OTTAWA, Ontario, July 31, 2020 – Boeing [NYSE:BA] today announced that the Super Hornet response for the Future Fighter Capability Project (FFCP) was submitted on Tuesday, July 28. The F/A-18 Super Hornet Block III is a proven, affordable choice for the Royal Canadian Air Force (RCAF) and one that would bring unparalleled, guaranteed opportunities to Canadian industry from coast to coast.
From Jim Barnes, Director, Canada Fighter Sales, Boeing Defense, Space & Security:
“We have a partnership with Canada that spans more than 100 years. We don’t take that lightly. The response we submitted today builds upon that great legacy and allows us to continue to bring the best of Boeing to Canada and the best of Canada to Boeing. The Super Hornet is the most cost-effective and capable option for the FFCP, and a Super Hornet selection will help the RCAF meet their mission needs, while leveraging existing infrastructure to drive down the long-term sustainment cost of the aircraft. Our proven, two-engine design can operate in the harshest environments and provide support no matter where the mission takes its pilots. That, coupled with Boeing’s 100% guaranteed industrial plan, will also deliver long term, well-paying jobs.”
Viitoarele gâște canadiene https://www.defensenews.com/global/the-americas/2020/07/31/these-three-companies-submitted-bids-for-canadas-fighter-competition/
Salut. Sa fac infarct, am crezut ca e pentru noi.
How many AMRAAMs?
„…12.”
14
https://www.thedrive.com/the-war-zone/35272/boeing-shows-super-hornets-bristling-with-14-missiles-in-formal-sales-pitch-to-canada
Ammram 12
14 cu doua sidewindeuri
ma gandeam eu…
Superavion
Pentru asta sau Rafale, chiar daca sunt bireactoare, as face cheta
Costa mult dar merita
Mi s-ar rupe inima sa vad un Rafale ruginind langa un Mig-29…
nu ruginesc,doar imbatranesc.
Rafale deoarece Franta iti ofera si ceva productie, depinzand si de cata productie poti duce cu fabricile care le ai daca mai ai ceva.
In rest ambele is scumpe in draci de rupi bugetu’ pe o decada, mai bine iei gen.5, F-35 x doua (2) sq.si inca doua (2) sq. bl. 70 F-16 mie asa imi pare corect, una se ajuta pe cealalta nu poti duce razbel doar cu una sau doar cu alta, dar nu-i cazul codosilor nostri.
Este exact ce isi doreau. Bine ca au priceput si incapatanatii de americani.
nice dar eu tot spre f35 m-as indrepta.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/35270/topgun-receives-its-first-f-35c-lightning-ii
poate il baga si in film …
se pregatesc la fallon contra lui felon.
gata,e oficial…la anu’ pleaca la ”razboi”
https://www.thedrive.com/the-war-zone/35160/navys-first-operational-f-35c-squadron-fires-missiles-as-it-preps-for-inaugural-cruise
Personal recunosc faptul că va fi o alegere grea între F18 și F35. F18 are deja infrastructura acolo, F35 e ușor penalizat singur de problemele pe care le are, dar clar, reprezintă viitorul. Acum e strict o problemă de judecat cu picioarele în ligheanul cu apă rece. Își permite guvernul canadian să meargă în direcția F35 cu speranța că problemele se vor rezolva într-un orizont de timp care să nu-i lase descoperiți? Sau vor merge pe o cărare batatorită, fără surprize, dar nici fără foarte mari pretenții?
Acum, dacă ar fi după mine, aș face un mix.
https://www.f35.com/global/participation/canada
boeing nu e vazuta cu ochi buni in canada din cauza povestii cu bombardier
Corect.
Deși F35 este un avion de generația 5, datorita problemelor tehnice pe care le are și a faptului ca în jurul anului 2037, SUA va produce doua avioane multirol de generația 6, fiecare dedicat misiunilor specifice ale aviației și marinei militate, as merge pe F/A18E/F, un avion matur, din punct de vedere tehnologic, vindecat de toate bolile copilăriei de care încă suferă F35, chiar dacă Canada este partener în programul F35.
gen 6 mi se pare destul de indepartata pentru toate partile.
china are 5 dar nu ma impresioneaza cu indigoul lor,rusia respira greu tare cu felonul iar europa arde etape ca sa scoata modele de lut cu bugete de subzistenta.yankeii pot incepe cu adevarat ceva dar nici acolo nu simt mare apasare pe subiect,f-35 are multi ani de trait.
Peste 17 ani, avioanele multirol de generația 6 ale SUA vor intra în producția de serie. Foarte posibil sa sufere și ele de,, bolile copilăriei”, asa ca vor trece câțiva ani pana ce acestea vor ajunge la maturitate tehnologica. Pana atunci, F/A18 E/F care este un avion de generația 4.5, își va face datoria, cu succes.
Poate ca ma înșel, dar ținând cont de faptul ca în loc ca aviatia șiarina militara sa renunțe la actualele aparate și sa treacă pe F35, din motive obiective, nu o face și prefera sa modernizeze actualele avioane dar și sa comande aparate noi din gama F15 și F/A18, cred ca F35 nu va fi fabricat în cantitățile dorite inițial de aviatia și marina militara care peste 17 ani vor înlocui treptat, actualele aeronave de generația 4.5, cu aeronave de generația 6.Anul viitor în luna iulie, va avea loc o confruntare între un F35 pilotat de unul dintre cei mai buni piloți militari și un F35 pilotat de inteligenta artificiala. Dacă câștiga inteligenta artificiala, avioanele de generația 6 vor avea alta forma aerodinamica fata de actualele aeronave gândite pt a fi pilotate de oameni, și cu siguranță vor fi hipersonice, capabile sa execute orice figura acrobatica la viteza maxima, deoarece vor fi pilotate de inteligenta artificiala.
Daca România ar dori sa își cumpere acum un avion multirol nou, fata de acum câteva luni, datorita problemelor tehnice sesizate la F35, care implica și mari costuri financiare, acum as prefera F16 Viper block 70/72 decât F35.Lejer ne putem face treaba 30 de ani cu un F16 Viper, nou.
ești optimist cu gen6 .cu f35 se face încălzirea la drone ,virtual war zone si alte finețuri a.i. cu factor uman diminuat .foarte probabil ca o urmtoare generație la americani sa fie mult legată tocmai de f35..
Cred ca generația 6 la americani se va baza mai mult pe F22 decât pe F35.
F35 nu a ajuns la maturitate tehnologica deoarece fiind un avion destinat exportului, nu s-a folosit la construcția sa, a unei mari părți din tehnologia incorporata în F22 care este un aparat care nu se vinde la export.
Daca treaba merge bine anul viitor, cu acea confruntare simulata, viitorul va aparține aeronavelor hipersonice pilotate de inteligenta artificiala.
raptorul este suprematia suprema,asta mic e multirol.
atf-ul era in anii 80-90 un salt tehnologic colosal si de aici interzicerea la export.este asul din maneca nu se arata nimanui.
cred ca daca razboiul rece continua il produceau in cantitati mai mari si il si vindeau in final.asa i-au tot redus cantitatile pana nu mai nici pentru ei suficiente.
@Sorin
Noul F-15EX e mai scump decât F-35.. Dar chiar și așa au comand vreo 150 de bucăți.
În cazul muricanilor, nu tre să privim lucrurile doar din perspectiva banilor.
Ce ține de avioanele de gen 6 – AI-ul unul din criteriile de bază. Ce se discută acum e dacă va fi pilotat doar de AI sau va fi hibrid – cel puțin primele modele.
Decizia o sa fie influentata de politic si de loby!
Avioane superioare chiar si lui F35(in acest moment cand nu prea stie multe avionul si mai dureaza panao sa stie) precum Rafale au fost retrase! Asta ar trebui sa spuna multe.
Sa nu imi zica cineva ca un Super Hornet e superior lui Rafale ca ma bufneste rasul.
F35 o sa fie avion bun dar mai are de mancat pana sa creasca mare. Si el dracu de scump de hranit din ce se stie pana acum.
Ca sa nu mai vb ca invelisul stealth cam dispare la viteze supersonice. Asta arunci cand acest pasaroi are voie sa mearga supersonic desigur. Sistemul logistic si de mentenanta e praf si pulbere. Sa nu uitam ca F35 a intrat in IOC ptr ca asa a vrut politicul nu ptr ca asa a vrut armata. 20 de ani de la inceperea programului si astia tot nu au un avion terminat! Ridicol!
F-16V este mai bun si inca poate fi dezvoltat, insa ma intreb cat de bun ar fi un T-50A echipat la fel, cu amprenta radar si mai mica, si care sa completeze actualele F-16…
https://live.staticflickr.com/1487/25172745396_7953801e56_z.jpg
probabil vor folosi F-18 si F-35 in paralel, e cea mai inteleapta decizie, cele doua aeronave nu se exclud.
Cam as vad si eu, un mix al celor doua ar fi interesant.
Canada ar dori sa exploateze un singur model de avion. În aceasta situație, inclusiv pt ca este matur, din punct de vedere tehnologic, raportat la misiunile pe care dorește sa le indeplineasca aviatia militara canadiana, F/A18 E/F este cel mai potrivit. Folosirea în paralel a lui F35 și F/A18 E/F, nu se justifica inclusiv financiar pt Canada. Cel mai practic pt canadieni este sa exploateze un singur tip de avion multirol.
Pe subiectul competitiei finlandeze care are o dilema asemanatoare celei canadiene: https://corporalfrisk.com/2020/07/13/the-black-horses/
Cititi-l, in opinia mea, este interesant. Dincolo de considerentele ce tin strict de performante si costuri, finlandezii isi mai pun si urmatoarea problema:
One of the major talking points that the FDF and MoD has raised when asked about what issues other than straight out performance can become deciding factors is the risk of becoming the sole user: „By no means do we want to be the last and sole user. Gen. maior Lauri Puranen, in Suomenmaa 2019.”
In Canada mi-as pune banii de pe F-35. In Finlanda… well, cititi articolul omului. Si dupa, introduceti si Romania in ecuatie… 🙂
Fùuuuu…. la un cost anual estimat de danezi de menținere a unui F35 în stare de luptă, de 9.4 milioane euro, te cam i-a cu dureri de toate dacă te gândești la o escadrila….ca mai vrei și nave, și aa și an, și, și, și….
Problema nu sunt doar costurile mari, era de asteptat cumva, problema, in opinia mea, o reprezinta lipsa de predictibilitate a costurilor intrucat nu exista inca suficienta experienta operationala ca sa stii: operarea F-35 costa intre x si y USD/an. In plus, desi am vazut ca rata de disponibilitate a F-35 a crescut, inteleg ca lantul logistic inca nu este pus la punct asa cum ar trebui.
Momentan, pentru noi, F-35 ar trebui sa nu mai apara nici macar in declaratii. 36 F-16 V si mai vedem peste vreo 10 ani.
Bine zis Nicolae.
Au scos la/in aer 32 (8 patrule) de Viespi (harta postata pe Twitter din articol). Misto.
32 din 61/62? Asta ar trebui sa ne spuna multe.
E acolo un comentariu fain…
„Kjell
It seems that you aren’t familiar with Saab’s way of upgrades as it isn’t done with a big mid-life upgrade but with continues smaller upgrades so you are able to keep up with the operational requirements the whole time. And it’s even simpler in the Gripen E with the unique structuring of the avionics HW an SW totally independent of each other and so are the SW also.
As an example is that they did change all computers between 39-8 and 39-9.”
kjell asta e un fel de mirceas a lui gripen l-am vazut pe mai multe bloguri si forumuri cu gripen strong
„…the Gripen E with the unique structuring of the avionics HW an SW totally independent of each other and so are the SW also.”
E asa de unicà smecheria asta cà Rafale nici nu o are independenta asta. Când au schimbat antena PESA contra AESA a fost pur si simplu plug and play. Softul este de tipul arhitecturii deschise.
A trecut vremea când SAAB a surubàrit la calculatorul de arme al lui Super-Entendard fiindcà Dassault nu avea competenta si s-a bazat pe un sistem electronic de bombardament furnizat de suedez. Sau când centrala inertialà era de inspiratie americanà (Sagem-Kearfott SKN-2602) pe acelasi avion.
Si din tot articolul ala tu ai retinut fix comentariul asta… 🙂
Este foarte posibil ca finlandezii sa opteze pt F/A18 E/F datorita problemelor tehnice semnalate la F35. Finlandezii vor sa exploateze un singur tip de avion multirol și vor un aparat robust, matur din punct de vedere tehnologic, pe care vor trage 30 de ani. La asa ceva acum se pretează doar F/A18 E/F.
Sunt ferm convins ca finlandezii vor opta pt un avion american.
Daca cumperi un F-35 intri in grupul operatorilor care rad unii de altii ca ce prostie au facut! :))
Si sa vezi hohote…
M-ai fàcut sà râd în hohote si nu am F-35 !
Descriere a celor trei candidati pe un site elvetian (în francezà).
La armamentele lui F-18 scriu cà Germania ar fi cerut calificarea lui Meteor pe F-18.
http://psk.blog.24heures.ch/archive/2020/08/02/remplacement-des-hornet-phase-finale-au-canada%C2%A0-869557.html?c
ce sa faca cu f35, daca vin rusii de exemplu cu tu160 dinspre arctica , si canadienii teoretic ar trebui sa ii poata intercepta inainte de a ajunge in pozitiile de lansare
Sau sa ii insoteasca cand zboara la limita spatiului lor aerian
Ca sa faci „politie aeriana”, trebuie sa fii rapid si vizibil, si trebuie sa ai la vedere rachetomodelele sa stie „intrusul” ca ai cu ce sa il dai jos daca nu te asculta
F-35 este, in mare, un avion de lupta bagat pe gura aliatilor. Totusi, unii parteneri NATO se sfiesc sa achizitioneze acest aparat nereusit cu costuri de intretinere nici USA nu le mai suporta. Pe urma, Canada are nevoie de avion bimotor pentru teritoriul sau cu clime arctice, etc. Foarte putine natiuni isi permit un ‘mix’ de avioane lupta datorita costurilor astronomice ale aviatiei moderne.
SUA are o clima, mai ales în partea sa nordica, ca și cea din Canada, și cu toate astea, monomotorul F16 își face datoria.
F35 nu este potrivit pt Canada deoarece aceasta tara dorește sa exploateze un singur tip de avion multirol iar problemele tehnice semnalate la F35 nu îl fac pe acesta ca fiind, tehnic vorbind, avionul potrivit pt Canada.
de unde le tot scoti?!…esti foarte sigur pe tine,ai vorbit recent cu trudeau?
Despre F-16 pentru Canada, Iti iese deteptaciunea Romaneasca pe urechi!!! Era de neconceput fara un comentariu arogant. Canada a ales de la inceput bimotorul F-18. Este un aparat potrivit Canadei dupa comandamentul aviatiei Canadiene. F-18 Super Hornet represinta un avans in modernizare si un compromis avantajos datorita familiarizarii, costului si capabilitatii.
Eu tot sper ca cei care planifica achizitiile si operarea unui avion sau al altuia isi vor reveni la un moment dat si vor intelege ca nu se poate opera un singur tip de avion care sa le faca pe toate.
Chiar si Rafale, care probabil se apropie cel mai mult de conceptul de multirol are cateva variante diferite si Armee de l”Áir opereaza doua tipuri.
Germanii au facut primul pas cu F-18 Growler si tendinta cred ca se va accentua; O tara mica sau neutra precum Suedia isi va permite sa opereze un singur tip, evident si Finlanda se inscrie aici si probabil si noi.
Deocamdata F-35 va fi un multiplicator de forta si cred ca cel mai eficient mod de utilizare in lupta va fi alaturi de aeronave mai vechi, e pur si simplu prea scump pentru a-l opera in aceeasi modalitate ca un F-16 sau F-18. Aviatiile cele mai puternice, cel putin in Europa, vor fi cele care-l vor opera alaturi de Eurofighter, un avion foarte capabil, in ciuda a ceea ce se spune despre el (austriecii au totusi o aviatie mica, tara neutra etc.)
F-18 ar fi fost in opinia mea o optiune mult mai buna pentru noi. In primul rand se stie ca are o rata de disponibilitate mai mare, in timpul razboiului din Golf imi aduc aminte ca a batut niste recorduri. Nu ca F-16 ar fi rau dar ar trebui sa terminam cu superstitii idioate ca nu ni se potrivesc avioane bimotor….F-18 ar fi avut si capabilitatea de lupta anti nava, la ce am luat noi mai greu.
Acum ca am ales F-16, se impun doua escadrile dupa care una de F-35 dar asta trebuie sa se intample in urmatorul deceniu.Ideal, ar fi F-16 Block 60 sau chiar Viper…insa nu cred ca se mai poate face rabat la calitate pentru ca daca tot dai atatia bani trebuie sa existe si alta capabilitate in afara de politie aeriana…sigur, F-16 pe care le avem acum cu un AWACS in spate n-ar fi tocmai cei mai prosti din curtea scolii dar trebuie sa ne pregatim si pentru scenarii in care nu beneficiem imediat sau chiar deloc de infrastructura NATO.
Sper ca politicienii canadieni vor asculta de expertii militari si vor face alegerea corecta. Personal as merge pe un mix de o treime (sau un sfert) avion gen 5 si doua treimi( sau trei sferturi) gen 4. Cum spunea cineva mai sus F35 este multiplicator de forta si va fuziona foarte bine cu F18 sau Gripen E. Costurile si beneficiile ce vor veni in industria canadiana vor avea un cuvant greu de spus cu toate ca daca s-ar dori cu adevarat Canada va putea pune bani pentru 88 de F35. Cred ca unchiul SAM ar pune de un discount sau ajutor pentru fratele lui canadian. O singura obiectie as avea avand in vedere apropierea de Rusia si anume necesitatea de a avea un vanator pur sange. Poate Boeing ar fi putut veni si cu F15EX pe langa F18 sa aiba omul de unde alege!! Vad F15EX peste F18 la toate aspectele. Ufff Doamne!! m-a luat flama, zici ca sunt ala de le va cumpara!!
Stie cineva, a fost vreodata un exercitiu Growler vs Rafale?
EA-18G Growler e pentru „electronic countermeasures” (ECM) deci nu din aceiasi clasa ca Rafale. Poate te referi la F-18 Super Hornet. Rafale e mai capabil avand „ground attack” de mare performanta si poate fi inarmat co rachete nucleare pe cand F-18 Super Hornet nu (F-18 predecesor avea aceasta capabilitate). Rafale is better all around insa foarte foarte scump de achizitionat si mentinut. Nu degeaba India a comandat 36 Rafale.
N-am auzit de asa ceva. Si în general sunt pe fazà cu informatiile privind Rafale.
Esti pe faza veche……Nu te baza pe informatiile unora care au copiat/tradus ce sa tiparit pe internet…..si se autodeclara cusnoscatori!!! Ne te ofensa. Nimeni nu stie absolut totul.