Pentru ca oficialii MApN se afla in discutii cu cei patru ofertanti, termenul de depunere a ofertelor finale fiind foarte aproape (cca 1 luna), informatiile care transpar sunt putine si tot ce putem face este sa ne dam cu parerea de pe margine in privinta configuratiei si echipamentelor ce vor dota fiecare model ofertat.
Sa ne uitam putin la cele patru nave, cu precizarea ca doar banuim echiparea propusa:
- TKMS – K-130 (Braunschweig):
Nava originala:
– construita: 2004-2007 (concept 2002-2003);
– 89 x 13.28 x 3.4m;
– 1840 to;
– 26 noduri;
– 4000 mile marine;
– propulsie Diesel;
– 1 x 76mm, 2 x 27mm;
– 4 x RBS15 Mk3;
– 2×21 RAM;
– helipad < 11 to;
– hangar pentru 2 x Schiebel Camcopter;
– capabilitati minare;
– NU ARE CAPABILITATI ANTISUBMARIN.
Corveta clasa K-130 Braunschweig
In programul romanesc au propus un K-130 Block II (cum spune George), undeva spre 2000 to.
Asta ar insemna cca 100-103m lungime, adaos necesar maririi hangarului pentru a primi helicoptere pana la 10-11 to, a crea spatiu pentru sonarul tractat si pentru a amplasa lanstorpilele.
Raportul lungime / latime, cca 7.8-7.9 / 1, nu ar fi cel mai potrivit pentru o platforma stabila care se deplaseaza lent si opereaza sisteme antisubmarin si elicoptere.
Spatiul de amplasare a rachetelor antinava e suficient de mare pentru a instala 8 rachete in loc de 4.
Posibil ca in locul RAM-ului de la prova sa instaleze un bloc Mk41 Tactical x 8 celule, asta presupunand ceva rearanjari de spatii sub punte.
Cam asta se poate face, plus modernizarea senzorilor si sistemelor de contramasuri si schimbarea instalatiilor energetice cu unele mai puternice pentru a prelua noii consumatori.
Practic, se propune transformarea unui OPV in corveta antisubmarin.
Potential de dezvoltare ulterioara ….. pauza.
Din punctul meu de vedere, prea mult chin pentru un concept aflat la capat de drum.
- Fincantieri – Abu Dhabi
Nava originala:
– prima livrare-2011 (adaptare dupa navele de patrulare clasa “Comandante Cigala Fulgosi” – prima livrare 2001);
– 88.4 x 12.2 x 3.5m;
– 1650 to;
– +25 noduri;
– 3000 mile marine;
– autonomie 20 zile;
– propulsie Diesel;
– 1 x 76mm, 2 x 30mm;
– 4 x Exocet;
– 1 x 21 RAM;
– torpile 2 x ? x 324mm;
– helipad < 11 to;
– hangar retractabil < 11 to;
– sistem complet de lupta antisubmarin, cu hull + towed sonar, contramasuri antitorpila;
– echipaj: 70;
Corveta clasa Abu Dhabi
Abu Dhabi e o fosta nava de patrulare transformata in corveta antisubmarin, mai degraba un LCS destinat sa opereze sub protectia aviatiei de la tarm, un concept vechi de 18-19 ani.
Italienii au anuntat ca vor propune varianta Abu Dhabi Enhanced, probabil la 100-105m, peste 2000 to si autonomie de 4000 mile marine.
Suplimentul de spatiu ar putea fi destinat trecerii la un hangar fix, amplasarii unui VLS Mk41 cu 8 celule si pentru crearea de spatiu in zona centrala pentru 8 rachete antinava.
La sporul acesta de deplasament, ar fi necesara instalarea unor motoare mai mari, pentru pastrarea vitezei de 25 noduri, si a unor generatoare mai puternice pentru a prelua consumatorii suplimentari.
Doar ca, la 100m lungime, raportul lungime / latime devine 8.2 / 1, mai potrivit pentru fregate care alearga cu 30-32 noduri decat pentru o platforma stabila care se deplaseaza cu viteza redusa si opereaza sisteme antisubmarin si elicoptere.
Un plus este faptul ca italienii au anuntat ca vor instala pe nava sistemele dorite de partea romana, inclusiv sisteme americane.
Din punct de vedere al potentialului de ugrade ulterior … forget it !
In conditiile in care Fincantieri dispune de proiectul Multirole Corvette, o corveta/fregata usoara, mai mare si mai incapatoare, din care ne puteau propune o versiune mai ”desculta” dar cu potential mare de upgrade, ei recurg la un proiect din anii 2000-2001 pe care l-au transformat din nava de patrulare in corveta iar acum intind de el ca sa mai incapa una alta.
Sper, totusi, sa fie doar o manevra tactica iar acel „Enhanced” sa fie, fata de nava originala, un fel de Sigma 10514 fata de Sigma 9113 adica alta nava.
- Naval Group – Gowind 2500
– construita – 2015-2017;
– 102 x 16 x 3.4m;
– 2500 to;
– 25 noduri;
– 4000 mile marine;
– autonomie 11 zile;
– propulsie CODOE;
– 1 x 76mm, 2 x 20mm;
– 2 x 8 Sylver A43 cu 16 VL Mica;
– 1 x 21 RAM (pentru EAU);
– 8 x Exocet;
– torpile 2 x 3 x 324mm (cu optiune pentru BlackShark 533mm);
– helipad 10 to;
– hangar 5 to;
– sistem complet de lupta antisubmarin, hull+towed sonar, contramasuri;
– capabilitati operare UUV, USV, UAV;
– echipaj 65+15 SOF;
Gowind 2500 pentru EAU – se vad 2×8 Sylver A43, nu se vede RAM
Conceptul Gowind a fost lansat in 2006, fiind destinat realizarii de OPV-uri, dar din 2013 Naval Group s-a concentrat pe productia de corvete, productia de OPV-uri cazand in sarcina unui joint venture, Kership, incheiat cu santierul Piriou.
Stiti ca aveam o problema cu Mistralurile francezilor si cu alte cooperari franco-ruse dar Gowind 2500 chiar e o nava antisubmarin care merita atentie.
O platforma stabila, 16m latime, adaptabila la tot felul de misiuni. In plus, dupa BSDA 2018, francezii au recunoscut, e drept ca scrasnit, ca ar putea oferi si armament american in locul celui francez.
Nava are doua blocuri Sylver A43 care ar putea si inlocuite cu un bloc Mk41 Tactical, ramanand spatiu pentru amplasarea, cand vremurile si fondurile vor permite, a unui al doilea bloc.
Pentru ca Mk41 Tactical e mai lung decat Sylver A43, va trebui scos partial deasupra puntii principale, realizandu-se o platforma intermediara in spatele tunului prova.
