Despre oferta Damen pentru programul corvetelor multirol am scris cu ocazia BSDA 2018. La acel moment am fost foarte entuziasmaţi pentru că, în opinia noastră, oferta Damen era cea mai bună din punct de vedere al armamentului anti-aerian: o combinaţie de ESSM cu RAM.
Astăzi, filmul.
Filmul cuprinde o prezentare a capabilităţilor şantierului naval de la Galaţi dar şi o detaliere a senzorilor şi armamentului ce vor fi instalate pe navele de clasă Sigma 10514, în cazul în care Damen va câştiga licitaţia.
Caracteristici principale:
- Combat Management System – Tacticos, unul dintre cele mai răspândite şi mai performante sisteme de management al luptei din lume;
- Radar de cercetare Thales NS 200, AESA, 4D, cu o rază maximă de până la 400 km, un radar foarte modern şi performant;
- Rachete anti-navă Boeing Harpoon;
- Rachete anti-aeriene cu rază medie Raytheon ESSM, amplasate în lansatoare verticale în spatele turelei. Filmul nu detaliază tipul lansatorului vertical, dar eu, personal, nu cred că va fi vorba de Mk 41 VLS ci de Mk56 VLS, o soluţie mai ieftină;
- Rachete anti-aeriene cu rază scurtă (CIWS) Raytheon RAM, într-un lansator Mk44, cu 21 de rachete care probabil va fi amplasat pe hangar;
- Sonar în chilă şi sonar tractat cu adâncime variabilă, ambele produse de General Dynamics. Este posibil să fie avute în vedere un sonar în chilă tip SQS 510 (V) şi un sonar tractat cu adâncime variabilă tip SQR 501 (SQR 19V) CANTASS, sau cel puţin ultima lor iteraţie, ambele utilizate de fregatele de clasă „Halifax”.
După cum aţi putut remarca, în film nu avem mai multe detalii despre sistemele artileristice sau despre torpilele ce urmează a fi utilizate. Este posibil ca navele româneşti să fie configurate la fel ca Sigma 10514 vândută Mexicului, caz în care ne putem aştepta la un tun principal de 57 mm şi tunuri secundare rapide de 25 mm, în timp ce torpilele ar putea fi de tip MK 54 Mod 0, în două lansatoare triple de tip MK 32 Surface Vessel Torpedo Tubes (SVTT).
Pentru mai multe detalii cu privire la cele de mai sus vă invit să recitiţi notificările DSCA, cea pentru ESSM şi cea pentru Harpoon, RAM, torpile şi alte muniţii, conform cărora pachetul minimal de armament ar putea costa aproximativ 139,4 milioane USD pentru fiecare navă.
Nu vreau să speculez mai mult decât am făcut-o deja dar, în ceea ce priveşte fregatele Type 22R, ne putem aştepta la o echipare cel puţin echivalentă cu cea a corvetelor.
Succes Damen!
Nicolae Hariuc
Sursa foto şi film: Damen
KRI Raden Eddy Martadinata (331) a indonezienilor…sunt curios daca au pus sau nu tunul Oerlikon Millenium de 35 de mm pe ea.
*editat
Vad ca sunt si secvente cu KRI I Gusti Ngurah Rai (332)..aceeasi intrebare…pentru ca am boala pe spatiul ala pentru un al doilea VLS.
POLA mexicana, 31 august 2018, primind „combat system module” in Salina Cruz, adus si instalat de Rolldock SUN – heavy load carrier (sageata rosie arata spatiul care ma intereseaza):
si
Nu cred ca vor pune la prova VLS Mk56 in loc de Mk41 – cum banuieste Nicolae – ar arata cam ciudat din punct de vedere al designului, chiar daca l-ar inconjura/integra ca sa-i dea caracteristici mai „stealth”. L-or „incorpora” mai adanc 🙂 , in deck, mai stii?
Si mie mi s-ar parea o risipa de spatiu si de bani sa pui Millenium daca ai pus RAM.
Care in clip este specificat la pupa, pe hangar.
De ce? Crezi ca RAM e infailibila? Eu as fi fericit cu un Phalanx/Millenium in locul ala, ca ultima linie de aparare.
Nu cred ca vor fi mai mult de 8 ESSM la bordul fiecarei corvete.
Tare as vrea sa vad si eu o poza cu Mk56 cu 8 celule (ca Mk48 am mai vazut).
La pct. 4 in articol, press Mk56 VLS, ai acolo un document. Este o poza cu 12, in cazul nostru ar putea fi 2×4, dat fiind ca vin standard 4,12 sau 32.
Uite o poza: https://chuckhillscgblog.files.wordpress.com/2016/09/harpoonmk56.jpg
Foloseste-ti imaginatia putin. 🙂
Nu mi-o folosesc deloc, la mexicani scrie clar 1 (una) bucata de lansator Mk56 cu 8 celule nu „2 de 4 celule”.
E de ajuns sa ma uit la Halifaxurile canadiene sa vad Mk48 de 8 celule, mie sa-mi arate cineva – multam in avans – Mk56 de 8 celule.
Pai n-are cine ca nu s-a mai folosit asa. Mi-e teama ca va trebui sa astepti lansarea POLA.
O sa ne luam noi o POLA de teapa de n-o sa ne vedem cu 56-le asta…
8 ESSM cu raza de 50 km versus 12 VL MICA (Indonezia) cu raza de 20 km.
Aceeasi inflexibilitate datorita celulelor individuale. 1 celula = 1 racheta.
Spatiu si combinatii de armament irosite.
Imagini cu Mk48 (primele sunt cu cel de 8 celule…ce de spatiu irosit!):
http://www.seaforces.org/wpnsys/SURFACE/Mk-48-missile-launcher.htm
Si caracteristicile Mk48/56 si ale altor lansatoare (U.S. Navy Guided Missile Launcher Systems):
https://www.alternatewars.com/BBOW/Weapons/US_GMLS.htm
Citez:
Mk 48 Mod 0 Guided Missile Vertical Launching System (GMVLS) (2-cell)
Installation Width: 220 cm
Installation Depth: 127 cm
Installation Height: 478 cm
Used On: Canadian Halifax Class Frigates, Japanaese Murasame class Destroyers
Notes: Designed for on-deck installation, with an exhaust plenum between the two cells.
________________________________
Mk 48 Mod 1 Guided Missile Vertical Launching System (GMVLS) (2-cell)
Installation Width: 173 cm
Installation Depth: 132 cm
Installation Height: 465 cm
Used On: Dutch Karl Doorman Class
Notes: Designed for mounting on bulkheads such as the side of a hangar.
____________________________
Mk 48 Mod 2 Guided Missile Vertical Launching System (GMVLS) (16-cell)
Weight (ESSM): 17,648 kg
Weight: (RIM-7VL): 30,890 kg
Installation Width: 477 cm
Installation Depth: 417 cm
Installation Height: 474 cm
Used On: Greek Hydra class and South Korean KDX.
Notes: Designed for in-deck installation version with paired exhaust plenums in between rows.
_______________________
Mk 48 Mod 3 Guided Missile Vertical Launching System (GMVLS) (6-cell)
Weight (ESSM): 11,816 kg
Weight: (RIM-7VL): 7,748 kg
Installation Width: 366 cm
Installation Depth: 271 cm
Installation Height: 473 cm
Used On: Danish STANFLEX and Niels Juel Frigate
Notes: Compact installation version, with uptakes between the rows of 3. (8,296 kg).
Resources:Mk 48 Product Brochure by Raytheon (LINK to PDF)
_____________________
Mk 56 Dual Pack ESSM Launching System (DPELS)
Mk 56 Guided Missile Vertical Launching System (GMVLS)
Cells: 4 / 12 / 32
Width (cm): 173 / 366 / 477
Depth (cm): 132 / 271 / 417
Height (cm): 465 / 464 / 465
Weight (loaded) (kg): 3,714 / 10,450 / 24,359
Resources (n.r – este aceeasi din articol):Mk 56 Product Brochure by Raytheon (LINK to PDF)
Totusi, la Mk48 intra 2 ESSM in fiecare celula de lansare.
Nu stiu daca incap si ESSM Block II
Aici spune ca in varianta block 2 vor fi tot patru rachete intr-o celula mk 41 vls, deci isi pastreaza dimensiunile, probabil varful va fi mai rotunjit un pic pt a adaposti al doilea senzor
https://news.usni.org/2018/07/06/evolved-seasparrow-missile-block-2-successfully-intercepts-aerial-target-in-first-live-fire-test
Singura Mk 48 „in-deck installation” este varianta cu 16 celule. Restul sunt on-deck. Ori Sigma 10514 are spatiu in-deck, asa ca celelalte variante pica. Deci ori un sistem Mk 48 cu 16 celule sau, speram noi, 2 sisteme Mk 48 de cate 16.
Una peste alta ESSM cu RAM ofera cea mai buna protectie.
Mk 56
http://www.alternatewars.com/BBOW/Weapons/Mk56_VLS.pdf
si eu sunt pentru macar 1 Millenium de 35mm. Si poate integrate cu el niste Stinger/Mistral, sa tragi si dupa tinte mici si mai ieftine la peste 3 km fara sa folosesti Ram-ul, care e totusi relativ scump.
gen Shiham, pe aceeasi turela, sau instalat separat:
https://www.tapatalk.com/groups/warships1discussionboards/ze-scott-brim-gun-gadgetry-galore-thread-zsbggg-t18336-s450.html
Skyshield integreaza si rachete, iar Mantis avea prevazut SysFla, deci interfata e prevazuta:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f2/Skyshield_AA.jpg
Daca-i pun tun de 57 mm, tragi dupa ce vrei. Cred ca si cele de 25 mm bat la 3000 m. De ce sa te mai complici cu Stinger/Mistral?
Ram-ul bate 1 milion USD/racheta, deci scump.
distanta, deja cu Mistral te apropii de 8-10km distanta maxima de angajare, cu lovirea tintei sub respectiva distanta.
Nu stiu cat costa un proiectil de 57 mm, dar la 300 000 Euro pentru un Mistral sau un Stinger, tot scump ramane…
Raza eficace la Stinger/Mistral este pe undeva pe la 6-7 km, ramai in zona tunului, are raza eficace mai mare (aprox. 8 km)… Nu mai zic de un tun de 76 mm…
Barcile rapide manevreaza si-s greu vizibile in ambele spectre RF sau IR. Dar bila opto-electronica tot o s-o vada.
Tunul e sfant, mai ales pentru niste parliti ca noi.
Io zic asa: ia-l pe Mihaeanu si pe Erou si imaginati voi corveta/fregata ideala. Pe langa faptul ca probabil o sa va iasa crucisator intergalactic, o sa si coste cat unul. Si s-ar putea sa n-aiba baie, cambuza si, la naiba, s-ar putea nici sa nu pluteasca… 🙂
Na, ca iar iti iese la suprafata incrancenarea de a nu accepta altceva in afara de tot ce este oferit ambalat si cu fundita de la producator, doamne-fereste sa fie loc de mai bine…
Cred ca daca ti-as vinde ceva in piata te-as jumuli de mama focului, nu prea cred ca le ai cu negocierile, accepti orice oferta si gata. 🙂
Nu e incrancenare, e frustrare… 🙂 Frustrarea de a tot incerca sa explic ceva fara ca nimeni macar sa-si doreasca sa priceapa. 🙂
O procedura de licitatie (ma gandesc ca ai participat si tu la un moment dat la una) presupune niste reguli, nu prea se aseamana cu vanzarea de patrunjel la piata.
Ai un buget, ai niste criterii/cerinte tehnice si mai multi ofertanti. Negocierile se limiteaza la aceste coordonate dar, mai ales, la ofertele primite. Mi-e din ce in ce mai clar ca nu stim sa organizam licitatii la nivelul asta, ne lipseste experienta.
Si eu mi-as dori Mk 41 in loc de Mk 56… Dar pare ca bugetul alocat nu ne permite iar focus-ul participantilor este pe pretul cel mai mic, nu pe cea mai buna oferta tehnica. Oricum vorbim vorbe, niciunul dintre noi nu a vazut devizul lucrarilor. Nu poti sa bati cu pumnul in masa ca tu vrei Mk41 daca bugetul este pur si simplu insuficient sau n-ai loc unde sa-l pui.
P.S. Putini sunt capabili sa negocieze (bine) la nivelul asta, instinctiv. O negociere necesita pregatire, foarte multa pregatire. Nu-i ca-n filme. Ca idee, mi-am facut scoala cu unul caruia i se spunea Jidanu’ si cea mai crancena negociere a fost cu o delegatie chinezeasca.
Marius, care-i faza cu acest Millenium 35 care are fani peste tot (inclusiv subsemnatul) dar nu este in folosinta decat la vreo 2 clienti, niciunul din liga mare. Stiu ca US Navy l-a testat si l-a refuzat, au ramas cu bushmasteru’ lor.
Stie cineva mai multe detalii?
pai US Navy au deja solutiile lor, de la Goalkeeper la RAM. Daca Millenium nu aduce avantaje majore pe conceptia lor de folosire, de ce sa-l adopte?
Pentru noi e interesant pentru ca, pe langa faptul ca nu necesita spatiu dedesubt, avem si o baza mai veche de sisteme Oerlikon in acelasi calibru (tractat + Gepard) care pot fi modernizate la un standard similar… sa nu mai amintim de posibilitatea la vremea respectiva de aducere a sistemelor 30mm Resita la standard Viforul (inclusiv retubare tevi pe cal. 35mm).
Cine a zis ca RAM e infailibila? Dar, cand ai putini bani, nu-ti permiti luxul sa iei un Millenium care, la un atac la saturatie cu rachete antinava, o sa poata lovi maximum o racheta in timp ce cu RAM poti angaja 3-4 tinte inainte de a-ti lovi nava.
Te citez: „Si mie mi s-ar parea o risipa de spatiu si de bani sa pui Millenium daca ai pus RAM.”
Si eu si Marius am spus ca nu strica si un Millenium/Phalanx in fata comenzii (loc ce pare a fi prevazut pentru asta), pe langa RAM.
Deci nu ori una ori cealalta ci amandoua.
daca tunul principal e cal. 57mm capabil si de CIWS, atunci in locul turelei Oerlikon poti pune altceva, poate un lansator MANPAD (+ eventual un 20-25mm SeaRanger).
Apropos de tunul principal de la prova, sa puna pe cele 4 noi corvete indiferent de cine le va produce, ok sa fie Damen cu Sigma 10514, tunuri automate de cel putin 76 mm. 57 mm mi se pare prea mic caibrul. Pe cele 4 noi corvete ar putea fi chiar tunuri de 100 mm cum au francezii iar pe fregatele Type 22 ar fi ok tunuri de 127 mm.
Motivul din cauza caruia Nicolae „opteaza” – hehe.. 🙂 – pentru Mk56m, spicuiesc din linkul din articol:
„WASHINGTON, August 9, 2018 – The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to Mexico of six (6) Evolved Seasparrow tactical missiles (ESSM) and two (2) Evolved Seasparrow telemetry missiles for an estimated cost of $41 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale on August 8, 2018.
The Government of Mexico has requested to buy six (6) Evolved Seasparrow tactical missiles (ESSM) and two (2) Evolved Seasparrow telemetry missiles. Also included are one (1) MK56 VLS launcher (8-cell), eight (8) MK30 canisters, eight (8) MK783 shipping containers, spare and repair parts, support and test equipment, publications and technical documentation, training, USG/Contractor technical and engineering support services, and technical assistance. The total estimated value is $41 million.”
http://www.dsca.mil/major-arms-sales/mexico-evolved-seasparrow-missiles
______________________
POLA construita in proportie de 78%, sfarsitul lui august la santierul ASTIMAR 20 din Oaxaca (observati si spatiul liber din spatele puntii unde vor fi montate pe laterale cosurile, vise umede initiale cu Mk41 Strike version), ceremonia de lansare oficiala va fi pe 23 noiembrie:
Ma tot uit la culoarea grundului, stim ca din cele 6 module, 4 au fost construite in Mexic si 2 in Olanda.
Deci cele olandeze au fost puntea de comanda + sistemul de lupta si sala motoarelor.
Cele 4 mexicane sunt pupa, hangarul si cele doua de la prova.
Iar vrei sa scoti dusurile si toaletele marinarilor? 🙂
Sa foloseasca un RHIB tractat, nu? 😀
WC turcesc la pupa…sa stie rusii…cand ies corvetele noastre pe mare ….the shit is hitting the fan….literally….???
ei, poate taie si din sala de mese, sa manance in picioare sau la pult, ca la bar 🙂
Iar paturile daca le aseaza putin oblic, nu chiar la orizontala, poate mai economisesc 1 metru 🙂
Se poate taia si din bucatarie. Militari vor primi perfuzii cu vitamine, un steak lichid ,etc… Apoi avem spatiu ptr un RAM in plus…
si eu am aceeasi boala cu zona aia.
prea ridica puntea comanda pentru o nava militara.
Din partea mea, poate sa fie si Mk56, numai sa fie doua blocuri x 12 rachete.
Oricum, as fi preferat 1×8 Mk41 Tactical pentru ca poti sa pui in el ESSM Block II si RUM139 VL-ASROC.
Nu stiu daca Mk56 poate lua ESSM Block II.
Ma uitam la diferentele de inaltime, Mk41 Self Defense are 5,31m inaltime, fata de Sylver A35 cu 3,5m si A43 cu 4,3m (astea doua sunt cele mai mici necesare pentru VL Mica) in afara de VLS-ul dedicat aflat deja pe Sigma.
Din ce stiu, Self Defence nu se mai produce. Doar de la Tactical in sus, ptr ESSM Block II.
In privinta inaltimii, daca e nevoie, il scoti partial deasupra puntii principale si creezi o punte in spatele tunului, similara celei pe care au pus Millenium.
Da, cam asa, 2 x VLS Mk41 Tactical (rosul arata locatia actuala de VL MICA):
Desi cele doua variante conceptuale poloneze (combatant si OPV) dau o idee mai buna despre cum poate fi folosit spatiul:
Asta Combatant + ceva de la OPV,
arata mai bine decât cea pentru
noi.
Pana la urma ramane 15 noiembrie…adica joia viitoare pt desemnarea ofertei castigatoare?
15 noiembrie, dupa 15 noiembrie. Nimic batut in cuie.
Vad ca promovati puternic Damen asa ca eu sunt dispus sa dau o masa la Marriott lui Nicolae si George daca Damen a propus configuratia de la BSDA, s-a incadrat in buget si a castigat licitatia.
Dar am mari indoieli … nu ies calculele …
George dai si tu o bere de suparare daca nu ai avut dreptate?
Daca nu am dreptate inseamna ca Marina Romana a iesit mai slaba decat ar fi putut din acest program. Tu ai bea o bere pt acest lucru? Daca da, bea-o singur…
Eu imi pastrez insa optimismul, nici cand am scris despre Pirahna 5, Pirahna 5 facut in Ro lumea nu prea credea si am avut dreptate.
Nu imi aduc aminte de ce ai scris referitor la Pirahna 5, dar te cred pe cuvant.
Cert este ca in ciuda faptului ca Fifor declara inclusiv la BSDA ca anul acesta armata va primi 36 de P5 din care 6 facute in Romania, aflam acum ca abia 2 au fost trimise catre Romania.
Daca ne mai uitam si la HG pentru achizitia de Pirahna vedem ca decizia de achizitie directa s-a luat pe motivul ca se vor face rapid, in Romania cu transfer tehnologic in minimum …. (se poate citi exact HG).
Referitor la bere, sugestia era mai mult in sensul ca poate data viitoare are armata mai mult noroc …
Nu-s 36 si doar 35, din care 5 facute la noi. probleme au si danezii, americanii au muscat mai mult decat pot mesteca, dar lucrurile se vor remedia pe parcurs. Nu asta-i problema.
Pai si ce vina avem noi ca nu pot mesteca ei …, doar au zic ca fac repede.
Poate era mai bine daca luam de la nemti, era si mai rapid …
Discutia voastra este offtopic. 🙂
Deci, eu personal, am „promovat” toti competitorii la care am avut, intr-un fel sau altul, acces:
https://www.rumaniamilitary.ro/buletin-naval-scurt-interviu-cu-naval-group
https://www.rumaniamilitary.ro/buletin-naval-decembrie-2017-despre-oferta-naval-group-pentru-romania
https://www.rumaniamilitary.ro/buletin-naval-special-scurt-interviu-cu-fincantieri-la-bsda-2018
George, pe langa alte nenumarate articole, a scris si despre TKMS: https://www.rumaniamilitary.ro/k-130-braunschweig-bacth-2-koln
Eu, personal, „mi-am luat-o” cu fiecare ocazie, nu ca mi-ar pasa prea mult.
Ca-ti ies sau nu-ti ies tie (sau mie) calculele conteaza mai putin…
Din ce cunoastem pana acum, oferta tehnica a Damen este peste cea a Fincantieri (ESSM si RAM vs. VL Mica). De Naval Group nu mai zic nimic, nu cred ca au sanse reale desi, in opinia mea, Gowind 2500 este cea mai buna nava.
P.S. Putina decenta nu strica.
P.P.S. Tu crezi ca ma mai entuziasmez de o masa la Marriot cand primesc mese in Franta, dupa unii si-n Italia?!
Si asta: https://www.rumaniamilitary.ro/buletin-naval-corveta-de-clasa-abu-dhabi
Spune-mi te rog, ce e gresit in a „promova” toti competitorii?
Nimic nu e gresit, sa nu fiu gresit inteles.
Pot sa va sugerez ca dupa ce se afla rezultatul competitiei oficial (nu pe surse) sa considerati un articol detaliat cu configuratia castigatoare vs pierzatori, poate si ceva preturi daca tot are George info …
Da, si mie mi-ar placea, cu conditia ca participantii sa le faca publice. Preturile exacte nu cred ca vor rasufla decat daca le comunica participantii.
Corect, trebuie sa fim decenti. Dar imi este greu sa-l inteleg pe George cand face aprecieri „absolute”. Sper sa aibe dreptate ca atunci Romania ca tara are de castigat si nu anumite persoane …
In ceea ce priveste, chestia cu masa, toata lumea trebuie sa manance, indiferent ca este capitan, colonel, general sau chiar civil, iar cei 7 ani de acasa zice ca daca ai invitat pe cineva la masa atunci achiti tu, asta nu inseamna ca cumperi „influenta” asta inseamna bun simt. Eu asa cred, iar referitor la cei care te-au acuzat cred ca le lispsesc cu desavarsire cei 7 ani de acasa.
Te rog sa termini cu insistenta asta de a cauta nod in papura, ai mai fost avertizat.
Tunul principal va fi integrat cu CMS-ul? Ce tip de tun va fi? Poate fi folsit ca CIWS? Vazusem mai demult un tun italian pe care-l foloseau si ca CIWS, tragea f rapid vreo 4-5 proiectile cu fragmentare catre rachetele inamice exact ca un CIWS.
Despre tunul principal nu stiu clar nimic, probabil unul de 57 mm sau 76 mm. Ambele pot fi folosite antiaerian. Da, sunt integrate cu CMS-ul navei.
Nu i iubesc pe holandezi da daca nu e Damen e teapa.
Daca ESSM-urile vin in Mk56 VLS si nu MK41 VLS Tactical atunci chiar e teapa. Noi nu suntem mexicani sa stam cu ele pe post de OPV-uri.
Fara Mk41 nu ai nici „multirol” nici flexibilitate. Ci doar niste corvete ASW cu un CIWS mai consistent de „auto-aparare”. Nu ma intereseaza ca se foloseste scuza bateriilor de coasta si a modernizarii fregatelor cu – probabil – niste AA mai de soi si nu numai… aceste 8 bucati ESSM pot sa le pun si pe niste NPR-uri „FastAttack Combatants” Damen cu masa la o treime din deplasamentul SIGMA (vezi la sfarsitul articolului de aici).
Pai atunci, conform opiniei tale, va fi teapa! 🙂 Chiar nu cred ca bugetul permite Mk41 VLS pentru toate cele 6 nave, chiar daca tehnic se poate, cel putin in cazul corvetelor.
Mk56 GMVLS sunt mult mai flexibile, mai ales pentru fregate. Asa ca utilizarea Mk56 are sens atat din perspectiva bugetului cat si din perspectiva flexibilitatii sistemului.
8 ESSM + 21 Ram + (eventual) un Phalanx/Millenium sunt mai mult decat 16 VL Mica.
Este o oferta foarte buna in opinia mea. Eu ma multumesc si cu VL Mica pe corvete (nu si pe fregate), dar asta-i alta discutie.
Nu este Mk41 problema de cost ci rachetele.
Preferi sa ai un lansator de doar 8 celule individuale cu total de 8 rachete ESSM sau unul cu 8 celule in care porti baga maxim 32 de rachete ESSM (basca alte combinatii, vezi ASROC…etc)? Si care ocupa cam acelasi spatiu latime/lungime…
In functie de costuri si necesitati Mk41 iti permite sa faci combinatii, Mk56 nu.
Ba este si Mk41 o problema de cost, mai ales cu un buget atat de strans. Un Mk 41, 4 buc. pentru Finlanda – 70 mil. USD.
$17,5 bulioane ti se pare mult cand o racheta ESSM costa in jur de $1,7 bulioane? Putina perspectiva…
Cand tu trebuie sa livrezi navele la cheie si principalul criteriu de atribuire al contractului este pretul cel mai mic, da, conteaza orice.
Am mai spus-o, e un criteriu pagubos care vadeste lipsa de experienta in organizarea de licitatii la nivelul asta.
Aici nu vorbim de nava ideala ci de nava ofertata in conditiile licitatiei de la noi.
Conteaza orice daca stii sau cel putin ai o idee despre care ar fi baza de estimari, nivelul de efort al monetizarii muncii si factura de materiale si eventual profitul pe care si-l planifica Damen. Da nu stii aceste variabile, afirmatia de mai sus este o afirmatie „goala.”
Probabil ca-mi lipseste. Perspectiva.
Razvan are dreptate, rachetele sunt problema majora dpdv costuri. Nu contest asta. Mk41, doar o problema minora de costuri. Vorba ceea, cand dai 1,6 miliarde de euro, te mai uiti la inca 105 milioane USD? (6xMk41VLS)
Oricum, noi aici vorbim vorbe pentru ca, de fapt, n-avem nici cel mai mic habar despre cerintele tehnice concrete/detaliate. Nu stim daca armata a cerut doar rachete anti-aeriene sau a cerut rachete anti-aeriene si CIWS. Daca a cerut CIWS artileristic sau reactiv. Si oricum, daca nu le convine formularea, o indreapta printr-o lamurire…
La maltratat limba romana se pricep foarte bine, vezi licitatia bateriilor de coasta.
Elementele punctate de tine sunt cunoscute doar de constructor dar criteriul determinant ramane: pretul cel mai mic. Toate aceste elemente enumerate de tine nu pot scadea sub pragul „x”, noi nu suntem SUA sa incerce sa intre cu orice pret pe piata noastra astfel incat sa iasa in pierdere.
Spune-mi te rog, este rezonabil sa afirm ca, in mare, constructorii participanti la licitatie au o idee destul de buna despre ofertele financiare ale celorlalti?
In SUA nu poti sa castigi un contract si sa fii in pierdere, Este ilegal si se lasa cu parnaie si prohibitie de a mai licita la ceva pentru anumite perioade de timp.
Toti constructorii se angajeaza in ce se numeste „ghosting” pentru a „ghicii” cum abordeaza competitia caietul de sarcini din punctul de vedere technic, pecuniar, si administrarea programului.Toti incearca sa ghiceasca cum competitia abordeaza Work Breakdown Structure (WBS – Structura de Spargere a Muncii), Basis of Estimates (BOE – Baza de Estimari), Level of Effort (LOE – nivelul de efort) si Bill of Materials (BOM – Factura de Materiale). Bazat pe asta isi ajusteaza ofertele. Se poate vedea foarte bine daca urmezi un proces de „ghosting” de ce Northrop Grumman a iesit din competitia TF-X, iar Lockheed a afirmat ca daca ar fi bidat preturile propuse de Boeing ar fi pierdut $5 miliarde pe decursul contractului.
bulioane=milioane.
aveam alta scala.
Am facut parte din Fortele terestre, dar fascinatia mi-a fost apa in sepcial submarinul ca arma.
Cu toate astea, sa vad ca pune prima bucata de fier jos pentru aceste corvete s-ar numi o mare bucurie pentru mine.Totusi am nedumeriri, de asta intreb, nu ma pricep:
Vor opera elicoptere noile fregate? Se mareste si gupul de elicoptere?
Ar trebui ca grupul de elicoptere sa creasca la numar. Dar probabil ca va f un program separat.
Sigur o sa fie tot IAR Naval, deoarece nu cred ca mai au timp sa-l ”navalizeze” pe noul H215M care tocmai au batut palam IAR cu AIRBUS https://www.hotnews.ro/stiri-esential-22799958-airbus-semnat-iar-ghimbav-contractul-definitiv-colaborare-15-ani-pentru-elicopterul-h215m.htm
Bun si asa, romanesti sa fie(desi ma scandalizez eu la rabufniri nationaliste, economic sunt un nationalist incurabil. Desigur inseamna incorporarea tehnologiilor straine in economia romneasca.).
Si mie mi se pare ca grupul trebuie sa creasca, dar cum am zis, as vorbi neavizat.
Corectura, am vrut sa spun corvete. De cand s-a bagat dl Fifor all in, fregate submarine, corvete, taburi… m-am pierdut cu firea.
Mi de scuze.
N-are NSM. Asta e singura slabiciune. In rest asta e nava de care avem nevoie.
Am doua intrebari:
1. Legat de criteriul cu pretul cel mai mic: criteriul asta este tot ce conteaza in final la declararea castigatorului, sau este doar criteriul cu ponderea cea mai mare in decizie?
Adica se mai uita si la detaliile tehnice sau pur si simplu oferta cu cel mai mic pret este declarata castigatoare indiferent de specificatiile tehnice cu care vin concurentii?
2. Sa ne asteptam la contestatii dupa declararea castigatorului si sa se reia din nou sau sa se amane treaba din cauza unor posibile contestatii?
1. In HG, criteriile tehnice sunt foarte larg formulate, vezi site Romtehnica. Nu stiu ce s-a clarificat in perioada dialogului s.a.m.d. Pe scurt, vezi site Romtehnica… 🙂
2. Asta n-am de unde s-o stiu… Depinde cine iese, nu? 😉
Salut! Am vrut sa va postez niste poze din portul Valparaiso (camera de hotel dadea spre port…) cu 3 fregate (2 x L-class frigate si un Type 23 frigate), o nava de patrulare (Patrulleros de Zona Marítima PZM), nava de desant (LSDH-91 Sargento Aldea) si nava de logistica (AO-52 Almirante Montt) a Chilean Navy. Probabil ca acest feature este doar pentru conturi speciale, ce este si normal…
PS: Ceva mai la dreapta se afla si B.E. Esmeralda, o barchetina cu patru arbori.
Ni le poti trimite pe mail. Ar fi super! 🙂
Ok. Pe care adresa?
romaniamilitary@gmail.com la asta raspunde George, poti scrie ca-s pentru mine sau la ronavyships@gmail.com la care raspund eu direct.
La care vrei, multumesc!
Dronele cu ce le distrugi? Sea Ram ar fi prea scump. Cu tunul !?
Millenium Oerlikon ar fi perfect, zic eu.
Poate ca mi-a scapat, dar pe partea de electronic warfare & decoys ce se prevede ?
Nu ti-a scapat nimic, in film nu se vorbeste despre ele. Avand in vedere ca partenerul este Thales putem presupune ca vor fi de la Thales: https://www.thalesgroup.com/en/global/activities/defence/naval-forces/above-water-warfare#ews
nu-mi merge filmul. doar eu am problema asta?
La mine merge, plus ca nu s-a mai plans nimeni pana acum…
Poate iti pot da baietii vreun sfat, eu nu-s foarte priceput la chestii din’astea.
@nicoale, pana la urma a mers. multumesc oricum de interventie!
Acum dacă vin cu abu dhabi enhanced care costă mai puțin dar cu mk 41, și același tip de armament. , radar cwis etc… își mai respecta cerinta de bază sa fie mai tare pe asw? Damen are și propulsia electrica. Gowind nu cred că va pune armamentul pe care îl vrem….
Eu rămân la piticul meu cu 2 de zeven provincien ca tot mai vrea fifor 3 fregate. ☺
http://www.romania-actualitati.ro/airbus_si_iar_semneaza_contractul_pentru_elicopterul_iar_h215m-120755 .
Sa fie sfarsitul Venom-ului si a Viper-ului? Pffff
@Florin A ,, ca tot mai vrea fifor 3 fregate,, de ce nu ‘Omega’ Frigate de 6000 tone https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2018/november-2018-navy-naval-defense-news/6660-indodefence-2018-damen-unveils-6000-tons-omega-frigate.html
Of, Doamne, m-ai nenorocit! 🙁 🙂
Impreuna cu astea https://www.rumaniamilitary.ro/noi-luam-sigma-si-ei-formidable-in-varianta-olandeza
Apoi sunt făcute după chila lui de zeven provincien.nu am nimic împotriva.
Eu n-am asteptari prea grozave in general si nici cu navele astea. Daca se merge pe pretul cel mai mic o sa avem un kkt. Cand faci asemenea achizitii mi se mare mai logic sa iei cel mai bun raport calitate pretz, si daca tot investesti bani sa iei ceva k lumea. Gen daca Mk41 iti ofera avantajele alea fatza de Mk56, nu mori sa mai dai niste bani in plus. Suntem o tzara mica si slaba, ar trebui sa strangem din buci pardon de expresie si sa luam ceva cat se poate de k lumea, tot dam banii… Plus ca nu-i musai sa-i faci plinu cu rachete din prima da daca e ceva poti sa iei rachete si sa faci plinu si ai unde le baga. Decat nush cate nave slab dotate, mai bine intinzi achizitia pe o perioada mai lunga si le faci buffed up. Eu as mai pune pe ele si inca un CIWS gen Phalanx daca are unde sa-l puna.
In aceeasi oprdine de idei mi se pare important ca achizitiile astea sa se desfasoare constant si continuu. Adica nu poti sa iei 4 corvete, 2 fregate, 3 sbmarine, baterii de coasta da sa stai prost pe pamant si in aer. Si nu poti nici toate sa le iei odata calup. Ideal e cand ajunge un echipament la sfarsitu vietii sa-ti fie usor sa-l inlocuiesti. Daca tre sa inlocuiesti 5 nave odata te rupe la buget.
Eu sunt de parere ca multe achizitii din astea sunt la ordin de la mai marii altor puteri. Da daca tot trebuie sa platim niste bani eu prefer sa mai dam un 20% in plus bani pentru un 40% enhancement.
In alta ordine de idei, Ceausescu avea armata, l-au pac-pac fara razboi fara nimic. Daca mai multi vor sa transforme Romania in praf si pulbere o fac fara razboi, daca n-avem acoperire de la prieteni mai mari.
MiG 15 si T34 în 1989…
Si aplicații făcute pe tarla, la porumb, la Canal sau în mină…
Damen a dezvaluit proiectul noii fregate destinata a inlocui actuala clasa M, Omega
http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2018/november-2018-navy-naval-defense-news/6660-indodefence-2018-damen-unveils-6000-tons-omega-frigate.html
Dimensiuni!e sunt similare cu cele ale fregatelor noastre, dar e mai grea cu circa 1000 tone. Parca mai interesant este proiectul Crossover pt noi
https://deschide.md/ro/stiri/externe/39308/FOTO–Corveta-rusească-Vîșni-Volocek-remorcată-triumfător-din-Siria-în-Rusia.htm
cu oarecare legătură cu subiectul
KNM Helge Ingstad
https://www.mediafax.ro/externe/o-fregata-norvegiana-care-a-participat-la-manevrele-nato-s-a-lovit-cu-un-vas-comercial-mai-multe-persoane-au-fost-ranite-17622523