SOCAT: SISTEM OPTO-ELECTRONIC DE CERCETARE SI ANTI-TANC

O mica prezentare a ceea inseamna sistemul SOCAT (prezentare retrasa de pe pagina RoAF) instalat pe elicopterul IAR-330L Puma si pe care speram sa o salvam ( care poate fi gasita temporar si pe RumaniaMilitary in format original):

 

Alte cateva imagini preluate de aici:

http://stiintasiinginerie.ro/wp-content/uploads/2016/07/30-43-PILOTAREA-AERONAVELOR-CU-ARIPI-ROTITOARE.pdf

Pentru cei care au uitat cateva mici detalii, care nu au mai fost sa fie, doua imagini graitoare (surse spottingaviation.forumactif  si pictaero.com): Puma SOCAT nr H33 echipat aer-aer – prezentat la salonul aeronautic Le Borget in 1997:

La salonul de la Le Bourget din 1999 (Sursa Olive.spotter.free.fr), grinzile exterioare pentru aer-aer au disparut – de remarcat si modelul de container pentru PRND:

Si daca tot suntem la capitolul integrari nerealizate/neutilizate, sa ne reamintim si de STAR-80L:

Ca sa ne reamintim de vremurile bune pentru SOCAT… direct de pe pagina MApN: https://www.mapn.ro/cpresa/1506_Al-25-lea-elicopter-modernizat,-in-dotarea-Fortele-Aeriene-Romane_html

###########################################################”
Nr. 265 din data de 08.06.2005
Al 25 –lea elicopter modernizat, în dotarea Forţele Aeriene Române

Forţele Aeriene Române vor prelua joi, 9 iunie a.c., la Braşov, ultimul elicopter IAR 330, modernizat cu sistemul SOCAT, în cadrul programului derulat de S.C. IAR Braşov S.A cu firma israeliană ELBIT.

Modernizarea cu sistemul SOCAT a transformat elicopterul IAR-330 (clasic) într-un elicopter multifuncţional, capabil să efectueze atât misiuni utilitare, cât şi de luptă, în cele mai dificile medii şi în orice condiţii meteorologice.

Elicopterele modernizate prin acest program au efectuat deja aproximativ 10 000 ore de zbor în ţară şi 500 în Bosnia – Herţegovina, în misiuni de cercetare şi supraveghere, evacuare medicală şi transport de trupe şi personal.

Jurnaliştii care doresc să participe la ceremonia de preluare vor fi aşteptaţi joi, 9 iunie, de la ora 11.00, la sediul S.C. IAR Braşov S.A. (strada Aeroportului nr.1, Ghimbav).

x x x

Sistemul SOCAT ( sistem optronic de cercetare şi antitanc) este un sistem modern, destinat să asigure capabilităţi pentru îndeplinirea misiunilor de căutare, salvare, recuperare şi transport de trupe din locuri greu accesibile.
Principalele performanţe şi capabilităţi operaţionale ale elicopterelor IAR-330 modernizate cu sistemul SOCAT constau în:
– descoperirea, identificarea şi combaterea mijloacelor de luptă ale inamicului şi a forţei vii, de la mare distanţă şi cu mare precizie;
– navigaţie precisă pe distanţe mari, în zbor la joasă înălţime şi în zone cu obstacole, urmărind configuraţia solului, ziua şi noaptea, în orice condiţii meteorologice;
– “conceptul HOCAS” – utilizarea armamentului de bord fără a lua mâinile de pe comenzile de zbor, pilotul având astfel posibilitatea de a pilota şi comanda sistemul fără sa fie nevoit să privească în cabină;
– comunicarea şi transmiterea datelor de cercetare, din câmpul tactic la staţiile de la sol şi către alte aeronave, în timp real;
– automatizarea operaţiunilor de planificare şi analiză ale modului de executare a misiunilor de zbor, determinând diminuarea timpului de pregătire a misiunilor, respectiv sporirea capacităţii de ripostă;
– creşterea capabilităţii de supravieţuire în câmpul de luptă.

Participare la exerciţii în străinătate:
– Cooperative Key 2001 – Bulgaria;
– Cooperative Key 2002 – Franta;
– Cooperative Key 2003 – Bulgaria;
– TIAD 2001 – Turcia;
– Strong Resolve 2002 – Polonia;
– Air Meet 2004 – Turcia.

Participare la aplicaţii în ţară:
– Blue Road 2004 – Turnu Severin;
– Blue Sky 2004 – Otopeni;
– Manifestări ocazionate de Ziua Naţională sau Ziua Aviaţiei.

Începand cu luna ianuarie 2005, o patrulă de elicoptere IAR-330 SOCAT indeplineşte misiuni EUFOR în cadrul Forţei Multinaţionale din Bosnia-Herţegovina, fiind prima formaţiune din cadrul Forţelor Aeriene Române care execută o misiune externă atât de îndelungată (1 an).

#######################################################

 

Marius Zgureanu

 

Citeste si:

https://www.rumaniamilitary.ro/noul-pachet-spike-pentru-aeronave
https://www.rumaniamilitary.ro/familia-spike-creste
https://www.rumaniamilitary.ro/star-80l-descriere
https://www.rumaniamilitary.ro/consideratii-privind-utilizarea-rachetei-star-80l-la-bordul-elicopterelor
https://www.rumaniamilitary.ro/4-decenii-de-iar-330-puma
https://www.rumaniamilitary.ro/racheta-aer-aer-autodirijata-in-infrarosu-a-91
https://rumaniamilitary.files.wordpress.com/2011/10/socat.jpg

29 de comentarii:

  1. ionica fonosch

    * In viata e bine sa ai idei putine si alea fixe :-)))
    Dupa mine decat sa faci „Mi-24 neblindat ” mai bine Rooivalk Mk2
    https://quwa.org/2017/04/20/denel-aviation-will-undertake-study-developing-rooivalk-mk2/
    [daca are posibilitatea de a deschide focul de la distanta mare peste 6 km merge si un ceva cu un blindaj usor ]
    ** IAR-317 cu 2 motoare nu se poate din ce am citit eu , dar cu 1 motor daca cara 4 rachete „serioase” si ataca noaptea merge 😉
    https://www.secretprojects.co.uk/threads/iar-317-airfox.2375/
    *** trebuie sa fim peste macar la capitolul rachete si sisteme de vedere in infrarosu :-)[9M120 Ataka AT-9 Spiral-2 ghidaj radio ar ingreuna mult elicopterul cred ca e mai bine o clona de 9K121 Vikhr AT-16 Scallion ghidata laser]
    https://en.uos.ua/modernizatsiya/modernization-of-helicopters-mi-24-mi-25-and-mi-35
    PS nu am nimic cu SPIKE , dar ieftin si bun … mai greu 🙁

    1
  2. ionica fonosch

    * Aloutte cu torpila MK-44 🙂
    https://www.flickr.com/photos/faroportales/2950937700/lightbox/
    ** MI-14 cu torpila Alenia A244S 🙂
    https://www.militaryimages.net/media/mi-14-pl.431/
    *** MK-54 /Sting Ray Mod 1 Lightweight Torpedo
    https://www.raytheon.com/capabilities/products/mk54
    PS Maliutka e prea lenta pentru lansare din elicopter 🙂
    [amplasate foarte aproape de tarm , elicopterele pot deveni un cosmar pentru submarine , dar iesirile trebuie sa fie scurte ca sa nu devina din vanator , vanat]

  3. Multumim Marius, foarte buna ideea. Ne vedem deci la DNA?

    1
  4. ionica fonosch

    Chestiunea cu elicopterele in misiuni Aer-Aer e discutabila sa nu zic inexistenta 🙂
    * [ AH-1J killed a MiG-21, (cannon fire) listed here List of Iranian aerial victories during the Iran–Iraq war] and, allegedly, in the same war a Mi-24 shot down an F-4.]
    http://csef.ru/en/oborona-i-bezopasnost/423/kak-mi-24v-unichtozhil-izrailskij-istrebitel-unikalnye-rekordy-rossijskih-vertoletov-7384
    ** Wild Weasel cu elicoptere incredibil , dar este „inventie iraniana ” [Actually the United States Navy learned from the Iranians how to use Attack Helicopters to open a hole in the Iraqi air-defenses, they watched that War carefully they apply this tactics against Iraqi SA-2/3/6/7/8/9/13 system sites and defeated them with 12 OH-58 Warriors and AH-64 Apaches in 1991, this happened actually 8 years before, when Iranians attacked Basra radar sites, with AH-1’s, destroying them all, more than 500 million dollars of Soviet free equipment worth, at that time, don’t know how much is that per today exactly , but it’s a lot.]
    PS candva s-a pus problema de a construi „Apache naval/sea version” dotat cu Harpoon 🙂
    http://www.aviastar.org/helicopters_eng/mcdonnell_sea_apache.php

    1
  5. Sper sa le vina mintea sa-l faca si pe H175M…pana atunci, H160/M Guepard – inlocuitorul lui Dauphin/Panther (si altora mai mititele):

    …si motorul:

    …pana atunci…hey, baby!..

    2
  6. Capătu satului

    Timpu trece, avansarea la exceptional si iesirea la pensie sa vina
    Pai a zis si ministru apararii cu pensia
    Ca altfel e cu pensia la 50 de ani fata de fraierii care ies la 65
    Am inteles ca la militia romana se iede la pensie si la 40 de ani, stiu io cazuri
    Intodeauna militienii au fost mai smecheri ca militarii

    Nu zic aia care au fost in teatre de operatii si au dat masura capacitatii personale de lupta in conditiile incapacitatii conducerii armatei de a crea conditii minimale de dotare
    Toata stima cine merita merita
    Nu poti sa zici nimik

    Pe de alta parte, asta se spune pe aici : ca noi nu avem dotare dar stam bine la pregatirea intelctuala

    Conducere a armei aerului tip monument al naturii

    Ar fi bun un upgrade la socat (upgradare senzori, soft, munitie, eventual un calibru mai mare, capacitatea de a lansa termobarica, etc etc) si trecerea la motoare makila mai puternice
    Dar conducerra armatei are de mult de lucru cu avansarile cadrelor active si a celor in rezerva si nu are timp cu dotarea

    N-ar fi rea materializarea ultimului aparat din articol
    https://www.rumaniamilitary.ro/ate-mi-24-super-hind-nigeriene-erau-algeriene

    Totusi intrarea in programu s 97 ar fi altceva
    Iar costu infim de 100 milioane, la tehnologia folosita, de s 97 justifica intrarea in program, avansul tehnologic ar putea fi un atu intr-un eventual conflict
    Ori asta e rolu armatei, pregatirea pt un eventual conflict

    Dar pregatirea de lupta a intrat de mult in rezerva, sau poate e in retragere, pe masura eforturilor comandorilor si generalilor de aviatie de ieri si de azi

    3
  7. Insa sa nu uitam ” socat nesocata tot un camion ramane!

    3
  8. IAR Puma Socat (ca întregul program IAR 330) a reprezentat un succes al României. Nu e el blindat să poată să încaseze, dar tot reprezintă un un mare pericol pentru tancurile inamice.

    Pe viitor poate ar trebui să ne gândim la elicoptere de atac adevărate. Se vorbea la un moment dat de AH-1Z Viper, dar știrile au încetat brusc. AH-1Z Viper + UH-1Y asamblate la IAR Brașov ar fi o soluție corectă și din punct de vedere operațional și financiar.

    7
  9. This information is semi-official .. supposedly during the visit of President Duda ,we are to implement the „Kruk” program, it is difficult to say under ,what conditions and what it will be. 5 130H and f16 squadron will be transferred from Germany to Poland. It is difficult to assess the political and financial consequences at this time.

    4
  10. Fain, dar chiar face treaba in orice condiții meteorologice ?
    Si foarte important si cred ca și foarte scump ar trebui upgradat la motoare și pale pentru condiții grele de iarna.

    Adică mai pe șleau probabil alt elicopter.

    La noi ar trebui sa învățam sa mai și aruncam tehnica veche nu sa ținem parca ar fi ultima pe planeta, si-a trăit anii cât s-a putut, bine ca nu a fost in A-Stan sa lupte de-adevăratelea dar trebuie schimbat in primul rând mentalitatea asta de REMAT pe care o au toți.

    Poate nu se vrea, batul prin gard e întotdeauna mai eficient decât un proiect nou sau o întreprindere noua.

    2
  11. Sistemul este bun, păcat că cin cauza lipsei banilor au putut fi echipate numai 25 de elicoptere.

  12. Da sistemili iestia socat, li iei di la vrio dezmembrari, sau di undi li iei? Niști băieț di la Criuleni ni-o żîs s’ntreb… ii ar lua vrio żăși, cu banii nu-s problemi.
    https://www.zdg.md/stiri/comunicate/elicoptere-produse-la-criuleni-locuitori-ai-regiunii-transnistrene-faceau-aparate-de-zbor-si-urmau-sa-le-exporte-ilegal-in-statele-csi/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *