TAB-ul cu termopane…

BTR-4E…

Il mai tineti minte? Parafrazandu-l pe Arghezi, e un transportor blindat, zdrenturos si cu crapaturi in…faianta, parca-i facut din petice, ca sa-l tot impiedice…

Ei bine, pentru cei care ni s-au alaturat mai tarziu (printre cititorii nostri fideli) sa recapitulam putin.

BTR-4E chiar este, zic ucrainenii in contra a ce se vede si se stie, transportor blindat pentru trupe, amfibiu, de ultima (sau macar penultima) generatie. Nascut dintr-o companie privata este la ora actuala cel mai ciudat transportor blindat amfibiu macar din Europa. Avand ca descendenta seria sovietica BTR 60/70 ucrainenii au reusit inimaginabilul si au scos un TAB de anii 2000 mai prost decat BTR-ul 60 din anii “60.

Are usa pe partea stanga si pe partea dreapta, ca la camioane, ditamai gemurile  (blindate?!) si stergatoare de parbriz. Zic vecinii nostri ca este un TAB, dar are si o turela mare dotata cu tun de 30mm.

Nota bene, este un TAB ecologic, avand un motor diesel euro 3. Si este, evident, o mantocaraie de transportor, vandut doar prin tari ciudate sau cumparat de falnica armata ucraineana.

Scandalul al carui protagonist este BTR 4E a inceput inca din 2012 atunci cand irakienii cautau sa cumpere cam 400 de TAB-uri si s-au oprit fix la ucraineni. Imediat ce au inceput livrarile arabii au tipat ca asa ruginitura n-au vazut niciodata, chiar si cu crapaturi, BTR-4E fiind evident o caricatura de transportor blindat modern, fabricat fiind in mare bataie de joc. Livrarile au incetat si ar fi fost reluate prin 2018, asta dupa ce ucrainenii s-au jurat c-au remediat. Stim insa ca la acest contract s-a dat spaga multa si pana la urma asta a contat cel mai mult.

Alti clienti au fost indonezienii care doreau vreo 60 de masini, au cumparat cinci de restul n-au vrut sa mai auda. Nigeria are si ea tot cinci bucati si cam atat.

Sistem de aerisire…naturel

Dar frumusetea vine acum din partea armiei ucrainene care, presata probabil de un anumit factor politic, a pus banii jos pentru BTR-uri 4E, doar ca acestea erau… crapate. Asadar nici pomeneala de izolatie NBC, de izolatie la explozii apropiate sau fereasca Dumnezeu de vreun mars pe apa…

Si cand te gandesti ca un anumit director, al UKRoboronprom GP, tocmai ce anuntase cu emfaza ca productia BTR-ului a fost deblocata, guvernul de la Kiev garantand fonduri pentru achizitia a 45 de bucati, la un pret de aproximativ 1,23 milioane de euro. Ieftin, ce sa mai vorbim, dar vorba ceea: dai un ban dar stai la geam…

Din cele 45 de bucati, 12 ar fi deja livrate armatei, dar militarii n-ar fi chiar foarte multumiti de ele, astfel ca producatorul (care apropos a fost salvat de la faliment cu ocazia acestui contract) a dat asigurari ca totul este bine, asta pana cand, cu ocazia unui control de calitate inopinant, s-au remarcat – in primele trei carcase verificate din trei – niscai crapaturi cam dubioase ce nu apareau in schitele proiectantului.

Si de aici scandalul.

Mai exact, vorbim de crapaturi si suduri care arata ciudat, toate mascate la deruta cu vopsea anti-coroziva. Asta pe langa faptul ca sudurile alea arata a bataie de joc, in niciun caz a sudura-cordon serioasa. Pur si simplu au pus tablele una langa alta si le-au dat la suprafata, fara pre-incalzire, fara nimic. De altfel sudura nici nu pare ca-ar fi omogena, pe intreaga latime a tablei.

Nici macar luate la flex nu par a fi…

De vina ar fi, conform companiei producatoare a carcasei, tabla importata din Finlanda. Nu s-a precizat daca tabla a venit gata sudata de la finlandezi  🙂 .

PS – De restul BTR-ului ne putem si noi imagina cum ar arata: tunul, sistemul de conducere al focului, optica, gradul de protectie din prospect etc…

In rest totul este desertaciune. ? .

GeorgeGMT

53 de comentarii:

  1. Salut. C’è inseamna sa-ti bati Joc de meserie. Cum poti astazi sa faci asemenea jeguri de blindate.

    5
  2. are portiere?aston martin style

    7
  3. Acum, geamurile nu ar fi o problema. Si VAB ul francez are ditamai ferestrele si a avut o cariera frumoasa(de fapt porcaria ukraineana pare sa fie un vab pe steroizi 8×8,avnd aceeasi arhitectura). Dar asa „calitate” in bataie de joc mai rar. Cum am spus si in articolul precedent dintr o industrie militara ce realiza acum 30 de ani produse de top au ajuns prostii cartierului. Ma bucur totusi ptr ca sunt vecini cu noi si sunt cam multi. Si daca le vin idei tampite e bine ca nu au cu ce sa le duca la bun sfarsit. Sper in urmatorii 10 ani sa devina din ce in ce mai mici.

    11
    • Adevarat ca si VAB-ul are „termopane”, totusi o astfel de solutie este extrem de rar folosita. Macar francezilor le-au iesit sudurile si n-au mai montat si usi mari pe laterale. Plus ca BTR-ul, daca tinem cont de turela, pare un TAB mai de linia I, spre a II-a.

      2
      • si vab-ul are doua portiere laterale(adevarat ceva mai mici ca porcaria ukraineana).si daca pui obloane metalice poti sa le folosesti si in linia intai.toate tab urile (inclusiv tab-c 79) au mini parbrize si erau de linia intai.ideea este ca idiotii,in epoca transportoarelor cu motor fata(stanga sau dreapta) au adoptat solutia vestica din anii 60-70 cu motor central.pars-ul turcesc parca mai are asa.

        4
        • @strumpf, termopane mai au si altii, dar alea’s etanșe.

          „Dar asa “calitate” in bataie de joc mai rar”
          Ia zi-ne matale, asa aratau sudurile de pe TAB-urile produse la noi acum juma de secol? Nu de alta, da era unu zilele trecute pe aici care si batea joc de sudorii si tinichigiii de la Moreni si care avea impresia ca a suda o tabla este sinonim cu a schimba bateriile la o telecomanda.

          „dintr o industrie militara ce realiza acum 30 de ani produse de top au ajuns prostii cartierului.”
          Prostii satului ai vrut sa zici, ca nu locuiesc in acelasi oras cu UE. Aia e zona periferica a civilizatiei, da nu aia rezidentiala unde stau bastanii, ci aia de dupa, in salbaticie.
          Acuma 30 de ani or fi facut ăstia ICBM-uri si alte barzelete, dar se datora faptului ca era familia sovietica intregita. Acum n-ai ce sa le ceri, ăstia au ramas fara mare parte din industrie si know how, ăilalti au ramas fara turbine la bărcute si alte matrapazlâcuri. Ata ete. Asa e si la un divort dupa partaj..

          Sincer eu ma bucur mult pentru ei..

          12
          • in”88-„90 am montat turelele de ca-95(pe vremea aia se numeau ila-95) pe tab-c-79.broscutele 4X4 erau realizate ok.mai lasau saviemurile de pe ele si cutiile de viteze pete de ulei prin hale dar cu o lopata de nisip se rezolva.si da,nu este usor sa debitezi si sa sudezi o „tabla” de blindaj de multi,multi mm grosime.

            7
            • cum sudati tabla groasa si aici ma refer la ce procedeu de sudura,ce tehnica si ce aparatura aveati ca sunt curios

              2
              • Habar nu am, nu ma pricep. Stiu ca la un moment dat ii vedeam pe unii cum „debitau” tabla aia de cativa cm, cred, cu oxiacetilenic(munca dracu). Pe urma nu stiu ce ii faceau, nu era asta job ul meu. Iar tab c urile veneau in tipla la noi.

                3
                • Nu vrei sa scrii un articol despre munca ta de acolo? La persoana I, cum era, ce probleme erau etc samd. Fara misto, ar fi o poveste demna de a fi povestita, chiar daca ar fi probabil usor subiectiva (lucru de inteles, de altfel).
                  Apoi poze daca ai de acolo din perioada aia, stiu ca era secretomania lu’ peste, dar poate ai totusi niste poze mai vechi.
                  Poti sa scrii si de mana si ni le trimiti scanate, le transcriu eu cand am timp. Ce zici? 🙂

                  1
                  • Poze nu aveai cum sa faci. Poate dupa 91-92 dar si atunci te riscai. Eu am plecat de acolo in 95.deci au trecut vreo 25 de ani de atunci. Am lucrat cel mai mult in sectia a4a reparatii. Se facea mentenanta la volhov, neva, kub si tunurile de coasta de 130mm(ks19 parca le zicea) plus 8k14(scud)si lansatoarele de luna. Tot la noi a demarat si proiectul ila94 si ila95(ilailaurile cum le ziceam noi). Primele ila95 au fost facute manual(piesele erau poansonate, nu se potriveau de la o turela la alta). Dupa ce ca ne dadusera licenta la cele mai jafuri sisteme, rusii pastrasera exclusivitatea unui modul de comanda ce trebuia luat de la ei(de la o fabrica din baku parca). . Cat priveste a90, a91 si a921, la fel erau niste vechituri . Dupa ce citisem in copilarie in Aviatia Moderna a lui zarioiu ghe despre f14 si aim54 sau despre mirage si magic sa vad penibilitatile alea din 1900 toamna… Cel mai misto a fost dupa 90 cand au inceput tragerile in capul midia. Modificam dvina expirate in rachete tinta si le lansam de la limita apelor teritoriale de pe un LST dezactivat spre poligon. Atunci m a prins microbul marii.

                    3
                • Ok,ms.Acum se foloseste plasma in debitare.Eram curios ce nivel aveam pe vremurile alea de dotare si cunostiinte,pt ca ce se vede in pozele respective e un fenomen extrem de des intalnit,mai ales pe la noi prin est,si nu e neaparat doar sudura de vina,sunt mult mai multe cauze care pot da fisurile in otel,de la calitatea otelului la proiectarea gresita etc

                  2
  4. Am văzut că cel puțin pe hârtie, vecinii noştri de la est, au un buget destul de mare. Mă întreb unde se duc banii?
    După scandalul cu rusnaci şi interpuşii lor, au tot alocat sume frumoase celor de la apărare. Oare ce au făcut cu banii… ??

    5
    • Unde se duc banii? Unde se duc si la noi. Uita te pe strada si vezi masini de sute de mii de euro. Uita te la tv si vezi botoxari si siliconări de j de mii de euro. Acolo sunt.

      11
      • Pentru anul asta au buget total de 5 miliarde si ceva de euro (sau dolari, nu mai tin minte) dar strict pentru achizitii/inzestrare au doar aprox. 1,5 miliarde… Dar le mai dau si americanii chestii in valoare de ceva sute de milioane.

        2
  5. Râdem de BTR-ul lor. Companii private în industrie e bine să fie, dar probabil exemplul ucrainean reduce spre zero șansele ca vreo firmă românească să acceadă la fondurile MApN-ului. Sau ăsta e pretextul?!?.

    4
  6. Interesant e faptul ca au prins ceva comenzi la export, chiar dacă firave. Moreniul nu a prins asa ceva, cu toate ca se vorbea de Saur 2 pentru Irak.

    3
    • Astea se prind pe criterii politice, pe spagi si interese, sau, cel putin, in virtutea continuitatii surselor de inzestrare. Si, criteriu esential, sa se vrea (saur trebuia vandut de romarm, presupun…). Un criteriu de baza ar fi sa se afle in dotarea armatei proprii. Oricum, saur parea mai bine facut si mai modern conceptual. Si cred ca lua tabla de la norvegieni.

      2
    • Pai dupa ce la noi s-a blocat oferta de SAUR pentru irakieni din cauza de coruptie (a unor oficiali de-ai nostri), irakienii s-au dus la ucrainneni si au semnat pentru BTR4

      5
  7. Pacat ca JLTVurile nu sunt si amfibii…
    🙂
    editat* …BTR-4E ar trebui folosite pe post de papuci.

    3
  8. Nu a remarcat nimeni cum se inchid obloanele de la termopane? Logica mea imi spune ca daca balamaua era sus in loc sa fie jos, ai fii putut sa le tii intredeschise, micsorand spatiul vunerabil si avand un camp vizual cat de cat. Asa cum se inchid acum, nu le poti tine intredeschise si s si vezi ceva stand pe scaunul soferului.

    1
    • Mai conteaza cum se deschid obloanele sau daca se deschid. Exista totusi iesire de urgenta. Bagi ranga si desfaci tabla ca o conserva easy open. Proiectul in sine nu e deloc relevant tinand cont ca acest BTR pierde table pe drum, sa zica mersi daca mai au pe ce pune mana dupa o excursie pe coclauri.
      Pe scurt, inainte de faptul ca e prost conceput sta calitatea jalnica a constructiei.

      O stiai pe asta?:
      https://www.youtube.com/watch?v=O52W1vlbsds

      6
  9. Bun transportor au mai produs si astia..

    3
  10. Termopane nu avem si pe piranile III ale noastre?

    1
  11. calitatea sudurii reflecta coruptia endemica din Ucraina. Cine as sudat probabil a executat prima sudura in viata lui.. Sa treaca mai departe de postul de sudura asa ceva reprezinta totala indiferenta si coruptia extrema. Cat de cat sa ai bun simt nu fata de munca dar fata de angajator repari sudura, o trimiti inapoi sudorului, nu o lasi sa mearga mai departe la sablat si la vopsire..Ca mai pacalesti si nu verifici prin NDT toata sudurile as mai intelege dar nici sa trimiti piese care la un control vizual sumar sa fie neconforme.. Bataie de joc totala a angajatilor si a companiei..

    7
    • Poate ca nu e coruptie extrema ci este disperare.

      Ti-ai pus problema ca e posibil ca NIMENI de acolo sa nu fie in stare sa sudeze tablariile alea? Ei zic ca sunt aduse din Finlanda sau de pe undeva din nord. Si este posibil ca metalul sa aiba alte caracteristici si alti parametri de dilatare. Eu ma indoiesc ca daca era usor sa fixeze problema nu o fixau?

      Dupa cum scrie in articol fabrica era practic in faliment si au salvat-o cu contractul ala. Adica directorul avea optiunea sa inchida fabrica sau sa dea armatei ukrainiene o jumatate de conserva (ca aia nu e o conserva intreaga).

      Ce ma sperie pe mine e faptul ca si noi e posibil sa fim pe acolo, Daca Uzina de Metale Rare din Targoviste (sau cum dreaq ii zice) e inchisa nous somme foutou – ca nu avem nici macar tablele pe care sa le sudam. Ca ma indoiesc ca la Galati producem aliajele necesare pt tabla de la tab-uri

      1
      • Doar mie mi se pare ciudat faptul ca Ucraina care era pana acum ceva decenii cea mai importanta tara pentru Rusia pe partea de industrie, cercetare, dezvoltare, echipament sofisticat,. etc. nu e acum in stare sa isi produca singura niste table pentru un transportor resapat ?

        1
  12. O fi bun la Jandarmeria lor. Prea multa sudura crapa sigur, lucru elementar. Un fel de conserva. Pacat de tunul ala.

    2
  13. Geroge ca de obicei în stilul său)) Ia un subiect OK și îl interpretează cum îi convine lui (interpretează, nu minte – să fie clar).

    – se ignoră în totalitate contextul – mai exact 30 de ani în care atât industria cât și armata ucraineană a fost distrusă de către ruși cu mâinele barosanilor locali. Cât și faptul că actuala guvernare nu e în stare să conducă nici un depozit, nu o țară aflată în război cu Rusia.

    – în contractul irakian și etc să nu uităm că au mai fost și ruși care au pierdut inițial licitația în față ucrinenilor și au făcut tot posibilul ca să-i discrediteze ca să preia ei mai târziu contractele (în momentul de față se derulează o anchetă în acest sens care privește producătorul de carcase (e același care a produs conservele despre care povestește Geroge în articol)

    – o fi factori ”politici” sau ”economic” care presează armata (poate George știe, eu nu și îmi e greu să-mi dau seama) să cumpere BTR-4. Un lucru e cert – ceva mai bun monetan nu au, iar o potențială invazie rusească devine tot mai iminentă pe zi ce trece

    – pe partea de RWS-uri au cel puțin 4 care deja au fost instalate pe BTR-4:
    a) Grom – https://kbmia.com/wp-content/uploads/2017/05/406.png
    b) Shkval – https://kbmia.com/wp-content/uploads/2017/05/885.png
    c) Parus – https://kbmia.com/wp-content/uploads/2017/05/945.png
    d) BAU-23X2 – https://kbmia.com/wp-content/uploads/2017/05/316.png
    Desigur cam toate suferă de aceleași boli, dar pot fi produse oricând în cantități industriale.

    – o altă problemă pe care o au ucrainenii – piesele. În 2014 doar pentru BTR-4, 45% din piese erau importate de la ruși (acum ucrainenii spun că 85% e producție ucraineană)

    – și desigur inginerii ucraineni îs proști (pentru că așa ne place nouă) și în 5 ani de război nu și-au dat seama că ”termopanele” nu e chiar o soluție de sec XXI – http://practika.ua/en/uncategorized/otaman-8h8/

    @AlexIS, pentră că ”ăștea, de după periferia civilizației” (să înțeleg că ești mândru că te consideri ”periferie”) s-au ”zburlit”, rușii au rămas fără motoare pentru rachete și nave militare.

    3
  14. Ăstia traiesc un paradox ciudat.Fabrica radare AESA,senzori electro-optici pt. rachete etc.si se împiedica la o sudură.Sincer nici cu România nu îmi e rușine.Apropo,ce se mai aude de Piranha 5?Au găsit/pregătit sudori?Sau e tot pe sistem LEGO?

    4
  15. Câteva și pentru “jdragmerie”?
    ???

  16. Si ceva despre TANCURI: https://evz.ro/tanchistul-o-viata-intr-o-conserva-blindata-pe-senile.html

    P.S. Nenea Mihai este pe placul meu – omul care intelege si foloseste la potential maxim ceea ce are.

    P.P.S. De vazut si filmul asta, omul are un respect mistic fata de arma sa. Ceea ce este si mai „cool” este interviul din finalul filmului. Merita sa il vedeti (pentru pretentiosi, „vizionati”). Coloana sonora e beton… Link-ul: https://www.youtube.com/watch?v=kkyoOKFI7AE

    2
      • @demagogu, foarte interesant articolul din EVZ. Se vede ca tanchistii nostri isi cunosc bine meseria.
        – „În vorbă se bagă şi maiorul Gavrilă Constantin şi el cu mare experiență la cei 42 de ani ai săi: „Eu cred că cel bun «all time» este T34. Acum, în top sunt Abrams – american, Merkava – israelian și T 90 – rusesc, care este extraordinar!”
        – „Cel mai bun tanc este cel care are cel mai bun echipaj. Tehnica te ajută până la un punct!”
        – „Concluzia unanimă este că blindajul cel mai bun îl are britanicul Challenger, ca armament sunt la bătaie neamțul Leopard 2 A6 și francezul AMX Leclerc, iar ca autonomie și consum – americanul M1 A2 Abrams și rusoaicele T-80, T-90 și T-90S.

        -„Şi nu e de neglijat nici „Vulturul negru”, un tanc rusesc care poate trage şi din salt!”
        Se refereau la T80UM2 aka Black Eagle (Objekt 640 – Chiorny Oriol), care este doar un prototip:
        https://www.youtube.com/watch?v=u7LlZ-F8jhc

        Dar au omis sa ne spuna si parerea lor despre T14 si Objekt 195 (T-95). ?

        Niste filme cu tancuri foarte interesante sunt:
        http://imdb.com/title/tt2713180/
        https://www.imdb.com/title/tt8820590/
        https://www.imdb.com/title/tt9415552/

        @Marius Z, Tigrul alb nu e comedie. Singura parte comica sunt efectele speciale, made in russkiland and not Holywood style. ?

        2
        • sigur, sigur, si aia cu manevrele, si ala de tragea cu tunul de zici ca era IS-ul ala cu 2 tevi din WOT… Nici macar Bollywood 🙂
          In fine, nici hollywoodianul Fury nu mi-a placut, dar poate altora le plac prostioarele astea… poate m-am acrit eu pe masura ce imbatranesc.
          Am vrut sa zic ceva si de Sergiu Nicolaescu, dar de morti numa’ de bine.

          1
          • @Marius Zgureanu: „poate m-am acrit eu pe masura ce imbatranesc.” – da’ ce crezi bre, ca unii care scriem mai in „bashcalie” pe aici suntem toti sub 20 de ani? Sau ca daca ne-am pensionat la 45 de ani automat asta da o aura de intelepciune, competenta? Cand eram la „gradinita” americanii tzopaiau pe Luna – mare realizare, apreciata de intreaga lume, chiar si de rusnaci. Dupa cum lansarea anterioara a Sputnik-ului si semnalul transmis catre sol a fost receptata si receptat de catre populatia globului ca fiind in primul rand o mare realizare stiintifica (mai apoi a inceput paranoia specifica Cold War).

            Despre remarcile legate de „Tigrul Alb” – daca citeai articolul din EvZ a opiniilor tanchistilor romani despre „ce au” nu despre „ce ar dori”, ai fi vazut ca trimiterea spre film avea ca tema „legatura aproape mistica” a omului ce-si cunoaste bine arma (cu ale ei + si -). Ce e cool este interviul din finalul filmului.

            P.S. Ma indoiesc ca totusi regizorul filmului nu a consultat si militari. Daca manevrele alea ti s-au parut SF, ar trebui sa tii seama ca e totusi un film, mai apropiat de realitate decat seria James Bond.

            P.P.S. Ma „bucur” totusi ca nu a fost trecuta post-area la capitolul „propaganda”.

        • M-am uitat la „Tankers” – tanchishtii. Bun. Daca sunt exagerari, filmul este film – anti-rusnacii nu vor riposta cu aberatiile din „Agentul 007” si alte asemenea… Filmele sunt filme. Realitatea bate filmele. Pe cele realizate de „propaganda”. O minte limpede va sti a discerne. P.S. Imi place ca in plina propaganda anti-rusnaci, de curand a revenit pe Terra capsula de pe ISS. Cu tehnologia rushilor. Pe paturica de protectie impotriva frigului, scria in traducere – „Rusia”. Da’ na, romanul are „doua viteze”: pupa-n cur si afuriseshte pe masura – fara repere morale, doar setat pe „cashtig” (pe principiul „mie ce-mi iese?!”). Structurile statului si natia asta ridica mari semne de intrebare… ce drq se intampla cu tara asta?

  17. Din ce vad eu , sudurile alea sint facute de ageamii. Model sudura directa electrica cu electrozi . Cine stie ce electrod a folosit ca nu exista unu bun la toate otelurile.
    Oricum o sudura de calitate implica :
    – Placile de otel se frezeaza initial. Pentru a obtine o imbinare, apropriere cit mai perfecta. Fara goluri.
    – Se sudeaza in mediu protectiv ( gaz sau pat de nisip special sub care are loc arcul electric ) pe ambele fete ( intern, extern.) Ca la cazanele , recipietele sub presiune.
    – Ulterior e obligatorie detensionarea sudurii. Fie prin medoda primitiva de incalzire a tablei pina la rosu cu racire lenta , fie mai modern cu curenti de inalta frecventa. Am citit ca se poate face detensionarea si cu ultrasunete.

    Incalzirea prealabila e obligatorie ( din cate stiu eu) la fonta. Care sudata la rece face sa crape sudura. Si atunci se incalzeste fonta si se sudeaza la cald. ( rosu intens ) cu electrod special pentru fonta.

    TAB- ul asta e peticit. Proasta sudare a lasat urme. Ruptura la prima solicitare mecanica. Suficient sa mearga prin gropi sa se zgaltaie un pic blindajul si crapa sudura.
    La prima rafala de 14,5 mm , placile sudate asa ca in poza , se rup efectiv si toti din TAB avansati post mortem.

    3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *