙂
PS: eu prin escadrila nu inteleg doar 12 avioane
PS 2: cifrele variaza oricum foarte mult dupa nr de aeronave/escadrila, radare, motoare de rezerva, armament aditional, starea initiala a bazei care se modernizeaza, etc etc etc
Multumesc de raspuns insa ma interesa cu totul 12buc plus 2-3 duble plus instalatii alimentare mentenanta…… daca o stii cineva
@Ross
F-35 n-are duble.
Deci 15 avioane doresti. Socotind la un pret de 100 milioane/avion asta vine 1,5 miliarde de dolari, cost care se dubleaza cand incluzi toata tevatura deci 3 miliarde sa le poti opera linistit. Mai adaugam ceva armament (300-400 milioane) ca altfel sunt degeaba plus niste imbunatatiri la Fetesti, aici putem doar specula, habar n-am cat ar fi, hai sa zicem inca 100 milioane de dolari daca tot dam cifre rotunde, si am ajuns la 3,5 miliarde de dolari sau 2,85 miliarde de euro.
Eu insa imi doresc o escadrila de 20 de aparate, asadar 20x 100 mil $ = 2 miliarde avioanele in sine, sau 4 miliarde cu toate echipamentele, eu vreau armament de 1 miliard de $ (300 JASSM-ER, 300 JSOW, plus AMRAAM, Sidewinder suficiente, rachete anti-nava, rachete anti-radiatie, etc) si uite asa ajungem la 5 miliarde de dolari plus ceva ieftinache pentru baza de la Fetesti.
Adica peste 4,05 miliarde de euro. La asta ma refeream mai sus.
Desigur, acum suntem in situatia in care avem „toate ouale intr-un singur cos” care trebuie protejat minim de o baterie PAC-3 plus una AA de raza scurta plus VSHORAD, si chiar si asa daca cumva iti pleznesc rusii zona respectiva tocmai ai aruncat vreo 4 miliarde la gunoi din prima ora de razboi 🙂
War ain’t cheap.
PS: haters beware – toate cifrele de mai sus sunt speculative si scrise rapid in timp ce imi beau ceaiul
Ai vorbit de rachete antinava pe F-35. Asta inseamna Kongsberg NSM. Si atunci nu ar fi bine sa luam de pe acum pentru corvete si bateriile de coasta racheta asta? In afara de faptul ca e cam scumpa nu vad probleme.
Nu de alta dar aia chiar ar fi sub centura pt ivani sa ne luam gen 5 inaintea lor ?
Ma gandeam best case scenario ca tot “colaboram “ cu LM si Raytheon…
Daca mentenanta s ar face la Aerostar sa zicem
@Sorin2 de acord cu tine asa cifre le cam stiam si eu ca si aici e o intraga tevatura cu F35 pt Royal Navy si RAF dar eu ma gandeam la mai de buget ca totusi nu suntem nici UK,Norvegia sau Italia,oare cu toata panoplia de rachete,spares,engines,logistics
12 F 35 full package on a budget ~ 3mld $ ?
Ca sa cumperi 12 F35 de 3 mld$ acum, convine doar daca in viitorul apropiat , 2 – 3 ani , maxim pana in 5 ani , mai cumperi altele, Daca in schimb mai cumparam avioane peste 10 ani doar, atunci mai bine 36 F16 block 50/52 .Parerea mea
Cu alte cuvinte de alea 3 miliarde obtii mai mult daca mergi pe F-16, ca tot avem cateva si incep sa se obisnuiasca ai nostri si incet incet o sa avem si infrastructura pentru ele, decat daca ne luam F-35… N-avem noi fata de F-35 deocamdata…Sa stam linistiti in banca noastra.
Asta e una la mânã. A doua la mânã e ca , cu doar 12 F 35 nu faci diferenta contra rusului, asa ca mai bine F16 fara numar!!!
Tot la greci imi sta capu, 170 de F16 …….pai cand se ridica alea in aer, ti se inroseste gps in masina 🙂
grecii au o suprafata extrem de mare de acoperit cu insulele lor.
Eh, nu insulele sunt problema… Altcineva. Stim noi… 🙂
@TOPORU
Cum ar fi ca pe lângă cele 170 F16 grecești sa se ridice în același timp cele turcești, nu au decât vreo 270!
Si mai produc…
@Ross,
Probabil o să-mi iau niște înjurături dar eu zic că nu e timpul încă pentru așa ceva.
Noi trebuie să reconstruim aproape tot de la 0 într-un timp foarte scurt.
In momentul ăsta (sau oricând pe un orizont de vreo 5 ani), F35 ar părea un fel de tichie de mărgăritar.
Până la F35 eu as vrea sa vad:
– 7 baterii Patriot operaționale
– HIIMARS operațional
– elicoptere (ori de care o fi)
– corvetele
– înarmarea și modernizarea fregatelor
– Piranha 5
– Agilis
– inca minim 2 escadrile de F16
– sistem shorad-vshorad (Mica & Mistral, gen)
– ceva obuziere autopropulsate
– niscaiva „jucării” noi pentru F16 (rachete anti-nava, anti-radiatie etc)
– submarine
– AT portabile
Eu practic am enumerat toate proiectele despre care se vorbește plus niște chestii despre care nu se vorbește dar cred eu că ar fi foarte utile (rachete AN și AR pentru F16, obuziere autopulsate, at portabile).
Toate astea la un loc fac mult mai mult decât o escadrila (sau chiar două) de F35, părerea mea.
Abia după ce avem toate astea, da cred că ne-am putea gândi la F35 (glumind un pic, as spune că până atunci probabil F35 va deveni destul de comun în armatele moderne din NATO și probabil se va mai și ieftini ?).
Ar fi ceva intradevar,sa te tii atunci haters all around…?
Colegu nu vreau sa sun conspirationist insa cred ca programele astea sunt dictate de mai sus de cocalaru ala de Dragnea,Eu spuneam de o escadrila F35 in afara de inca 2 escadrile F16,sunt de acord ca poate parea o fitza,dar tre sa tintim sus,vezi mai mult de RF RM si Marasesti nu prea vom avea noi in Marea Neagra
Daca majoritatea programelor de inzestrare erau deja indeplinite si dadeam p-afara de tehnica de lupta moderna atunci am fi putut acum sa ne inhamam la niste F-35 dar nu e cazul dupa cum zice si AR10.
Nu de alta da nu mi imaginez vreun Pyotr Velikiy (Kirov Class) prea curand in flota noastra…..crede ma daca aveam eu puterea ii zdruncinam pe toti hotii aia din Portul Constanta sa plateasca taxele reale de luam nu battlecruiser ci NimitzClass ,da asta e …..
Mai realist noi măcar să trecem de la Pumele din ’70 măcar la H215/Blackhawk/Venom (sau toate 3 că nu mă supăr) și de la SA2-urile din anii ’60 la Patriot.
Momentan să venim „la zi” cu sistemele esențiale.
Cât despre Marea Neagră, măcar 3 sub-uri moderne și Kirov Class al altora vor merge „pe vârfuri” că nu se știe ce vine din apă.
Credeti ma evaziunea din Constanta nu cred ca se face nici in Bucuresti(sunt din),asadar bani ar fi da e o mafie plecand de la Garda Fin la Pol Econ samd…asta e problema no1….d aia nu sunt destui bani de inzestrare,spitale drumuri samd
Plus ca de la consilieri primari prefecti in sus toti isi vor “dreptu”,Eu d aia am plecat satul de mocirla aia,acum baiul e ca dupa 10ani in Vest,realizez ca lucrurile se cam duc la vale si aici cu din ce in ce mai multa coruptie….asta e,tre sa ne mutam pe Marte s o luam de la capat,sau facem ca n Singapore pt coruptie acolo se merge pana la pedeapsa capitala
AR10 macar de s ar contrui A26 de la Saab/Damen de cand ati postat voi cu sub uri si am vazut pe site ul Saab ce e asta mi a ramas la inima daca e macar juma din ce zic ei este o realizare intradevar sa avem o escadra de asta
Arogante imperialiste… :))
?
Punem si noi pe Allouette ?
„…dell !!”
…ramâne să vorbim când auzim ce vom vedea !
…germani au „exces” economic şi suburile la mal, iar Eurofighter-ele în hangar, Austria aşijderea cu „păsăroi”
…dictatură soft ?! …curat murdar
Te deranjeaza, ca unii au aversiune fata de „parnaiasi din fruntea tarii” ?
Vrei sa ne convingi ?
Sustine un proiect, in care persoane condamnate, pt furt, abuz de putere, coruptie, subminarea intereselor tarii, etc. sa nu poata ocupa functii de raspundere, in administratia tarii. Ai comis-o, descurcate cu un job in privat.
Liftierul din parlament, e cea mai onorabila persoana de acolo, singurul caruia i s-a cerut cazier curat.
Nu e curat murdar?
Reciteste, istoria scadalurilor interbelice si vezi cu cine seamana idolii tai (Afacerea Skoda, Carp, Potez).
Urmarea, dezastrul din WW2.
Idolii tai, nu vad mai sus de punga ce trebuie ciordita, iar daca iese rau, vor fugi in Madagascar, Costa Rica sau vor incerca sa devina noii „comisari sovietici”.
„Nu am avut noi topoare pt. cate cozi am gasit in Romania” – Maresalul Malinovski.
Azi o injuati pe Kovesi, daca maine aflam ca a furat si ea si fuge din tara, blamand „statul paralel” , o ve-ti lua in brate ca pe Alina Bica, spunand ca probabil a fost captiva, dar s-a eliberat.
RULE of LAW va pune ceva ?
P.S. Nu e o manea de Guta sau Salam.
Just VAS …what do you think: „…are you talkin’ to me?”
…If the answer is Yes ? Do you fill OK ?!
…eşti cilav domnia ta, când „răspândesti manifeste” ?
…”pârnăiaşi în fruntea țări” ?! …în fruntea țări e preşedintele, el să fie ?!
…scandalurile interbelice erau mediate de camarilă şi de una Elena, nu Udrea, Lupescu
…nu am „Idoli” nu-mi dă voie religia, Decalogul
…dezastrul WW2, onoare M.S. Regele Mihai cel credincios poporului său, vândut cu țară cu tot(vezi pactul Molotov–Ribbentrop”39; Teheran „43; Yalta „45)
…IO nu înjur, aştept ca „justiția imanentă” sä se manifeste
P.S.
…nu cunosc „realizarile” celor numiț, dar unul numit Linguraru, dorea sa devină militar angajat la aviație, zicea că e fiul lui Guță, şi că: „tata îi cumpără „helicoptăr” …celălalt a cerut asistență consulară pentru a scoate din USA 100000 $ „făcuți” într’o lună de vacanță
P.S.S.
…însănătoşire grabnică !
Spre uimirea ta, nu am fost niciodata, orbit de ideologii sau charisme personale.
Presupunerea ca as fi suporterul „alorlalti”, e nefondata.
Dpmdv, Johanis nu are prestanta de presedinte, dar asta e alta discutie, care nu isi are rostul aici.
Sunt pur si simplu alergic, la toti certatii cu legea care se proclama persecutati.
Al Capone ala, a fost un nepriceput, cum nu stiut el sa ii zica lui J.E.Hoover si celorlati militieni rai din USA, ca sunt din statul paralel.
Spre deosebire de „unii”, sunt in stare sa imi trag singur concluziille despre „viata”, nu am nevoie de vre-un „guru”.
Pt. mine Decalog, inseamna mai mult Kieslowski, decat „Mult prea fericitii”.
Dincolo de exprimarea alambicata, sunt sigur ca esti mult mai citit, decat media comentatorilor de pe site-uri precum Adevarul.ro, evz.ro, unde am mai vazut asemenea formulari, asa ca nu duce in derizoriu munca unor oameni, care fac „lobby” pt armata si tara. Nu e nimeni nascut ieri si cunoastem exact, cine si ce a facut in domeniul apararii, dupa ’89.
Cu unele exceptii, fiecare isi tine convingerile politice pt el, asa ca te rog nu ii mai promova pe Tariceanu si compania. Ca politicieni, daca au nevoie sa ii apere cineva, inseamna ca nu isi merita locul.
Daca vrei sa aduci vre-un aport la discutiile de la articole, macar asumati asta si nu le strecura in formulari in doi peri sau fitile.
Am facut suficient off-topic, asa ca eu inchid subiectul acum.
Detalii suplimentare pe digi: https://www.digi24.ro/stiri/diverse/elicopter-precum-cel-folosit-la-capturarea-lui-ben-laden-asamblat-in-romania-896147
Daca inteleg bine, nu e vorba doar de reparare / intretinere, ci efectiv de aducerea unei linii de fabricatie complete si asamblarea a „zeci de aparate în fiecare an”. A innebunit lupul 🙂
Ce sa zic, la mai mare. Poate muta si linia de F16 la Craiova. 🙂
„Remus Vulpescu, director Romaero: Va genera două treimi din valoarea elicopterului complet echipat, vorbim de preţul de achiziţie.”
Daca-i asa, atunci sigur nu vorbim doar de echipare si reparatii.
Din articolul asta, daca e adevarat, treaba ar fi destul de serioasa. Eu am impresia ca americanii, incet-incet, ar vrea sa externalizeze productia acestor tipuri de elicoptere ca sa faca loc la ei acasa pentru noi generatii mai moderne.
E si mai ieftin sa se faca productie si mentenanta aici in Europa de Est si in felul asta pot face mai multe chestii de odata. Si se mai pun bine si cu tarile respective.
Desi sunt niste elicoptere performante si mature ma gandesc ca incet incet comenzile scad (multe am vazut ca sunt pe partea de civil) insa e nevoie ca alea vechi sa fie servisate si/sau reparate constant.
Probabil aduc și linia de f 35 în România LOL
Off topic extrem de interesant http://m.hotnews.ro/stire/22345987
Un HH-60 Pave Hawk, versiunea medicala a Black Hawk, a cazut in Irak:
https://www.nytimes.com/2018/03/16/us/politics/seven-troops-killed-helicopter-crash-iraq.html
John Neilson, directorul de comunicare al Lockheed Martin Europa, a declarat intr-o declaratie emisa dupa incheierea acordului de parteneriat industrial dintre ROMAERO si SIKORSKY ca memorandumul de intelegere semnat nu inseamna ca elicopterele vor fi produse in Romania.
La ROMAERO elicopterele vor fi adaptate cerintelor Fortelor Armate Romane. – „Cu toate acestea, acestea vor fi produse la PZL Mielec in Polonia” – a spus Neilson.
http://www.defence24.pl/black-hawki-poleca-do-rumunii
Just VAS …chapeau ! …or, hat off ! …subscriu la „final” cu amendamente;
…n’am „aşteptări” sau surprize, n’am suspiciuni rezonabile, nu fac presupuneri
…nu „promovez” preşdinții: de țară, senat etcsamd, inclusiv scară de bloc
… din Kieslowski prefer trilogia:Trois Couleurs
…evz; adevărul; şi altele îmi sunt necunosute
…sunt „aerian”, analizez, decid; tot sau nimic, (media) tertium non datur
Poti sa fii mai explicit? Ce incerci sa zici, ca nu-ntelege omul nimic…..