Presa rusa a anuntat de curand principalele caracteristici tehnice ale viitoarei nave de asalt amfibiu a marinei ruse, model care ar urma sa inlocuiasca cele patru Mistraluri, dintre care doua au ajuns in Egipt si doua n-au mai ajuns nicaieri.
Astfel, la inceputul lui 2020 ar urma sa demareze lucrul la prima nava (proiect 11780). Ar putea avea la bord cam 20 de elicoptere si, in linii mari, navele rusesti (doua la numar deocamdata planificate) vor fi mai mari decat Mistralul, conform presei ruse:
“The Navy has issued a technical assignment for two universal amphibious assault ships which are to be laid in May 2020 by Zaliv Shipyard in Crimea. Each will have a displacement of 25 thousand tons and a length of 220 meters,” spune TASS.
900 de militari ar putea sa transporte nava ruseasca fata de doar 450 Mistralul frantuzesc.
Sa mai spunem ca Proiect 11780 Kherson este o idee mai veche, planurile navei fiind inca de pe vremea sovieticilor, luate acum din nou la mana, aduse la zi si, ramane de vazut, duse pe santier. Proiectul este derivat din clasa de crucisatoare purtatoare de aviatie “Kiev”, INS Vikramaditya fiind ultima nava operationala din cele patru construite initial.
Despre nevoie marinei ruse pentru astfel de nave nici nu mai merita discutat, asa cum am vazut, o astfel de nava este aur curat in foarte multe circumstante, de la ajutorarea sinistratilor (Australia), la transportul trupelor spre TO (cazul francezilor cu Mistral spre Mali) si ofera in acelasi timp o foarte mare flexibilitate tactica posesorului.
Practic, cu o nava din clasa LPD/LHD (Landing Platform Dock/ Landing Helicopter Dock) poti sa faci cam tot ce ai nevoie, de la lupta anti-submarin, la transport de trupe si materiale, baza aeriana inaintata, nava de comanda etc. Ar fi o lista mult mai scurta despre ce nu poti face cu o astfel de plutitoare, fiindca daca vrei cu adevarat o poti face si portavion, adevarat din clasa “mini” dar tot a portavion arata si vedem cum LPD-urile prolifereaza peste tot in lume, dar mai ales in Mediterana.
Avem aici pe francezi cu Mistral (care este cam singura din clasa ei care nu poate opera aviatie cu aripi fixe), egiptenii tot cu Mistral, spaniolii cu Juan Carlos I (oficial aceasta este superioara LPD-urilor, fiind din categoria navelor de asalt amfibiu purtatoare de aviatie), italienii vin si ei cu LHD “Trieste”, dotata din start cu F-35B, Algeria are si ea una pe filiera italiana, turcii vor avea si ei o astfel de nava, Rusia se pregateste sa aiba cel putin doua si nu mai discutam despre Pacificul de Vest acolo unde Japonia si Coreea de Sud au trecut la fapte pe baza unor proiecte similare.
LPD/LHD sau nava amfibie de asalt purtatoare de aviatie, toate aceste categorii ascund, intr-un fel sau altul, modele de nave care pot fi usor categorisite ca “portavionul saracului” sau portavion „multirol”, care are si aviatie, cara si marfa, trupe, poate opera si impotriva submarinelor etc.
Revenind la ivani, acestia au nevoie ca de aer de nave moderne de transport, carausiile prin Siria fiind astazi efectuate cu nave civile inchiriate ceea ce nu este anormal, dar exista o nevoie stringenta de cel putin o nava LPD moderna si capabila.
Ramane de vazut daca rusii o vor dota si cu aviatie cu aripa fixa (MiG-29K, dar cred ca aceasta posibilitate este foarte redusa macar si pentru ca ar creste costurile, iar nevoia unui portavion nu este stringenta in marina rusa. Pe de alta parte, din schitele aparute in presa rezulta ca nava nu va opera decat elicoptere.
P.S. Nu cred ca cineva se mai indoieste ca macar una dintre nave va fi botezata „Sevastopol” si isi va avea portul de resedinta chiar la Sevastopol, vis-a-vis de Constanta.
GeorgeGMT
Tot pe cărbuni ca Kusnetov?
Au peticit și docu’ (ne)plutitor?
În rest, arată fain, dacă îl și fac secolu’ ăsta….
Va muri macheta ca si distrugatorul nuclear ca si port avionul nave ce au fost anuntate prin 2013 2014 cand erau in ukraina sa distraga atentia si aveau 2020 ca data de incepere si nu a mai auzit nimeni de ele
Economic s au intors inainte de 2000.
Sunt programate să le pună pe 9 mai la un șantier naval din Crimeea. Astea sigur o sa fie.
Eu le doresc sa se aleaga praful de proiectele lor
Lol. Va bazați pe ceva când afirmați ca economic sunt înainte de 2000 ? A fost cineva de pe aici in Rusia ,de curând?
Pe date economice se bazeaza ca doar nu pe itinerarii turistice din care reiese ca iubita ta Rusie e o mare putere.Barilul 50$,gazul si el ieftin,iar cu China facuta varza de virus nici nu o sa creasca prea mult pretul anul asta,asa ca bufferul vostru de zile negre se va duce usor usor pe apa sambetei.Acces la pietele de creditare va sunt interzise,importuri la o gama de produse la fel,urmeaza zile interesante pt iubitii tai rusi,sa stai linistit,anii inflatiei bat serios la usa,iar acum o sa fie si mai frumos,ca aveti interzisa creditarea.o sa fie cu adevarat spectaculos ce urmeaza!
da,ma uit la TV la Rusia Today zilnic si crede-ma,nu e pe roze la ei :)))
nu tre sa te duci la rusi ca sa vezi cat e rubla nene.
nu tre a ate duci la rusi ca sa vezi ce economie eu.
iti zic eu ca sunt din Chisinau si candva nu de mult vreo in anii laninceputul anilor 2000 erau 90 % diaspora acolo innprezent sunt 30-40 % din emigranti erau acolo , acum plang, au fugit toti de acolo.. e greu e jale..
Am rude care au plecat acolo in anii 90 acum au venit la Chisinau si asteapta cetateniea romana..
si iti mai zic ceva Transnistrenii la fel is pe branci ,vino la Nistru sa vezi autocare dimineata cu navetisti care vin la munca la Chisinau.. Cunosc cazuri reale, am fost acolo am vazut, am priegen la postul de politie acolo.. is ruptinin cur, si asta fara sa faca Chisinaul nimic.
vedeti sondajele lui Pukin , a scazut dramaticnin ultimii doi ani , are nevoie de un nou razboi, altfel in 2024 il schimba astia frumos..sau paote ju ajunge pana atunci
ne miscam si noi odata cu bateriile alea de coasta…??
Rușii o să o facă. Nu contează dacă vor mânca scoarță de copac, o să facă bastamentu’. Au mare nevoie de el prin Siria și pe unde mai au de gând să înceapă ceva „eliberări”.
Rusia nu e Coreea de Nord ca sa își permita sa aduca populatia in situatia sa ‘mănânce scoarță de copac’.
Pe când acestă nava va fi gata, situația din Siria se va stabiliza demult. Rusia are un pib mai mic ca si al Italiei asa ca o nava de genul acesta va pune probleme pt buget.
Daca nu ai o economie sănătoasă nu faci nici o brânză doar pdf-uri.
Să nu uităm că de când rușii mănâncă scoarță de copac, puterea flotei rusești reprezintă doar 49% din a celei americane.
Serios ?????
În flota aia de rapandule sovietice, câte nave sunt la stadiul de fer vechi?
Câte portavione au americanii, câte au rușii?
Ce posibilități au rușii de proiecție a puterii militare, pe alt continent?
Da ‘ americanii?
De unde dracu ai scos 49%?
Americanii au 12 super carrieruri, rusii au Kuznietzovul…
12-1 = 11. Iar 60-11 =49 deci rusii au 49%..
Votka are 40%…
@Dienariskyi… corect calculul?!
@timisoso
Rușii nu au niciun Kuznețov. Ăla e amenințare ecologică a hidrosferei, mai nou îngropat de ruși pe vecie. Rușii nu au portavioane.
@seba
De aici – https://prnt.sc/r5cxbx
Și e vorba mai mult de ”puterea” nominală a flotei rusești raportată strict la numărul și tipul navelor din dotare. Sunt de acord, nu e nici pe departe o imagine corectă a flotelor, dar chiar și așa, rușii sunt sub nivelul mării.
Nu prea cred sa reuseasca sa duca proiectul asta la bun sfarsit. Nu mai au puterea financiara ptr asa ceva, nu au motoarele necesare, si sincer sa fiu, nu stiu cam ce ar putea sa faca cu asa ceva. Sa dai niste sute de milioane sa duci munitii in siria mi se pare o tampenie. Le ar putea folosi ca nave asw in pacific sau oceanul inghetat impotriva ssbm urilor americane.
Motoarele raman marea necunoscuta. De fapt si motoarele si transmisiile.
Au scos primele turbine navale pe gaz, vor merge la clasa Gorskov.
Insa la diesel iarasi au probleme, pentru a propulsa 25000 tone prin apa iti trebuie diesel de mare capacitate. Ori pana acum au asigurat doar productia de de diesel-e mici, pentru corvete, cel mult fregate (tot Gorskov).
Astfel de nave sunt ideale pentru un razboi regional de tipul celui sirian sau a celui din Mali.
O astfel de nava n-o folosesti la carat munitii, ea reprezinta o baza permanenta pentru elicoptere de atac la sol, mai greu de atacat decat o baza terestra, cu facilitati de comanda si control, spital etc samd
Argumente sunt si pro si contra, parerea mea e ca daca ti-o permiti, poate fi aur curat, iti confera multa autonomie si flexibilitate. Intr-un conflict cu un adversar pe masura, este destul de vulnerabila si trebuie aparata de alte nave.
Este deja dovedit in practica operationala ca valoarea unei astfel de nave in lupta ASW e destul de redusa.
Ce este clar, portavioane nu cred ca vor mai face prea curand…
Cateva linkuri utile: https://www.savetheroyalnavy.org/what-have-aircraft-carriers-ever-done-for-us/
https://www.savetheroyalnavy.org/aircraft-carriers-dinosaurs-and-max-hastings/
Depinde de solutia adoptata. Daca vor merge pe solutia europeana(mistral, juan carlos) cu pod uri electrice si genset uri nu au nevoie de diesele de mare putere. Acum doi ani au prezentat un e-pod de 6,5 MW(mistral are doua de 7mw)ptr un spargator de gheata(arc5 parca ii zice). In cazul asta poti sa ai la bord o baterie de 4 sau 6 genseturi diesel mai mici. Si ca nava asw cu 4-6ka31 si restul ka-27asw si ka52 de atac eu zic ca poti sa controlezi o suprf f mare unde se pot ascunde ssbm uri vestice.
Asa este, nu m-am gandit la asta. Ideea este ca daca te uiti la spargatoarele alea de gheata, DG-urile sunt de la Wartsila iar pod-urile sunt de la Steerprop Z. Occidentale oricum. S-ar putea sa nu le mai primeasca, cu atat mai mult pentru o nava de lupta, nu stiu daca nu cumva nu sunt sanctiuni pe asa ceva.
Nu trebuie sa ai ditai port-elicopteru’ ca sa acoperi zone mari, avioanele sunt cele mai eficiente din acest punct de vedere. Avantajul elicopterului este dipping sonar-ul, dezavantajul este raza limitata si sarcina utila mai mica prin comparatie cu un avion.
Astea de care zic nu sunt din import. Sunt facute de unii de la krylov center parca. Chiar precizeaza in articol ca doresc sa nu mai depinda de importurile de la ABB, wartsila si nu mai stiu cine. Tinand cont de puterile apropiate, 6,5 vs 7 mistral, ma gandesc la un china style in timpul constructiei alora de au ajuns la egipteni.
Pentru Project 23550 au avut doua Azipod Vi1600L de la ABB (in total 13 MW el) si trustere laterale Schottel STT2 (50 kW el fiecare)
Motoarele: Waertsila 16V32 funizeaza fiecare 9.2 MW (https://www.wartsila.com/marine/build/engines-and-generating-sets/diesel-engines/wartsila-32 )
Mai sunt producatori de azopoduri si trustere (Rolls Royce e unul din ei, insa cu toti cred ca se supun embargoului)
Totusi faceti diferenta intre azipod si azimuth trustere: Voith produce azimuth (http://voith.com/corp-en/industry-solutions/marine-technology.html ). Oricum dezvoltarea unor astfel de produse nu se face de pe o zip e alta
In plus la deplasamentul prevazut, vor avea nevoie de ceva mai mare (aici comparatioe intre 5 LHD/LPD) : https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2012/04/0627_mistral_ppt.pdf
Merci de info! Util. 🙂
Si eu zic ca n-au cum sa le scoata din joben peste noapte, da’ vedem! 🙂
Acu,cativa ani nu puteau sa faca mistraluri, azi nu pot motoare nu mai zic de port avionul ala decedat. Abea trag de su57 sa il tina in viata poate poate ii pacalesc pe turci sa bage bani sa mai avanseze. In toata situatia asta ii vezi facand datamai nava asta ? Si daca printr un miracol o fac cat de capabila chiar o sa fie?
Urmaresc stirile de la ei, au inceput sa se miste. Personal, sunt de parere ca, daca asigura finantarea, sunt sanse mari sa le faca.
Au inca planurile vechi de la celelalte, se vor descurca.
De facut sigur ca le pot face,ca ei fac multe,de la invertoare la motofierastraiei ,insa toate au aceeasi poveste,calitate de doi lei.Iar la asta se mai adauga si o problema majora,finantarea,vad ca lui Dodon nici acum nu i-au dat juma de miliard imprumut,ba l-au si taiat de la 500 la 200 si nici pe aia nu i-a vazut inca,si asa catel docil si iubitor de rusi ,rar mai gasesti.Asta denota ca finantele sunt cam pe piuneze rau de tot si inca mai au din banii stransi cand barilul era sus,cand se vor termina aia,atunci o sa fie cu adevarat interesant ce urmeaza.
Vom vedea, nu? 🙂
Au zis ca nu au bani sa ii dea lui Dodon dar in schimb trimit vreo 10.000 de pacificatori.
. Chiar circula o stire precum rusii vor sa madeasca contingentul lor GOTR din transnistria de la 900 la 4000 , frum da, nu pacoficatorii dar Grupul Operativ Tactic Rus de la Tiraspol. baietii aia care fac antrenamente in timpul saptamanii dar in Wekend se plimba in MALL in Chisinau
Nu ca am avea noi nevoie de asa ceva, dar tehnologic cred ca ne-am putea apuca sa proiectam și sa construim o barca din asta.
Da, Sevastopol se va chema pt ca Hersonul mai e inca la Ucraina(ca si marile santiere navale de la Nicolaev) ! Acest vas nu face decat sa intaresca sentimentul de nesiguranta in fata permanentei si amenintatoarei ofensive ruse(fosta sovietica – sa nu uitam)
E normal ca sa fie mai balsoi(900/450) decat Mistral-ul si pt ca ratiile rusesti sunt mai mici decat cele frantuzesti si incap mai multi.
Nu ne dorim sa se invarta printre platformele petroliere din M Neagra si in fata Constantei Pretul petrolului a scazut iar sub 54$, poate asta sa-i mai infometeze putin.
Daca tine ” aviara ” la chinezi pana in aprilie e vai de ei …petrol pret mic.. comert cu china..
Corvete antinava. De fapt trebuiau împăcați toti constructorii si comandate 6 bucăți. Cate doua de la fiecare. Sa fie si antinava si antiaeriene si antisub. Nu cred ca sunt asa de multe 6. Oricum trece timpul.
Sa nu uitam ca marile realizari sovietice pe linie de marina militara au fost facute in santierul Mykolaiv, care-i din pacate e in Ucraina pe Nipru, mai sus langa Crimeea, ehei, daca luara astia santirul cu totul poate faceau ceva acolo.
Mira-m-as sa scoata astia ceva de la zero, de abia fac niste curvete si ceva frecate care si alea erau in docuri asteptand vremuri mai bune.
Si daca nu o fi cum zice eu, sa le dea sanatate ciolovecilor ca oricum merge sau nu treaba au retorica frumoasa si merge la sufletul oricarei mase de omuleti care inca cred cu tarie in puterea ”vindecatoare” a lui Putin ( cu afectiune ).
хорошо ?! ( harasho ?!)
bineinteles ca va fi cea mai” buna” nava din lume din categoria ei.cred ca se gandesc si la export.Pe noi sigur ca ne au in vedere sau macar Bugeacul.Dar daca ne-am face treaba la noi acasa, incepand cu tradatorii de neam si tara din parlament, am sta linistiti. Cred ca avem nevoie de un patriot adevarat care sa nu ezite sa instituie un regim de mana forte.
Eu mă îndoiesc George. Ca să botezi tre să ai ce boteza. Rușii nu au bani să-și ducă la bun sfârșit T-14 și Glonas-ul, iar voi vă lăsați păcăliți de propagandă și machte.
Faptul că nu au reușit să achiziționeze Mistral, a fost o lovitură pentru rusi. Le-ar fi prins bine și cu siguranță cel puțin o navă ar fi fost pentru Marea Neagra. Trebuie să recunoaștem ca Mistral este o navă superba, iar Naval Group stie să facă nave bune. De aceea, as vrea sa vad odată contractul pentru corvete semnat.
De proiectul rusilor, nu prea am ce sa comentez, e doar o macheta. Dar, că de obicei în societățile comuniste, dacă nenorocitii de capitaliști nu vor să ne vada nave, noi vom face nave mai mari și mai bune. Sa vedem…
Și marina militara romana s-ar putea gandi la o navă care ar putea îndeplini rolul de reaprovizionare pe mare, desant marin și antisub prin elicopterele ambarcate. Bine, în primul rând ne-ar trebui fregate și corvete și apoi o astfel de nava. Dar, o navă cu cele trei capabilități nu ar strica… nu sti când ai nevoie. O versiune mai mică a Rotterdam class ni s-ar potrivi.
O asemenea nava nu se merita decat la o mare putere militara, iti trebuie submarin, ceva corvete,fregate sa o apere.. adica, cam toata flota noastra.. Iti dai seama sa iti scufunde o nava ca asta cu 20-30 elicoptere, echipaj,piloti elicoptere etc adica ceva de genu 700 oameni ?
Nu ma gândeam la o navă așa mare. Damenare câteva proiecte interesante, mult mai mici, de nave multirol. Au niște variante de Rotterdam class mai mici și chiar Crossover 131 Amphibious. Navă sprintena, viteza de 26N, care să aibă CIWS și un tun de 127 și că să exagerez și 4 rachete AN. 4-6 elicoptere medii, cu două locuri de operare
Bineinteles, asta după ce ai fregate, corvete, submarine, rachete de coasta, avioane de patrulare marina….. etc 🙂 doar un exercițiu de imaginatie
Trimiti o salva de 10-15 rachete antinava de zboara la nivelul marii si isi activeaza radarul in apropierea tintei… poate sa traga cu mama cwis.. si cu momeli… una nu zic doua tot o loveste si o trimite langa Moskva pe fundul marii sa faca turistii scuba…
Moskva pe fundul marii? Cruiserul? Nu prea cred. E bine mersi in sevastopol.
@strumpf
Cred ca se referea la Moskva, distrugatorul lider din WW II, scufundat in largul Constanței de bateria Tirpitz, sau de câmpul de mine, depinde ce alegi sa crezi.
părerea mea, hîc…
Corect, ai dreptate. Am uitat de ala.
Probabil de ambele
Mine 🙂
Poate evitau tirul artileriei de coasta si s-au incurcat in sireturi
Din cate stiu eu, a fost singurul duel de artilerie din Marea Neagra in WW2 intre nave similare. In rest s-a luptat asimetric, aviatie vs nave, submarine vs nave, vedete torpiloare vs nave s.a.m.d.
Primele care au reactionat au fost Regina Maria si un distrugator M, nu mai stiu care dintre ele, Marasti parca. Daca nu ma inseala memoria, ambele distrugatoare romanesti au avut salve de 120 incadrante. Rusii nu le vedeau intrucat erau mascate de faleza inalta. Tunurile de 280 ale bateriei de coasta au tras mai tarziu.
La N erau Ferdinand si celalalt M. Spre ele venea Vorosilov, tunuri de 180. Ar fi facut prapad la Constanta daca nu renuntau la actiune.
Pacat ca nu erau niste Stuka in zona…
Dar da, poti sa zici ca s-au incurcat in sireturi… 🙂
Rusii au avut flota decenta in MN, unele nave facute de italieni.Nici noi nu stateam rau
Artileria de coasta. Un bunic a fost in bateria cu pricina si a fost decorat. Sper sa gasesc medalia cu pricina si hartogaraia la ai mei (daca nu cumva fratemiu a fost mai rapid).
Pai gaseste-le! 🙂 Si poate le impartasesti si cu noi… 🙂
Fara a subestima contributia bunicului tau, dar cam toata lumea si-a asumat scufundarea navei aleia. Ba chiar unii au sustinut ca a fost scufundata de un submarin rusesc… 🙂
@nicolae
Pînă de curînd, varianta oficială era că bateria Tirpitz ar fi fost creditată cu scufundarea lui Moskva. Acum, citind comentariile, mi-am amintit ca acum ceva ani, 2-3-4, în urmă, scafandrii noștri au găsit epava și au declarat că s-a scufundat pentru că ” a călcat pe mină”, după ce au cercetat epava amănunțit. Cînd o să am timp, o să caut să pun linkul cu știrea respectivă.
Părerea mea, hîc…
De fapt a fost o actiune comuna cu rusii, exista filmarea in articolul pe care l-am scris mai demult:
https://www.rumaniamilitary.ro/nave-celebre-episodul-marea-neagra-rusul-rumanul-si-mina-buclucasa
Mda…si marmota învelea ciocolata. Rușii sunt prosti, nu stiu ei cum sta treaba cu navele…
„Rușii sunt prosti, nu stiu ei cum sta treaba cu navele…”
Mare dreptate ai. se vede pe al lor mare „portavion” care mai merge cu carbuni.
Ce sa faca flota noastra cu un LPD,sa dea ture intre Sulina si Mangalia?
Astea sunt utile tarilor insulare sau cu un litoral lung sau celor care au baze prin alte locuri pe glob. Facem si noi ca thailandezii luam portavion si-l transformm in nava de protocol si croaziera
Singura exceptie e Singapore,care foloseste navele si ca puncte de comanda si pt ca ei se antreneaza si prin Australia si India
La limita ar fi Turcia care are Cipru si vor sa fie ca baietii mari,nici la algerieni nu vad rostul
Tari cu marine mult mai serioase n-au aruncat banii pe nave de-astea
o intrebare mai buna ar fi ce sa faca rusii cu ea? in marea neagra distanta e prea mica sa fie nevoie de hardughia asta. in pacific n-au sanse sa debarce nicaieri si in nord doar daca intra in razboi cu republica pinguinilor.
ce sa faca rusii cu o nava de asalt amfibie ? e exact ca proiectul cu port-avionul si ca proiectul cu distrugatorul nuclear. ceva exagerat care n-are nici o treaba cu situatia lor sau cu realitatea.
19000 de tone, nuclear….ei n-au pus pe picioare fregatele alea
https://en.wikipedia.org/wiki/Lider-class_destroyer
uite si portavionul…
https://en.wikipedia.org/wiki/Project_23000E
machete si grandomanie…
odata la cativa ani mai scot o macheta „proiect” pentru peste 10 ani si cand se fac aia 10 ani alta macheta cu alt proiect
marina lor reala pentru care trebuie sa planificam noi sunt fregate si corvete cu rachete de croaziera si pentru astea ne trebuie si baterii de coasta,corvete si racheta anti nava pe f16 sa nu pierdem si alea 3 uzine care le mai avem
Povestea a inceput cand a fost bubuiala in Georgia,un amiral a cerut, pt ca nu aveau cu ce debarca, unii cred ca a fost doar combinatie sa ia spaga
Asa cum au facut si cu t80 care e un tanc ok si l au pensionst dupa cecenia ca era unu care isi ascundea maestria si a dat vina pe tanc
Acum daca stam sa ne gandim si noi am facut ”crucisator portelicopter” initial dotat doar cu tunuri, un IAR-316 si cu aparare AA de VPR. Plus 2 escortoare devenite nave logistice. Sa zicem ca-si aveau rostul,ca aveam industrie navala si a patra flota comerciala din lume cu tot petroliere, pescadoare japoneze, cargouri, Ro-Ro etc
Acum nici nu mai stiu cate nave comerciale mai sunt,probabil sub 5,un Ro-Ro e militar,Albatros. restu sunt prin Grecia sau la fier vechi
dintre toate industriile si fabricile pierdute astea navale chiar sunt cele mai tragice. puteam face multe cu ele….in special civil
Acum poti sa faci si ceva militar cu ele, dincolo de ramming cu oi sau petroliere (4 cazuri de nave doar in utlimii ani) pui un container cu rachete AN pe ele, lipesti un V/Shorad ca egiptenii pe Mistral ,chiar si un Himars sau drone kamikaze ca israelienii si ai nava de lupta greu identificabila, a scris Nicolae ceva pe tema asta
Englezii au exersat chiar decolarea verticala de pe nave comerciale si au trimis trupe in Falckland cu o nava de croaziera https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Atlantic_Conveyor
La ora actuala exista doar 2 aparate cu decolare verticala, Harrier si F-35, in vest au mai fost un Mirage si un Dornier,la nivel prototip
Rusii nu mai au Yak-38, care oricum nu cara prea mult, deci in niciun caz nu au cum sa fie la nivelul claselor de nave similare occidentale. Pot sa puna Ka-52 navalizat pt rolul de atac pe modelul franco-britanic AH-64 si Tigre ale fortelor terestre folosite in Libia
Nu prea inteleg la ce trebuie… probabil pentru ca sunt amator, dar chiar si asa nu vad utilitatea. Sa care munitii… suna dragut, dar la ce ar avea nevoie de o nava de asalt pentru asta… nu suntem in timpul crizei din cuba… cel mult ce mai cara zilele astea sunt cateva elicoptere si niste arme usoare la niste tari bananiere… si cum oricum nu s-ar atinge nimeni de vasele lor si daca sunt pescadoare, treaba aceasta pare mai mult de orgoliu… sa nu aud ca activeaza in mediterana, marea neagra, marea baltica sau alte lacuri de 2 lei unde suprematia aeriana a nato e de 1000 la o nava de asalt… mai ramane pacificul, desi si acolo pare rizibil si mai e si treaba ca vladivostokul nu e nici macar port la mare calda…
Imi pare rau ca au comandat asa putine… era bine daca comandau macar vreo 5-6, stiam si noi ca intr-un deceniu scapam definitiv de ei la ce faliment ii paste. Cel mai castigata cred ca va fi india… se va alege cu nave noi la pret de discount in final.
Din punctul meu de vedere astfel de nave sunt, in principal, necesari rusilor pentru „activitati” de tip estul Ucrainei, Crimeea, Georgia, etc. dar si de asemenea pentru chestii gen Libia si Siria…
Daca o sa le iasa cum trebuie, nu m-ar mira sa aiba cate 2 pentru MN, Baltica/Nordului si Pacific.
In Pacific nu au sanse impotriva Japoniei sau altora dar aici in europa din cauza ca o buna perioada de timp am ars-o aiurea s-ar putea sa fie bune, macar pt descurajare…
Sper sa le ia mult timp sa le construiasca, sa-i coste o gramada de bani (sa-si dea seama rusul obisnuit de ce nu are el autostrazi sau spitale moderne) si la final sa iasa un rahat de nava care sa fie cvasi-util. 🙂
O nava ca asta o face cine chiar are nevoie de ea. Tinand cont ca :
– nu merge in lupta singura. Are nevoie de escorta. Ca oricare portavion , nava asalt marin/ debarcare.
– geografic nu au ce face cu ea rusii in Marea Nordului sau Pacific. Ramane Baltica cu enclava Kaliningrad si Marea Neagra cu Crimea. Unde nava poate aduce vodka , omuleti verzi , munitie si papica in caz de nevoie.
– Adiacent trebuie sa ai si sculele necesare la bord. Puscasi marini , transportoare marine ( TAB e fluvial nu marin ) elicoptere de asalt si transport.
– Cind or avea toate astea , se vor umfla in gusa cu croaziere prin Mediterana. Sperind ca nu le da la zoale submarinele grecesti , italiene , franceza . Sau aviatia acestor tari.
Oricum , mai curge multa apa pe Volga pina reusesc rusii sa trimita-mentina-aprovizioneze o forta expeditionara navala egala MACAR cu o divizie total echipata . Prin Africa sau Filipine.
Nu au capacitatea tehnico- materiala.
Cel mult debarca in Dobrogea unde se stie. In afara americanilor din zona , bastinasii nu au nimic militar periculos.
e nu au au….OI si berbeci cu 2 picioare….
Serios,nu e nimic periculos in Dobrogea?
Ce le stii tu din Italia pe toate,ca un om mare
Ați mutat laserul de topit fer, in Dobrogea? Ce poate fi așa periculos și super mega secret top secret for CSAT eyes only in Dobrogea de să se sparie ursu’?
Terenu. E un cosmar sa lupti in delta. Daca rusii vin prin delta nu ii vad bine. E mult mai usor prin ucraina moldova decat prin delta.
Daca merg pe ideea debarcarii e mai usor la bulgari
La bulgari trebuie sa-si asigure ariergarda impotriva Turciei (nu radeti), daca vor sa ne atace pe noi, spre nord, spre Dunare.
trebuie sa treaca de ucrainieni ca sa vina serios la noi. Nici daca reusesc sa faca un cap de pod prin transnistria cu ce au colo plus militii tot e tras de par ca aprovizioneaza rusii atatea trupe doar cu avioane si barcute pe langa ucrainieni si pe langa noi..scenarii pentru internet unde rusii au ghiulele ramjet.
Abea i au impins pe ucrainieni si au granita directa cu ei
MK
Stefane hai sa zicem de dragu discutiei ca debarca insudul dobrogei. Unde se duc dupaia? Merg kilometrii pe o fasie ingusta sa mai traverseze odata dunarea? Deci echipament logistic si pentru debarcare si apoi si pentru dunare? Trec balts ialomitei?
Prin muntii dobrogei e exclus.
Singura varianta cvasi viavila ar fi sa ocupe cheile dunarii sa mearga spre galati….dar asta inseamna sa se tavaleasca cu noi prin delta…
Sau zi tu ce si cum ca eu sunt un biet low rank nu vreun colonel in sus ca altii pe net…
..:hai sa zicem de dragu discutiei ca debarca insudul dobrogei. Unde se duc dupaia?’
..unde vor. Daca Slava ala e in rada Constantei ati traznesc direct Bucurestiul sau Salonikul de acolo. Iar daca pun mana pe Kogalniceanu si aduc acolo Tupolevuri toata Europa poate deveni un rug funerar.
In genere se uita lectiile din WW2. In ’44 frontul 2 ucrainian a mimat amenintarea spre vest si pe urma a luat-o spre sud la vale si nu s-a mai oprit decat la Belgrad. Ce te face sa crezi ca nu se poate si invers? Pe directia nord-est ar inconjura toata Moldova (cu tot cu a noastra). Evident ca nu pot aduce sapte armate si 8 corpuri de armata ca-n WW2 peste mare. Da nici noi nu putem aduce mare lucru. Vre-o 2 milioane de romani (toti tineri si apti de lupta) nu-s nici macar prin patrie.
..si pe urma ce sa faca cu Dobrogea? Dunarea nu mai este un obstacol geografic major. In era rachetei de croaziera si-n conditiile razei si vitezei sale o singura salva cu Kalibr din delta ar ateriza taman la geneza fluviului… chiar la izvoare! Ideea generala cum ca „gurile Dunarii” ar fi astazi un atu nemaipomenit este desueta daca nu de-a dreptul superflua. Singura valoare cu adevarat strategica a Dobrogei este ca-i litoral maritim. Daca nu crezi intreaba-i pe yanchei…
Va asteptam in dobrogea sa vedem al cui va fi rugul funerar
Nu stiu daca Slava mai e in stare macar sa ajunga la Odesa
Si ce zici tu e pueril, rusii in Georgia n-au facut filme de-astea cu navele
La ultimele manevre din MN, Moscova n-a participat, au adus o Slava din Nord. Nava pare trasa pe dreapta in vederea modernizarii zic ei.
A iesit sa dea o tura anu asta, dar nu foarte departe
Stu bineinteles ca are imaginatie bogata
„..si pe urma ce sa faca cu Dobrogea?….Singura valoare cu adevarat strategica a Dobrogei este ca-i litoral maritim.”
Sau cum sa-ti contrazici propria retorica…
Auzi bre, toporisca ruseasca, da’ nu vrei s-o va dam voua, gratis? De vreo 250 de ani tot va chinuiti…
Nici o contrazicere..strategica pentru noi si americani dar nu pentru rusi, care au destul litoral si bine pozitionat in Marea Neagra. Dobrogea a intrat in componenta Romaniei in urma tratatului de la San Stefano, urmare a victoriei rusesti in razboiul ruso-turc..
Mai pune mana macar pe un manual de istorie de a 5a ca aberezi, si copiii stiu de Plevna,Rahova si Vidin,sunt si poezii pt aia care n-au chiulit la literatura
Rusii au ceut ajutor Romaniei, care a avut un rol decisiv in victorie
Scrisoarea Tarului catre Carol a fost facuta disparuta din Arhivele Nationale
As zice un rol semnificativ..razboiul totusi e numit „Razboiul Ruso-Turc din 1877” ,cu treatre in Balcani si Caucaz, purtat intre o coalitie condusa de Rusia si Imperiul Otoman. Tratatul de incetare a lui a fost semnat de rusi si turci.
Noi nu eram independenti, ca sa semnezi tre sa fii independent
Si oricum eram mici fata de rusi si turci
Daca te uiti in istorie de ex la Brancoveanu baleia intre rusi si turci
sa le dea domnu suduri de calitate sa se duca dracu la primu contact cu apa
sa vina sa le faca la noi la Damen 🙂
Eu scriu la misto ca debarca rusii in Dobrogea si repede se umfla gusa in unii. 🙂
Pai sa o luam mai simplu.
Bombardeaza Ivanii statiile de transformare inalta tensiune/ medie tensiune , din periferia oraselir Constanta si Mamaia. Asa ambele localitati raman fara curent ca nici pompele nu mai functioneaza. Mai trimit si una racheta pe statia de transformare de la centrala nucleara. Care se opreste imediat fara nici un risc dar cade automat si sistemul energetic national. Fara curent toti si toate.
E un scenariu ipotetic dar realizabil. Ipotetic NU e nevoie nici macar de debarcare , nave, aviatie, submarine. Suficient sa trimita din Crimea 5-6 Iskander si sintem paralizati.
Ce facem ? Strigam ” sa vina NATO sa ne apere ” ?
Tu asta faci,scrii aiureli, atat te duce procesoru.
Mai era unu care arunca pastile,VV, sunteti aceeasi rasa de maidanezi
Iar ne citesti din Creanga
Da ! Da! Dormi ti linistiti rusia e pe drojdie m ai are o zi si a mierlit o .. are ceva prastii si arcuri in dotare…plus cozi de topor…darrr…Romania tre sa bax-bani in armament de frica unor prastii si alte stropitori.Despre IAR-80 n am cetit nica sau vii teama ca deranjati parterii NATO si alti sporosisti de ai vostri ! Ceva sperante mai sunt nu va citesc decat pensionarii MAPn si urmasii lor adic de la 40 ani in ciuci(sus iarta mi gramatica domnu adminstrator!).Greu cu voi …acum in vine o intrebare mareata …nu cumva la revolutia 89 tot voi erati ai cu vestile antiteroriste! Daca n ai inteles morala vo pui io sunte ti foarte prorasia jdeminia dughin .Tare as curios daca i mi afisati ideia….deci unde e IAR-80..mucles…deranjati istoricul maret ale natou-lui! )))). M ai p.aulica Creanga i a facut rmn -ul lui ivan pan sa ajungi tu urma de adn cuitevrea!
Brov what’s that shit u’re smoking ? ?
Mai dai si cu apa!
Ce apa nenea Srw! Voi sunteti ca si guvernul ! Nu va suporta oamenii decat cu alcoolemie mare!
Al dracu’ narav??
) depinde ce companie iti doresti! dintre unu tepan de atotstiutor prea priceput si unu beat teapan prefer pe al doilea(asta se repara usor cu muraturi)…celalalt e pe viata !!?
Asta e scoasa din frapiera ?! Zici ca esti neam cu Pastorel
unii beau antibiotice cu spirt , direct 😉
Nu e recomandabil sa menții nave de transport desant medii ( LPD) sau mari (LHA/LHD) in mari închise/continentale. Apoi trebuie însoțite permanent de gruparea de escorta/protecție ….. O capabilitate expeditionara implica putere economică/politica, doctrina, capabilități aeriene …. Mahan știe de ce …..
Nici macar norvegienii nu si-au facut,de suedezi si finlandezi nu vb,toti au preferat CB 90 pt desant maritim,incarcate cu Hellfire sau Spike
Suedezii s-au dus dupa pirati cu OPV/puitor de mine
Danezii care au Groenlanda de aparat au facut Absalon,nu cai verzi pe pereti
Nu mai spun de canadieni care au 2 oceane