„Austriacul” Survivor (articol in limba romana) – a se citi „Rheinmetall„; conform reprezentantului unele componente sunt romanesti, produse de Automecanica Medias.
Nimr Automotive Ajban 440A (poate fi dotat si cu rachete antitanc pe langa turela Kongsberg Protector RWS ) – „Tigrul” din Emiratele Arabe Unite (din origini mai umile…GAZ Tigr):
Nurol Makina NSM 4×4 al turcilor (are 3 variante – cercetare, antitanc/pickup truck si AA):
AUTPI 2V – un nou „Hamster”/buggy:
Un grup de tehnicieni ai Armatei a dezvoltat un vehicul usor de patrulare 4×2 (AUTPI – AUTomobil de Patrulare si Interventii) bazat pe sasiul Dacia Logan, cu trei oameni la bord. Cantareste 750 kg si poate duce 350 kg, motor Renault Megane /Dacia Logan MPI 1.6 litri, 87 cp la 5500 rpm sau 87 Nm la 3000 rpm. Viteza maxima de 140 km/h (atinge 100km/h in aproximativ 11.5 s) cu autonomie de 685 km la un consum de 7l/100km.
Genial hamsteru daca era 4×4 era…da merge si asa. Are timp sa creasca…?? eu propusa sa primeasca numele de Hamster M pentru militar si Hamster C pentru civil…eu zic ca se gasesc nebuni care sa-si doreasca unu din asta pentru drumetii si plimbari prin sleauri si noroaie ….
genial pe dracu! e o mașină fără caroserie care nu are nici un avantaj din asta
singurul ”avantaj” care îl ai cu asta prin noroaie e că te umpli de noroi!
nu e nici pe aproape de o mașină buggy care se vrea a fi, mai bine nu apăreau cu așa ceva că s-au făcut de râs
Presupun ca ti-ai dat si traseul pe ea de stii atatea detalii.
@alkxzs e un prototip se poate modifica asfel incat sa devina un hamstar pur pana atunci are de crescut
ai dreptate cu umplutul de noroi. se poate remedia neajunsul bagand echipajul in combinezoane impermeabile. daca pun un motor ca lumea, nu amaratul ala de 1.6 si niste flotoare gonflabile ar iesi ceva. plus un troliu. de crescut, nu trebuie sa mai cresca, e deja baban, o masa mai mica l-ar avantaja.
Capacitate 3 oameni sau 4 ?
Daca l-ar imbunatati un pic sa fie ceva mai capabil si mai modern ar merge pentru patrulare/recon si FOS.
Un motor ceva mai potent, n-ar strica… 😀
Am vàzut afarà si un Panhard. Nu stiam cà au achizitionat în România. Probabil mai putin de zece.
PVP, 16 la numar, pt. Logistica
Cei de la Jeep ce au adus?..e si un Dacia Duster cu „senile” pentru Jandarmerie
O fi vrand jandarmeria sa se intreaca cu T-80 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=DMQ_jDo7yD0
CLI-ul le are. Sunt mai multe de 10.
http://www.armyrecognition.com/weapons_defence_industry_military_technology_uk/us_army_soldiers_have_demonstrated_automated_direct_indirect_mortar_adim.html
Din ce am citit este criticat ca fiind foarte scump mortierul, nu prea se merita.
\\
Cred ca se referea la
ACF Tracks on Dacia Duster 4×4 for Romanian gendarmerie
„ACF Industrie is the leading European manufacturer of rubber tracks conversion systems for 4×4 vehicles. At BSDA 2018, the Romanian manufacturer (settled in Brasov) is displaying a Dacia Duster 4×4 that has been converted in one hour into an extreme off-road vehicle for the the gendarmerie (militarized police).”
http://www.armyrecognition.com/bsda_2018_news_online_show_daily/acf_tracks_on_dacia_duster_4x4_for_romanian_gendarmerie.html
Pt. jandarmerie, graniceri, trupe speciale, antitero si politie au AM7.0 M pt. ce sa se dea bani pe altceva, ca nueste romanesc? (mai ajuta si Moreniul sa supravietuiasca). Am vazut tot felul de masini pe la tot felul de institutii mai putin AM7..
http://www.uamoreni.ro/militare.html#
Hamsterele sunt foarte importante atat transport (patrulare) rapid trupe si echipamente cat si suport soldati (ATGM, mitraliera, dorna, asigurare transmisii, senzori, etc).
Ce au facut ei acolo este interesant ca punct de plecare dar de ce doar pt. patrulare?.
Nu poti face un singur model sa acopere toate cerintele totusi sa iti propui numai patrulare este cam putin. Ce capabilitati de cercetare si observare poate oferii (montare senzori si echipamente necesare, instalatie electrica capabila sa ii alimenteze – de un mic generator separat nu poate fi vorba).
Protectie podea s-ar putea sa aibe Stanag I (cee ce este ok), posibilitatea de a monta un parbriz cu ceva protectie antiglont ii trebuie.
Armament posibilitatea de monta 12.7mm si ATGM.
Trebuie dezvoltate aceste capacabilitati.
Este absoluta nevoie de un Hamster care sa poata transporta soldati, ehipamente (mortire, ATGM, munitie. etc) in spate (un fel de Roman 2.65 FAEG putin alungit daca este nevoie) si care sa poata fi folosit ca platforma pt. drone, senzori si in alte scopuri. Multirol ca nu ne permitem specializate.
Macar Hamstere sa dezvolte, este un punct de plecare ok sa continue si cu alte modele.
Sunt prezenti si canadienii de la Argo cu 8×8, senilate…
ATGM poti lansa de pe asa ceva? nu se prajesc cei dinauntru? Plus ca o racheta AT e destul de grea si se schimba centrul de greutate al vehicului.
Eu as fi de parere ca un astfel de vehicul e bun pt echipe cu rachete AT pe trepied, mai ales ca e foarte mobil (4×4) e un must.
de ce nu? Cum sa te prajesti? Te referi la jetul aruncat in spate?
https://www.rumaniamilitary.ro/noutati-columbiene
https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2015/12/24.jpg
Daca poti trage cu tun fara recul cal. 105mm de pe un Jeep, nu vad care ar fi problema.
da, la jetul din spate. nu-ti trece racheta pe deasupra capului practic? Intreb pt ca nu stiu, sunt curios 🙂
Si nu ti se pare ca vehiculul e prea usor pt a-i monta astfel de chestii grele deasupra? cel putin acum la 750 kg, daca pui ATGM si o mitraliera plus munitia plus tot ce mai trebuie sa care, devine mult mai greu si mai putin mobil si se schimba centrul de greutate.
Sper sa fie doar o prima incercare si sa continuie pe platforma de Duster, cu motorul Diesel de 1.5 cel putin
trece, dar sunt sisteme care arunca racheta din tub si abia apoi porneste motorul principal.
Daca ar fi asa cum zici si aia care trag de pe trepied ar avea aceeasi problema.
cand am zis trepied, ma gandeam la ambuscade cu 3 oameni si un sistem AT, trag 1-2 rachete si apoi fug. De pe sol nu de pe vehicul, care ar fi folosit la transport doar
avem în țară ford(nu știu dacă au și ceva pe parte militară),dacia(parte renault care are divizie militară) și u.a.b.(roman brasov care a produs pentru armată) plus vreo doi carosieri experimentați…doar să nu vrei nu faci nimic și cauti pe afară.
Hamsterul ăla era atît de românesc la finisaje…? ma uitam ca farul din dreapta era deja crăpat, fiind făcut dintr-un plastic de 2 lei. Oricum, e un prototip, un punct de plecare. 2 chestii trebuie îmbunătățite: motorul mai puternic și transmisia 4×4. Si derivat din prima o sarcina utilă mai mare.
Da’ exista motorul de 1.6L care e mai puternic si Duster are 4×4 deci ar putea adapta cardanul si aia e…
stai calm,sunt câteva instantanee care te fac să pleci capul resemnat…..ca dupa 28 de ani armata arată așa.
Simplul fapt ca e facut dupa un Duster iti da de inteles multe. Ca si prototip e bun. Dupa cum spuneam, imbunatatit si modernizat un pic si ar fi bune vreo suta de bucati din astea prin tara.
O mitraliera s-ar putea monta deasupra „coliviei” iar cel din spate stand in picioare s-o opereze.
Ar putea face si o varianta cu doua locuri si restul sa fie pentru carat diverse.
Rotile ar trebui sa fie mai mari sincer si garda la sol marita…
Cred ca si o varianta de light ISR/EW ar merg.
nu am nimic impotriva dar de ani de zile la toate expozitiile si defilarile ne baga pe gât aceaste mărețe realizări care nici macar nu sunt in carti pentru inzestrare.
mai ales că vorbim de expoziții/târguri de profil unde trebuie să știi că îți intră oameni avizați cu ochi pentru așa ceva.
Stiu. Cand vezi chestiile astea iti zboara mintea la improvizatiile alea din Africa gen o „drona” facuta din lemn si lipita cu scotch.
In acelasi timp inteleg ca fondurile nu sunt prea mari dar problema este ca oamenii aia ori sunt dezinteresati total (sau incompetenti) ori pur si simplu nu au pasiune pentru asa ceva pentru ca stiu ca si cu fonduri putine, unele chestii se pot obtine.
Altii pot cu bani putini. Noi facem fel de fel de furtisaguri din ei si pe urma ne vaitam ca nu mai sunt bani.
E dupa Logan, nu Duster, daca era dupa Duster, poate era putin altcceva…
e o încercare nefericită
uită-te ce au făcut nemții din Duster (nu Logan) și nici buggy, dar o mașină offroad care poate chiar deveni interesantă
https://www.4tuning.ro/masini-noi/travec-tecdrah-tti-suv-nemtesc-cu-elemente-imprumutate-de-la-duster-10864.html
http://www.promotor.ro/masini-noi/prezentari/travec-techdrach-tti-offroader-german-bazat-pe-dacia-duster-8855228/galerie-video
Hamster ?
Da se stie ca RO nu e tara in desert ?
Mai ploua , ninge si citeodata e si frig de crapa pietrele.
Vreau sa vad echipajul hamserului in patrulare prin Moldova cind sufla crivatul sau sint – 15, – 20 grade. 🙂
eu il consider la fel de reusit ca ultimele realizari prezentate de acttm,ciorbe reincalzite.
@stefan60 :
masina vine dotata cu bricheta la care pasagerul dreapta se poate incalzi cand aprinde o tigara .
pt ocupantul din spate se ofera o patura.
daca bugetul este bun , se ofera 2 paturi.
pt sofer, o tuica fiarta ! ^.^
bine inteles ca tot ce zici tu are sens, dar tu crezi ca cineva s-a gandit asa departe ?
Lasa, isi mai pun aia o shuba pe dedesubt. O aeroterma ce foloseste caldura motorului si un invelis flexibil pe care-l vedem la jeep-uri.
Imi pare rau ca nu s-a mentionat pe site (dar nu este tarziu) produsul 4×4 blindat usor al celor de la STIMPEX … Este ok (sasiu si motorizare Ford F 500, blindaj excelent si mai ales versatilitate in echiparea in variante diverse. Merita din plin o recenzie!
Sa-l ia SRI, firma asta tot imbarliga cu ei…Poate o fi facut cineva o poza sa vad si eu minunea asta 4×4…
http://www.armyrecognition.com/bsda_2018_news_online_show_daily/dracon_a_romanian_light_armored_vehicle_created_in_45_days.html
Zici ca-i un Aro 2.0 dar care trebuia sa iasa din uzina prin anii ’90.
Ar fi bine ca macar 4×4 sa fie autohtone dar asta pare rudimentar. Daca e la stadiu de prototip si se mai investeste in el sau, mai bine, se colaboreaza cu firme care chiar au experienta in domeniu, cred ca si romanesti s-ar gasi, atunci ar iesi ceva OK, poate…
Apropo de compania aia daca dati niste cautari gasiti numai situatii similare cu UTI. Numai combinagii dubiosi/suspecti.
la anu’ o să ne prezinte și ABI-rile usla revopsite ca ultimul răcnet in domeniu.
Colegu….imagineaza ti daca le ar da un grant de 1-2 milioane € sa imbunatateasca modelul….ar iesi ceva f f bun…inca avem oameni buni….problema e ca nu sunt sprijiniti…
Intr-adevar asa e. Cred ca 2 milioane de euro n-ar fi o suma mare deloc tinand cont ca doar pe achizitii anul asta cica se cheltuieste vreo 50% din bugetul total (asa spunea Fifor in Grecia acum cateva zile) care inseamna vreo 2 miliarde de euro ?
Dar sa nu mai folosesti cuvantul „grant”. La noi in Romanica nu exista asa ceva. Cum adica sa dai tu bani, euroi, unei companii si aia sa produca sau sa cerceteze ceva pentru tine ?
Granturi se ofera in strainezia unde exista lasere, sateliti, autostrazi. La noi acilisea o ardem pe mici, bere, manele, viata e simpla, cu codrul, cu preotul…
Ehh …zi 3 milioane atunci sa si ia si cine trebuie dreptu ‘…??
@ Ross : daca s-ar da un grant de 2 mil euro sau $, o sa vezi ca noul model va fi schimbat cu maxim 15 % , din care schimbarea majora fiind vopseaua.
stiu, suna cinic, dar romanul are postul obicei de a toca banii fara cap (1) si (2) ” Dorele baga tabla de 2 , ca rezista pentru prostii astia, le ajunge. aia de 6 e prea scumpa . Lasa ca trecem noi pe hartie ” .
cred ca intelegi la ce fac aluzie …
Da ….cauciucurile de TAB care erau imbatranite si se schimbau doar pe hartie….bani se imparteau de la mecanic la comandant la logistica care faceau facturi false…unitatea transmisiuni B l Soveja zona Tomis Nord Constanta….stiu ce zici….?
Nu, anul asta nu se cheltuie nimik din bugetul total pe achizitii. Doar pe pensioare, o sa vezi 😉
Anul asta vor cheltui 40-50% din bugetul total pe ACHIZITII. Nu se duc toti banii pe rachete super mega bombastice sau avioane de ultimul racnet.
Mai cumpara niste sisteme de comunicatii, mai cumpara niste uniforme si cine mai stie altceva.
Poate ca n-o sa mai faca achizitii mari de noutate anul asta dar cu siguranta vor mai achita din ratele pentru himars, patriot, si ce-o mai fi ceea ce inseamna ca defapt se vor cheltui bani pe achizitii si anul asta.
Cred era mai potrivit, un concept ca cel de mai jos, e bazat tot pe Ford si arata mai echilibrat, pt. ce a „comis, Stimpex.
https://youtube.com/watch?v=d-12hT6ojIs
Colegii… tot ce-i romanesc pute!
Daca luati cerintele MApN pentru 4×4 usor blindat si verificati punct cu punct daca Drakon-ul le indeplineste o sa aveti surpriza sa constatati ca sunt indeplinite 100%.
Macar legenda de la imagine daca ar fi fost citita ati fi constatat ca prototipul prezentat a fost facut in 45 de zile.
In rest de acord cu toti cei ce spun ca daca ar fi o investitie de 1-2 mil Euro s-ar putea face ceva „sublim”.
Tineti seama ca cerintele MApN sunt seci si la obiect iar ARO 1.0 era o masina de top la vremea ei…
Nu pute, orice e romanesc. Poate poza nu ii face dreptate, insa ampatamentul pare prea mare, putand afecta versatilitatea masinii.
Dupa „emotia” din raspuns, pari a avea legatura cu firma.
Am folosit produse Stimpex, ani de zile, in locuri unde chiar aveai nevoie de ele. Nu am avut, vreo clipa sentimentul, ca as avea nevoie de produse de la firme mai cu „staif”.
Nu am prejudecati, cand un produs isi face treaba.
Succes.
Nu am nici o „emotie” vis-a-vis de firma sau produs… Zic si eu in cunostinta de cauza.
Sec: masina este un raspuns la niste cerinte, la un pret si un aspect decent. Nu are brizbrizuri sau elemente de „design de vanzare” (un mare minus) dar este facuta ca un efort privat, intr-un termen in care nici ACTTM si nici alta firma din industria de aparare nu il pot atinge.
Ca o sa aiba soarta SAUR-ilor este o chestiune de cutuma romaneasca (a se vedea istoria transportoarelor blindate 6×6 proiectate si cu prototipurile facute la Automecanica Moreni, care pentru MApN nu au fost bune dar pe care turcii le produc pentru ei si pentru terti clienti…).
Pavel M de ce ai tu impresia la vehicolele alea 2 romanesti exista vreo legatura cu designul ? In chestiile ale 2 de table si tevi sudate de nea Gigel de la sublerie NU exista design .Daca-si fac treaba merg s-asa da arata ca porcu !
Macar un elev de clasa a 10-a care face design la scoala daca angajau sa le trosneasca ceva linii si tot aratau mai decent decat tomberoanele alea comunistoide .
design nu insemna si utilitate. asta din urma trebuie sa primeze: protectia operatorilor is a must, mobilitate si mai apoi putere de foc. cat priveste senzorii o masinuta rc isi va face treaba mai bine. da nu mai papa banul tov. colonel si soldatul svek
Urâtă cu spume mașinuța aia de mai sus. Zici că e un ARO la care a sudat un dorel niște table.
Și @Pavel M., Daca tot ai venit cu PR-ul pe aici (și încă din ăla de gen de te iei de băieții care o critică – și mai ales folosind sloganuri de ani ’90), decât să ne zici că are „un blindaj excelent” mai bine zi de ce nivel este (asta dacă a fost testat).
Ție ABI îți zice ceva? Ai impresia că cineva mai are chef să meargă la răzbel într-o improvizație?
Qwerty , am spus ca daca-si face treaba merge si asa , insa daca ai un dram de bun simt pt. o firma care se vrea promovata ca si concurent pe o piata , mai bagi cate ceva estetica acolo unde table permite , in zona botului mai ales , aparatori , capota cum fac toate firmele care vor sa demonstreze ca sunt capabile de produse remarcabile .
80 la suta din orice lucru face inginerul dar in orice utilitate e loc si de estetica de la frigidere si aifoanie la avioane de vanatoare altfel de ce s-ar mai stresa oamenii sa scoata altceva decat Fordul T sau Steagu Rosu sau Mig 21 de exemplu ? Astea erau suficiente sa trantesti table de blindaj sau display-uri pe ele si erau utile .Un lucru pe care n-o sa-l inteleaga poate niciodata un inginer e ca designul e parte din utilitate fiind si estetica in acelas timp .
Si tot vorbind de utilitate la uraciunea aia de drakon sau cum ,pompos I zice , oare ce rol o fi avand cocosenia aia de deasupra portierelor de inalta masina cu jumat de metru , o face o tinta mult mai vizibila si prada o gramada de blindaj alterandu-I si centrul de greutate cand inginerii puteau gasi solutii de plasare a unor asazise rastele in zona puntii ? O fi cusete pt. soldatii care vor sa doarma la low-class ? Ca altceva nu vad sa fie …barem ceva bazuce false ca la cuc-noris sa-I fi pus acolo sa para fioros … Sau ceva hangar pt. drone …Asa e doar lafaiala si risipa de material .
@G.Cristian
Exact! Dincolo de estetică, pare … o țintă. Mult mai mult îmi place hamsterul din articol făcut de acei băieți dintr-un șasiu de Logan. Un pic mai lucrată și 4X4 ar fi interesantă. Pui un ATGM pe ea, apari de după deal, tragi și fugi tare 🙂
Didgori II tot F550:
https://en.wikipedia.org/wiki/Didgori-2
https://www.rumaniamilitary.ro/didgori-1-4×4
Ce-mi arata si Marius…de la 17:45
e si AK ala Bullpup Tohan parca si apoi kit-ul de AK Stimpex.
Selectorul scurtat la AK Stimpex e pentru degetul mare…mai degraba daca esti stangaci!
Poate e ambidextra…as fi vrut sa-i vad si partea stanga.
Bonus la faza cu numaratorul electronic de boabe (chestia asta imi aduce aminte de Aliens…la fel si bullpup-ul Tohan-AFAHC, insa ca design)
As a result of the heavy-duty frame and powertrain of its chassis, the Ford Super Duty has served as a donor platform for multiple types of armored vehicles, for civilian, law enforcement, and military use. Most versions are constructed using the Ford F-550 chassis cab. Examples include the Didgori-2, Lenco BearCat, Plasan Sand Cat, GAV Gurkha, and Conquest Knight XV.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Super_Duty
Si apropos de Digori 2:
https://en.wikipedia.org/wiki/Didgori-2
„Didgori passed every test with very good results and made it to the finals alongside the American Lenco BearCat after eliminating four other competing vehicles, including the American Oshkosh M-ATV. Even though the Didgori also showed better results than its American finalist counterpart in every aspect, the winner was not announced earlier than January 2016, after months of consulting and evaluation. „
As fi vrut sa fi venit turcii si cu asta:
Stai sa auda Firea de astea…ca le ia pt deszapezire…???
It’s so fluffy!
Si astia de la Jeep nu mai dau drumu’ la nenorocita aia de camioneta! (aprilie 2019)
!?
Pick-upul ala dupa care zbiara toata fandosimea, de ceva timp (sfarsitul lui 2017) au venit cu JL – gen.4 , insa multi asteptam sa vina „papucul” civil al astuia si nu J8.
http://youtu.be/7S1bfBgxO0Q
Aprilie 2019 in SUA Razvane.
Pai…da, io ce am zis? Pur si simplu vreau sa-l vad la moaca, oriunde s-ar ivi, sa ma ciupesc.
Los Angeles Auto Show in noiembrie.
Triple Matthew McConaughey – „alright”.
http://youtu.be/knnbzNqgi1I
?
The one and only
Razvan,ce crezi de Mowag Eagle facut la UMB in paralel cu Piranha 5…nu are cum sa fie sub Renault Sherpa sau Otokar Cobra asta…?
Unul dintre favoritele mele.
Am eu ce am cu camionetele:
Pentru noi, in general, cel mai bine e atunci cand parafam o intelegere sa avem in vedere si alt produs/produse de la aceeasi companie sau chiar sa luam in acelasi timp mai multe chestii de la ei.
Iesim si mai ieftin si e si mai simplu pentru noi ca mentenanta si avem sanse mai mari sa integram partial sau total produsele respective in industria locala. Toata lumea castiga.
Pana la urma daca o ardem cu MOWAG ar trebui sa facem si Eagle cu ei.
Daca n-o sa completeze tot parcul de camioane cu Iveco atunci putem colabora cu Rheinmetall (mai ales ca astia stiu ca ofera o gama foarte larga de camioane utilitare si de transport si noi vrem mai multe feluri). Asta daca Agilis o sa mearga inainte, desigur.
Eagle 5 si camioane Rheinmetall facute la Brasov…???parca suna a decizii de oameni cu scaun la cap….problema e ca si nostri ar trebui sa aibe un scaun sub picioare …pe esafod…pt subminarea economiei nationale…prostii daca ar dezvolta Romania cum s ar putea mai bine si repede ar avea si loc de manevre ulterior….da’ astia sunt ca niste centuriste in foame…2lei facuti acu decat sa investeasca si dupa aia se invart ei….in UK programul Trident de submarine nucleare plus mentenanta cica o sa fie 80 mld £ ….uite au de unde sa bage mana…e a 5 a economie globala…??
Ha, in sfarsit, JL vs. G! „Opening a can of worms” 🙂
Ca tot am facut combinatia cu autobuzele cu ei…
Astea ar fi mers de minune cu Mistral in spate sau mortiere. Altceva nu-mi dau seama ce ar putea face… Presupun ca exista si varianta de transport dar sunt in plan si alea…
Pai e Otokar Cobra II „Carrier”, alea de transport deja exista.
https://www.otokar.com/en-us/products/Pages/cobra-II.aspx
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4e/Mowag_Eagle_V_FLW.jpg
??
Renault Sherpa…canci si el…la expozitie, macar gagiul ala de Nimr spune in clipul din articol ca se asteapta ca ai nostri sa dea drumul din nou la cererea de 4×4
Turcii sunt haiosi, masina frumusica, dar dupa ce au fost dati afara de la corvete care-i motivul de optimism la 4×4?!
Pai alde nenea ala de la Nimr din Emirate zice in clipul de prezentare ca au studiat cerintele pt. 4×4 blindate ale Armatei noastre…vor sa-si exinda piata in Europa de EstSudEst/Centrala, Visegrad Group, etc…
Adica nea arabul ala spera sa vanda tehnologie militara in NATO?! 🙂
Chestia ca mai pe la inceput zice de colaborarea in Cehia, pornita in 2017 – VOP CZ http://defence-blog.com/army/nimr-automotive-announces-collaboration-with-czech-company.html
…insa acolo mai exista cineva, Zetor Engineering 🙂
http://www.armyrecognition.com/may_2018_global_defense_security_army_news_industry/zetor_engineering_unveils_prototype_of_gerlach_4x4_armored_at_ideb_2018.html
Stiu ca exista „toata gama”. Ziceam de noi. Trebuie sa luam din astea toate odata, de toate felurile (care ne trebuie).
Poate daca anul asta este „Anul Marinei” cu zero achizitii/investiti deocamdata (pardon am uitat sticlele alea de vin) la anul o sa fie Anul Fortelor Terestre, cine stie ce „surprize” ne asteapta.
Astea cand o sa le luam o sa trebuiasca sa le luam de la unii cu care am mai lucrat, care deocamdata sunt doar MOWAG/GDELS.
Nu stiu cat de bune sunt EAGLE V astea dar par in regula. Nemtii au luat dar vad ca si danezii care au si Piranha 5. Clar au negociat la ele probabil in acelasi timp..
E simplu de ales …precizie elvetiana ….sau rahat turcesc ….take your pick????
https://c1.staticflickr.com/1/591/21706835170_197bfc855b_b.jpg
Mowag Eagle 5
Evident ca as alege MOWAG intre astia doi dar sa nu ne gandim ca elvetienii sau nemtii sunt ce au fost candva.
Acum toti sunt obsedati de bani si de a vinde cat mai mult…
Sunt bune jucariile dar tre sa fim atenti ca si astia te pot tepui de n-ai treaba…
Era cand popoarele germanice erau corecte etic si moral (si legal) a cam apus.
Daca erau japonezi atunci era altceva… Aia sunt de pe alta planeta. Sau scandinavi.
stai ca unii au orgasm pe site. vad si cred ca se vor cumpara. stai sa vezi ce argumente dar uita ca banii sunt putini. mai uita si ca noi avem de luptat cu rusii. care nu-s bulgari si nici afgani. lumea crede ca putem tine piept ursulul, in speranta ca nato va interveni. sperante desarte. nu va interveni, vor gasi amendamente la art 5. sa speram ca ursul isi vede de problemele lui. altfel sa cumparam niste hartie igienica.
Dar vai, n-as fi crezut ca exista infima posibilitate sa nu se ia nimic nici anul asta! Sunt de-a dreptul socat! Si cate sperante imi facusem..
Mie imi place CRAB-ul lui Panhard
https://www.youtube.com/watch?v=POEU0gchYIM
Foarte tare jucaria. Ar merge de minune sa avem vreo suta, doua din astea… In camuflaj forestier (mai mult sau mai putin).
Destul de low-profile. Se furiseaza la nevoie si au putere de foc buna…
Numai sa nu fie prea multi imbarcati iar mobilitatea si contramasurile fac diferenta
Imi aduce aminte de bestia, cu care Lartigue si Auriol, faceau ravagii in Rally Raid.
Nu stiu cata ergonomie militara, se regaseste in designul lui, dar e „coup de foudre”.
Sa nu mai aud de Panhard.
Ca sa ma leg si de autobuzele lu madam Firea, Pirahnia V ăla din hala B părea mare cat un autobuz frate!!!! Da hitleristul ăla mic care-l păzea nu m-a lăsat să merg pînă la locurile tragatorului și mecanicului. Turela aia cu tunul de 30 don dreapta transportorului chiar urmează să fie puse pe P V f-urile noastre?
Piranha 5 cumva are sistem din ala de a-si modifica garda la sol (hidraulic) ? Ca si mie mi se pare imens din imagini si video fata de ce s-a vazut pe net… Nu cumva e un pic mai mare decat tancurile noastre ? :))
Da are ….si e independent pe fiecare roata….
https://youtu.be/oSVzYFM6GyE
Like this….?
Chiar ca pare mai mare decat un tanc.
E cat o casa, dar inauntru e destul de inghesuit!
Aia-i turela.
George,ma interesează sa aflu informatii legate de noua arma de asalt romaneasca…daca la aceasta expozitie exista si standul celor de la Cugir!?
Au stand.
Au stand, dar care noua arma de asalt?!
Este. Am vazut si noua arma de asalt si comparand cu armele croatilor (standul vecin) mi se pare de-a dreptul primitiva ca aspect si ergonomie.
Cand a fost intrebat, cum isi face sculpturile, Michelangelo, a spus ca sculptura este deja in blocul de marmura, trebuie doar sa stii, sa inlaturi bucatile de prisos.
Nemtii de la Travec, au vazut un vehicul militar in masa amorfa de material(Dacia Duster) si l-au scos la lumina.
https://www.4tuning.ro/poze/Masini-Noi-26/travec-tecdrah-tti-11905-poza-287864.html#lg=1&slide=30
Ai naibii sorosisti iohanisti. Ne-au furat valorile tarii! :))
„tineretu ne-a vandut tara!”
Repet si eu, ca…acu’ vazui (desi era postat si la PSR)
„EXCLUSIV | România ar putea produce maşina de luptă care va înlocui HUMVEE-ul, vehiculul simbol al armatei americane”
https://www.libertatea.ro/stiri/un-gigant-al-industriei-de-armament-din-israel-anunta-semnarea-unui-contract-cu-romaero-pentru-un-sistem-sofisticat-de-rachete-2259302
Deci nu castigatorul programului JLTV, Oshkosh ci…”second-best” Lockheed Martin!
🙂
Motivul pentru care Oshkosh L-ATV a fost mai dracos:
„Based on accounts from those involved in the JLTV program, Lockheed lost not because of the technical merit or design of its vehicle, but because it was the only contractor that had not demonstrated the ability to build tens of thousands of trucks on a production line.
Lockheed’s JLTV also demonstrated 1,271 (2045 km) „Mean Miles Between Operational Mission Failure” in a Limited User Test (LUT), compared to 2,968 miles (4776 km) for the Humvee and 7,051 (11347 km) for the winning L-ATV.
AM General, amazingly, managed a measly 526 miles (846 km).
The reliability requirement for JLTV was to average 2,400 miles (3862 km) between significant failures.”
Deci LM-ul se strica de 5,5 ori mai repede decat Oshkoshul si de 2,33 ori mai repede decat HUMVEE?
Eu urez succes ROMAERO, dar daca adunam Sikorski, Lockheed, Rafael, le mai trebuie o fabrica.
Suspension Aided Egress System si TAK 4i, erau doua atuuri fantastice, ale Oshkosh.
Masinuta Lockheed M, stie ceva similar?
Am gasit doar asta:
ProTec High Mobility Independent Suspension (HMIS) into the Lockheed JLTV in response to its moving on to the EMD phase of testing. Meritor designed the ProTec Series 30 HMIS to provide enhanced off-road maneuverability and ride quality. Meritor asserted that the system underwent thorough testing, totaling over 100,000 miles of travel.[10] The independent air suspension offered 16 inch (vs 20 inch Oshkosh) of travel and greatly reduced crew fatigue through a smoother ride over terrain)
Cat despre defectiuni, orice masina facuta aici, nu va avea fiabilitatea originalului, mai ales ca Romaero, e practic inexistenta ca fabrica.
Experienta, or sa o adune in timp.
Nu sunt totusi sigur, ca acest comunicat, nu a avut doar rolul, de a forta putin nota(a la MBDA cu ELMEC).
Romaero nu e fabrica!?
Hai sa fim seriosi, cand ei sunt subcontractori pt Boeing, SAAB, Bombardier, Airbus si colaboreaza si in programul Ariane, iar mai nou au parteneriat cu Sikorski pt elicoptere. Probabil de aceea a venit tatucul LM cu JLTV, pt ca oamenii se pricep, hale au destule, bani sa iasa…
Eu stiu…La cate, par sa se fi inhamat, ar trebui sa isi cloneze angajatii.
Poate or fi toate, domenii tehnice… dar altfel faceau si cei de la Dacia, elicoptere, Aerostar Bacau, MLI 84 Jderul si tot asa.
Aerostar Bacau repara si modernizeaza MIG 21, poate construi LAROM si Atrom, iar de curand a intrat la mentenanta Himars si posibil F16
Romaero si Aerostar sunt centre tehnologice veritabile, pacat ca la Craiova nu au reusit la fel
http://www.capital.ro/romaero-cauta-1000-de-noi-angajati.html
Asta vine dupa:
http://www.business24.ro/articole/romaero+angajati
Cu toata bunavointa, dar daca Mercedes, Vard, etc isi permit sa califice timp de ani, personalul, pt a se ridica la standardele de calitate cerute de numele firmei, Romaero nu are forta financiara pt. asa ceva. Se repeta situatia de pe santiere, 1 arhitect, 1 maistru sef de echipa, vreo 2 angajati, mai priceputi, restul zilieri necalificati.
Daca pt. constructia vilelor din jurul oraselor e suficient, nu cred ca e acelasi lucru, pt. produse a caror cerinta de baza, este fiabilitatea.
Vreau sa gresesc si totodata, nu pot sa nu ma intreb, cat de…..a fost „Abramburica”,ministra aia a invatamantului, cand a desfiintat scolile profesionale.
Oricum, nu avem decat o singura directie posibila, Inainte, chiar daca suna… ca la salutul Pionierilor.
Dracon este foarte interesant, cu atat mai mult cu cat a putut fi realizat in 45 zile.
Dupa specificati si model este exact ce are nevoie armata pe acea nisa.
Pacat ca nu au folosit un sasiu de camion Roman dar probabil ar fi durat un pic mai mult sa il faca ori poate s-au temut ca avand ceva de la Roman nu ar fi prins in veci un contract cu MApN (cum s-ar mai califica ei pt. Ordinul Nicolae Militaru) 🙂 .
\\
MAp nu a prezentat nici un prototip de drona?.
\\
Daca „merge” Germania atunci cu siguranta merge si:
Signus 35V, a multirole UAS designed by Autonomous Flight Technologies
„The drone, motorized by an electronic fuel injection engine, has a take-off weight 25 and 45 kg following the payload that cannot exceed 4 to 6 kg for long-endurance missions. Precisely, the endurance varies from 12 hours (VTOL) to 24 hours (CLPAL). The range is around 80 km at a cruising speed between 90 and 120 kh/h, and the opoerational ceiling 4,500 meters.
AFT developed the autopilot, C2, EO/IR sensors, etc. and can produce the entire UAS system in its own factory.
”
http://www.armyrecognition.com/bsda_2018_news_online_show_daily/signus_35v_a_multirole_uas_designed_by_autonomous_flight_technologies.html
Nu este rau, nu este rau deloc (nici nu pare foarte mare), trebuie testat mai ales ca MAp nu pare sa miste nimic pe acest domeniu…
Mi se pare ca mai era cineva cu o drona similara la standuri, afara.
hai ca ti se pare doar
Ai grija cu tupeul din ultimele comentarii…ca zbori (din nou?)
Uite aici, ce-i asta, domnule? Configuratie similara, adica 4 elice pt. portanta si a 5-a pt. propulsare:
Sursa: https://www.hotnews.ro/stiri-esential-22454544-video-fotogalerie-bsda-2018-imagini-cea-mai-mare-expozi-rare-din-estul-europei-venit-marile-companii-din-domeniul-rii-aerospa-ial-bucure.htm
*editat, inca o imagine:
https://www.jurnalistii.ro/wp-content/uploads/2018/05/dron%C4%83.jpg
mihaeanule. vezi multe dar…
*spam
Am vazut si eu asta in niste videouri si chiar vroiam sa intreb ce e.
E la un stand romanesc ? Nu prea imi place ideea de quadcopter pentru armata… Hai sa zicem ca ar avea avantajul de a zbura la punct fix, cam atat…
Doamne da’ frumos e camionul Rheinmetall MAN….ar fi perfect match pt noile sisteme AA si cred ca si bateriile de coasta merg pt ca sunt masive…suporta reculul de lansare sigur…sa fie fabricate la Roman pe franciza….ar fi ideal….
Apropo….cat de fezabil ar fi….sau nu ca Romania sa dezvolte ceva gen Reaper sau Avenger printr o eventuala colaborare cu Boing/Lockheed Martin sau stiu eu Elbit sau IAI …..ar putea costa mai mult de 2-3 milioane € un program de genu’….?
2-3 milioane fara motoare care s ar lua ca licenta de productie….
Cu mult peste 2 milioane. SI n-ar fi astia interesati de asa ceva din moment ce au deja in gama de produse drone din astea…
La drone de dimensiuni mai mari cu capabilitati complexe si raza de actiune foarte mare e mai simplu sa le luam „off the shelf”. Nu stim noi d-astea…
Fara motoare si restul de senzori si chestii care sunt SF pentru noi probabil ca s-ar putea face dar… Cine ? Cand ?
Departamentele de cercetare de la noi ar fi trebuit si ei sa aiba niste imprimante 3D nu din alea care fac figurine din plastic la rezolutie mica, din alea mai de Doamne ajuta de cateva mii/zeci de mii de euro.
Altii deja fac piese pentru F-35 cu ele… I-ar fi ajutat foarte mult chiar si o imprimanta din asta… Ar putea face o gramada de piese si prototipuri.
Alt Plasan Sand Cat (Stormer, in afara de cel alb de la MAI – apropo, acum am vazut ca au fost mai multe Dustere, inclusiv ala cu „senila” insa pusa si pe generatia noua):
https://www.jurnalistii.ro/wp-content/uploads/2018/05/SandCat-vehicul-blindat-de-lupt%C4%83.jpg
http://sandcat-stormer.com/
https://pbs.twimg.com/media/DJW9xufWAAELPRr.jpg
Asta iti place sigur….cu ditamai mortieru’…?
Daca am avea o „flota” de vreo 300-400 de vehicule din astea 4×4 (nu neaparat modelul asta dar in genul asta) in diferite variante: AA, mortier, ISR, EW, comanda si control, atac (o turela de 20-30mm ceva…) s.a.m.d. ar fi un foarte mare avantaj in fata altora in caz de probleme.
Sunt mobile, mai usor si economic de folosit decat vehiculele grele si blindate, mai usor de intretinut si tot asa… Evident astea ar trebui sa existe in inventar complementar celorlalte tipuri de vehicule.
Si am uitat sa specific cel mai important aspect. Din banii de un tanc iti iei cateva din astea… Pana sa vina si alea ni le-am permite p-astea fara mari probleme…
Oshkosh am inteles ca are ceva de productie prin Romania. Stie cineva ce anume ? E productie reala sau doar vanzari/marketing/suport tehnic ceva ?
Aici gasesti ceea ce fac la Medias
https://www.jlg.com/en-gb/about-jlg/locations?Cookie=language
Inseamna ca nu fac pe parte militara si probabil doar civila.
Manufacturing and service…
Am vazut ca masina prezentata de Stimpex, a suscitat niste reactii acide, asa ca as aduce niste precizari.
Armoured car, nu inseamna „decat” MRAP, pana la situatiile din Afganistan, Sud-Africanii, au fost cei care de nevoie, au utilizat asa ceva:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Casspir_Mine-Protected_Vehicle_in_Afghanistan.JPEG
http://osprea.com/wp-content/uploads/2017/03/Casspir00006-1024×680.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-mNp-KJdqY0U/U1_NFvRpUsI/AAAAAAAAD9k/uPHV_HmAzsw/s1600/Casspir+009.jpg
Un vehicul, care ofera o protectie minima-decenta, trebuie sa respecte urmatoarele cerinte:
O explozie de 6 kg TNT sub roată, fara ranirea ocupanților vehiculului. Această explozie, imită trecerea peste o mină antitanc și este cel mai serios test pentru vehicule.
Începând cu anul 2013, există doar câteva companii din lume ale căror vehicule sub 8 tone, ar putea suporta o astfel de explozie.
O explozie nedirecționată de 15 kg TNT, pe o parte, de la o distanță de 4 m, la nivelul solului, fara ranirea ocupanților vehiculului. Această explozie, imită un dispozitiv exploziv improvizat pe șosea (IED) – o amenințare comună în multe țări din Orientul Mijlociu și Africa.
O explozie de mina anti-personal DM 31 sub podea, fara ranirea ocupanților vehiculului.
O explozie simultană de 2 grenade de mână DM51 sub podea, fara ranirea ocupanților vehiculului, conform cerințelor BRV 2009.
O explozie simultană de 2 grenade de mână DM51 pe acoperiș, fara ranirea ocupanților vehiculului.
O parte din masinile folosite de UN si alte organizatii care opereaza in zone de pericol, se incadreaza aici.
Firma din clipul de mai jos, a ridicat un pic stacheta:
https://www.youtube.com/watch?v=wy9qbh8Hwik
Stimpex, au o calitate buna, la produsele din oferta.
Nu stiu insa, care este situatia masinii.
Protectia balistica in zona opaca si transparenta, trebuie sa formeze, „un tot unitar”, iar aici termenul de 45 zile, pt. realizarea masinii sperie.
Posibil ca intregul kit de protectie, sa fi fost realizat mult mai devreme si doar portarea pe sasiul de Ford, sa fi durat atat.
Imi vine greu sa cred, ca Stimpex isi risca imaginea, doar pt a prezenta un produs, pe care ei insisi sunt constienti, ca este posibil sa nu il foloseasca nimeni(din motive mai mult sau mai putin obiective).
O firma, precum SVOS din Cehia, ofera masini blindate din 1992 si e pacat, ca pana acum la noi nu au fost initiative de acest gen(cu sanse de reusita).
PR-ul pt. produs, a fost insa aproape inexistent sau foarte putin eficient. Inteleg ca nu suntem obisnuiti sa ne laudam singuri, dar in afara de poza profil, la o cautare pe net, nu gasesti altceva. Nu am vazut de la ei, un canal de Youtube, sau clipuri si imagini, pe un cont de Facebook??????????? La o cautare Stimpex si Twitter, am gasit o adresa ruseasca????????
Nu e un domeniu, unde sa razbesti doar cu bune intentii, asa ca vrem sa vedem, ca se lupta, pt. a reusi.
Trebuie sa isi promoveze masina, sa arate care sunt punctele ei forte si pt. ce e destinata, altfel va fi pusa in aceeasi linie cu Oshkosh, Nyala, BAE RG33 si altii(iar pt. un inceput de drum, asta ar putea insemna si sfarsitul).
Ca design, am vazut si mai urate, asa ca nu comentez, dar ca ergonomie, are niste parametrii de atins.
Nu o sa insist pe ampatament, pana nu se va sti exact, scopul masinii, doar o scurta comparatie, HMMWV = 3.30m, Ford 550 = 4.00-4.379m(functie de model)
Vreau in schimb, sa aflu ca s-au folosit mecanime suplimentare, pt. blocarea usilor si ranforsari pt. evitarea deschiderii lor la explozie:
https://www.youtube.com/watch?v=8WGHm8x2FZE
precum si impiedicarea blocarilor nedorite:
https://www.deseretnews.com/article/660218270/Humvee-doors-can-trap-troops.html
Inteleg ca masina este intr-un stadiu alfa, asa ca sunt interesat, de ce ar putea insemna o versiune finala, daca mai apuca.
La urma urmei, Vamtac, a fost tot o improvizatie, pe care designul mai atragator, nu l-a salvat de probleme pe care le-a avut.
Rog la moderare, sa modificati formularile:
„O explozie simultană de 2 grenade” in „Explozia simultană a 2 grenade”
O sa ma revansez cu bere rece.
@Tara lui Andrei
“Nu prea imi place ideea de quadcopter pentru armata “
Armata americana vrea sa foloseasca, pe langa ce are, quadcoptere caci au anumite avantaje fata de dronele clasice:
-infrastructura simplificata: nu necesita pista ori catapulta ca sa decoleze ori sisteme de prindere la aterizare ceea ce inseamna ca vrei avea nevoie de mai putin spatiu, greutate, energie ori oameni sa le opereze, de asemenea mentenanta este simplificata iar sansele ca ceva sa se defecteze sunt mai mici;
-poate decola/ateriza rapid de (pe) o masina devenid operational aproape instant (critic in cazul unei ambuscade ori atac surpriza);
-foarte important poate zbura la punct fix mult timp rezultand imagini mult mai clare, iluminare mult mai precisa, capacitate de a observa o suprafata ingusta, etc.
Cu toate dezavantajele (viteza si anduranta) un quad este obligatoriu in orice armata sau minim un hibird quad/drona tip avion.
Signus 35V este un hibrid si conform specificatilor (raza 80 km viteza 90 and 120 kh/h, altitudine operationala 4,500 meters.) este exact ce ar avea nevoie armata pt. acest segment (hibrid mai maricel). De aceea sansele ca sa fie achizitionate sunt minine caci este dezvoltata si produsa in Romania si nu se poate permite asa ceva (sa faca concurenta mai ales ca: “and demonstrated by successfully participating to NATO Unified Vision 2014 and 2016 interoperability exercises organized in Norway.”). La altii este ok…
@Just VAS
Fiind un produs romanesc era normal sa fie atacat, Departamentul Importuri a lucrat si lucreaza bine cunoscand pshihologia romanului. Tot ce este romanesc este prost (cu cat este mai “prost” un produs de afara este cu atat mai bun pt. Romania).
Conform Doctrinei Valeev nimic nu trebuie dezvoltat si produs in Romania care trebuie sa ramana o tara preponderent agricola care isi exporta materia prima si importa mancare…
Sunt de acord ca exista avantaje si dezavantaje si da, ne-ar trebui si quadcoptere care sa poata fi folosite in anumite situatii numai ca astea in general par mai potrivite pe distante mici.
Noua ne trebuie si drone mai sofisticate, mai mari, care sa poata zbura la altitudini mari si cu anduranta/raza mare…
Interesanta drona romanilor astora. Ce stim despre compania asta ? Cica au experienta de peste 10 ani dar, ce au facut ? Au lucrat si cu alte armate ? Ceva succese ?
La quad ca si o consecinta a vitezei si autonomiei mai mici raza, la care merita sa le folosesti, tinde sa fie mai mica (ce imi place foarte mult la quad este ca poti sa pui tot ce ii trebuie in spatele unui soldat).
Un compromis ar fi si ceva in genul Signus 35V dar mai mic.
Dronele mari au dezavantajul ca sunt mai usor detectabile de radar, mai usor de doborat, necesita o infrastructura mai sofisticata (unele le trebuie pista decolare/aterizare) si costa mult. Este posibil sa fie mai greu de bruiat dar nu m-as baza prea mult pe acesta capacitate, o drona trebuie sa foloseasca TERCOM sa navigheze.
Americanii estimeaza ca impotriva unui adversar ca Rusia durata de viata a unei drone este de cateva zeci de misiuni de aceea dezvolta una care poate fi folosita in 20-30 misiuni. Din acest motiv nu prea are rost sa te bazezi foarte mult pe acest tip de drone ci pe cele care sunt mai greu detectabile adica cele medii si mici incarcand sa le faci cat mai greu de bruiat.
Acestea fiind zice da, avem nevoie si de drone mai mari care le putem importa sau importa partea de navigarie, transmisiuni si armamentul.
Cele medii mici trebuie sa le produci (includem aici si cele de atac).
Signus 35V este foarte interesanta tocmai datorita combinatiei intre quad si “avion” ceea ce ii sporeste utilitatea. Armata trebuie sa inceapa sa se bazeze, cand este posbil, mai mult pe multirol decat pe ceva dedicat ca sa poata reduce costurile. Totul se rezuma la bani.
Compania a participat la exercitii NATO iar acolo nu poate participa chiar oricine. Trebuie testata de armata si daca corespunde cumparata.
Asa este si unele si altele au avantaje si cel mai bine ar fi sa avem si d-alea si d-alea.
Si sunt de acord ca dronele mai mici (poate chiar si cele medii) sa ni le facem singuri.
Am studiat compania care produce drona aia si sincer nu-mi inspira incredere si am vazut ca pe modelul lor de drona „default” (adica ala vandut cel mai mult, cu care au si inceput) calitatea camerei era execrabila. Zici ca era filmata in ’89 cand fugea Ceausescu.
Poate ma insel, poate nu. Cert este ca mai stiu o companie care cica isi produce singura dronele 100% cand defapt multe chestii sunt luate din alta parte (China) si le rebranduiesc un pic si am inteles ca tot asa e o mare teapa. Chiar vroiau sa faca niste combinatii cu niste contracte de stat dar am inteles ca nu s-a mai intamplat. Firma de care zic eu e din Bucuresti. Nu mai tin minte numele.
