KF-X-ul coreean va zbura curand

Programul coreean KF-X are in vedere dezvoltarea unui aparat multirol de generatie 4++, cu caracteristici stealth avansate, ideea coreenilor fiind ca aparatul sa fie cel mai bun multirol non-stealth din lume.

In aviatia sud-coreeana KFX – Korean Fighter Experimental – va inlocui aparatele F 4 Tiger si F 4 Phantom si va lupta umar la umar cu F 15K si F 35A. Tactica va fi destul de simpla, cu F 35A ca principal aparat de lupta impotriva avioanelor stealth inamice, in timp ce KFX si F 15K vor avea in fisa postului lupta cu aparatele ceva mai clasice.

Planul este ca in 2026 productia sa fie lansata, un total de peste 250 (120 intr-o prima faza) de astfel de avioane ar trebui sa fie construite pentru Coreea. In consortiul care se ocupa de dezvoltarea si mai apoi fabricarea noului aparat fac parte coreenii, Indonesian Aerospace (cu 20%) si Lockheed Martin ca major consultant.

Ca detalii generale, KFX va fi un aparat multirol cu doua motoare, semi-stealth, cale interne pentru armament si piloni exteriori, va dispune de un radar AESA dezvoltat local de catre Hanwha Systems, radar pe care coreenii il considera mai bun decat cele detinute astazi de catre israelieni si doar putin mai slab decat cel al F 35, desi am senzatia ca radarul este dezvoltat cu ajutor israelian, el fiind testat pe malul Iordanului.

Radarul AESA local ar avea 1088 TRM (n.r. – transmit and receive modules), fata de 1200 TRM la radarul AESA al F 35 (mai conteaza si puterea de calcul instalata si aici coreenii nu de dau prea multe amanunte). De asemenea, comparand fuselasjul KFX cu cele ale Rafale sau Eurofighter, coreenii il gasesc pe al lor superior, ca si RCS-ul (si el superior europenilor si americanilor – cu exceptia F 35, F 22) de doar 0,5 metri patrati, fata de Rafale sau E/F-18 Super Hornet cu RCS, 1mp, F 15 cu 25mp RCS. Se mai precizeaza ca F 35A are RCS de doar 0,005mp.

Conform celor de la KAI (compania lider de proiect) KFX va fi comparabil ca stealth cu F 117, aparat care, sustin coreenii, este inca foarte performant, depasind F 35 din mai multe puncte de vedere.

In privinta aerodinamicii, KFX va fi unul supermanevrier si, presupunem noi, va putea sa zboare in regim de supercroaziera.

In intreaga prezentare, coreenii se tot compara cu Dassault Rafale, (nu stim de ce) si ne tot explica ca aparatul lor va fi superior fata de cel francez si fata de ce au europenii in general, adica de Eurofighter Typhoon – aparat care a fost ofertat Coreei de Sud cu ceva vreme in urma.

Intreaga tarasenie pare sa-i coste pe baietii din jumatatea de sud a peninsulei coreene undeva spre 15 miliarde de dolari.

Ar mai fi de metionat ca americanii au refuzat sa le ofere acces catre tehnologii mai deosebite, desi acestia au facut mare scandal prin 2015. Pana la urma s-au resemnat si au acceptat sa cumpere F 35A, iar de restul banilor KFX, aparat care insa va fi cel mai bun 4++ din lume, desi producatorul local al radarului AESA este la prima sa tentativa de acest fel, iar ca sa dezvolti si sa fabrici mai apoi un fuzelaj superior Rafale, F 15 sau Eurofighter nu-i deloc o chestie usoara, mai ales pentru o industrie care a reusit pana acum doar un aparat de antrenament avansat/atac usor si ala tinuti de mana de Lockheed Martin.

Vedem insa ce va iesi, remarcam doar un usor complex de inferioritate al asiaticiilor fata de europeni si americani, tot comparandu-se cu aparate cu care n-au nici in clin, nici in maneca: Rafale, E/F 18 Super Hornet sau Typhoon.

Si la sfarsit o simpla remarca, avionul se proiecteaza in jurul motorului. iar motorul ales pentru KFX este unul General Electric F 414 KI (din familia de motoare folosite de Gripen E/F si F/A-18 E/F Super Hornet) fabricat sub licenta de aceeasi companie care dezvolta si radarul –  Hanwha Techwin. Fascinanta aceasta Coree de Sud unde exista companii care produc toate cele: Samsung construieste telefoane, microprocesoare sau ecrane LED dar are si o divizie de constructii navale, fabrica autovehicule si dracu sa-i pieptene ce mai au pe-acolo.

Hanwha Techwin dezvolta in premiera radare AESA, dar fabrica si motoare de avion, plus masini de lupta ale infanteriei (vezi competitia australiana LNAD 400).

O economie ciudata asta coreeana, foarte performanta pana la un punct dar tot ciudata, destul de diferita fata de economiile europene dezvoltate si fata de cea americana, care in principiu au in compunere companii destul de specializate.

GeorgeGMT

35 de comentarii:

  1. Mie imi pare ca avionul asta e o combinatie intre F22, F35, F15 si F16. Weird!

    • Este?Toate saunt cam la fel.Mari diferente nu sunt.La o prima uitatura zici ca e unul din cele doua mentionate de tine.Prea seamana toate avioanele astea invizibile.Si unde nu seamana acolo e ceva diferit si da cu minus la Stealth.

      1
      • Se pare ca astora cu okii inguşti le place sa aiba design-uri copiate. ?
        Oricum arata bine pasarika adta si ar sta bine cu ea in aviatia noastra, banuiesc ca ar trebui sa fi mai iefrina decat alea de peste ocean.

    • Parerea mea este ca pt ArmRo si FARo cel mai indicat avion de lupta multirol era si este F/A-18 CD Hornet care se putea asimila si in fabricarea sub licenta in Romania la IAR Cravova, Turbomecanica Bucuresti pt motoarele F-404-GE-400, IOR, si in alte companii specializate in ind aeronautica.

  2. Daca arunci o privire pe Quora, intelegi de ce. Sistemul lor pune accent fundamental pe educatie. Sunt disperati sa isi bage copiii la cele mai bune universitati. De aceea Coreea de Sud este pe podium la sinucideri. Sistemul lor este bazat pe o competitie dusa la sange. Iar rezultatele se vad in economie.
    Rezultate frumoase, dar tot europenii stiu sa savureze mai bine viata.´, pana la urma …

  3. ” fata de Rafale sau E/F-18 Super Hornet cu RCS, 1mp”

    Chiar si în furtivitatea pasivà, Rafale nu joacà în aceeasi categorie. Un RCS maxim a fost impus în caietul de sarcini, de unde diferente între demonstratorul Rafale A si primul prototip Rafale C.
    Chiar dacà nu se stie în mod public nici de specialisti adevàratul RCS al Rafalului (chiar si a celorlalte avioane), singura indicatie a fost a unui responsabil de la Dassault, deci eventual pàrtinitoare, cum, vàzut din fatà, Rafale ar avea semnàtura radar a unei vràbii (cam departe de 1m2).

  4. Din cate vad, sunt multe țări care pot sa proiecteze si sa construiască avioane, dar din ce in ce mai putine pot sa construiască motoare de ultima generatie. Momentan doar americanii au arătat că pot si au niste produse fiabile F119 si F135. Japonezii incearca si ei XF9, rusii Izdeliye 30, chinezii incearca sa copieze ce gasesc, de vazut francezii cum vor dezvolta M88 si englezii F136 (colaborare RR cu GE).
    Deci, chiar daca poate sa sune ciudat ca avionul se construieste in jurul motorului, se pare ca asa e.
    Revenind la coreeni, vor invata foarte multe din proiectul asta, dar nu vor căpăta acea independență tehnologică la care viseaza. Una peste alta, in proiect interesant.

  5. parca vad ca va fi un demonstrator de tehnologie cum e si al japonezilor

  6. „O economie ciudata asta coreeana, foarte performanta pana la un punct dar tot ciudata, destul de diferita fata de economiile europene dezvoltate si fata de cea americana, care in principiu au in compunere companii destul de specializate.”

    Nu mi se pare nimic ciudat la economia sud-coreeana, din perspectiva asiatica. E normal ca ei sa fie mult mai apropiati de modelul economic japonez, decat de cel european sau american. Conglomeratele lor industriale, precum Samsung, Hyundai sau Daewoo, denumite „chaebol”, sint echivalentul coreean al „keiretsu” japoneze precum Mitsubishi, Sumitomo sau Mitsui. Exista si diferente notabile intre „chaebol” si „keiretsu”, dar in esenta sint echivalente, mai ales din perspectiva formidabilei forte economice pe care o au aceste grupuri, capabile sa fabrice aproape orice misca sau toarce…

    • Pt noi e ciudat sa vezi o companie ca Samsung ca fabrica aproape orice. Am fost intr-o delegatie la Seul si mi-am luat costumul din greseala fara curea. A trebuit sa cumpar ce am gasit mai aproape si m-am ales cu o curea de piele Samsung. As fi putut sa-mi iau probabil si chiloti si ciorapi Samsung. pe vremea aia facea furori informatia ca vor face si o masina, si deja mii de oameni dadusera bani sa o cumpere. pana la urma a fost un fas 🙂
      Deci nu e de mirare ca compania aia face de toate 🙂

    • Produsele coreene sunt cam de mina doua,am detinut un daewoo legantza o porcarie de auto la care nu prea functiona nimic bine iarna rinjeai de frig iar vara etuva,am avut si kia la care s-a ars calculatorul…deci si-n electronice cihh-lucru de firma este sfint citroen.peugeot,reno,grup porsche,toyota etc-.se defecteaza sau uzeaza si astea dar cind pui o piesa noua functioneaza din nou,alea coreene nu.Anul asta mi-am schimbat auto si am vrut reno.koleus dar fiind coreean am luat un reno facut in ce.

  7. Veniamine Franqueline

    „Leneș ca un japonez !” – proverb de ocară coreean.

  8. Arata binisor pasaroiul. As indrazni sa spun ca ar fi un avion de gen 4.9. Se ia ceva de generatie 4 si se grefeaza pe el cat de multa tehnologie de generatia 5. Important este sa nu iasa cu pretul si cheltuielile de exploatare gen F35.

  9. 15 miliarde este probabil tot: proiectare, productie, cercetare dezvoltare, upgrade, pret credit, etc.
    si este un cost rezonabil
    daca ne gandim la vreo 100 de aparate iese 150 de milioane/aparat
    la 200 de aparate iese la 75 de milioane/aparat
    la 400 de paparate iese la aproape 37,5 milionae/aparat
    deja pretu incepe sa para ieftin, sau prea ieftin,

    nu stiu nimik coreeni,
    n-au expertiza conducerii noastre

    intrebare intrebatoare cat iese la final pretu cuplului regal luat de noi de la ingleji ?
    poate ajunge la pret de distrugator sau crucisator ?
    se poate, daca avem conducatori capabili si autoritati la fel de capabile ca ei,

    tot in aceiasi categorie cu table vopsite:
    cat costa in final f 16 th sa le aduci cat de cat la ziua de azi ?
    poate ca mai scump ca alea noi,
    dar trebuie sa ne gandim ca unii care au aprobat sa luam jafuri rujinite, sa renuntam la Mig 29 in favoarea unui avion inferior, sa renuntam la IAR 93 desi nu aveam nimik cu care sa il inlocuim, au avansat la exceptional pe chestia asta,

  10. Is ciudati la economie, dar ca performanta aia e principalul, faci produse de nisa sau de volum, dar performanta data de valoarea adaugata mare aia e iarasi primordiala.

    Au inceput taras-grapis cu KA-50, le-a pus Budha mana in cap sa faca si gen 4.5 sau 5.0 ver. 0.1 vedem si cat de bune vor fi, construiesti tu, dar sa lupte intr-un teatru adevarat e cale lunga.

    Si ieuropenii tot asa fac, un pic mai bazati dar cate produse sunt cu adevarat testate in lupta ?

  11. Se pare ca anul asta e anul moca[p]-urilor …totusi nu prea se pupa stealhtizarea cu armamentul si pilonii clasici de sub aripi . Daca nu au loc in cala macar sa-i fi gandit niste low observability si prin zona aia altfel e pacat de forma sa o foloseasca numa asa sa fie ”in trend ”

  12. Nu stiu cum naiba se face dar dupa YF22 care e o tehnologie a anilor ’90 (cel putin in materie de design macar!) toate celelalte aeronave aparute dupa inclusiv F35, Su57, J31 si chiar si KFX-ul par ,,variatiuni ” dupa acest aparat…..oare s-a blocat ,,centrul inovatiei” la toate natiile astea de indiferent la ce stealth mesteresc tot copie de F22 le da?…..eu zic ca ceva-i putred in Danemarca, poate careva sa explice?

    Multam!

  13. Yep , sindromul ciaina I-o cam piscat pe toti din pacate .Chestia nasoala ca-i mai mult forma asa de trend si restul e destul de departe de tehnologia americanilor . Nu prea vad evolutii spectaculoase prea curand asta daca nu cumva vor sa le-o tranteasca americanii cu Fxx -ul ca asa vrea muschiu lor . Altfel trebuie sa apara o noua amenintare sau tehnologie antistealth clara pe dovezi ca apara evolutii noi .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *