Adica dupa ce americanii i-au amenintat ca nu le mai vand F 35A, daca guvernul canadian nu se potoleste cu offsetul, onoratul guvern a ridicat labutele si a anuntat “ca care offset neicusorule”? Totul a fost doar o “misunderstanding” daia, nici pomeneala de o asa cerinta magareasca, asta dupa ce americanii le-au adus aminte (le-or fi aratat si contractul?!) de faptul evident ca un partener in program (Canada) nu poate cere offset, conform intelegerii semnate.
Iar canadienii nu prea au loc de intors, guvernul condus de Justin Trudeau o tot lalaie cu achizitia de noi avioane multirol intr-un asa hal incat au ajuns sa cumpere F 18 la mana a doua din Australia, “cangurii” – tara cu un guvern serios fiind deja cu contractul semnat pentru F 35A si cu cateva aparate la ei in desert.
Prins in corzi, cum ziceam, guvernul a lasat coada jos si a acceptat ca offsetul sa nu fie conditia obligatorie (de fapt sa nu mai fie deloc), asta dupa ce se solicita ca intreaga suma folosita in achizitie sa fie apoi reinvestita in economia canadiana. Vorbim aici de un buget cuprins intre 11 si 14 miliarde de dolari.
„Necazul” vine din apartenenta la programul JSF, acolo unde o regula de baza spune negru pe alb ca nu se poate pune problema de offset intre parteneri. Canadienii au semnat dar intre timp “au uitat”, dar ce memorie nu-si revine subit dupa un zdravan picior in gura? Iar aceasta repliere extrem de rapida indica destul de clar cam ce avion doresc supusii reginei din America de Nord…
Ramane totusi o dovada se amatorism din partea premierului Trudeau sa solicite ceva ce este in mod clar interzis prin semnarea parteneriatului pentru JSF.
Intr-o prezentare aparuta pe 9 mai, guvernul si-a reevaluat pozitia si a anuntat criteriile pentru alegerea noului multirol, astfel: 60% – avionul in sine ce stie si ce poate sa faca, 20% – costurile de operare pe durata de operare prognozata si 20% – beneficiile oferite economiei canadiene.
Se tot invarte Canada si se tot invarte, dar in cazul ei operarea unui avion european (legat de o baza industriala de peste ocean) ar fi probabil o alta dovada de amatorism. Cu atat mai mult cu cat actualul premier s-a jurat pe ma-sa ca tara sa va cumpara orice numai F 35A nu (desi Canada este, repet, partener in programul JSF), ei bine, are acum un alt moment prielnic sa planga in public, dupa ce a mai plans de dragul gay-ilor cu ceva ani in urma, nu este foarte clar pe ce motiv.
Cu cei de la Dassault retrasi din competitie au ramas europenii cu al lor Eurofighter, LM cu F 35A, Boeing cu E/F-18 Super Hornet E/F Block III si Saab cu al sau Gripen E/F…
Nu-i chiar asa de greu de banuit finalistii si, intr-un final, fericitul castigator…
GeorgeGMT
participarea la program obligă partile la achizitie sau ofera condiții de preț preferențiale pentru parteneri?!
„madam” trudeau o arde sofisticat când nu trebuie ,avionul chiar arată bine de tot cu frunza de arțar pe ampenaje.
parcă canafienii sunt la cutite cu trump din motive economice,probabil se plătesc niste polițe …
ps.poate se răzgândeste trudeau daca in loc de frunza îi picteaza curcubeul?
Poate a doar populism (dr.) sau socialism (stg.)si tarile nord-americane sufera de acest sindrom social, eu nu vad mari diferente intre cele doua, doar unul e cea si aistalalt hais.
F-18 avion european? Legat de complex tehnologic de peste ocean? Plus ce fac liberalii acum ar face si conservatorii, fiindca trag de timp sa poate iesi sau sa obtine alte conditii la acest program falimentar. Cumpararea acestor avioane la acest pret ar fi o mare risipa.
NU ma refeream, evident, la Super Hornet.
Dpmdv ar trebui sa ia F35 + F18. F35 de razboi iar F18 pentru patrularea enormului spatiu pe care il au de patrulat. Asta va fi 99% din activitatea aviatiei canadiene iar F35 nu prea e de patrulat. Eurofigher e scump si nu prea fiabil, iar gripen cu un singur motor nu e de tari mari.
Canada nu are un buget la fel de generos pentru armata ca SUA asa ca isi complica existenta, exploatand doua modele diferite de avion.Cel mai simplu si ieftin este sa exploateze un singur model de avion.SUA isi permite bugetar sa exploateze mai multe modele de avion.In plus, fata de Canada, SUA executa activitati militare mult mai complexe, in diferite zone geografice ale lumii, ceea ce ii determina pe factorii decizionali americani, din motive pragmatice, sa doreasca pastrarea in dotare , a actualelor modele de avioane intrucat F35 nu poate acoperi la fel de eficient ca acestea, toata gama de misiuni specifice pentru care aceste avioane au fost gandite atunci cand au fost proiectate.Viata practica a dovedit ca un multirol nu poate sa faca la fel de bine treaba ca un avion dedicat doar unei anumite activitati.
F15X poate ar fi fost cel mai potrivit avion multirol, in urmatorii 20-30 de ani, pentru Canada, insa acesta exista doar pe hartie.
Raportat la suprafata uriasa a tarii, FA18 Super Hornet ar fi mai potrivit decat F35.Inclusiv pentru faptul ca FA18 Super Hornet poate cara mai mult armament fata de F35 si este bimotor, ceea ce inseamna mai multa siguranta pentru pilot si avion.
Datorita stranselor relatii economice, politice si militare cu SUA, sunt ferm convins ca un avion militar american va fi selectat in final de canadieni.Intrucat Canada este partener in programul F35, cred ca acest avion are cele mai mari sanse sa fie desemnat castigatorul.
Nea Justinel marijuanel Trudeau e in gros tabarnac avec amerlocii mai ales cu aia de la Boeing pt ca baietii din Seattle au facut galagie ca dc sa cumpere Delta Airlines avioane Bombardier seria C-100/-300 canadiene, actualele Airbus-220-100/-300, in consecinta canadejii s-au basicat pe Boeing si s-au jurat en osti ca jamais-never sa mai cumpere ceva direct de la Boeing, precum F/A-18 EF Super Hornet sau ipotetic F-15 Eagle.
Deci in situatia de fata optiunile de un nou supersonic multirol pt RCAF sunt f limitate si F-35 are sanse mari sa fie castigatorul.
Daca canadienii vor lua18 F/A-18 AB Hornet din Australia, ce le-o mai ramane din F/A-18 AB Hornet ale lor, plus F-35, 65 de avioane a fost ultimul nr dat ca necesar pt RCAF, vor avea pt un timp o flota mixta de avslmr.
Au mai aparut niste sf-uri cu reproiectarea intr-o varianta moderna si productia avionului lor supersonic bimotor Avro Canada CF-105, Dar acesta era mai mult pt interceptare si patrularea imensului spatiu aerian canadez, deci nu foarte multirol.
https://globalnews.ca/news/4894339/norad-russian-bombers-canada/
deci o data n 2014, o data in 2017, pana in 2019
poate nu e o idee rea f35 si pentru „politie aeriana”
sa participi la ditamai programul varf de tehnologie si sa faci pe perețiosul alegând altceva de-al dracului….