De retinut ca:
1. motoarele sunt 2 × Hanwha Techwin General Electric T700/701K (T700-GE-701C variant) cu putere maxima de 1915 shp
2. Eurocopter/Airbus au furnizat asistenta in conceptia cutiilor de viteza, a transmisiei, a controlului automat de zbor si arborelui rotorului principal;
3. Problemele de rotor principal (separatie de arbore in conditii de stres) sunt specifice familiei H225/EC-725 produse in ultima decada. H215/EC-225 nu au acelasi tip de rotor si transmisie (si planetara in cauza).
4. Surion este un elicopter din clasa pana la 9tone, deci comparabil mai degraba cu H215.
Citeste si:
https://www.rumaniamilitary.ro/situatia-investigatiei-accidentului-h225-ln-ojf
https://www.rumaniamilitary.ro/situatia-investigatiei-accidentului-h225-ln-ojf
https://www.rumaniamilitary.ro/administratia-federala-a-aviatiei-din-sua-aproba-intoarcerea-la-activitati-de-zbor-a-elicopterelor-h225
https://adevarul.ro/news/eveniment/video-elicopterele-atac-ah-1z-viper-cele-transport-uh-1y-venom-mai-facut-pas-armata-romana-performante-cele-45-aparate-1_5b507f61df52022f7568ad18/index.html
„As the prime sub-contractor, Eurocopter has provided technical assistance in part for developing the power transmission, main gearbox”. „Airbus Helicopters manufactures various elements of the Surion’s transmission”. „KAI is directing the program, while Eurocopter is supplying technical support for the helicopter’s development and manufacturing certain subassemblies (i.e. automatic pilots, gearboxes, rotor shafts, etc.).”
https://www.airbushelicopters.com/website/en/ref/History_153.html
Opinie personala: ”they are f.cked”
mai mult groggy, sunt curios cu ce povești vor ieși.
Cu naiba ani de zile, ca Eurocopter, s-au descurcat rezonabil si acum o dau in bara, pe banda rulanta? Au scazut standardele? CTC-ul nu isi mai face treaba?
H225 livrate mai recent sunt potential amenintate de problema rotorului cu design mai nou si posibil un anumit lot de componente. Din ce spuneau la investigatie, pare sa se fi crapat capul rotorului, si apoi sa se fi separat de arbore, cu tot cu pale.
La Surion nu e inca foarte clar, fiind un hibrid, ce a insemnat asistenta Eurocopter si cat e facut local si la ce standarde.
Foarte urata treaba sa zboare rotoru cu totu… Aparatu foarte jos si totusi 5 morti deci posibil si o rezistenta slaba a celulei la impact…
Din pacate cred ca buba isi are originea undeva la proiectare… Cei old school de pe vremea analogicului au cam iesit la pensie si a venit in loc cei cu era digitala…
Vedem clar un soi de paradox, cel putin in aviatie:
– proiectarea merge foarte lent/greu fata de de era inainte si costa mai mult sau mult mai mult ca inainte
– mentenanta cum necum ajunge sa fie mai scumpa ca la sculele anterioare
– basca deja nu mai poate fi facuta fara calculatoare care sa te ajute sa diagnostichezi problemele
– multitudinea de senzori si softuri si bazaconii practic cresc sansele ca ceva sa nu merga bine sau macar reduc disponibilitatea la zbor
…astea in conditiile in care unealta minune calculatorul era si este vazut ca revolutia salvatoare…
Cred eu ca au mutat accentul de pe oameni un pic cam devreme…
(valabil si pentru: F-35, Tiger, NH-90, A400, DDG-1000, Type 45 etc.)
Apropo era digitala… un pic off-topic si nu prea… 🙂
https://www.hotnews.ro/stiri-international-22576359-spa-iul-aerian-belgian-nchis-din-cauza-unei-probleme-informatice.htm
https://adevarul.ro/news/eveniment/video-elicopterele-atac-ah-1z-viper-cele-transport-uh-1y-venom-mai-facut-pas-armata-romana-performante-cele-45-aparate-1_5b507f61df52022f7568ad18/index.html
mecanica și piesele sunt comune cu h215?!
de ce ar fi?
Se spune ca sud-coreenii le-au facut inhouse cu asistenta de la Eurocopter dar si de la altii.
Sunt un habarnist, dar trebuie să fie ceva proiectat total gresit la transmisia elicopterului…..
Bănuiesc că se fac verificări periodice la elementele transmisiei, dacă apar microfisuri, oprit de la zbor, înlocuit reper…..
Dar să îți plece rotorul pe sistemul :
„Auzi măh, io plec la mama ! ”
și zdrang !!! ușa de la apartament ……
Ceva e „de porc „pe acolo…..
Păcat de oameni…..
daca te-ai fi uitat la videoclipul cu analiza cauzelor pentru H225, ai fi vazut ca suspectii sunt mai multi: lagarul, elemente ale rulmentilor, etc. La multe sunt mai multi furnizori, care in mod normal se incadreaza in specificatiile cerute. E suficient ca unul sa aiba un control de calitate mai slab sau un comportament dinamic si la uzura diferit fata de loturile anterioare si… iaca dezastrul.
Deci nu e neaparat eroare de proiectare a mecanismului in sine ci poate fi si comportamentul cumulat al unor componente, in urma uzurii.
Una e sa cedeze un element din tot ce spui acolo, și spui foarte corect, pe motiv de încadrare sau nu în specificații, și alta ce văd și cred eu, bagator de seama….
Repet, acele componente, dacă cedarea lor poate duce direct spre catastrofă, nu sunt inspectate periodic , la „n” ore de zbor ?
Certificarea furnizorilor de subasamble o fi fost făcută pe „genunche” ?
Și no bun, cedează ceva pe acolo, gata, „divorteaza” doctorul de elicopter ?
Și cu autorotatia cum rămâne, că parcă chiar dacă crapă motorul, sau un element de transmisie și rotorul nu mai e cuplat la motor, parcă nu rămâneau fără rotoare elicopterele, cel puțin până acum….
Zic și io, nu dau cu paru’….
„divorteaza” doctorul de elicopter ?”
Erată
În loc de „doctorul ” a se citi „rotorul ”
Mama lui de autocomplete….?
Multe chestii – gen vrei sa fabrici chestia x ? Redu pretul cu 10% fata de pretul nostru curent
Sau vrem sa ” asimilam” si trebuie x% repere fabricate local
Sau e contract cu offset si ai piese de astea pretentzioase fabricate te miri unde ca ti-a cumparat tara respectiva ceva
Si presiunea mare care se pune sa reduca numarul orelor de intretinere – era si aici un articol cu retragerea f14, la civile marketingul e care e disponibilitatea sa faca o aeronava de exemplu sa stea in aer 12 ore din 24
Si o gramada de „ingineri” care stiu doar catia si tot felul de programe de dimensionat si asteapta sa le dimensioneze totul minunea aia de program
Multe cauze sunt
exact, la un proiect asa de complex, cand schimbi unul sau mai multi furnizori poti sa ajungi intr-o spirala de evenimente nedorite… plus presiunile de costuri, termene limita, transfer tehnologic si formare, daca e offset sau licenta. Si peste toate astea, presiuni politice 🙂
La H225 au redus durata de viata a unor componente din transmisie la 25%. Asta suna si a probleme de proiectare nu numai a probleme de calitate la unii furnizori.
unde au fost siguri, au eliminat furnizorul, in alte cazuri, ca sa nu existe dubii, au scazut durata de viata.
Pai dubii uite ca sunt… nu e prima data cand buba la rotor si/sau transmisie…
Dupà cât îmi aduc aminte, Airbus Helicopters sunt responsabili de ansamblul sistemelor de control « elicopter » si « zbor ».
Nu stiu dacà asta implicà rotorul si furnizarea pieselor pentru rotor.
https://archive.is/20100315112420/http://www.shephard.co.uk/news/3495/kai-and-eurocopter-reveal-the-surion/
Mai e celebru cazul de la A400 de la cutia elicii, tot asa Aurbus ar fi vrut cica P&W, li s-a impus ca furnizor un consortiu pan- european facut anume pentru motoare si fara experienta, cutiile au ajuns la un furnizor italian (Italia s-a retras in cele din urma din A400) care in 2013 a fost cumparat de GE, avionul a iesit cu 12 tone mai greu decat era vorba initial deci nici vorba sa mai supradimensioneze nimic, au incercat ei ceva cu niste tratamente termice sa imbunatateasca rezistenta si rezultatul a fost horror, un lot de cutii care crapa si trebuie inspectate o data la 20 de ore drept e ca pe aripa – inca nu au reusit sa rezolve problema asta de cativa ani, si ditamai GE e extrem de experimentat sa faca motoare cu reactie si turbine cu gaze dar la turbopropuri toata experienta lor consta in fabricantul ceh Walter care facea motoarele pentru Let sau Pzl in anii 70 si pe care l-a cumparat, si pentru PGB a cumparat italienii de faceau chestia pebtru A400 ( si care nu o fac bine dar e proiect european si italia era partener si trebuia sa primeasca ceva)
Nu s-a rezolvat inca, trebe modernizata fabrica din italia se pare ca sa poata sa faca
Astea se dezvolta asa incremental – cum sunt cfm-urile sau cum e hercules, cum noul H series de la Ge are in spate batranul Walter
Designuri de astea radicale foarte usor dau chix
Sau ajung la niste aberatii dupa ce ajung in punctul in care nu se mai poate retrage nimeni ca sunt toate ouale intr-un singur cosh si trebuie rezolvat indiferent de costuri (cum e f35 acum care e inca o gaura neagra care trebuie reparata sa ma scuze cei care cred altceva)
Unde sunt cei ce tipau in trecut??? De ce nu luam de la europeni si luam de la „jegosii de americani”??? De la Europeni e mult mai bine, tehnologie mai noua!!! De ce sa dam bani la „jegosii de americani”??
Corvetele de la cine le iei?
Spartanele de la cine?
APC-urile?
Camioanele?
Si iti mai dau exemple dacă vrei…
Plus probabil tancurile cand or fi…?…obizierele autopropulsate….
Tancurile in nici intr-un caz de la europeni… nu cred, decat daca fabricam ceva nou, low cost in tara, impreuna cu Rheinmetall, obuzierele autopropulsate la fel, decat daca vor fi concepte noi, fabricate in tara…
Lasa domle corvete si APC-uri si camioane… astea-s vax-uri in comparatie cu elicoptere!!! Ce doreai? Sa fi luat vechiturile de Oliver Hazard Perry class??? Sau Arleigh Burke?
la cum se desprinde rotorul ăla orice discuție vis a vis de achiziția hxxx ar trebui sistată….oriunde.
Upsyyy? au uitat sa facă rezistenta materialelor?? Parca asta era materie obligatorie. Ce înseamnă asta pentru noi? O sa începem sa inclinam mai mult (sau all the way) spre americance decât spre frantzuzoaice?