F-5E Tiger II si F/A-18 Hornet elvetiene

Niste manevre pe care teava noastra lancerizata ar fi fost cam greu sa le faca, poate doar daca ar fi dispus de Fly-by-Wire…

Trageri cu tunul de bord F-5 Tiger II elvetiene:

Mix F-5E Tiger II si F/A-18 Hornet elvetiene:

F-18 solo:

Daca escadrila extinsa de 22 de aparate F-5 elvetiene (din totalul initial de 110 aparate, dintre care 36 cu resursa in stare buna au fost vandute in 2006 catre U.S. Navy) se apropie de sfarsitul vietii operationale, aeronavele F-18 elvetiene sunt planificate a ramane active pana la inceputul deceniului 2030.

Asteptam cu nerabdare rezultatul competitiei, aflata la editia a doua „relansata si adaugita” cu faza a doua de RFP, pentru noul avion multirol elvetian… Stim rezultatul primei runde, sa vedem ce se va intampla de asta data!

Avand in vedere necesarul de 64 de aeronave, dintre care aproximativ 40 de celule sunt vizate a fi cumparate in cadrul acestui program pentru 6 miliarde $, continuarea ideii mixului monomotor-bimotor (dupa alegerea Gripen) in inzestrare ar fi putut reprezenta in continuare o solutie mai potrivita.

Concurentii aliniati la inceputul competitiei erau: Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale,  Boeing F/A-18E/F Super Hornet, Lockheed Martin F-35A si Saab Gripen E. Dar Saab s-a retras din competitie in vara lui 2019 din cauza deciziei de a nu participa cu o aeronava in programul de evaluare.

Socialistii din Elvetia ar dori mai degraba o solutie mixta care sa cuprinda prelungirea resursei si eventual modernizarea F/A-18 existente alaturi de o achizitie de Alenia M346/FA Master, deci in versiunea de atac, costul ridicandu-se la doar 1 mld. $, in acest caz. cei de dreapta din comisia de inzestrare considera ca M-346 nu ofera nici timpul de raspuns, nici altitudinea si nici viteza necesare politiei aeriene, sa nu mai vorbim de misiunile de lupta. Ori JAS-39 Gripen a fost refuzat pentru ca nu era suficient de performant…

Daca tot doreau o solutie comuna si ieftina, poate KAI-T50 ar fi fost mai potrivit in parlalel cu Hornet sau Super-Hornet, si nu doar din cauza echiparii cu acelasi motor.

 

Marius Zgureanu

 

37 de comentarii:

  1. Frumos duetul asta ed F18 cu F5. Stiu că poate părea o idee nebuneasca, dar mă faceți să mă uit la Hornet-urile kuweitiene. Deja Boeing a început să lucreze la Super Hornet-urile pentru ei și în câțiva ani vor fi disponibile. Având în vedere Marea Neagra , niște Hornet-uri revitalizate și modernizate cu integrare radar și armament noi cred că ne-ar prinde bine și la preț bun. Două escadrile de Hornet și două de Viper ambele sh, ne duc spre 2040.
    O sa ziceți că de ce să mai luăm Hornet când avem F16, dar se pare că F16 sh este cam greu de gasit și nu prea are integrat rachete AN.

    4
    • F-21 , F-35 sau Rafale. 🙂
      Desi Super Hornetu’ e boala veche „de inima”…

      2
      • Dacă am vrea niște avioane noi, m-as gândi foarte serios la Super Hornet. 24 de E-uri, 8-F-uri și 8-G-uri plus 3 E2-D . Tankere nu îți mai trebuie, poți transforma un Super Hornet în tanker. Și ai o aviație completă. Mai iei și vreo 16 T-7 și îi vinzi lui Boeing, Av Craiova pentru mentenanta. Bun, după asta intrăm noi în incapacitate de plata, dar macar o facem cu stil 🙂

        7
        • Daca SUA va permite Germaniei sa aiba G-uri inseamna ca s-a intors lumea cu susu-n jos.

          Iar la 2 escadrile de Super Hornet nici nu mai merita sa iei E-uri ci…doar F-uri cu „G-wiring”, castigi ore de zbor serioase pentru piloti.

          • Scuze de inocenta, ce înseamnă G-Uri?

            • F/A(EA)-18 G (Growler…”maraitorul”)…varianta de razboi electronic a super-viespii.

              Pentru ca echipamentele de pe aceasta varianta sunt „sensibile” din punct de vedere al tehnologiei, numai cei „5 ochi” https://en.wikipedia.org/wiki/Five_Eyes ar putea avea acces la ele. Germania nu face parte dar – prin ministrul apararii „AKK” (Annegret Kramp-Karrenbauer, crestin-democrata) si-a exprimat intentia (destul de surprinzatoare, recent, in aprilie) pentru a avea F-18 Super Hornet pentru atac nuclear (in locul lui Tornado), ofticandu-i la culme pe social-democrati.

  2. Un document foarte interesant cu adàposturile sàpate sub munte ale aviatiei elvetiene
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=0&v=xcgHgKID2f8&feature=emb_logo

    Si o examinare a posibilitàtilor de intrare a Rafale în adàposturile respective
    https://i.imgur.com/6L2pzRR.jpg

    2
    • MirceaS, dacă ar fi sa îți dai cu presupusul, pt ce avion crezi ca vor opta elvețienii? Care ar fi cel mai potrivit pt ei, din punctul tău de vedere?

      • Dat fiind situatia Elvetiei, înconjuratà numai de natiuni ne-ostile si neparticipând la operatii de ràzboi, nu au nevoie de nec plus ultra în aviatie. Dacà asi fi elvetian, asi opta pentru F-18 Super Hornet, mai ales cà au si versiunea precedentà în dotare.

        Dar dacà ar fi dupà cel mai bun avion multirol OPERATIONAL din competitie, va fi ales Rafale, dacà nu vor fi mâncàtorii politice.

        5
        • Va fi oare o decizie politica sau strict tehnica?
          F35 nu este avionul potrivit pt Elveția. Pt ca Elveția vrea sa exoateze un singur model de avion pt toate misiunile pe care, teoretic vorbind, aviatia elvețiană ar trebui sa le îndeplinească. Sunt foarte curios care va fi opțiunea elvețienilor dar și a finlandezilor și canadienilor.

        • Elvețienii sunt pragmatici asa ca cred ca vor opta pt F/A18.

          3
    • Au cam apus vremurile cand chiar contau astfel de hangare. Parerea mea. In primul rand,se stie ca exista bombe anti-buncare. In al doilea rand, pista de decolare este afara, deci expusa. Daca ti-o face inutilizabila, stai si plangi langa avioane, ca nu le poti folosi. Astfel de hangare sunt utile daca au si pista inclusa pt decolare scurta sau daca ai avioane gen Harrier. Altfel, eu il vad doar ca marketing.

      3
  3. care este mixul ala monomotor-bimotor care ar trebui continuat? f-5e si f-18 sunt ambele bimotoare.

    2
    • da, F-5E e un bimotor dar cu motoare mici si ieftine, similare unui monomotor. Ramasesem la ultima optiune de achizitie, cu Gripen, tot cu GE F404/414… am adaugat si in articol un paragraf la urma.

      Mai gandeam la binom monomotor-bimotor in jurul lui F404 sau mai nou F414…
      Daca voiau si trainer avansat, luau KAI-T-50, apoi Gripen NG si pe nisa superioara F-18 Super Hornet.

      1
      • ,,…..KAI-T-50, apoi Gripen NG si pe nisa superioara F-18 Super Hornet”

        Na ca ti-a iesit porumbelu’ , pai si ma rog de ce aceasta varianta nu a fost buna si pt noi pr a avea ceva aviatie si s-a macanit intruna cu F16 premergatorul lui F35 domnule!

        KAI-T50 un super trainer și ieftin pe deasupra, Gripen pt grosul aviației , un avion cu performanțe mai mult decât decente, puțin pretențios, cost redus pe oră de zbor, un adevărat haiduc ce nu cere mare logistica aeroportuara, F18 Superhornet un avion modernizat dintr-un aparat cu vechi state de plata in US Navy , exact ce avem nevoie la MN……da noi batman, batman F35 stie di tati bre, face și clătite umplute dacă vrei!…Dacă mai vorbim și de motoarele F404/414 atunci chiar ar trebui să ne dăm cu tesla…

        3
        • pentru ca la noi s-a mers cu monomotor si s-a ales F-16 in loc de Grippen. De-aia.

          2
          • Am scris tomuri pe tema asta, deci nu repet. F-16 e opțiune foarte bună, deși blk 5x ar fi fost optim.

            Țeava aia, zburată bine, poate surprinde.

            Mă fâlfâi pe manevrele lor. Îți arăt că MiG-21 poate face chestii pe care nici F-5, nici F-18 nu le poate, țeavă mafia style!

            3
            • No bine ma!….bun ca n-ai spus că Mig 15 e peste F35, downgrade style!

            • De ce este mai bun F16 fata de Gripen? De ce este mai bun un F16 block 52+ fără de un Gripen E?

              • Pentru ca duce mai mult, mai departe si il are pe LM drept tata
                Are 2 tipuri radar aesa disponibile si vreo 3 variante evolutive..de cand se chinuie ala mic si suedez sa scoata e/f-ul

                3
            • Problema lui Mig-21 este faptul ca are o raza de actiune minuscula, incarcatura de lupta minuscula, nu poti pune un radar serios in conul din bot ca e prea mic si nu are fly-by-wire care sa te opreasca atunci cand depasesti limitele.

          • Da am facut bine ori ba?…..eu zica prostu nu e prost destul pana nu e si fudul, noi vrem sa trecem de la BTR60 și 80 direct la P5 nu era bun Saurica 2/3 , la fel la aviație direct din țeava in F35 ca Gripen nou e slab bre direct F35 dar trecând prin F16 thirdhand 83-84.

            Achiziții farmaceutice până mai ieri de parada mai nou nici de parada nu mai sunt destule

            1
    • F-5 + Mirage III?

  4. Salut. Daca nu ma insel cand se vorbea cu 12 ani in urma sa ne inzestram cu 48 de pasarici noi Mapn-ul nostru a recomandat F-18 ca fiind cel mai multirol [nu stiu daca e asa] din lume si care era considerat avionul ideal pentru aviatia militara romana.Nu cred ca ne-am fi inselat cu acest tip de avion.Referitor la ce vor sa cumpere elvetici ar fi bine sa mearga pe F-18E-F,au deja experienta,costurile ar fi mult mai mici,iar pasaroiu e foarte ciumeg

    1
    • Recomandarea a fost F-16
      Tinta: F-35

      1
    • Da pt ca era in treNd-ul NATO ca sa ai ca tara membra a alientei F-16 Falcon dar cel mai multiprl si indicat pt Romania ca asblmr este si va ramane F/A-18 CD Hornet si nu ar strica nici acum ca FARo sa aiba in dotare macar 2 escadrile, adica 32 de avioane de acest tip, care normal ca vor fi sh-uri dar revitalizate si modernizate.
      Nu stiu daca un binom F-16 Falcon/F-15 Eagle ar fi mai ieftin de operat si de intretinut dat fiind ca au f multe lucruri in comun inclusiv motoarele, decat un binom F-16 Falcon/F/A-18 CD Hornet. Frumos ar fi in timp pt FARo un binom F/A-18 CD Hornet sau F/A-18 EF Super Hornet/T-7 Red Hawk, la care sa se faca intretinerea in Romania.

      2
  5. Rămân la opinia că cel puțin pentru zona Mării Negre, nouă ne era mai de folos SuperHornet-ul și că opțiunea de achiziție pentru F-16 a fost preeponderent politică

    1
    • Boeing F/A-18E/F Super Hornet se afla in dotarea USN, Australiei și parcă Kuweit a comandat 28 de bucăți cu livrare in 2021.
      De ce doar atâți operatori?

      1
      • Probabil pentru ca F18 nu a indeplinit toate asteptarile avute dupa experienta cu F14. Cred ca un F14 cu electronica „la zi” este peste (viteza si incarcatura) F/A-18, inclusiv cel cu steroizi (Super Hornet), sau doar imi place prea mult Tomcat.

        3
  6. nea Mariuse, ajuta si alera doua motorase, nu numai ”fly-by-wire”, altfel se ”misca” un fighter cu doua in loc de unul…

    1
  7. Gripenul neconform….WTF?

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *