Americanii au ales un nume de zeiță pentru noua eră a explorării Lunii – Artemis. Adică sora lui Apollo. 😉 O nouă epocă a explorării spațiului de către om pare să se contureze și rămâne de văzut cât timp vor fi politicienii dispuși să o finanțeze, cât de mulți bani vor investi companiile private în acest scop și, nu în ultimul rând, dacă se vor găsi și modalități de a face această nouă epocă a explorării spațiului sustenabilă și viabilă economic.
Prin vocea NASA, americanii susțin că vor ajunge din nou pe Lună în 2024 și că, de data aceasta, intenționează să rămână acolo.
Misiunea Artemis urmărește să găsească soluții și să testeze tehnologii necesare pentru viitorul explorării spațiului de către oameni (cu un ochi atent pe Marte). Ce vor căuta să găsească și să utilizeze astronauții pe Lună?
- apă și alte resurse necesare explorării de lungă durată;
- testarea unor tehnologii noi pentru viitoarele misiuni către Marte;
- nu în ultimul rând, cu Terra la doar trei zile distanță, traiul pe suprafața Lunii pare mai simplu decât cel de pe Marte.
Mai multe detalii despre misiunea Artemis puteți citi aici.
În acest scop, americanii își pun toate speranțele în SLS – despre care puteți citi câteva detalii relevante aici și în capsula Orion. Dacă Orion este gata și a zburat deja, programul SLS este marcat de întârzieri și depășiri ale bugetului. Mulțumim Boeing! Dar mai ales, contribuabilului american…
Acum două zile a apărut un clip de la NASA cu stadiul programului, primul zbor fără echipaj uman la bord fiind programat în 2020.
Dacă vor lansa sau nu la termen, rămâne de văzut, mult a fost, puțin a rămas.
Normal . Ca si Mercurry, Apollo, Saturn tot din mitologia greco-romana…
La ei tine de bani nu de puterinta. Daca vor gasi niste „piar menegeri” sa ii impacheteze produsul si sa il bage sub nas, Trump va aproba bugetul.
Trump nu poate aproba bugetul.
Ce surpriza frumoasa ne-ai facut Nicolae! Mi-era dor sa citesc despre nave d-astea fara flotabilitate si portanta 😉
In acest stadiu sunt multe necunoscute in program. Cert e ca se tot discuta despre cresterea implicarii privatilor dar vad ca la anumite aspecte importante inca se ezita (nu prea au curajul sa exploreze alternative la SLS si Orion). Gatewayul e cea mai mare necunoscuta. Stim sigur ca va fi, dar cum va arata exact se va hotari pe Batranul Continent, si din zona asta din pacate informatiile sunt putine. Mi se pare incredibil cum evolueaza partea de landere; se vede ca sunt privatii aici, deja sunt multe date, alternative, proiecte. NASA a spus ca minim 10% din investitie va fi a privatilor dar se pare ca sunt unii care au oferit sa vina cu 30%.
Mi-a atras atentia dezvoltarea modulelor-habitat gonflabile (cei de la Sierra Nevada, de la care abia astept Dream Chaser-ul): se pare ca nu vom duce lipsa de spatiu de locuit…in spatiu 🙂
https://www.nasa.gov/feature/nasa-begins-testing-habitation-prototypes
@Dinu – te rog gandesti pozitiv despre Artemis! Sa fii optimist. Nu de alta dar mai devreme ziceai „Misiunea lunara indiana a declat cu succes. sa vedem daca ajunge acolo cu bine ?asta daca nu pierd controlul/contactul mai devreme” asa ca nu cobii 🙂
Chestiile alea gonflabile… nu stiu ce sa zic.
SLS e o mai mult sau mai putin o reciclare de tehnologii si echipamente:
Motoarele sunt R-25 Block II care de fapt sunt motoare ramase de la Space Shuttle cu un upgrade (cel putin pt primele doua SLS-uri), adaptate noilor cerinte (vor fi utilizate o singura data) si fara sistemul de inertizare (injectia si rezervoarele de heliu)
Rezervoarele de O si H sunt cele de pe Space Shuttle
Rezervoarele sunt copiate dupa de pe Space Shuttle, insa deoarece sunt separate (fara un bulk wall care sa fie comun cum era pe treapta a doua de la Saturn V), costurile probabil sunt mai mari : 4 funduri de rezervor in loc de 3, plus segmentul de legatura (intertank)
Au pastrat booster-ele cu combustibil solid (dezvoltate din cele ale Space Shuttle) spre deosebire de principalii concurenti (nici SpaceX nici rusii, nici Europenii nu risca sa foloseasca combustibili solizi)
Daca Starship reuseste sa zboare OK alde ULA sunt istorie cu dinozaurii lor. Boeing are sanse serioase sa o dea in bara in fata SpaceX si chiar a Blue Origin. Boeing e practic o companie de mosnegi, extrem de conservatoare si obisnuita sa traga la masea din banul public. Cum spuneam, daca alde SpaceX reusesc, Boeing si LM dispar din peisajul lansatoarelor spatiale in 2-3 ani.
SpaceX face acum lansatoare spatiale cu conceptie si tehnologie contemporana, nu proiecte din anii ’60-’70 reincalzite la nesfarsit.
Europenii folosesc combustibil solid la boosterele Ariane. Care boostere sunt identice cu treapta întâi de la Vega. Rușii n-or avea „know-how” iar pe SpaceX îi interesează reutilizarea rachetei.
Până la SLS, a cărui lansare oricum va costa mult, cred că ar fi mai sănătos, economic vorbind, sa lanseze Orion și modul european cu Delta Heavy și treapta de transfer de la orbita Pământului către cea a Lunii, dacă o mai construiesc, cu Falcon Heavy. Cele doua sa se cupleze in spațiu. Probabil ar costa sub jumatate din lansarea unui SLS.
Nu cred ca Delta IVH ca poate fi folosita in misiunile lunare; este prea „slaba” (poate livra o masa de 3-4 ori mai mica decat SLS pe orbita lunara, daca am retinut eu bine, dar oricum cifra exacta se poate cauta usor cu Google), nu va mai fi disponibila (au fost anuntate ultimele 4 misiuni inante de trecerea la Vulcan), este scumpa, are limitari de productie/inflexibilitate la cerere, nu are capacitate de dezvoltare (putem specula aici ca asta se datoareaza mai ales dezvoltarii de noi platforme) si mai ales nu este sigura (nu are validare pentru echipaj uman).
A fost totusi folosita pentru testarile initiale (inclusiv cu Orion – dar in versiunea simpla/cargo).
Alternativa reala in opinia mea este SpaceX, chiar si prin actualul F-H. Mai ales ca o varianta ar putea fi chiar renuntarea la Orion. Dar asta ar tulbura probabil prea mutl apele. Daca viitorul Starship va fi cat de cat aproape de ceea ce promite, va fi sfarsitul lui SLS. Ar mai fi si New Glenn in discutie.
Demersul articolului este lăudabil
Critica fata de munca Boeing este gresita sau cel putin eronată
Noi nu cunoastem cerințele de proiectare (dimensiuni de gabarit, masa, rezistenta a materialelor, structura, etc.) ca să putem face cat de cat o analiză asupra muncii Boeing
Nu cunoastem nici daca in final beneficiarul nu a modificat anumiti parametrii cu cerințe sau este vorba de modificari de cerințe efectuate din oficiu de echipele de proiectanti
La mintea mea, cred ca este vorba de munca multa, probabil mai multe echipe cu specialisti pe mai multe domenii
Trebuie să ne închipuim ca proiectarea aeronautică, de ex pt zboru supersonic de pasageri, presupune constrângeri foarte mari, peste ce ne putem închipui cei mai multi dintre noi
De ex in cazul programului aerion AS2 business jet a inceput Airbus, ulterior a intrat LM, mai apoi LM s-a retras, fiind inlocuit in cadrul programului de Boeing
Cercetarea si proiectarea aerospatiala de varf presupune constrângeri in proiectare cu mult superioare ( orice gram contează) si trebuie sa ne gandim ca este vorba de multe tone la SLS
Totusi, atata timp cat Boeing a dus la capat programul X 37, speram ca va reusi si in acest demers
Pe de alta parte, noi nu existam in domeniu aerospatial
Desi avem ceva istorie
Poate ma insel, dar se pare ca facultățile noastre nu doresc sa se implice in acest domeniu desi implicațiile cercetării ar fi benefice atât pt studenti cat si pt tară
Ok, usor offtopic, sa deschid eu subiectul
ARCA ce mai face?
Si ROSA mai traforeaza sateliti sau asteapta un crowdsourcing si know-how de la rachetomodelisti?
Rant over
Ehhhh, rosa sifoneaza in continuare bine si pregateste schimbarea puterii aka viitorul 😀 , but I can’t say 😉 .
Serios, chiar vrei sa stii despre ei sau sarcasmometrul mi s-a farimat?
E sarcasm, am intrat pe siteurile lor, ARCA a trimis deja un robot pe Luna intr-o lume paralela
ROSA cred ca se concentreaza sa cucereasca direct Jupiter
Cu delay: e un proiect interesant facut recent de ROSA: au lansat un UAV dotat cu camera video dintr-un balon, de la 20 sau 25.000 m,oricum foarte de sus. Deci au inaltat balonul cu drona atasata si la altitudine au desprins-o si au controlat-o
Sa cauti, pare o chestie cu potential, in orice caz e creativa
Un prim pas.
In 2020 NASA va testa orbita lunara si sistemul de pozitionare (bazat pe legatura cu LRO=Lunar Reconnaissance Orbiter , si nu prin determinarea distantei la sol) pentru Gateway (orbita polara, eliptica, cu periselen la unul din poli si aposelen la celalalt) cu un cube-sat ( Cislunar Autonomous Positioning System Technology Operations and Navigation Experiment = CAPSTONE) realizat de Advanced Space (in colaborare cu Tyvak). Testul va costa 13.7 kk$.
Scena Artemis: Pamantul si Luna, si mai ales distanta dintre ele, vazute de Osiris-REx (mai tineti minte? 🙂 ).
https://pbs.twimg.com/media/EFLFlHQWwAIHMFT?format=jpg&name=900×900