Bell Helicopter va avea o linie de asamblare finala in Romania, poate chiar mai mult…

 

In urma unor neintelegeri, unii dintre noi am ajuns la gresita concluzie cum ca Bell nu ar mai avea de gand sa faca asamblarea finala a elicopterelor AH-1Z Viper si UH-1Y Venom in Romania. Aceasta senzatie a fost indusa de declaratiile, gresit intelese, ale lui Joel Best facute la Farnborough International Airshow.

Domnul Best explica acolo cum ca lucrurile merg inainte in Romania, s-a facut un studiu pentru transferul de tehnologie, intretinere, reparatii capitale etc, a aparatelor Bell ce ar urma sa fie achizitionate de Bucuresti. Probabil ca, datorita unei neatentii, n-a fost precizata si linia de asamblare finala, lucru care a dus la concluzia falsa ca aceasta nu ar mai fi de luat in calcul.

Ei bine, lucrurile nu stau asa, din fericire, linia de asamblare finala va fi inclusa in afacere de Bell, impreuna cu cele 24 AH-1Z Viper si 21 UH-1Y Venom, dar sa-l ascultam pe Mitch Snyder, CEO și presedinte al companiei Bell Helicopter, pe marginea acestui subiect, declarand foarte clar ca Bell va fi in Romania cu tot cu linie de asamblare si chiar mai mult de atat. Interviul cu Mitch Snyder a fost facut tot la Farnborough…

Sursa video global-def.com , un nou site cu profil militar pe care vi-l recomand

Dar, si de aici incolo sunt doar opiniile mele, poate ca declaratiile lui Joel Best ar trebui privite intr-un alt context. De exemplu, Best a spus ca in Romania se va face si reparatia capitala a aparatelor, ori aceasta „reparatie capitala” este o operatiune extrem de importanta si mult mai complexa (si mult mai scumpa) decat asamblarea finala, ar fi adica un mare plus fata de asamblarea finala.

Sa ne intelegem, asamblarea finala este o operatie complexa si foarte importanta in care componentele si sub-ansamblele sunt montate, cateodata si testate: fuzelajul (in parti componente) se monteaza ca un intreg, i se adauga motoarele, cablajele, bordul, scaunele, sistemele de armament, ati prins ideea, totul vine la cutie de la furnizori. Iar pe linie pur si simplu se monteaza, mai apoi elicopterul rezultat parcurge cateva teste la sol si in aer, se fac calibrari, ultimele reglaje etc.

Reparatia capitala este chiar mai complexa: aparatul este practic dezasamblat pe subansamble care, la randul lor, sunt verificate, inlocuite piese, fuselajul este verificat, palele, rotorul, transmisia, radarul, avionica. Doar ca in cadrul procesului de reparatie capitala totul este mult mai profund si complicat decat la asamblarea finala. Tot cu aceasta ocazie se executa si refacerea resursei de zbor pentru aparat, ca intreg, si pentru motoare, daca este cazul…

Una peste alta, si ca sa inchidem mult-prea-lunga paranteza, eu vad in declaratiile lui Joel Best o crestere a mizei din partea Bell in favoarea Bucurestiului prin adaugarea „reparatiei capitale”, o operatiune care in general are loc doar in uzina-mama, in niciun caz intr-un atelier de asamblare finala.

Putem astfel spera (si este strict opinia mea) ca, daca nu vom fi din nou ghinionisti – asa cum din pacate am fost in 1996 – putem spera la o uzina in toata regula unde aparatele Viper si Venom nu numai ca vor fi construite dar vor fi executate si operatii de intretinere, modernizare si mai ales de reparatii capitale si prelungire de resursa. Adica intregul lant industrial, in toata complexitatea lui…

Si poate discutam nu doar de aparatele romanesti, dar aici sunt pe taramul Dl. Poate, insa asa interpretez eu declaratiile domnului Joel Best, care n-ar fi rau sa fie mai clar data viitoare…

GeorgeGMT

52 de comentarii:

  1. Daca tot sunt folosite de catre Marines, cum ar fi ca si la noi sa se intample asta, in genul:
    BIM, transformat in Regiment de Infanterie Marina, sa includa 2 batalioane de marines, un batalion de armament greu, o escadrila de Viper (8 aparate) si o escadrila de Venom (7 aparate) ?