Amplasarea unui RAM pe hangar si mutarea teleoperabilelor spre centrul navei, in sponson, plus o prelungire a corpului cu 5-6m, ca sa permita un hangar mai incapator, ar fi tot ce ar mai avea nevoie.
Naval Group deruleaza un contract cu Egiptul, pentru 4 nave, la un pret de cca 375-400 mil. Euro/bucata – complet echipate, dar fara elicopter si drone.
Cei de la Naval Group au realizat o varianta de 3100 to, pentru Malaezia, cu tun Bofors 57mm, rachete NSM, 28 noduri si 5000 mile marine, la fel de bine echipata pe antisubmarin, la un pret estimat de 466 milioane $ /bucata (400mil.Euro) – complet echipate, dar fara elicopter si drone.
Tot cei de la Naval Group au realizat si 6 fregate usoare, clasa Formidable, 3200 to, pentru Singapore, dar lumea de pe aici a strambat din nas, spunand ca e un concept din anul 2000. Dupa cum vedem, atat TKMS cat si Fincantieri au venit cu concepte la fel de vechi, modernizate pe partea de senzori si armamente.
Daca Fincantieri chiar vine cu un derivat al Abu Dhabi si nu a fost doar o strategie de dezinformare, Gowind 2500, cu cateva modificari, devine principalul competitor al celor de la Damen, in special daca vor propune armament american.
Deocamdata, nu au incheiat decat un parteneriat cu SN Constanta, ceea ce ar putea duce la ceva intarzieri privind pregatirea productiei.
- Damen – Sigma 10514
Varianta “mexicana”:
– construita – 2017 (in constructie);
– 107.14 x 14.02 x 3.75m;
– 2575 to;
– 28 noduri;
– 5000 mile marine;
– autonomie 21 zile;
– propulsie CODOE;
– 1 x 57 mm, 2 x 12.7mm;
– 1 x 21 RAM;
– 6 x Harpoon Block II;
– torpile 2 x 3 x 324mm Mk54 Mako;
– helipad 10 to;
– hangar 10 to;
– hull sonar, contramasuri;
– echipaj 122;
POLA Sigma 10514 – va avea 6 Harpoon, nu 8
Pentru “nava de patrulare oceanica”, sau LRPV, pe care mexicanii o numesc direct FREGATA, cei de la Damen au optat pentru sisteme de rachete si torpile americane.
La BSDA 2018, olandezii au pornit chiar de la aceasta varianta, propunandu-ne, suplimentar, un block Mk41 pentru ESSM, in spatele tunului prova.
Spatiul exista deja pentru ca, la alte variante, acolo era instalat VLS-ul cu 12 VL MICA. In cazul amplasarii Mk41 Tactical, lansatorul va iesi deasupra puntii principale, fiind nevoie de o punte intermediara. Solutia este intalnita si la alte corvete si fregate.
Varianta mexicana a costat 400 milioane $, cu un plin de rachete si torpile, ceea ce ar insemna spre 450 milioane $ in varianta romaneasca (cu Mk41, 32 ESSM si towed sonar).
In momentul asta, Damen pare favorit, avand cea mai buna propunere tehnica si santier acreditat la Galati.
Daca ne uitam pe preturile vehiculate pentru corvete, ne dam seama ca bugetul initial de 1.6 miliarde Euro ar ajunge la limita pentru o echipare corecta a corvetelor, fara a fi suficienti si pentru modernizarea celor 2 fregate. Ofertantii spun altceva dar reduceri la pret inseamna reduceri ale capacitatii de lupta pentru ca vorbim despre companii si nu despre maicute.
Sa nu uitam ca suma include si TVA-ul, o mare tampenie pentru ca statul, in loc sa disponibilizeze banii respectivi pentru achizitii de armament, si-i muta dintr-un buzunar in altul.
Poate ne aude cineva si scuteste de TVA achizitiile de armament.
Pentru o echipare performanta, bugetul achizitiei ar trebui marit la 2 miliarde Euro si scutire de TVA.
Altfel, pentru incadrare in buget, vor fi nevoiti sa recurga la artificii gen cumpararea doar a unui plin de rachete si torpile, stocurile urmand sa fie completate prin achizitii ulterioare.
Nu m-ar mira sa se mearga cu achizitionarea de sonare remorcate doar pentru 1 fregata si 2 corvete, celelalte urmand sa le primeasca in baza unui contract ulterior.
O observatie legata de lansatorul Mk41: am tot spus ca trebuie luata varianta Tactical pentru ca varianta Self Defence nu se mai produce. Alt motiv ar fi ca, pe langa ESSM Block 2, mai tarziu, cand vor fi bani, lansatoarele vor putea fi folosite si pentru operarea RUM139 ASROC.
In privinta rachetelor antinava, oferta este bogata. Ideala ar fi o racheta cu raza de peste 300km, cu ghidaj dual, RF si IIR, un cap de lupta sanatos, peste 200kg, apta sa fie lansata de pe uscat, de pe nave si din avion.
In privinta elicopterelor, banuiesc ca la inceput vor opera cu actualele Puma Naval care se vor imbarca pe gruparea care iese in larg (1 fregata, 2 corvete), urmand ca, mai tarziu, sa cumparam elicoptere serioase, gen SH60 Seahawk.
In privinta torpilelor, probabil se va continua cu Sting Ray, odata ce au fost integrate pe fregate si pe elicoptere, desi Mk54 Mako si MU90 Impact par sa fie mai capabile si mai potrivite pentru apele de mica adancime din zona noastra economica (MU90 – cumplit de scumpa).
La cat interes au manifestat producatorii pentru competitie, este posibil ca macar Naval Group si Fincantieri sa vina cu o configuratie similara celor de la Damen, in genul:
– 1 x 76mm sau 57mm;
– 8 rachete antinava;
– 1x 8 Mk41 Tactical cu 32 ESSM;
– posibil, spatiu rezervat pentru al doilea Mk41 (in special Naval Group);
– 1 RAM;
– 2 teleoperabile 20-30mm;
– torpile 2 x 3 x 324mm;
– hull sonar + towed sonar;
– hangar si helipad pana in 11 to;
– capabilitati de operare UAV;
– capabilitati operare USV/ UUV (in special Naval Group);
– sistem complet de razboi electronic si contramasuri, inclusiv antitorpila;
– capacitate de operare integrat cu sistemele de senzori de pe coasta si ale avioanelor/dronelor de patrulare maritima.
In acest caz, departajarea s-ar putea face, pe langa pret, si pe baza evaluarii potentialului de upgradare, tinand cont ca vom folosi navele cca 40-45 ani si nu 30 cat se declara oficial.
Pe langa acestea, ofertantii ar putea sa vina si cu altele la pachet, pentru a obtine contractul. Aceasta ar putea insemna:
– propuneri de integrare in productia locala a rachetelor antiaeriene, antinava si a torpilelor (greu de zis in ce proportie);
– promisiuni de comenzi externe pentru santierul partener din Romania, dupa indeplinirea contractului corvetelor;
– propuneri de integrare a Romaniei in vreun program de constructie de submarine, in genul aliantei Damen-Saab (cu A26) sau Todaro+ (U212 italian) ori Scorpene NG;
– alte propuneri interesante (nu va mai ganditi la prostii 😉 ).
P.S. Am selectat Braunschweig ca imagine reprezentativa a articolului tocmai pentru ca pare sa aiba cele mai mici sanse sa castige competitia.
Cristian Ganciu
Guvernul tocmai a dat OUG pentru ca olandezii să poată prelua SN Mangalia.
Se pare că Dunărea e, până la urmă, coloana vertebrală a UE!
Deci: privind spre Crimeea, în pași de damen-tango…
Preiau managementul santierului, actionar majoritar ramanand statul roman.
Damen pare sa se pozitioneze mai bine la licitatia pentru corvete, preluand SN Mangalia pentru a moderniza fregatele acolo.
N-ar fi exclus sa aiba si alte comenzi si sa ia in calcul producerea de nave si la Mangalia.
Până la urmă, experiența comună româno -olandeză și-a spus cuvântul. În fond, Rotterdamu’ e plin de ‘corvete’ multirol care cunosc- la perfecție, limba română! :-))
E o naivitate sa crezi ca Damen baga o caruta de bani intr-un santier falimentar doar ca sa se pozitioneze mai bine in licitatia corvetelor sufletului. Aia baga bani acolo ca sa-si creasca cifra de afaceri (2 miliarde euro/2017) si pentru a-si largi portofoliul de clienti si capacitatile de productie. Ca cele doua se suprapun e un bonus.
Chiar daca vorbim de un contract semnificativ ca valoare (chiar daca nu toti cei 1,6 miliarde vor intra in pusculita lor), tot un one shot contract ramane.
Pai si eu ce am zis: „N-ar fi exclus sa aiba si alte comenzi si sa ia in calcul producerea de nave si la Mangalia.”
Facem analiza frazei acum? 🙂 Ce-ai spus tu sugereaza ca au luat Mangalia doar ca sa se pozitioneze mai bine pentru licitatia corvetelor. Nu este cazul, il iau pentru ca sa faca in special nave civile.
Nave mari civile. Ceva ce nu pot face la Galati.
Nu bagi un port container de 300 m pe Dunare la Galati, insa Mangalia e perfecta pentru asa ceva.
Pai se pare ca facem si analiza frazei. Ce am spus eu nu sugereaza ci indica preluarea santierului pentru modernizarea fregatelor dar nu indica in niciun fel ca modernizarea fregatelor va fi singura activitate acolo.
De asta am si completat ca nu exclud sa execute acolo si alte comenzi.
Sper sa nu ajung sa fiu nevoit sa insotesc fiecare fraza cu un desen explicativ. 😉
Lasa, nu te mai obosi, imi desenez singur… 🙂
Citez: „Preiau managementul santierului, actionar majoritar ramanand statul roman. Damen pare sa se pozitioneze mai bine la licitatia pentru corvete, preluand SN Mangalia pentru a moderniza fregatele acolo. N-ar fi exclus sa aiba si alte comenzi si sa ia in calcul producerea de nave si la Mangalia.”
Prima propozitie e clara, in a doua vorbesti absolut evident despre scopul principal al preluarii SN Mangalia si anume ca sa modernizeze fregatele acolo dupa care in cea de-a treia folosesti conditionalul optativ referindu-te la „alte comenzi” si „producerea de nave SI la Mangalia” aratand destul de clar ca, in mintea lui Bula, scopul principal este sa ia SN Mangalia pentru fregate si scopul secundar sa ia SN Mangalia pentru a produce nave civile.
Completarea ta nu face decat sa confirme faptul ca, in mintea lui Bula, scopul principal al preluarii SN Mangalia este pentru fregatele sufletului si, poate „sa ia in calcul” executarea altor comenzi, fara legatura cu licitatia.
Eu ti-am spus ca scopul sunt navele civile, licitatia corvetelor fiind un bonus, cumva. Sunt convins ca macar o data ai vazut SN Mangalia si ce nave se construiesc acolo…
Nu stiu ce-ai gandit, dara asta a iesit. 🙂
Doar un ego ca al tau nu accepta nici macar evidenta… 🙂
Clar, trebuie sa-ti fac un desen. 😉
Prima data afirmi:
„E o naivitate sa crezi ca Damen baga o caruta de bani intr-un santier falimentar doar ca sa se pozitioneze mai bine in licitatia corvetelor sufletului.”
Nu am afirmat asa ceva iar ce crezi tu ca as crede eu conteaza prea putin. Sau poate ai un „mind reader” si nu ne-ai spus.
A doua oara afirmi:
„Ce-ai spus tu sugereaza ca au luat Mangalia doar ca sa se pozitioneze mai bine pentru licitatia corvetelor.”
Nu, ce am spus eu nu sugereaza asa ceva, am explicat mai sus.
A treia oara afirmi:
„Completarea ta nu face decat sa confirme faptul ca, in mintea lui Bula, scopul principal al preluarii SN Mangalia este pentru fregatele sufletului si, poate “sa ia in calcul” executarea altor comenzi, fara legatura cu licitatia.”
Macar ai reusit sa realizezi ca nu era vorba despre vreun scop exclusiv al preluarii in ce am afirmat eu.
Ca sa sintetizez:
PE BAZA INFORMATIILOR PE CARE LE AM:
1. Scop sigur al preluarii: modernizarea fregatelor;
2. Scop probabil al preluarii: productia de nave civile.
Daca tu ai informatii in plus despre intentiile Damen, le poti impartasi dar nu-mi mai atribui afirmatii pe care nu le-am facut.
@nicolae, @eroul bulă
Cel mai mare șantier al Damen, după ce cunosc eu, e cel de la Galați; prin preluarea celui din Mangalia, devine Mangalia cel mai mare, si Galați al doilea.
Nu cred ca au preluat Mangalia doar pt corvete, ci pt a juca în altă ligă a constructorilor navali.
Și faptul că primele 2 șantiere că mărime , din cele controlate de ei sunt în România, spune că vor să facă afaceri aici în continuare…..
Zic și io….
Mangalia, daca l-au luat, il folosesc pentru fregate, nu pentru corvete. Daca au si alte comenzi, cu atat mai bine.
@dan/
În principiu cam aia zic amândoi (Eroul si Nicolae).
Numai că nu se pot pune de acord care a zis-o primul :))
În fine, cu siguranță Damen avea nevoie de un șantier mare pentru că intr-adevăr se pare că au foarte multe comenzi.
E o situație win-win. Damen are încă un șantier pe care să-și onoreze comenzile iar muncitorii de la Mangalia au exact ce și-au dorit: de muncă!
În plus, statul își păstrează acționariatului majoritar (controlul deci) însă managementul va fi unul profesionist (dacă nici Damen nu știe cum să facă un șantier profitabil….).
@dan/ ai dreptate, Galati era cel mai mare dintre toate santierele Damen
https://www.damen.com/companies/damen-shipyards-galati
Faptul ca statul păstrează controlul, înseamnă, pe scurt, OBIECTIV STRATEGIC!
Obiectiv de buzunar… N-as lasa statul sa aibe grija de copacii din fata blocului…
Damen vrea Mangalia indiferent daca castiga sau nu corvetele, pur si simplu nu mai fac fata comenziilor.
Sau poate se pregatesc pentru o dezvoltare viitoare, in cazul in care vor castiga tot ei si programul de inzesterare cu submarine (A26, Damen+Saab)
SN Mangalia este santierul romanesc detinut de stat si aproape in faliment, sau este fostul santier detinut de Daewoo pe care olandezii se chinuiau sa il cumpere si nu erau lasati de statul roman?
PS Inteligent din partea noastra este sa legam aceasta achizitie de un eventual viitor parteneriat pe submarine, ca altfel marim costurile semnificativ si atragem mult mai putin transfer tehnologic!
Fostul Daewoo…
Cezar….nu tre legat de nici un submarin…A26 Saab/Damen e o bijuterie….doar la pret tre negociat….?
Bijuterie sa fie, ramane insa intrebarea: de ce Gotland nu s-a vandut la export?
Principalii isi fac singuri submarine. Gotland, daca nu ii cumparau TKMS poate ar mai fi exportat – asa a intrat sub nemti care nu l-au promovat.
Ce e interesant e ca pe Gotland l-au inchiriat americanii 2 ani dupa ce le-a pus mari probleme in niste exercitii, „scufundandu-le” un portavion (si nu numai lor). Wikipedia:
Deployments
After being refitted and upgraded to sustain the higher temperatures of tropical water, HSwMS Halland took part in a multi-national exercise in the Mediterranean from September 16, 2000. Allegedly, there she remained undetected while still recording many of her friendly adversaries, attracting interest from the participating countries. In early November the same year, she participated in a NATO „blue-water” exercise in the Atlantic. There, she reportedly won a victory in a mock „duel” with Spanish naval units, and then the same in similar duel against a French SSN, a nuclear-powered attack submarine. She also „defeated” an American SSN, the USS Houston.
Secondment to United States Navy
HSwMS Gotland onboard MV Eide Transporter in San Diego
HSwMS Gotland transits through San Diego Harbor with the Nimitz-class aircraft carrier USS Ronald Reagan following close behind during the „Sea and Air Parade” held as part of Fleet Week San Diego 2005.
In 2004, the Swedish government received a request from the United States to lease HSwMS Gotland – Swedish-flagged, commanded and manned, for a duration of one year for use in antisubmarine warfare exercises. The Swedish government granted this request in October 2004, with both navies signing a memorandum of understanding on 21 March 2005.
The lease was extended for another 12 months in 2006. In July 2007, HSwMS Gotland departed San Diego for Sweden.
HSwMS Gotland managed to snap several pictures of USS Ronald Reagan during a wargaming exercise in the Pacific Ocean, effectively „sinking” the aircraft carrier. The exercise was conducted to evaluate the effectiveness of the US fleet against diesel-electric submarines, which some have noted as severely lacking.
Pt ca Suedia nu are power projection ca si Franta,Germania…nici Gripen nu putem spune ca a rupt la export,cu toate ca ,calitate pret e printre cele mai bune fighters….Eu raman la parerea mea dl George ca vanzarile de armament nu intotdeauna insa des sunt un fel de “curry favours “ (https://en.wiktionary.org/wiki/curry_favor)….cu o mare putere pt atingerea unor scopuri geopolitice,economice si militare de multe ori pe planul 3…
…..https://nationalinterest.org/blog/the-buzz/swedens-super-stealth-submarines-are-so-lethal-they-sank-us-18383
O povestioara interesanta….care m a facut sa rad cu pofta atunci….??
Dacă nu l-au vândut, înseamnă că secretele sub-ului sunt știute doar de ei… și asta e bine!;-)
da, ei nu vand „politic” ci tehnic.
cu toate astea, Gripen a fost exportat in mult mai multe tari decat Rafale sau Eurofighter.
ce e de vazut la Saab e ca si americanii, canadienii, germanii, englezii cumpara de la ei sisteme militare.
Asa e Alex,insa trebuie sa consideri si factorul pret care e mai “down to earth “decat Rafale ori Typhoon….
Pe baza costului decent si a offset ului mai mare decat ceilalti au facut vanzari/lease….
Ne-am luat cu altele mai de suprafata si nici nu am luat in seama ca a fost 15 iulie…
E vreo legătură cu așa ceva? https://economie.hotnews.ro/stiri-companii-22572782-guvernul-aprobat-proiect-oug-care-permite-olandezilor-damen-conduc-antierul-naval-mangalia-chiar-dac-ace-tia-sunt-ionari-minoritari.htm
Nu cred, se stia de mai mult vreme ca fregatele vor fi modernizate la Constanta sau Mangalia pentru ca sunt nave mari asa ca fiecare companie incerca sa-si gaseasca un santier partener.
imi plac mult SIGMA si GOWIND….LIKE LIKE!
Primii 3 favoriți (ordinea e aleatorie):
– Sigma
– Sigma
– Sigma
Si ale mea preferinta tot Sigma ramane….pare mai capabila si mai moderna decat suratele ei, plus arata bine si spatiu mare cat o unei fregate mai mici.
Daca-mi permiti cateva observatii:
1) Gowind 2500 care ne este oferita vine cu hangar si helipad pentru elicoptere medii si cu propulsie CODOE, ca si Sigma 10514. Am si acum pliantele de pe Guepratte.
Un interviu RM cu NG: https://www.rumaniamilitary.ro/buletin-naval-scurt-interviu-cu-naval-group
2) Fregatele T22R pot folosi MU90, care inteleg ca sunt unele destul de bune.
3) Formidable are la baza La Fayette, un proiect al anilor ’90. Inceputul anilor ’90 chiar, fiind probabil printre primele nave construite cu stealth in minte.
Banuiala mea e ca s-a cerut armament AA cu raza medie, de aici oferta Damen care initial oferea VL Mica si brusc a cotit-o spre ESSM. S-au orientat bine si ii respect pentru asta.
Mie imi place Gowind 2500 cel mai mult dar nu cred ca are prea multe sanse, chiar daca ofera armament american. Ai nostri par sa se fi blocat in Sigma 10514. Oricum, nici alea nu-s nave de lepadat asa ca vom iesi bine.
Argumente in favoarea Gowind 2500:
1) cea mai noua, gandita si din perspectiva razboiului cibernetic, hackeri and stuff, bla bla bla, ati prins ideea
2) probabil cea mai stealth dintre toate
3) probabil cea mai „militara” nava dintre toate, stabilitate, redundanta, automatizare. Nu ca celelalte ar fi niste cargouri transformate in corvete, dar sa nu uitam ca NG se ocupa DOAR cu productia de nave militare. Probabil si cea mai silentioasa.
4) poate oferi atat armament american cat si armament european. Mi-ar placea o combinatie de RAM cu ESSM/Aster 15 pe AA, Exocet pe AN si MU90 pe AS.
Marele dezavantaj e ca n-au santier aici si nici un interes sa ia unul aici. Asa ca va pica si pe considerente populiste…
Altfel, probably the best offer… 🙂
Ma rog, nu trebuie sa ma credeti pe cuvant.
@Nicolae, pertinenta parerea ta, eu te contrazic doar la pct 3: faptul ca NG se ocupa doar cu nave militare pt mine este un handicap. Sunt intr-adevar alte cerinte, dar si pt un feribot care navigheaza in coastele Canadei pline de gheata sunt alte cerinte, ori pt o nava oceanografica pt Antarctica sunt alte cerinte, iar din toate cerintele astea este foarte bine sa stii sa le combini la orice nava construiesti, fie civila, fie militara. Eu prefer o companie care stie sa se dezvolte, sa inoveze, nu sa ramana cramponata doar intr-un domeniu. Este posibil ca NG sa aiba parteneriat cu SNC doar pt constructie, ce faci apoi cu mentenanta, te duci cu trenul in Franta?!?
Hai c-o iau de la sfarsit… 🙂
In primul rand in interviul din link au spus ca fac transfer full de tehnologie catre SN Constanta care se va putea ocupa ulterior de intretinerea navelor. Realist, intretinerea inseamna nava fara senzori si armament, alea-s alta mancare de peste. Nu doar la Naval, la toata lumea.
Faptul ca NG nu a intrat pe piata comerciala se datoreaza probabil faptului ca este singurul constructor naval francez care construieste de la portavioane nucleare pana la submarine nucleare purtatoare de rachete balistice. Expertiza lor se concentreaza strict pe navele militare. Ei sunt constructor strategic, detinut majoritar de statul francez.
„Naval Group is a French-law Public Limited Company; as at 31 December, 2017 62.25% of its capital was held by the French State, 35% by Thales, 1.80% by current and former members of staff and 0.95% by the company itself.”
Eu vad asta ca pe un avantaj – solutii pur militare, dar nu vedem toti la fel si poate e mai bine asa! 🙂
Poate ca din cauza asta sunt si scumpe produsele lor, iar altii, care au in portofoliu si civile si militare, ofera produse la preturi mai rezonabile.
Produsele militare de top sunt scumpe. Mitul este ca produsele militare frantuzesti sunt mai scumpe decat celelalte.
E greu sa judeci o oferta fara a avea acces la toate informatiile, ori astea nu se gasesc pe wikipedia si nici in brosuri.
Sunt multe lucruri care nu se vad dar sunt deosebit de importante.
Fiind nave cu destinatie ASW o atentie deosebita trebuie acordata masurilor de reducere a zgomotului produs de navele in sine: motoarele & gen-set-urile montate pe tampoane pentru a reduce vibratiile, toate tevile prinse pe suporti flexibili, izolatie fonica, planul de forme al cocii si elicea in sine, amortizarea vibratiilor produse de arborii port elice. Tot pe motiv de eliminare a zgomotelor parazite sunt folosite motoarele electrice.
Apoi ajungi la un alt aspect important, numarul compartimentelor etanse, redundanta sistemului energetic, sistemul de combatere a avariilor, sistemele de compensare a ruliului si tangajului, nu stiu sunt multe si exista standarde NATO pentru asta.
Ideea e ca daca te uiti din afara, astea nu se vad, dar se vor simti. Marea majoritate se uita la numarul de rachete si VLS-uri, importante bineinteles, dar care sunt doar o parte a intregului.
Ei, nici chiar asa, ajungem sa spunem ca Damen nu stie sa construiasca nave militare?!
Pai atunci De Zeven class, Holland class, Walrus class, Doorman class si Rotterdam class ce sunt, copai civile?
Fiecare poate avea o preferinta, dar sa pastram totusi moderatia.
Poate ca francezii construiesc scump pt ca sunt de fapt aroganti si pun pe navele lor doar senzori si armament francez si greu accepta sa schimbe acest lucru
Ok, pare-se ca imi merit categorisirile astazi… 🙂
Mihai, ma citez: „Ai nostri par sa se fi blocat in Sigma 10514. Oricum, nici alea nu-s nave de lepadat asa ca vom iesi bine.”
Mai sus vorbeam la modul general, de ce aparent nave similare au totusi preturi diferite.
Ca sa fie clar, navele produse de olandezi sunt foarte bune, printre cele mai bune.
Strict in comparatia dintre Gowind 2500 si Sigma 10514, Gowind ca nava, mi se pare mai buna. Dupa cum am zis, este parerea mea, bazata pe ceea ce cunosc, o parere subiectiva. Atat si nimic mai mult.
Vis-a-vis de afirmatia ta cum ca francezii sunt aroganti, da sunt. Nu ca olandezii n-ar fi. Thales produce senzori cam pentru tot ce inseamna constructie navala militara europeana. Ce sunt Thales? Olandezi, francezi, englezi?
Olandezii folosesc armament american, francezii armament european.
P.S. Referitor la ce spuneam mai sus, la modul general… Cauta sa vezi de ce Type 26 a castigat in fata Fincantieri si a Navantia. De ce un proiect a castigat in fata a doua nave existente. Si hai sa urmarim si competitia canadiana, ca-n cea americana BAE nu sunt calificati. Americanii vor altceva.
Am inteles ideea, dar cand ai inceput sa vb tehnic parca vedeam navele olandeze zdranganind din toate suruburile si lasand ulei in urma!?
Cangurii si-au adus aminte ca sunt englezi la origini, habar n-am ce-au gandit cu Type 26, dar lumineaza-ma te rog, serios vorbind!
Citeste aceste doua articole:
https://ukdefencejournal.org.uk/guide-type-26-city-class-frigate/
https://www.news.com.au/technology/innovation/military/do-our-new-35-billion-frigates-have-a-fighting-chance/news-story/ce285424e65fd851656773a418e66e3a
Recomand rabdare, cel australian e destul de lung, dar cand ajungi la capabilitatile ASW citeste cu atentie. 🙂
Uneori si din brosuri poti trage concluzii utile! 😉
Dupa cum zice si psycho, e rai oamenii. Baietii aia care n-au avut nicio treaba sa aleaga Navantia sau Naval Group, crezi ca si-au adus aminte brusc ca sunt urmasii puscariasilor britanici? 🙂
Interesant articolul australian. Ei au ales Type 26 pt ca este succesorul Type-ului 23, cel mai reusit vanator de submarine, dar l-au schimbat pe ici pe colo, prin partile esentiale, mai putin ASW(care ramane britanic), cu armament american.
Oricum, ei vor avea 9 fregate, dar chinezii 70 de submarine!!! WTF
Eu as spune altfel: au ales nava pentru ca e o platforma cu certe calitati intrinsece cu potential de dezvoltare ulteriora.
In acest caz armamentul conteaza mai putin dar iti arata versatilitatea platformei. Ca idee, poti sa ai cel mai state of the art sonar in chila, daca nava face zgomot, ai aruncat banii pe fereastra.
Eu nu consider ca au schimbat-o prin partile esentiale da’ io-s mai ciudatel. 🙂
„Poate ca francezii construiesc scump pt ca sunt de fapt aroganti”
asta nu prea o cred, doar ca au costuri destul de ridicate in cercetare/ R&D partial pentru ca au costuri salariale destul de ridicate. Au si creditul de cercetare, la nivel national, insa firmele mari stiu sa beneficieze si de alte fonduri la nivel UE sau din partea guvernelor.
Sper că plătesc bine franțuzii de la NG – măcar un Oceanis 40.7 din partea casei să-ți iasă 😉
Serios acu, olandezii sunt măcar la fel de experimentați ca englezii, care sunt măcar la fel de serioși ca francii – pe mare…
SIGMA e optimă per ansamblu, nu doar ca preț/capabilități/platformă navală înarmată.
@nicole comentariul de sus
Clipper 39.3, is ieftin… 😉
Cu exceptia nemtilor unde nu reusesc sa-mi depasesc prejudecatile, poate si pe buna dreptate pana la un punct, oricare dintre ceilalti 3 ofertanti sunt ok, cu un plus (din ce stim acum) pentru Sigma si Gowind.
@nicolae
Eu cred ca NG a pierdut din start, asocierea cu SN Constanta e una subreda rau. De la privatizarea cu Bosanceanu, santierul e doar pe minus:
https://romanialibera.ro/special/dezvaluiri/cum-sa-pierzi-cand-faci-afaceri-de-un-miliard-de-lei–snc-a-fost-vandut–sub-conducerea-psd–omului-de-afaceri-gheorghe-bosanceanu-475221
Ce credibilitate poate sa aiba?
De acord cu tine, dar ce alte optiuni aveau? Pentru ei nu renta sa cumpere un santier doar pentru programul asta…
Mai era SN Midia disponibil si nici ala n-o duce prea bine…
Am corectat la propulsie.
In privinta hangarului, Naval Technology vorbeste despre helipad pentru 10to si hangar pentru elicopter mediu, alta sursa vorbeste despre helipad pentru NH90 si hangar pentru elicopter 5 to.
Pana gasesc alte informatii mai clare despre hangar, ramane la 5to.
„1) cea mai noua, gandita si din perspectiva razboiului cibernetic, hackeri and stuff, bla bla bla, ati prins ideea”
asta ii fantasmagorica rau de tot…Cred ca tu iti inchipui ca cineva „sparge” sistemele informatice ale navei asa usor? C3 navei nu este un cont de email sa il faci cu phishing….
Nu stiu ce-i cu mine azi, probabil am „fumat” prea mult… 🙂 Eroul ma face prost, ce-i drept cu delicatete si atentie la sentimentele mele, tu esti mai direct si ma faci fantasmagoric… Tot o forma de prost si asta, oricat de mult as fuma io… 🙂
Mai ieri bumblebee imi ironiza umila si scurta experienta cu radarele, dar macar el a confirmat ceea ce si credeam despre el si si-a cerut scuze.
Intelegerea mea e ca accesul la sistemele navei se face de pe mailul setis@gowind.fr.ro Cel putin eu asta am inteles din reclama alora de la Naval Group (niste prosti si aia, intre noi fie vorba) care, mai nou, ca marketing, isi promoveaza cea mai noua fregata ca fiind „digitala”. Probabil ca Belharra are doua adrese de mail, ma gandesc eu…
Pare-se ca neuronul meu a cam obosit, probabil de la prea mult fumat. Probabil ca am nevoie de o pauza, ceea ce voi si face.
there-there,și mie îmi place gowind….e răi oamenii.
Editat! Nu mai scrie prostii ca rade lumea de noi…
Off topic.
Teoretic, propunerea fiecarui ofertant ar trebui sa contina doua chestii distincte : corvetele si …fregatele . Iar totusi, daca mai este doar o luna pana la depunerea ofertelor, pana atunci ar cam trebui sa se stie clar ce baterii de coasta luam … Banuiesc ca functie de-aseta isi vor configura si ofertantii pachetul de armament de pe corvete. Sau stau cu mai multe variante de inarmare pregatiti ?…De-o fi una…de-o fi alta?!
Legat de ‘tunurile de apă’ ale nemților, să nu uităm că URSS nu s-a retras degeaba din RDG!
Așa că, până ce trece efectul ‘chestiilor’ semnate, se vor antrena cu cozi de matură!
După aia…rămâne de văzut!;-)
Eu am rămas totuși cu nostalgia lui Das Boot…
Schelet de punctaj
Criteriul 1 Solutie tehnica – Propulsia CODOE
Daca ai noştri pun serios accentul pe ASW, dupa cum pare, CODOE ar trebui sa separe apele si ar ramane, practic, doar Gowind si Sigma.
Criteriul 2 Realizabilitate – Santiere navale locale
Damen in avantaj fata de Naval Group
Criteriul 3 Armament – Raytheon vs MBDA
Raytheon are un picior bine infipt in Ro deci pleaca din pole position.
Damen din nou avantaj in fata Naval Group.
Criteriul 4 Solutie comuna cu bateriile de coasta
Aici treaba pare mai cocosata. Sortii par sa-i zambeasca tot lui Raytheon/Kongsberg. Daca ofera solutie de echipare pe nava invingatorul in competitia corvetelor, in mod normal, nu poate fi decat Damen.
Mult prea de bun simt ce zici tu bumble… Doamne ajuta achizitiile astea sa fie gandite de cineva cat de cat ok…
Altfel daca avem criteriul primordial PRETUL poate ne trezim cu K130 si furtune de la dedeman…
E buna asta cu furtunurile de la Dedeman. ? ? Pentru spalat puntea si racorit matelotii sau pentru alungat/spalat piratii somalezi?
Ce rasist esti….?….??….e clar esti MAGA ….nu Osama….scuze Obama…??♀️…??
….https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSVo4HJ6nAgMBmvf1rRtRrDgwd15nmE52OnwjdGClVYR–ydRo9XA
….http://www.rockymountainastrologer.com/Graphics/osama_obama.jpg…??
Pentru imbatat cu apa chioara… 🙂
Trebuie aleasa nava cu o SOLUTIE COMPLETA ANTISUBMARIN.
Impotriva navelor de suprafata vom avea rachete antinava (NSM, sau RBS, sau …).
Dar impotriva submarinelor rusesti avem o solutie ?
Eu aici vad pericolul cel mai mare, rusii avand la dispozitie in Marea Neagra submarine moderne si silentioase.
Deci GOWIND, dupa cele prezentate in articol.
Si niste submarine stimati guvernanti …
Submarinele ca submarinele, dar ce te faci cu solutia importiva aviatiei rusesti, acolo e buba mare.
Sa fie care-o fi numai K-130 Braunschweig sa nu fie…..eu sper intr-o negociere totusi intre guvern si olandezi pe tema schengen..asa mi-ar parea normal
Nu te iluziona ca intram in Schengen daca castiga Damen! ?
Nici nu stiu ce-ar avea una cu alta. Nu meritam sa fim in Schengen…
intrarea in SCH nu se face cu achizitii de tehnica militara pe post de lobby ci cu bun simt si civilizatie! putem avea si portavion la MN dar astea ne lipsesc.
Foarte frumoasa prezentare si la obiect, dar sincer, fara suparare… la ce saracie lucie e in marina militara, orice ar pune astia o sa fie ceva ce nu a vazut nimeni, chiar daca dotarile o sa fie spre final cam chele sau…”mai lasam pe urma si vedem.”
In banii astia..si sigur nu o sa vada marina alt banet prea curand…. o sa faca sase (6) vapoare, oricum ai da sunt mari si nrcesita buget.
O sa fie, din pacate pentru noi si marinari…indeajuns si cam atat.
Eu ma indoiesc sincer ca o sa aiba ceva de top sau poate putin si bun, cu parere de rau o zic.
Ei fac acuma sa nu zica partenerii NATO ca nu fac ceva si cam atat.
In rest pensiile si soldele trebuie sa mearga, ca altfel se rup randurile in armata noastra si asa cheala.
Din pacate….
Asta ar fi cea mai mare greseala: sa iei corvetele pe principiul ca, orice am lua, arata mai bine decat ce avem acum.
Tetal I sunt deja de 35 de ani pe mare si vor avea cel putin 40 de ani cand le vom retrage (desi as propune altceva pentru ele).
Noi trebuie sa luam o corveta capabila sa ramana in top in urmatorii 30 de ani si sa-si faca treaba decent inca 10-15 ani dupa primii 30.
Asta inseamna sa fie gandite ca dupa o perioada sa poata fi upgradate cu ce va aparea nou in materie de senzori si armamente:
Spatiu, rezerva energetica, constructie modulara pentru interventie rapida pentru schimbarea motoarelor si generatoarelor cu unele mai puternice.
In niciun caz, sa iei un concept vechi deja de 15-20 de ani si sa-l mai completezi cu cateva brizbrizuri.
Eroule,…. cum va fi si sigur…… asa va fi cum am precizat mai sus, nu are nici o relevanta ce se doreste de catre factorii responsabili decizionali.
O sa aflam curand, chiar…sincer, nu meritam sa luam lucruri bune si foarte bune, cu tot respectul o zic, cativa muieni, ca altfel nu am cum sa formulez, vor decide ca atat…s-a mancat la marina militara si …atat este ceea ce se va avea in dotare…in suma aia minuscula pentru sase (6) vapoare… ”corabii”…in termenii rusesti.
In mod normal Damen nu are cum sa piarda, Gowind e o nava buna, insa fara santier …
Pai asta înseamna sa negociezi, și de ce n-am merita in Schengen mă rog?…..eu le-aș da și ceva ajutor de stat celor de la Damen pt modernizare SN Mangalia, aș căuta variante.
In alta ordine de idei toate contractele comerciale mari cu decidenți in peoblema Schengen le-aș condiționa intru-un fel sau altul și a-și sprijini Serbia impreuna cu Bulgaria pt a accede în UE astfel încât prin Croatia și Slovenia sa ne asiguram alternativa la Ungaria în privința tranzitului de mărfuri, asta ar conta foarte mult cel puțin dpdv economic.
Nu meritam datorita coruptiei endemice de pe granite…
Se plimbă traficanții de tigari pe granița cu Ucraina ca la ei în sufragerie…
corupția în vămi e cu voie de sus.
cât mi-au plăcut autocarele cu vameși incolonați pentru anchetà?ce vremuri….încà avem memoria scurtà.
Tigareta 2 nu e moartă, doar s-a transformat….
?
Iar „voia de sus” este data de mentalitatile si cultura de jos. Eu, ca cetatean european, n-as primi Romania in Schengen nici sa cumpere cate 4 corvete de la fiecare ofertant!
Da, e o problema colosala pentru Schengen ca ar intra niste pachete de tigari din Ucraina! Dar drogurile de care e plin tot vestul cum intra? Nu cumva ar merita sa se uite olecuta si la vamesii lor?
Sa nici nu mai vorbesc de faptul ca multora, cu nemtii in frunte, li se pare o chestie desteapta sa lase sa intre sute de mii de migranti pe care nu-i poate verifica nimeni in nici un fel.
Daca stau sa ma gandesc, poate tot raul spre bine..
E o problemă pentru noi, ca alea se vând pe piață internă, nu sunt fiscalitate…
Îți amintești de atacul asupra blindatei cu bani, ăia au venit din Ucraina. Sau de atacul asupra băncii din Baia Mare?
Iar de droguri, e plin Bucureștiul, când ai ieșit ultima dată din casă???
Ideea nu era ca Bucurestiul e o floare, ci ca in vest e cel purin la fel de rau sau de bine. Asa ca neprimitul in Schengen e o ipocrizie.
Iar despre atacuri armate… sper ca glumesti. Ia uita-te tu cate sunt in vest si cate la noi!
Islanda, Norvegia, Elveţia şi Liechtenstein (tari non UE) au aderat la spaţiul Schengen. Gandeste ce au ele in plus fata de noi.
Principala tara care se opune intrarii Romaniei in spatiul Schengen nu e Olanda, ci chiar Romania. Am intrat in UE cu dispensa, intr-un moment favorabil, lucrurile s-au schimbat si nu se va mai intampla din nou. Nici spatiul Schengen nu mai e ce a fost, vezi reintroducerea controalelor interne dupa 2015…
Dar UK (încà în UE) nu au vrut sà adereze. De ce oare ?
Probleme de mentalitate: „Fog in Channel – Continent Cut Off”!
UK si-a dorit tot timpul un statut special in UE, a si obtinut o gramada de derogari de la politicile comune, pentru ei nu a fost de ajuns si au hotarat sa plece. Asa, si? Viitorul ne va spune daca au ales bine.
Islanda, Norvegia, Elveţia şi Liechtenstein au vrut. De ce oare?
Drogurile alea de inunda tot vestul nu intra cu mita prin vami
Sau nu le aduc politistii de frontiera
Vezi tu aici e problema …nu ca ar intra si ei s-ar zbate sa combata fenomenul
Un şofer român de microbuz a sărit din mers de la volan, în Italia, de frică să nu fie prins de poliţişti. Pasagerii au făcut acelaşi lucru
https://observator.tv/extern/un-sofer-roman-de-microbuz-a-sarit-din-mers-de-la-volan-in-italia-261398.html
Migrantii aia au statul de refugiat in Romania.Ca sa ajunga in Italia au dat spaga.Au reusit sa treaca in Ungaria cu complicitatea politistilor de frontiera si vamesilor care iau la greu spaga, atat pentru migranti cat si produse de contrabanda.Mai ales tigari.
Zilnic, la centrele de refugiati din Romania nu se prezinta zeci de migranti.Pentru ca aia sunt in drum spre occident.Cu sprijinul unor functionari publici romani care iau spaga pentru fiecare migrant.Sigur ca nu toata spaga ramane la ei.Cea mai mare parte a spagii ajunge la Bucuresti, la stabii mari si foarte posibil, chiar la partidele aflate la guvernare.
Din aceste motive Romania nu a aderat si nu va adera repede la Schengen.
Care ar fi motivul, sa rada cineva de noi?
EU vorbeam de „materie prima” pentru Atelierul Lui BULA. Care a realizat o serie de article „strict fictiune
Rad de obicei oamenii Care nu pot intelege conceptual de modificare, modernizare, inovare.
:)) :))
Dar repet. Atelierul lui Bula este un capitol de innovatie, dar incadrat la fictiune.
Dar care ne scoatem din realitate cotidiana romaneasca si relaxeaza a fruntea cititorului.
Personal nu sunt interesant de aceste corvette.
Pana nu se rezolva problemele de inarmare a fregatelor.
Consider ca proiectul este o metoda prin care se sifoneaza peste 1, 6 miliarde de Euro.
Dar sunt ok colegu pt MN ….pana om avea veleitati Blue Water Navy mai dureaza….4 corvete,2-3 fregate si 3 submarine daca sunt moderne sunt arhisuficiente pt noi,totul e sa rezolve problema aviatiei care e intr o stare proasta si cu un influx de inca 36 SH nu se va face primavara….Da Doamne romanului mintea de pe urma
Helăăău, suntem la Black Sea nu la Blue Sea! ? Blue-water navy cand om avea foste colonii sau vom descoperi vreun continent nou. Ai nostri saracii cand au iesit pentru prima oara in Atlantic cu „crucisatorul” Marasesti au crezut ca atat le-a fost, ajung papa la pesti. Noi mai pe langa mal, asa usurel, mai un calcan, mai un sprit, o berica, un mic. ? ? ? ?
https://i.ytimg.com/vi/nn27d7bcgk0/maxresdefault.jpg
Asa ca sefu…???
Ai un laic de la mine
Stiu ca nu sunt tocmai un exemplu ..legat de gramatica …dar ..cuvintele …???
Interesant??? …sau interesat …si daca mi se permite …de ce ai fi interesat ??? Planuiesti sa te duci in vacanta in maldive cu ele ???
Si cum ai ajuns la concluzia cu sifonatul???
Cat crezi ca dau de munca 4 corvete …ca sa dau un exemplu santierului din mangalia????
Cand lucram pe acolo schimbau „fundul” la un petrolier in 2 saptamani ,il sablau si vopseau complet
Coreenii erau …robotei , organizati la maxim
La galati nava aia de comanda se construia in paralel cu n’spe unitati …am pozat eu de m-am plictisit cand am fost
Nimanui nu ii strica un ban in plus ..dar chestia cu sifonatul ??? La 1 miliard jumate la 4 unitati plus 2 modernizate ..iesi la 300 plus per unitate
De ce nu intri pe site-ul producatorului ala de la nemti de fac iahturi de lux ..dupa aia si pe la ficantieri ca sa iti faci o idee
Vezi cat e kilul de fer …se apropie de un leu , la 3000 tone ai 3 milioane pret materie …luat simplu ca la talcioc , pune cat mai e aluminiu , materiale rare pe acolo , fa un pret cu metri de sudura , etc …sudura la tabla de aia de 5 cm
Vezii ca sudorii de la damen ..isi cumpara masini noi in rate ..ca au salarii decente
Ca sa nu vorbim discutii ..cateodata putina documentare din surse alternative ..analoage si ne facem o idee
Guvernul PSD a dat conducerea Şantierului Naval Mangalia olandezilor de la Damen
http://www.zf.ro/companii/guvernul-psd-a-dat-conducerea-santierului-naval-mangalia-olandezilor-de-la-damen-17359416
Poate ca Damen va castiga contractul pentru corvete.
Sunt convins ca aceste corvete vor fi „state of the art”. Și cred asta pentru ca arhitectura navei este venită probabil de la specialiștii Nato. Speranța mea este ca cu aceste contracte gen Patriot, Himars, corvete și chiar F16 sh sa „crească ” o generație de specialiști la DPA și poate ceva creat la Romarm care sa aibă cunoștințe și viziune pentru ziua de mâine. Pana acum, cu tot respectul, nu am văzut ceva în acest sens.
Ref la corvete sper sa poată integra și Rum 139 Asroc.
Cineva se întreba, acum vreo luna, cu ce echipaje vom opera navele. Avem și acum oameni, dar tinerii care vor creste în mediul noilor nave vor fi extraordinari. Mediul este foarte important pentru dezvoltarea tinerilor.
Și încă ceva, off topic , mi s-a cam ridicat parul pe ceafa când Trump a zis ca parcă nu ar începe WW 3 pentru o tara mica ca Muntenegru. Nu se știe când ajungem și noi „o tara mica ” . Așa asta pentru cei care zic ca nu avem bani pt înarmare și ca oricum suntem în Nato.