Damen a înaintat o plângere la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) continuând un litigiu inițiat anterior de Fincantieri, și – în paralel – a sesizat Tribunalul București pentru multiple nereguli care au afectat rezultatul Programului de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională”. Facem următoarele declarații pe această temă:
- Decizia Damen vine ca urmare a faptului că toate părțile implicate în licitație, inclusiv autoritatea contractantă, au ridicat multiple aspecte de legalitate și de încălcare a confidențialității, unele dintre ele fiind invocate ca temei pentru suspendarea procedurii în trecut, chiar de către Ministerul Apărării Naționale.
- În loc să fie suspendată licitația până la momentul la care ar fi fost încheiate toate anchetele privind modul în care s-a derulat programul de înzestrare, licitația ridică și mai multe suspiciuni, incertitudini și controverse care au impact asupra reputației României și asupra programelor de achiziții publice atât în țară cât și în străinătate.
- Acțiunile noastre vin în contextul în care autoritățile nu au reușit să clarifice definitiv aceste preocupări, ducând de asemenea la întrebări de natură etică cu privire la licitație.
- Procedura a stat sub semnul unor scurgeri inacceptabile de informații clasificate, inclusiv cu privire la elemente din ofertele financiare care au fost confirmate săptămâna trecută de autorități. În plus, multiple anchete jurnalistice arată că unul dintre dintre participanții la licitație nu a îndeplinit criteriile necesare pentru a se înscrie în această procedură. In plus, corvetele riscă să nu fie construite în întregime în România, ci doar asamblate într-un șantier naval de pe teritoriul țării, fapt care este contrar cerințelor licitației.
- Damen este, de asemenea, de părere că o cooperare între doi participanți la licitație ar trebui să fie baza pentru descalificarea acestora. Renunțarea la o procedură legală inițiată de către unul dintre participanți a fost în beneficiul celuilalt participant, câteva zile mai târziu.
- Securitatea națională și procedurile licitației trebuie să asigure respectarea deplină a normelor impuse și verificarea capabilităților declarate și solicitate ca fiind autentice și reale.
- În condițiile în care autoritățile au declarat public faptul că prețul nu a fost singurul criteriu de desemnare a câștigătorului, Damen consideră că a oferit cea mai potrivită soluție pentru necesitățile navale românești: conține sisteme de armament interoperabile la nivelul alianței NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Europa și Statele Unite ale Americii (BOEING, RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS). Această soluție poate să fie construită în România, de către un șantier naval din România, cu forță de muncă românească și cu experiență în domeniu, gata să înceapă construcția navelor imediat și în termenele de buget și de timp stabilite.
- Damen este mai hotărât ca niciodată să rămână un partener de nădejde al României pentru construcția de nave civile și militare. Damen va rămâne în România!
Damen
licitatiile de la inzestrare au devenit frati de sange cu cele de la infrastructura rutiera,Dumnezeu cu mila.
Salut. Cineva de la MAPN trebuie sa dea cu subsemnatu, inteligentii de la aparare au facut o licitatie asa de bine ca va mai curge multa apa pe dunare pana cand vom vedea prima corveta plutind.
Cei de la Aparare au executat intocmai comenzile primite de la politicienii aflati acum la guvernare in Romania.
Nu prea merg psdismele la nivelul asta. 🙂 Daca te joci cu focul, risti sa te arzi. Nu sunt in stare sa organizeze o licitatie.
Am observat si eu chestia cu “asamblate” in discursul lui Les, de ce oare o fi zis asta?
Dar constructia locala e cea mai mica problema.
Ce vad eu e ca fregatele sunt puse la offset. Trebuie sa fie tare tolomaci aia ca sa dea 200 milioane de euro cand pot plati 16 milioane penalitati in cel mai rau caz (conform legii offset penalitatile pot fi maxim 10% din contractul de offset.
Faptul ca risca sa fie interzisi de la achizitii 5 ani pentru ca nu au facut offsetul cred ca e frectie. Oricum nu le mai dadea nimeni vreun contract.
Ce ar fi si mai tare, sa si castige contestatia, apoi sa anuleze licitatia si sa treaca pe negocieri directe. Sa ajunga iarasi la solutia guvernului tehnocrat!
Licittiile sunt bune, stimuleza concurenta si aduc oferte cat mai avantajoase pentru tara, insa trebuie sa stii sa le si mai faci ca sa-ti iasa. Evident, noi nu avem habar de asa ceva!
Succes In solutionare rapida si castigarea licitatiei…
eu nu cred ca mai prind navele alea… sau cine stie, poate prin 130 de ani.
Suntem fenomenali mai. Fenomenal de idioti.
Asa se întâmplă când ești slab… Contestații… Ar trebui pusa o taxa usturătoare.. 25% din contract dacă se demonstrează ca este făcută degeaba.. Sau invers… Sa plătească.. Cel care… Nu e capabil.
Dacă și armata…. A ajuns… În asemenea hal..cu amânări de 2 bani.. . Logic…ca sunt interese…dar nu vorbim.. De X srl.. Care nu știe.. Nu se poate apara.
Oricum după faza asta.. Dacă nu are dreptate Damen.. Când de prost sa fii sa iei…ceva de la olandezi următorii 50 ani… Minim.
@Romanas
Au un drept conferit de lege sa conteste respectiva licitatie.
@Romanas, aveți dreptate. În general, contestațiile de dragul de a-i bloca pe câștigători se practică frecvent. O taxă usturătoare dacă se descoperă doar rea intenție ar fi binevenită. În cazul de față, licitația corvetelor pare că a fost făcută de cei de la gheaze-ul mapn-ului
Damen cam are dreptate. „cooperarea” celor 2 e cusuta cu ata alba ! Tratativele pt asemenea asocieri dureaza f mult de obicei, ori ei au anuntat-o deja la cateva zile dupa pronuntarea rezultatului licitatiei. Vezi si diferenta minima !
Pe de alta parte si pe noi ne-ar avantaja amamentul american-NATO dar „cineva” de la noi, nu spui cine… „marcante”(partide) de multi ani lucreaza cu succes sa ramanem in fundul gol. Nu mai pomenesc si de rezultatele economice obtinute de aceleasi.
O veste buna ar putea fi comandamentul de 3 stele dela Sibiu vezi : https://www.ziardecluj.ro/exclusiv-americanii-vin-ardeal-cu-comandament-nato-de-3-stele-si-cu-surprize-inca-un-val-de-arestari-ale-coruptilor-din-administratiile-locale-30-de-miliarde-investitii-scouting-pentru-o-noua-generatie-de-politicieni-clujul-punct-de-interes-major
Ceea ce sta in spatele acestor vorbe scrise pe foaie 🙂 ne place :
” Damen este mai hotărât ca niciodată să rămână un partener de nădejde al României pentru construcția de nave civile și militare. Damen va rămâne în România! ”
adica , pentru cei ce nuposeda darul cititului printre randuri :
Nu ne dati noua contractul cu curvetele , plecam din România .
Aceste vorbe scrise printre randuri ( in mod oficial ) ne doare ( nu spun unde 🙂 ) , dar putem trai si fara holenderi .
Oricum totul se va duce naibii in Europa de vest si pe la noi , oarecum
Veti vedea in 10 ani ce si cum 🙂 .
Doar ca inainte de a se alege praful , holenderii vor sa plece cu banii României .
Asa cum au facut si in Indonezia , dar voi puteti afla cat de buni la suflet sunt holenderii :
https://ro.wikipedia.org/wiki/Imperiul_Olandez
cred ca glumeti, Damen are 2 santiere la noi si produce de multa vreme. merita sa castige contractul cu varf si indesat, avand cea mai buna oferta.
E foarte ciudat cum a reusit Naval Group sa vina cu pretul fix sub Damen. Nu mai e asa ciudat cand vezi ca proprietarul SN Constanta e membru de vaza al PSD
Esti sigur ca merita sa castige avand cea mai buna oferta pentru ca stii partile invizibile ale afacerii sau pentru ca transformi preferintele personale in argumente?
Preferintele personale se leaga de faptul ca Damen are 2 santiere in Romania, produce nave similare si mai important, au armament american. Plus CIWS
Naval Group ce are?
@ Habarnistul – Damen o sa stea in Romania pana sau cat timp face profit aici, daca nu maiface profit o sa plece, nu prea exista firme de bine-facere mai ales cele care sunt capitaliste.
Normal ca putem sa traim si fara holentderi foarte bine dar nu cu actuala clasa politica care a cam vandut totul inclusiv – libera exploatare a lemnului neprelucrat ca asa au negociat cu UE…
Cu care banii Romaniei sa plece ca daca au investit in santiere sunt banii lor…deci Romania nu are bani mai multi sau mai putini ci beneficiaza sau nu doar de platile impozitelor pe profit, salarii si resutl de cotizatii.
Santierele navale romanesti au facut sa fie DAMEN ceea ce este acum. Ma refer la capacitatile de productie si la oamenii de aici.
La ei, in Olanda, nu pot face decat portavioane pentru concursuri de machete.
Cea mai mare capacitate a lor le permite sa construiasca doar niste hidrobiciclete.
Nu profitul conteaza aici.
@habarnistul
Ai o obsesie legata de olandezi, ce da in patologic.
Damen a luat santierul de la Galati in 1999, cand inca lucrurile nu erau deloc roz pe aici, mineriade etc…
„Oricum totul se va duce naibii in Europa de vest si pe la noi , oarecum” asta e citat din Sputnik, nu? Societatea occidentala e pe buza prapastiei, nu? Si noi unde suntem, in prapastie????
Europa de vest e pe moarte 100%. Iar noi suntem ca 50%. Are dreptate
@RoNat cat mai plateste KGB-ul? Ajunge de un iPhone imperialist pt prietena? Europa de vest pe moarte? Esti constient ca pe site-ul acesta nu gasesti oamenii care stau toata ziua cu mufa in antena3, nu? Si Habarnistul baiguia ceva mai sus de parca iesea fix din gatlejul ars de tarie al unui boschetar batran cu domiciliul in gara, care acum e irelevant pt ca au trecut vremurile bolsevice unde nu conta ca era prost cizma, de fapt de oameni din aia era nevoie, si nu conta ca trageau colegii lui si pt el, sau ca productivitatea era la pamant sau cu niste costuri umane/economice/ecologice enorme! Pai bine bai baieti, daca se duce Europa dracului si voi stiti asta sigur, luminatine si pe noi de ce o sa se intample asta! Ca faza asta cu: „o sa vedeti in 5 – 10 ani” o spunea si saracul taicameu care a fost spalat pe creier de comunisti, si pana acum nu a avut nici o data dreptate! Cum sa fie Europa de vest pe butuci cand te uiti ce economii au, ce tehnologie au, compara educatia si formarea profesionala a oamenilor de acolo cu oamenii din rusia, uitati ca au muschiul financiar sa traga dupa ei si tarile membre UE din est prin faptul ca ne dau mai multe fonduri de coeziune de cat contribuim noi la buget, uitati-va la cercetarea si inovarea vestului si spuneti inca o data ca se indreapta spre o fundatura sa vedeti daca e in consonanta! Voi sa imi lasati tara in pace si pe cei care ii vor binele! Stati la voi acasa si il lustruiti pe Lenin cu parafina!
Era o vorba „Cainele nu pleaca de la macelarie”.
Deocamdata sunt pe profit, mai mult, le-a dat statul de suflet santierul de la Mangalia cu care pot ataca nave mari la care nici nu visau, o sa treaca multa apa pe Dunare pana or sa plece olandezii din Romania!
Dincolo de antipatia fata de apucaturile lor de negustori, insa, oferta lor a fost net superioara. Iar manaria cu „nave militare facute la un santier fara experienta” a francezilor nu poate sa ramana fara raspuns, oricum ai da-o.
And the winner is……stia ca ne-am incurcat in caiete de sarcini idioate si am cam rasuflat preturile din propuneri……
Pana la urma cea mai buna oferta ar fi Gowind cu RAM pe langa cele 16 rachete MICA VL – evident in banii astia sau aproape dar asta ducea la pierderea licitatiei ca nu iei 4x RAM in diferenta de 50 de milioane intre cele 2 oferte de pe primele 2 locuri, ca in alti bani se poate pune si VLS MK 41 care sa iti dea flexibilitatea necesara pentru viitor.
Deci cum este cu MAPN-ul stie ce vrea si are oameni competenti acolo sus?
Nu era mai bine o licitatie clara cum au facut polonezii si cehii cand si-au luat avioane de lupta?
Hai sa luam pe rand motivele contestatiei din partea Damen… care mie imi par cam vagi, stravezii, dar poate eu sunt mai greu de cap si evident nu sunt specialist in legislatie pe licitatii:
1.) „toate părțile implicate în licitație, inclusiv autoritatea contractantă, au ridicat multiple aspecte de legalitate și de încălcare a confidențialității, unele dintre ele fiind invocate ca temei pentru suspendarea procedurii în trecut,” pai si suspendarea nu s-a anulat, dupa investigatiile inclusiv in interiorul MApN? Nu ar trebui sa precizeze un motiv clar pentru contestatia lor ACUM?
2.) „suspendată licitația până la momentul la care ar fi fost încheiate toate anchetele” pai a fost… care ancheta/procedura de investigatii mai e in curs?
3.) „Acțiunile noastre vin în contextul în care autoritățile nu au reușit să clarifice definitiv aceste preocupări”… adica iar punctele 1 si 2, si ele neclare?
4.) ” scurgeri inacceptabile de informații clasificate” …. care mai exact? cele legate de pret? Alea nu au aparut dupa depunere?
„corvetele riscă să nu fie construite în întregime în România”… „fapt care este contrar cerințelor licitației.” Daca si cu parca… Cand se anunta ca nu sunt construite integral la noi, atunci exista temei sa se anuleze… pana atunci?
5.) „cooperare între doi participanți la licitație ar trebui să fie baza pentru descalificarea acestora” Cooperarea nu a aparut dupa depunerea ofertelor? Conform carui articol de lege ar trebui descalificati? De ce nu citeaza mai exact?
6.) Daca Ficantieri a retras plangerea, de ce nu au depus-o ei in locul lor, daca era temei real?
7.) „verificarea capabilităților declarate și solicitate ca fiind autentice și reale” – adica cineva a mintit/supraevaluat in legatura cu capacitatile de realizare? Concret?
Chiar sunt curios daca le accepta contestatia… In fine, e dreptul lor, doar ca sper sa fie cu motiv si poate sa mai vedem intrand la racoare niste corupti, mai ales dupa povestea cu demiterea lui Ignat, de indata ce „Daddy” a zburat si el…
Care va pricepeti putin la argumentatiile de genul si procedurile de licitatie, poate treceti pe aici si ne luminati putin…
Sper ca aceasta procedura sa se deruleze cat mai repede si sa castige Damen.
4) dupa depunerea ofertelor a aparut deja in presa ca NG e castigator….
Culmea, cine depune contestatie? SN Constanta, asociatul NG…Cacealma??
6) Plangerea Fincantieri a fost si mai ciudata. Vreo legatura cu asocierea anuntata?
Ambele plangeri au fost retrase…
Sincer, sunt convins ca Damen poate construi corvetele mai repede decat termenul cerut, bani sa fie… Santierele Damen sunt deja pregatite pentru constructia corvetelor, SNC nu este inca…
Cred ca pentru castigarea acestei licitatii s-au facut presiuni de tot felul, ortodoxe si neortodoxe…
Din oferta NG apreciez Exocetul si eventualitatea fabricarii/ asamblarii in tara de rachete MICA.
Stiati ca NG vrea sa aduca muncitori din Turcia la SNC?
https://adevarul.ro/locale/constanta/Santierul-naval-constanta-asociat-grupul-naval-francez-cerut-turcia-muncitori-lucreze-romania-nave-militare-1_5cacd351445219c57e4e37d7/index.html
Cum sa castige Damen? Doar daca NG sunt eliminati pe temeiuri legale, se poate discuta cu urmatorul clasat… desi nici asa nu sunt sigur in ce conditii.
Dacă instanța anulează licitația, nu-ți va spune niciodată ce să faci mai departe. E problema ta. Poți relua procedura cu același rezultat!?
@Marius, nu ma pricep la licitatii, dar, la un punct poate exista un raspuns, dar la celelalte se nasc noi intrebari
Ancheta penala nu s-a finalizat, in luna mai 2019 dosarul a fost declinat catre DNA
https://www.g4media.ro/dosarul-corvetelor-se-muta-de-la-parchetul-militar-la-dna.html
Despre cooperarea franco-italiana sunt discutii purtate cu mult inainte de depunerea ofertelor la licitatia pt corvetele noastre, inca din septembrie 2017, iar in iulie 2018 au primit acordul si suportul guvernelor francez si italian
https://www.fincantieri.com/en/media/press-releases/2018/fincantieri-and-naval-group-detail-their-alliance-with-support-of-the-french-and-italian-governments/
Apoi, in octombrie 2018, dupa depunerea ofertelor
https://www.economica.net/damen-fincantieri-si-naval-au-depus-oferta-finala-pentru-constructia-corvetelor-de-1-6-miliarde-de-euro-pe-26-octombrie-se-anunta-castigatorul_159371.html
apare anuntul privind semnarea asocierii Naval Group cu Fincantieri
Daca cele doua companii discutau inca din 2017 asocierea de ce s-au prezentat separat la licitatie?
Pentru ca puteau avea discutii de acum zece ani, si sa se termine fara acord. Eu am asistat la 2 astfel de tentative in firma in care lucrez, unde discutiile au durat mai mult de un an de fiecare data si s-a terminat fara acord.
Deci atata timp cat ai discutii pentru o eventuala achizitie sau fuziune, nu te mai prezinti la nici o licitatie unde se prezinta celalalt posibil partener?
Din punctul meu de vedere, atata timp cat asocierea nu intra in executie, n-are relevanta cine unde se prezinta.
dosar deschis la DNA, atata timp cat nu e finalizat, poate impiedica licitatia? Cat timp?
Asta nu o poate raspunde decat DNA si justitia. Daca se probeaza ca unul dintre competitori a avut informatii despre oferta celuilalt/celorlalti?
Daca… Eu nu prea cred, dar cu ce oameni verticali or fi si prin minister, pe la MApN, totul e posibil…
Asta e diferenta intre SUA si Romania: tara tuturor pôsibilitatilor vs tara unde totul e posibil 🙂
Parchetul e obligat sa deschida un dosar ori de cate ori face cineva o sesizare. Deschiderea unui dosar de cercetare nu suspenda nimic decat daca se dispune asta, pe cale separata.
Daca s-ar fi dispus inceperea urmaririi penale, ar fi fost putin alta discutie.
pai asta banuiam si eu…
Contestația a fost făcută la nervi…pe bază de ‘anchete jurnalistice’. E evident că au fost luați prin surprindere!
Am mai spus, dacă oferta câștigătoare respectă condițiile de fond și de formă cerute, nicio instanță din țară nu va avea motiv legal să anuleze licitația!
Nu ma dau tare in gura ca ma pricep la achiztii publice doar ca lucrez in domeniu conex(legal). Asa ca incerc sa iti dau si niste raspunsuri juridice dar si de cealalta natura.
In primul rand, ceea ce a transmis Damen e un comunicat in cuprinsul caruia, de regula, dai informatiile principale, principiale si formulate in mod evident mai putin detaliat. Un fel de esenta(asta favi de obicei in comunicate-chiar si cele cand anunti castigarea unei licitatii). Asta cu atat mai mult cu cat nu te apuci sa dai in comunicat intreaga plangere pe care ai pregatit-o la comisia de solutionare a contestatiilor(procedura ce NU e publica-vezi si GDPR+aspecte legate de secret comercil si cel al capabilitatilor in sine ale navei+armament).
Acum punctual
1)ei contesta rezultatul afirmand ca e viciat tocmai datorita modului in care s-a derulat procedura. Suspendarea e un argument in acest sens, nu finalitatea
2)dosarul de la DNA. Regula(in genere) e ca penalul tine in loc civilul si ramurile de drept derivate din dreptul civil(incluzand achizitii publice).
3)ceea ce mie mi se pare extrem de relevant e ca Damen, printre randuri, acuzand scurgeri de informatii IN TIMPUL PROCEDURII(depunere oferte, evaluare, clarificari solicitate de autoritatea contractanta dupa depunerea ofertelor, samd) spune destul de straveziu ca francezii au fost favorizati in sensul ca li s-au comunicat info nepublice referitoare la oferta Damen astfel incat sa vina cu un pret mai mic. Si da, ale noaste autoritati nu au reusit sa clarifice pct 1 si 2. Eu acum as fi FOARTE interesat de MOTIVELE contestatiei in instanta formulate de francezi(santierul Constanta, ma rog). Adica aia au atacat in instanta si au cerut anularea procedurii(presupunere) pe motive de nelegalitate, dupa care renunta la judecata si in cca 4 luni sunt declarati castigatori chiar pe licitatia si PROCEDURA pe care ei au reclamat-o initial ca nelegala in fata instantei de judecata. Ai vazut tu vreo explicatie a francezilor pe acest subiect? Eu nu. Si atunci apare intrebarea de ce? Contesti, renunti, castigi..De ce ai contestat si daca tot ai contestat ca ti s-a parut nelegala procedura de ce nu te-ai dus pana la capat?(eu stiu ca au cerut anularea in TOT a hotararii de guvern de initiere a procedurii de achizitie in sine-adica vreua o noua procedura in baza unui nou HG)
4)Vezi mai sus mentiunea privind comunicatul. Argumentele concrete si probele pe care se sprijina vor fi in cuprinsul.plangerii la comisia de contestatii/actiune in instanta(ambele proceduri nepublice) evident ca nu comunica de pe acum public, in detaliu, argumentele si probele ca doar nu o sa ii lase pe ceilalti competitori si autoritatea contractanta sa le cunoasca pe dinainte. Din MULTE motive(incluzand posibila alterae a inscrisurilor).
5)vezi raspuns 4. Dar daca Damen scrie asta intr-un comunicat, eu cred ca se si bazeaza pe ceva(sunt pana la urma o societate serioasa si nu te expui prosteste sa iti ceara ceilalti daune pt lezarea imaginii)
6)procedural nu e posibil. Motivele italienilor din contestatie erau oricum diferite fata de argumentele(principale) de contestatie infatisate de catre Damen. Intrebarea ramane si in cazul Fincantieri…de ce a retras contestatia? Dupa cca 3 luni se anunta si fuziunea cu francezii dar si castigatorul pt corvete…
7)vezi 4 si precizarile de la inceput cu continut comunicat vs continut plangere(mult mai detaliat + caracterul secret al info tehnice)
HG respectiva e ilegala vadit prin impunerea constructiei in tara. Insa asta favoriza Damen (si Fincantieri) si ii defavoriza pe francezi, care au contestat desi erau pe primul loc. Dupa ce au primit asigurari probabil ca treaba nu e chiar musai sau au gasit ei o cale de fentare au retras plangerea.
Problema ramane insa.
Faptul ca italienii si francezii s-au aliat iar italienii in consecinta si-au retras plangerea, probabil la schimb cu lucrari pentru Tulcea si Braila e problematic.
Scurgerile de secrete comerciale gen pret se mai intampla, insa mibistrul roman le-a si confirmat, generand furia celor de pe 2 si 3.
Faptul ca fregatele sunt trecute la offset e o mare eroare. Au 10 abi sa faci offsetul si daca nu il faci iti retine statul din garantia de executie de 10% din contractul de offset, adica risti maxim 10% din el. Or daca fregatele costa 220 de milioane de euro, are mai mult sens sa nu le faci si sa platesti, sau poti aa faci niste chestii modice. E posibil si sa nu ai la ce sa faci upgrade peste 10 ani, deci chiar sa nu risti nimic.
Dupa parerea mea, licitatia trebuie anulata, refacute specificatiile, anulata si HG si licitat corect pentru 4 corvete si modernizare a doua fregate, ca program unitar, cu fregatele mai intai. Sau facut un acord guvern-guvern in acesti parametri, cu cel mai bun armament deja specificat, nu lasat la latitudinea constructorilor sa vina cu cele mai ieftine chestii care nu subt bune la nimic. Si faci licitatia cu punctaj, nu pretul cel mai mic.
Bossulică, zii şi tu pe lege şi pe articol de lege, cu alineat dacă se poate, că impunerea constructiei in Romaniei este ilegală. Că altfel dezinformezi!
Parca venise un băiat din viitor sa ne zică de licitatie ca a câștigat naval… Poate s-a grăbit sa se întoarcă: inca n-a cantat tanti aia grasa.
Revenind, ce se întâmpla atunci când autoritatea contractantă nu poate lua masuri de remediere, pentru ca procedura este afectata de ilegalități? Nu de abateri sau nereguli. Iar asta se știa de la inceput. Cum suna asta?
Indiferent de rezultatul contestatiei, Damen nu va pleca din Romania!
De ce nu s-au facut publice ofertele celor 3 companii in data X ? Pentru ca MApN….si caitele de sarcini…
De ce nu a existat clar prevedera CIWS-ului ca un al doilea layer defensiv impotriva atacului cu rachete antinava? Pentru ca MApN si caietele de sarcini….
De ce nu au existat punctaje pe mai mult decat pretul cel mai mic – pentru ca MApN si caietul de sarcini…
↑ This guy…
asta e ocazia ca mapn sa anuleze tot si sa nu dea nici un contract. la pariu ca or sa foloseasca contestatia asta ca scuza
Bun contesta ca au avocati buni care de obicei rolul lor e sa caute si in rahat ce nu se gaeste…in mod uzual.
Si care e scopul?
Spera sa faca ce ?
Oricum nu le da nimeni contractul nici cu contestatie, doar poate cu alta licitatie, rimeaza…
Scopul e clar: Daca nu iau ei contractul apai sa-l ieie nimeni, tipic ca la mafioti.
Conform legii, o licitatie se anuleaza in istanta daca castigatorul NU a indeplinit una din conditiile legale. De exemplu, daca in caietul de sarcini scrie rachete cu raza de 100km, si tu ai castigat licitatia cu rachete care au raza 99km, este motiv de admitere a contestatiei. Din argumentele Damen de mai sus, nici un judecator normal la cap, NU va admite contestatia, dar traim in Romania. Singura chestie este ca se amana incredintarea pana se judeca. La transporturi s-a rezolvat problema legislativa abia dupa ce au introdus prin lege o garantie de 10% daca vrei sa faci contestatie, la aparare inca nu s a pus problema niciodata de asa ceva, dar o sa se schimbe legislatia si acolo gen cum este la transporturi. Chiar daca tipa lumea „coruptia”, in orice tara din lume, cand contesti o licitatie depui o garantie care o poti pierde daca nu ai dreptate, dar la noi nah, coruptia zice lumea. Daca contestatia este gratis, normal ca toti o fac doar sa bage bete-n roate, cam din aceleasi motive de ce se intarzie ani si cu autostrazi, inafara de vina politicii in general.
singurul motiv care ar putea sta in picioare este ca NG nu are unde face corvetele in timpul legal, dar asta e mai greu de demonstrat practic, findca SN Constanta nu mai are utilaje si oameni, dar asta e mai greu de demonstrat, si teoretic NG poate acoperi asta cu un hei-rup.
Daca se poate dovedi ca se vor face de fapt intr-unul din santierele italienilor, Vard Braila sau Tulcea, atunci au un temei serios
Noi de fapt nu stim ce a invocat Damen, in afara de comunicat
In locul Olandezilor,daca e asa cum spun ei si nu a contat numai pretul….As face o oferta Romaniei cu ansamblarea primei nave in 3 ani si celelalte in 5 ani cu ce armament vor muschii romanilor…. Sa vedem cine o mai contesta, la 1,2 mild Pe de alta parte nu consider nelegal, ca navele sa se faca in comun cu Ficantierii la cele 2 santiere plus Constanta , ar fi 3 santiere romanesti care mananca o paine,constructie 100% romaneasca. Conditia a fost sa se fabrice in Romania, nu la un santier anume. Nu cred ca a fost la licitatie o conditie sa nu te asociezi cu alta firma sa fabrici navele! Cate licitatii nu sunt pentru dezapeziri, mentenante,etc ,de catre firme de apartament,da care au subcontractori.
Organizarea și desfășurarea procedurii de atribuire –
SECȚIUNEA a 12-a
Finalizarea procedurii de atribuire
Puneri în aplicare (1)
Art. 211. –
Procedura de atribuire se finalizează prin:
a) încheierea contractului de achiziție publică/acordului- cadru; sau
b) anularea procedurii de atribuire.
Referințe în jurisprudență (1)
Art. 212. – Referințe în jurisprudență (1)
(1) Autoritatea contractantă are obligația de a anula procedura de atribuire a contractului de achiziție publică/acordului-cadru în următoarele cazuri:
Puneri în aplicare (1), Referințe în jurisprudență (3), Reviste (1)
a) dacă nu a fost depusă nicio ofertă/solicitare de participare sau dacă nu a fost depusă nicio ofertă admisibilă;
Referințe în jurisprudență (4)
b) dacă au fost depuse oferte admisibile care nu pot fi comparate din cauza modului neuniform de abordare a soluțiilor tehnice și/ori financiare;
c) dacă încălcări ale prevederilor legale afectează procedura de atribuire sau dacă este imposibilă încheierea contractului;
Referințe în jurisprudență (20)
d) Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor sau instanța de judecată dispune modificarea/eliminarea oricăror specificații tehnice din caietul de sarcini ori din alte documente emise în legătură cu procedura de atribuire, iar autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri de remediere, fără ca acestea să afecteze principiile achizițiilor publice reglementate la art. 2 alin. (2);
Modificări (1), Referințe în jurisprudență (1), Reviste (1), Doctrină (1)
e) dacă contractul nu poate fi încheiat cu ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită câștigătoare din cauza faptului că ofertantul în cauză se află într-o situație de forță majoră sau în imposibilitatea fortuită de a executa contractul și nu există o ofertă clasată pe locul 2 admisibilă.
Referințe în jurisprudență (1)
(2) În sensul dispozițiilor alin. (1) lit. c), prin încălcări ale prevederilor legale se înțelege situația în care, pe parcursul procedurii de atribuire, se constată erori sau omisiuni, iar autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri corective fără ca aceasta să conducă la încălcarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2).
Referințe în jurisprudență (12)
Art. 213. – Puneri în aplicare (1)
(1) Autoritatea contractantă are dreptul de a anula procedura de atribuire a contractului de achiziție publică/acordului-cadru în situațiile prevăzute la art. 78 alin. (8), art. 82 alin. (8), art. 88 alin. (8) și art. 97 alin. (8).
(2) Autoritatea contractantă are obligația de a face publică decizia de anulare a procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică/acordului-cadru, însoțită de justificarea anulării procedurii de atribuire, prin intermediul platformei electronice prevăzute la art. 150 alin. (1) în termenul prevăzut la art. 161
Pe oug 114:
Atribuirea contractului de achiziție publică – Anularea aplicării procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică –
Art. 181. – Modificări (1), Referințe în jurisprudență (1)
(1) Prin excepție de la prevederile art. 179, autoritatea contractantă are dreptul de a anula aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziție publică, dacă ia această decizie, de regulă, înainte de data transmiterii comunicării privind rezultatul aplicării procedurii de atribuire și, oricum, înainte de data încheierii contractului, numai în următoarele cazuri:
a) autoritatea contractantă se află în una dintre situațiile prevăzute la art. 64 alin. (2) lit. a), art. 79 alin. (2) lit. a), art. 94 alin. (2) lit. a) sau art. 114 lit. a);
Referințe în jurisprudență (6)
b) au fost depuse numai oferte inacceptabile și/sau neconforme;
Referințe în jurisprudență (1)
c) nu a fost depusă nicio ofertă sau au fost depuse oferte care, deși pot fi luate în considerare, nu pot fi comparate datorită modului neuniform de abordare a soluțiilor tehnice și/sau financiare;
Referințe în jurisprudență (7)
d) abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire;
e) este imposibilă încheierea contractului;
f) ca urmare a hotărârii pronunțate de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor prin care dispune eliminarea oricăror specificații tehnice, economice sau financiare din anunțul/invitația de participare, din documentația de atribuire ori din alte documente emise în legătură cu procedura de atribuire.
(2) Dispozițiile alin. (1) nu pot aduce atingere obligației autorității contractante de a anula o procedură de atribuire în urma unei hotărâri judecătorești.
(3) În sensul prevederilor alin. (1) lit. d), procedura de atribuire se consideră afectată în cazul în care se îndeplinesc, în mod cumulativ, următoarele condiții:
a) în cadrul documentației de atribuire și/sau în modul de aplicare a procedurii de atribuire se constată erori sau omisiuni care au ca efect încălcarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a)-f);
b) autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri corective fără ca acestea să conducă, la rândul lor, la încălcarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a)-f).
@Juristul
Ai citit plangerea inaintata de Damen la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) sau in instanta?
Ce se regaseste in articol e doar comunicatul de presa, iar intre el si actiunile oficiale vor exista diferente, zic eu semnificative.
Ce specializare juridica ai?
Specializarea mea? Tocmai contestatii :). De asta am si spus, ca nici un judecator normal la cap NU o sa dea castig de cauza Damen.
?
Juristule, mai e o posibilitate, care nu are legatura neaparat cu plangerea Damen si anume ca MAPN sa vina cu un contract cu clauze dure, adica cu penalitati foarte mari in caz de intarzieri, iar NG sa nu accepte, caz in care ne aflam in situatia anterioara pornirii licitatie si se poate merge pe incredintare directa.
Eu aici am sperante
Dinu, imi pare rau, dar cred ca te inseli. Citez din procedura de achiztie:
…………..
c) Etapa de evaluare a ofertelor finale depuse
………………………..
7. În situația în care oferta cu prețul cel mai scăzut depusă corespunde soluției stabilite după etapa de dialog, iar prețul total ofertat este mai mic sau egal cu valoarea totală estimată a acordului-cadru/contractului multianual și există fondurile necesare, oferta este declarată câștigătoare.
8. În situația în care oferta cu prețul cel mai scăzut depusă corespunde soluției stabilite după etapa de dialog, iar prețul total ofertat este mai mare decât valoarea totală estimată a acordului- cadru/contractului multianual, oferta poate fi declarată câștigătoare în condițiile în care se identifică fondurile necesare.
9. Operatorii economici primesc o comunicare scrisă cu privire la rezultatul procedurii specifice.
10. În situația în care operatorul economic declarat câștigător nu își menține oferta, operatorul economic de pe locul următor va fi declarat câștigător, în condițiile în care se îndeplinesc condițiile de la pct. 7 și/sau 8 de mai sus.
………………………….
Eu inteleg ca daca NG nu semneaza contractul => nu isi mentine oferta => locul 2 (Damen) va fi declarat castigator, si se vor incepe negocierile cu ei.
Cum am mai zis, ambele oferte mi se par far foarte ok, atat ca pret cat si ca performante. Si daca Victor Cozmei are dreptate si VLS-urile Gowind vor fi A50, incep sa prefer Gowind, desi eram fan Sigma. Numai sa dea drumul la treaba.
@Juristul
Multumesc.
Hai sa vedem, ca tot procesul asta de achizitie nu a fost unul „normal”, de ce ar fi judecatorii?
https://newsweek.ro/investigatii/exclusiv-licitatia-pentru-corvete-contestata-de-damen
Multa gargara pentru nimic. Se contesta contestatiile si „opacitatea” procesului de selectie de care in continuare suntem ignoranti. Slaba plangerea.
asta zic si Io… 🙂
Chestiunea cu „construirea in intregime in Romania” este foarte relativa, oricare ar fi castigatorul si constructorul corvetelor, in santierul romanesc se vor construi doar corpurile, se vor instala echipamentele (toate aduse din import), se va aplica vopseaua si se vor face testele de cheu si de mare. Toate sub conducerea si supravegherea Naval Group. Toate testele si punerea in functiune se vor face de catre reprezentantii fiecarui producator de echipament, asta se intampla in toate santierele din lume.
EXACT!!!
Si daca nu SNC nu e capabil sa faca chila/coca de Gowind 2500? Ti-ai pus intrebarea asta. In alta ordine de idei, SNC nu are spatiile de depozitare necesare pentru echipamentele militare (radare, sonare, antene satelit). Asta conteaza.
Apoi revin la prima parte. Daca SNC nu poate produce catargul integrat – care face parte din structura navei pana la urma – atunci cerinta conform careia toate 4 nave sa fie produse in tara nu e indeplinita.
pai erau constienti de asta toti care au depus oferte, sau nu?
E Romania. Tu cum cfezi ca se liciteaza la autostrazi? Toate ofertele trebuiau verificate si punctate ptr conformitate cu cerintele tehnologice de fabricare a unei corvete moderne.
Santierul din Constanta a produs nave de 172.000 tdw, lungime 295 metri. Corvetele au 2500 tone, lungime 100 metri. Nu stiu ce beneficii ar aduce fabricarea acelui catarg integrat in tara. Eu as insista sa fie produs in Franta de oameni cu experienta. Aceasta localizare a productiei in tara urmareste crearea unei forte de munca instruite si specializate care sa asigure mentenanta ulterioara. Nicidecum asimilarea si continuarea productiei.
Da omul, dar în ce an? Standardele navale civile sunt diferite de cele militare…
Ce am vrut sa spun este ca SNC dispune de facilitatile necesare. Tancurile chimice pe care le-au construit in ultimii ani nu sunt nave usoare. Daca francezii au reusit sa le construiasca in Egipt, cred ca vor reusi si la Constanta. La fel, olandezii la Galati. Important e sa nu se mai amane si sa porneasca in cele din urma, oricne ar fi castigatorul.
Mda , iar nu ati inteles .
Probabil din cauza ca nu am apucat sa scriu la ce ma gandesc , iar telepatia functioneaza doar in dosarele deneaului vietii …
Pai e simplu : daca pleaca holenderii , pierd sclavii o paine amara . Amara , dar totusi umple matu’.
A , holenderii ne vor da la ficati pe unde o sa ne prinda , pentru ca au parghii pulitice , banci influente si capital cacalau .
Asta e , se poate trai si asa , neplatind munca romanilor la pretul corect .
Dar , exista si un dar : sa plateasca munca la valoarea reala , nu doar munca vietnamezilor .
Atunci va merita sa luam de la ei tot ce e mai bun , de la simplu la compus 🙂 .
La pretul corect .
Dar pana acum au mestecat ciocolata umana despre integrarea in Șmenghel , deci , la reciprocitate , #uie .
Eu am zis ca nu e batut in cuie castigatoru
Treaba e ca toti competitorii stiu ca HG pe baza caruia s-a facut achizitia e ilegala, pentru ca e neconform cu legislatia UE. Constanta chiar facuse proces sa anuleze HG, dar a renuntat cand a fost sigur ca francezii sunt pe primul loc.
Italienii au gasit alte probleme.
E clar ca va fi anulata toata treaba.
Data viitoare ar trebui punctaj, nu pretul cel mai mic.
Cu criteriu tehnic, pret si pachet industrial.
Si programul de fregate trebuie sa fie parte a contractului principal, nu al celui de offset, unde risti 10% penalizare
Damen vs Naval Group …
In articolul „Naval Group a fost declarata castigatoare!” din 2 Iulie, Luma a propus pe 6 Iulie urmatorul punct de vedere:
https://www.defencechronicles.eu/damen-schelde-still-a-naval-shipbuilder/
Baietii astia au mai multe articole interesante si n-ai spune ca sant partinitori ci unii sau cu altii de vreme ce sterg pe jos inclusiv cu Thales, cu santierele britanice, spaniole … (politici/management etc).
Sa fie intradevar Damen cea mai buna solutie?
Ideea era ca nu poti fi un constructor de top daca nu provii dintr-o tara mare, cu o armata puternica si care sa cumpere produsele tale in mod constant. Sa spunem ca proiectezi o nava, o construiesti, reusesti sa o vinzi. Dar ce se intampla dupa, de unde feedback operational si imbunatatiri ulterioare ? Exemplul Americii, unde toate echipamentele lor sunt constant angrenate in operatiuni reale si exista un feedback permanent catre constructori. Daca privim lucrurile din perspectiva asta, poate ca Naval Group sunt mai bine pozitionati. La fel si Fincantieri, ei construiesc chiar si pentru marina americana.
Am citit articolul, în mare are dreptate, Damen nu este un furnizor al unei marine importante.
Pe de altă parte, când dai ca exemplu de „șantier serios” TKMS-ul cu ale sale „fregate” F-125…
Pe de alta parte, Damen e un constructor de top pe parte de nave comerciale si sunt foarte organizati. Mai aveau de partea lor armamentul american, „the real thing”.
Corect, insa uite cam ce inseamna un asemenea „commitment” – https://www.defencechronicles.eu/navantia-from-saudi-arabia-with-love/ …
Pe de alta parte MBDA vine cu o oferta relativ generoasa pentru noi, ceea ce nu poti sa spui despre oferta Damen …evident exceptand partea tehnica si de suport in caz de razboi pusa la bataie de SUA.
e vorba de traditie, nu neaparat de faptul ca unii mai dau si rateuri…
Si ca tot vorbim de traditie, cred ca Beretta e cel mai vechi producator de arme de foc 🙂
Exemplu de rateu care costa mult, BAE cu Type 45. Au ales un tip de propulsie foarte avansata dar care nu s-a dovedit foarte fiabila. Cand le sare o turbina raman pe intuneric. Acum se chinuie sa inlocuiasa diesel generatoarele cu unele mai mari. Interesant e ca BAE nu contribuie financiar la aceste reparatii, banii vin tot de la guvern.
posibil sa fi fost cerinta utilizatorului… cu riscurile aferente.
Sistemele de lupta complexe ce necesita multi operatori la bordul lor ..deja nu mai pot fi comparate doar din prisma caracteristicilor tehnice
Sunt prea multe sisteme de lupta la bordul lor ..echipajul e destul de mare
Poate ca gowind e mai „nava de lupta” …mai stealth , vorbeste lumea de ew ..mai bun etc
Astia din articolul mentionat de tine spun de offshore patrol vessel ..referindu-se la sigma , care „barca” de patrulare nu are nevoie de multe chestii ew , stealth si altele ca nu lupta intr-un mediu suprasaturat de medii de descoperire electromagnetica
Trebuie tinut cont ca ambele sunt „solutii ptr export” ..a mai spus lumea pe aici ..ca in nato nu prea sunt prezente
De multe ori , probabil plecate din port , ai mai multa nevoie de stealth ..ptr a sta dupa cautat submarine si ew ..ptr a impiedica localizarea lor
Asta nu lasa la margine ca sigma veneau cu essm si ram o configuratie ..dupa parerea mea mult superioara gowind
Trebuie tinut cont ..ca aceeasi configuratie ar veni si pe fregate…si dintr-o data ai vreo 6 „bule de interdictie” de vreo 50 km si plafon superior ..in configuratie redundanta , „un ram e operational” ..chiar de survine o problema la lansatoarele verticale
Trecand peste ..am mai mentionat intr-un comentariu …ivan nu intra in curte cu caini ..istoria ne-a aratat-o , ivan e „responsiv” ..si e specialist in a lua cu japca ..cand nu e curtea aparata
Cu instalatia de la deveselu , patriot ..cand or sa vina si ce o sa mai fie ..o sa avem un nivel fara precedent al apararii antiaeriene de la ww 2 incoace(indiferent de ce spun unii si ca alcatuirea comenzii e „pestrita”… Sistemele rusesti de pe vremea comunismului ..au fost mai mereu un pas in urma celorlalti)
Asa ca daca ai posibilitatea de a imbunatati aspectul si pe nave de ce nu???…de ce sa stai in acoperire data de o racheta autoghidata cu raza scurta (in fapt..chiar daca nu e derivata dintr-un manpad..nici departe nu e …parca tot ei spun ca sa fie efectiva la interceptia rachetelor antinava are nevoie de ” radar”)
Ce iti spune asta ca necunoscator??? Cand ei spun cu jumatate de gura unele …mica e o racheta facuta la origine sa „doboare” avioane …performanta „cinetica” nu e optimizata ptr a intercepta rachete ….acum ce se intampla prin alte parti cand patriot folosind rachete ptr interceptia avioanelor ..sunt folosite ptr a intercepta balistice???..chiar de reusesc interceptarea ..per total operatiunile sunt un esec ptr ca nu reusesc „doborarea” efectiva a rachetei(un avion e o masinarie sofisticata si delicata…adica daca ii dai cateva bilute de tungsten in „parbriz”.. Trec prin pilot si ce mai e pe acolo ..si deja e istorie ..ai pierdut comenzile directionale ..etc , in schimb o racheta e un proiectil ..de multe ori are ogiva protejata ..are comenzile directionale in spate ..nu mai e acelasi lucru interceptarea sa)
De asta ai nevoie de performanta cinetica(una ar mai fi ca rachetele fiind mai mici sunt mai rapide..orice avion in rasmot nu depaseste mach 1,2..mach1,4..in schimb rachete sunt)
Si de asta sunt de parere cu @razvan …macar sa avem posibilitatea de a pune pe ele aster ..care e facut ptr a intercepta rachete…sa nu ramanem in acoperirea data de mica …chiar si ng , cu raza marita , la plafonul de 9 km trec rusii pe deasupra ta precum treceau pe deasupra lui constantinescu ..fara sa ii doara la basca
Si daca e sa ramanem ” castrati” ..dar cu o gramada de bani dati ..care e scopul????
Trecand in terenul speculativ ..legat de ultimele „miscari” in psd ..sau zvonistica , cum ca Fifor s-ar intoarce ..se stie „preferinta” sa ..si damen a contestat ptr a castiga timp pana la intoarcerea sa …la fel renuntarea mbda ptr bateriile de coasta
Parerea mea ..stay tuned
Mie copaia celor de la Naval imi place, mai mult decat cea propusa de Damen, aici achiesez la opinia lui @nicolae.
Deal-ul cu Naval are insa unele probleme, enumerate aleatoriu: lipsa CIWS, Bosanceanu/SNC, armament european, disparitia din peisaj a Naval dupa receptionarea corvetelor de RoNavy, lipsa totala de predictibilitate si transparenta a procesului de selectie, caietul de sarcina romanesc (pretul cel mai mic -criteriu principal)…
Nu cred ca demersul celor de la Damen are sanse de succes (nu cunoastem aspectele pe care le vor invoca in demersurile lor legale), dar vor intarzia si mai mult procesul.
End of the day, vinovatul exclusiv pentru acesta situatie este Statul roman (prin M.Ap.N.) care, intr-un proces de achizitie publica >1.6 miliarde a dat-o rau de tot cu mucii in fasole.
Ca de altfel in toate proiectele majore nationale…
Wow , aici aprob ceea ce scrie @priam .
Nu explic punct cu punct de ce …
Da , Naval imi place , chiar daca nu am motive tehnice , la nave chiar nu ma pricep .
Ca de aia sunt habarnist profesionist 🙂 , dar ideile mele cumva conteaza , sunt pe lista scurta .
Am confirmarea din sala tronului , de la un fost coleg … multumesc celor care au cenzurat blestemele si restul limbajului licentios folosit anterior … sunt convins ca nu da bine in mediul online .
Acum pe bune, e cineva din cei peste 30 de mai sus care ati crezut, in ultimul an, ca o sa iasa ceva bun (adica o arma de aparare pt tara) din aceasta licitatie organiazata de acest guvern ?
Oare cu paznicii de la SN Constanta vrea Naval sa faca corvetele sau se baza dela inceput pe santierele Vard ?!
Din cate stiu eu Santierul din Constanta este singurul care a reusit dupa revolutie sa contruiasca si sa livreze nave noi doar prin forte proprii, proiectarea fiind tot romaneasca, de la ICEPRONAV. Toate celelalte santiere au beneficiat de asistenta, know-how, proiectare, marketing de la companiile mama din strainatate.
Știi prost! 😉
Sund dezamagit de raspunsul tau. Daca stii tu mai bine, ai putea sa ne spui si noua, ca de asta scriem aici, sa aflam unii de la altii. Sau nu ?
De NDA-uri ai auzit?
N-am idee de ce lauzi atât SNC-ul, în branșă nu este cotat ca fiind „relevant” pentru newbuilds, se ocupă în principal de reparații.
Nu a fost intentia mea sa laud, dar sa nu subestimam sau sa disperam, pana la urma SNC va fi doar subcontractor pentru Naval Group. La fel cum si Damen Galati este subcontractor pentru Damen Schelde Naval. Nu am nici o preferinta, doar o observatie, daca Damen si-a dorit asa de mult acest contract puteau sa mai lase din pret.
Compari mere cu portocale. Câteva tancuri chimice (care sunt niște nave destul de simple în fond, niște petroliere mai fancy) nu îți dau expertiza pentru nave militare. Simplul fapt că vorbim despre spații mult mai reduse și deja e alt nivel pentru sudori. Galațiul cu asta se ocupă, nave militare și nave tehnice, complexe.
Plus diferența de armament dintre Sigma si Gowind, discutam despre lucruri diferite.
Am zambit la postul tau, un tanc chimic e o nava simpla ! Navele militare moderne au o armura aproape inexistenta si sunt construite din otel naval folosit si la navele comerciale. Iar la Galati s-au construit doar nave militare auxiliare, nu combatante. Putem intra in multe detalii, daca nu ne impiedica NDA.
Zâmbește liniștit, nu e ca și cum aș fi proiectat nave în ultimii douăzeci de ani… 😉
Îmi place (și zâmbesc, evident!) referirea la „armura” navelor de război moderne! Aștept cu interes să-mi explici cum e și cu coiful sau halebarda! 😉
Sorry, dar NDA-urile da chiar ne împiedică să purtăm o discuție detaliată. Dacă ai răbdare o reluăm peste vreo 20 de ani.
Asa da, mult mai bine decat raspunsul tau initial. Tu poti sa imi explici care sunt diferentele dintre un tanc chimic si un tanc petrolier. Si eu iti explic cu armura.
Maine e programat un articol, zic eu pe subiectul discutiei voastre. Mi-ar placea sa fiti mai putini eliptici (NDA?) si sa incercati sa ne mai lamuriti si pe noi de una-alta.
Rezumând foarte rezumativ, ca pentru o postare pe forum de pe telefon, diferențele țin de natura produselor transportate (toxicitate, corozivitate, voscozitate etc) In funcție de astea ai echipamente diferite, oțeluri speciale în loc de oțel normal etc.
Dar structural vorbind sunt tot tankere.
Acum despre „armură”: navele militare moderne nu mai au centurile blindate ale navelor din WW2, presupun că asta vroiai să zici, ceea ce este corect.
Pfff. Na belea!!!
Asa mai stam 2 ani cu insrantele…
Daca se dovedeste ca pretul lui damen a fost rasuflat la naval iar naval a depus oferta dupa damen, cred ca asta e motiv suficient de terminare a licitatiei
Nu discut despre calitatile navelor din oferte, ce nu imi place e armamentul european, iar asta nu pentru ca nu ar fi bun ci pentru ca la o trosneala cu rusii nu cred ca am avea rapid refacerea stocurilor de catre vestici….pentru mine asta e un risc prea mare ca sa fie acceptabil
Big like.
Eu sincer nu prea sunt de acord cu acest punct de vedere. Un plin pentru toate corvetele, plus doua fregate, plus bateriile de coasta inseamna aproximativ 100 de rachete antinava. Plus un plin de rezerva (minimul de stoc necesar), inseamna 200 cu totul. Ai sa zicem 150. Daca ajungi sa consumi acest stoc, vorbim deja de razboi total, nu de o incaierare acolo. In conditiile astea, daca unul din aliatii de baza nu te sustine macar cu munitie, suntem oricum in rahat. S-a tot scris pe aici ca nu avem sanse unu la u u cu rusii, ca depindem de aliati. Franta e coleg de NATO si partener strategic. Si oricum cam in cat timp credeti ca se trag 150 de rachete antinava, ca nu sunt gloante de mittaliera. Pastrand proportiile, cam aceleasi socoteli si la MICA.
Si ca sa fiu rau, ce ne trebuie atata munitie, dupa unii colegi oricum rusii ne vor distruge navele in porturi, avioanele in hangare, tancurile in garaje, etc. Orice se cumpara nu e bine.
Big Big Like! The biggest like !
Cat de smecheri ar fi americanii, n-au cum se ne aduca rachete pt refacerea stocului mai repede decat francezii, nici daca le lanseaza spre noi … :))))
Mai gandeste un pic. De ce crezi ca sunt depouri de munitii pentru cazuri de urgenta ale DoD in Germania, Italia, Spania si Grecia? Cat de rapid se poate livra? Intrebai pe Israelieni, pe Belgieni, pe Danezi si pe Canadieni.
Pot sa ma gândesc și mai mult ! Oricum, ar fi același lucru , și francezii ne-ar livra la fel de repede ! Eu nu văd asta un motiv serios sa renunțam la armamentul european !
Mi se pare mie sau tu te gandesti doar dpdv al distantei(atu pe care l-a cam demolat Alex)?
Trebuie tinut cont si de stocuri, vointa politica de a aproba livrarea, posibilitatile logistice de efectuare a livrarii,
Ti-se pare! Primul comentariu a fost o gluma, mai mult sau mai puțin !
Dar de ce crezi tu ca nu ar fi voința politica, sau ca Franța nu ar avea capacitate logistica? Cum spune și Mihai mai sus, Franța e in NATO și partener strategic ca și America ! Sau de ce crezi ca Americanii nu ne-ar lasa de izbeliște ? Deci din punctul meu de vedere șansele sun 50:50 ca ori una ori alta sa ne livreze sau nu armament la timp! Așa ca speram sa nu fie bubuiala !
Asta în cazul în care ei atacă primii
Care n-ai loat Bacu si vrei o pâine? Ia d-aci
https://career.damen.com/ro-ro/jobs/damen-shipyards-mangalia/1027054-qualification-course–fitter-welder-pipefitter-electrician-mechanic
E plangerea pe Tehnomil si se mentioneaza ca unii membri din comisia de evaluare sunt suspectati de conflicte de interese
De fapt reiau plangerea Fincantieri care a fost retrasa si era considerata deja tardiva… Din ce scrie acolo, nu par sa aibe nici un element nou, poate doar faptul ca n-au fost instiintati in prealabil si in detaliu de autoritatea contractanta de anumite evolutii (suspendare, plangeri, retractari)… d avorba aia, „toata lumea stia”
https://newsweek.ro/investigatii/exclusiv-licitatia-pentru-corvete-contestata-de-damen
Da, si Fincantieri si-a retras plangerea, deci i-a lasat in offside.
e perfecta ocazia pentru a comanda o FREMM -Fincantieri si 2 SIGMA Damen Galati + modernizarea impreuna cu ambele companii a celor 2 fregate vechi…
mai bine atribuire directa daca discutiile merg bine la companiile care activeaza local.
Acum ce vreau pe corvete este sa aiba MK 41 adevarate tactical si RAM pe langa sau noul container de la LM
Nimeni nu-si ia „una”.
Zi si tu doua, ca sa nu simt ca te laudai degeaba la un alt comentariu. ?
eu as vrea 2ua dar de unde banii? asa poate 2 corvete si una FREMM de inceput o fi bine, mai ales daca castiga FREMM competitia in USN. Ideea e sa incepi de undeva ca la noi e greu sa luam si navele cele mai ieftine din compunerea unei forte navale moderne…
Nu m-as supara cu 2 FREMM si sa renuntam la Type 22…
vise mai…nerealiste atata timp cat nu luam rachete de coasta.
Fara suparare, voi in ce univers paralel traiti?
Ca acolo probabil achizitionam si flota stelara.
Astia nu-s in stare sa finalizeze o licitatie si visam FREMM
pai decat 2 fregate cu dotare de corveta la 3000 de tone nu mai bine FREMM?
mai scoti niste bani din Type 22 ca iei tunurile de 76 mm si le pui pe corvete sau pe fregata noua/noi. Noi vrem sa bagam acum aprox 400 mil in 2Type 22 care sa mai duca 15ani pe cand un FREMM nou costa 600-700 milioane in varianta europeana si in varianta USN 800,-,850 dar mult mai dotata decat cele 2Type 22 modernizate.
Bani sunt la ministerul gazarii nationale si la Dezvoltarea care merge traznet cu asfalt pe colb din „succesuri” CFR….
Din punctul meu de vedere ar fi parfum. Doar ca nu vad politicienii schimbandu-se brusc si facand achizitii destepte sau macar respectand planul de inzestrare.
Si sa revenim la licitațiile organizate de mapn sau ce dracu structura organizează aceste licitații….în 2 ani jumătate avem cel puțin 10 licitații invalidata de instante …..de fapt nu avem in derulare decât 3 contracte pe încredințare directă…..ori acest Mapn sunt corupti ori sunt boi de dau in gropi ….nu se poate ca nici o licitație sa nu se poata materializa ….cazul cu camioanele militare este extrem de relevant , soimii patriei care trebuiau să fie retehnologizati….imi este sila sa imi aduc aminte de toate …..concluzia … bai chiar suntem prosti ? Sau sunt facute in asa fel incat sa nu se facă nimic , si poate aici pot intra intr o teorie a conspirației……iar la final prevad, ca si aceasta licitație va fi anulată si se reia totul de la început….parca este un deja vu specific Românesc ….
Nu stiu daca astia saboteaza intentionat licitatiile punand conditii ilegale sau imposibile dpdv tehnic – sau le deruleaza ca sa arate ca alocam bani dar nu au nicio intentie sa cumpere nimic (si Polonia mai face asta cateodata) .
Oricum, e o practica cam ciudata pentru ca pana la urma chiar avem nevoie de obiectele respective.
Intr-adevar, catargul integrat e o socoteala separata, nu cred ca poate fi făcut ca restul modulelor.
https://youtu.be/-SeLhZErqRM
Multumesc ptr link, interesant,
In schimb asta mi se pare mult mai interesant… Educativ chiar
https://youtu.be/PxSsHeiioG0
Așa este, au experienta in sisteme militare si feedbackul aferent in timp… Contează enorm
Poate gasim ceva asemanator si de la Damen ?
In schimb asta mi se pare mult mai interesant… Educativ chiar
https://youtu.be/PxSsHeiioG0
Așa este, au experienta in sisteme militare si feedbackul aferent in timp… Contează enorm
Nu mai inteleg nimic… 1) ori suntem intradevar un neam de tampiti ..( ca nu reusim nici o licitatie sa organizam) 2 ) cineva chiar ne baga bete in roata sa ne inarmam..???from moskova