O idee trăznită sau viitorul mobilităţii?

Ideea în sine, aparent trăznită pentru unii, este foarte simplă. Air Mobility Command plănuieşte să utilizeze rachete în genul celei a SpaceX, BFR – Big Falcon Rocket, ca să mute materiale şi oameni dintr-o parte într-alta a globului, cu viteze fantastice (acum).

Afirmaţia îi aparţine Generalului Carlton Everhart, şeful Air Mobility Command, care are în vedere realizarea acestor capabilităţi în circa 10 ani. Declaraţia a fost făcută pe 2 august, cu ocazia unor vizite la sediul SpaceX şi Virgin Orbit. Generalul intenţionează să viziteze şi sediul celor de la Blue Origin.

SpaceX executives “tell me that they can go around the globe in 30 minutes with a BFR,” Everhart said, referencing the next-generation, reusable rocket under development by the company.

“Think about this. Thirty minutes, 150 metric tons, [and] less than the cost of a C-5,” he continued. In comparison, it would take the service’s cargo aircraft take anywhere from eight to 10 hours to get to the other side of the world.

Everhart este renumit pentru ideile sale inovatoare fiind unul dintre militanţii avionului de realimentare fără echipaj uman la bord, eventual şi cu calităţi stealth.

idei inovatoare Air Mobility

X47 B a Northop Grumman Sursa: wikipedia

Big F….ing Rocket este mijlocul cu care Elon Musk speră să-şi indeplinească visul de a trimite oameni pe Marte. Prezentarea rachetei a avut loc cu ocazia unei conferinţe desfăşurate în septembrie 2017 şi poate fi urmărită integral aici

Sistemul prin care şeful Air Mobility Command urmăreşte să acorde fonduri către dezvoltarea acestor capabilităţi este înfiorător de simplu şi a mai fost folosit şi de NASA:

“The concept of how this works? I want industry to do it,” he said. “They will come up with innovative ways and they won’t be encumbered with a long acquisition process. They’ll do it in the speed of war that I need. The question is, how do I incentivize them? I incentivize them by [contracts for] carrying the DoD cargo [during peacetime].”

Generalul se gândeşte inclusiv la pre-poziţionarea de materiale în spaţiu, urmând ca acestea să fie trimise acolo unde nevoia o cere, când o cere, foarte repede.

Unii răutăcioşi spun că Everhart ar fi prost sfătuit, mie mi se pare că pur şi simplu gândeşte creativ…

Şi dacă vi se pare SF, confirm, pentru noi chiar este SF! 

Nicolae Hariuc

Sursa: Defense News

18 comentarii:

  1. Pasul urmator …. drop pods! (nu degeaba Starship Troopers e lectura obligatorie la ofiterii lor)

    • pai na….a mai fost un sarit pe care il chema jules verne si vorbea de niste chestii sf…submarinele
      totdeauna o sa fie deschizatori de drumuri si…turma dupa ei…

  2. NASA, respectiv guvernul american s-a cam retras din spatiul cosmic. Incercarea unui general de a incuraja, cit de cit, aceasta intreprindere privata e laudabila, probabil ca are un substrat mai adinc.
    Tehnic vorbind e posibil, economic insa mi se pare o mare utopie, inca..

    • NASA probabil, dar US Air Force Space Command nu cred. Sa nu uitam de X-37 si cam tot ce tine de programe spatiale la aceasta ora GPS, SBIRS, DSP, MILSTAR, Orion, Key Hole, etc.

    • NASA probabil ca sufera in urma prea deselor schimbari de strategie. SLS si Orion, baza pe Luna, par a fi noile obiective la care se adauga continuarea explorarii altor planete din sistemul solar.
      SpaceX a democratizat zborul in spatiu intr-o masura similara cu ceea ce au facut companiile aviatice low cost, Everhart este suficient de smart sa le dea bani si mana libera. Abordarea lui este simpla si, totodata eficienta.
      Sa muti 150 t in orice punct al globului intr-o ora mi se pare fantastic si va schimba multe. Daca le iese.

    • Economic de ce ar fi o utopie dacă discutăm de obiective militare sau naționale?

      De ex, aterizarea pe lună a fost și este și azi o utopie economică colosală, nu are absolut nici un sens dpdv economic, dar s-a realizat, și încă la ce prețuri…în anii 60-70.

      La fel va fi și aici. Armata va suporta costurile nefezabile ale dezvoltării inițiale, apoi când prețul și tehnologia se maturizează, poate altceva.

      Spacex deja ziceau că se gândesc la zboruri intercontinentale care azi durează 10-15 ore, că vor ajunge să le facă poate la același preț/pasager dar în 30 de minute.

      Și dacă la început va fi un business elitist gen Concorde, tot va merge, să faci Londra – San Francisco in 30 de minute ar fi un salt colosal, chiar dacă ar avea preț de first class. Sunt oameni pentru care timpul ar fi mai important ca prețul tot timpul.

  3. Unul din marile atuuri al armatei americane este logistica.
    Are dreptate domnul general si dacà se va încredinta treaba unor societàti inovatoare ca Space-X nu va fi vorba decât de timp si de bani.

    A propos de timp, se câstigà nu numai la timpul de livrare cât si la eliminarea autorizatiilor de survol.

    • Oare?
      Eu cred, ca odata cu escaladarea noii curse spatiale, vor reveni in atentie, probleme latente.
      https://books.google.ro/books?id=r1jhCgAAQBAJ&pg=PA169&lpg=PA169&dq=China%27s+vertical+sovereignty&source=bl&ots=t6laDw3MVD&sig=c84PF4zW-AbHuKESxqF6zjxpc4Y&hl=ro&sa=X&ved=2ahUKEwi45Pi0l9PcAhXpIJoKHSZ_ApgQ6AEwAnoECAcQAQ#v=onepage&q=China's%20vertical%20sovereignty&f=false
      https://bogotadeclaration.wordpress.com/declaration-of-1976/
      Apropo, ce ar zice chinezii de o reiteratie actualizata a „avionului U2”
      https://spaceflightnow.com/2017/05/07/x-37b-spaceplane-returns-to-earth-and-makes-precision-autopilot-landing/
      …….”deasupra Chinei” la o altitiudine „chipurile in spatiu”?
      Dar americanii, la un avion-nava-modul chinezesc, care sa dea roata prin zone sensibile?
      Status Quo-ul actual al satelitilor militari, ar putea lua sfarsit, intr-un viitor nu foarte indepartat.

      • Mda. „Brazilia, Columbia, Congo, Ecuador, Indonezia, Kenya, Uganda, Zaire”, sunt semnatarii declaratiei de la Bogota, care printe altele, se referà mai ales la satelitii cu orbite geostationare.

        Nu prea înteleg unde vrei sà vii. În stadiul actual al legislatiei internationale, limita spatiului extra-atmosferic nu este definità precis, desi tratatul international corespunzàtor foloseste termenul „spatiu extra-atmosferic” fàrà sà-l defineascà. Existà un consens de a fi consideratà altitudinea minimà de satelizare (100-110 km) ca limità a „spatiului atmosferic suveran”.

        SUA a promulgat o lege, Space Act, care contravine pe alocuri tratatului semnat, ba chiar, dupà bunul obicei american, nu numai cà are caracter extra-teritorial dar si… extra-pàmântean ?

        • „Eu nu prea vreau sa vin nicaieri”, dar China da, si pe masura ce va umple golurile din capacitatile sale militare si spatiale, vor ridica vocea. Pe moment stiu ca nu isi pot impune vointa, dar in viitor s-ar putea ca „China’s vertical sovereignty argument”, sa devina o „chestie”.
          Paginile 168 si 169 – Outer Space Lawfare, din primul link postat de mine, mai ales penultimul paragraf…”In addition, some PRC experts have asserted….etc.
          Asta vis-a-vis de autorizatiile de survol.

        • Probabil ca in acest moment legislatia este depasita de avansul tehnologic. Spatiul cosmic trebuie reglementat, dar nu e suficient. Mai trebuie si organul care sa asigure respectarea acestei legislatii.

      • @Just VAS
        Si eu cred ca suntem in pragul unui salt in domeniul transportului pe orbita (ca sa nu zic mai mult).
        Deocamdata americanii sunt de departe cel mai bine plasati cu cel putin patru proiecte „facubile”:
        1. Falcon de la SpaceX – in serviciu – a coborat mult preturile lansarilor, in prag de a fi man-rated
        2. BFR tot de la SpaceX – promisa ca zboara in 1-2 ani care va fi un salt calitativ in domeniul rachetelor super-grele >100tone pe orbita gandita pt misiuni extraplanetare, gandita de la inceput ca man-rated, prima lansare la mijlocul anilor ’20.
        3. New Glenn de la Blue Origin racheta grea (45 tone pe orbita joasa, gandita pt. 100 de reutilizari) care promite sa coboare pretul lansarilor la categoria „ieftin ca braga”. Prima lansare 2020.
        4. SLS de la Boeing & LM, racheta supergrea >130 tone in spatiu, partial reutilizabila (doar modulul ce contine motoarele, ghidajul restul fiind un rezervor ieftin) gandita a sta la baza unei intregi familii de rachete super-grele, man-rated si cargo
        Chinezii lucreaza ei ei la LM-9, supergrea, dar va fi gata abia peste vreo 10 ani.
        Deci dupa 2020 incolo va fi interesant.

  4. Se preconizeaza vremuri interesante pentru evolutie…

  5. 150 tone in antartica intr-o ora? asta e teleportare, mama lor de capitalisti 🙂

  6. salecloudexpert

    Hail Elon Musk, captain of industry. Alaturati-va cultului lui Elon Musk.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *