Desi toata lumea este cu ochii pe dronele americane, europenii s-au hotarat sa micsoreze si in final sa elimine ecartul in tehnologia si folosirea dronelor. Lider in acest proiect este divizia de UAV-uri a EADS, Cassidian, care isi continua cu inversunare testele cu cel mai nou membru al familiei: Baracuda.
Acesta drona propulsata de un turbofan si incorporand tehnologie stealth are un scop dual.
Pe de o parte proiectul Baracuda este unul real, unul la capatul caruia se asteapta ca drona europeana sa intre in dotarea armatelor de pe Batranul Continent, iar al doilea scop, poate chiar mai important dacat primul, este acumularea de experienta si testarea de noi tehnologii si in acelasi timp, eficientizarea proiectarii si producerii acestora, din punct de vedere financiar.
Cum Europa a ramas in urma cu dezvoltarea tehnologiei dronelor si a tehnologiilor adiacente, fata de Israel si SUA, Baracuda este privita ca un mare pas in fata, pas care ca scop scaderea decalajului.
In testele executate pana acum cu succes de catre Baracuda, s-a reusit o serie de zboruri autonome, teste de comunicatie cu alte drone sau alte avioane si echipmament e de la sol, s-au facut experimente de autocontrol si alegerea te tinte si protocoale de urmat, de catre drona, fara interventie umana, si de asemenea s-a reusit si o aterizare complet automata.
Pana acum in zborurile de test Baracuda a avut drept partener de zbor un avion Learjet, care a simulat cea dea doua drona. Ideea inginerilor europeni este foarte abitioasa. Ei spera ca un anumit numar de Baracude sau alte UAV-uri dezvoltate ulterior, sa poate fi trimise deasupra unui teatru de lupta, iar odata intrate in misunea de patrulare, dronele sa fie cu totul autonome, sa ia singure hortarari, sa-si repartizeze singure misiuni.
Astfel una dintre ele poate fi observator, iar alte cateva sa fie inarmate si impreuna sa survoleze/controleze un teritoriu cat mai mare, avand la baza misiuni doar parametri generali, dar putand lua singure hotarari, putand comunica una cu alta si cu trupele de la sol, sprijinind prin observare sau chiar prin actiuni de lupta alte drone, avioane, sau trupe la sol, complet autonom.
Proiectul Baracuda nu este doar o alta drona, este ceva cu totul si cu totul nou, o generatie complet diferita de vehicule autonome, fara pilot, o noua familie de UAV-uri cum nu s-a mai vazut. Cel putin deocamdata EADS-ul este foarte multumit de progresele facute in dezvoltarea tehnologiei si spera ca ecartul dintre industria europeana a UAV-urilor si cele insraeliene si americane sa fie in scurt timp doar istorie.
Sursa: defensenews
GeorgeGMT