    • Marines de la ei nu sunt tot aia cu ai nostri, misuni diferite, tactica diferita…

    • Intreb si eu, nu aruncati cu rosii…: daca principalul scop al BIM este apararea teritoriala in zona deltei si lagunara, cum deplaseaza pe acolo un batalion greu?

      • Ce intelegi prin batalion greu?

        • Dotat cu Namer si exoscheleti pentru a cara arme antitanc, pusti si mitraliere antimaterial, sisteme sol-aer, aruncatoare de grenade automate si aruncatoare de bombe 🙂
          Sau poate ardeleni, care se prind mai greu !)

          • Se prind mai greu, poate, dar raman lipiti mai mult timp.. 🙂
            Nu te mai lua de ardeleni ca au mai multe calitati decat defecte.

        • Tancuri si artilerie autopropulsata. Si MLI. E totusi termenul tau 😛

          • Eu am zis batalion armament greu: aruncatoare 120mm, Aurore, Jerry, chestii d’astea. Cu unele se deplaseaza si acum prin balta.

            • Comisaru' Moldovan

              În caz de revărsare/ploi nu miști așa ceva acolo. GSPI Acvila se antrena și pe vase, BIM e doar terestru sau au și acțiuni pe mare? Credeți că ar merita un stat major al FOS? Eu da. 3 unități de forțe speciale: Tg Mureș, Tulcea și București + BAT și BSIJ. Eventual SIAS dacă vor să-i militarizeze.

    • Kevin Dodo Constantin Ciobanu

      Wie steht die Bevölkerung von Rumänien dazu,
      das die Rumänische Armee der Zeit massiv durch israelitische Waffen Modernisiert wird.
      Hier nur ein paar Beispiele.
      Die Regierung von Rumänien hat das Flugabwehrsystem Iron Dome geordnet um die Flugabwehr Rumäniens zu verbessern im Wert von 550 Million Euro und dazu die Maritime Variante des Iron Dome für die Navy.
      Über 2000+ Spike lengflugkörber gegen Panzer.
      Und das Flugabwehrsystem Davids Sling ist auch im Gespräch.
      Außerdem der UT 30mm Mk. 2 Touret für denn Mowag piranha 5.
      Und Hard- und Softkill Systeme für Gepanzerte Fahrzeuge um die Besatzung zu schützen.

  2. Doamne ajută !….asta-i chiar o veste buna, sper că armata sa comande minim 24 de AH-1z și minim 48 de Venoame , parte din ele cu capacități de atac la sol și sprijin pt trupe nu doar desant și FOS.

    Mă bucură faptul că vor fi ,,facute-n” țară, să sperăm că nu doar asamblate și că o parte importanta din componente vor fi chiar fabricate aici.

    Poate nu vom renunța nici la Airbus Eurocopter, o comanda de minim 15 bucăți pt aceștia nu-i chiar atât de mare…

  3. Mie nu mi-e clar aspectul economic aici. Daca ei muta linia de productie probabil la Ghimbav, IAR Ghimbav va avea ceva concret de castigat din asta ?

  4. Termina ei, „preluam” noi?
    UH-1Y pana la sfarsitul lui 2018, AH-1Z pana in 2022.

    https://theaviationgeekclub.com/bell-to-deliver-usmcs-last-uh-1y-venom-by-end-2018/

  5. Salut. In sfarsit o stire buna si in acelas timp o clarificare la fel de buna. Ce va castiga Romania din aceasta afacere, mult foarte mult din toate punctele de vedere vom avea o linie de asamblare foarte moderna, personal cu inalta calificare, incredere di partea unui mare producator de elicoptere si in final ca incepem sa fim un reper in Europa si in lume.

  6. o veste foarte buna …

  7. Faine jucariile, mai ales ca Apache Guardian, nu are performante cu mult peste AH1Z-Viper…
    O veste bine venita si de mult asteptata! Asa sa ne ajute Dumnezeu! Si sa scapam de lepra ruseasca si sa ne reintregim tara si ca tot poporul nostru sa fie in interiorul frontierelor Romaniei!

  8. De curiozitate, stie cineva ce rezistența la impact are armura Venomului? Stiam ca la Apache era garantată la lovitura de 23mm, ceea ce mi se pare foarte mult ( bine, mai puțin sticla cupolelor care putea fi perforata chiar și de 7, 62 de AK?). Asta oare la ce lovitură rezista maxim?

  9. Cele 21 UH-1Y Venom pentru transport nu vor fii suficiente ,mapn va cumpara alte modele ma gandesc ,Iar Ghimbav??

  10. Salut …. Am si eu o intrebare : se stie cumva cand si cum se va intampla minunea asta … mapn-ul Inca nu a facut nimic public in zona asta (din care stiut EU)….. Inca se tineau discutii cu cei dl bell helicopters …acum vine nenea asta cu , comunicatu ft frumos si total neasteptat ;dupa partea mea … personal vorbind … Oare sa intelegem ca Bell si astia ai nostri au batut palma ????

    • Se pare ca s-a cam ajuns la un rezultat final, inclusiv la nivel financiar si este de asteptat ca anul viitor, cel tarziu, sa vedem o cerere oficiala a Romaniei pt vanzarea elicopterelor.
      Abia atunci vom avea mai multe amanunte.

  11. Paul, raspunsul este in interviul postat in articol. CEO-ul Bell a excplicat ca sunt in proces de evaluare a ceea ce inseamna mutarea liniei de asamblare si gradul ce cooperare industriala, elemente care pot face parte dintr0un eventual acord. In momentul in care au studiul final, vor putea pune pe masa o oferta concreta, si MApN-ul va putea sa decida ce vrea. In momentul acesta, nimic nu este sigur,MApN nu are ce comunicat sa dea.

  12. Mi-ar placea sa stiu ca vom face Bell-uri la noi in tara. Oricum eu inteleg ca aceasta activitate este posibila, nu neaparat probabila.

    Deasemenea cred ca activitatea de asamblare este subapreciata puternic, pe nedrept, mai ales in favoarea „productiei” asa ca hai sa intru in rolul de avocat al diavolului pentru scurt timp:
    – asamblarea necesita munca mai putin calificata decat productia (de subansambluri). Daca excludem etapele din amonte (bunaoara cercetarea/dezvoltarea), de multe ori asamblarea necesita munca foarta calificata, mai ales atunci cand discutam de activitati nonrepetitive; in contrabalans, productia propriuzisa, sau operarea masinilor si utilajelor are cerinte de calificare in continua scadere (masinile sunt din ce in ce mai usor de operat sau o parte a operarii este automatizata);
    – asamblarea aduce beneficii mai mici tarii ; nu-i deloc asa in opinia mea. In cazul productiei industriale, o mare parte a valorii produsului este platita in afara tarii. Practic, la produsele avansate tehnologic, o mare pondere din costul unitar este datorata utilajului (prin amortizare), pe care ma indoiesc ca il producem in tara. Efectul este ampificat daca previziunile de productie viitoare sunt mici sau neclare (cu cat produci mai putine ore cu utilajul respective cu atat mai mare pondere in costul produsului va avea amortizarea, deci banii alocati practic producatorului de utilaj).
    – Asamblarea e mai putin importanta si mai putin perena. Poate ca da, dar nu e musai. Asamblarea are rol determinant („pull” – dar nu stiu echivalentul in romana). Practic asamblarea determina cate componente se vor produce, si mai als de la ce producator (si in multe cazuri si la ce costuri). Sunt sanse ca de fapt producatorii de subansambluri sa depinda in mai mare masura de procesul de asamblare decat invers.
    – Nivelul tehnologic in asamblare este mai mic decat in productie. Nu neaparat. Desi nu cunosc specificul aeronauticii, in industria civila de consum, locatiile de asamblare au acces la nivelul tehnologic al producatorilor de subansambluri, pe cand invers mai putin. Aici ma refer mai cu seama la personalul care-si desfasoara activitatea intr-o locatie de asamblare.

    Daca aruncati cu pietre va rog sa dati cu mila…

  13. În domeniul aero productia componentelor inseamna acces la tehnologii exotice si scumpe si adesea indisponibile la asimilare „la liber’. Asamblarea este intradevar compexa si necesita calificare înaltă însă nu presupune transfer de tehnologie. Doar meșteri buni.

  14. @George GMT:
    In ceea ce priveste montajul si reparatiile capitale, sunt multe puncte de lamurit:
    „Transfer de tehnologie” este un termen foarte vag daca nu spui nimic despre ce anume din tehnologia elicopterului se transfera in Romania.
    Tehnologia de montaj inseamna in primul rand SDV-istica si standuri de asamblare, de incercari, etc (ca nu punem la socoteala chei si surubelnite). Si evident, poti fabrica tot elicopterul din kituri, „la cutie” cum ai spus si tu. Cum s-a facut cu Bf 109 in timpul razboiului.
    Daca vorbim de reparatii capitale, aici iarasi e o intreaga discutie, pentru ca si reparatiile capitale se pot face din ansamble si subansamble, fara ca in Romania sa se faca prea multe. Ce vreau sa spun? Exista multi producatori care iti pot furniza ansamble si subansamble reman / recon (remanufactured sau reconditioned) la schimb cu ansamblele sau subansamblele uzate, vechi. E un procedeu uzitat astazi, pentru ca ansamblul sau subansamblul refabricat / reconditionat de producator are aceeasi garantie ca unul nou, fiind insa mai ieftin. In plus,utilizatorul poate recupera niste bani de pe vechiul ansamblu sau subansamblu (asa numitul „core charge”)
    Deci, nu e obligatoriu ca, daca vrei sa repari capital transmisia, de pilda, sa te intinzi prin hala cu toate angrenajele, arborii, rulmentii si capacele transmisiei, pentru a vedea ce trebuie inlocuit si ce nu. Plus ca si aici e o discutie: de unde iei piesele de schimb? Ca poti repara transmisia cu piesele de la producator (foarte scump, posibil mai scump ca o transmisie noua) sau poti emite pretentia sa fabrici piesele local, caz in care trebuie transfer de tehnologie pentru ele. Iar asta, intr-adevar, e mult mai mult decat tehnologia de montaj, dar merita? Ca bani, vorbesc, pentru am convingerea ca transferul de tehnologie pentru fabricarea in tara a majoritatii componentelor costa urias. Sunt convins ca ar fi extraordinar pentru Romania asa ceva (mai ales pe partea de motoare, electronica si senzori), dar nu cred ca e realizabil. Nu pentru 24+21 de bucati. Repet, costurile ar fi uriase. Ai spus „Adica intregul lant industrial, in toata complexitatea lui…” Ar fi prea frumos, as da orice sa lucrez si eu intr-o asemena uzina…

  15. Salut Mibai si

    Mihai cu tot respectu …am vazut interviul cu ceo-ul DL Bell …. Tocmai asta ma mira …. Oamenii astia nu se joaca cu vorbele … Ei chiar vor si Sunt decisi sa aduca o line de asamblare in Romania (asta inseamna ca in spatele cortinei lucruri le merg intr-o directie neasteptat de buna) …. Pe mine CE ma nedumereste si enerveaza ,este lipsa de inforimatii utile din partea MAPN-ului…. care in urma acestui interviu at trebuii macar sa dea si ei niste informati (gen „lucruri le Sunt pe fagasul cel bun,etc,etc….bla bla bla) … Prea multe chestiii se decid in umbra …. Nu exista deloc transparenta !!!

    • Paul, cand am zis ca raspunsul e in interviu, nu era nici o intentie rautacioasa: pur si simplu omul spune cam ce pot oferi, si ca sunt in proces de evaluare a costurilor pentru se putea face o oferta concreta. Pana atunci, chiar nu cad ce ar putea sa anunte MApN-ul. Daca in alte teme ii putem acuza de secretonanie, acum chiar nu cred ca e cazul. Nimic nu arata ca e ceva batut in cuie, si cred ca unii din cei ce contribuie pe blog ar fi auzit ceva daca era cazul.

      • Da Mihai … Multumesc pt raspunsul tau … („Cu rot reapectul” vine din politete ) … Revenind la subiect: poate stirea asta am loat-o prea in graba. Gandindu-ma la vestea in sine, Bell si ale lor jucarii , „de care avem mare nevoie”….veste CE ma incanta si o urmareac cu atentie ; la fel cum urmaresc toate stirile ce tin de inzestrarea fortelor armate !!! …. CE sa FAC, m-a loat putin valul de entuziasm ” pur romanesc” si speram ca si MApn-ul (unde mi-am petrecut vreo 9 ani de viata ;. In slujba tari) sa ne incante cu vesti Bune in legatura cu acest subject … Militarii Romani… Aviatori, marinarii ,terestri …soltatul de rand … Cu totii merita din plain o inzestrare corespunzatoare !!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *