Naval Group și Șantierul Naval Constanța reafirmă angajamentul de a sprijini Marina Română în proiectele sale de modernizare

Naval Group și Șantierul Naval Constanța (SNC) reafirmă autorităților române angajamentul de a sprijini Marina Română în proiectele sale de modernizare și disponibilitatea de a livra corvetele în cel mai scurt timp posibil, odată semnat contractul.

Echipele Naval Group și SNC sunt onorate de încrederea autorităților române care au selectat Naval Group și partenerul său, Șantierul Naval Constanța, pentru programul de a construi patru noi corvete multifuncționale Gowind, de a moderniza fregatele T22R și de a crea un centru de mentenanță și un centru de pregătire.

Gowind este o corvetă cu o platformă exclusiv militară, echipată cu un set de sisteme de ultimă generație, anti-submarin, anti-suprafață și antiaeriene, testate în luptă, conform standardelor NATO.

Oferta Naval Group și SNC se bazează pe puterea parteneriatului exclusiv dintre cei doi parteneri, care va asigura suveranitatea și autonomia României, deoarece SNC, o companie românească care angajează muncitori români, va stăpâni know-how-ul necesar pentru susținerea întregului ciclu de viață al corvetelor, de la construcția lor, până la întreținerea și modernizarea lor.

Transferul global de tehnologie al Naval Group va aduce beneficii întregii industrii navale românești pe termen lung; pe lângă SNC, mai multe companii românești vor fi subcontractate să lucreze atât pentru construirea corvetelor, cât și pentru întreținerea lor, pentru cel puțin 30 de ani. Aceasta înseamnă, pentru România, sute de locuri de muncă cu valoare adăugată ridicată în deceniile următoare.

Naval Group

Nota RoMilitary

Daca despre Gowind (in varianta oferita Romaniei) cunoastem destul de bine arhitectura navei, despre modernizarea celor doua fregate Type 22R putem sa ne facem o idee recitind articolul lui Nicolae din decembrie 2017.

Type 22R schema de dotare cu rachete Vl Mica si Exocet

Nota Razvan Mihaeanu

Inca o data, comunicatul MApN, ce cuprinde si cele 3 cazuri ramase pe rol:

https://www.mapn.ro/cpresa/16684_informatie-de-presa

169 de comentarii:

  1. Ok, le da Naval Group know-how, dar are șantierul de la Constanța tot ce trebuie că utilaje și dotare că să construiască astfel de nave?

    5
    • Asta vroiam să întreb și eu. E clar ca Damen e mult mai bine integrată în industria locală și că e posibil ca din partea NG să avem ceva surprize neplăcute sub formă de întârzieri (și doar atât, sper…).

      Știm dacă cei de la NG au făcut ceva investiții prin zonă?

      7
  2. Daca o sa ne pomenim doar cu MICA atat pe corvete cat si pe fregate…in fata mea…nu mai aveti (persoana a II-a, plural) nici o scuza!

    11
    • Pe fregate ar trebui Aster sau cel putin ESSM. Daca iese mai repede MICA NG parca mai merge. Dar doar 12 rachete AA pe cap de fregata furajata pare o gluma proasta daca am vazut eu bine acolo.

      1
      • Singura mea speranta…in cel mai cretin si „chel” mod cu putinta…e ca, daca o sa avem 4 Gowind si 2 fregate cu MICA, poate, in momentul in care dotam/modernizam fregatele, sa mai facem o cerere pentru inca 2 Gowind pentru a le inlocui.

        Ca sa avem 6 Gowind.

        Iar cand o fi vremea de mid-life upgrade (Dzeule!) a acestora, la vreo 12-15 ani pentru fiecare, atunci (Dzeule!#2) am putea spera la…Sylver A50 sau Mk41 „self-defense”.

        Dzeule!#3….cat de cretini suntem!

        Sincer, am ajuns sa cred ca amiralii nostri se tem atat de mult ca vom pierde orice nava de suprafata in primele 5 minute ale unui conflict cu Rusia, incat nici macar nu au incredere in dotarea cu asa ceva! Mai bine sa stam „la azavada” pe coasta nu, pe pamant solid? Ce dracu sa cautam noi in Marea Neagra, in apa?
        Pentru ca altfel nu-mi explic, nu numai imbecilitatea de a nu sti sa faca macar un caiet de sarcini cat de cat normal pentru aceste nave, dar si impotenta amiralilor de a fi facuti harcea-parcea de politicieni incat au „reusit performanta” de a ne vaduvi ani de zile de Curveta Multipuzolente Multikulti Multirol/Multifunctionala…din 2016 au trecut 4 ani.
        Asa ca…ori sunt tampiti ori sunt tradatori, cale de mijloc nu e!

        Mai bine desfiintam Marina si o inlocuim cu Garda de Coasta de la MAI. Sa fim un fel de Georgia. Pai nu, ce dracu?

        21
        • La cati bani s-au dat, 6 miliarde euro pe Patriot, Himars si F16, toate fara offset sau cooperare industriala, mai bine desfiintam MApN cu totul (adica dam afara toti marii generali care cumpara echipamente cum cumpara ei produse cu bani din buzunarul lor cat se duc la Carrefour/Auchan/Lidl ..,) salvam tot bugetul de 2% si achitam 1% la americani sa ne apere ei de Putin …
          asa iesim si pe plus …
          … nu mai achitam nici pensii nesimtite la aceeasi generali …

          4
      • Intelegerea mea e ca sunt 2×12, subtire in continuare. M-as fi bucurat la cel putin 32.
        Daca luam si Mica NG, ar fi ok cu 32.

        1
      • pai sunt 16 celule pe Gowind, ar fi bizar sa ai doar 12 pe fregata…

        • Unde este bizar, in Romania? Poate pe la altii.
          Ia gandeste-te daca am avut 16 ani fregate inarmate doar cu tun si torpile….
          Referitor la ce spunea Razvan, si pe mine ma bantuie uneori impresia ca generalilor , amiralilor si ce-or mai fi ei le este teama sa avem o armata inarmata prea tare. Cat mai subtire pare sa le placa.

          3
          • sau sa bifam o capacitate… corvete? avem – moderne, avioane – avem o escadrila… Himars – vreo 50 de lansatoare… la PAtriot nu stiu ce dracu au facut de iau 7 sisteme… cineva sigur a gresit calculele 🙂
            La Piranha 5 sper sa luam mai mult de alea 35 – mi-e teama ca ulterior a corectat careva cifra in jos 🙂

    • Razvan, Type 23 are 32 de rachete AA Sea Ceptor, similare dpdv capacitati tehnico-tactice cu VL Mica. Si radarul Artisan, foarte capabil. Atat doar ca alea sunt in principiu fregate dedicate luptei anti-submarin, desi cateva, datorita lipsei de nave din Royal Navy, sunt declarate multirol, in sensul in care nu s-a mai insistat pe modernizari ale senzorilor pentru lupta anti-submarin. Iar Royal Navy mai are si bijuteriile numite Type 45.
      Daca stam si continuam analogia cu RN, la noi fregatele ar trebui sa fie ceva mai dotate pe partea AA, macar la nivel ESSM/Aster 15.
      Daca ne gandim la VL Mica NG vedem ca am ajunge in zona respectiva.
      La noi radarele vor fi de la Thales, probabil NS100 sau NS200, ceea ce nu-i chiar rau.
      Eu imi mentin opinia: prefer numarul in detrimentul razei maxime datorita particularitatilor mediului de lupta de la noi. Daca rusii ne vor angaja vreodata naval, o vor face cu rachete de croaziera, nu cu bombe chioare sau cu tunul de bord. In cazul asta, sunt mai importante alte lucruri decat raza maxima de angajare a rachetei tale AA.

      8
      • Si eu iti repet ce i-am zis lui Emil mai jos:
        „Corveta Multifunctionala/Multirol” e o contradictie in termeni.

        Multirol = Ofensiv, nu defensiv (auto-aparare/self-defense/point-defense), asa vad eu.
        De asta si francezii si-au bagat picioarele in „La Fayette” (ca fiind „multirol”) si trec la „fregate intermediare” la peste 4000 de tone. Lectia pe care le-au dat-o singaporezii cu varf si indesat, care au dezvoltat cu adevarat o fregata usoara „multirol” din La Fayete: Formidable! Pentru simplul motiv ca, pe langa Aster15, are si Aster30 si radarul necesar…ironie, intr-o zona a lumii unde bataliile sunt costale!

        Conditiile de indeplinit pt. cele 3 amenintari, pentru ca o nava sa fie „multirol/multifunctionala”:

        1- Anti-nava: ofensiv; da, e elementul cel mai simplu, nu prea avem pe ce sa ne certam, decat pe tipul de racheta ales.
        2- Anti-submarin: ofensiv cu elicopterul antisubmarin si/sau ASROC (daca ai); nicidecum cu torpilele lansate de la bord!
        3- Anti-aer: ofensiv inseamna Aster30 (in cazul asta, al nostru) in Sylver A50 de 5m; ca de aia un Mk41 de doar 5,31m se numeste „self-defense”. Pentru ca este de auto-aparare nicidecum „ofensiv” (adica „tactical”). Ironia fiind totusi ca Aster30 are capacitatea tehnico-tactica de a fi purtata si intr-un Mk41 (chiar si cel mai „scund”, de mai inainte).

        Ti-am spus ca nu am nimic cu MICA VL (sau Aster15) atata timp cat poti avea si Aster30 si radarul pe masura.
        In momentul in care o sa afli ca si cele doua fregate vor fi limitate doar la MICA pur si simplu n-o sa mai ai argumente.

        Programul „Corveta Multifunctionala/Multirol” fara rachete AA tactice este o minciuna, o contradictie in termeni.

        2
        • Mai fratilor!

          Exista doar 1 (o singura) intrebare pe care trebuie sa v-o puneti:
          CARE ESTE RELATIA dintre corvete (noi) si fregate (modernizate/noi)?

          Raspuns: o clasa de nave se ocupa in principal cu lupta anti-submarin, cealalta cu protectia anti-aeriana avansata a celorlalte! 🙂

          Cum zice americanu’: which is which?…Care e care? 🙂

          Cu alte cuvinte, una din aceste doua clase de nave „e condamnata” obligatoriu la Aster30! (daca tot am ales francezii)

          10
          • ASTER 30 este echivalentul patriot sau SM2, ce dreaq sa cauti pe o corveta de 2500 tone cu asa sisteme. Cred ca numai radarul ar suge toata energia electrica a navei

            3
          • Nu cred ca-ti trebuie Aster 30 ca sa protejezi un grup de 10 nave navigand in convoi. Aster 15/ESSM ar trebui sa fie suficiente.
            Cu Aster 30/SM2 intri intr-o zona de pret pe care pur si simplu nu cred ca ne-o permitem. Nu mai vorbesc de toate celelalte cerinte care adauga la pretul final.

            3
          • R M ….Nu mi place sa intru in polemica cu tine,ai acelasi temperament,Buttt…there’s a Big But coming….
            Cu tot respectul,daca pui sa zici A50 si Aster 30 pe Gowind ,si pe Type 22 ,entertain this for a second….
            Fara o aviatie capabila ESTI 0 BARAT…..noi avem o singura escadrila F16A/B MLU block 15 care Nu este INCA OPERATIONALA NATO …..e ca si discutia de Leo/Abrams ….daca iti zburda ca niste ieduti HIND/HAVOC sau Frogfoot pe deasupra poti sa ai bossman mama lui Trophy Star Wars version ca History Channel scrie pe tine
            Ca atare TREBUIE INCA 24 F16V block 70 si 12 F18/F15 pe MK cu training facut in timpul livrarilor pe USAF sau USN planes …ALTFEL mama lui Aster sau a lui Leo 2 A7 Nu te salveaza de Flankere/Fencers….
            Dumnezeu iti da,dar Nu-ti baga si-n traista…chiar si cu americanii aliati trebuie sa aduci ceva bucate la propriul bal as zice ?

            3
            • Nu ma supar ca n-am de ce.
              Om fi noi zero barat fara aviatie…adaug si lipsa unei rachete antinava lansata de pe F-16…dar macar ai avea Aster30 – cu Thales Herakles (pe Gowind sau pe fregate). Barat dar nu…Borat.

              3
        • Hai ca mai ai putin si pui si AEGIS sa dea si intercontinentalele jos pe o croveta, exagerezi. Confunzi apararea proprie aeriana cu interdictie aeriana pe zone mari.

          2
        • vezi ca ar trebui conform biroului de presa sa pui si un punct 4, ca face si NGS (Naval Gunfire Support) dar oare cu ce? doar cu tunu,tunu si exxocet, sau altceva in VLS nu numai mica

      • A mai fost discutia de multe ori
        Type 23 actioneaza cu type 45 deci au doar point defense
        Meanwhile noi avem celebrele sa-7 si ca-94 ca aparare AA chiar pe Marasesti fost crucisator si distrugator, mai era putin si-l faceau si cuirasat, si si mai celebra antichitate Styx pe care israelienii o bruiau inca din anii 70
        Doar partea de tunuri , torpile si mine e cat de cat ok, dar nu mai suntem in anii 40 sa lupti fara rachete
        Ne amintim cred toti ca a fost declarat anu marinei si zero achizitii.
        Poate trebuie declarat anu aviatiei sa ia si marina ceva

        5
        • Intelegerea mea e ca o Type 23 poate face protectia AA pentru un grup restrans de nave cu Sea Ceptor. Ar fi deci local area air defence. Sea Wolf era point defence, la fel ca batranele Sea Sparrow.

          1
          • E o racheta buna pt o fregata asw, totusi nu e sm-2 sau aster-30 nici varianta er
            Tendinta e sa aiba 3 straturi defensive aa si navele asw
            O racheta aa care sa duca pana la 20 sau chiar 40, una pana la 6 si ciws, chiar in 2 , gatling si tun aa clasic

            2
            • Varianta ER a Sea Ceptor e in zona ESSM/Aster 15, nicidecum in zona SM2/Aster 30. Eu asa am mai citit.
              Tendinta asa este, dar daca te uiti putin, datorita tendintei asteia navele s-au cam ingrasat ajungand in zona dimensiunilor actuale ale distrugatoarelor.
              Daca ramanem la francezi, astia nu prea mai folosesc CIWS, majoritatea navelor lor vin cu tandemul Aster 15/30, fara nimic sub ele, cel putin pentru moment.
              Britanicii mentin tandemul asta in combinatie cu Phalanx, cred ca doar americanii au de fapt alea trei straturi de care vorbesti tu (SM-2, ESSM, RAM/Phalanx) pe niste nave care sunt distrugatoare, nu fregate slabe/grase, nu corvete grase etc samd. FFG(X) mentine cele trei straturi dar au doar 32 tuburi, probabil pentru o combinatie de SM-2 cu ESSM quadpacked, au si RAM, dar sunt mari si costa aproape 1 miliard de dolari…

              1
              • Normal ca Sea Ceptor nu e SM2, tocmai asta ziceam
                Si rusii au 3 straturi pe unele nave
                Francezii sunt in stilul lor, inlocuiesc Crotale cu Sadral pe care il considera ciws si au si tunuri de 20 mm
                Japonezii n-au renuntat la phalanx si nici olandezii la goalkeeper
                E si discutia daca un gatling e mai eficient decat un tun de 20 sau 25
                Oricum cu rachete antinava din ce in ce mai moderne e necesar ciws
                Israelienii au renuntat la clasicul oto melara pt gatling
                Si tine cont ca si 76 trage AA
                Ne-ar trebui si noua pe fregate rachete cu alonja mai mare, aster 15, cu aster 30 stricam zenul geopolitic si oricum nu cred ca sunt bani. Si pe langa astea as pune si sadral si gatling sau macar nexter de 20 mm, cred ca merge

                1
      • ” dpdv capacitati tehnico-tactice cu VL Mica”
        Au raza superioara MICA. In cazul ER, mult superioara. In cazul clasicai, greutatea mai mica. In ambele cazuri, MICA are probleme cu Sylver. Nu vad fregata cu Sylver care sa duca mai mult de 16. Banuiala mea e ca rusii pot sa trimita 16 rachete pentru o fregata. Aia e win absolut.
        32 e ce ai nevoie…ca si minim.

        2
  3. Nu-mi place Gowind. Dar decat sa ramanem cu corvetele alea cu motoare de locomotiva si cu o gluma de aparare AA prefer sa luam de-astea chiar daca au mica vl si nu aster 15

    6
    • nu-ti place Gowind sau armamentul oferit pe ele?

      1
      • Mie cantitatea de armament antiaerian/antiracheta mi se pare insuficienta.

        3
        • am mai discutat asta… suntem de acord ca macar un RAM/ Sea-Ram trebuie adaugat.
          Problema e ca pentru a se incadra in pretul si conditiile de licitatie, asta rezulta.
          Posibil ca Gowind in sine, fara armament, sa fie putin mai scumpa decat olandeza, fiind design pur-sange militar. Si atunci, probabil, nu ramane loc pentru astfel de adaosuri, desi diferenta de pret nu e cine stie ce.

          2
      • Mi se pare o nava conceputa pt marine de mana a doua, ca si Sigma.
        Mica si exocet sunt rachete ok, pt fregate preferam aster15 suplimentat de sadral si un gatling, mica e point defense
        Vorba aia suntem prea saraci sa cumparam lucruri ieftine

        6
        • Francezii au altfel scalata flota si nu folosesc corvete.
          https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_French_Navy_ships
          Gowind e la baza o corveta down-gradata la OPV (” patrouilleur hauturier”) pentru cost redus.
          Noi cred ca ne doream mai mult ceva in gama Lafayette/Formidable la 3000 de tone, dar pe banii de astealalte 🙂

          Fregatele sunt alte discutie si logic trebuie sa ai si la AA ceva in plus fata de corvete. Nimeni nu ii impiedica pe ai nostri sa refuze varianta respectiva de echipare la fregate. Ori nu au specificat in carnetul de sarcini categoriile de arme, si la ce pret? A cui e problema daca se multumesc cu aceeasi echipare ca la corvete? Sau problema sunt de fapt banii?

          2
          • Ei au o intreaga doctrina
            Avisourile sunt cam corvete
            Au si fregatele de patrulare care sunt pe-aproape
            Nu exista o unanimitate la nivel de doctrine ce inseamna portavion, crucisator, distrugator, fregata, corveta
            NPR-urile noastre erau initial corvete desi sunt vedete purtatoare de rachete
            Sunt portavioane numite crucisatoare sau distrugatoare
            Macar la submarine toti sunt de acord ca daca merge pe sub apa e submarin
            Doctrine diferite

            3
      • Care armament??
        Sa zicem, cu multa indulgenta ca Exocet-ul ar fi in categoria asta, restul sunt doar de decor, netestate in lupta.
        Ma rog, „restul” inseamna doar Mica, altceva n-au!

    • In principiu, indiferent ce armament va avea o sa fie MULT mai bun decat ce avem noi acum. Bineinteles, tragem linie la armament de OPV, deci nu 2 tunuri cu apa, un tun principal si in rest lansatoare de momeli cum au nemtii cei fatalai.

      Cred ca mai important decat faptul ca s-ar putea sa nu aiba armamentul pe care si-l doresc unii este faptul ca ar trebui sa avem o inzestrare unitara si complementara pe toate nivelurile si pe toate ramurile armatei. Adica ce AN si AA vom avea aici ar trebui sa fie si la shorad/vshorad, rachete de coasta si asa mai departe.

      1
  4. RM I remember 300… https://youtu.be/lIr8u0j08gU

    Asa si cu Sigma si Abu Dhabi pana la urma…I’m a potter sir
    Gowind e militara ?

  5. Sa dea domnu sa le vedem in ograda cat mai repede posibil!!! O alegere buna (olandezii ne cam pun piedici si vor contracte de mil cu noi) vl mica este peste tot ce avem acum in dotare deci un pas inainte exoced loveste si tinte terestre deci un plus si aici radare perf nave noi (la tipla?) ce ne puteam dori mai mult avand in vedere ca noi folosim tetal care cand pleaca din port de la mangalia le vezi din Los Angeles

    7
    • Da, dar măcar fregatele sa aiba lansatoarele menționate de Răzvan Mihaianu pe ele, chiar de ar fi echipate cu mica

    • @Gogu

      Ce piedici ne pun olandezii ?
      Că fac afaceri in RO, platesc taxe aici, dau de muncă pt români?

      Construiesc nave in RO pt alții, de ani de zile, iar statul român caută să facă „licitații”, in loc să facă negociere directă cu mai mulți producători ?
      Dacă nu putea Damen să facă ceea ce cere marina militară, sunt convins că nu se ajungea în instanța……
      Nu sunt doar ei, sunt și Vard/Fincantieri prezenți în RO….care, de asemenea, dau de lucru de mulți ani conaționalilor noștri…..
      Cum dracu’ au ajuns la SNC, marele constructor naval, nu am idee….
      Statul român e coactionar cu Damen la Mangalia, dar SNC e cu cine trebuie, sau ceva de genul ?

      Poate trebuiau și șantierele navale să intre pe mâna unora gen Mechel, așa erau numai bine, devalizate, conservate, sau cu producția la minim…..

      Schengen
      Nici io nu aș primi RO în schengen…..
      Ce specimene au fost la MAE, cum susține politica internă ceea ce declară pe la Bruxelles patrihotii nostri ?
      Care au fost politicile de apropiere cu Olanda, gasirea de interese comune, pt a ne sprijini in interesele noastre ?

      Naval vine, face, dacă va face până la urmă, 4 corvete și modernizată/doteaza 2 fregate, ia banu’, și la revedere…..

      Nu am treabă cu Sigma vs Gowind…..

      E vorba de principii, de cine e angajat pe termen lung in economia românească….
      Statul să construiască parteneriate reale cu producători privați cu adevărat competitivi, de preferat cu afaceri prin RO, producători care pot furniza produse și pt armata română , conform cerințelor armatei….asta pe lângă uzinele ramase de stat, care lancezesc si ele, sau sunt pe cale de dispariție….
      Dar nu, șpagă, spert, paraindarat,samd

      Nu avem nave, cum nu avem multe, din cauză de hoți și proști….nu că ne vor olandezii răul…..

      29
  6. o reusi SNC ce a reusit Navantia in Spania cu programul de submarine? ,adica acumuland experienta in constructie si integrare, sa putem sa refacem restul de flota necesar, acum depinde ce au in cap si Mapn si amiralii flotei romane

    • Crezi că după 4 corvete făcute sub coordonarea Naval, se scutură SNC precum calul din poveste, și trece la submarine ?
      Sunt foarte sceptic…..

      3
      • crezi ca flota romanesca ar avea nevoie numai de submarine, nu si de alte nave?, ma refeream ca dupa ce au construit agosta si scorpene pt diferite marine militare Navantia a avansat propriul model S80 pe piata,insa cresterea asta sa facut pe necesitatile marinei spaniole

  7. Hai ca parca începe Sam placa dizainu frantuzoaicei… Eu am ce am cu dizainu în toate domenile

    1
  8. Sper ca NG sa nu se lacomeasca la profit si sa puna pe nave cele mai bune sisteme de arme, ca sa inchida gurile clevetitoare. Asta va da bine si in CV – ul lor in raport cu autoritarile romane la viitoarele licitatii… Ca Romania mai are de modernizat si de cumparat submarine..Si daca sunt bulangii, urmatoarele licitatii, vor fi atrebuite direct sau caietul de sarcini va fi cu dedicatie.. Eu sper ca MAN sa faca presiuni…ca sitemele de armament ..radare sa fie cele mai performante, tinand cont ca noi cu rusii avem treaba, nu cu Paraguai, Georgia, etc..

    1
  9. Raman la sentimentul meu, evident nedovedit ca MICA este peste ESSM la capitolul inteligenta / interceptie (evacuare vectorizata, doua variante IR si radar) Pana la urma conteaza sa lovesti nu sa fugaresti la 40 de km tinta. Hai sa fim seriosi in cazul unui atac asupra navei mai departe si tarziu de 10km nu cred ca poti face interceptia fie chiar si din cauza curburii pamantului, stim cu totii ca principalul pericol pentru o nava este racheta subsonica de coaziera care zboara la cativa m deasupra apei sau avioanele de vanatoare care se apropie periculos la inaltimi mici sa traga. Rolul unei corvete cred ca e mai mult aplecat la ce se afla sub apa nu la ce zboara la 40km distanta, rachetele AA sunt pentru a apara nava nu pentru a face interdictie aeriana, pt asta din urma sunt fregatele specializate pe aparare AA. Aici mi-as dori ca cele doua fregate, sa faca ai nostrii pe dracu in 4 si sa aiba un upgrade catre ASTER, altfel parca nu are sens sa scoti in mare ditai fregata oceanica, tinta sigura pt rachetele hipersonice sovietice.

    6
  10. vor face pe dracu’. nu stiu cat de seriosi sunt frantujii dar asocierea pute rau. in ultimii 10 ani,santierul naval constanta a construit 6 tancuri ptr transport chimicale de 41000tdw, un vas suport scafandri de 180tdw,un vas ptr aprovizionat platforme ,3 deep sea pontoon si o macara plutitoare !!! mai rau este ca din 2016 pana acum au construit UN SINGUR vas !! realizati cam ce „specialisti” au ramas pe santierul ala. daca idiotii(mapn,guvern,ciuca,mama lui stefan cel mare) nu vor anula ” licitatia” si sa faca o incredintare directa eventual, vor urma un lung sir de amanari,modificari de bugete si de proiect si dupa o gramada de ani vom acea niste panarame de nave scumpe ,prost facute si mega prost inarmate.

    7
  11. O alegere buna din punct de vedere militar Franta iti poate oferi de toate bani sa ai si vointa pe cand Olanda??? Da are santiere in Ro plateste taxe ofera de munca da si scoate profit ca altfel nar mai sta paicia. Ce ofera Olanda pe sisteme shorad/vshorat ce proiecte au gen mica ng?? Daca mergem 100% pe mana Frantei in marina no sa fim dezamagiti!!! Bani de aster15/30 nu cred ca sunt dar ar fii fost frumos sa mai pulseze pentru fregate ceva bani si sa avem aster pe ele

    5
    • si faci un ghiveci calugaresc de toata frumusetea.MRAD / LRAD cu hawk si patriot,shorad/vshorad cu mistral/mica, la naval aster 15/30 si mica, balamuc total. si cand iti arde buza , se pupa macroul cu putinica in piata rosie si canci munitie

      5
    • Pai Olanda ofera… tot. Sisteme americane, sisteme europene, ba chiar cred ca daca vrei poti vb sa-ti puna armament taiwanez.
      Dar ar trebui sa fie suficient cuvantul „american”. Ca ma cam indoiesc ca, in caz de razboi, primim cv din stocuri frantuzesti.

      3
      • Iti recomand sa studiezi profund si ai sa constati ca sunt multe tari care au comandat/cumparat sisteme americane (adica au achitat contravaloarea produselor), acestea au fost si produse, dar surpriza, sunt in depozit la armata americana … de livrat efectiv se livreaza cand vor muschii lor …
        Cu alte cuvinte, sa nu crezi ca te lasa unchiul sam sa faci tu prostii, sper exemplu sa tragi vreo racheta in rus … daca el nu vrea lucru asta, ca doar are si el niste interese …

        • Poftim?
          Sisteme americane au DZP-urile olandeze, Alvaro de Bazan spaniole, Sachsen-urile germane, IH-urile daneze…. sa inteleg ca astia patruleaza cu lansatoarele goale?
          Daca ai platit si nu au livrat, se cheama ca ii dai in judecata (in SUA) pt incalcarea acordului comercial.
          Nu te gandi la Tomahwak-uri, ca nimeni nu a primit dintr-alea…

          1
  12. Am omis ceva Olanda ne a dat sas mat cu santieru din Mg nu se face nimic acolo e mort in papusoi poate asta a fost si planu ca dor e un punt strategic in Ro. O reparatie colo o spoiala in alta parte praf si nu alta!! Pe vremea Daewoo nu vedeai asa ceva erau nave imense care se faceau de la 0 tiera drag sa treci pe langa santier le vedeai de pe pod acum zici cai abandonat (nu tin cu coerenii) Interesele ne depasesc zic eu da sa dea domnu sa faca treaba si Damen da pana acu 0 barat

    5
  13. „Oferta Naval Group și SNC se bazează pe puterea parteneriatului exclusiv dintre cei doi parteneri”.

    Care parteneri? Care putere? Cum poti sa ai incredere intr-un parteneriat intre o firma frantuzeasca si una romaneasca care are pierderi mai mari decat cifra de afaceri si care in 30 de ani a construit vreo 6 nave?

    Cum poti sa ai incredere intr-o firma frantuzeasca, care, asa cum am maai spus intr-un alt post, „a cerut in contencios anularea in tot a HG 48, dupa care (vazandu-se cu sacii in caruta) renunta subit la judecata. Cand spun SNC, ma refer evident la Naval, ca nu au facut-o de capul lor.

    Raspunsul, pute a coruptie si scurgere de informatii in favoarea Naval.”

    Cam asta e „seriozitatea” Naval si SNC.

    Voi inca „visati vise” si vorbiti despre capacitati si dotari ale unor nave imaaginare. Aveti impresia ca gata, de maine, Naval se apuca de lucrat la cuvetele noastre. Visati in continuare.

    Ati uitat, probabil, ca mai exista un dosar, Nu o sa construiasca nimeni nimic. Cativa vor intra la parnaie, licitatia anulata.

    Se va merge pe negociere directa, cand vor fi bani. Deocamdata trebuie crescute pensile din toamna.

    Timpu’ trece da’ tampitii raman…

    13
    • Si la Patriot doar salivam si visam si va fii tot asa si la Himars tot asa si la Piranha 5 sa speram ca vom saliva si la corvetele astea si vom pati ca la restu??????

    • Se vede de la o posta ca nu esti corect informat, ca sa nu spun ca tii partea lui Damen (poate chiar esti platit de ei sa faci lucrul asta)
      1. A fost o licitatie internationala si cel mai bun pret a castigat! Daca Damen era asa bun, cu santierul din Romania facea un super pret si castiga. Dar el nu asa stie sa lucreza, vezi cazurile recente de coruptie anchetate de procurorii olandezi (au aparut si la noi in presa).
      2. Pentru ca Damen e obisnuita cu coruptia, in loc sa scada pretul sa castige competitia a preferat sa bata palma cu escrocul de Dragnea (vezi ce zicea presa la sfarsitul lui 2018, despre vizita lui privata la Damen) si asa, a dat si spaga si a ramas si pe dinafara. Suparare mare!!!
      3. DNA a clasat dosarul cu sesizarea lui impostorului Ignat, mana in mana cu escrocul Dragnea, care a tinut in sertar atribuirea catre Naval doar, doar poate da Naval o spaga lui Dragnea, asa cum a facut Damen si Fincantierii (legat de Fincantierii vezi tot presa de la sfarsitul lui 2018 cum era Dragnea conectat …). Tot DNA spune clar ca nu a fost scurgere de informatii!!!
      https://newsweek.ro/investigatii/exclusiv-dna-departamentul-pentru-armamente-a-tergiversat-semnarea-contractului-pentru-corvete
      Iar ca sa inchidem subiectul, se pare ca exista inscrisuri la MApN care atesta ca Naval a fost singura companie care a cerut de la inceput ca deschiderea ofertelor financiare sa se faca public. Surpriza, Damen si Fincantieri (care dadusera spaga … au refuzat, iar acum Damen mai cere si sa vada oferta tehnica a castigatorului, … ar trebui mai intai ca Damen s-o faca publica pe a lor … multa lume ar ramane surpirisa … in sens negativ …)
      4. Da, mai exista un dosar … dar se uita ca si acela este pierdut la CNSC iar recursul nu aduce nimica nou. Doar Damen spera sa intarzie cat mai mult semnarea contractului. Ca sa fie f clar: Damen a pierdut la Tribunalul Bucuresti, chiar daca a tras de timp cat a putut. Damen a pierdut la Curtea de Apel deja in 2 dosare, chiar daca a tras de timp. Cu certitudine Damen v-a pierde si in ultimul dosar, pentru simplul motiv ca nu are argumente, totul a fost corect, pana si DNA a confirmat acest lucru.
      5. Acestea fiind spuse, din acest moment este evident ca Damen nu urmareaste decat ca Marina Romana sa nu aibe la timp nave moderne (este cert ca Gowind este peste Sigma … nu se compara un design militar cu unul civil …, ex. vezi Sikorsky/Bell vs. Airbus), respectiv Damen actioneaza impotriva statului Roman.
      JOS DAMEN!!!
      DAMEN AFARA DIN ROMANIA!!!
      DAMEN firma CORUPTA!!!

      6
      • De asta am pierdut 4 ani (facand si un serviciu Rusiei), ca sa se bata PSD cu caramida-n piept?

        5
      • Ai sa construiesti nave din cutiutele de modelism 😛 ….

        3
      • @Romanul

        E ceva, dar nu chiar pe acolo…..doar pare că se leagă…

        https://www.factual.ro/declaratii/traian-basescu-despre-olanda-spatiul-schengen-si-firma-olandeza-damen/

        Ești fan Base.. fiecare cu slabiciunile lui….

        10 ani de președinție……nu a lăsat nimic durabil in urmă…..reforme reale in justiție nu, borduriada și terenuri de sport in pantă, scandaluri de corupție…..criza din 2009 gestionată prost, ratat moment de reformat administrația, fondurile europene absorbite tot cu taraita….

        La primul „șut” al psd & co dna e redus la tăcere, codurile penale făcute praf, diicot freacă menta, gruparile interlope sunt bine-merci, procuratura nu reuseste să investigheze in dosarul 10 august nimic, in afară de câțiva jandarmi înfierbântati……

        KWI ne va lăsa moștenire o imensă oportunitate ratată cu ordonanța 13, și șansele date guvernelor psd pe nervii nostri….

        PS

        Dacă mai aud de licitații pt armament pe criteriul cel mai mic, pistoale gen, poate câștiga licitația unul care vinde pistoale soase din dotarea altora, că sigur sunt cele mai ieftine…licitație internațională, bineînțeles….

        3
  14. Excluzand partea armamentului Gowind este superioara navei Sigma.

    1
    • asta zic si eu.
      Inarmarea trebuia sa fie alt subiect, tratat separat.

      4
      • Corect
        Un Gowind cu rim-116 si exocet, ori harpoon ori nsm, aster 15 sau camm er si gatlinguri ar fi parfum, cred ca incap
        Daca francezii accepta tunuri italiene nu inteleg de ce nu ofera si armament american
        Pe fregate o umbrela AA mai mare chiar daca initial erau asw e cazul sa le facem si AA, as inghesui pe ele maxim de armament cum fac israelienii. Daca ei pot cu nave de tonaj mic, e doable pe type 22

        2
        • Nicolae spunea ceva de tinut marea… Aparent, evreicele nu prea tin mare, iar a noastra e… dificila ocazional 🙂 .

          1
          • Pai type 22 o tin. Ma refer nu la platforma saar 4 ci la armamentul lor
            Cred ca se pot gasi solutii pt rachete performante, eu nu tin neaparat sa fie vls, desi e de preferat, sunt lansatoare suficient de bune si fara sa fie vls.

        • repet a enspe mia oara : cine spune ca gowind au DOAR armament reactiv francez ?? malaezienele maharaja lela au NSM in loc de exocet ,iar UAE tocmai ce le-a comandat dar cu ESSM in loc de vl mica.cine va tot baga in cap prostia asta ca se livreaza doar cu exocet si vl mica ??

          3
          • Da, dar aia au cerut altceva. Naval vine in Ro cu MBDA de manuta. Daca nu ceri tu altceva, primesti ce ti se da. Eu nu stiu ca noi sa fi avut cerinte specifice pe partea asta. End of story.

            7
            • in aia 1,2 miliarde nu cred ca intra si armamentul(cel putin rachetele).sa nu uitam ca egiptenii au dat acum 8 ani tot pe 4 nave 1,2 miliarde, dar cu tot cu rachete ,torpile si radare, factura finala a ajuns la 1,5-1,6 miliarde. malaezienii au hotarat ca NSM este mai buna ca exocet in 2015 ,iar prima nava o aveau in lucru din 2014.oricum sper ca in toamna toata procedura sa fie anulata de instante si sa se faca o incredintare directa catre o firma serioasa, nu asocierea asta interlopa. sa luam curvetele astea de la ei pe motiv ca vom lua pe VSHORAD/SHORAD mistral3 si vl mica este o tampenie.VL MICA cred ca este cel mai penibil sistem shorad posibil cu doar 4 rachete(cu plafon si raza de actiune mica) pe lansator si o gramada de masinute(8 ptr 24 de rachete) in baterie. nici armata franceza nu e prea incantata de el, terestrii au in dotare mistral3 iar aviatia aster 15/30 si nemuritorul crotale(!!).

              • Intra munitia, dar pentru munitie trebuie sa ai toata nava deja configurata: senzori, CMS, VLS etc
                Pretul e cu nava gata, mai bagi munitia pe tuburi si pleci.
                In rest nu stiu ce speri tu, e posibil sa fie anulat HG-ul, desi am mari dubii, pana atunci MApN zice asa: „După soluționarea definitivă a dosarelor menționate, Ministerul Apărării Naționale va avea temeiul legal pentru finalizarea procedurii de achiziție.”
                In rest ce viseaza ai nostri sau nu la Shorad/VShorad e treaba lor, daca aveau de gand sa le lege, mai bine incepeau cu o incredintare directa, n-o mai ardeau cu licitatii.

                • eu nu inghit gogoasa asta cu 4 nave complet echipate la 1,2 miliarde nici in 1000 de ani. repet egiptenii au dat acum 6 ani 1,6 miliarde euro pe 4 nave complet echipate(senzori,lansatoare,rachete, torpile). malaezienii au cotizat 2,5 miliarde euro ptr 6 bucati(cu 10% mai mari adevarat) iar UAE vor da pe doua bucati 750 mil. euro.iar argentina da pe 4 OPV uri gowind(una fiind second hand) de 1450tdw cu cate un tun de 20mm si doua mitraliere 320 mil. euro.din toate contractele reiese un pret real de 375-400 mil euro/ nava complet echipata.vei vedea la final( daca contractul asta dubios se va derula) ca am avut dreptate.

                  • Lipseste un “nu” acolo sorry. Reiau, in 1,2 miliarde nu intra stocul de munitie. Ala o sa mearga frumusel spre 400 milioane ceea ce ne va aduce la pretul initial de 1,6 miliarde. Acu’ depinde si cata munitie iau ca nu m-ar mira sa umble cu capace false pe tuburi si o racheta AN per nava…

                    1
                    • asa da . si la cat e asocierea de dubioasa nu m-as mira ca pretul final cu toate cele, sa sara binisor de 2 miliarde. dar poate are grija uncle sam sa ne fie bine,sa nu ne fie rau !

          • Oferta la noi a fost cu armanent exclusiv francez
            E fapt

          • Si un punct pe j:malaezienii au buzunarul larg, la fel si egkptenii si emiratezii
            Ce au aceste 3 tari in comun?
            Te las pe tine sa ghicesti

  15. De multe ori participarea la o licitatie nu are ca interes decat ca ceilalti concurenti sa nu primească comanda. Si aici nu cred că este cazul SNC, ci al Naval Grup. SNC doar a fost invitat in acest joc de glezne.
    Acum, că celelalte două oferte au fost descalificate/surclasate, desi aveau in Ro tot suportul tehnic si logistic pentru realizarea proiectelor propuse, Naval Grup va incepe negocierile, negocierile-negocierilor.. si tot așa, pentru a incepe cât mai târziu si, dacă se poate, deloc, constructia navelor.
    Pe de altă parte, dacă statul român chiar ar dori dotarea marinei cu corvete și-ar aduce aminte că este prorietarul majoritar al unui șantier naval si că administratorul santierului are si proiectul si capacitatea tehnică de a realiza navele. Si mai mult decat atat, ar putea face din SNM centru de mentenață pentru marina militară, iar pe deasupra o cotă din profitul santierului s-ar intoarce la bugetul de stat scazand in termeni reali costul inzestrarii marinei.

    14
  16. Ca e RIM 116, sau Oerlikon Millennium, sau Sandral le poti pune si ulterior
    Principalul e ca nava, ca platforma, sa iti permita sa faci un astfel de upgrade, sa ai spatiu sa le montezi, sa poti sa le integrezi cu CMS, etc (daca pltaforma in sine este spre sfarsitul vietii , deja e ca un pom de Craciun si nu prea mai ai ce, si pe unde sa le atarni)
    Cert este ca si la corvete + fregate au „uitat” de AA la fel cum la Pirahna au „uitat” de rachete AT
    Daca am fi avut vase dedicate luptei AA (Francezii au fregatele din clasa Forbin cu 48 × Aster 15 sau 30 in SYLVER A50 VL) care asigura umbrela pt celalalte vase din grup) atunci nu era o problema, asa insa…

    7
    • doar ca ai nostri nu prea au obiceiul sa adauge ceva ulterior… poate fac exceptie de asta data 🙂
      art merge fie Oerlikon + Sadral, fie RAM… si poate un OErlikon pentru puntea fata, dar nu prea vad unde l-ar putea strecura.

      • De felul meu sunt optimist, si sper ca odata si odata, vor ajunge sa ia decizii, oameni inteligenti, integri si care sa puna pe primul loc interesele nationale si ale armatei
        Pe timp de pace, este OK asa cum sunt, insa in caz de conflict, acolo unde le prinde inceputul conflictului, acolo se si termina cu ele, daca raman in configuratia actuala
        Pe un blindat mai ai timp sa mai adaugi cate ceva in timpul ostilitatilor, insa navele astea sunt tinte primare, asa ca …
        La cate tinte sunt in Dobrogea (militare si industriale insa strategice), actuala AA nu va face fata chiar cu Patriot operational asa ca nu pot conta decat pe ce au ele in dotare

        1
  17. Se poate pentru Paki… noi nu ca de fete mari… culoarea nu ne place si refuzam…

    De bagat unghia…
    De bagat barda in Ministere…
    Tradatori ordinari…

    2
  18. Din pacate cred ca discutam pe un plan gresit, al mai marilor marinei militare romane. Au cerut ceva ce este prea mic să fie fregata si prea scump să fie doar corveta. Pe lângă asta , mai durează și din de zile pana se va semna contractul.
    Trebuia început cu corvete de pana in 1500 t, specializate anti nava și anti submarin, cu un minim AA -RAM cel mult sau un Goolkeper etc., dar cu o mobilitate mare și echipaj cat mai mic. După, te gândești la fregate AA și submarine. De preferinta cat mai multe …. sau cat te duce bugetul.
    Genul asta de corvete-fregate se folosesc pentru OPV… bine ca nu le-a dat prin cap sa luam Gowind 3100. 🙂 cea mai mare corveta din lume.
    Dar cine sunt eu sa le dau lectii la marii nostri strategi? Mai ca imi da o lacrimă după Mirsu.

    3
  19. Am citit si eu articolele mai vechi si acesta, sa fac o recapitulare la ce s-a spus…si fara CIWS suna depresiv rau…inteleg ca nu e CIWS-ul de pe Sigma dar macar unu doua tunuri ar fi fost necesare.

    Evident o corveta nu poate face tot si banuiala mea e ca vor actiona alaturi de o fregata, o grupare fiind 1 x FF + 2 x Corvette deci apararea AA ar fi in principal in sarcina fregatei. Acum sa vedem si ce pun pe ele…

    Daca se face cu francezii preconizata fabrica de montaj si vopsit Mistral si MICA, ar avea sens sa avem SHORD/VSHODARD si eventual Aster pt zona navala, sa o vedem si pe asta

    Ma uit insa la site-ul Damen si-mi place ca au toata gama, ar fi fost frumos cu 2 fregate de comanda/AA si corvetele cu armament american. Dar am preferat sa ignoram 2 santiere pe care le avem in curte si sa mergem, din nou, ca idiotii, pe pretul cel mai mic.

    Dar am batut palma cu francezii, nu inteleg de ce, asta e deocamdata, Gowind nu-s cele mai proaste din curtea scolii, e clar ca noi suntem. Fara CIWS si fara o conceptie de integrare cu fregatele, deocamdata stam prost. Sa vedem daca pun macar un tun CIWS din clasa phalanx/goalkeeper etc.

    Ar fi interesant de vazut o analiza SWOT pentru fiecare dintre cele doua optiuni, Sigma si Gowind.

    5
  20. Deci concluzia Franta iti cam ofera tot ce vrei raza scurta Vl mica +ng cand o fi raza medie Aster 15 raza lunga Aster 30 +radare ++++++etc Deci daca pui banu jos ai cei mai bun daca nu ai cei mai slab PUNCT. Noi vrem la bani de Mica, Aster 30 ???(putin tigani) si cand mai pui ca Gowind are carc sth iar noi in marina suntem dotati cu ultimu model de arm rusesc 1968 an fbr parca e un pas in galaxie inainte nu inapoi

  21. . gossip, fancy … apparently already certain, I’m curious if it’s true.
    https://www.defence24.pl/amerykanskie-okrety-lcs-dla-marynarki-wojennej-rp

    • Oh, for fck sake, people, „you went full Romanian” on this one! 🙂
      „Never go full Romanian”!
      We have an expression in this country: „I’m too poor for cheap/old stuff”
      Meaning: respect yourself, buy/build new/good stuff.

      LCS….the hell with those, they are too crappy even if they give them for free!

      2
    • Daca mai aud de santierul ala….
      ” Singurii care au negociat și au semnat precontracte au fost cei de la Naval Group”
      Poi ce dracu sa semneze Damen cu voi, coate goale?! Ei au santierul lor, ii doare fix la stiulete de asociatia fostilor-securisti-deveniti-patroni-strategici. Io n-as semna cu voi sa-mi construiti o jardiniera…. Hai sa vedem ce reuseste GDLS dupa asocierea lor cu UMB (pariu ca renunta? cu toate penalitatile de platit, tot ies mai ieftin decat sa revitalizeze hala aia….).

      „semnalând că problema offset-ului a fost în permanență o reală provocare pentru industria de apărare din România”
      Offsetul e o dubiosenie in acceptiunea noastra legala moderna, iar daca tu, sef de patronaj ce esti, nu te-ai prins de asta in 10 ani, io zic sa te pensionezi…. Offsetul nu e gratis, iar noi nu avem cu ce-l implini. Spune-o pe nume!

      Zau ca m-am enervat…

      4

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *