Apropos, e chiar ciudatenia pe care o vazusem acu’ 2 ani la standul Cockerill din Eurosatory, si despre care doar am comentat pe ici-pe-colo…
Adica asta:
Iaca si o mica descriere catamaranului X18, cu coca compozita vinil-poliester:
- lungime 18.00m, pescaj 1m, latime 6.10m.
- propulsie 2 x MAN 1200HP + 2 x MJP450 Waterjets.
- Echipaj 6 persoane + compartiment pentru 20 militari complet echipati.
- Viteza maxima 40 noduri.
- armament secundar – un lansator antiaerian de RBS-70 Bolide;
- armament principal: tunuri usoare, medii, maximum cal. 105mm, in turele usoare Cockerill
Probabil cei de la Cockerill au vrut sa raspunda cumva provocarii cu turela Nemo instalata pe salupa rapida.
Anul trecut in mai se laudau ca un prototip ar fi gata in 2020, indonezienii fiind interesati de versiunea echipata cu turela usoara CPWS 25/30 mm, iar nu versiunea grea – Cockerill® 3105:
Toata tarasenia aminteste oarecum de salupele blindate ucrainene clasa Project 58155 Gurza-M, din care vor sa isi faca vreo 20… doar ca primele sunt mai usoare, mai rapide, mai putin blindate, si cu compartiment de trupe semnificativ.
Ucrainenii mai au o „chestie blindata” plutitoare, bazata tot pe Gurza, numita Centaur, care poate cara si trupe:
Turela de armament greu Cockerill ar fi putut reprezenta o varianta de modernizare a monitoarelor si salupelor noastre blindate de Dunare, care macar de ar primi modernizarea echivalenta sistemelor de pe TR-85M1 daca nu e loc de mai mult. Iar la o adica, probabil o gura de foc artileristica de calibru superior lui 100/105mm ar fi probabil chiar mai potrivita operatiunilor fluviale (de ce nu 120/122mm?).
Marius Zgureanu
Interesant conceptul dar, pentru zona noastra, in special Delta, as vedea utilizate Watercat M12 / M14 sau CB90 sau si-si, cu diferite variante de echipare:
– transport trupe plus o teleoperabila cal: 14.5-25mm + spike ER II;
– mortier NEMO 120mm;
– lansator SPIKE NLOS;
La toate, aparare antiaeriana cu Mistral 3, pe lansator Atlas sau Simbad.
Eu pt BIM/RIM as vedea mai utile jucariile astea doua de la Royal Marines
https://en.wikipedia.org/wiki/LCAC_(United_Kingdom)
https://en.wikipedia.org/wiki/Offshore_Raiding_Craft
Mai multe detalii aici
https://www.holyheadmarine.co.uk/military-boats/
LCAC-ul ala ar fi foarte interesant, in special iarna, plus ca probabil ar putea trece usor si direct din mare in zona lagunara, pe la Portita de exemplu.
Offshore Raiding Craft ala e in esenta un RHIB, unele cu un soi de blindaj impotriva armelor usoare. Stiu ca puscasii nostri marini au deja RHIB-uri, probabil nu unele la fel de bune ca ale britilor, dar au.
nave pe perna de aer am facut si noi dar au ajuns la fiare vechi din pacate:
https://www.mangalianews.ro/2016/12/marin-tanase-navele-pe-perna-de-aer-hovercraft-urile-construite-in-santierul-naval-mangalia-episodul-6/
ar fi excelente pentru delta si litoralul nostru
Regretatul Matei Kiraly… Da, asa mi se pare si mie.
Pușcașii marini de la RIM nu au RHIB-uri deși ar fi bune, au ZODIAC FC-530
Vazusem ceva (unele negre parca) intr-un video, mai demult, si am presupus (eronat) ca sunt cu chila rigida. Mare lucru ca au luat Zodiac si nu cine stie ce no name.
Banuiesc ca s-au uitat la bani de nu au luat RHIB…
Merci de corectare!
LCAC-ul este un Griffon 2400TD, destul de util, dar foarte scump ca achiziție și mai ales ca mentenanță (tehnologie de aviație, ce să-i faci….). Nu cred că România și l-ar permite (financiar). Ia la bord cam 16 pușcași marini (cam 2 grupe). Cred că ar funcționa bine doar ca un mijloc complementar. ”Fusta” de hypalon (probabil) este destul de sensibilă la variațiile de temperatură vară – iarnă, specifice României.
Nu chiar tehnologie de aviatie, Griffon, conform „fisei tehnice” vine cu diesel, nu cu turbina pe gaz. Vad ca le-au vandut si la suedezi si la englezi.
Amu’, nu stiu cat costa fusta, oricum e probabil pe lista de „consumabile” chiar daca tehnologia materialelor a evoluat mult.
Ma gandeam ca iarna v-ar da mai multa mobilitate cand ingheata lucrurile, desi ultimele ierni au fost blande.
Sursa: https://www.griffonhoverwork.com/2400td
Ca este scump la mentenanta se observa si din faptul ca UK are doar patru LCAC in dotare. Eu m-am gandit la el in functie de zona Deltei, cu canale si stufaris
Nu as vedea LCAC si ORC utilizate in loc de WATERCAT M12/M14 si CB90 ci impreuna cu ele.
Cb 90 e vis
Deocamdata s-a depasit doar etapa bp3
unii au pe barcute si te miri ce calibre mai mari decat fortele nostre terestre si navale?
Salut. Frumoasa barcuta nu ne putem agata si noi de dansi, pentru a moderniza flota fluviala ca saraca sufera mult la capitolul vechituri, intreb si eu.
O solutie sà faci croaziere în largul Somaliei. Sampanie si caviar sà fie.
Daca vrem sa inlocuim VD141, atunci ar trebui in primul rand sa avem in vedere ca alea, la origine, sunt dragoare. Am senzatia ca sunt nitel impropriu folosite ca nave de patrula.
Altfel, X-18 asta, cu coca compozita din vinil-poliester?!?! mi se pare cam mare ca nava de patrulare si coca aia compozita nu pare sa fie cea mai buna solutie pentru lupte de contact/apropiate. Dar mi-ar placea si mie unu’, desi cred ca m-ar ruina motorina… 🙂 Vorba lu’ MirceaS, ce merge in largul Somaliei, merge si in largul Romaniei… 🙂
Putin zis impropriu. Faci patrulare cu o nava inalta cat clopotnita, neblindata.
Astea ar trebui sa ramana la rolul lor, de dragoare.
La care se adauga si faptul ca sunt foarte lente…
Ar merge sa tina cateva pentru misiuni de dragaj: reparatii capitale, remotorizare, instalatii moderne pentru vanatoarea de mine si sa ia ceva complet nou pentru patrulare si transport soldati la fluviu.
Le-as pastra si refurbisa pe toate, nu doar cateva. La ce lungime are Dunarea pe teritoriul nostru, si 12 sunt putine.
In caz de razboi, trebuie sa le imprastii pentru a acoperi o lungime cat mai mare si a interveni relativ prompt, tinand cont ca, totusi, sunt nave lente si le ia ceva timp sa ajunga in sectorul minat.
Plus 25 de oameni in echipaj. Ti-a prins-o in ambuscada, scrii la scrisori pana-ti cade mana.
Pe de alta parte, mare parte din Dunare e in NATO, cu exceptia notabila a sarbilor. In schimb n-ar fi prima data cand se fac aerominari in Delta…
25 de oameni in echipaj? WTF? Zici ca au nevoie de vaslasi… O retehnologizare ar putea sa mai reduca numarul membrilor echipajului.
Cele mai adecvate pentru R307IM sunt CB-90 (Suedia), Off-Shore Raiding Craft (UK), M-18AMC/ Jehu (Finlanda) și Mark V (UK). Desigur, LCAC Griffon 2400 TD ar fi bun (ca și capabilitate complementară), dar este mult prea scump ca achiziție și mai ales ca mentenanță (având în vedere comportamentul românesc față de mentenanță și mai ales, bugetarea acesteia)…Produsele scandinave sunt adecvate și dintr-o perspectivă doctrinară: infanteria marină a țărilor scandinave este organizată și instruită pe un concept ”defensiv” și mai puțin expediționar/ ”ofensiv” (cum au majoritatea…), în condițiile unui mediu costier scandinav complicat: estuare, fiorduri, arhipelag de insule….etc.
La M12/M14 ma gandisem datorita pescajului si latimii foarte mici care le-ar permite sa intre pe aproape orice canal din delta dar ar pastra si o capacitate buna de transport, inclusiv sa instaleze un sistem Nemo – 120mm.
Dar nu in loc de ci impreuna cu celelalte tipuri enumerate de tine, fiecare pe nisa ei.