FDI: Fregata Defensiva si de Interventie

FDI adica mai pe larg Frégate de Défense et d’Intervention (programul FTI – Frégates de Taille Intermédiaire)…

Daca problema corvetelor noastre e ca si rezolvata, precum si a modernizarii celor doua fregate ex-britanice, iar Marasestiul e si el ca si rezolvat… sa privim putin in viitor (pentru noi) sau in prezent pentru altii.

Imaginandu-ne ca Naval Group reuseste colaborarea cu partea romaneasca si un transfer de tehnologie, sa ne mai uitam putin in portofoliul lor la urmasa FREMM.

In 24 octombrie anul trecut francezii au inceput la Lorient constructia primei nave din clasa FDI – si anume „Amiral Ronarc’h” (breton din Quimper, ce sa-i faci 🙂 ), care va trebui livrata in 2023 si sa intre in serviciu in 2025, an in care se va livra a doua nava – „Amiral Louzeau”. Urmeaza in cadenta de 18 luni urmatoarele 3 nave, ultima fiind livrata in 2029 pentru o intrare in serviciu in 2030.

Interesant ca la ceremonie, in afara ministrei (da, stiu, e substantiv masculin traditional dar na, progresismul) apararii franceze a fost prezent si seful statului major al flotei elene, Nikolaos Tsounis. Intre timp grecii au inceput sa ezite in fata contractului de 2,5 miliarde de euro pentru doua nave si a clauzelor de finantare, posibil si datorita faptului ca americanii sa le fi facut o contraoferta pe filiera israeliana…

FDI este considerata prima nava de lupta „complet numerica” (digitala) dupa Zumwalt, iar configuratia de export este denumita Belharra (denumire basca pentru un anumit tip de val gigantic).

Principalele elemente ale FDI (Surse: DGA si Opex360) cu posibilitatea de alungire a cocii

Contractul a fost semnat in 2017 cu Thales pentru noul radar SeaFire si Naval Group pentru 5 nave iar configuratia a fost inghetata in mai 2019.

Componente Thales Seafire pe FDI (Sursa: Thales Defence)

In scopul construirii noului model de fregata, santierul din Lorient se modernizeaza (dupa modernizarea din anii 2000 vizand FREMM) cu ajutorul unei investitii pe doi ani in valoare de 27 milioane de euro, pentru material de productie industrial: noi masini, trei cabine de vopsire la temperatura programata, elemente de realitate virtuala pentru inspectia calitatii, tablete, etc. Actualmente in santierul Lorient se afla in curs de constructie ultimele doua unitati ale clasei FREMM destinate marinei franceze: Alsacia si Lorena.

 

 

La doar 121,6m lungime, 17,7 m latime si o masa de 4600 tone, FTI se plaseaza in clasa superioara fata de clasa „La Fayette” (125×15,4m/ 3800 tone), pe care o si inlocuieste, si inferioara fata de  FREMM (142x20m/ 6000 tone), aceasta din urma fiind clasificata la nivel NATO ca si distrugator, nu fregata, avand si indicativul incepand cu litera „D” (apropos de „distrugatorul Marasesti”).

Alaturi de cei 125 de membri ai echipajului, FDI poate lua la bord inca 28 de persoane, cum ar fi cazul fortelor speciale. Autonomia este de 5000 mile nautice la o viteza de 15 noduri, nava putand atinge o viteza maxima de 27-29 de noduri. si o putere instalata aferenta de 32MW.

Radiografie PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module)

Modulul PSIM este realizat pe baza sistemului de catarg integrat (i-Mast), fiind construit si testat separat inainte de fixarea pe corpul navei:

Prezentare Thales i-Mast:

Senzorii:

  • inima senzorilor – 4x  panouri AESA patrate cu latura de 2,5m si „decorate” cu 8 subansamble a cate 12 module de emisie/receptie ale radarului Thales SEA FIRE 500,  impreuna cu cele 4 panouri ale sistemului de identificare amic-inamic (IFF),
  • 2x bile optronice zi/noapte pasive tip Safran PASEO-XLR pentru detectie/identificare la distante mari,
  • Un sistem de control 360° pe distante scurte pentru camera al Bertin Technologies,
  • Un ansamblu digital C-ESM si R-ESM
  • CIC (CO, Central Operation in Marina Franceza) complet integrat in modul, permitand antrenament la scara reala cu un sistem operational de lupta inaintea integrarii PSIM pe corpul navei,
  • Unul din cele doua Data-Center ale FDI sunt integrate in PSIM, celalalt fiind plasat la pupa, in coca.
  • Sonar integrat in coca tip Kingklip Mark 11.
  • Sonar tractat compact CAPTAS 4 .
  • Antena lineara remorcata

Noul radar AESA SeaFire ( similar lui Lockheed Martin SPY-1) cu panouri fixe este integrat in PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module) si ofera monitorizare 360° impotriva tintelor cu RCS redus si a celor de suprafata, putand urmari 800 de obiecte aeriene pana la distante de 500km respectiv de 80km la suprafata marii. Poate fi folosit si ca radar meteo.

Seafire 500 foloseste tehnologia nitrura de Galiu (GaN) si a fost initial propus pentru clasa FREMM, fiind configurabil pentru nave cu tonaj intre 3500 si 9000 de tone. Printre chestiile pe care le face bine este capacitatea de interfatare cu gama de rachete ASTER si evolutiile lor viitoare, antena avand integrata si o legatura de date. Cadenta ridicata de actualizare a informatiilor permite urmarirea unor tinte foarte inalt manevriere si de viteza extrem de ridicate, precum si rachete balistice si UAV-uri.

Datorita faptului ca Seafire nu are elemente in miscare, fiabilitatea este ridicata si intretinerea simplificata.

Armamentul, integrat cu sistemul de conducere a luptei de tip SETIS:

  • Rachete ASTER 30 dispuse in 16 pana la 32 celule Sylver A50;
  • Tun OtoBreda/ OtoMelara Super-Rapid cal 76mm sau 127mm;
  • Torpile 2×2 MU-90;
  • 8x Rachete antinava
  • 2x tunuri teleoperate cal. 20mm
  • Hangar pentru elicopter din clasa NH-90 si drona;
  • Contramasuri antisubmarine Thales
  • Sistem de razboi electronic Sentinel in arhitectura modulara

 

Si cam atat pana nu ne ambalam prea tare!

De rediscutat peste mai bine de un deceniu, cand vor vrea si ai nostri sa inlocuiasca fregatele…

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.navalnews.com/naval-news/2019/10/naval-group-starts-construction-of-amiral-ronarch-french-navys-1st-fdi-frigate/

https://www.meretmarine.com/fr/content/gros-plan-sur-les-fregates-de-defense-et-dintervention-fdi

https://www.navalnews.com/naval-news/2019/09/sea-fire-next-gen-radar-system-begins-testing-at-shore-integration-facility/

https://www.air-cosmos.com/article/euronaval-2016-sea-fire-le-radar-des-fti-6134

Citeste si:

https://www.rumaniamilitary.ro/aster-30-

81 de comentarii:

  1. Star-Lord: In sfarsit! Yo, RoNavy, cascati ochii si urechile la acest articol!
    De abia astept si pe cel cu Singapore al lui Nicolae…
    ________
    Si tot in tema, legat de FDI – Belh@rra si Grecia…ca nu mai vor dar banii se duc catre alte programe (Google Translate):
    https://navaldefence.gr/urgent-military-purchases-program-for-hellenic-armed-forces/

    1
  2. Apropo, in articolul de azi, in imaginea a doua (cea cu modulul in plus)…cine a vazut si posibilitatea a 2 Sylver A70 + 2 Sylver A50? 🙂
    ____
    Intrebarea – retorica – pe care trebuie sa v-o puneti: e posibil ca PSIMul lui Gowind sa contina Thales SeaFire (si deci Aster 30) precum FDI Belh@rra?
    Cu infatuare (cum altfel?):
    “Din doua una, dati-mi voie: ori sa revizuiasca, primesc! dar sa nu se schimbe nimica; ori sa nu se revizuiasca, primesc! dar atunci sa se schimbe pe ici pe colo, si anume in punctele esentiale… Din aceasta dilema nu puteti iesi…Am zis!”

    2
  3. 3 – 4 ca Popa si dotate cu toate cele, pentru toate cele! Sa dea Dumnezeu!