🙂
La drone nu se poate face „economie” trebuie si mari si medii si mici (cercetare si atac)
Este absolut necesar sa producem si medii, nici nu se poate pune problema sa nu le produci cand ai un adversar gen Rusia contra careia speranta de viata a unei drone este de 20-30 misiuni. Nu ne-am pemite sa importam atat de rapid altele si fara drone astazi nu exisiti ca armata.
Cat timp firma si drona a fost accepta la exercitii NATO inseamna ca s-a incadrat stadardelor NATO, ceea ce este cam suficient.
Avem nevoie de Signus 35V.
Compania pare a avea 3 sefi/investitori principali. 2 sunt straini. Unul parca a avut ceva tangente cu industria aeronautica (strain) si al doilea a lucrat la NATO. Zic sa nu ne pripim doar pentru ca ar fi facuta in Romania.
Daca se vrea putem sa facem toate tipurile de drone posibile (mai putin ceva gen Reaper).
Da, avem nevoie de toate tipurile. Si ne-ar trebui neaparat si drone inarmate si/sau kamikaze. Astea kamikaze deja devin din ce in ce mai interesante si multi incep sa le produca… Defapt ar fi mai simplu sa producem d-astea decat chestii mai complicate cu cine stie ce senzori, capabilitati de a zbura la mare inaltime si asa mai departe.
Felicitari celor care au facut AUTPI, pt initiativa.
Altfel…
Pe teren n-ai ce sa faci cu asa ceva la FOS, Cc samd, sa-l ia aia de la CLI. Daca pui tot echipamentul pe ala nu mai porneste.
Hai sa cumparam orice doar pt ca e romanesc.
Asta e standardul, sa mai traga un loz.
https://www.autoevolution.com/news/us-army-ground-mobility-vehicle-to-enter-combat-with-airborne-troops-125397.html
Si-mi plac foarte tare istetii care au ultimul Iphone, ultimul model de BMW, totul cumparat de-afara, dar sustin ca MApN-ul sa ia orice ciuruc doar pt ca-i romanesc.
AUTPI nu a fost proiectat si construit pt. FOS ci patrulare, cei care au proiectat ar fi trebuit putin trasi de maneca sa li se puna ca este prea specializat pt. armata romana dar am zis sa ii incurajez….
Acestea fiind spuse si cei de la FOS ar trebui sa il “cumpere” 🙂 . Mai jos de ce:
Am tot scris Hamsterele sunt foarte importante nu doar pt. transport ci si ca platforme utilitare (senzori, arme, transmisiuni, etc) caci sunt ieftine, usoare, compacte, usor de ascuns, etc. Ai avanteje tactice mari si deja incep sa fie folosite:
Gabriel Bazzolo: Raytheon ATVs armed with laser weapons will blast drones out of the sky
http://defence-blog.com/army/gabriel-bazzolo-raytheon-atvs-armed-laser-weapons-will-blast-drones-sky.html
AUTPI ar fi bine sa ii fie dezvoltata partea de platforma cercetare (propabil un generator separat de motorul principal pt. senzori, si sa fie mai silentios montat intr-o cutie natifonata), sa poti monta senzori si poate o telecomandata usoara. Avantajele sunt mari fata de o masina clasica:
-mai usor de camuflat deci mai greu sa o reperezi;
-poate fi folosita in locuri unde o masina normala nu poate intra;
-este mult mai greu de lovit si cand va fi pagubele mult mai mici fiind deschisa si mult mai ieftina (turcii au fost nevoit sa foloseasca tancuri gomblabile in incercarea de a mai reduce din piederi).
Poate fi folosita, in special, in locuri unde este foarte expusa riscului de a lovita de adversar sau au nevoie de supraveghere mai discreta.
Pt. a cara soldati si echipamente trebuie ceva mai solid si tip pick-up pe sasiu Duster 4×4.
Masina aia e buna si e utila si ar fi bine sa cumparam cateva zeci o suta, ceva.
Dar nu in stadiul in care e acum. Ar trebui sa investeasca mai mult in ea si sa fie mai moderna si mai capabila…
Ala e un prototip. Atat. Daca e considerat produs finit atunci suntem in aceeasi liga cu somalezii care isi lipesc AK-urile cu scotch.
@Vlad
Apararea se face cu bani nu cu iluzii la fel si protectia soldatilor. Imi aduce aminte de Eurofighter un avion foarte scump de folosit si mentinut in functiune. Daca il cumparam pateam ca austriecii, cat timp si cate puteam sa mentimen in parametri de zbor?. Dar aveam Eurofighter …
Este suficient sa ne uitam la armatele care au echipamentele cele mai moderne si sa comparam bugetele lor si ce procent din acele echipamente pot sa tina functionale cu bugetul care putem noi sa il oferim armatei care este de cam de 10 ori mai mic. Cat si ce putem sa ne permitem cu el?. A zecea parte din ce au ei si din acestea cam jumatate nefunctionale?. Despre ce vorbim, ca de aparare nu poate fi vorba.
Nici macar US nu poate sa foloseasca toate echipamentele actuale contra unui adversar gen Rusia caci sunt prea scumpe gandite sa fie folosite in conflicte contra unor adversari gen Irak sau ISIS deci trebuiau sa asigure un venit producatorilor din volume relativ mici. Acum US incerca sa obtina echipamente mult mai ieftine necesare in nr. mare caci adveresarul are de unde sa inlocuiasca piederile si conflictul va dura mult.
La fel si noi trebuie sa incercam sa reducem costurile astfel incat chiar sa avem functionale/disponibile echipamentele si sa le putem inlocui in caz de pierdere. Asta inseamna ca acolo unde putem sa proiectam si producem in tara trebuie sa o facem caci va fi mult mai ieftin, nu aducem costurile de afara (cand importi camioane avand Roman, este….). Nu putem produce rachete AA. dar un 4×4 (8×8) drone, munitie, unele rachete, veste astiglont, casti, o arma de asalt, artilerie (mai ales tunulete AA) trebuie sa produci caci nu iti poti permite doar folosirea doar unora de import.
Ce preferi echipamente cele mai “noi” si foarte scumpe care in caz de razboi nu mai functioneaza din lipsa de mentenata cum se intampla in statele de prin Europa ori nu poti sa le repari sau nu le poti inlocui cand incep sa fie avariate si in final ramanii fara nimic ori ceva care poate nu arata chiar atat de bine dar care il poti utiliza si inlocuii caci il produci local?.
Ca ai cele mai noi arme nu iti garanteaza succesul vezi cualitia formata de Arabia Saudita vs Houthis in Yemen, dintr-un anumit puct de vedere chiar si Libia vs Franta (cand vasnicii europeni au rams fara muntie si daca nu le trimitea US poate ca situatia era alta in Libia).
Nu se poate sa avea o armata functionala cu cele mai noi echipamente in toate domeniile importat este ca ce putem produce sa respecte standardele NATO.
\\
@Tara lui Andrei
AUTPI este un porotip, cum am scris mai sus trebuie sa se mai lucreze la el pe „partea de cercetare/detectie/atac” montare senzori poate un ATGM usor (la ce fonduri cred ca sunt o sa aibe sorata balonelor, ani de zile asteptare …). Este util in acel rol de la FOS la trupele regulate (la fel si la fel si Dracon).