Reluam seria povestilor de razbel hibrid cu o scurta parte de razboi mediatic si apoi un apel – ca nu cumva sa uitam.
Razboiul informational mediatic este o simpla etapa a razboiului hibrid. Ultima etapa a unui razboi hibrid poate implica si acei omuleti mici si verzi, acel conflict asimetric. Daca lucram cu aceste notiuni trebuie sa intelegem ca implicit conflictul asimetric este ultima faza a razboiului hibrid, dar nu este o faza obligatorie. Cineva cu experienta serioasa sau chiar medie in domeniul militar ar intreba ‘cum adica!?‘. Daca privim aceste aspecte ca pe niste operatiuni militare, ele au tot timpul un rezultat concret. Orice operatiunie militara este planificata si executata doar daca are un scop precis, clar definit. Dar aici trebuie sa facem conexiunea cu secolul 21, secolul globalizarii, secolul in care oricat te opui notiunea de stat fizic si teritorial dispare incetul cu incetul. Un scurt exemplu aici: economia unei tari nu (mai) este definita ca fiind totalitatea activitatilor economice derulate pe teritoriul respectivei, ci suma relatilor economice la care tara este parte. In acest context scopul nu mai trebuie sa fie unul teritorial, anexarea faptica a unei regiuni, ci slabirea ei pana la stadiul de noncombat si nu ma refer la noncombat fizic, ci lipsa posibilitatii si vointei de a-si apara pana si pozitia ori interesul regional, continental sau global acolo unde poate fi cazul. Astfel, chiar si fara anexare teritoriala, rezultatele sunt similare unei ocupatii.
Tot ni se pare ca datorita lipsei omului mic si verde fara insemne de tara, arma si grad nu suntem (deja) in razboi hibrid?
Ma mira insa functionalitatea acestui sistem si rezultatele din teren. Am ajuns sa consideram ca aproape tot ce vine din stat pe filiera profesionala sunt reprezentanti ale unor interese oculte. Orice este numit in functie, mai ales de catre partid, este imaginea perfectiunii, echitatii si corectitudinii. Logic, un om ajuns intr-o functie pe criterii profesionale si nu prin numire este in parte o forma de meritocratie.
De ce este asta important in contextul unui razboi hibird? Pai daca doresti destabilizarea unei tari, scopul tau ar trebui sa fie ca in functii – de la primar la secretar de stat – sa ai cei mai corupti si coruptibili oameni posibili. Nimic nu asigura o slugarnicie mai riguroasa decat coruptul sarac devenit opulent si mai apoi prins cu usa. In economia razboiului hibrid este vital ca acesti corupti sa ajunga eroi ai natiunii insa acest lucru este imposbil fara angrenarea unei media favorabile.
Asadar ne-am uitat putin peste scop si mijloace si am stabilit o finalitate. Dupa parerea mea, de aici abia urmeaza partea interesanta, caci nu este nimic nou pe frontul de (v)est, dupa cum ne-a spus Remarque.
Stiti ce este culmea? Am mai trait episoade similare si nu am invatat nimic; deci de acolo o parte din insistentele mele cu istoria, o materie pe care o indragesc si am indragit-o de mic. Spunea un mare istoric roman ca istoria se repeta doar daca nu inveti nimic din ea.
O analiza in detaliu a anului 1946 ar trebui sa ne dea doua palme istorice peste fata si eventual un pumn critic in cap.
Niste puncte asupra carora sa stam stramb si sa gandim drept:
- Anul 1946 este primul an din istorie cand armatei i s-a ordonat sa participe la manifestatii procomuniste in acelasi timp fiind interzisa propaganda pro partide cu orientare vestica. In parte propaganda pro PNL si PNT in cazarmi era interzisa, propaganda procomunista atingea orice grad sub comanda unor generali veniti in Romania cu divizile TV si HCC. De retinut aici un aport deosebit din partea gen. Mihail Lascar.
- Anul 1946 a fost caracterizat de o foamete generala. Atentia de la probleme grave precum aceasta foamete a fost mutata asupra procesului lui I. Antonescu. Sa depasim putin persoana ca sa nu deviem discutia si sa ajungem la relatarea sefului marelui stat major, cel mai bine platit ofiter roman, gen. Sanatescu, care afirma ca isi permitea o pereche de bocanci din solda. Cartoful era un lux. Asta este doar ca sa apreciem gravitatea situatiei.
- Tot in acest an, sperand si mizand pe previziuni agricole optimiste, alegerile au fost mutate spre toamna astfel incat taranii sa se bucure de o recolta buna. Problema foamei in viziunea guvernului se va rezolva de la sine.
Predictiile au fost contrazise de o seceta puternica. Nu doar ca guvernul nu a luat nicio masura preventiva in cazul unei calamitati, dar a si musamalizat raportarea in materie de activitate economico-agricola. Rezultanta a fost moartea prin infometare a multor romani in special cei din categoriile sociale sarace.
- In aceasta situatie dezastruoasa, militarii romani vanzand elemente de echipament de foame, gen. Santatescu reporteaza iminenta unei situatii de calamitate generata de foamete. Ulterior guvernul mareste soldele militarilor insa problema ramane, sumele fiind erodate de inflatie iar acolo unde existau anumite rezerve valorice personale, mancarea nu se gasea fizic datorita secetei.
- Guvernul nu ia nicio masura pentru combaterea foametei, situatia o atribuie “sabotajelor straine” si lipsei de competenta in administratie, prilej bun de a schimba multe persoane din administratie. Raporteaza in presa vremii lucruri lipsite de importanta economica si pregateste o intensa manipulare care serveste in vederea castigarii alegerilor din 1946.
- In pregatirea alegerilor din 1946 apare o noua legislatie electorala, legislatie care pleaca de la temeiul largirii dreptului de vot tuturor cetatenilor care au indeplinit 21 de ani. Un ultim articol al legislatiei electorale prevedea ca prin aceasta lege se exclud de la vot persoane care au deservit regimurile dictatoriale anterioare. Mai exact, prin acesta legislatie in speta ultimul articol deserveste administratiei pentru a comite abuzuri pe banda rulanta, votul devenind discretionar si acordat la liberul arbitru al autoritatilor comuniste. Toate acestea se petrec sub umbrela unei promisiuni de justitie si sanctionare a regimurilor anterioare catalogate drept abuzive si in slujba unor puteri straine. Prin aceeasi lege se exclude treptat supravegherea judiciara asupra procesului electoral.
- Media controlata de comunisti lanseaza zilnic predictii electorale dand castigatori cu 90% chiar (lui Bodnaras ii este atribuita declaratia) Blocul Partidelor Democratice astfel incat populatia sa fie oarecum obisnuita cu o situatie ce faptic nu putea exista democratic. Visinski afirma ca fara suportul propagandistic un procent mai mare de 20% nu putea exista.
- Limitarea prin “decrete-legi” (azi se numesc OUG-uri, juridic notiunea de “decret lege” nu mai exista) emise de guvern a unor drepturi in special cel de asociere, premierul Groza motivand ca fiind necesare pentru limitarea actiunilor extremiste de “dreapta” dar si de “stanga”. Da stimati cititori, ati citit bine.
- Frauda in sine, si aici citam: “Camioane cu alegători [ai BPD-ului] au circulat de la o secție la alta votând la toate secțiile, adică de mai multe ori. După votare, s-au trimis comisiei centrale procesele-verbale în alb, și aici s-au completat punându-se după ordinul guvernului numărul de voturi care convenea.” – Academician Constantin Rădulescu-Motru. Ce credeati ca fraudarea cu autobuzul este inventie recenta?
Nici astea nu va suna dubios de cunoscute, dragi cititori?
Ma semnez al vostru lt(rez)
Surse:
Information warfare
Daniel Ventre – Information Warfare, Wiley – ISTE (2009) (ISBN 9781848210943)
War propaganda and the media
Sănătescu, Constantin – Jurnal, Humanitas, Bucureşti, 1993
Schifirneț, Constantin (2003) – Constantin Rădulescu-Motru. Viața și faptele sale, vol.I-III, București: Editura Albatros
Campania electorala si alegerile din 1946
Articol scurt si la obiect, dar ……
In ’46 ne-am luat 2 palme și un șut în posterior.
Armata și serviciile oricum nu mai puteau face ceva ,că sovieticii ocupau România, în fapt.
Acum oare ce scuză au MAI (profesioniștii, mai exact) că infracționalitatea, criminalitatea organizată înflorește in toată țara pe fondul unei legislații slabe, și făcută tot mai slabă de la zi la zi ,si a incapacității lor de a reduce fenomenul?
Dar judecători care dau sentințe cu suspendare politicienilor corupți ?
Cred că noi avem parte de război hibrid din ’89:
– in primă fază lovitura de stat susținută de exterior pt linia a 2-a a PCR
– apoi caderea URSS si degringolada de acolo duce la lipsă de „coordonare” din exterior, duce la „scăparea” noastra in NATO și UE și linia a 2-a a PCR (doar interior), trece la „butoane” și dorind să fure a permis și creșterea criminalității organizate
– a urmat de profitarea de starea de fapt din țară de cei din exterior care au acest interes
Zic și io, nu dau cu paru’…..
Multumesc , și la cât mai multe articole !
Oare cat de mult am fost scapati si cat de mult am fost lasati sa intram in nato si ue pentru contribui la subrezirea din interior?
Exact atat cat si Rusia sa piarda Razboiul Rece ca sa ajunga „sa renasca” sub Putin : ZERO.
„There are no stupid questions, only stupid answers” – ba bine ca nu/da. Stupid question is…stupid question.
Eu va multumesc pentru ca ne/ma cititi. Urmeaza un nou articol din serie, de data asta in colaborare cu distinsul domn Nicoale.
Felicitări pentru articol!!!
Respecte. Multumesc frumos!
nimic nou sub soare,reteta clasica…dezinformare,minciuna,experimente pe populatie pentru atingerea scopurilor poitice.
De ce sa ne mire, daca stim ai cui continuatori sunt mare parte dintre politicienii nostri de azi… Se aplica, peste timp aceleasi directive:
https://www.rumaniamilitary.ro/directivele-nkvd-pentru-tarile-din-europa-de-est
Directivele celea sint reale?
greu de zis, sunt discutate si la polonezi unde se pare ca au fost dezvaluite mai intai:
https://mises.org/wire/stalins-secret-directives-communist-europe
https://communismblog.wordpress.com/2016/04/14/nkvd-directives-for-occupied-countries-of-eastern-europe-1947/
Aici, la surse, sunt ceva chestii interesante – de sapat:
https://www.ucis.pitt.edu/nceeer/2004_817-16_Gibianskii.pdf
Ex.:
„8. Z archiwow sowieckich, vol. IV: Stalin a Powstanie Warszawskie, ed. Tomasz Strzembosz (Warsaw, 1994); NKVD i pol’skoe podpol’e, 1944-45 gg. (Po “Osobym papkam” I.V. Stalina ) , ed. A.F. Noskova (Moscow, 1994); an expanded version of the latter, Iz Varshavy. Moscow, tovarishchu Beriia…: Dokumenty NKVD SSSR o pol’skom podpol’e 1944-1945 gg. , ed. A.F. Noskova (Moscow-Novosibirsk, 2001).”
Testamentul lui Petru cel Mare nu se va schimba si de acolo incepe si se termina toata politica externa a rusiei fie ca ii zice Imperiu, Uniune de Republici sau Federatie azi. be afraid, be very…
Mira-m-as …. cel mai sigur sunt complilate de personae f tinere sau care nu au locuit in zona …
De ex :30. În orasele reconstruite sau nou construite nu se mai admit în locuinţe spaţii excedentare, care ar putea folosi la adăpostirea pe o perioada mai lungă a animalelor sau depozitarea rezervelor de alimente.
{Pai dintai careorase nou construite in 1947? 49? Canci. Si da,se reconstruia din greu mai ales in Polonia si RDG,
Iar spatiul excedentar din locuinte era in gnl „terminat” prin „repartziari” adica erau bagati pe gat chiriasi suplimentari . Si asta nu neaarat din „rautate” (existenta!) ci mai ales a lipsei de spatiu locativ datorata mai alescresterii bruste a populatiei iraselor mari . Crestere datorata refugiatilor si prin emigrare interna.
Insa in marginea oraselor ?!~ Existau grajduri – caii erau inca mijoc principal de tractiune , plus in margine de oras mai existau vite- cocini samd. In plus mai erau magazii ptr lemne samd .. unde puteai depozita aleinte …. daca aveai! A da unele caseaveau si beciuri ….
Ptr mine e clar ca autrul alocuit doar la bloc ….
Apoi …. un asa document .. eu cred in secretomania sovietica!!! Adica daca exista .. asa ceva nu ajungea integralin mana „aborigenilor” .
In finemin 47 NKVD isi schimbase (iar!) numele … MGB….
A! Inca 2 cestii :
?Se va căuta ca acei care lucrează în diferite funcţii indiferent cât de mici, să fie schimbaţi şi înlocuiţi cu muncitori cu cea mai mică pregătire profesională, necalificaţi Asa a fost INSA adevarul este ca activistii „de incredere” nu aveu o pregatore profesionala prea buna …..
Si Să se analizeze diferenţele dintre materii, să fie redusă cantitatea de material documentar, iar la licee să se oprească predarea limbilor latină şi greacă veche, a filozofiei generale, a logicii şi geneticii. Asa fu insa cu exceptia .. geneticii … Ca despre ADn s-a auzit dupa 1950 1960 .. si pana atunci genetica se cam reducea la Mendel ….
mai mult decât edificator si revoltator.
”… scopul nu mai trebuie sa fie unul teritorial, anexarea faptica a unei regiuni, ci slabirea ei pana la stadiul de noncombat…”
Pentru că am ”obsesia” statului național, oare nu cumva integrarea noastră europeană conține -intrinsec- germenii diluării caracterului național (până la disoluție)?
Statul național a fost umbrela care ne-a permis, pentru prima dată în istorie, să fim stăpâni la noi acasă.
Integrarea europeană va întări sau va slăbi caracterul național al statului?
Relația noastră complicată cu vecinul de la vest este o altă față a războiului hibrid….
Felicitări pentru articol!
O parte din competentele nationale, inclusiv de legiferare, au fost transferate catre Uniune. E trecut in Constitutie:
ARTICOLUL 148
(1) Aderarea României la tratatele constitutive ale Uniunii Europene, în scopul transferării unor atribuţii către instituţiile comunitare, precum şi al exercitării în comun cu celelalte state membre a competenţelor prevăzute în aceste tratate, se face prin lege adoptată în şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului, cu o majoritate de două treimi din numărul deputaţilor şi senatorilor.
(2) Ca urmare a aderării, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi celelalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate faţă de dispoziţiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.
(3) Prevederile alineatelor (1) şi (2) se aplică, în mod corespunzător, şi pentru aderarea la actele de revizuire a tratatelor constitutive ale Uniunii Europene.
(4) Parlamentul, Preşedintele României, Guvernul şi autoritatea judecătorească garantează aducerea la îndeplinire a obligaţiilor rezultate din actul aderării şi din prevederile alineatului (2) .
(5) Guvernul transmite celor două Camere ale Parlamentului proiectele actelor cu caracter obligatoriu înainte ca acestea să fie supuse aprobării instituţiilor Uniunii Europene.
O parte din competentele nationale, inclusiv de legiferare, au fost transferate catre Uniune
Care parte?!
exista doua decizii ale Curtii Constitutionale legate de sesizarea din oficiu asupra initiativei de revizuire a legii fundamentale,
cititi va rog paragraful II din motivarea Deciziei nr. 148/2003 a Curtii Constitutionale,
odata cu aderarea la UE si ATO se transefera anumite atributii de la autoritatile publice romane catre autoritatile NATO si UE
de aia apare parchetu evropean, armata evropena, eventual va aparea militia evropeana pt anumite infractiuni, serviciu secret evropean, etc,
http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/43692
pentru mai multe detalii, inclusiv legate de multele amendamente, comentarii, etc, si pozitia palavramentarilor la votarea legii de aprobare a revizuirii legii fundamentale gasiti aici
http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?cam=2&idp=3883&tot=1
@Ghita Bizonu’
Citeste:
http://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/ro/FTU_1.3.5.pdf
http://ec.europa.eu/citizens-initiative/public/competences/faq?lg=ro#q1
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ro/TXT/PDF/?uri=OJ:C:2016:202:FULL&from=ro#page=17
Multumesc.
Eu nu vad nici o legatura intre statul national si statutul de membru al UE. Sa nu amestecam statutul de natiune, deci nu de simpla populatie cu apartenenta la UE respectiv un set de drepturi si obligatii contractuale. Aici plusez si spun ca daca aveam cea mai vaga notiune de natiune si comunitate de la cea mare la cea mica la cea mare puteam crea un vector diplomatic ce ne permitea mult mai multe in UE si nu ma refer la meltenisme gen dat cu pumnul in masa ci o politica de completare a a unor mari puteri.Suntem o tara mare in UE-ul asta si voturile noastre pot face diferenta intre implementarea sau nu a unui proiect francez, german.Acolo daca invatam putina diplomatie avem posibilitati uriase.
Caracterul national, unitar si indivizibil nu se pune in discutie si nu va fi pus in discutie niciodata. La fel de unitara si indivizibila este Italia, membra UE din 1958. Ce va rog eu este doar sa nu cadem in capcana anti-ue, indiferent pe ce motive. Cand dispare NATO si Dispare ue… tare imi mi-e teama ca dispare Romania cu totul toate multumita nu pekinezului de la vest, cu cele 20 si ceva de blindate ale sale ci datorita marelui URSS, asa cum ne-a mai pus Nicu Kovaci de la chitara.
Sunt federalist convins !?
Însă granița dintre național și naționalism e atât de subțire…
Sunt foarte curios ce scor vor reuși să obțină „suveranistii”!
Si eu sint tare curios. Sa tarim si sa vedem. La partea cu national si nationalism subscriu cu 3 maini.
Sa nu ne agitam asa la orice nemultumire fata de UE mai ales ca unele nemultumiri sunt justificate. UE de acum seamana si va semana tot mai putin cu ce a fost la inceput, nu stiu daca este un lucru rau sau bun insa clar in Europa nu se poate face o federatie multistatala viabila. Garantia securitatii este NATO(USA) nicidecum UE deci problema majora este sa nu dispara NATO nu UE, pentru ca daca la o eventuala dezagregare a UE o sa avem o problema economica la dezintegrarea NATO o sa avem una existentiala.
Da, dar dupa cum a spus si George, cu alte ocazii, statele europene de unele singure sunt nesemnificative ca actori globali in viitor. Cu ascensiunea Chinei, a Indiei, si in viitor, a Vietnamului, Indoneziei si Malaeziei, precum si unele din Africa (Nigeria) si din Am de Sud, influente Europei devine din ce in ce mai mica. Numai impreuna ar conta.
De asemenea, tin sa subliniez ca atentia SUA se misca inspre alte fronturi. Si atunci Europa ramane singurica cu ursul si prietenii din sud-esd.
Și cred că și britanicii încep să realizeze că Imperiul lor a apus… vremurile în care ”sălbaticii” cădeau în extaz în fața unor mărgele de sticlă colorată au dispărut de mult!
Doar împreună putem reuși!
Mai bine zis o parte din Europa trage către Est că să rămână singurică. Treabă UE este să fie un jucător economic de nivel global, atât și doar atât. În rest să își dezvolte potențialul în cadrul NATO, am văzut ce fac când sunt lăsați de capul lor. În afară de China restul sunt departe, iar ciainizii au o grămadă de probleme abia stăpânite de partidul stat (nu e chiar dragonul economic din povesti).
Evident ca ar fi bine schimbata oleaca. O confederatie suna bina 😛 . Dar e cale lunga si greu de schimbat mentalitati…
Ma repet: singuri si individuali suntem carne de tun. Nu poti avea economie fara corectitudine si cu disparitati de granita si legislative intre regiuni. UE treb sa fie mai putin birocratica si individualista. Si fostele imperii sa isi accepte insignifianta actuala.
O confederație este improbabilă, prea multe popoare diferite cu interese divergente. Nu ești carne de tun și nu dispar granițele pentru că există NATO, armata unica europeană este o gogomanie ineptă, iar economic UE sta foarte bine. Singurul competitor economic real sunt SUA iar singurul adversar ce poate ridica probleme reale este URS(S)ul.
Să nu le plângem de milă, au suficiente conexiuni cu vechile colonii încât să nu de-a faliment. Apropo, împreună înseamnă și Romania, Polonia, Bulgaria, Croația, etc.? Nu de alta, dar nu pare să fie chiar așa, mai ales când vorbesc funcționării aia numiți nu votați, de 2 viteze.