UAV-uri romanesti: Hirrus
Cu ocazia expozitiei Eurosatory 2012, doua firme romanesti, TeamNet si AFT (Autonomous Flight Technology) au prezentat un nou UAV destinat aplicatiilor militare si civile de recunoastere fotografica, cautare-salvare si cartografiere: Hirrus.
UAV-ul este de tip aripa zburatoare cu elice propulsiva antrenata de un motor electric. Un al doilea motor poate fi montat in tandem pentru antrenarea unei elice tractive. Hirrus este lansat de pe o rampa si recuperat cu ajutorul unei parasute.
Are o sarcina utila de 0.7kg, sub forma unei platforme giro-stabilizate retractabile, o greutate totala de 7kg, o raza de actiune de 15km/30km (in functie de modul de control) si o altitudine maxima de zbor de 3.000m. Viteza maxima atinsa este de 130km/h, viteza de croaziera este de 90km/h si autonomia maxima de 180min.
Variante Hirrus – Sursa : www.aft.ro
Hirrus pe rampa de lansare – Sursa : www.aft.ro
Detalii turela senzori – Sursa: www.aft.ro
Hirrus – Sursa: www.aft.ro
AFT (Autonomous Flight Technology / Another Flying Team) este cunoscuta pentru avioanele fara pilot Soim 1&2 folosite atat pentru tractarea manselor cat si ca tinte propriu-zise pentru tragerile aeriene. Exista informatii, neconfirmate insa, care ar indica si implicarea in proiectul mini-UAV SACT-5 Boreal.
Sursa: Tehnomil.net
UAV-uri romanesti: Argus XL merge inainte
Desi la un moment dat parea tras pe o linie moarta, unul dintre cele mai interesante proiecte de UAV romanesti, Argus XL, face acum parte dintr-un Sistem de Supraveghere si Recunoastere (SISUAR) complet dezvoltat de INAV Bucuresti.
Scopul proiectului este folosirea unei platforme UAV si a unei statii de sol pentru culegerea de imagini video in timp real in raza de acoperire radio directa (<200km) sau stocarea lor in afara acestei raze si transferul lor ulterior la sol.
Argus XL
Domeniile de utilizare sint misiunile de tip IMINT, detectarea si monitorizarea obiectivelor de interes, supravegherea frontierei precum si misiunile de cautare-salvare.
Conform cerintelor proiectului, componenta UAV a sistemului trebuie sa asigure o viteza maxima de 200km/h si o masa de decolare mai mica de 150kg, parametri care sint indepliniti de Argus XL.
La final, o comparatie intre Argus XL si echipamentul cel mai apropiat ca performante aflat (inca) in dotarea curenta a Armatei, AAI Shadow RQ-7 600:
Shadow 600 Argus XL
Lungime 4.79m 4.1m
Anvergura 6.83m 5m
Sarcina Utila 41kg 40kg
Greutate Maxima 265kg 140kg
Putere Motor 52CP 20CP
Viteza Maxima 200km/h 230km/h
Anduranta 12-14hr
Raza de actiune 200km
Conform Jane’s, aparatele Shadow romanesti au fost livrate ca parte a unei tranzactii in valoare de USD20mil si au fost dotate cu echipamente de origine Infametrics (camera video de zi + camera termoviziune).
Daca tinem cont de necesitatea achizitiei unor UAV-uri asemanatoare pentru refacerea stocului si de faptul ca este foarte probabil ca pretul actual al unui sistem complet Shadow 600 sa fi crescut fata de momentul achizitiei lotului initial, alternativa domestica Argus XL devine interesanta, atat timp cat si performantele sint comparabile.
Sursa: Tehnomil.net
poate rushim shi noi sa producem nishte UAV-uri suficient de bune shi care poate sa mearga shi la export.
problema nu e daca putem produce, ci cu ce dracu…
daca am avea ce ne trebuie, aka, BANI am putea produce in Romania, de la zero, de ex, tancuri la acelasi nivel cu leopard 2 , fara nici-o-problema…
Romania poate avea un viitor promitzator in producerea de UAV, fiind un concept destul de nou lipsa de experienta nu ne afecteaza. In ceea ce priveste tancurile, TAB-urile shi alte alea am avea nevoie de o infuzie serioasa de tehnologie straina, ca sa vedem structura blindajului, materialele folosite, etc. In prezent Coreea de Sud este una din cele mai avansate tari in domeniul, daca am obtine o licenta de K21, am avea sansa sa invatam de la cei mai buni si sa dezvoltam apoi alte vehicule de lupta pe baza observatiilor.
Romania poate avea un viitor promitator in producerea de UAV-uri moderne, fiind un capitol nou lipsa de experienta nu ne afecteaza, avem oameni foarte capabili si nici mari fonduri nu am avea nevoie, iar banii care i-am obtine din export ar putea merge in proiecte mai mari precum tacurile, de exemplu.
Problema e ca in acest capitol nu avem experienta cu materialele noi si cu tehnica blindajului compozit, ar trebui adusa tehnologia din afara, cumparam o licenta de K21, vehicul cu un blindaj din cele mai performante: rezistent si usor; vedem ce materiale au folosit si le adaptam pentru a produce tancuri, TAB-ri, ce avem nevoie.
Poate ar fi bine ca macar in industria UAV-urilor sa nu se mai copieze de la unii la altii. Din cate stiu eu exista alta firma in Galati (Reev River Aerospace) care produce exclusiv UAV-uri aripi zburatoare (de vreo 5 ani) cu state mult mai vechi decat AFT Design in domeniu.
Poate ca baietii de la AFT Design n-ar fi trebuit sa imprumute chiar motamo conceptul. Poate deveni periculos mai ales cand lucrurile sunt patentate…