Trei Doamne si toate trei…

Rafale, Eurofighter, Gripen…

Trei aparate multirol de generatia 4++ are batrana Europa. Fiecare cu avantajele sau neajunsurirle sale, dar toate trei avioane serioase. Cel mai bine vandut: Eurofighter (asta si datorita faptului ca are patru “mame”), cel mai performant pare a fi Rafale, cel mai economic: Gripen.

Ei bine, din trei vor ramane doua si asta in varianta optimista.

Doua sunt programele anuntate in Europa pentru viitorul aparat de generatia a V-a/VI-a:

Dassault SCAF – Le Bourget 2019

Franta&Germania si-au demarat deja programul de inlocuire a Rafale, respectiv Eurofighter, printr-o cooperare strategica intre cele doua guverne si industrii.

“New Generation Fighter (NGF)” sau “Future Combat Air System (SCAF)”  va fi un aparat de generatia a VI-a, iar Spania s-a alaturat si ea programului. Cu ocazia “Paris Air Show” de anul acesta ministrii apararii din cele trei tari au semnat de-o cooperare.

Safran si MTU Aero Engines vor dezvolta motorul viitorului NGF. Orizontul de timp in care aparatul franco-germano-spaniol ar trebui sa fie operational este 2040.

BAE Systems – Tempest

De partea cealalta a Canalului Manecii, britanicii – proaspat aproape independenti – si-au lansat si ei programul pentru un viitor avion de generatia a VI-a – Tempest.

De partea britanica intalnim: BAE Systems Plc, Rolls Royce Holdings Plc, MBDA UK Ltd  si compania anglo-italiana Leonardo SpA.

Italia inca nu s-a decis cu cine merge, lucrurile fiind inca neclare la Roma, dar intr-un orizont de timp destul de scurt italienii vor alege: Londra sau Paris/Berlin. Sansa pare a fi de partea proiectului britanic, desi Italia are cooperari importante si cu Franta (FREMM sau SAMP/T) sau Germania (submarine).

O gura de oxigen serioasa, pentru britanici, vine acum din Suedia, tara care a anuntat ca s-ar putea alatura programului “Tempest”, suedezii semnand deocamdata doar un memorandum prin care examineaza posibilitatea implicarii in program. O alta veste buna este asteptata din Olanda.

Una peste alta, europenii au reusit din nou sa-si traga singuri una zdravana peste picioare, mergand inainte cu doua programe, in loc sa aloce resursele catre unul singur.

Privind insa retrospectiv (Rafale/Gripen vs Eurofighter), putem observa ca o sansa mai buna pare a avea programul franco-german, macar din punctul de vedere al disponibilitatilor financiare alocabile ca si din perspectiva numarului de aparate comandate de parteneri.

Decizia Italiei este una foarte importanta, Olanda conteaza si ea. Cine va reusi sa atraga mai multi parteneri va avea mai multe resurse financiare si tehnologice la dispozitie.

Si, bineinteles, in timp ce europenii se vor certa cine ce sa faca la noul avion (fiecare tabara pe limba ei) si vor faramita resursele si asa putine pe zona de aparare, americanii deja lucreaza de zor la noul aparat de generatia a VI-a, motorul se afla in plina dezvoltare, armele cu energie dirijata sunt dezvoltate si testate etc.

Iar americanii au bani si nu trebuie sa negocieze cu trei patru parteneri unde sa puna deriva sau ce culoare sa aiba casca pilotului. Iar Europa se va trezi din nou ca a inventat (dupa multi bani cheltuiti si multe paruieli amicale) apa calda.

De retinut ar fi ca Eurofighter-ul nu va avea urmasi, Rafale nici el, iar Gripen-ul va fi ultimul aparat construit de Saab ca avion de lupta suedez, iar din acest punct de vedere nu se poata sa nu devii un pic nostalgic.

GeorgeGMT

69 de comentarii:

  1. Salut. Pai nu se laudau Europenii ca vor face armata lor sì-i vor Lasa pe americani cu ochi-n soare.

    • Se va ajunge și la armata europeana. De ce ar fi rău să existe și o armata europeana în detrimentul armatelor naționale? O armata națională ar permite cu adevărat UE sa fie capabila sa se apere singura alocând însă mai mult de 2%din PIB, acestei armate.

  2. SCAF vrea să sară o etapă. Și asta, în orice ai face, nu e bine. Ăștia, adică europenii, sunt complet defazati. Operează avioane de generația v, habar nu au cum se fabrica, cum o să se comporte, etc… peste 20 de ani, va ieși o chestie minunată, mirobolanta, merveioasa, extrem de scumpă, si complet depășită de vremurile ce vor veni. Ceva in genul Rafale.
    Mai degrabă dau șanse proiectului Tempest, asta dacă ajută acolo puțin și unchiul Sam.
    Noi ar trebui să stăm cu ochii si cu banii pe ce fac americanii.

    • Nu cred ca sare nici o etapa, atat Dassault, chiar si germanii, au experienta cu proiecte/tehnologii (sau incorporari de…) stealth… (in generatia 4+…)

      • incorporare de tehnologii si producere in masa + operare nu e acelasi lucru. ii asteapta multe probleme si costuri suplimentare pentru un aparat care va fi ca rafale sau ef, cu neajunsuri sau capabilitati reduse

        adevarul e ca europenii sunt in anii ’80 cu ef si rafale si de atunci n-au mai scos decat 2 drone pe care le-au zburat de cateva ori cu motoare vechi pe ele

        vorbesc de motoare pentru ca ma uit la china si rusia cat sufera din cauza lor

        • Noul avion franco german este gandit pentru secolul 21, dupa ce realizatorii sai, in limita posibilitatilor, s-au documentat suplimentar din ce exista acum operational sau in lucru, in acest domeniu, la alte tari.Eurofighter si Rafale au fost gandite in anii 1980.Pentru acea perioada, cele doua avioane europene au fost super ok.

    • Unchiul Sam nu cred ca se baga, din moment ce vrea sa-si vanda propriul F-35. Britanicii au luat deja o escadrila sau doua. Si de altfel, sunt impotriva formarii unei armate europene, cand exista deja NATO. Dar asta e influenta Rusiei, intentionand sa fragmenteze UE.

      • armata europeana nu este posibila pt aia inseamna independenta totala fata americani ,si totodata capacitatea de a face fata total tuturor amenintarilor militare ale marilor puteri ,cum ai doar franta putere nucleara cu vreo 200 de focoase ce putere militara esti ca SUE ,MB nu se mai pune la socoteala pt ca este cu un picior afara ,deci de unde armata europeana

        • Și ce este rău că UE sa fie independenta, inclusiv pe parte militara fata de SUA având însă un parteneriat strategic și relații foarte strânse cu SUA?

          • nu e rau problema este de eficienta nu poti fi eficienta cand la majoriatatea capitolelor inclusiv cel nuclear esti total inferior tuturor competitorilor ,desi din punct de vedere tehnologic cel putin poate esti pe locul 2 iti lipseste cantitatea ,lucur care conteaza intr-un razboi de durata

            • Cu voința politica se poate recupera inferioritate numerica existenta în prezent. O armată europeană nu exclude relații strânse cu SUA sau existenta NATO.

    • De ar ajuta americanii pe britanici sa își producă avion de generația 5?Pentru americani este mai practic ca britanicii sa cumpere avioane americane.

    • Rafale este un avion foarte reușit.

  3. SCAF ul va avea soarta tuturor „colaborarilor” franco-germane,adica dupa multe negocieri nu se va materializa ceva.proiectul englez seamana cumplit cu f35 ceea ce inseamna ca il vor produce in licenta(cu motor propriu si sisteme de armament).francezii vor cosmetiza rafale(rcs cat mai mic posibil ,motoare cu tractiune vectoriala,etc)ptr ca ei nu vor cumpara avioane straine ever (plus ca au lumea araba ca piata de desfacere).italienii vor ramane acrosati de uncle sam ,iar suedezii vor ajunge la concluzia ca sunt prea mici sa tina coada sus precum francezii si vor intra in asa zisul program britanic.germania este in cea mai nasoala situatie ptr ca singura nu este in stare sa faca ceva si avioane americane nu a mai cumparat in ultimii 50 de ani(dupa teapa f-104 ii inteleg).

    • Și eu cred că italieni nu vor intra in alte proiecte. Costul unui EF in Italia trecuse de 270 milioane € față de aproximativ 80 de milioane de € platite de nemți, iar programul F35 a fost și el redimensionat chiar dacă aparatele urmau să înlocuiască peste 250 de avioane mai vechi.

      • Nu se stie.Italienii ar putea intra in acest proiect ca sa isi ajute propriile firme de profil care ar avea doar de castigat din acest parteneriat.Nu se pune problema ca italienii sa puna acum banul jos pentru a cumpara avioane ci doar ca niste firme italiene din domeniul aerospatial sa fie implicate in munca de cercetare si ulterior de productie.Daca Italia s-ar alatura Frantei, Germaniei si Spaniei, inclusiv achizitionand acest avion, pretul noului multirol ar scadea semnificativ, atat ca cost de productie cat si de achizitionare.Daca se va ajunge la o armata europeana, acest avion ar fi dotarea standard a noii armate europene.

    • F-4 nu erau tot avioane americane? De ce F-104 a fost țeapă?

      • widowmaker….poveste lungă.

        • Nu e chiar așa lungă. Nemții i-au creat renumele ăsta dar nu a fost vina avionului.

          • spune-i si strumpfului de mai jos.

          • daaa, avionul a fost fenomenal.de asta americanii au luat doar 300 pe care le-au tinut pana in ’69.pe urma le-au dat la national guard.si nu sunt doar nemtii de vina ptr renumele de widowmaker.ei au pierdut 300 din 900 avute in dotare,dar si canadienii au pierdut 110 din 235( 46%!!!).chiar si in usaf a reusit sa stabileasca recordul secolului la rata accidentelor: 27/100000 de ore de zbor.ce sa mai vorbim ,un avion reusit vandut pe spagi grase aliatilor din germania,italia,olanda si japonia.

            • Eu am vorbit cu piloți canadieni care l-au zburat. Și erau foarte entuziasmați de el.

              • Cu ce tataie ai vorbit mămică ptr ca aia l au scos din dotare de 32 de ani. Unul care avea în 87 aproape 25 de ani are 59 acum. E pensionar de mult. Probabil ca încerca să îți spună ca era entuziasmat ca le au dat proștilor de turci și el a supraviețuit. Îți repet canadienii au pierdut 46%din total cu 47 de piloți morți.in Vietnam americanii din 14 f104 pierdute doar 6 au fost doborâte de inamic. Ai dreptate, super avionul din punctul de vedere al inamicului.

    • premisele exista – totusi franco-germanii facura Airbus.

      anglo-germanii-italiano-spaniolii facura Eurofighter.

      suedezii si francezii, de capul lor, au cele mai moderne avioane de generatia 4+ – aici e ca la oi, mielul cu prea multe mame ramane nemancat iar Eurofighter a ramas cu 20 de ani in urma la avionica si radar fata de suedezi si francezi pentru ca nemtii, spaniolii si ceilalti nu s-au pus de acord niciodata cand sa faca upgrade, ba unii nu aveau bani, ba altii, tot incurcata treaba.

  4. pot intelege nevoia industriei aero europene de juca si pe felia generatiei 5 dar „taimingul” mi se pare contraproductiv…..piata va fi inundată până atunci de ăsta mic al americanilor care deja fac incalzirea si pentru urmatoarea generatie.
    ar fi fost interesanta o cooperare mai profunda intre cele doua maluri ale atlanticului pentru generatia urmatoare dar coeziunea ue-nato este mai mult gargara.

  5. problema bae tempest este ca nu cred ca vor avea bani pentru el dupa brexit. nu vad uk cumparand o cantitate mare si implicit costul pe aparat va fi urias. o problema care le poate prabusi complet proiectul

    problema fcas e ca safran si mtu se ocupa de motor. astia sunt decenii in urma pe motoare de avioane de vanatoare. ar fi bine sa invite pe cineva gen GE , P&W sau chiar rolls royce sa ii ajute altfel vor fi multe costuri extra si intarzieri pana o sa iasa ceva cvasi decent….ori asta ori o sa fie slab ca performante

  6. Si noi ? Cat costa sa revitalizezi putinul ramas avion de (lupta) scoala IAR-99 ?

    Tii si institutul de cercetari in picioare si bruma de industrie, caz fericit te poti lega cu un partener / vecin sa obtii ceva ieftin pentru NATO.

    Stiu ca ALCA s-a ales praful, poate ca au o sincopa, nu stou sa-l vanda, dar la noi sigur se poate…daca se vrea.

    Programe de ansamblare la Romaero, daca se vrea, cu un partener, putem alege Antonov, sigur sunt dispusi sa negocieze, chiar si ala micu’ AN-132 nu-i complicat, etc.

    Ceusescu asa s-a gandit sa porneasca industria, sa ansambleze, nu a fost deloc idee rea, nu s-a termint bine asta-i altceva.

  7. 2040? Sunt optimisti. Noua sefa UE parca a anuntat ca vrea 1000 de miliarde de euro pentru combaterea schimbarilor climatice…Ce avioane ?

    • Poate ca greșesc însă dacă se dorește cu adevărat acest avion franco german, acesta poate fi produs in serie și mai repede de anul 2040.

  8. Cred ca britanicii cu Tampest se vor descurca destul de bine, chiar si dupa brexit. Avand ( si rolul de boss) in Commonwealth, vor avea clienti instariti si influenta de business, cu Australia, Canada, Malaysia,New Zealand, India cat si ceva europeni… Programul francez/ german va depinde de piata europeana, unde cine isi va permite sa achite, este alta istorie. Evident orice producator, se orienteaza si pe piata de export inainte sa investeasca intr- un produs.

  9. Europenii nu vor produce niciodata un avion de lupta, macar apropiat ca performanta de cele americane. De rusi si chinezi nu are rost sa mai vorbim, aia sunt la 20 de ani chiar si in spatele europenilor.

    In loc sa cumpere F-35, cel mai avansat avion de lupta din istorie, capra raioasa europeana va produce, din nou, un avion mediocru si extrem de scump, dar deh, va fi Made in EU.
    Rusii isi freaca palmele la asemenea vesti, Armata Europeana independenta de USA si avioane dezvoltate de europeni, nici ca se putea mai bine pentru ei.

    La ora asta, in lume exista o singura tara care produce avioane de lupta, USA !

    • Andrei, mai aveam un pic si imi dadea plansul de emotii ca cei din Coreea de Nord.
      Chiar nu se gaseste vreo replica sau continuare la comentariul tau.

    • Ai vorbit discutii

      • @Andrei Wow.. daca scriai in versuri comentariul tau era o epopee mai mica. Epic… ma uimesti. Eu stiam doar de Rambo si Superman dar vad ca mai am multe de invatat..

        • Aide beeei mujicule…Ai auzit tu altceva in afara de Nu zaietz, Nu pagadi 😀 ? Ai avut dezlegare de la putin sa vezi un Rambo 😀 ?

    • Vorbești prostii. Rafale și Eurofighter sunt cel puțin la nivelul avioanelor americane echivalente generației lor, ca performante. Existenta unei armate europene nu ajuta Rusia ci dimpotrivă, ii da bătăi de cap.

      • Clar, de aia e bataie sa fie cumparate Rafale și Eurofighter, de egale ce sunt avioanelor americane.

        Nu vrea nici dreaqu avioanele europene, se mai vand pe ici pe colo, cu spaga din greu, vezi Rafale-ul pentru indieni.

        • ”nu le vrea nici dreaqu” ca-s scumpe, nu ca au performante proaste! Adevarul trebuie recunoscut, chiar daca unora nu le convine.

        • Achizițiile militare nu se fac întotdeauna pe criterii de performanta ci predomina relațiile politice. Cumpărând armament de la o tara mai mare devii clientul ei și intri în sfera sa de influenta. Rafale este net superior unui F16. Mirage 2000 din aceeași generație cu F16 este cel puțin egalul lui F16. Și cu toate astea, pentru a fi compatibili cu armata SUA, mai ales tari din vestul Europei au optat în trecut pentru F16.

        • @Andrei – spune-ne si noua te rog cati cumparatori au avut avionele de lupta americane in ultimii 20 de ani, si prin comparatie cate armate s-au dotat cu tehnica europeana in acelasi interval. Hai sa vedem impreuna cele doua cifre ca sa fie clar ca „Nu vrea nici dreaqu avioanele europene”. Astept raspunsul tau.

  10. Sunt curios sa va aflu parerea vis a vis de SUA. Avand in vedere transformarile demografice din SUA (cresterea numarului de non-albi) si degenerarea culturala, is va pastra ponderea de putere in sistemul international pe care o are acum? Sa raspunda doar cine e de acord cu premisele mele.

    • bă au dat drumul la „legale” ??se trage adânc.

    • Când albii vor deveni minoritari iar latino, negrii și asiaticii, majoritari, SUA va arata altfel. Din acel moment începe regresul acestei tari.

    • Ce legatura are culoarea ,,albeata” populatiei cu progresul si evolutia ?

      Rusii sunt in marea lor majoritate, albi curati si blonzi ( vezi rusul sef Putinache ), si cu toate astea, sunt una din cele mai inapoiatae natiuni din lume, moral, tehnologic si orice altceva vrei, o natiune de jefuitori, invadatori si criminali.

      • Fiecare tara arata asa cum este specificul populației majoritare care o populează. Fiecare popor sau rasa, mai ales, are un anumit specific cultural, o anumita gândire și comportament. Un anumit stil de viata. Vezi cum arata tarile din America Latina, cele africane sau cele musulmane. Cum arata cartierele din SUA locuite majoritar de latino și negri fata de cele locuite de albi(și evreii locuiesc în asemenea zone) sau asiatici.
        Vorbești de corupție la rusi? Pai asta exista în gena lor, ca și minciuna sau neseriozitatea. La noi sau alte popoare est europene, mai ales slave, la fel. Ignorarea sau neacceptarea specificului cultural al unei rase sau etnii nu schimba pozitiv sau negativ conduita acelei rase sau etnii. Acel comportament rămâne asa cum este el în realitate.

        • Iarasi cu lectiile de eugenie? Daca tot vorbim de aparente ne uitam si noi cum arata orase precum Atlanta, El Paso, San Antonio, etc. unde albii sunt minoritari? Vezi ca si asiaticii locuiesc in ghetouri.

          • Or fi albii minoritari in acele orase insa ei formeaza nucleu de baza si majoritatea,inca, in SUA.Vezi cum arata orasele mexicane fata de cele din SUA si mai ales cartierele locuite majoritar de albi din patura mijlocie.Stiu ca si asiaticii locuiesc in ghetouri.

          • Vezi cum arata și ce bine sunt administrate orașele locuite majoritar de negri și administrate de aceștia în calitate de primari, viceprimari, consilieri locali, sau șefi de instituții în cadrul primăriei. Aici, faptele de corupție, delapidare banului public și ineficienta administrativa(manageriala) sunt în floare. Ce afirm eu nu este corect politic însă este adevărat.

            • Hai sa ne uitam la Chicago…administrat timp de opt ani de un evreu pana acum cateva luni in urma. Rezultatele…ceva de vis. Se pare ca „nucleul” alb nu si-a avut efectele dorite. Te tot uiti la orase precum Detroit, Chicago si de ce nu Washington, DC sau Baltimore si asumi ca daca sunt in mare parte populate de minoritati astia sunt inerent ageamii, incompetenti, corupti, samd., iar asta o aplici cu o pensula lata la toate comunitatile minoritare.

              • Evreii sunt poate cei mai buni administratori din lume.Din desert si piatra au facut o tara moderna si prospera asa cum este Israelul care are o productie agricola mai mare ca Romania.
                Eu m-am referit strict la latino si negri.Nu contest ca exista latino si negri de calitate insa astia sunt o mica minoritate in cadrul comunitatii lor.

  11. F4 au fost luate în anii 70, deci acum aproape 50 de ani. De atunci nu au mai luat avioane de lupta americane. Iar f104 a fost o porcărie de interceptor transformat în multirol(shaorma cu de toate) caruia nu ii prea plăcea sa zboare. Avea și motive:anvergura ridicol de mica, încărcare alara enorma, tren de aterizare penibil de îngust și scurt. O idioțenie marca Lockheed exportata cu forța sau cu multa mita după caz aliaților europeni.

  12. Ce ar trebui sa facă România? Ar trebui sa se alăture unui proiect european sau sa meargă pe mana SUA? România va opta pentru proiectul franco german, dacă va dori sa se doteze cu avion european de generația 5 sau 6.Italia, va urma exemplul Spaniei și se va alătura proiectului franco german. Sunt curios ce vor face polonezii care vor cumpăra acum 32 aparate F35. Suedezii vor încerca să meargă alături de britanici.

    • @Sorin, nu, nu ar trebuie ca Romania se se alature vreunui proiect militar franco-GERMAN. Pur si simplu nu. Si nu cred ca vrei sa-ti mai explic si de ce nu ar fi bine sa avem prea multe colaborari cu nemtii, ci mai degraba cu americanii.

      • Chiar dacă suntem în UE și se va ajunge, probabil, la un moment dat, la formarea unei armate europene din care vor face parte tarile UE sau cel puțin cele care vor dori mai multa UE? Poziția geografica a României și apartenenta ei la UE nu ar trebui sa determine tara noastră sa aibă cel puțin relații strânse cu nucleul dur al UE? Dacă nu ar exista resurse energetice la Marea Neagra și Marea Caspică, crezi ca SUA ar mai fi interesata de aceste zone? Politica Casei Albe este influențată enorm de interesul marilor firme americane. Dacă UK ar fi putut deține rolul de comanda în cadrul ipotetice armate europene, ar mai fi respins, în trecut, acest proiect? O armata europeana nu ar avea standardizat, în timp, armamentul? Ar fi rău să existe o armata europeana în detrimentul actualelor armate naționale? Existenta acestei armate nu ar fi un mare pas în unificarea Europei?

        • Da, ar fi rau pentru ca tu vad ca uiti de axa Germania-Rusia, care, in ciuda sanctiunilor, au in continuare relatii decente, chiar daca nu la vedere. Eu zic ca se stie ca Germania si tarile din vest, ne-ar ”vinde” Rusiei(si nu numai pe noi) in schimbul resurselor naturale.

  13. cred ca ambele proiecte, SCAF si BAe Tempest se vor materializa pentru ca exista industria capabila sa faca asta in toate statele implicate si evident ca vor dori sa-si tina industria respectiva in viata.

    Eu cred ca e bine ca exista concurenta pentru ca americanii si-au pus problema ca numarul firmelor care ofera avioane la ei s-a redus la 2 deci mai putina concurenta, mai putina inovatie.

    Europenii au scos avioane faine pana acum si nu cred ca e fair sa comparam Rafale, Eurofighter si Gripen cu F-35.

    Rafale a avut primul zbor in 1985, deci a fost conceput la inceputul anilor 60. Eurofighter a zburat ceva mai tarziu, in 1994 dar tot prin anii 80 a fost conceput, idem cu Gripen.

    F-35 a zburat prima data prin 2005-2006 deci a fost pus pe plansete la 20 de ani de cand au debutat programele europene.

    E drept ca europenii n-au facut inca un avion de generatia a 5-a dar daca privim retrospectiv, cand au vrut sa faca ceva comparabil cu ce scot americanii le-a iesi, Rafale este comparabil cu F-18, Eurofighter cu F-15 si Gripen cu F-16 (vorbesc de versiunile noi americane, nu cele de anii 70). Toate e Europenele sunt comparabile cu ce scot rusii, doar chinezii cred ca au un mic avans dar avioanele lor sunt concepute pentru alte cerinte.

    Nu vad motive de pesimism excesiv pentru avioanele europene, sunt sigur ca le vor iesi avioane bune de generatia a 5-a mai ales daca au invatat din greselile programelor Tigre si Eurofighter.

    Suedezii au inovat la toate avioanele pe care le-au scos, englezii au o industrie aeronautica solida, italienii pot contribui cu ce vor invata din F-35 si cred ca toti au invatat lectia ca multirol pur nu exista si nu-i tocmai intelept sa ai un singur tip de avion chiar daca costuri.

    • rectificare, Rafale a fost conceput la inceputul anilor 80 (typo)

      • Inexact ! Faci o eroare răspândită (confuzia între demonstratorului Rafale A și actualele Rafale )
        Programul Rafale a fost lansat în 1988, cu caracteristicile mult schimbate, inclusiv pentru “low observability” passivă și activă.

        • ramane totusi un avion al anilor 80, F-35 a aparut decenii mai tarziu

          chiar daca e o diferenta intre Rafale demonstrator si actualele Rafale, proiectarea tot prin 80 a inceput.

    • Cred ca proiectul franco german la care, ok fi ia-l, s-a alăturat și Spania, va produce un avion de cel puțin generația 5.5 dacă nu chiar 6.Experienta aerospațiala a francezilor plus accesul la noile tehnologii, inclusiv din punct de vedere informativ, va permite franco germanilor sa dezvolte un avion bimotor foarte reușit care deja are ca piața de desfacere Franța, Germania și Spania. Asta înseamnă mai multe produse fabricate decât cele fabricate de britanici care ar avea ca piața de desfacere, în prima faza doar UK și probabil Suedia, dacă suedezii se alătura acestui proiect. Este rentabil sa produci ceva, ca comerciant, dacă îți amortizezi din vânzări, în timp, investiția. Dacă produsul tău este fabricat în număr cât mai mare, vor scădea și costurile de producție ceea ce îți permite sa scazi din preț. Un preț mai mic îți face produsul mai atractiv la vânzare. Când exista competiție exista și progres tehnologic. Din motive financiare dar și dorința de a avea același produs în dotare, francezii și germanii vor produce împreună un avion și tanc. Din aceleași motive la aceste proiecte s-au alăturat și spaniolii.

  14. Orice implicare intr-un conflict ( sau un ajutor dat ) este in primul rand o decizie politica – o vointa politica. Din punctul asta de vedere este destul de clar cine ar fi capabil sa ofere ceva Romaniei. Prin birocratiile lor si interese localectarile din Europa nu or sa se grabeasca ( chiar si sa dea piese de schimb) Din acest motiv este irelevant cat de bune subt sau urmeaza sa fie viitoarele avioane europene. Eu
    personal cred ca europenii pot sa faca UN AVION ( nu mai multe in paralel) foarte performant si la un pret mai accesibil comparativ cu ce o sa iasa acum daca reusesc sa le duca la capat ( scumpe si probabil si cu ceva minusuri). SUA are avantajul de a avea forta politica, nivel tehnilogic avansat si bani. Peste astea toate are si o experienta vasta in lupta cu aeronavele dezvoltate. Tragand lonie cred ca este clar ca F35 sau alte tipuri de avioane dezvolrate de americani sunt mai accesibile pt noi. I

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *