Cum se joaca portughezii cu Alouette III

 

Dupa cum va puteti seama, filmarea nu este chiar de ieri, ci mai degraba din deceniul trecut… Iar masinaria, construita in anii ’60 este o relicva a razboaielor coloniale portugheze… Angola sau Mozambic spre exemplu.

Apropos, noi cand le inlocuim pe ale noastre?

Daca ar fi sa mergem pe linia monomotoarelor, evolutia naturala a familiei sale ar fi H130 (capacitatea cabinei fiind in aceeasi clasa cu H135), dar si concurentii sunt interesanti: Bell-407/427, AW-109/119 sau MD-600N. Chiar si nou venitul elvetian SH-09 ar putea fi o optiune.

Pentru a intra si la categoria „entry-level” la bimotoare, Airbus prezinta, spre exemplu H135 ca si candidat pentru rolul de nou trainer al U.S. Navy:

Pacat ca nu mai avem optiunea lui KA-126 si a unor posibili derivati in genul lui KA-226…

Ca sa inchidem cercul si cu ceva mai indraznet dar deocamdata indisponibil la vanzare si productie, dar nepotrivit scolii de pilotaj fiind complex, in aceeasi categorie cu H-145M ar fi S-97 Raider, peste niste ani. Dar pentru asta trebuie sa mai asteptam putin ca produsul sa se maturizeze in varianta de serie dar deja sa incepem negocierile cu producatorul.

Marius Zgureanu

 

Citeste si:

https://www.rumaniamilitary.ro/mi-24-inca-recordman-de-viteza

https://www.rumaniamilitary.ro/puma-naval-sm-sau-super-puma

https://www.rumaniamilitary.ro/un-pic-de-s-97-raider

https://www.rumaniamilitary.ro/oh-58-kiowa-inca-interesant

26 de comentarii:

  1. i-am văzut și pe ai nostri făcând de astea.

  2. capatu satului

    de putine zile a fost aici un articol despre SB1 deviantu Sikorsky – Boeing
    programu S 97 a costat initial 100 milioane $,
    dupa intrarea Boeing in program costu a urcat la 200 milioane $,
    probabil este vorba de cresterea numarului de prototipuri si de anumite modificari operate de inginerii Boeing,

    noi am avut 317 Airfoxu,
    probabil cu un motor mai puternic si un pic de blindaj ar fi fost ceva pe zona de atac cu mult peste ce avem azi
    https://www.youtube.com/watch?v=CPZEQdWdL1c

    apoi, au exista planuri pt 318, tot de atac dar mai greu,
    probabil peste AH1Z ca p[utere si capacitate de inarmare,
    se vorbea despre niste discutii cu turcii,
    mai multe detalii aici
    https://www.rumaniamilitary.ro/ate-mi-24-super-hind-nigeriene-erau-algeriene

    multi o sa spuna ca alte elicoptere de 50 de ani ar fi mult mai bune, etc,
    elicopteru ca si avionu este o structura pe care poti monta ce senzori sau arme doresti,
    acuma ca Thales a venit la noi cu centru de cercetare si ar putea sa calculeze ceva cu integrarea unor senzori si echipamente noi pe proiectele noastre vechi,

    ar trebui ascutite cateva creioane, si scoase proiectele din sertare unde s-au prafuit atatia ani,
    ar stii si altii (potentiali inamici) ca am avut istorie si avem capacitatea de a ne trezii din somn,

    dar cum am mai spus, pt multi obositor,
    fara conducere si servicii nu poti sa ai strategie si cu atat mai putin inzestrare,
    asa ca vom lua ce arunca altii

  3. La ora actuala IAR Ghimbav mai are posibilitatea/licenta (licenta) de a construi IAR-330 noi? Parca ultimele elicoptere noi construite sunt cele trei Puma Naval.
    La fel si Turbomecanica, ar fi interesat de stiut daca mai poate produce Turmo IV-CA.

    Ambele firme par in viata si capabile de lucruri bune daca li se ofera finantare pe proiecte concrete. Nu stiu daca avem posibilitate de a transforma IAR-330 intr-un Rooivalk, dar poate macar ar fi bine sa se ia in considerare si varianta asta.

    Asta mic, asa cum s-a mai zis pe site, ar trebui sa-l inlocuim cu H-145M. Ar mai fi AH-6.

    • nu cred. Licenta a expirat mai demult.
      Nici cele 3 Puma Naval nu cred sa fie noi… nici motoare nu cred sa mai fi avut sau poate au folosit din stocurile de motoare cu piese de rezerva, nu stiu.
      Ce ar putea face fara licenta ar fi „rebuild” pe vechile numere de serie de IAR-330 pentru varianta Super-Puma/Puma-SM/HCMK2, cam cum au facut sudafricanii cu Oryx-urile lor.
      H-145M e putin cam mare, la limita de sus a unui elicopter mic… e si bine mai scump decat H130 spre exemplu.

    • capatu satului

      rooiwalk este un esec,
      o arata forma lui care este foarte urata,
      un elicopter lung, prea lung,
      mai lung decat AH 64 si MI 28,

      ar fi interersant de aflat datele licentei pt 316 si 330
      ca io cred ca nu se refera la ani ci la nr. maxim de aparate,
      si este posibil sa nu fi fost acoperit inca nr. pana in prezent,

      apoi, daca nu ma insel, dupa 50 de ani dispare protectia conferita de brevetu original,
      de aia avem copiatoare de diverse marci si nu numai xeroxuri,
      asa ca proiectu 316 si 330 ar fi acum la liber,

      daca ne complacem ca nu putem construi nimik si ne multumim cu faptu ca nu cumparam nimik, la conducerea obosita care o avem, sansele sa putem lupta contra unui eventual inamic scad in fiecare zi,

      • „rooiwalk este un esec, o arata forma lui care este foarte urat” 🙂
        Sah-mat! 🙂
        „Cerintele Fortelor Aeriene Sud-Africane prevedeau operarea unui elicopter de atac in mediul african, cu intretinere minimala pe perioade lungi de timp si cu volum redus de piese de schimb de baza, care practic puteau fi carate de un elicopter de transport, alaturi de echipa de intretinere formata din 4 persoane.”

        Licenta are si un numar de ani, cred eu.
        „asa ca proiectu 316 si 330 ar fi acum la liber” – ia intreaba-i pe Airbus daca sunt la liber! 🙂

        As fi fost insa mai interesat de licenta lui Ka-126… la care sigur am produs mult sub numarul de aparate prevazute in licenta (17 + 2 prototipuri + kit-uri pentru inca 50 de elicoptere, licenta fiind pentru cateva sute sau peste 1000… ) care ajungea la peste 100 aparate/an. Din pacate si aleia cred ca i-a expirat timpul, desi aproape se spune ca ni l-au lasat la „liber”.
        https://www.rumaniamilitary.ro/ka-126-o-oportunitate-inca-viabila
        https://www.rumaniamilitary.ro/inca-o-durere-de-putini-stiuta-elicopterul-ka-126-construit-la-iar-ghimbav

        • capatu satului

          in articolu postat ca link mai jos exista date de gabarit ale catorva elicoptere de atac
          https://www.rumaniamilitary.ro/denel-rooivalk-o-maturitate-tarzie

          rooiwalk este cel mai lung si cel mai inalt,
          asta presupune probabilitate mare de doborâre,
          sansele de detectie cresc proportional cu marimea,
          a fost un articol cu putin timp in urma referitor la detectia radar si avioane de generatia a V-a

          io nu-s specialist, imi dau si io cu parerea,
          totusi trebuie sa ne gandim si la viata pilotilor militari,
          ori, un rooiwalk la dimensiunile actuale de gabarit, în caz de război, este un sicriu,

    • nu are nici licenta, nici posibilitate tehnica sa faca iar330 noi, navalele au fost celule frantuzesti reconstruite
      nici turbomecanica nu mai poate face motoare noi si cutii noi doar reparatii la cele existente

  4. Catalin Cojocaru

    Lobo Mau!

  5. Ce sa mai inlocuim , daca nu suntem in stare nici sa reparam. Totul este inghetat bocna pe toate planurile. Elicoptere de atac , F16 , nave, transportoare , camioane, etc toate pe hirtie . Suntem aproape in Aprilie si zero barat progrese.

  6. Sa discutat mult chiar aici, acum ceva ani, de varianta sud-africana. Merita daca poti sa ii convingi pe africani sa mai faca, in parteneriat cu noi (cam greu acum ca sunt sub umbrela Airbus), altfel nu prea iesi ieftin. Ca stop gap, completam pana la 24 de IAR 330 Socat, 12 IAR 330 Naval si ramanem cu 24 IAR Puma la transport. In paralel trecem la un joint venture Airbus/IAR (pentru licente la H215 si H135) sa inlocuim flota. Pe categoria elicoptere mici (IAR 316) suntem si mai descoperiti, abia mai zboara 6, de fapt cam 3. Avem experienta pe platforme asemanatoare, ai avantajul productiei in tara si pretul mai mic, poti ajunge mult mai repede si ieftin sa operezi in 10 ani : un 12 H215 Naval, 36 H215 Socat, 48 H215 transport si alt lot de 12 H135 scoala si 24 H135 recunoastere. Imi place atat combinatia Viper/Venom cat si Apache/Blackhawk dar nu avem bani nici de achizitie si nici de operare a unui numar echivalent.

  7. La începutul anilor 2000 , cand am început eu planorismul, ambulanța Iasi avea un Alouette roșu, pilotat de don’ Cornel, cu care desigur eram cu totii buni prieteni. Ne mai lua cu el in zboruri tehnice sau ne lua de la stati de ambulanță, unde lăsa asistenta cand se intorcea din misiuni, si ne aducea pina la Aeroclub, unde era hangarat. Dar cel mai tare era toamna, cand se coceau nucile, si-i ziceam lu don’ Cornel prin statie ” sefu, nucul de la poarta e gata”, si dumnealui facea cam 3 secunde hoover flight deasupra nucului, timp in care din copac cadeau instant câteva zeci de kile de nuci?. Pina intr-o zi, cand o gospodină de la o casa de pe linga Aeroclub si-a lasat ferestrele deschise, si cand don’ Cornel recolta nuci cu Alouette-ul i-au zburat lu aia toate geamurile, si i-a umplut si casa de nuci?. Uite-asa ne jucam noi cu Alouette-ul acum aproape 20 de ani….

  8. Bell-407/427, AW-109/119 sau MD-600N. Chiar si nou venitul elvetian SH-09 ar putea fi o optiune.

    We have a winner http://www.airvectors.net/ava109.html

    Aw109Luh pe langa viper+venom si am terminat cu elicopterele.

    • Capătu satului

      Mda, dar dai de lucru la altii
      Altfel e cand lucrezi cu lucrul tau
      Mai ai cativa ingineri
      Cativa muncitori
      Iar oamenii ăstia au familii
      Altfel oamenii tai pleca din tara ca nu sunt toți primarii ca ala din capitala Bihorului
      Putem spune ca ala e o exceptie care întărește regula primarilor legați direct cu bujetu local

      Iar fara oameni ce sa mai aperi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *