…presupunem noi, daca compania americana a venit chitita la BSDA 2018 sa ne propuna sa cumparam JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) care a pierdut competitia de inlocuire a „batranului” HUMVEE in fata celor de la Oshkosh cu familia de vechicule 4×4 blindate L-ATV. Necazul LMului s-a produs prin 2015 si de atunci au ramas cu masinuta in curte asteptand momentul.
JLTV by Lockheed Martin
Astfel ca la BSDA 2018 Lockheed n-a facut aboslut nici un secret ca promoveaza JLTVul pentru Armata Romana, care armata ar avea nevoie, daca mai tin eu bine minte de peste 2840 de vehicule blindate si neblindate 4×4 (la nivelul anului 2007), asadar loc ar fi.
De altfel la Bucuresti Lockheedul a anuntat oficial ca va propune Armatei Romane varianta lor din programul JLTV, ramane doar de vazut daca Romania isi va permite sa finanteze demararea productiei unui vehicul care nu se afla in productia de serie.
Pe de alta parte, strict referitor la structura contractului (ne referim aici la contractul-cadru pentru aproximativ 14000 de vehicule), vom avea mai multi producatori, macar si pentru ca avem tipuri foarte diferite de autovehicule.
Ramane sa vedem daca prima transa – cele 3700 de vehicule pana in 2027 – vor fi toate camioane, de diferite tonaje si in diverse configuratii – sau vom avea si o lansare a programului de vehicule 4×4 blindate si neblindate.
Lockheed Martin cu tricolorul pe JLTV la BSDA 2018
Singurul indiciu ca vom avea si masini 4×4 este declaratia celor de la Lockheed Martin care sunt aici pentru JLTVul lor nu pentru camioane grele si erau destul de optimisti chiar inainte ca programul sa fie anuntat de Mihai Fifor.
Sa vedem cum isi va imparti MApNul achizitia, cate vehicule 4×4, cate camioane 4×4, 6×6 sau 8×8, cate trailere, capete de tractor sau remorchere vor dori in aceast prim contract-cadru.
Si bineinteles sunt curios cum vor fi produse, unde si de catre cine. Daca in cazul transportoarelor blindate (numar mic de vehicule) s-au mai gasit solutii – 30/40 de bucati per an – in cazul camioanelor/vehiculelor specializate, masinilor 4×4 etc vorbim de numere mari – sute de bucati pe an – si va fi nevoie de o capacitate industriala serioasa, ceva mai mult decat o hala de montaj si 1-200 de angajati, precum in cazul transportoarelor.
GeorgeGMT
Salut. Frumoasa masinuta, daca vor demara programu 4×4 cred ca se vor sprijini pe cei de la Ford, fabrica este, personal specializat au, important sa semneze contractul, si sa inceapa productia.
E, hai ca asa se pot baza si pe Dacia, ca si Renault au masini militare la vanzare. Depinde cu cine semnezi parteneriatul, in caz de castigi contractul, nu ce connationali mai ai in tara unde vinzi.
Chiar si asa, ce parere aveti de produsele Renault pe nisa si camioane? Cu cine s-ar putea alia Roman Brasov sa aibe si ei sanse cat de cat, probabil cu nemtii de la RM/MAN! Sau altcineva?
Renault military trucks nu are nimic de-a face cu Dacia Renault.
Renault trucks este Volvo…
pai daca nu a trecut testul de anduranta la americani…deci din punctul lor de vedere nu a fost in regula…de ce ar fi ok pentru noi?
Pt ca unii baieti o sa si ia dreptu’ ….mitingurile lu’ Dragnea costa sa stii….??
Si oricum gandindu ne ca inlocuiesc ARO 244 ….tre sa fie mai fiabile ca ele….ce Aro era un model de fiabilitate si nu stiu eu….plus astea sunt un fel de MRAP au blindaj si capabilitati off road reale….am mers cu Aro 244,inclusiv in 2001 cu motor Peugeot….hai sa nu exageram cu maretele realizari Aro vs LM JLTV…..sa dea domnu sa ia de astea….good enough….
pai nu a spus nimeni de Aro nimik,
dar o masina cum este asta care nu rezista la drum nu se justifica,
calu batran moare de drum lung,
un manz care moare la drum scurt nu il poti pune sa traga,
avem prea putini bani ca sa aruncam cu ei pe fereastra,
si foarte putini soldati ca sa ne batem joc de viata lor,
tehnica de lupta nu a fost niciodata ieftina,
daca vrei indepedenta scoti banu din buzunar,
dar mie teama ca buzunarele sunt cam goale ca sunt multe pensii si salarii de marit,
pai din nou n-au avut norok astia cu gazele, curentu si restu
https://economie.hotnews.ro/stiri-energie-22496538-guvernul-las-transgaz-bani-investi.htm
faptu ca vopsesti trei culori pe o capota nu e justificare suficienta pt. a arunca bani pe fereastra,
la mintea mea, daca se face linie de montaj pt oskosh ar fi ok,
altfel investitia nu se justifica,
nu poti sa faci martiri din soldati ca a visat cineva o masina refuzata,
Ai gandit ca aia de peste ocean pot gandi ca la nivelul asta e de preferat simplitatea constructiva =costuri mai reduse vs complexitate=costuri mai ridicate
Si acum ai nostri ne baga sub nas sub diverse pretexte ..etc
La nivelul asta beneficiul economic trebuie sa fie maxim , ptr numarul de vehicule preconizat stabilit procentaj de facut local
„la mintea mea, daca se face linie de montaj pt oskosh ar fi ok,
altfel investitia nu se justifica,”
Si tu te astepti ca astia de la Oshkosh sa-ti aprobe linie de asamblare pentru produsul lor, foarte fiabil, matur si implinit, pentru 10 dolari numai?
„nu poti sa faci martiri din soldati ca a visat cineva o masina refuzata,”
Masina doar pica la testul de rezistenta la drum lung… nu si la testul de pocneli!
Ar fi de vis si de dorit producerea lui JLTV al lui LookheedMartin la fostele uzine ARO Campulung-Muscel, chiar sub numele de ARO pe model Dacia-Renault !
Daca tinem cont de largimea Romaniei cred ca la anduranta se incadreaza.
nu cred ca are de-a face cu marimea tarii…ci cu cat de iute intra la reparatii si deci costurile de intretinere…iar diferenta mie mi se pare semnificativa:
Lockheed’s JLTV also demonstrated 1,271 „Mean Miles Between Operational Mission Failure” in a Limited User Test (LUT), compared to 2,968 miles for the Humvee and 7,051 for the winning L-ATV
cu siguranta ca nu intra in discutie o comparatie cu ARO…asa cum nu compari patriotul cu volhoavele…sint pur si simplu din ere diferite…
dar…LM iti va cere bani…nu cred ca iti va vinde jucaria la 1/2 din pretul L-ATV…pentru ca e mai putin fiabila
opinia mea…daca tot o sa platim de o sa ne indoaie…macar sa luam ceva care sa merite banul
Daca L.M. ne vinde licenta, cu motor, cu cutie de viteze si transmisie si componente electronice cu tot, eu zic sa o luam! Ne batem noi capul dupa, cum sa o facem sa tina 7,051 Mean Miles Between Operational Mission Failure… 😛
https://en.wikipedia.org/wiki/AM_General_BRV-O
Asta avea mission failure la 500 mile…deci cu un pic de ciocaneala si o sarma legata in stilul nostru cred ca ar fi un vehicul ok…?
Ce licenta nene ??? Vorbim discutii
Procentaj productie local sau pa
Avem bani de aruncat in vrabii???
Sau o sa ne trebuiasca licente ptr periuta de dinti sau hartia de wc??
păi după tbt și camione ăsta e urmatorul el dorado la terestre.
Orice lucru poate fi îmbunătățit asa ca daca ….e o idee cu uzina doar doar ca linia de fabricatie pt B-Max si Ecosport a complet automatizata si optimizată pt aceste modele (nu stiu daca numai pt Ecosport) asa ca in concluzie ar cam trebui alte.
Ideea e ca statul român sa finanțeze investiția ca solutii sunt, eu as alege o variantă de prototip (sunt sigur ca LM mai are câteva variante) care sa se preteze si pt uz civil, varianta militară fiind un upgrade al celui civil pt a reduce costurile per unitate…..motoarele si transmisiile musai europene si diesel!
Aici necazul cred ca nu provine din calitatiile masini ci din faptul ca ar trebui sa finantam cu totul linia de productie, care in acest caz ne-ar apartine dar ar fi si mai scump decat sa cumparam o masina deja produsa de altii.
Ar fi ideal sa avem o astfel de linie de productie in tara, indiferent de ce am alege, dar va costa.
Ideea e ca tre sa gandesti in viitor, altfel vom avea probabil niste dotari care impreuna sa coste cu intretinere & operare cateva zeci de miliarde la care Romania sa nu aiba nici o contributie efectiva.
Putem construi un plant de la zero poate un joinventure si sa folosim furnizorii existenti pentru Dacia si Ford si nu numai, asta ar fi o solutie si pt Agilis & Mowag, driveline-ul poate si transmisiile cu siguranta pot fi produse-n tara, in viitor poate si motoarele, motoarele le poate folosi si Roman Brasov dar si Irum Reghin dar trebe bani si o strategie coerenta, greu foarte greu….
https://www.youtube.com/watch?v=ZOAdFobl3Xs
E frumoasa. Are talia mare ca Humvee. Siguranta, autonomia, viteza cresc masa/volumul.
Unele variante sunt chiar mari de tot: https://i.ytimg.com/vi/ZOAdFobl3Xs/maxresdefault.jpg
LM se pricepe la orice mai putin la facut camioane. Pur si simplu este o ramura industriala unde nu au experienta.
Pe urma, de ce as lua o masina care se strica din 2000 in 2000 de mile, a se citi aprox. 3200 km? Really, chiar vrem sa dam banii pe asa ceva?
Ori fiabilizeaza masina pana la un nivel de genul 10000 km intre stricaciuni ori mai bine luam si noi Oshkosh si gata. Sau altceva.
Nu mai tin bine minte care erau cerintele de la licitatie, pe mine nu m-ar deranja nici batranele Hummere dar na, nu eu imi plimb fundu’ in ele.
Ca o linie de fabricatie sa fie rentabila trebuie sa ne uitam si la numarul de unitati. Sa faci o fabrica de la zero pentru 1000 de bucati nu stiu daca are sens.
A, daca LM vine, face fabrica aici si participa si la alte licitatii din Europa, alta discutie. Ar fi interesant de vazut cat din industria orizontala creata pe spatele Dacia si Ford ar putea fi implicata intr-un astfel de proiect.
Pai daca pune si L.M. 50% si facem uzina sau mai bine, zic eu… scoatem vreun fost mastodont Ceausist din somaj, cum ar fi C.U.G. Iasi de exemplu… costurile de renovare si retehnologizare, vor fi intotdeuna mai mici, decat constructia de la zero!
Combinatul de Utilaj Greu din Iasi, este chiar ideal pentru fabricarea J.L.T.V., pe vremurile lui Ceasca se fabricau T.A.B.C-79 la Iasi…
Domnu Gog, sunteti din Iasi? Sau ati mai trecut prin zona? Daca nu, va spun eu: CUG iasi e bye-bye. Ati vazut cumva dinspre Nicolina uitandu- va spre Ciurea neste blocuri cu caciuli? Ei, sunt alea noi de pe platforma CUG. Ori intra in productie militara anul asta, ca se se opreasca construcita de blocuri, ori pa, la anul nu va mai fi unde.
Nu-i problema, ca mai functioneaza ala de la Craiova, si o duce chiar bine.
Cateva aspecte:
1. Sunt curios daca LM a facut ceva modificari la masina fata de proiectul initial, dupa ce si-au luat-o rau de la Oshkosh pe linie de fiabilitate, la evaluarea MoD. Daca nu au modificat nimic si vin cu proiectul care a picat evaluarea, picam cam de fraieri.
2. Pe proiectul 4×4 neblindate, sunt curios in ce masura se baga Dacia cu o varianta mai militarizata de Duster. E o felie groasa de activitati, in spatele frontului, care poate fi acoperita fara sa fii nevoit sa apelezi la masini de 300.000 Euro.
3. Nu sunt adeptul ghiveciului de marci (un cosmar logistic) dar nici n-as pune toate ouale intr-un singur cos. Mai ales pe zona de camioane si platforme grele as prefera sa fie doi producatori care sa vina sa produca masini aici (in prima faza, montaj). Eventual sa se imparta cumva caprariile (fortele terestre sa mearga pe un producator, fortele aeriene pe al doilea sau unitatile operative pe un producator iar logistica si unitatile „de spate” cu al doilea) astfel incat sa nu transformi logistica intr-un cosmar dar totusi sa ai aici 2 producatori.
@Eroul Bula
Nu cred ca Dacia va militariza mai mult Duster-ul. In esenta asta e un SUV usor, cu o caroserie autoportanta si un volum si sarcina utila mica.
Se plangeau unii de comportamentul lui in varianta CBRN…
Poate fi folosit linistit pentru sarcini administrative, comandament etc, daca se continua cu ineptia aia de turela teleoperabila/similare ne facem de ras!
Prietene…ala se numeste crossover,nu SUV …un diferential si un 1.5 dCi nu l fac SUV…. e un SX 4 facut la Ploiesti….sa l vad cum merge prin albia Oltului ca si Ghe O si mai vb…
https://youtu.be/VNwWf1r0HbA
This is SUV….?
@Ross
Daca taceai, filosof ramaneai!
Scrie-le si astora, ca nici ei nu stiu:
http://www.promotor.ro/masini-noi/news/duster-ce-ramane-din-el-dupa-ce-este-disecat-de-britanici-video-16243615
https://ro.wikipedia.org/wiki/Dacia_Duster
http://www.e-automobile.ro/categorie-transmisii/118-dacia-duster-4-x-4-tractiune-integrala.html
https://www.digi24.ro/stiri/sci-tech/auto/video-foto-dacia-a-lansat-oficial-noul-suv-duster-tehnologie-moderna-la-interior-792150
http://www.capital.ro/dacia-duster-are-pret-suv-ul-romanesc-depaseste-pentru-prima-dat-1.html
@Priam la un Carpat Trophy cu Duster sa te vad ….vin Eu cu un Mitsubishi Pajero….?
E clar …..avem concepte diferite despre SUV …nici Tiguan sau Renault Kadjar nu s SUV….parerea mea…hic
PS ….o lasam asa….you won boss…??
@Ross
Ai scos un porumbel, si nu, ce crezi tu nu are importanta, cand insusi producatorul masinii zice altceva!
Uite, de pe site-ul Group Renault: „a versatile, reliable SUV”, „Duster, a scandalously accessible SUV”,
https://group.renault.com/en/news/blog-renault/the-duster-success-story/
PS Vezi ca nu se face la Ploiesti, ci la Mioveni, langa Pitesti!
Of -of, mai-mai!
@Ross, Priam
Nu va mai certați, amândoi aveți dreptate ! culmea !
Ross, Duster e un 4×4 veritabil ,transmisia are ca „mama” pe Nissan. Dar are caroserie autoportanta, sau cum dracu’ îi zice, adică de aia de berlină, precum Touareg, Tiguan ,Koleos, Jeep Grand Cherokee, Range Rover
Mitsubishi Pajero e la fel de 4×4, dar are șasiu, precum camioanele, sau Land Rover , ARO, Nissan Pathfinder, Jeep Wrangler.
Diferentța o face modul în care e contruită caroseria.
Pajero e mai robust ,mai rezistent, dar nu e mai 4×4 ca Duster.
Da colegu da’ Paris Dakar…m as baga cu Pajero daca I nou….cu Duster doar un Bucuresti Dorohoi m as baga….sa fac galseavaa…?
E usor sa-ti bati joc de cineva care incearca sa intre pe piata cu modele low-cost, care din cauza pretului, nu pot avea cine stie ce echipari, ca cele mai scumpe… de Duster 2, nu vor mai putea sa vorbeasca la fel! 🙂
@Gog&Magog
Cine își bate joc de Duster, sau de Dacia în general?
Sunt mașini ok luând în calcul raportul preț calitate, mai mult, sunt făcute la noi si (încă) dau de muncă multora!
Ma refeream la link-ul postat de tine, in care „englezii fac praf” Dusterul…
Aha, corect. Alți englezoi lăudau Sandero, linkul ala l-am dat pentru faza cu suv, ca Ross zice ca sta în UK, parcă.
In Essex….aici se dau astia numai cu Range Rover Sport…nu au Duster…ala e pt africani si indieni…?
Ca n vremurile de glorie….tot cu lumea a 3 a clienti am ramas….?
De acord insa sasiu,motorul,transmisia sunt slabe @Priam…nu scoti 4X4 militar,vb lui d l George,poate pt treburi admin samd da,pe front no way…
@Ross
Hai ca am ajuns si să mă autocitez, uite ce am scris mai sus:
„Se plangeau unii de comportamentul lui in varianta CBRN…
Poate fi folosit linistit pentru sarcini administrative, comandament etc, daca se continua cu ineptia aia de turela teleoperabila/similare ne facem de ras!”
Okay ?….
https://youtu.be/rmXOsT9ZQQk
Sa nu ne transformam…??
Dusterul nu are sasiu…e un autoturism 4×4…motorul e minuscul si cind mai sudezi table de cel putin 200kg+200kg armament+100kg aparatura +4miulitari echipati,cred ca nici nu mai pleaca de pe loc.
Cand am zis militarizat, nu m-am referit sa-l blindezi si sa-i pui statie teleoperabila de armament.M-am referit la 4×4 neblindate, folosite departe in spatele frontului, de catre birocratii armatei, unde n-ai nevoie de JLTV si alte chestii de 300.000 $.
La americani a fost o batalie apriga intre LM, AM General si Oshkosh. La noi, una intre marii producatori de vehicule Teamnet Engineering, Pro Optica si tot felul de alte firme de apartament.
La americani si la englezi, au trebuit producatorii sa aduca prototipurile la testare, s-au facut evaluari pe ele, tot felul de teste prin poligoane specializate.
La noi, a fost o batalie de hartii si adeverinte despre cum ar functiona masina aia daca ar exista. Oshkosh nici nu s-a calificat de altfel, le-a lipsit probabil vreo adeverinta.
http://adevarul.ro/news/eveniment/licitatia-masinile-teren-blindate-usor-mapn-fost-anulata-cateva-semne-intrebare-1_5b1d346fdf52022f7500c17d/index.html
Licitatia aceasta a fost lansata cu putin timp inainte de caderea lui Sebastian Ghita. De altfel, de atunci s-a spus ca era dedicata firmei lui (singura care oferea motorizarea aceea aberanta , mult contestata, nu mai retin exact motor eco sau diesel care sa mearga si cu kerosen)).
Licitatia aia a fost anulata.
Pro Optica firma de apartament..?
De ar mai fi fost macar 100 de firme din astea „de apartament” in Romania care sa fabrice produse cu valoare adaugata mare si sa dea salarii unor specialisti romani/sa-i tina in tara..
Era bine daca si altii (precum Calinescu) nu si-ar fi investit banii doar in restaurante si shaormerii..
Chiar si Ghita (cu tot securismu’ lui) facea acelasi lucru- crestea o firma in Romania care producea soft romanesc si platea salarii mari unor tineri foarte buni. Diferenta e ca in Romania il putem acuza de „trafic de influenta” urat mirositor etc pe cand in SUA firme ca a lui facea/fac bine-merci „lobby” cu miros de parfum de trandafir..
ProOptica este OK, dar cam atat. Nu conteaza ca producea soft ci cu cat il vindea si ce calitatea avea produsul…
@Petru
„Chiar si Ghita (cu tot securismu’ lui) facea acelasi lucru- crestea o firma in Romania care producea soft romanesc si platea salarii mari unor tineri foarte buni. ”
Serios?????
Problema lui Ghita e cu totul alta, ca a facut o pleiada de firme, suveici si ca avandut produse de proasta calitate catre mai toate institutiile statului, pe bani grei.
Cand te vei duce le medic si nu o sa iti mearga cardul la el sa te gandesti.
Si toate astea, cu largul concurs al SRI.
@George @priam: va dau dreptate in privinta calitatii softului, dar macar exista, puteam invata sa-l imbunatatim, puteam ajunge undeva.. si da, SRI are firme care fac concurenta neloiala in piata, cred ca Ghita e doar o papusa care doar trebuia sa se ocupe de segmentul asta..
mai cred totusi ca este f important ca softurile sa fie romanesti, mai ales in institutiile vitale, tine de siguranta nationala..
Bai cand va aud ca dadea si facea GHita. Facea pe masa, erau infecte, scrise de juniori, nu puteai sa le imbunatatesti deloc. Vezi ca oamenii seriosi de acolo erau putini, in general, aia care veneau de acolo erau fie juniori care au invatat meserie si acum incercau sa scape fie oameni plafonati. Si am vazut destui la interviuri.
Are dreptate priam, a vandut niste ciurucuri pe un munte de bani. Buleala aia pe care au dat-o la cardul de sanatate nici acum n-au reusit aia de la Oracle sa o repare, inca pica cu orele. Si a trimis Oracle niste oameni foarte bine pregatiti sa rezolve problemele cand a inceput lumea sa faca bascalie de ei. Asa de bun a fost soft-ul ala.
@Petru – Nimeni nu a auzit vreodata de o masina facuta de Teamnet sau Pro Optica. Firmele astea nu aveau ce sa caute la o licitatie de vehicule, nu sunt nici macar dealer de masini si n-au nimic in comun cu domeniul auto.
Modul de a scapa de cei care paraziteaza licitatiile militare in general e urmatorul – faza 1, calificare, faza 2 prezentare demonstrator, faza 3 evaluare si scoring pe criteriile de performanta si pret (in lege scrie criteriul tehnico-economic), cu teste serioase in poligon, nu concurs de hartii – pentru ca se stie, hartia suporta orice, mai ales in Romania.
Nu in ultimul rand, e o gluma proasta treaba pretul cel mai mic – criteriu universal, legea permite si pretul pe ciclul de viata, si scor tehnic si o combinatie intre acestea.
Altfel, unul poate sa vanda o masina unicat din asta gen Teamnet daca chiar o poate face, castiga cu pretul cel mai mic, dupa care cere la piese de schimb de 10 ori pretul si isi face profit de acolo fara limita.
Trebuie sa se mai destepte si romanii cand fac achizitii, speram ca la licitatia urmatoare nu va fi tot tampenia de data trecuta.
Subscriu in mare, dar uita-te ce pot face niste firme dinamice si ambitioase similare ProOptica (STIMPEX de ex).. atat cu sasiul pustii de asalt cat si cu masina 4×4 pe sasiu Ford! Daca masina aia ar putea fi imbunatatita putin si produsa la Moreni, Roman etc ar fi mult mai bine pt noi financiar vorbind(si tot ar fi infinit mai buna decat Aro).. btw, Moreni parca avea in plan si un 4×4..
Nu s de acord sa se cumpere chiar tot din afara..nu cred ca turcii s mai destepti decat noi, insa fiind nationalisti si neavand doar lachei ai licuricilor(de orice culoare)la conducere, si-au creat industrie!
Fara incurajarea firmelor autohtone si implicit achizitii, suntem patrioti doar cu sloganuri si vom ramane doar niste vaci de muls!
N-am nimic cu STIMPEXul, dar bine ar fi ca fiecare sa faca ce stie, Fordul ala …blindat e haios si cam atat.
Arat un pic iranian style asa, nu neg…dar gandeste-te ca este ieftin, fiabil (Ford >>> Aro), foarte usor de produs cam in orice uzina (chiar si prototipul a fost facut in 45 de zile), usor si ieftin de intretinut etc
Sa ramana banii in tara si sa le asamblam noi, sa le intretinem usor si ieftin si-or sa ne placa prea…o sa uitam de estetica
Pentru mine asta suna ca o poezie: „The vehicle offers a protection level 2 (STANAG 4569). The 1,200kg payload enables the vehicle to be adapted to various purposes: platform for AG9 antitank launcher or Israeli Spike antitank missiles platform, 81 or 120mm mortar platform, personnel carrier, logistics, some police tasks, etc. Basically, all what an armored pickup truck could do.”- de pe ArmyRecognition
Varianta prezentata la MBDA a fost pe sasiu lung, deci varianta scurta sigur arata mai bine 😀
http://www.armyrecognition.com/bsda_2018_news_online_show_daily/dracon_a_romanian_light_armored_vehicle_created_in_45_days.html
Am vazut masina Stimpex si pot sa zic ca firma asta a facut exact ce zic eu, un prototip, bun, rau, care poate fi evaluat, ciocanit, incercat.
Conditia asta, de a prezenta produsul, nu niste hartii, trebuie sa fie obligatorie la aceasta licitatie si la oricare alta.
Apoi armata nu are decat sa ia la incercari masina astora, sa le ia pe toate si sa le testeze pana sunt multumiti de doua-trei modele in functie de niste criterii de performanta anuntate, sa le califice pe alea, sa le clasifice in ordinea performantelor, sa le dea un punctaj pe care sa-l combine cu celelalte criterii.
Iti garantez ca daca se anunta o astfel de licitatie nu mai vin toti neavenitii ci apar doar firmele serioase care au un produs in care au incredere.
Sa se termine cu licitatiile astea tampite derulate doar pe hartie ca nu se vor duce la razboi cu hartiile ci au nevoie de masini reale, facute pentru lupta nu pentru plimbat in oras si agatat gagici.
Culmea e ca pe vremuri stiau sa faca achizitii, chemau firmele, faceau demonstratii, se faceau punctaje.
Iar cand se cumpara produse pe hartie, gen Australia si submarinele frantuzesti, le iau de la firme care produc asa ceva si exista o evaluare a conceptului si a cat de riscanta e realizarea lui.
Parca vad ca daca se hotara Romania sa ia submarine pe vremea lui Ghita, veneau si Teamnet la licitatie, why not?
Sistemele militare nu se cumpara precum produsele generice, gen grau calitate I, sau ciorapi cal I cu bumbac 90%, fiecare are particularitatile lui si nu sunt 2 la fel pe lumea asta si unele se potrivesc mai bine sau mai putin bine cu nevoile specifice ale armatei romane.
Iar pana acum vreo 5-6 ani nu prea vedeam licitatii in Romania cu pretul cel mai mic, acum numai din astea vedem, desi legea prevede vreo 4 criterii posibile si nu obliga pe nimeni sa ia cel mai ieftin produs. E o prostie totala sa evaluezi doar dupa pret.
Ghita nu era ala care a facut sistemul de localizare care a gasit epava avionului prabusit in Apuseni? Intreb si eu…
Ar fi bine daca am avea o fabrică de hum vee new generații pe la noi, chiar daca nu e cel mai bun model de pe piața. Ca nici Dacia nu e the best dar rupe piata
Ok, sa rupa piata dar nici sa-ti moara oamenii in conserva doar pentru ca se vinde bine.
Sunt de aceeasi parere… ne batem noi capul cum sa o fiabilizam mai mult! 🙂
De ce avem nevoie de aceste JLTV-uri/MRAP-uri anti-IED/contrainsurgenta de vreo 7 tone pentru state aflate (si potential) in razboi civil?
Suntem Afganistan? Serbia cu Lazarul lor? Croatia cu M-ATV-uri?
Ne trebuie la rangersii din FOS ca sa patruleze prin HarCov si Mures?
In Transnistria?
In Gagauzia?
PS – Renault Sherpa antitanc (cu MMP – Missile Moyenne Portée):
PPS – Ca tot votbim de Eurosatory 2018, dar de AM General MPT (Multi-Purpose Truck) ce ziceti?
http://www.amgeneral.com/our-products-and-services/mpt/
Asta-i tendinta, cresterea nivelului de protectie. oricum net superioare panaramelor de Panharduri. Si acum imi aduc aminte cum incerca cineva sa ne abureasca ca vor mai veni.
Bine ca n-au mai ajuns.
http://www.military-today.com/trucks/flyer.htm
Asta-i vehicul de contra-insurgenta, de la mama lui de acasa… nu J.L.T.V.! 😛
J.L.T.V. blindat sau neblindata, este ideal pentru plimbatul fundurilor generalilor si coloneilor si pentru caratul proviziilor de greutate mica si tot felul de acareturi militaresti… 😛
Asta-i neblindat….
Dar rapid ca o soparla…
🙂
Dar asta postasi Razvan….are fiabilitate de doar 500 mile A M General….LM are 1250 mile…..deci e cam ca Lada aia sovietica…se strica in drum spre aprozar…??
AM General e compania care a facut HUMVEE. Sa nu facem confuzie intre produsele lor: JLTV-ul propriu (GTV-ul ala din BRV-O cu 500 de mile inainte s-o pateasca) si MPT. Asta daca nu as ignora eu o informatie de genul „sasiul/motorul etc al lui MPT e acelasi cu JLTV”. Este sau nu?
„Optimiser 3200” (6 cilindri, 3.2 litri, 300 cp) versus „GEP Turbodiesel Optimiser 6500” (8 cilindri, 6.5 litri, 250 cp)
Sa fiu sincer, alea peste 7000 de mile ale lui Oshkosh JLTV ma baga in boala: nu stiu daca astia mint cu nerusinare (oare n-ar fi fost depistati in timpul testelor?) sau pur si simplu chiar este rezultatul experientei de pana acum din teatrele de operatii, basca suspensiile „inteligente” TAK-4i.
Faza ar fi, sa nu fie oleaca de teapa cele 7051 de mile ale lui Oshkosh L-A.T.V.
De rezistat o fi rezistand 7051 de mile pana sa fie necesar, sa intre la reparatii capitale… dar toate piesele alea, cat or costa ca sa fie produse, de sa reziste la stresul celor 7051 de mile?? Deci s-ar putea foarte bine, ca atunci cand bagi „hadaraba” la reparatii capitale, sa te coste niscaiva parale-n plus… 😀
Fiecare competitor a livrat si predat cate 22 de masini si 6 trailere pt transport, dupa care nu s-au mai atins de ele
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oshkosh_L-ATV
There we go.
Daca prin absurd nu dam vine pe „aliens” – adica cine stie ce caz neverosimil de coruptie printre cei ce au facut testele…voila: peste 7000 de mile.
Lectura placuta Razvane.
https://fas.org/sgp/crs/weapons/RS22942.pdf
https://media.defense.gov/2018/May/04/2001912426/-1/-1/1/DODIG-2018-113%20REDACTED.PDF
Ete si marele raport…with the mileage…
http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2015/pdf/army/2015jltv.pdf
Cred ca l-am mai vazut, dar nu-mi da acces (copia html generata de Google are 3 pagini). De data asta descarcai toate cele 3 pdf-uri.
pai, da, nu stiu ce strategie au si astia. Ar fi necesara protectia la IEDs doar pentru fortele expeditionare pe care le trimit in Afganistan.
altfel, noi ar trebui sa fim cei care punem IEDs altora cand ne invadeaza.
probabil se gandesc ca atunci cand luam teritoriul inapoi sa nu explodeze masinile de la IED-urile noastre sau de la ale lor daca lasa ceva in urma?
Gluma, dar e logica.
Sau poate se gandesc la omuletii verzi si paramilitarii vecini care se tot instruiesc prin munti. 😉
babaetzi, invatati sa deschideti ochii, si sa umblati cu ei deschisi… Nu suntem noi singurii care am inventat smecheriile.
parerea mea, hic…
Rheinmetall AMPV – Armoured Multi-Purpose Vehicle
Vine la pachet cu camioanele.
Cred ca daca ma screm pot turui din memorie vreo doua duzini de astfel de modele diferite de vehicule blindate, asa de suprasaturata piata e de ele.
Legatura era cu Rheinmetall, care e intr-o pozitie buna sa prinda contractul cu camioanele si atunci … restul.
Asta era ideea.
Am inteles de prima data, chestia e ca trebuie sa stabilim daca vrem asa ceva si apoi – pt. ca are balta peste – sa ne hotaram pe un model bun, produs la noi.
AMPV arata a SUV de familie! 😛
SUV de familie germana tipica….
http://www.taz.de/picture/142900/948/Familie-Nowir.jpg
Rheinmetall……pt familia ta….acum si in versiunea Halal…??
Eu personal as vedea o colaborare intre Oshkosh (sau altele) si Roman Brasov, si ar putea sa faca toata gama de vehicule de care avem nevoie la Brasov. Chiar ar putea sa se lanseze in sectorul civil in Europa, bineinteles asta e doar un vis frumos!
Luand in considerare nr de vehicule care se vehiculeaza, trebuie neaparat sa fie facute in Romania. Licenta ar fi ideala, dar mi-e greu sa cred ca Roman isi permite sa cumpere licente din moment ce ei sunt in insolventa. Poate un ajutor de stat sau un imprumut la o dobanda mica din partea statului! (Nu stiu daca e posibil, dar zic si eu)
ar fi o idee sa ia americanii Brasovul, daca se face contractul de camioane cu ei, insa nu stiu daca au in gama camioanele de genul asta. Stiu ca americanii au alte standarde rutiere si nu pot circula prin lume cu camioanele lor pentru ca sunt prea late.
Sunt convins ca daca vor, se poate , pt comercial sa pastreze sasiul Roman, iar pe militar au deja modelele lor care merg pe oriunde. Varianta ar fi Oshkosh sau Navistar, cum zice Razvan. Pt 14.000 de vehicule mlitare eu cred ca se merita!
Sau Navistar… (click „Vehicles”)
https://www.navistardefense.com/NavistarDefense/vehicles/mxt_mv/mxt_mva_armored
Nu este mai ieftin o colaborare cu AM pe revitalizarea si remotorizarea in tara a HUMMVE ?
Exact. Eu tot pe ele as miza – sau derivate, vezi URO Vamtac samd – daca ar fi vorba de 1000-2000 de bucati, pur si simplu nu stiu de ce oare am lua mai mult de 150-200 de JLTV-uri (in TO am avut maxim 114 bucati MaxxPro – MRAP serioase – primite de la americani la un moment dat).
Faza este sau era… ca acest J.L.T.V. al L.M. este un produs nou-nout, design modern, cu motorizare moderna, cutie de viteze moderna si transmisie la zi! Deci daca alegem optiunea L.M. ne capatam cu drepturile intelectuale la ceva proiectat dupa 2010 incoace! Chiar daca nu e atat de performant ca al celor de Oshkosh…
H.M.M.W.V.(Humvee), este proiect la nivelul gandirii anilor `80… revitalizarea si remotorizarea or fi mai ieftine, decat sa-ti bati capul cum sa-i cresti fiabilitatea lui J.L.T.V…. DAR… ce este vechi, ramane vechi! Si cu asta basta!
Lipsa de brainpower, nu s-ar duce in tara noastra! Numai uitati-va la cei de la Ghe-O Motors!!! 🙂
Mai degraba as prefera un parteneriat 50%-50%, cu cei de Lockheed Martin… isi mai bat capul ei… ne mai batem capul noi… imbunatatim fiabilitatea J.L.T.V.
Daca ajungem la cele 2968 mile ale vechiului Humvee, tot vom marca o mica-mare victorie! Important este ca ne antrenam(invatam) si noi niste oameni sa lucreze la chestii de genul asta! Acesta este viitorul oricarei natiuni libere si prospere! Investitia in educatie! 🙂
Inteleg argumentul noutatii si superioritatii tehnologice in dauna lui Humvee insa….
Nu vreau sa fac aceleasi misiuni cu un „camion” de 6,5-7,5 tone pe care le-as putea face cu unul de 2,5 tone si sa consum o gramada de combustibil. Decat daca pe ala babanu il faci si amfibiu (deformare profesionala de cercetas), chiar si spre 10 tone, ca la nevoie sa ajung unde trebuie ca sa pot sa da cu Spike dupa tanc. Iar cand vine razboiu, daca e vorba de „armored”, prefer sa fiu intr-un blindat precum Piranha 5 sau Agilis, thank you very much.
Nu sunt nici Afganistan, nu stau nici cu ochii pe butelie dupa IEDuri si mai am si ape de trecut, nu doar prin vad de 1 metru.
Da-mi un JLTV:
– modular pentru diferite misiuni;
– amfibiu cu motor amplasat cat de cat central pentru echilibru al centrului de greutate (desi nu ar fi un capat de tara) si cu acces usor la el in caz de mentenanta;
– turela telecomandata fara patrundere a tavanului pentru castig de spatiu…
…si atunci mai discutam despre productia unui numar care sa aiba 3 zerouri in coada.
Pentru ca sincer nu vad nevoia de JLTV pentru noi asa cum nici nu cred ca poate exista o varianta Agilis pentru cercetare.
Uite ce zic astia:
https://www.treehugger.com/cars/7-gas-guzzling-military-combat-vehicles.html
Raportat la greutate, nu vad HMMWV, prea bine.
Pai un vehicul blindat de 6,5-7,5 tone, oricand poate fi redus la unul neblindat de doar 2-3 tone, trebuie doar sa pui tabla mai subtire! Ai schimbat motorizarea cu una mai usoara si ziua buna! 🙂
Nope.
In cazul asta, nu ar fi mult mai simplu, sa vorbim cu cei de la Ghe-O Motors, sa proiecteze la o varianta militarizata a vechiculului, care ar putea fi produsa in co-operare cu Roman Brasov si sa uitam naibii de revitalizarea si remotorizarea Humvee?? Ghe-O Rescue, este un vehicul 4×4 extrem, deci ideal pentru armata? Poate vom gasi si ceva licente de common rail si transmisie klumea… s.a.m.d.
Asta am zis si eu acu cateva saptamani ….un grant de 1-2 milioane € ar trebui sa fie suficient….
Dar sa ne intrebam daca avem nevoie de un vehicul 4 ori 4 blindat la nivelul asta …practic un mrap de dimensiunile si greutatea unui camion usor
Nu face bine nici pe terenul mobilitatii unde greutatea e in contra orice ii faci
Nici pe terenul utilitatii unde sacrifici sarcina utila in favoarea protectiei
Ok sunt bune ptr a controla populatii ostile etc..ne pregatim cumva de a ne controla propria populatie??
La nivelul asta orice toyota hilux , jeep militarizat isi face treaba decent ..si costa mai putin
Ce rost au vehiculele astea si ptr ce s-ar preta ???
Pai daca n-avem nevoie, nu avem nevoie si gata! Eu nu m-am referit la un Ghe-O blindat de 6-10 tone… ci la o varianta militarizata, intre 2 si 3 tone maxim, produsa local la Roman Brasov sau in alta parte. Macar e ceva nou, dezvoltat de noi si va fi produs de noi!
1) Amfibiu si modular? Se cam bat cap in cap. Modular presupune module, adica niste chestiuni pe care le pui in carca masinutei ca sa iti faca diverse misiuni. Care chestiuni au forme si gabarite diferite, si iti foote calculele arhimedice….
2) Ce nivel de protectie vrei?
3) Ai exemplul de Chameleon mai sus, si o alta droaie de Iveco Daily militarizate.
Ai si versiunea Mudster a Dusterului, pt chestii gen plimbat generali. Turela nu mere pe el, insa…
Daca vrei amfibiu+off-road, cam asta e smecheria:
https://www.youtube.com/watch?v=9WnsRBcj_ww
Pt Delta, poate ceva in stilul Gibbs Humdinga (si stau si ma intreb daca carena de barca a lui nu poate fi ranforsata ca sa obtii un efect de disipare a exploziei de IED ca la majoritatea MRAP-urilor. La urma urmei, o carena de nava e tot in V):
https://www.youtube.com/watch?v=oTQDa3jfUKs
Daca vrei un magarus ieftin si amfibiu, voilla:
https://www.youtube.com/watch?v=ApbeszxhZmo
Si haoleu, cate nu duce dracia aia….
@Gog&Magog
„H.M.M.W.V.(Humvee), este proiect la nivelul gandirii anilor `80… revitalizarea si remotorizarea or fi mai ieftine, decat sa-ti bati capul cum sa-i cresti fiabilitatea lui J.L.T.V…. DAR… ce este vechi, ramane vechi! Si cu asta basta!”…
Pe topicul de camioane afirmi ca trebuie luate licențele unor camioane de prin Canada, diesel-uri vechi de prin anii ’80 etc.
Acum ai o alta opinie?
Tovarasu invatator…..nu mai da nene ca nu mai facem…????
Te rugam nu ne mai trage de urechi…??✌️
Cu acele opinii, ma refeream sa relansam productia de camioane militare(poate si civile), pe baza unor licente mai vechi, dar ieftine… evident cand se iveste o oportunitate mult mai buna decat atat, atunci putem uita de licente din anii `70 si `80!!! Te apuci cu ambele maini, de optiunea mai moderna… 🙂
Iti raspund aici , ca se subtiaza coloanele
Nu ca nu as fi de acord cu vehicolul in sine
Nu sunt de acord cu licentele ..si o sa ma explic
Una
Nu sunt de acord sa ne intoarcem unde „statul” face si desface …centralizat , ca ne intoarcem la comunism , asa ca „statul” aka partidul de tura sa faca si desfaca prin intermediul unor agentii , entitati economice ca e haos
E haos ca orice „geniu” ce s-ar perinda la 4 ani ar vrea altceva
Sa nu fie haos ar trebui sa fie unul…pe viata , adica sa dureze peste 10 ani …si ne intoarcem la dictatura
Deci chestiile astea le resping din start
Ca „statul” sa faca o investitie din asta ..adica sa faca o fabrica de la „firul ierbii” , sa formeze si sa aduca oameni , sa cumpere licente …inseamna o investitie de cateva miliarde , daca nu zeci de miliarde …ptr a da de munca la 1000 oameni si a produce nu stiu cate „camioane” din astea pe an ….in timp ce tu ai platit cercetarea ,testarea celor din sua ..aka entitate ce il proiecteaza , institutele ce il testeaza ,omologheaza etc …bani ce ii vei lua de la autostrazi si spitale …si scuza-mi topicul …dar asa e , ca asta nu ar fi in aia 2 ai suta ai armatei ptr inzestrare ci ar fi investitie venita prin min economiei sau nu mai stiu ce ptr o investitie cu viitor incert
Si nu platesti miliarde ptr vehicule 4×4 , sunt de acord cu sistemele hsam , supersonicele de lupta ..samd …dar nu ptr camioane blindate ptr a plimba infanteria cu un consum desorbitat
Licente???
Avem firme in tara sa se faca asociatii ca o parte din banii platiti pe echipamente militare sa se reintoarca in ciclul economic national …nu sa platim experimentele altora ..prin licente
Vrea unul sa vanda sa vina sa faca fabrica aici .
Mda… si tu ai dreptate!
Gog, mai termina vere cu Ghe-O, ala e un amarat de atelier cu cativa pasionati. Masinuta facuta a fost nebunia patronului BGS, r o jucarie la care daca pui blindaj si ceva putere de foc de farama singurica. Ok, e frumoasa si poate pe coclauri dar nu este ceva pentru armata, chiar daca e o „mareata” realizare neaosa (fac si alti si ies si mai si )
Plus ca J.L.T.V. al L.M. arata si este cu mult la 4×4 „tough cross-country offroad” decat a fost Humvee vreodata! Deci un plus la capitolul asta de la bun inceput! 🙂
Dar sa ii pui o capota cu ceva linii si muchii care sa aminteasca de ARO 244 (si poate si un pic din ARO 10)…asa, ca sa nu mai plangem „ce ar fi fost daca”… 🙂
@Razvan Mihaeanu
Albania a primit o donatie de 248 de HMMWV, sarbii 40, Tunisia 52, Libia 200 etc…
Americanii, din alea 200000 pe care le au, nu ne pot da vreo 2000 la un pret bun, cu RK-ul facut?
Intreb si eu!
nu, Humvee sunt proaste, au murit o gramada de oameni inutil in ele.
de aia si americanii au renuntat la Humvees, le-au retras din teatrele de operatii.
si ce idee ar fi sa te aliezi cu AM General cand tara lui a ales alt model, adoptat apoi si de britanici? Adica sa fii unicul client pentru o firma de genul asta.
alegerea e simpla – ori luam un model european cu vanzari mari, probabil Iveco, ori modelul adoptat de americani, Oshkosh. Restul nu sunt o afacere buna, ne vor omori la pretul pieselor de schimb si vom fi atipici in orice teatru de operatii.
@Alex3
Americanii nu au renuntat la HMMWV, il vor pastra in dotare cel putin pana in 2050, nu va fi inlocuit de Oshkosh L-ATV decat partial, pentru anumite teatre de operatiuni.
Au murit oameni in el deoarece a fost folosit in prima linie, si nu ca: „The HMMWV was designed primarily for personnel and light cargo transport behind front lines, not as a front line fighting vehicle”…
De aia au aparut multiplele variante, au schimbat motorul si au adaugat diverse variante de blindaj. HMMWV nu e un APC si nici un MRAP, desi a fost folosit in situatii ce impuneau astfel de vehicule.
Greutatea unui blindat, vine odata cu protectia, altfel e ca in gluma cu pantofii de dama, mari pe interior si mici pe exterior.
Hai sa postam si ceva mai aproape de casa, daca tot au fost listate atatea:
http://www.janes.com/article/79797/excalibur-army-trials-t815-patriot-matmmv
P.S Daca se poate, fara VAMTAC, sa-l pastreze spaniolii pt. ei.
Asta e Husar-ul de anul trecut cu polonezii.
Nimr la fel e o colaborare in care e implicata si Cehia pe piata europeana.
XM1114/M1114 HMMWV Up-Armored Armament Carrier
Weight – 12,100 lbs. GVW
Protejeaza impotriva 7.62mm, la 90m.
http://www.armyrecognition.com/images/stories/north_america/united_states/wheeled_armoured/m1114/M1114_up-armored_Humvee_HMMWV_light_wheeled_tactical_vehicle_United_States_American_US_Army_640.jpg
Deloc usor si asta fara a oferi siguranta JLTV(la care, poti jongla cu kiturile de protectie cum vrei).
La 2.5 tone, protejeaza doar de ploaie.
Da.
Si eu repet: ce poti face cu un JLTV in Romania si nu poti face cu un transportor?
Pentru mine JLTV-ul se preteaza pe segmentul de transportoarelor de cercetare.
Mean Time Between
Operational Mission Failure
(MTBOMF)
A measure of operational mission reliability for the system. The average time
between operational mission failures which cause a loss of the system’s „mission”
as defined by the customer. This parameter may include both hardware and
software „failures.”
Cheia este : defined by the customer.
Problema celor de la LM este suspensia pneumatica care oricum face probleme. Dar asta se poate modifica by customer..
Motorul se poate schimba by customer. Platforma e ok. cutia blindata e spatioasa. conceptul de rupere in trei e normal…
Despre Panhard cei de aici vorbesc de PVP CLI-ului. care e un LR 90 blindat si atit. Daca totusi vorbim de Panhard VBL e cu totul altceva. Blindajul e mai gros decit la TAB si este si amfibiu. Iar cu milele between failure este ca in romanica. Ai bagat motorina de la butoi din CL se duse draq tot … asa ca sa nu ne raportam la ce fac altii. La noi merge pe sistemul DOREL!!!
Vreti ceva versatil ???
http://www.mspv.in/products/civilian/armoured-toyota-land-cruiser-76/
Sau daca tot vorbim de romanica:
http://www.cameleon-mms.com/military/
http://www.military-today.com/trucks/iveco_m70_20wm.htm
Si as merge oricind pe asa ceva.
Plus se poate dezvolta la una din fabricile din Romania containerele personalizate plecind de la baza. Se poate deasemeni dezvolta un pachet de blindaj usor. poate fi folosit in configuratii diferite ca si tranportor trupe, tractor de artilerie usoara, ambulanta, auto de stat major, lansator de rachete, autostatie, samd…
Cumparam asta :
http://www.military-today.com/trucks/iveco_m70_20wm_images.htm
Si dezvoltam pachetele…
Totusi e grele la nivel DA in SMG(CLI) sa se gindeasca out of the box…
La naiba, crezui ca faci glume cu cameleonul! Ca-s jucarii…
@Razvan
Bag samã, ca vrei un mix de TAB79(adus la zi ca blindaj si driveline) si un „ARO” local. In momentul asta, par mai indepartate, decat submarinele lui Fifor.
Insa, daca ai sa deschizi un sondaj de opinie pe site, am sa fiu primul sustinator.
Pacat de faptul ca fukerul ala sexy de Textron TAPV nu pluteste 🙂
http://www.armyrecognition.com/dsa_2016_official_online_show_daily_news/deftech_proposes_an_upgrade_version_of_condor_4x4_armoured_personnel_carrier_to_malaysian_army_12004164.html
Pai atunci si Polarisul tot jucarie e nu???
https://military.polaris.com/en-us/dagor/
https://military.polaris.com/en-us/mrzr-4/
Ma refer la siteul lor, parca-s jucarii iconitele alea…
Si nu prea au nevoie de blindaj ci de mobilitate. Conceptul loveste si fugi e destul de bun si a fost utilizat de multe ori in confruntarile de defensiva.
Decat ca la noi cand il folosesti, intri intr-un copac….
Conceptul de masina JLTV al lui LM a pierdut competitia in tara lui si nu o sa-l comande mai nimeni.
Se presupune ca armata americana stie sa faca evaluari, ca nu sunt niste tantalai, deci nu vad niciun motiv pentru romani sa prefere invers.
La prima vedere, eu as opta insa probabil pentru Iveco pentru ca e mai raspandit in Europa ca numar de vehicule vandute si armate care il utilizeaza.
Dar sa fie o competitie si sa vedem care e castigatorul
iveco nu sunt bune,
faptu ca o gramada le-au cumparat nu este un argument,
multi le-au luat de ieftine ca s-au gandit ce afacere buna au facut,
pretu trebuie sa fie ultimu sau printre ultimele etaloane,
performantele tehnice, protectia, performanta in lupta, etc. astea ar fi,
poti sa iei ieftin iar la intretinere sa bagi banu gramada,
ori la intretinere masinile iveco spune lumea ca nu sunt ca si cele nemtesti,
apoi, italieni ne-au tras-o odata in 40 cand ne-au sfatuit sa cedam in fata pretentiilor rusilor si a nemtilor,
nu mai zic de navele de lupta platite care n-au mai ajuns in tara tot pe atunci,
si era vorba de bani multi, foarte multi,
relativ recent premieru italian s-a indragostit de presedintele rusilor la sumitul g7,
colaborarile militare dintre italieni si rusi sunt foarte multe anterior invadarii Crimeii: yak 130, submarine, elicoptere, etc. inclusiv pe partea de masini de tarnsport,
ceea ce presupune probleme grave daca vom alege produse italiene,
asa ca de voie, de nevoie, ori de la muricani ori de la nemti,
alea frantuzesti renault sherpa si restu nu au legatura cu armata de azi – sunt bune pt plimbari de civili, politie militara si de astea, chestii pt care e mai ieftin duster,
Unii aveti un fix ..bazat pe auzite de la „pareristi”
Alea italiene …alea nemtesti ..
Defineste …iveco e format …acum cam totul sub „sigla” italienilor , dar era format din firme austriece , germane si italiene ..la baza , cum new holland e format din divizia agricola ford si fiat sub „sigla” celor de la fca , acum separate ptr contabilitate etc
Nemtesti care sunt??? Man si rheinmetall …ai cautat macar centre de productie , localizare , furnizori etc
Altfel dam iar cu parerea
La fel chestiile cu rusii si g7 …bine g 8 -ul in viziunea lui trump …si iar am vorbit discutii
Si sherpa ar fi ptr plimbat civili ??? De ce ? Toate ii plimba
Avem in teorie 75 000 mii forta luptatoare si vrem 2000 plus vehicule din astea
Numerele nu prea dau …de am avea nevoie de astea ar fi pe undeva la 600
Sa spunem ca am face ceva si am exporta ..de ce nu ar veni lm sa se asocieze ptr a participa la licitatie , sa vanda si sa imparta riscul cheltuielile etc
Unde nu dau numerele si se sugereaza altceva …cam e drum liber la sifonat bani in „virtutea” a nu stiu ce
La vehicule 4×4 de ce ar trebui pretul sa fie ultimul criteriu???
Performantele tehnice????…te iei cumva sa faci liniute cu adversarul sau teste de autonomie in timp ce tragi cu 12,7 in ele???sau teste pe pante si lateral inclinat…spui ca …..costurile de intretinere , dar pretul ultimul criteriu??
Vehiculele din gama asta se invart in valori apropiate in privinta performantelor si mai toti ofera configuratii dorite de client , deci???
Adica la supersonice ne cramponam de pret si aici nu??
Un din asta…iei partea din mijloc a unui transportor de trupe ..o asezi pe sasiul unui camion de 7 tone si ai vehiculul …un avion la fel …iei partea din mijloc a unui cessna ii pui motor de tupolev si la fel
Este interesant ca au renuntat la varianta APC-IFV neamfibiu deoarece zona aia va fi acoperita de Piranha 5. O decizie logica.
N-am inteles de ce n-au devansat calendarul pentru celelalte variante, odata ce s-a creat „spatiu de lucru” prin renuntarea la varianta neamfibie.
In mod normal, ar fi trebuit sa fie devansate cu 2 ani, prototipurile de medevac si comand post sa fie scoase in 2020 in loc de 2022 iar la celelalte 3 variante sa scoata prototipurile in 2021 in loc de 2023.