Pe mări asiatice
Măreaţa flotă rusă de mare largă a preluat, pare-se, obiceiurile măreţei flotile aeriene ex-sovietice. Ruşii au început să folosească mijloace „neconvenţionale” în speranţa că tot mai mulţi marinari americani îşi vor da demisia, secătuind rezervele de personal ale US Navy, doar – doar or ajunge şi ultimii în situaţia australienilor care au nave dar nu şi marinari să le folosească.
Aşa se face că, probabil cu gândul la un cargou cu oi, comandantul unui Udaloy din prima serie – DD572 „Amiral Vinogradov” a hotărât să joace o partidă de chicken cu comandantul unui Ticonderoga – USS „Chancellorsville”. Poza de mai jos este elocventă pentru ce s-a întâmplat acolo. Totul sub privirile plictisite a doi marinari ruşi ieşiţi la bronzat pe helipadul distrugătorului rusesc.
Declaraţia americanilor:
„At approximately 11:45 am on June 7, 2019 while operating in the Philippine Sea, a Russian Destroyer (UDALOY I DD 572) made an unsafe maneuver against guided-missile cruiser USS Chancellorsville (CG-62), closing to approximately 50-100 feet putting the safety of her crew and ship at risk.
While USS Chancellorsville was recovering its helicopter on a steady course and speed when the Russian ship DD 572 maneuvered from behind and to the right of Chancellorsville accelerated and closed to an unsafe distance of approximately 50-100 feet. This unsafe action forced USS Chancellorsville to execute all engines back full and to maneuver to avoid collision.
We consider Russia’s actions during this interaction as unsafe and unprofessional and not in accordance with the International Regulations for Preventing Collisions at Sea (COLREGS), „Rules of the Road,” and internationally recognized maritime customs.”
Declaraţia ruşilor, prin vocea Tass:
„The US cruiser Chancellorsville suddenly changed its course and crossed the Admiral Vinogradov destroyer’s course some 50 meters away from the ship. In order to prevent a collision, the Admiral Vinogradov’s crew was forced to conduct an emergency maneuver.”
Conform Tass, incidentul s-a petrecut în partea sud-estica a Mării Chinei de Est, când o flotilă rusească şi un grup al unui portavion american – probabil „Reagan”, au navigat în direcţii paralele.
Lăsând niţel la o parte declaraţiile ambelor părţi, să profităm puţin de poza de mai jos şi de ceea ce putem vedea cu proprii ochi. Uitându-mă la siajul navelor se poate observa că nava americană are un curs şi o viteză stabile. Siajul navei ruseşti pare să arate că navele au mers o vreme în paralel după care nava rusească a virat către babord şi a accelerat pe un curs de coliziune cu nava americană. Ulterior, distrugătorul rusesc a virat la tribord – se vede destul de clar – iar crucişătorul american a pus motoarele înapoi – zic americanii.
Conform COLREG – Regulamentul de evitare a coliziunilor pe mare, în opinia mea, aplicabilă ar fi Regula 15, iar conform acesteia, americanii trebuiau să acorde prioritate. Ceea ce au şi făcut, în final.
REGULA 15 „Încrucişarea drumurilor” – Când două nave cu propulsie mecanică au drumuri care se încrucişează astfel încât există un risc de coliziune, nava care vede cealaltă navă prin tribordul său trebuie să se abată din drumul celeilalte nave şi, dacă circumstanţele permit acest lucru, să evite să-i treacă prin prova.
Pe scurt, ruşii au forţat mâna americanilor. Mai jos regula 15 explicată pe înţelesul tuturor.
Probabil că ruşii au vrut să testeze grupul de luptă al portavionului, nefiind prima dată când fac asta. Ori, în astfel de cazuri, navele de escortă ale portavionului se comportă de obicei precum un ciobănesc care-şi apără turma. Ruşii au băgat niţel băţul prin gard, americanii l-au prins ş.a.m.d., hârjonelile specifice războiului rece sunt din nou la ordinea zilei…
O filmare drăguţă:
Americanii n-au scăpat momentul să facă nişte poze bune:
Şi pe plaiuri mioritice
În încheiere, aflu că s-a mai consumat un episod penibil din şi mai penibila sagă a corvetelor multirol: asocierea câştigătoare a deschis un dosar în mai anul curent prin care, în esenţă, solicită obligarea autorităţii contractante la comunicarea rezultatelor licitaţiei. Au pierdut. Însă ce mi s-a părut interesant e faptul că Fincantieri a intervenit în dosar şi a cerut respingerea contestaţiei asocierii franco-române…
După cum se arată lucrurile n-o să avem nici corvete, nici fregate înarmate prea curând… No further comments! Aşa că m-am gândit să le dau o nouă idee: anularea licitaţiei pe motiv de schimbare, modificare a necesităţilor strategice ale flotei române la Marea Neagră. Idei pentru o nouă structură a flotei pot găsi aici şi aici. Mă mulţumesc şi cu patru fregate adevărate în loc de şase…
Editat: nu cred că vom avea nici măcar rachete de coastă, umblă vorba prin târg că guvernul a cam ajuns la fundul sacului din moment ce trebuie să umble la salariile / numărul angajaților de la stat… Norocul nostru că ne-a cumpărat Adrian S.
Nicolae Hariuc
P.S. Acesta pare să fie articolul meu cu numărul 100 pe romilitary… 🙂
Surse:
http://tass.com/defense/1062467
https://portal.rna.ro/SiteAssets/servicii/personal-navigant/Partea%20B%20SECTIUNEA%20II.pdf
100 de articole?! Abia ai trecut de pubertate coane, da sa fii sanatos, masa, dansul si felicitarile la al 500-lea 🙂 ))))
In problema ivanilor, ai priceput bine intentia, sa-i sperie marinerii Varului Sam, sa ramaie US Navy cu navele goale prin porturi, uitandu-se lung cum ivanii, spaima marilor, fac manevre obraznice in largul Virginiei.
Pacat ca nu mai au portavionul ala fumegator ca le goneau si turistii din Florida.
Clar ca ivanii au fortat, americanii au dat prioritate de dreapta, ivanii se dau victime ale imperialismului occidental etc.
De cand cu Sarbu am zis si eu sa ma laud, doar doar oi primi ceva in plus la sfarsitul lunii… 🙂
Vezi ca te pacalesc. Cand am ajuns la articolul 100, conducerea redactiei, impreuna cu sponsorii ilegali, mi-au oferit o saptamana in Bermude.
Adica am stat in bermude in fata calculatorului. 😉
:))
neamurile proaste rămân neamuri proaste indiferent câte aere de civililizatie îsi arogă.
din păcate ronavy a devenit o formă fără continut,RIP !☹️⚰️
Cum maestre, forma fără conținut? E o forma plina de conținut înstelat…îi pui pe toți burtoșii pe o fregata, ajung sa o scufunde d pășind masa maxima admisă…E plin de conținut…
Cei burtosi sunt momeli sau ținte false pentru radare. Daca se strang laolaltă dau impresia de o nava puternic înarmată (cu grasime) 😀
Cele mai moderne nave ale Marinei Militare raman si azi cele 3 remorchere de rada, intrate in dotare in 2016: Vârtosul, Voinicul, Vânjosul.
Din pacate.
Nu s-au apucat nici macar de Tetaluri sau de Muste unde au facut licitatie finalizata cu castigator s.a.m.d.
Singura chestie care se va face sigur anul asta e puitorul de mine care va conduce la anu’ gruparea SNMCMG 2.
Pe 1 iunie un Tetal isi schimbase locul la cheu dar probabil in anticiparea exercitiului militar ce va sa vie saptamana asta sau urmatoarea, nu mai stiu.
Tot din pacate.
pai da, ca corvete sunt curvete pt psd.uit criza din moldova daca eram pe granita cu f16, himarssi p5, nu era dondon in cacao? nu sa vanda basarabia la rusi
In cazul de fata se aplica prevederile art. 13 COLREG. Nava ruseasca a ajuns din urma crucisetorul american,fiind obligata sa se abata din drumul acesteia. In plus a facut-o cu buna stiinta , schimband de drum pentru a se apropia in mod periculos. A mizat pe faptul ca poza finala va arata nava ruseasca in dreapta, cealalta fiind obligata sa se abata din drumul ei. Tupeu ordinar rusesc, provocare pe fata.
Rule 13 Overtaking.
Nava care ajunge din urmă altă navă
a) Oricare ar fi dispoziţiile regulilor din partea B secţiunile I şi II, orice navă care ajunge din urmă o altă navă trebuie să se abată din drumul navei ajunse din urmă.
b) Va fi considerată navă care ajunge pe o alta din urmă acea navă care se apropie de o alta, venind dintr-o direcţie mai mare de 22.5 dinapoia traversului celeilalte nave, adică aceea care se găseşte într-o astfel de poziţie faţă de nava ajunsă din urmă încât noaptea, ar putea vedea numai lumina din pupa a navei ajunse, fără să vadă nici una dintre luminile din borduri.
c) Dacă o navă nu poate stabili cu siguranţă că ajunge din urmă o altă navă, ea trebuie să se socotească ca fiind navă care ajunge din urmă şi să manevreze în consecinţă.
d) Nici o schimbare ulterioară de relevment dintre cele două nave nu poate face să se considere nava care ajunge din urmă o altă navă, drept navă care taie drumul acesteia din urmă în sensul prezentelor reguli şi nici nu o va absolvi de obligaţia de a se abate din drumul navei ajunse din urmă până când aceasta nu a fost definitiv evitată şi depăşită.
In cazul concret, in opinia mea, au fortat aplicarea regulii 15. Pe taramul speculatiilor, probabil Reagan era in preajma, iar Tico si Udaloy mergeau in paralel. Au facut la fel si in Mediterana acu’ vreo 2 ani… Atunci era Mudry parca…
Ca un moldovean autentic ce ma consider, simt nevoia sa corectez titlul: ” Gâlșiavî pi mari”.?
Corectat, merci! 🙂
Da’ nu se poate sa punem pe bricul Mircea niste rachete anti-nava si citeva AA ?
Si nu mai luam nimic …. ca oricum nu „e” bani … decit de pensii si salarii.
Mai ales ca la primarie, dupa intilnirea „decit” dintre Dancila si firea, vor veni restul de fonduri … oare de unde s-au gasit ? Ca primaria nu mai avea bani ….
Tocmai ce am vazut ca se schimba bordurile puse anul trecut, cu altele noi …
La mai multe, Nicolae !!
Citesc si articolele despre nave, ca tare imi place la mare si la balaceala … mai ales ca am facut la marina armata … la Academie …
Poate o sa avem noroc si de nave, vorba ta, macar 4 …. BUNE.
Cu oricine, numai sa se faca.
Multumesc de urari!
Vis-a-vis de pus arme pe nave comerciale, am publicat recent un articol pe rnhs, il gasesti aici: https://rnhs.info/crucisatorul-auxiliar-un-concept-inca-actual/
Din pacate nici nave comerciale maritime sub pavilion romanesc nu mai avem…
Altfel, imi mentin opiniile din articolele cu flota paralela! 🙂
Ar putea sa faca un program pe termen lung pentru 4 fregate si 4 corvete, sa le faca in transe, 1+1
daca astia continua lalaiala cu corvetele, incep sa ma gandesc daca nu ar trebui sa faca o modernizare minimala la Tetaluri si la Marasesti: radare+senzori+CMS, VSHORAD (teleoperabile + rachete – minim Mistral sau Stinger, daca nu niste SEARAM), rachete anti-nava. Chestii pe care la nevoie sa le poti demonta usor si muta pe alte copai.
Marius, ei n-au pus inca in aplicare licitatia de modernizare a Tetalurilor, si nici macar nu sunt cine stie ce sume fabuloase acolo… Trec o data la 2-3 saptamani pe langa ele, n-am vazut nimic schimbat pe la ele, dar o sa ma uit iar mai atent.
Iti trebuie licitatia cu rachete AN terminata si o alegere pe partea de senzori/CMS/armament de la bun inceput ca sa nu ai CMS-uri diferite intre navele flotei.
Singurele pe care le-as moderniza acum ar fi Tarantulele. Radar/CMS/rachete AN noi/integrarea AK-630 in noul CMS si, maxim-maximorum, un Simbad RC, caci cu Sea Ram dublezi valoarea navei. Macar astea nu-s blocate in cacatul ala de licitatie ratata.
Exact, licitatia de baterii de coasta!
SeaRAM era mai mult pentru Marasesti, la Tarantule ar fi cireasa de pe tort 🙂
Lasa Marasestiul in pace, ce vrei sa mai faci cu nava aia batrana?
Idem pentru London si Coventry.
Idem! 🙂
pai avand in vedere ca nu poti atinge fregatele celelalte pana nu se decid cu corvetele, ce ramane?
Raman asa cum sunt pana luam ceva mai acatarii. Cel mult rachete AN si un SeaRam, fara CMS.
Propozitia 2 daca anuleaza licitatia, altfel sanatate. Oricum suntem praf de stele…
eu ma refeream doar la Marasesti, ca de alea 2 nu te poti atinge pana nu se decid cu offsetul de la corvete, sau schimba formula.
Marasesti are ceva CMS…
Postez mai mult pentru public, ca tu ai participat la discutii si pe Tehnomil pe subiectul asta
https://www.terma.com/press/news-2007/termas-c-flex-combat-management-system-selected-for-romanian-frigate/
Dupa cum ziceam, as lasa Marasestiul in pace. Si cele doua britanice au ceva asemanator din cate stiu eu. Dar si pe alea le-as lasa in pace…
Singura solutie in acest moment e sa anuleze licitatia daca nu le convine ce-a iesit. Vor plati daune, asta e, ghinion. Tot pe noi o sa ne usture la buzunar. Eu asa as face. Suntem praf oricum am intoarce-o. Si cu un Marasesti si resapat si fara…
Si regandita toata structura. Pana atunci, daca vrem o bruma de capabilitate, cel mai ieftin cred ca ar fi sa modernizeze Tarantulele.
Zic si io… 🙂
Marasesti resapat devine nava auxiliara / scoala pentru trecerea pe fregate, dar trebuie sa-l echipezi cu ceva cat de cat modern 🙂
Lasa-l bre sa moara linistit! 🙂
Pe un Iver Huitfeldt de exemplu ai spatiu suficient sa faci si scoala – nava e prevazuta sa ia la bord mai multi oameni decat echipajul standard. Plus echipamente moderne. Nu tre’ sa pui echipamente moderne pe o nava veche de 30 de ani ca sa ai o nava scoala.
Cu un CMS uniformizat la nivelul intregii flote, oricare nava poate servi ca nava scoala…
Ai bricul Mircea, ar mai trebui ceva ca sa-i obisnuiesti cu o nava mare cu doua elice si doua carme. Ca simulatorul nu stiu daca este suficient. Aveam asa ceva la un moment dat, nu-mi mai aduc aminte cum ii zice.
@nicolae
Nava Logistica 281 Constanta?
@priam Da, asta tre’ sa fie. Ma mai gandeam si la Neptun, da’ aia era la civili…
Rusul va fi avansat in grad „pentru merite deosebite”. Asta in cazul ca nu se strica Udahoyul si pina sa vina ceva remorchier , cer asistenta la capitalistii aia spurcati de americani. 🙂
Legat de contractele fantoma a MApN.
Dupa 1989 , principala formatiune politica care a pus pe butuci armata a fost PSD cu taticul PSDR.
Contractele putine semnate au fost facute la presiunea NATO.
– ca eram in curul gol
Dar :
– NU e sigur ca vom plati si toate ratele pentru 7 sisteme Patriot. Poate careva sus zice ca 3 sint destule si diferenta in bani , la pensile marete si patriotice.
– Alte F 16 , cind va zbura porcul tovarasi.
– corvete , cind se vor gasi second hand si cu credit valutar de la vanzator.
5- transportoarele blindate , cindva ,cind se vor produce torpile AA sa montam pe ele.
6- arme individuale , doar dupa ce primarii , parlamentarii si ministri se vor dota cu pistoale conform legii aprobate de ei. Platite posibil de stat sau cu rambursare integrala tot de la stat.
O harababura mai mare , o lipsa de strategie atit de evidenta , greu de gasit in istoria Ministerului Fortelor Dezarmate. ( cindva era MFA ca erau chiar armate ).
Acum sa vedem cum da Teodorovici banii lipsa la primarii , cu ce va platii majorarile de pensi din toamna si logic, e clar ca armata ramane cu mega pistolul Carpati , fregate fara armament si submarinul tot legat la chei ca altfel se scufunda singur.
Numai succese .
Si cum citesc ca si sputnicul studiaza blogul conform fisei postului , trebuie sa fie mandri.
Nici daca se chinuia tot FSB cu GRU impreuna , nu gaseau asa conducatori romani doar buni de gura ( cind citesc ce au de zis) dar incapabili profesional sa tulbure apele lacului rusesc numit Marea Neagra. 🙂
Chiar daca FSB/GRU nu aveau alt obiectiv decat cum sa saboteze mai bine MApN nu ar fi reusit mai bine decat au facut-o incompetentii nostri. Politicieni si militari (din pacate, pt ca au permis sa se intample asta!) deopotriva. Asta e tradare si ar trebui tratata ca atare!
Deci pana la urma ideea cu reactivarea cuirasatelor din clasa Iowa nu-i doar un vis al fanilor e o posibilitate reala.
Nu cred ca va mai fi vreodata reactivat. Poti vorbi despre ele la trecut. Dar ce-mi scapa? 🙂 Ca nu vad legatura cu articolul de fata…
@nicolae: daca in loc de Tico era un Iowa, probabil coliziunea s-ar fi produs, iar Udaloy ar fi fost grav avariat, poate chiar scufundat.
Mda, nu prea vrei sa-ti lipesti tablele de blindajul unui cuirasat din WW2…
Dar nu-l subestima pe rus, stia foarte bine ce face si-si controla nava foarte bine. Altfel n-ar mai fi stat nimeni relaxat la soare pentru refacere bronzului.
Ori stiinta, ori inconstiinta 🙂
Stiinta, parerea mea e ca rusul a pus carma babord exact cand trebuia. 🙂
Nu mai stiu exact unde am citit, dar se propusese reactivarea cuirasatelor tocmai din cauza manevrelor agresive ale navelor rusesti la limita coliziunii. Nu era o opinie oficiala banuiam la momentul respectiv ca ar fi vorba de ofiteri in retragere ai US Navy.
Am mai citit o stire interesanta azi, Argentina va primi 2 submarine SH de la brazilieni, din clasa Tupi, adica 209 modificat, cu o posibilitate sa le primeasca si pe celelalte 2. Brazilienii le vor inlocui cu cele 4 Scorpene.
Daca se confirma e o colaborare foarte interesanta
nebun, pui in pericol si propriul echipaj nu numai al ”impieralistilor”, daca nu se indreapta carma la timp si clasa aia e veche rau ma mir ca functioneaza.
din toporl, la noi daca ar face asa ivan lui F-22 sau lui Marasesti ar tine ai nostri directia ?
sa ne amintim de pataniile arleigh burke-urilor de anul trecut.rusii probabil au trecut la strategia kamikaze.sa scoti din joc un tico cu pretul unui udaloy antic,vechi si de demult nu e putin lucru.se pare ca de data asta americanii au fost la posturi.rusii au antecedente:in 2014 au scufundat ditamai cruiser-ul ochakov la intrarea in golful donuzlav sa blocheze flota ucraineana in port.
Americanii trebuiau sa ridice steagul cu mesajul „Oi la bord”.
Probabil rușii fac pe lingăii pe lângă chinezi.
În ceea ce privește Marea Neagra e păcat. Păcat ca aici noi ar trebui sa fim NATO. Adică peste ruși și peste turci. Toate resursele. Nu fregate. Ci foarte multe corvete. Toate fabricate în România. Nu a spus nimeni dar cum ar fi sa fabrice toți cei trei câte patru corvete? Știu costa mult dar o mare parte a banilor ar intra în economia românească. Foarte mulți muncitori romani. Foarte mulțumiți toți constructorii de România. Iar România cu douăsprezece corvete de mare nivel și antinavale și anti aeriene și antisubmarin ar fi cineva în Estul Europei. În rest oricum nu se înghesuie la dotare. Poate câteva aeroporturi de mare capacitate.
dincolo de inzestrarea deficitară la nivel de minister,ronavy este probabil ramura cea mai apropiată de insolvență.