    1
  4. Foarte interesant, dar nu sunt de nasul nostru. O fregata, cât 4 Gowind, scump. Cred că la banii ăștia, poți lua 2 de zeven.

    2
  5. „Complet numerica” vrea sa insemne complet digitala? Sau ce?
    Apoi, cand dai dimensiunile zici FTI si imediat mai jos, cand zici de echipaj, zici FDI. Eu nu inteleg, sunt de fapt unul si acelasi lucru?
    In rest faine nave, ar pute inlocui cu succes cuplul regal. Mai mult de 2 nu cred ca are rost sa ne gandim.

  6. Multam de articol…
    Foarte interesant, chiar atractiv, tehnologic vorbind.
    Ca bani foarte scumpe, nu stim ce cum costurile operationalizarii.
    Si ar trebui luat in calcul protectia impotriva Zirkon (Se pare ca devine arma universala antinava).
    De ce nu venim cu proiecte navale locale?
    Santierele sa incropeasca ceva local!
    La pdf suntem maestri….

    Apropo, off topic, uite ce fac turcii…
    https://www.youtube.com/watch?v=PzlXuKJRr5Y

    Oricum ar trebui integrat NSM in canttati suficiente pe fiecare nava a noastra.
    Multe si dispersate, dar cu putere mare de foc. Submarine ne trebuie 6 sa supravegrem zona noastra de mare.
    Chiar si clasa Crocodile Sub ar fi bune de inceput.
    https://www.youtube.com/watch?v=DSvsYzfLdhg

    Om vedea ce si cum….
    Bafta si succesuri!!!

    1
  7. ai idee cat de mare este zona noasta de mare(ZEE mai pe romaneste)?? cred ca nu. vreo 24000km2.care impartiti la 6 ies vreo 4000km2/ submarin.fix cat jud dambovita.

    • Nu-ti iei submarine ca sa patrulezi doar in ZEE. Tot ce e in afara marii teritoriale este mare libera, ape internationale. Nu asta-i rolul unui submarin.
      6 bucati ar permite realmente o postura ofensiva (rusii au 6 Kilo in Marea Neagra) insa probabil ca nu ne permitem nici achizitia, nici operarea lor si par, intr-adevar, overkill, mai ales daca pot lansa rachete AN care pot lovi si tinte terestre din adancimea teritoriului inamic (NSM, RBS, LRASM).
      Cu 3 poti avea o postura ofensiva reala in timp de razboi facand in acelasi timp o descurajare credibila pe timp de pace.

      5
      • am mai dat noi banii de pomana pe vreo 3 suburi acum 80-90 de ani.si toate 3 au facut in 4 ani de ww2 circa si ceva nimic(normal tinand cont ca echipajele habar nu aveau cu ce se mananca treaba aia) .dupa 40 de ani am mai cumparat unu l,sa reinodam traditia submarinistilor romani(care traditie?). dupa alti 10 ani am ramas cu el „muzeu”.acum vrem sa o luam de la capat dupa inca 25 de ani ?? alti bani,alta distractie? cred ca suntem sado-maso !!

        • La inceputul WW2 doar Delfinul era operational iar el s-a nascut batran. In plus, fiind singurul, regulile de angajament erau foarte restrictive pentru ca li se parea mai important sa-l aiba decat sa-l piarda in cine stie ce atac.
          Celalalte doua au devenit operationale in 1944, cand au efectuat si primele cruciere. Cam tarziu ca sa mai conteze. Si cam putine pentru nevoile noastre.
          De fapt, am fi avut nevoie de vreo 10 submarine medii (cca. 500 to deplasament) ca sa reusim sa facem ceva eficient cu ele in WW2. Dar, de fapt, n-am avut decat unul, si ala retras in ‘43 daca nu ma inseala memoria, dupa ce au adus nemtii Type IIC in Marea Neagra.
          Remarcile tale sunt destul de superficiale, pentru ca nu tin cont de toate faptele necesare unei evaluari obiective a problemei. Te mandreai ca inainte de a vorbi te documentezi. Ce s-a intamplat de data asta? 🙂
          Submarinul este o arma ofensiva prin definitie, o zic altii mai destepti decat mine. 3 submarine moderne cu echipaje instruite corespunzator ar reprezenta o problema reala pentru rusi la MN.

          1
          • versus cele 6 varshaviance cu echipaje profi, nu ciuca batailor cum ar fi ai nostri( de, incepatori) + toata pleiada de nave si avioane mai mult sau mai putin dedicate ASW din dotarea chernomorski flot ?? nu vad sa reziste prea mult in largul MN.care banuiesc ca e intesata de senzori hidroacustici rusesti. raman la parerea mea,in acest moment flota noastra militara este pe cat de numeroasa pe atat de inutila.nave multe,vechi, cu echipaje enorme care nu au o utilitate cat de mica .marele tren al flotei a fost pierdut in 2005 cand nu am avut cum sa luam 3 fregate type23 complet inarmate si echipate(harpoon,sea wolf,tunuri de 113mm) cu 170 milioane $ penca niste idioti au luat cu doi ani mai devreme doua copai ce urmau sa devina ori fier vechi ,ori recifuri artificiale cu 145 mil $ .cele 3 type23 impreuna cu 6 corvete usoare multifunctionale SF300 luate cativa ani mai tarziu de la danezi cu modulele ptr lupta ASW ,MCM si minelayer ar fi trimis la fier vechi toate inutilitatile de le avem (inca) in dotare.care inutilitati(vreo 20 in total) papa anual o caruta de bani de pomana.in caz de ceva, doua corvete amarate buyan-m de 950tdw fac invizibila toata flota in cateva minute.

            1
            • Uitasem ca pentru tine rusii sunt miezul…
              Vezi ca-ti mai trebuie o Buyan M ca nu-ti bat rachetele cu navele, sau scufunda 2 nave cu aceeasi racheta? 🙂
              Ca de obicei, cu Type 23 nu dai gres la mine, aici ai lovit cum trebuie! 🙂
              Da, ar fi fost mult mai bine cum zici tu, dar n-a iesit. Nu-s mare fan Stanflex, dar puteau fi o optiune.

              • Deocamdata, de cand putin+erdo=love si turcii sunt ocupati in mediterana parlita aia de cernomorski flot e za best in MN. Pe oceanele planetei insa nu au mai prins nici podiumul. Cat priveste mareata noastra flota am zis 20 asa la pocneala. Dar azi am inceput sa numar : 3 frecate(teoretic), 4curvete ASW(tot teoretic), 3 NP”R”,(teoretic ca nu au Rachetele), 4 muste, 1 minelayer, doua nave tender =17 copai ruginite. Vrei sa bag si delfinul si bricul mircea? Asa ca zisei bine, doua buyan x8 kalibr= 16 sub uri. Tu care zici ca face fata unui atac cu kalibr? Eu merg pe mana tarantulelor ca au ak630, sunt mici, rapide si fasnete.

                1
  8. Interesant, mulțumesc de artic, n-o sa vedem noi asa ceva nu mamentan, poate peste 30 de ani

    1
  9. Tonajul si dimensiunile Bellhara sunt ideale pentru noi daca ne gandim la inlocuirea actualelor fregate din FNR. As merge pe 4 bucati, nu pe 3. Cel putin in opinia mea. Din pacate, nu sunt prea multe alternative in materie de proiecte noi, Huitfeldt desi imi plac mult, parca sunt totusi putin cam mari pentru ce am avea noi nevoie.

    Armamentul de pe Belhhara este si el potent ceea ce ar acoperi nevoia noastra pentru o nava dedicata AA, insa in cazul nostru ar fi poate nevoie de un spatiu dedicat pentru echipa de comanda, pentru ca la noi astea ar fi nave amiral, avand prin urmare nevoie de spatii dedicate echipei, comunicatii etc (pe modelul Ticonderoga si, inteleg ca AB-urile Flight III vor primi asa ceva)

    Pretul avansat grecilor mi se pare prohibitiv, realmente prohibitiv! Chiar daca include armamentul (limitat probabil la 16 celule VLS), pretul imi pare in continuare enorm. In aceste conditii, FREMM par a fi la oferta, chiar si cu pretul actualizat cu inflatia.

    Nici optiunea BAE care a pierdut la britanici, in esenta o corveta, nu pare a fi ce trebuie dpdv rezistenta la incasare. Pe de alta parte, avem doi constructori navali in Ro, am putea face ceva pe modelul Finlandei cu asistenta americana, ca se pare ca noi nu suntem in stare de altceva decat achizitia unui proiect la cheie…

    Oricum, Belharra arata bestial! 🙂

    3
    • Sa vedem si ce o sa scoata olandezii cu belgienii ca au destul timp pana vine randul pentru noi fregate in Marina Romana 🙂 Si mie imi place mult Belharra ca si Gowind. Si proiectul Omega de la Damen arata bestial.

      2
    • pai atunci ar trebui sa luam macar un FREMM pe post de distrugatorul Marasesti… si alte 2 FREMM sau Belharra pentru fregate… 🙂

      1
      • Ne trebuie ceva care sa se incadreze intr-un buget strans. FREMM sunt si ele foarte scumpe. Cat a fost deal-ul frantuzesc pentru FDI? 3,8 miliarde pentru 5 nave? 760 milioane/unitate. Astia-s nebuni? FFG(X) e estimata la 900 de milioane. Mai da-le-n ma-sa de nave!
        Ne trebuie ceva care la cheie, gata de lupta, sa fie maxim 500 milioane euro/unitate. Nu cred ca iese FREMM la banii astia…
        De Meko A200 ce zici? 🙂

        2
        • Valour…
          Sau inca 3 corvete dar echipate cu 32 VLS si rachete AN fiecare 🙂

          1
          • Excuse me, Gentlemen…Marius&Nicolae…
            Hi, my name is Formidable Virus, do you have a moment, I would like to talk to you about our savior, the 6-pack multirole 3200 tones „Aigrette” class (TM – trademark) with 32 cells self-defense/tactical VLS?

          • Domnilor, m-as bucura mai mult de niste nave gandite din start ca fregate. Nu OPV-uri devenite corvete, devenite fregate prin adaugarea continua de sectiuni. Parca suntem in zona crucisatorului usor – devenit distrugator – devenit fregata, Marasesti. 🙂 Deci fara alte Gowind-uri/Sigme samd lungite la nesfarsit pe post de nave AA… 🙂

            In ultima instanta, nu ma deranjeaza nici ceva mai mare. 🙂 Sunt optiuni de nave in curtea ambelor companii care au santiere navale la noi si care ar putea fi configurate pentru noi (fara turbine pe gaz si propulsie mixta diesel – gaz – electric, de exemplu, ci doar un clasic si ieftin CODAD):

            1) Fincantieri: https://www.fincantieri.com/en/products-and-services/naval-vessels/bergamini-class/
            Se pare ca deal-ul pentru 2 bucati din astea catre Egipt ar fi de 1,2 miliarde euro: https://www.defensenews.com/global/europe/2020/02/18/italy-in-talks-to-sell-frigates-to-egypt/
            Fata de cele 2,5 miliarde euro de le FDI catre Grecia vorbim de niste preturi mai normale… Italia se pare ca va vinde 2 din navele Reggia Marina. Le-am putea configura in functie de ce alegem pana la urma la corvete (Thales, MBDA sau Raytheon).

            2) Si intodeauna e loc si de asa ceva: https://products.damen.com/en/ranges/air-defence-command-frigate/air-defence-and-command-frigate-14019 Aceste nave nu mai au nevoie de nicio introducere… 🙂

            Incepem cu una in loc de Marasesti si, dupa 10 ani, cand mai rezolvam din dezastrul care este, inca doua la baiatu’! 🙂

            • Dar nici nu trebuie sa lungesti Gowindul cum a facut Malaezia. 🙂
              Combinatia Aster15/30 merge si pe Gowindurile „noastre”….pur si simplu vreau „baxul” de 6 nave ale aceleiasi clase, care sa ne acopere disponibilitatea.

              1
              • Belh@rra/FDI/FTI putea la fel de bine sa se numeasca…Gowind 4000+.

                • Daca vrei “baxul” de sase gen FTI/FDI whatever atunci trebuie sa regandesti intreaga flota. Presupunand ca si actualele Gowind iti duc Aster 30 si ca reusesti sa pui si un radar capabil sa le exploateze la intreaga capacitate, nu cred ca-ti vor duce mai mult de 16. Ori 32 suna mai bine decat 16. Intotdeauna! 🙂

                  • Da. 6 bucati de Gowind, fiecare cu 16 celule de Sylver A50 si Sea Fire pe PSIM.
                    Poti sa pui doar Aster 15 sau MICA dar la fel de bine, in caz de deteriorare a situatiei…regionale… bagi Aster 30.
                    Sau daca e posibil sa pui cele 2 VLS-uri in tandem si nu side-by-side atunci poti avea 8 celule de Aster 15 si 8 de Aster 30.

                    Dar pentru ca desteptii au dat comanda cum au dat-o pentru astea 4…macar inca 2 cu posibilitatea de „Belh@rrizare” 🙂 sa luam. Sunt realist.

            • Eu rămân la piticii mei cu opțiunea 2. La ce pun rușii la MN, cred că e raspunsul simetric și potrivit. Probabil că nu mai costă 600 milioane de euro bucata, probabil e sensibil mai mult, dar 2 din astea, sau chiar 3, sunt o contrapondere mai mult decât ok, și totodată un semnal clar că zona asta nu e sat fără câini. Rămâne că armata sa-si dorească și ea să fie relevantă. In final, nu m-ar deranja nicio navă care să aibă sistemele de propulsie, senzori și de arme echivalente cu de zeven.

              1
            • + 2 Gowind si apoi 1 fregata pentru inlocuirea Marasesti… ca e Zeven sau FREMM… desi daca mergem pe solutia frantuzeasca, parca mai bine ar fi sa uniformizam putin.
              Si apoi inca 2 fregate cand or fi bani sa inlocuim britanicele.

              • Si cam ce-ai vrea sa faci cu inca 2 Gowind pe langa cele 4 deja pe vine? De banii aia iei o FREMM, o nava mult mai capabila si cu potential de crestere mult mai mare. Pe FREMM poti sa pui si A70 care stim cu totii ce poate sa duca: MdCN.
                Pentru AS Gowind sunt excelente. De ce sa tragi la limita de un design cand poti avea unul gandit din start sa fie mai bun?
                Iata ceva ce nu pot sa inteleg… 🙂

                • pentru ca noi nu cred sa avem fata de MdCN si alte fineturi… nu in urmatorii 10-15 ani
                  si pentru ca ma gandeam la schema aia 6 corvete + 3 fregate…

                  • Marius, noi n-avem fata nici de Aster 15… dovada ca n-au cerut Aster 15 pt Gowind, s-au multumit cu Mica. Si daca la corvete pot sa inteleg, la fregate chiar mi-e greu sa inteleg.
                    E ca scutu’ de la Deveselu: are Standard dar zic unii ca poate folosi si Tomahawk. Doar ca nu stii ce e in el pana nu te loveste. N-avem fata, dar in caz de belea am putea avea.

                    • pai daca MBDA a spus ca pe viitor inlocuiesc ASTER-15 cu MICA 🙂
                      evident ca noi nu gandim decat la bara din fata, nu anticipam nimic, doar reactionam si aia o facem cu ani intarziere…

                    • Daca ne gandim ca am vrut nave care sa faca in principal lupta AS, atunci configuratia AA de pe ele e ok dpmdv. Cea de la Sigma era chiar si mai buna pe partea AA, dar nici cu 16 VL Mica nu mi-e rusine.
                      Cele doua fregate au fost, sunt si raman marele semn de intrebare. Aici ar fi fost loc de o aparare AA mai performanta, care sa acopere si raza medie de actiune. Adica o combinatie de ESSM cu RAM sau Aster 15 cu ceva CIWS artileristic ar fi venit mai bine pe fregate.
                      Daca nu le mai tin mai mult de 10 ani e ok si cu VL Mica. Daca vor sa le tina mai mult, nu e ok.
                      Oricum, e nevoie si de nave MCM si de nave logistice, de NPR-uri, practic toata flota trebuie avuta in vedere la inlocuire.

  10. Defense cooperation Greece-France will take place on September 10

    As the newspaper Proto Thema reveals in its Sunday edition, the emergency armament program will amount to 10 billion euros for the purchase of new weapons systems.

    According to the available information, the armament package will include the purchase of 18 Rafale fighters, the acquisition of new frigates, the complete modernization of MEKO type frigates, the purchase of torpedoes as well as other ammunition and other weapons systems for all three branches of the E.D

    2
  11. Eu cred ca am fi capabili sa facem Crocodile 250 ca si submarin.

    http://www.hisutton.com/Crocodile%20250%20midget%20submarine.html

    Ce naiba.. E un pic de masina de spalat mai mare…
    Fac altii mai saraci ca noi..
    Daca nu stim prelucra metalul, avem destui caldarari, aurari, etc.. stiu astia..
    Sa vezi ce surpriza de burlan mai mare fac ..
    Si daca le folosim pentru cercetare/descoperire si tot e ceva…
    Nu am nimic pt navele de suprafata, dar parca cu ce au producatorii de vodka in arsenalul AN… Nu prea ai chef sa iesi din port… Mai ales in MN.
    Bateriile de coasta sunt vitale …

    5
    • Si mini-submarinele au nisa lor! Basca, de faptul ca-s ieftine de produs si rapid de asamblat. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca echipajul fiind redus, este mult mai ieftin si rapid de scolarizat! Iar „wombat effectiveness” este absolut remarcabil, data fiind viteza cu care pot fi incropite si operationalizate!

      1
  12. presupunand ca vine Mos Craciun si ne aduce 5 submarine mari sau mici sau medii , cu ce le umplem?
    avem echipaje? soldatei marinari care s-au antrenat pe uscat???
    cum le pornesti? cine merge cu ele?
    maine ar trebui sa trimiti la specializare un echipaj…..si sa dai comanda o comanda ferma pt submarine, ca atunci cand sunt livrate ai un echipaj …..high-class
    ma intreb cum se uita in oglinda cei care conduc arma submarin !!
    banuiesc ca si ei alaturi de alti comandanti de osti destoinici sunt gata sa indeplineasca o paleta larga de misiuni si sa furnizeze securitate !!
    pt Delfinul nostru o varianta ar fi sa ii puna roti si sa-l scoata de 1 dec pe Kisselef…..

    4
  13. „Imaginandu-ne ca Naval Group reuseste colaborarea cu partea romaneasca si un transfer de tehnologie”…. LOL

    3
  14. Ar fi ok asa… Dar trebuie sa fim seriosi noi in primul rind… Sa nu dam impresia de ”unde merge si cu sirma e pacat sa pui surub”.
    Naval Group daca gasesc si au cu cine discuta … garantat fac treaba si cred ca au interes sa faca asta. Inclusiv transferul de tehnologie… chiar si partial.
    Om vedea…

  15. Presupunand ca facem rost de bani si nu se termina si colaborarea cu naval Group-uldupa episodul cu rachetele si HG -ul si achizite gov to gov eu as merge pe FREMM – daca pentru USN au fost bune, ma rog cu mici modificari de tonaj si ajustari si pentru noi sunt excelente asa cum sunt Fincantieri este in oropria ograda si Damen-ul asemenea.
    Deci la unii le dai covetele si la ceilalti fregatele si eventual scop comun sa modernizeze fregatele existente ca pana se face 1 FREMM din 2 mai dureaza mult. Si gata sprijini industria care chiar este in Romania nu aia care ar exista cand ea nu exista si nu este capabila.

    7
  16. Apropo de aia doua melearde juma. De unde aparura frate ca anul trecut in octombrie grecii vorbeau de 1,5 miliarde.

    • poate iau si ei niste baterii de NSM, si tocmai cand s-au au cerut sa le ia cu contract direct natiune-natiune, au fost si ei anuntati de majorarea pretului 🙂

      1
      • Oare sunt incluse si rafalili in alea 2.5 miliarde??? Daca da, e pomana curata, 18 aparate la un meleard, 55 mil euroi bucata? Vreau si eu!

      • Hai ca ma lamurisi. Primesc 8 SH din stocurile franceze „donatie” (adica MOKA) si 10 novex pe bani din cele fabricate ptr egipt. Cica au cazut la pace cu aia sa le ia grecii si egiptul mai incolo. Faza e ca mocangeala posibil sa fie legata de dealul cu frecatele. Daca palicarii stramba din nas la pretul copailor e posibil sa ramana doar cu alea 10 rafali pe bani(100 meleoane bucata). Scump fraticule, scump.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *