Prostia este universala…

Gripen E. L-au cumparat cand nu era, astazi e si nu-l cumpara…

Incepem cu elvetienii, nu pot sa-i uit, care cu ceva ani in urma au anuntat un castigator: Gripen E/F. Mare bairam mare, dupa care au organizat un referendum si contractul a cazut. Ok, asa-i legea la helvetici, mai intai tai si dupa aceea masori, nu ne bagam in casa lor.

O ciudatenie, am putea spune, toti suntem cateodata mai ciudati, dar vine anul 2019 si elvetienii fac iar mare tam-tam ca-si vor cumpara avioane noi. Surpriza vine insa de la Saab care anunta ca-si retrage oferta cu Gripen E/F pe motive tehnice, inca nu au un aparat matur sa-l ofere spre testare. Asta cu testarea este o conditie sine qua non la elvetieni, de aceasta data.

Dar atunci cum de a castigat Saab-ul in 2011?! Cum de au acceptat elvetienii atunci sa cumpere un avion aflat inca in faza de cercetare-dezvoltare, gata sa puna banii jos, iar astazi cand prototipul zboara foarte bine nu-l mai vor? Dar F 35A merge luat in calcul, pentru ca nici “americanul” nu este inca “batut in cuie”, din punctul de vedere al tehnologiei, mai are ceva ani pana la majorat?!

Si poate credeti ca doar elvetienii sunt ciudati, ei bine nu, nici canadienii nu sunt mai breji (desi odata cu numirea ca premier a lui Justin Trudeau asteptarile nu mai sunt chiar atat de mari).

Canada a ramas cam de caruta cu dotarea armatei: fregate batrane, avioane au ajuns sa cumpere la mana a doua din Australia, submarine practic nu sunt, elicoptere cu probleme etc.

Comparandu-i cu elvetienii, canadienii au insa un plamares de “ciudatenii” demn de orice carte a recordurilor serioasa.

Incepem cu elicopterele, astfel Ottawa a platit nu mai putin de 458 de milioane de dolari canadieni drept penalizare pentru ca nu a mai vrut sa cumpere elicoptere EH-101. Au dat practic jumatate de milliard ca mai apoi sa cumpere exact aceleasi aeronave (in 1998), redenumite “Cormorant” cu scopul inlocuirii batranelor Boeing-Vertol CH-113 Labrador. Afacerea s-a derulat intre anii 1987 si 1993. A fost careva impuscat pentru pierderea celor 458 de milioane de C$? Nu, si-i pacat, la banii astia eu ii spanzuram si pestii din acvariu…

Despre mama tuturor pacalelilor incasate de canadieni, afacerea submarinelor din clasa “Victoria”, am mai scris si este una memorabilia, de pus in rama si de predat copiilor la scoala sub numele de “metoda ghiulul”. Supusii Reginei de pe malul vestic al Atlanticului au cumparat de la britanici patru submarine diesel-electrice la mana a doua. Defecte, si cu probleme structurale grave, inca de la aducerea lor in Canada, nici astazi nu sunt chiar ok desi s-au bagat bani cu nemiluita in reparatia lor. Achizitionate in 1998, au reusit performanta ca pana in 2012 sa fie operationale doar trei ani. Tot in 2012, ministrul apararii canadian de atunci, Peter MacKay, se declara optimist ca macar din 2013 sa fie navele, in sfarsit, operationale. Deocamdata doar unul dintre ele pare a fi cu cat de cat…normal.

Cel mai probabil, daca cumparau “Delfinul” de la Romania si-l reparau un pic, aveau un submarin decent.

Adaugam si “ciudatenia” din programul de achizitie a F 35A. Mai intai de toate, Canada este partener in program, dar guvernul condus de munsiu Justin Trudeau (un om foarte destept, se pare) s-a jurat pe mama lui ca el nu cumpara F 35A fara un program de offset de 100%. Americanii i-au trimis atunci o copie dupa contractul semnat de cele doua parti si i-au subliniat cu rosu un pargaraf in care se facea vorbire cum ca partenerii nu pot solicita offset, astfel ca Canada nu mai pupa F 35 daca are memoria scurta.

Bineinteles ca guvernul si-a “amintit” brusc ca are si el o copie dupa contract si a anuntat ca va cumpara fara offset. Intre timp programul de dotare a tot fost lalait, s-a pierdut timp si Hornet-urile bastinase isi dau duhul fara a avea inlocuitori.

Continuam cu fregatele. Si aici canadienii trebuiau de mult sa se hotareasca dar au tot amanat decizia pana cand, supriza de surpriza, a castigat BAE Systems cu Type 26 (aceeasi nava care va dota si Royal Navy si Royal Australian Navy), doar ca pretul unei fregate BAE este marisor, mult mai marisor decat al unei F 100, de exemplu, sau al unei FREMM. Britanicii platesc pentru primele trei cam 1,42 miliarde de euro per nava, canadienii in schimb 2,59 miliarde de euro per nava!! Si mai trebuie sa adaugam ca, initial, exista cerinta ferma ca nava propusa sa fie deja in exploatare, ori stim cu totii, Type 26 exista deocamdata doar pe hartie, prima foaie de tabla a fost decapata prin iulie 2018.

Si ca lucrurile sa fie clare, s-a anuntat ca pretul de 2,59 miliarde de euro per fregata canadiana Type 26 s-ar putea sa creasca. Australienii s-au descurcat ceva mai bine platind “doar” 2,44 miliarde de euro per nava. Adevarat ca preturile includ constructia navelor in tarile cumparatoare (si posibil anumite costuri de operare/mentenanta pe durata de viata a navei), dar totusi, cu banii pe trei fregate jumatate americanii si-au construit un portavion nuclear din clasa “Ford”…

Ca sa ne facem o idee, oferta FREMM a fost de 1,34 miliarde de euro pentru o nava. O FREMM destinata Italiei/Frantei costa cam 700 milioane de euro (mai mult sau mai putin), diferenta pana la 1,34 miliarde este data, cel mai probabil, de mai sus amintitele costuri de operare pe durata de viata operationala a navei.

EGV Berlin

Ottawa mai doreste sa cumpere si doua nava Protecteur-class Joint Support Ships (JSS). Pretul per bucata? 1,14 miliarde de euro.

Aceste nave au la baza clasa “Berlin” a marinei germane si prima nava va fi lansata la apa in 2022.

Si acum comparatia. Britanicii au nave din clasa “Tide”, construite in Coreea, cu un deplasamanet de 39 mii de tone, francezii&italienii au nave din clasa “Vulcan”, deplasament 27 mii de tone. Asta a canadienilor are doar 20 de mii de tone.

Recapituland, Canada va plati pentru doua nave de 20 de mii de tone cam 2,3 miliarde de euro, francezii vor plati pentru patru nave de 27 de mii de tone 1,7 miliarde de euro

In principiu, navele din aceasta clasa costa cam 4-5000 euro per tona construite in Coreea de Sud sau 13 mii (chiar mai mult) daca sunt construite in Europa. Navele canadiene ajung la 56 de mii de euro per tona.

Concluzia?!  In mod clar nu suntem noi chiar cei mai urati din lumea occidentala, altii – cu pretentii – sunt chiar mult peste noi. Diferente dintre Romania si restul lumii vestice este simpla: pe noi nu ne-au aparat tancurile americane de invazia bolsevica/sovietica/ruseasca, pe ei da si au apucat sa se dezvolte, sa puna un ban-deoparte.

GeorgeGMT

39 de comentarii:

  1. Pe scurt sunt altii m-ai prosti ca noi doar ca au putin m-ai mult noroc ca noi

    2
  2. Interesante informațiile….

    Dar, elvețienii pot fi afectați de „prostie” , că „pusculita cu zgomotei” e la ei, și toată lumea vrea să aibă o bancă sigură in vremuri tulburi…..
    Canada poate să o dea in „hipstereala”, flower-power, etc. Dar dacă e deranj mare ,fiind gard in gard cu yankeii, are cine să îi „trezească” și să îi susțină …..

    Noi, avem și amnezie pe lângă prostie, uităm mereu că bătaia doare…..

    1
  3. Isi permit sa fie”imprastiati”, nu-I ameninta nimeni .Se invecineaza cu USA(Alaska )si USA?.

  4. Salut. Frumoasa comparatia doar ca atat helvetici cat si supusii reginei de dincolo de balta nu sunt vecini cu ivanii cum avem noi ghinionul, daca ei isi permit sa mai bubuie de prostie cateodata, noi nu ne putem permite ca pe noi ne va costa foarte scump.

    1
  5. Noi nu ne putem compara cu Elvetia sau Canada, alea sunt tari serioase, doar ca si acolo apar ciudatenii.

    1
  6. Diferenta e ca noi chiar nu avem bani si mai suntem si lucrati de rusi, de basarabia jici nu kai zic…

  7. Aia deviaza in halul acesta dintru-un singur motiv : Isi permit !

    Noi nu ne permitem sa facem greselile lor, nu ne putem juca , nu putem arunca banii aiurea.

    La noi e o combinatie de prostie, lipsa de profesionalism dar si tradare. In ultimul rand as aduce vorba de lipsa banilor.
    Fostu ministru al apararii Fifor (filolog !) zicea ca e anul marinei. Tot ei sunt la guvernare dar anul numai al marinei nu este.

    Norocu nostru cu amerikanii. Zboara aici pe litoral americanii non stop zici ca e razboi. Elicoptere de toate neamurile , avioane etc.

    Bunicu i-a asteptat o viata. Poate ca ceva ceva avea el in cap saracu.

    1
  8. Hai să fim serioși. Într-o ofertă nu offsetul e baza ci: caracteristicile tehnico-tactice, garanția, serviceul și COSTUL consumabilelor, instruirea și modul de TESTARE a caracteristicilor, numărul de operatori, condițiile de andocare, depozitare, COSTUL unei ore de funcționare, durata de viață etc. TOATE, se compară cu NECESITĂȚILE țintite (modalitate plată, licențe, livrare, etc.) vizavi de alte oferte. E ușor a blama ORICE DECIZIE după „nasul” nostru sau TOP-ul tipologic. În concluzie nu văd decât SOFISME, nu profesionism de analiză OFERTE.

    • E important si offset-ul, ca in caz de razboi, cred ca ai nevoie ca cineva sa stie cum sa repare utiliajul. Aduci know-how in tara. Ca daca doar cumperi din afara te trezesti ca in caz de razboi daca se strica ceva, stricat ramane.

  9. Lasa ca inca au timp sa schimbe si canadienii si elvetienii totul, canadienii au timp sa aleafga F 35A vreo 24 de bucati si inca un alt tip de aprat ca sa completeze ca mai multe nu e de cumparat la cum se prefifureaza costul intretinerii.
    Elvetienii au timp sa se razgandeasca de cateva ori si sa nu cumpere nimic – F /A 18 C/D-ul lor are viata in el de nu pot ai lor piloti sa il zboare la cum au programul scurt pana la 17, dupa aia decoleaza ailalti din vecini ca ei trebuie sa se odihneasca acasa ca o fost „grele”
    Solutia la elvetieni este clara – tre sa ii faca F/A 18-C/D un MLU bun si aia este, nu au nevoie de mai mult daca Romania se descurca cu 12 F 16 MLU acu’.

    • Elvetienii sunt ambitiosi si orgoliosi.Vor sa aiba o armata decenta.Inclusiv o aviatie militara decenta in raport cu vecinii lor.

      • Cu cine? Italia, Franta, Germania?! Oricare din aceste tari daca isi pun in gand sa ii ocupe o pot face atata timp cat accepta pierderi asumate.
        Daca tu ai acum o aviatie car enu zboara decat pana la ora 17 fii sigur ca o sa ai probleme mari cu mobilizarea fortelor aeriene in caz de conflict.
        Inatai sa zboare F/A 18 C/D-urile ca lumea si apoi putem vorbi de o aviatie decenta, in acest moment F/A 18 C/D nu au trecut de mijlocul vietii. Logic acum inlocuiesc F 5-urile pe care le mai au in dotare si la cum au facut programul de testari au scos cel mai indicat avion monomotor din cursa atata timp cat puteau sa testeze cu un an dupa si l-ar fi avut functional. Tot pe criterii din alea de rahat o sa pota scoate si alte avioane la fel de potente, ca sa castige cine trebuie – uita-te la Austria cu Typhoon-ul T1 nu le iese pasenta cu mentenanta

        • Italia sunt incapabili sa ocupe militar Elvetia.Pentru Germania si Franta, Elvetia este o nuca mult prea greu de spart.Este mult prea mare efortul si sacrificiul facut, decat beneficiile ulterioare, obtinute.
          In acest moment, nici Germania nu este capabila, din punct de vedere militar, sa ocupe Elvetia.
          Franta desi are o armata mai puternica, pe termen lung, nu ar fi capabila sa finalizeze ocuparea militara a Elvetiei.
          Din aceste motive elvetienii vor sa aiba o armata moderna, capabila sa le apere tara.Stii foarte bine ca si acum in Elvetia serviciul militar este obligatoriu.Tot din dorinta de a avea suficienti oameni sub arme care sa apere tara la nevoie.

        • Cu ontratu in Elvetioa este simplu . E pe gratis.
          Problema este cu iesitul … asta daca nu preferi sa ingrasi pajistile elvetiene

  10. La elvetieni, probabil cam asa a fost:
    la prima vedere Gripen-ul isi surclasa rivalli, probabil si din cauza asa ziselor costuri mici, dar apoi au descoperit ceva, nu-mi dau seame ce, ceva nu le-a convenit si bineinteles si-au ”amintit” ca poate da roata cu ”referendumul”.
    E clar ca nu l-au mai vrut deloc.
    Nu stiu, nu mie clar ce motiv ar fi.

    1
  11. Dar peste tot contribuabilii plătesc nu politicienii

  12. Sunt foarte multe glume cu elvetienii (de la briceagul ala, la cand au avut ultimul razboi) la fel si cu canadienii (south park bomb canada), ambele tari, desi francofone (nu vreau s-ajungem la glumele despre armata franceza 😀 ) sunt foarte reliable ca sa zic asa, pe franceza.

  13. Cand esti prost de mic, cand esti mare doar te joci. Octavian filozoful
    ? ? ?

  14. …si 2 EF tocmai s-au ciocnit in zbor. Amical.

  15. Despre Eurofighterele care s-au ciocnit?

  16. Canada va cumpara un avion multirol american.F35A are sanse foarte mari sa fie achizitionat deoarece Canada este implicata inca din fasa in proiectul F35.
    Elvetia cred ca va opta si ea pentru un avion american.Foarte probabil F35.Pentru nevoile reale ale Elvetiei, F35, preferabil versiunea B, datorita politicii defensive elvetiene, ar fi super ok.
    In urma cu cativa ani, factorii decizionali elvetieni s-au bazat pe suedezi ca Gripenul E/F va fi operational si disponibil in momentul cand il vor dori.Foarte probabil ca Gripen E/F sa fi intrat mai repede in serviciul operativ daca elvetienii l-ar fi cumparat.Probabil Gripenul E/F era gata, apt de intrarea in productie, in momentul cand factorii decizionali elvetieni au optat pentru el.

    • vor da imediat afara si F-35.

      urmeaza un referendum si cele mai bune sanse le au cu Rafale, daca voteaza francofonii in bloc, sau cu Eurofighter daca mobilizeaza nemtii si italienii. Insa le-au stricat Austriecii firma, ca si-au luat din alea si nu stiu cum sa scape de ele.

      • În acest moment populația majoritara este formata din germani. Elvețienii sunt pragmatici asa ca vor opta pentru ce este mai bun pentru tara lor. F35A este superior lui Gripen E, din toate punctele de vedere. Inclusiv la costurile de exploatare.

        • Tare as vrea sa vad cat de ieftin o sa iasa F35 A ca si costuri de exploatare vs. F 16 V sau Gripen E/F – in conditiile in care USAF spune ca F 15X este mai ieftin ca ora de zbor.

          • Stim cu totii ca F35 este mai scump la exploatare decat avioanele mentionate de tine dar si mai performant.
            F15X inca nu a intrat in serviciul operational asa ca pana atunci, nu comentez ceva despre el.
            Recunosc ca mi-ar placea sa avem 48 de aparate F15X in dotare, pe langa actualele F16, tinute exclusiv pentru misuni de politie militara , insa stiu ca nu vom avea niciodata F15X in dotare.

  17. de data asta nu vor decat avioane off-the-shelve.

    Problema e ca au impus treaba asta si la faza de testare, nu se vor testa decat avioane aflate in configuratie finala, cu toate subsistemele functionale. Data trecuta au acceptat sa testeze Gripen C cu niste sisteme demonstratoare, desi cumparau Gripen E/F

    suedezii nu au mai venit, vazand conditia asta – ale lor nu sunt gata decat in 2021.

    e o chestiune de management de risc, elvetienii nu au vrut sa aiba niciun risc de dezvoltare.

    insa foarte probabil treaba va pica din nou la referendum.

    • Foarte posibil ca alt referendum sa respingă achiziția de avioane multirol. Vorba lui GeorgeGMT, din articol, trebuia început cu referendumul și abia apoi trecut la selectarea unui avion.

      • deocamdata nu a strans nimeni semnaturi pentru referendum.

        problema e ca e cam greu sa justifici in fata populatiei de ce iti trebuie avioane de lupta.

        in general bogatii din Vest sunt atenti cu banii lor, nu sunt ca bogatii nostri care au furat banii si nefiind munciti ii arunca imediat pe masini de lux si tot felul de prostii.

        tarile bogate sunt foarte economicoase

    • Pai, vorba lui Mircea S, nici F 35A nu-i cu toate sistemele in caruta…

      • Posibil sa le aiba pe avion, desi nu sunt finalizate. Conditia e de a testa avionul in configuratia in care se cumpara. Daca nu au, o sa ii dea afara sau se retrag singuri, precum suedezii.

  18. 2 Eurofighter germane prabusite . Doar unul dintre piloti se zice ca a supravietuit

    https://www.bbc.com/news/world-europe-48746559

  19. ce pereche buna ar face acest avion cu…. F16MLU.

    sa inlocuim Migurile.

    din pacate politrucii nostri nu au nici un fel de viziune in acest domeniu.

  20. ce pereche buna ar face acest avion cu…. F16 MLU.

    sa inlocuim Migurile.

    din pacate politrucii nostri nu au nici un fel de viziune in acest domeniu.

  21. Italia sunt incapabili sa ocupe militar Elvetia.Pentru Germania si Franta, Elvetia este o nuca mult prea greu de spart.Este mult prea mare efortul si sacrificiul facut, decat beneficiile ulterioare, obtinute.
    In acest moment, nici Germania nu este capabila, din punct de vedere militar, sa ocupe Elvetia.
    Franta desi are o armata mai puternica, pe termen lung, nu ar fi capabila sa finalizeze ocuparea militara a Elvetiei.
    Din aceste motive elvetienii vor sa aiba o armata moderna, capabila sa le apere tara.Stii foarte bine ca si acum in Elvetia serviciul militar este obligatoriu.Tot din dorinta de a avea suficienti oameni sub arme care sa apere tara la nevoie.

  22. E .. candaienii mai au la palmares MAGNIFICUL RATAT (https://www.rumaniamilitary.ro/magnificul-ratat-partea-1)
    Poate ca si dorind sa multumesti pe toti … ajungi ca sltga la 2stapani (2 lefuri nnu prea sigire insa batai duble la sigur!!)

  23. Hidrogenul este cel mai răspândit element în univers, reprezentând mai mult de 75% în masă și mai mult de 90% după numărul de atomi. Următorul cel mai răspândit element este prostia.

  24. Verificati varianta propusa…e vorba de noul NG nu de C/D care la acea ora era disponibil si testat….e foarte important sa luati in calcul acest lucru fiindca vorbim de avionica,senzori si sisteme diferite fata de cele de pe C/D..de unde si decizia de bun simt a suedezilor .

  25. La canadieni treburile sînt un pic nuanțate legate de achiziția de avioane noi. Au intrat în programul F-35 probabil pentru accesul la tehnologii noi. chiar dacă nu cumpără avionul probabil or să aibă ceva beneficii de pe urma vînzărilor de F-35. Iar cu F-18 problema e alta. Au negociat foarte bine cu Boeing achiziția de Super Hornet. Obținuseră inclusiv ca întreținerea să fie făcută în Canada dar treaba a picat cînd Boeing s-a apucat să-i f–tă, vedeți scandalul cu Bombardier. O mișcare proastă a americanilor prin care au dat o mare mînă de ajutor rivalului Airbus, băgîndu-și singuri mortu’ în casă. Rămași de căruță, canadienii au luat o decizie corectă după părerea mea și anume achiziția de F-18 australiene, atît avioane utilizabile cît și pentru piese, deoarece ei cunosc bine avionul iar mentenanța avioanelor australiene a fost făcută în Canada.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *